ויקרא-פרק-23
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הקרבנות הללו, מקצתם מפורשים בעניין שלפנינו והשאר רמוזים בו בעקביות ויפורטו במקום אחר. קרבנות אלו נקראים בלשון חכמים 'קרבנות המוספים' – הנוספים על עולות התמיד שבכל יום ויום. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: מוֹעֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ, תכריזו אֹתָם מִקְרָאֵי, התאספויות של קֹדֶשׁ – אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי.השבת קודמת לשאר המועדים:
-
שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, האדם ובהמתו מותרים בעשיית כל מלאכה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי – שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן, שביתה גמורה שאין בה שום פתח למלאכה, שלא כמו הימים שיוזכרו להלן, שהשביתה בהם אינה מוחלטת. מִקְרָא קֹדֶשׁ, אספה קדושה לשם קבלת השבת וציונה. כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ. שַׁבָּת הִוא לַה' בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם, בכל מקום שתהיו. בבסיסה אין השבת חגם של ישראל, אלא היא קשורה לה', ולכן אופיה ומהותה שווים בכל מקום. ישראל מקבלים את השבת ושומרים אותה, אך אין הם שותפים בקביעתה, משום שהיא קשורה לסדר בריאת העולם מעיקרו.
-
אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם בְּמוֹעֲדָם. מכאן מתחיל פירוט הימים שעם היותם מועדי ה', ישראל הם שקובעים ומגדירים אותם בזמנם. רשימת המועדים מאורגנת לפי סדר חודשי השנה:
-
בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, חודש ניסן שנקבע להיות הראשון, משום שבו יצאו ישראל ממצרים, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבָּיִם, בסופו של היום, לפנות ערב, פֶּסַח לַה'. דין הפסח כבר הוזכר בספר שמות, והוא יבואר גם להלן בספר במדבר. כאן מוזכר הפסח רק כשמו של המועד שמקריבים בו את קרבן הפסח לה'. מאחר שהספר הוא ספר הקרבנות, עיקר הגדרתם של המועדות בפרשה נקשר לקרבנות.
-
וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה – חַג הַמַּצּוֹת לַה'. שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ. ישנם שני מועדים צמודים: יום ארבעה – עשר בניסן, הוא מועד הפסח, ואחריו, מחמישה – עשר בניסן, מתחילים שבעת ימי חג המצות, הקרויים בלשוננו חג הפסח.
-
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן משבעת הימים הללו מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, זמן שבו תתאספו ותעסקו בענייני קדושה. כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ.
-
וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה, קרבן הנשרף באש לַה' שִׁבְעַת יָמִים. גם בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יהיה מִקְרָא קֹדֶשׁ, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ. מבין שבעת הימים המוגדרים כחג של אכילת מצות, רק היום הראשון והשביעי הם ימי חג האסורים במלאכה. הימים שביניהם נקראו בדורות מאוחרים יותר 'חול המועד' – מעין ימי חול הנמצאים בתוך החג.
-
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם. מצווה זו אינה מוטלת על מי שנמצא בחוץ לארץ. וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ – וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר, קבוצת שיבולים שממנה תצא סולת בכמות של עשירית האיפה. רֵאשִׁית קְצִירְכֶם, הקציר הראשון של הדגן, שהוא קציר שעורים, שהרי החיטה עדיין אינה בשלה בחג הפסח, אֶל הַכֹּהֵן.
-
וְהֵנִיף הכהן אֶת הָעֹמֶר לִפְנֵי ה' לִרְצֹנְכֶם, בכפל משמעות: העומר ניתן כתשורה המבטאת את רצון הלב, ותכליתו להֵרָצות לפני ה'. מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, יום החג הראשון של פסח יְנִיפֶנּוּ הַכֹּהֵן.
-
וַעֲשִׂיתֶם בְּיוֹם הֲנִיפְכֶם אֶת הָעֹמֶר כֶּבֶשׂ תָּמִים בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה לַה'.
-
וּמִנְחָתוֹ המלווה אותו – שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים, שתי עשיריות האיפה. במידות ימינו: למעלה מ – 4 ליטר סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן, וכל הקרבן הזה עולה אִשֶּׁה לַה' רֵיחַ נִיחֹחַ, וְנִסְכֹּה, נסכּו יַיִן רְבִיעִת הַהִין, מידת נוזלים השווה לשלושה לוגים. לפי הדעה הרווחת בחישוב השיעורים – כליטר.
-
וְלֶחֶם וְקָלִי, גרגרי שיבולים שנקלו באש וְכַרְמֶל, גרעיני תבואה בשלה טרייה הנאכלים גם כמו שהם. את כל מוצרי התבואה הללו לֹא תֹאכְלוּ עַד עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, מחרת השבת, עַד הֲבִיאֲכֶם אֶת קָרְבַּן אֱלֹהֵיכֶם, העומר, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם. עד לתאריך שבו יובא העומר למקדש אין לאכול מן התבואה החדשה.
-
וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, שבועות תְּמִימֹת, שלמות תִּהְיֶינָה.
-
עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ עד חֲמִשִּׁים יוֹם. שבעה שבועות הם ארבעים ותשעה יום, וביום החמישים – וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה מתבואה חֲדָשָׁה לַה'.
-
מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם, שתי חלות, או: שתי מנחות, שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים, עשירית האיפה לכל לחם, סֹלֶת, גרגרי חיטה טחונים ומנופים תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה, שלא כשאר המנחות הנאפות מצה, בִּכּוּרִים לַה'.
-
וְהִקְרַבְתֶּם עַל, עם הַלֶּחֶם שִׁבְעַת כְּבָשִׂים תְּמִימִם בְּנֵי שָׁנָה וּפַר בֶּן בָּקָר אֶחָד וְאֵילִם שְׁנָיִם, כל אלה יִהְיוּ עֹלָה לַה'. וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם של הקרבנות הללו, כפי המינון הנזכר כמה פעמים בתורה בהתאם לסוג הקרבן – אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה'.
-
וַעֲשִׂיתֶם גם שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת, כמו בכל המועדים ובראשי חודשים לשם כפרה מיוחדת וקרבן ייחודי – שְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה לְזֶבַח שְׁלָמִים. שלא כשאר קרבנות שלמים, המובאים מן האדם הפרטי, קרבנות שלמים אלה באים מן הציבור.
-
וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם, את הקרבנות עַל, עם שתי כיכרות לֶחֶם הַבִּכּוּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל, עם, או: צמודים ל שְׁנֵי כְּבָשִׂים. קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה', וממנו יינתן לַכֹּהֵן.
-
וּקְרָאתֶם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ, והדבר יהיה חֻקַּת עוֹלָם בְּכָל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם.הדין הבא מופיע בדרך אגב לאזכור הקציר הראשון, והוא פונה אל בעל השדה:
-
וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא תְכַלֶּה פְּאַת, קצה שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ, השאר פינה בלתי קצורה בשדה, וְאת לֶקֶט קְצִירְךָ, השיבולים הנופלות בזמן הקציר לֹא תְלַקֵּט, אלא לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם, את ה'פאה' ואת ה'לקט'. אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.הכתוב ממשיך לפרט את המועדים לפי סדר השנה :
-
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם יום שַׁבָּתוֹן, זִכְרוֹן תְּרוּעָה, זיכרון באמצעות תרועה. ביום זה תזכרו ותזכירו את עצמכם באמצעות תרועת שופר. אף הוא מִקְרָא קֹדֶשׁ.
-
כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ, וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה', כמפורט בספר במדבר.
-
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מועד מסוג אחר – יוֹם הַכִּפֻּרִים, כפרה על ישראל הוּא. מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם. וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם. הדרך שבה יש להתענות אינה מתוארת כאן. נראה כי אין הכוונה לכל סוגי העינויים שיכול אדם להסב לעצמו. עינוי הנפש מוגדר בעיקר כהימנעות מאכילה ושתייה ומשאר הנאות הגוף הרגילים. וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה, את הקרבנות המיוחדים ליום לַה'.
-
וְכָל מְלָאכָה, לא רק 'מלאכת עבודה' כבשאר החגים, אלא כמו בשבת, שום מלאכה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה. אין האיסור תלוי בזמן הקרבת קרבנות, אלא ביום עצמו, כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם.
-
כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה – וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ,
-
וְכָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה – וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמָּהּ. חומרתו של מי שעושה מלאכה ביום הכיפורים אינה נופלת מחומרת מי שאינו מתענה. העובר על שני האיסורים – דינו כרת.
-
כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם.
-
שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא, היום הזה לָכֶם, וְעִנִּיתֶם בו אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם. בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב, כשנגמר היום התשיעי בחודש ומגיע הערב, מתחיל היום שבו מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם.
-
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה'.
-
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ.
-
שִׁבְעַת יָמִים תַּקְרִיבוּ אִשֶּׁה לַה', כפי הפירוט שיבוא בספר במדבר. בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי – מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה', עֲצֶרֶת, אספה כללית לה' ולישראל הִוא. שלא כבפסח שבו היום השביעי הוא מקרא קודש, בסוכות נחגג היום השמיני ולא השביעי, ועל כן הוא מכונה בדברי חכמים 'שמיני עצרת'. כָל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ בו.
-
אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ, תקבעו ותעשו אֹתָם, מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ לְהַקְרִיב אִשֶּׁה לַה', עֹלָה וּמִנְחָה, זֶבַח וּנְסָכִים, דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ. בכל יום מועד יש להקריב את הקרבנות המיוחדים לו, ובחלקם יש לשבות ממלאכת עבודה ולעשות מעשים מסוימים.
-
מִלְּבַד אשֶה שַׁבְּתֹת ה', השבתות הרגילות של כל השנה, וּמִלְּבַד מַתְּנוֹתֵיכֶם, שאינן דווקא בעלי חיים להקרבה, וּמִלְּבַד כָּל נִדְרֵיכֶם, הקרבנות שמתחייבים להביא למקדש, וּמִלְּבַד כָּל נִדְבוֹתֵיכֶם, הקדשת בהמות מסוימות לקרבן אֲשֶׁר תִּתְּנוּ לַה', המובאות למקדש לאו דווקא בחגים, מעבר לקרבנות המועדים שנכללו ברשימה זו.
-
אַךְ, מלבד מה שמשותף לימי המועדים – הקרבנות ואיסור מלאכה, יש עוד עניין מיוחד – בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ. עיתוי החג בזמן שמחת האסיף משמעותי לאופיו ולתכניו. תָּחֹגּוּ אֶת חַג ה' שִׁבְעַת יָמִים ותקריבו את קרבנותיו. בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן – שַׁבָּתוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי – שַׁבָּתוֹן, שהם מקראי הקודש שנזכרו.
-
וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, אתרוג, כַּפֹּת תְּמָרִים, עלי הדקל, הלולב וַעֲנַף של עֵץ עָבֹת, הדס וְעַרְבֵי נָחַל, עצים ידועים הצומחים בנחלים, וּשְׂמַחְתֶּם בצמחים הללו לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים. לקיחת ארבעת המינים אגודים יחדיו, מבטאת את החגיגיות ואת השמחה. ישראל יוצאים וצמחים בידיהם, והם מנופפים בהם כמו בדגלים.
-
וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַה' שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ. את ימי החג מייחד מעשה נוסף:
-
בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים. התורה אינה מתארת באופן מדויק את עשיית הסוכה. כָּל הָאֶזְרָח, התושבים הקבועים בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת, לעומת גר תושב, שאינו נחשב אזרח.
-
לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם. הישיבה בסוכות באה להזכיר את יציאת מצרים. יושבי הסוכה מכניסים עצמם להוויה דומה לישראל שנדדו במדבר. ישראל ישבו בבתים הן במצרים הן בארץ כנען, ורק במדבר היו מחוסרי בית, וכנראה גרו לא באהלי יריעות, אלא חסו בצלן של סוכות, בתי עראי שנעשו מכל הבא ליד.
-
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶת מֹעֲדֵי ה' אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אותם המועדים שנזכרו ברשימה הארוכה שבפרק – שהם כל חגי ישראל הכתובים בתורה.
פסוקים
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
דבר אל־בני ישראל ואמרת אלהם מועדי יהוה אשר־תקראו אתם מקראי קדש אלה הם מועדי
-
ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת שבתון מקרא־קדש כל־מלאכה לא תעשו שבת הוא ליהוה בכל מושבתיכם
-
אלה מועדי יהוה מקראי קדש אשר־תקראו אתם במועדם
-
בחדש הראשון בארבעה עשר לחדש בין הערבים פסח ליהוה
-
ובחמשה עשר יום לחדש הזה חג המצות ליהוה שבעת ימים מצות תאכלו
-
ביום הראשון מקרא־קדש יהיה לכם כל־מלאכת עבדה לא תעשו
-
והקרבתם אשה ליהוה שבעת ימים ביום השביעי מקרא־קדש כל־מלאכת עבדה לא תעשו
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
דבר אל־בני ישראל ואמרת אלהם כי־תבאו אל־הארץ אשר אני נתן לכם וקצרתם את־קצירה והבאתם את־עמר ראשית קצירכם אל־הכהן
-
והניף את־העמר לפני יהוה לרצנכם ממחרת השבת יניפנו הכהן
-
ועשיתם ביום הניפכם את־העמר כבש תמים בן־שנתו לעלה ליהוה
-
ומנחתו שני עשרנים סלת בלולה בשמן אשה ליהוה ריח ניחח ונסכה יין רביעת ההין
-
ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד־עצם היום הזה עד הביאכם את־קרבן אלהיכם חקת עולם לדרתיכם בכל משבתיכם
-
וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את־עמר התנופה שבע שבתות תמימת תהיינה
-
עד ממחרת השבת השביעת תספרו חמשים יום והקרבתם מנחה חדשה ליהוה
-
ממושבתיכם תביאו לחם תנופה שתים שני עשרנים סלת תהיינה חמץ תאפינה בכורים ליהוה
-
והקרבתם על־הלחם שבעת כבשים תמימם בני שנה ופר בן־בקר אחד ואילם שנים יהיו עלה ליהוה ומנחתם ונסכיהם אשה ריח־ניחח ליהוה
-
ועשיתם שעיר־עזים אחד לחטאת ושני כבשים בני שנה לזבח שלמים
-
והניף הכהן אתם על לחם הבכורים תנופה לפני יהוה על־שני כבשים קדש יהיו ליהוה לכהן
-
וקראתם בעצם היום הזה מקרא־קדש יהיה לכם כל־מלאכת עבדה לא תעשו חקת עולם בכל־מושבתיכם לדרתיכם
-
ובקצרכם את־קציר ארצכם לא־תכלה פאת שדך בקצרך ולקט קצירך לא תלקט לעני ולגר תעזב אתם אני יהוה אלהיכם
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
דבר אל־בני ישראל לאמר בחדש השביעי באחד לחדש יהיה לכם שבתון זכרון תרועה מקרא־קדש
-
כל־מלאכת עבדה לא תעשו והקרבתם אשה ליהוה
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
אך בעשור לחדש השביעי הזה יום הכפרים הוא מקרא־קדש יהיה לכם ועניתם את־נפשתיכם והקרבתם אשה ליהוה
-
וכל־מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים הוא לכפר עליכם לפני יהוה אלהיכם
-
כי כל־הנפש אשר לא־תענה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה
-
וכל־הנפש אשר תעשה כל־מלאכה בעצם היום הזה והאבדתי את־הנפש ההוא מקרב עמה
-
כל־מלאכה לא תעשו חקת עולם לדרתיכם בכל משבתיכם
-
שבת שבתון הוא לכם ועניתם את־נפשתיכם בתשעה לחדש בערב מערב עד־ערב תשבתו שבתכם
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
דבר אל־בני ישראל לאמר בחמשה עשר יום לחדש השביעי הזה חג הסכות שבעת ימים ליהוה
-
ביום הראשון מקרא־קדש כל־מלאכת עבדה לא תעשו
-
שבעת ימים תקריבו אשה ליהוה ביום השמיני מקרא־קדש יהיה לכם והקרבתם אשה ליהוה עצרת הוא כל־מלאכת עבדה לא תעשו
-
אלה מועדי יהוה אשר־תקראו אתם מקראי קדש להקריב אשה ליהוה עלה ומנחה זבח ונסכים דבר־יום ביומו
-
מלבד שבתת יהוה ומלבד מתנותיכם ומלבד כל־נדריכם ומלבד כל־נדבותיכם אשר תתנו ליהוה
-
אך בחמשה עשר יום לחדש השביעי באספכם את־תבואת הארץ תחגו את־חג־יהוה שבעת ימים ביום הראשון שבתון וביום השמיני שבתון
-
ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפת תמרים וענף עץ־עבת וערבי־נחל ושמחתם לפני יהוה אלהיכם שבעת ימים
-
וחגתם אתו חג ליהוה שבעת ימים בשנה חקת עולם לדרתיכם בחדש השביעי תחגו אתו
-
בסכת תשבו שבעת ימים כל־האזרח בישראל ישבו בסכת
-
למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את־בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני יהוה אלהיכם
-
וידבר משה את־מעדי יהוה אל־בני ישראל
פסוקים מנוקד
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם מוֹעֲדֵי יְהוָה אֲשֶׁר־תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי׃
-
שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא־קֹדֶשׁ כָּל־מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ שַׁבָּת הִוא לַיהוָה בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם׃
-
אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהוָה מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֲשֶׁר־תִּקְרְאוּ אֹתָם בְּמוֹעֲדָם׃
-
בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבָּיִם פֶּסַח לַיהוָה׃
-
וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה חַג הַמַּצּוֹת לַיהוָה שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ׃
-
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא־קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ׃
-
וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָה שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא־קֹדֶשׁ כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ׃
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי־תָבֹאוּ אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת־קְצִירָהּ וַהֲבֵאתֶם אֶת־עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל־הַכֹּהֵן׃
-
וְהֵנִיף אֶת־הָעֹמֶר לִפְנֵי יְהוָה לִרְצֹנְכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת יְנִיפֶנּוּ הַכֹּהֵן׃
-
וַעֲשִׂיתֶם בְּיוֹם הֲנִיפְכֶם אֶת־הָעֹמֶר כֶּבֶשׂ תָּמִים בֶּן־שְׁנָתוֹ לְעֹלָה לַיהוָה׃
-
וּמִנְחָתוֹ שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן אִשֶּׁה לַיהוָה רֵיחַ נִיחֹחַ וְנִסְכֹּה יַיִן רְבִיעִת הַהִין׃
-
וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ עַד־עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה עַד הֲבִיאֲכֶם אֶת־קָרְבַּן אֱלֹהֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם׃
-
וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת־עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה׃
-
עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַיהוָה׃
-
מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַיהוָה׃
-
וְהִקְרַבְתֶּם עַל־הַלֶּחֶם שִׁבְעַת כְּבָשִׂים תְּמִימִם בְּנֵי שָׁנָה וּפַר בֶּן־בָּקָר אֶחָד וְאֵילִם שְׁנָיִם יִהְיוּ עֹלָה לַיהוָה וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם אִשֵּׁה רֵיחַ־נִיחֹחַ לַיהוָה׃
-
וַעֲשִׂיתֶם שְׂעִיר־עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת וּשְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה לְזֶבַח שְׁלָמִים׃
-
וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכּוּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי יְהוָה עַל־שְׁנֵי כְּבָשִׂים קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַיהוָה לַכֹּהֵן׃
-
וּקְרָאתֶם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה מִקְרָא־קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ חֻקַּת עוֹלָם בְּכָל־מוֹשְׁבֹתֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם׃
-
וּבְקֻצְרְכֶם אֶת־קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא־תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא־קֹדֶשׁ׃
-
כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָה׃
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא־קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָה׃
-
וְכָל־מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
-
כִּי כָל־הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא־תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ׃
-
וְכָל־הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל־מְלָאכָה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְהַאֲבַדְתִּי אֶת־הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמָּהּ׃
-
כָּל־מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם׃
-
שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד־עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם׃
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַיהֹוָה׃
-
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא־קֹדֶשׁ כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ׃
-
שִׁבְעַת יָמִים תַּקְרִיבוּ אִשֶּׁה לַיהוָה בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי מִקְרָא־קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָה עֲצֶרֶת הִוא כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ׃
-
אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהוָה אֲשֶׁר־תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ לְהַקְרִיב אִשֶּׁה לַיהוָה עֹלָה וּמִנְחָה זֶבַח וּנְסָכִים דְּבַר־יוֹם בְּיוֹמוֹ׃
-
מִלְּבַד שַׁבְּתֹת יְּהוָה וּמִלְּבַד מַתְּנוֹתֵיכֶם וּמִלְּבַד כָּל־נִדְרֵיכֶם וּמִלְּבַד כָּל־נִדְבוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר תִּתְּנוּ לַיהוָה׃
-
אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת־תְּבוּאַת הָאָרֶץ תָּחֹגּוּ אֶת־חַג־יְהוָה שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן׃
-
וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ־עָבֹת וְעַרְבֵי־נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים׃
-
וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָה שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ׃
-
בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל־הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת׃
-
לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
-
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶת־מֹעֲדֵי יְהוָה אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃