במדבר-פרק-10
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
-
עֲשֵׂה לְךָ שְׁתֵּי חֲצוֹצְרֹת כֶּסֶף, מִקְשָׁה, גוש אחד ולא כהרכבה של חלקים שונים תַּעֲשֶׂה אֹתָם. וְהָיוּ לְךָ לְמִקְרָא, לכינוס הָעֵדָה וּלְמַסַּע אֶת הַמַּחֲנוֹת, להודיע לחונים שעליהם לצאת ממקומם ולנסוע.
-
וְתָקְעוּ, כאשר יתקעו בָּהֵן – וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ כָּל הָעֵדָה אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.
-
וְאִם בְּחצוצרה אַחַת יִתְקָעוּ – וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ הַנְּשִׂיאִים, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל.
-
וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה, כאשר תשמיעו קול שבור ומקוטע, לעומת התקיעה, שהיא קול רצוף – וְנָסְעוּ אז הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים קֵדְמָה, במזרח, דגל מחנה יהודה.
-
וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה שֵׁנִית – וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים תֵּימָנָה, בדרום. אחר כך יצא המחנה המערבי, ולבסוף – דגל מחנה דן שבצפון. תְּרוּעָה יִתְקְעוּ לְמַסְעֵיהֶם. כל תרועה תודיע לאחד המחנות שעליו לצאת לדרך.
-
וּבְהַקְהִיל אֶת הַקָּהָל תִּתְקְעוּ וְלֹא תָרִיעוּ. התקיעות שאין עמן תרועות קוראות לכינוס העם.
-
– וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת, וְהָיוּ לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם. כמובן, תקיעות אלה, שיישמעו גם בארץ נושבת, אינן מאותתות על סדרי מסע, אלא הן חלק מעבודת הקודש, כפי שיפורש בפסוקים הבאים. תפקיד אחר, עתידי, של קול החצוצרות –
-
וְכִי תָבֹאוּ לערוך מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם – וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת, וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם, וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם. התרועה לא תישמע מחצוצרות צבאיות, אלא מן החצוצרות של בית המקדש. אין מדובר אפוא במחווה צבאית אלא בתרועה הבאה לעורר את העם ולהיזכר לפני ה', מעין תפילה וזעקה מועצמת. תפקיד החצוצרות במשכן ובמקדש אינו רק בהשמעת קולות תרועה מזעיקים.
-
וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם – וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם. קרבנות הציבור ילֻוו בתקיעת הכהנים בחצוצרות. וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹהֵיכֶם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.
-
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, אייר בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ – נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת.
-
וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי, וַיִּשְׁכֹּן הֶעָנָן בְּמִדְבַּר פָּארָן. כיוון שהענן נדד הלאה, ישראל הלכו אחריו לכיוון מדבר פארן שבחצי –האי סיני.
-
וַיִּסְעוּ בּפעם ה רִאשֹׁנָה עַל פִּי ה', באמצעות הענן בְּיַד מֹשֶׁה, על ידי החצוצרות.
-
וַיִּסַּע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי יְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה לְצִבְאֹתָם, וְעַל צְבָאוֹ מופקד ראש הדגל, נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי יִשָׂשכָר – נְתַנְאֵל בֶּן צוּעָר.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי זְבוּלֻן – אֱלִיאָב בֶּן חֵלוֹן. שלושת השבטים הללו הרכיבו את דגל מחנה יהודה.
-
– וְהוּרַד, פורק הַמִּשְׁכָּן, וְנָסְעוּ בְנֵי גֵרְשׁוֹן וּבְנֵי מְרָרִי שהם נֹשְׂאֵי הַמִּשְׁכָּן. בני גרשון נשאו בעיקר את חלקי הטקסטיל של המשכן, ובני מררי נשאו את הקרשים ואת שאר חלקי המבנה המוצקים.
-
וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן לְצִבְאֹתָם, וְעַל צְבָאוֹ – אֱלִיצוּר בֶּן שְׁדֵיאוּר.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי שִׁמְעוֹן – שְׁלֻמִיאֵל בֶּן צוּרִישַׁדָּי.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְנֵי גָד – אֶלְיָסָף בֶּן דְּעוּאֵל. שלושת השבטים הללו הרכיבו את דגל מחנה ראובן. אחרי שהמשכן פורק –
-
וְנָסְעוּ הַקְּהָתִים, נֹשְׂאֵי הַמִּקְדָּשׁ, כלי הקודש, וְהֵקִימוּ בני גרשון ומררי אֶת הַמִּשְׁכָּן עַד בֹּאָם.
-
וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם, וְעַל צְבָאוֹ – אֱלִישָׁמָע בֶּן עַמִּיהוּד.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי מְנַשֶּׁה – גַּמְלִיאֵל בֶּן פְּדָהצוּר.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן – אֲבִידָן בֶּן גִּדְעוֹנִי. שלושת השבטים הללו הרכיבו את דגל מחנה אפרים.
-
וְנָסַע אחריהם דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי דָן, מְאַסֵּף לְכָל הַמַּחֲנֹת לְצִבְאֹתָם, וְעַל צְבָאוֹ – אֲחִיעֶזֶר בֶּן עַמִּישַׁדָּי.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי אָשֵׁר – פַּגְעִיאֵל בֶּן עָכְרָן.
-
וְעַל צְבָא מַטֵּה בְּנֵי נַפְתָּלִי – אֲחִירַע בֶּן עֵינָן.
-
אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְצִבְאֹתָם – וַיִּסָּעוּ.
-
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה. לא ברור אם חובב או רעואל היה שמו השני של יתרו חותן משה. ייתכן שחובב היה אחיה של צפורה שעמד אז בראש המשפחה, או שהוא הוא יתרו, אבי צפורה, ורעואל היה סבה : נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם. לְכָה, בוא גם אתה אִתָּנוּ, וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי ה' דִּבֶּר טוֹב עַל יִשְׂרָאֵל. נבטיח גם לך חלק בארץ.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו חובב : לֹא אֵלֵךְ אתכם כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ. אירחתם אותי בכבוד במחנה שלכם, אך יש לי בית משלי.
-
וַיֹּאמֶר משה : אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן, הואיל ו יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם. איני מבקש זאת רק כדי להיטיב עמך. בתור בן למדיָן, שלמרות שהיו לו יישובים קבועים, היה במהותו – לפי אחת ההשערות – נווד, תוכל לסייע לנו במסענו במדבר.
-
וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ, וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה' עִמָּנוּ – וְהֵטַבְנוּ לָךְ. סופו של הסיפור לא כתוב כאן. ייתכן שהיו מבני משפחת חובב שחזרו לארצם, אך אחרים בוודאי המשיכו ללכת עם ישראל.
-
וַיִּסְעוּ ישראל מֵהַר ה' דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, וַאֲרוֹן בְּרִית ה' נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה, מקום חניה. מלבד זאת, ישראל לא היו צריכים ליישר את הדרך ולמצוא לעצמם מסלול קל להליכה כי הארון הלך לפניהם והובילם בדרך הראויה.
-
וַעֲנַן ה' עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן הַמַּחֲנֶה. הענן היה שורה על מחנה ישראל ומחפה עליהם במשך שעות היום במדבר, ובשעת המסע הוא נע עמם.
-
וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן, כאשר ארון הברית היה יוצא למסע, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה: קוּמָה, ה', וְיָפֻצוּ, ויתפזרו אֹיְבֶיךָ, אויבי ישראל. יציאת הארון ממקום חנייתו מאיימת על אויבי ישראל. וְיָנֻסוּ, ויברחו מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ. ארון הברית ובו לוחות העדות מגלם את נוכחותו של ה' בעולם.
-
וּבְנֻחֹה, כאשר הארון נח במקום חנייה, יֹאמַר משה תפילה אחרת : שׁוּבָה, נוּח כאן, ה', בתוך רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל. השכן שכינתך ביניהם.
פסוקים
-
וידבר יהוה אל־משה לאמר
-
עשה לך שתי חצוצרת כסף מקשה תעשה אתם והיו לך למקרא העדה ולמסע את־המחנות
-
ותקעו בהן ונועדו אליך כל־העדה אל־פתח אהל מועד
-
ואם־באחת יתקעו ונועדו אליך הנשיאים ראשי אלפי ישראל
-
ותקעתם תרועה ונסעו המחנות החנים קדמה
-
ותקעתם תרועה שנית ונסעו המחנות החנים תימנה תרועה יתקעו למסעיהם
-
ובהקהיל את־הקהל תתקעו ולא תריעו
-
ובני אהרן הכהנים יתקעו בחצצרות והיו לכם לחקת עולם לדרתיכם
-
וכי־תבאו מלחמה בארצכם על־הצר הצרר אתכם והרעתם בחצצרות ונזכרתם לפני יהוה אלהיכם ונושעתם מאיביכם
-
וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצצרת על עלתיכם ועל זבחי שלמיכם והיו לכם לזכרון לפני אלהיכם אני יהוה אלהיכם
-
ויהי בשנה השנית בחדש השני בעשרים בחדש נעלה הענן מעל משכן העדת
-
ויסעו בני־ישראל למסעיהם ממדבר סיני וישכן הענן במדבר פארן
-
ויסעו בראשנה על־פי יהוה ביד־משה
-
ויסע דגל מחנה בני־יהודה בראשנה לצבאתם ועל־צבאו נחשון בן־עמינדב
-
ועל־צבא מטה בני יששכר נתנאל בן־צוער
-
ועל־צבא מטה בני זבולן אליאב בן־חלון
-
והורד המשכן ונסעו בני־גרשון ובני מררי נשאי המשכן
-
ונסע דגל מחנה ראובן לצבאתם ועל־צבאו אליצור בן־שדיאור
-
ועל־צבא מטה בני שמעון שלמיאל בן־צורי שדי
-
ועל־צבא מטה בני־גד אליסף בן־דעואל
-
ונסעו הקהתים נשאי המקדש והקימו את־המשכן עד־באם
-
ונסע דגל מחנה בני־אפרים לצבאתם ועל־צבאו אלישמע בן־עמיהוד
-
ועל־צבא מטה בני מנשה גמליאל בן־פדה־צור
-
ועל־צבא מטה בני בנימן אבידן בן־גדעוני
-
ונסע דגל מחנה בני־דן מאסף לכל־המחנת לצבאתם ועל־צבאו אחיעזר בן־עמישדי
-
ועל־צבא מטה בני אשר פגעיאל בן־עכרן
-
ועל־צבא מטה בני נפתלי אחירע בן־עינן
-
אלה מסעי בני־ישראל לצבאתם ויסעו
-
ויאמר משה לחבב בן־רעואל המדיני חתן משה נסעים אנחנו אל־המקום אשר אמר יהוה אתו אתן לכם לכה אתנו והטבנו לך כי־יהוה דבר־טוב על־ישראל
-
ויאמר אליו לא אלך כי אם־אל־ארצי ואל־מולדתי אלך
-
ויאמר אל־נא תעזב אתנו כי על־כן ידעת חנתנו במדבר והיית לנו לעינים
-
והיה כי־תלך עמנו והיה הטוב ההוא אשר ייטיב יהוה עמנו והטבנו לך
-
ויסעו מהר יהוה דרך שלשת ימים וארון ברית־יהוה נסע לפניהם דרך שלשת ימים לתור להם מנוחה
-
וענן יהוה עליהם יומם בנסעם מן־המחנה
-
ויהי בנסע הארן ויאמר משה קומה יהוה ויפצו איביך וינסו משנאיך מפניך
-
ובנחה יאמר שובה יהוה רבבות אלפי ישראל
פסוקים מנוקד
-
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃
-
עֲשֵׂה לְךָ שְׁתֵּי חֲצוֹצְרֹת כֶּסֶף מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם וְהָיוּ לְךָ לְמִקְרָא הָעֵדָה וּלְמַסַּע אֶת־הַמַּחֲנוֹת׃
-
וְתָקְעוּ בָּהֵן וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ כָּל־הָעֵדָה אֶל־פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד׃
-
וְאִם־בְּאַחַת יִתְקָעוּ וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ הַנְּשִׂיאִים רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים קֵדְמָה׃
-
וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה שֵׁנִית וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים תֵּימָנָה תְּרוּעָה יִתְקְעוּ לְמַסְעֵיהֶם׃
-
וּבְהַקְהִיל אֶת־הַקָּהָל תִּתְקְעוּ וְלֹא תָרִיעוּ׃
-
וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת וְהָיוּ לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם׃
-
וְכִי־תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל־הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת וֲנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם׃
-
וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹהֵיכֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
-
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת׃
-
וַיִּסְעוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי וַיִּשְׁכֹּן הֶעָנָן בְּמִדְבַּר פָּארָן׃
-
וַיִּסְעוּ בָּרִאשֹׁנָה עַל־פִּי יְהוָה בְּיַד־מֹשֶׁה׃
-
וַיִּסַּע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי־יְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה לְצִבְאֹתָם וְעַל־צְבָאוֹ נַחְשׁוֹן בֶּן־עַמִּינָדָב׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי יִשָׂשכָר נְתַנְאֵל בֶּן־צוּעָר׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי זְבוּלֻן אֱלִיאָב בֶּן־חֵלוֹן׃
-
וְהוּרַד הַמִּשְׁכָּן וְנָסְעוּ בְנֵי־גֵרְשׁוֹן וּבְנֵי מְרָרִי נֹשְׂאֵי הַמִּשְׁכָּן׃
-
וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן לְצִבְאֹתָם וְעַל־צְבָאוֹ אֱלִיצוּר בֶּן־שְׁדֵיאוּר׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי שִׁמְעוֹן שְׁלֻמִיאֵל בֶּן־צוּרִי שַׁדָּי׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְנֵי־גָד אֶלְיָסָף בֶּן־דְּעוּאֵל׃
-
וְנָסְעוּ הַקְּהָתִים נֹשְׂאֵי הַמִּקְדָּשׁ וְהֵקִימוּ אֶת־הַמִּשְׁכָּן עַד־בֹּאָם׃
-
וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי־אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם וְעַל־צְבָאוֹ אֱלִישָׁמָע בֶּן־עַמִּיהוּד׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי מְנַשֶּׁה גַּמְלִיאֵל בֶּן־פְּדָה־צוּר׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן אֲבִידָן בֶּן־גִּדְעוֹנִי׃
-
וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי־דָן מְאַסֵּף לְכָל־הַמַּחֲנֹת לְצִבְאֹתָם וְעַל־צְבָאוֹ אֲחִיעֶזֶר בֶּן־עַמִּישַׁדָּי׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי אָשֵׁר פַּגְעִיאֵל בֶּן־עָכְרָן׃
-
וְעַל־צְבָא מַטֵּה בְּנֵי נַפְתָּלִי אֲחִירַע בֶּן־עֵינָן׃
-
אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי־יִשְׂרָאֵל לְצִבְאֹתָם וַיִּסָּעוּ׃
-
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן־רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי־יְהוָה דִּבֶּר־טוֹב עַל־יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם־אֶל־אַרְצִי וְאֶל־מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ׃
-
וַיֹּאמֶר אַל־נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל־כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם׃
-
וְהָיָה כִּי־תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב יְהוָה עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ׃
-
וַיִּסְעוּ מֵהַר יְהוָה דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים וַאֲרוֹן בְּרִית־יְהוָה נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה׃
-
וַעֲנַן יְהוָה עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן־הַמַּחֲנֶה׃
-
וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה יְהוָה וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ׃
-
וּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה יְהוָה רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל׃
מקומות
-
פארן
שם כללי של המדבר הגדול שכלל את חצי האי סיני וחלקים מהנגב הישראלי של ימינו.