במדבר-פרק-23
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק בְּנֵה לִי בָזֶה, כאן ועכשיו שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת, וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים לקרבן.
-
וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם, וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בּכל מִּזְבֵּחַ ביחד. ההקרבה המשותפת לבלק ולבלעם באותו מזבח חיזקה את הקשר ביניהם. מעתה בלעם ייצג את בלק במעשיו.
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק: הִתְיַצֵּב, עמוד עַל יד קרבן עֹלָתֶךָ, וְאֵלְכָה, אני אלך מכאן. אוּלַי יִקָּרֶה ה' לִקְרָאתִי, ה' יפגוש אותי, וּדְבַר מַה יַּרְאֵנִי – וְהִגַּדְתִּי לָךְ. אינני יכול להזמין את החזון או לבקש שיבוא. עשיתי את שלי בהקרבת הקרבן, ואם אלך לבדי – אולי ה' יתגלה אלי. וַיֵּלֶךְ שֶׁפִי, לבד, בשקט ללא הפרעה, או: שפוף. ובלק נשאר ליד המזבח.
-
– וַיִּקָּר, נפגש, הזדמן אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֵלָיו בלעם : אֶת שִׁבְעַת הַמִּזְבְּחֹת עָרַכְתִּי, וָאַעַל, והעליתי פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ. הכנתי הכול.
-
וַיָּשֶׂם ה' דָּבָר בְּפִי בִלְעָם, וַיֹּאמֶר: שׁוּב אֶל בָּלָק וְכֹה תְדַבֵּר. ההקשר מלמד שבלעם קיבל מסר שעליו לנסח באוזני בלק, ולא מלים מדויקות שיצטרך לצטט.
-
וַיָּשָׁב אֵלָיו, וְהִנֵּה בלק נִצָּב עַל, עומד ליד עֹלָתוֹ, הוּא וְכָל שָׂרֵי מוֹאָב.
-
וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ, שירו, מליצתו, וַיֹּאמַר: מִן אֲרָם יַנְחֵנִי, הוביל אותי, קרא לי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, שכן בלעם חי על נהר פרת שבארם, מֵהַרֲרֵי קֶדֶם, הרי המזרח : לְכָה, לך אָרָה, קלל לִּי, בשבילי את יַעֲקֹב, וּלְכָה זֹעֲמָה, גרום לזעם, או: אמור דברי זעם על יִשְׂרָאֵל.
-
מָה אֶקֹּב, אקלל, אם לֹא קַבֹּה, קילל אֵל, וּמָה אֶזְעֹם, כאשר לֹא זָעַם ה'. לא אוכל למלא את בקשתו של בלק לקלל ולזעום, אם ה' אינו מעוניין בכך. ה' אינו רוצה בקללתו של העם הזה משום ייחודו. ובסגולתו המיוחדת בלעם ממשיך לִצפות:
-
כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים, סלעים, צוקים אֶרְאֶנּוּ, אצפה בישראל, וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ, אביט בו, שכן אני עומד במקום גבוה פיזית – בבמות בעל, ואף בנקודת תצפית על –זמנית. לכן אוכל לראות את ישראל מפרספקטיבה מוגבהת: הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב. עם זה אינו חלק ממשפחת העמים.
-
מִי מָנָה, יכול לספור את עֲפַר יַעֲקֹב, העפר שהוא מדרך רגליהם של יעקב, או: את בני יעקב הרבים כעפר ?! וּמִסְפָּר, ומי ספר אֶת רֹבַע, אפילו רבע מעם יִשְׂרָאֵל?! ישראל הם ישות לעצמה, ואינם נשלטים על ידי מספרים. הייתי רוצה ש תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים, וּתְהִי אַחֲרִיתִי, ולוואי שיהיה סופי כָּמֹהוּ, כמו אחד מישראל.
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק בזעזוע אֶל בִּלְעָם: מֶה עָשִׂיתָ לִי?! לָקֹב, לקלל אֹיְבַי לְקַחְתִּיךָ – וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ!
-
וַיַּעַן בלעם וַיֹּאמַר: הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים ה' בְּפִי – אֹתוֹ אֶשְׁמֹר לְדַבֵּר, ואינני מדבר לפי הזמנתך.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו בָּלָק: לְךָ, לךְ נָּא אִתִּי אֶל מָקוֹם אַחֵר אֲשֶׁר תִּרְאֶנּוּ, את העם מִשָּׁם, אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה, וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה, וְקָבְנוֹ, וקלל אותו לִי מִשָּׁם. הבט על ישראל מזווית אחרת; אולי משם תחול הקללה.
-
וַיִּקָּחֵהוּ שְׂדֵה צֹפִים אֶל רֹאשׁ הַפִּסְגָּה, שוב אל ראש הר, וַיִּבֶן שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת, וַיַּעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ, לפי הוראותיו של בלעם.
-
וַיֹּאמֶר אֶל בָּלָק: הִתְיַצֵּב, עמוֹד כֹּה. כפי שאתה עומד כעת הישאר לעמוד עַל יד עֹלָתֶךָ, וְאָנֹכִי אִקָּרֶה כֹּה, ואני אלך עד שיזדמן עלי דבר הנבואה.
-
וַיִּקָּר, הזדמן, הופיע ה' אֶל בִּלְעָם, וַיָּשֶׂם ה' דָּבָר בְּפִיו, שוב, וַיֹּאמֶר: שׁוּב אֶל בָּלָק וְכֹה תְדַבֵּר. בלעם התמלא בדבר ה', אך ייתכן שעדיין לא ידע מה הוא עתיד לומר.
-
וַיָּבֹא אֵלָיו, אל בלק, וְהִנּוֹ נִצָּב עַל עֹלָתוֹ, כמו שהורה לו בלעם, וְשָׂרֵי מוֹאָב נמצאים אִתּוֹ. וַיֹּאמֶר לוֹ בָּלָק, המבחין שהוא טעון בנבואה : מַה דִּבֶּר ה'? בשאלה זו מבטא בלק זלזול: אחרי שחזרת ואמרת שלא אתה עצמך מדבר, אלא ה' – מה אמר ה'?
-
וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר: קוּם בָּלָק וּשֲׁמָע, הַאֲזִינָה עָדַי, לי בְּנוֹ של צִפֹּר. אולי בפנייה זו הוא מגיב לזלזול ששמע בקולו של בלק.
-
לֹא אִישׁ הוא ה אֵל – וִיכַזֵּב, ולא יעמוד בדבריו, ולא בֶן אָדָם, העשוי להתחרט – וְיִתְנֶחָם. האם הוּא, האל אָמַר – וְלֹא יַעֲשֶׂה?! וְהאם הוא דִבֶּר – וְלֹא יְקִימֶנָּה, יקיים את דברו ?!
-
הִנֵּה בָרֵךְ לָקָחְתִּי את בלעם, וּבֵרֵךְ – וְלֹא אֲשִׁיבֶנָּה, ולא אחזור בי מן הברכה. שכן אלוקים אוהב את העם הזה –
-
לֹא הִבִּיט, ראה, הבחין ב אָוֶן, חטא בְּיַעֲקֹב, וְלֹא רָאָה עָמָל, חטא בְּיִשְׂרָאֵל. כאשר ה' מביט בעמו, אין הוא רואה בהם דבר מגונה. ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ, וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ. העם מריע בשופר, בכלי אחר או בפה לכבוד המלך, או: העם מתרועע עם מלכו וקרוב אליו, והמלך רוצה בקרבה זו.
-
אֵל ש מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם מרומם ומנושא – כְּתוֹעֲפֹת, כמו קרני רְאֵם ההדורות והעצומות לוֹ.
-
כִּי לֹא נַחַשׁ, ניחוש פועל בְּיַעֲקֹב, וְלֹא קֶסֶם שולט בְּיִשְׂרָאֵל. כל הקסמים, הניחושים והלהטים שאני יכול לעשות לא ישפיעו על ישראל. ה' אינו מוצא בהם פגם, והוא מעלה אותם כך שלא אוכל לפגוע בהם. כָּעֵת מה ש יֵאָמֵר וייעשה לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל הוא מַה ש פָּעַל אֵל. תהיה זו התגלות ישירה – תְרוּעַת מֶלֶךְ, תוֹעֲפֹת רְאֵם – ולא פרי כישוף מכישופַי.
-
הֶן עָם כְּלָבִיא, כמו אריה יָקוּם, וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא. הצופה בהתרוממות האריה מרבצו מבחין בכוח ובעצמה הרבה שבעצם התנועה; ומעבר לכך, הוא יודע כי האריה יצליח לבצע את זממו – לֹא יִשְׁכַּב שוב עַד יֹאכַל טֶרֶף, וְעד שאת דַם ה חֲלָלִים יִשְׁתֶּה.
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם: גַּם קֹב לֹא תִקֳּבֶנּוּ, תקלל אותו – לפחות גַּם בָּרֵךְ לֹא תְבָרֲכֶנּוּ.
-
וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל בָּלָק: הֲלֹא דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ והזהרתי אותך לֵאמֹר: כֹּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' – אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה, ואינני מדבר מרצוני.
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם: לְכָה נָּא אֶקָּחֲךָ אֶל מָקוֹם אַחֵר, אוּלַי יִישַׁר בְּעֵינֵי הָאֱלֹהִים וְקַבֹּתוֹ, וקלל אותו לִי מִשָּׁם. אולי שם ימצא הדבר חן בעיני ה', והוא יאפשר לך לקלל אותם.
-
וַיִּקַּח בָּלָק אֶת בִּלְעָם אל רֹאשׁ הַפְּעוֹר, שוב ראש הר, הַנִּשְׁקָף עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן, המדבר שבקצה גבול כנען.
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק פעם נוספת : בְּנֵה לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת, וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִם.
-
וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר אָמַר בִּלְעָם, וַיַּעַל פָּר וָאַיִל אחד בכל מִּזְבֵּחַ.
פסוקים
-
ויאמר בלעם אל־בלק בנה־לי בזה שבעה מזבחת והכן לי בזה שבעה פרים ושבעה אילים
-
ויעש בלק כאשר דבר בלעם ויעל בלק ובלעם פר ואיל במזבח
-
ויאמר בלעם לבלק התיצב על־עלתך ואלכה אולי יקרה יהוה לקראתי ודבר מה־יראני והגדתי לך וילך שפי
-
ויקר אלהים אל־בלעם ויאמר אליו את־שבעת המזבחת ערכתי ואעל פר ואיל במזבח
-
וישם יהוה דבר בפי בלעם ויאמר שוב אל־בלק וכה תדבר
-
וישב אליו והנה נצב על־עלתו הוא וכל־שרי מואב
-
וישא משלו ויאמר מן־ארם ינחני בלק מלך־מואב מהררי־קדם לכה ארה־לי יעקב ולכה זעמה ישראל
-
מה אקב לא קבה אל ומה אזעם לא זעם יהוה
-
כי־מראש צרים אראנו ומגבעות אשורנו הן־עם לבדד ישכן ובגוים לא יתחשב
-
מי מנה עפר יעקב ומספר את־רבע ישראל תמת נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמהו
-
ויאמר בלק אל־בלעם מה עשית לי לקב איבי לקחתיך והנה ברכת ברך
-
ויען ויאמר הלא את אשר ישים יהוה בפי אתו אשמר לדבר
-
ויאמר אליו בלק לך־[לכה־] נא אתי אל־מקום אחר אשר תראנו משם אפס קצהו תראה וכלו לא תראה וקבנו־לי משם
-
ויקחהו שדה צפים אל־ראש הפסגה ויבן שבעה מזבחת ויעל פר ואיל במזבח
-
ויאמר אל־בלק התיצב כה על־עלתך ואנכי אקרה כה
-
ויקר יהוה אל־בלעם וישם דבר בפיו ויאמר שוב אל־בלק וכה תדבר
-
ויבא אליו והנו נצב על־עלתו ושרי מואב אתו ויאמר לו בלק מה־דבר יהוה
-
וישא משלו ויאמר קום בלק ושמע האזינה עדי בנו צפר
-
לא איש אל ויכזב ובן־אדם ויתנחם ההוא אמר ולא יעשה ודבר ולא יקימנה
-
הנה ברך לקחתי וברך ולא אשיבנה
-
לא־הביט און ביעקב ולא־ראה עמל בישראל יהוה אלהיו עמו ותרועת מלך בו
-
אל מוציאם ממצרים כתועפת ראם לו
-
כי לא־נחש ביעקב ולא־קסם בישראל כעת יאמר ליעקב ולישראל מה־פעל אל
-
הן־עם כלביא יקום וכארי יתנשא לא ישכב עד־יאכל טרף ודם־חללים ישתה
-
ויאמר בלק אל־בלעם גם־קב לא תקבנו גם־ברך לא תברכנו
-
ויען בלעם ויאמר אל־בלק הלא דברתי אליך לאמר כל אשר־ידבר יהוה אתו אעשה
-
ויאמר בלק אל־בלעם לכה־נא אקחך אל־מקום אחר אולי יישר בעיני האלהים וקבתו לי משם
-
ויקח בלק את־בלעם ראש הפעור הנשקף על־פני הישימן
-
ויאמר בלעם אל־בלק בנה־לי בזה שבעה מזבחת והכן לי בזה שבעה פרים ושבעה אילים
-
ויעש בלק כאשר אמר בלעם ויעל פר ואיל במזבח
פסוקים מנוקד
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל־בָּלָק בְּנֵה־לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים׃
-
וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ׃
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק הִתְיַצֵּב עַל־עֹלָתֶךָ וְאֵלְכָה אוּלַי יִקָּרֵה יְהוָה לִקְרָאתִי וּדְבַר מַה־יַּרְאֵנִי וְהִגַּדְתִּי לָךְ וַיֵּלֶךְ שֶׁפִי׃
-
וַיִּקָּר אֱלֹהִים אֶל־בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֶת־שִׁבְעַת הַמִּזְבְּחֹת עָרַכְתִּי וָאַעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ׃
-
וַיָּשֶׂם יְהוָה דָּבָר בְּפִי בִלְעָם וַיֹּאמֶר שׁוּב אֶל־בָּלָק וְכֹה תְדַבֵּר׃
-
וַיָּשָׁב אֵלָיו וְהִנֵּה נִצָּב עַל־עֹלָתוֹ הוּא וְכָל־שָׂרֵי מוֹאָב׃
-
וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר מִן־אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ־מוֹאָב מֵהַרְרֵי־קֶדֶם לְכָה אָרָה־לִּי יַעֲקֹב וּלְכָה זֹעֲמָה יִשְׂרָאֵל׃
-
מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל וּמָה אֶזְעֹם לֹא זָעַם יְהוָה׃
-
כִּי־מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן־עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב׃
-
מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת־רֹבַע יִשְׂרָאֵל תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ׃
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל־בִּלְעָם מֶה עָשִׂיתָ לִי לָקֹב אֹיְבַי לְקַחְתִּיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ׃
-
וַיַּעַן וַיֹּאמַר הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים יְהוָה בְּפִי אֹתוֹ אֶשְׁמֹר לְדַבֵּר׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו בָּלָק לך־[לְכָה־] נָּא אִתִּי אֶל־מָקוֹם אַחֵר אֲשֶׁר תִּרְאֶנּוּ מִשָּׁם אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה וְקָבְנוֹ־לִי מִשָּׁם׃
-
וַיִּקָּחֵהוּ שְׂדֵה צֹפִים אֶל־רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וַיִּבֶן שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וַיַּעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ׃
-
וַיֹּאמֶר אֶל־בָּלָק הִתְיַצֵּב כֹּה עַל־עֹלָתֶךָ וְאָנֹכִי אִקָּרֶה כֹּה׃
-
וַיִּקָּר יְהוָה אֶל־בִּלְעָם וַיָּשֶׂם דָּבָר בְּפִיו וַיֹּאמֶר שׁוּב אֶל־בָּלָק וְכֹה תְדַבֵּר׃
-
וַיָּבֹא אֵלָיו וְהִנּוֹ נִצָּב עַל־עֹלָתוֹ וְשָׂרֵי מוֹאָב אִתּוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ בָּלָק מַה־דִּבֶּר יְהוָה׃
-
וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר קוּם בָּלָק וּשֲׁמָע הַאֲזִינָה עָדַי בְּנוֹ צִפֹּר׃
-
לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב וּבֶן־אָדָם וְיִתְנֶחָם הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה׃
-
הִנֵּה בָרֵךְ לָקָחְתִּי וּבֵרֵךְ וְלֹא אֲשִׁיבֶנָּה׃
-
לֹא־הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא־רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ׃
-
אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ׃
-
כִּי לֹא־נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא־קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה־פָּעַל אֵל׃
-
הֶן־עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא לֹא יִשְׁכַּב עַד־יֹאכַל טֶרֶף וְדַם־חֲלָלִים יִשְׁתֶּה׃
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל־בִּלְעָם גַּם־קֹב לֹא תִקֳּבֶנּוּ גַּם־בָּרֵךְ לֹא תְבָרֲכֶנּוּ׃
-
וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל־בָּלָק הֲלֹא דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר כֹּל אֲשֶׁר־יְדַבֵּר יְהוָה אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה׃
-
וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל־בִּלְעָם לְכָה־נָּא אֶקָּחֲךָ אֶל־מָקוֹם אַחֵר אוּלַי יִישַׁר בְּעֵינֵי הָאֱלֹהִים וְקַבֹּתוֹ לִי מִשָּׁם׃
-
וַיִּקַּח בָּלָק אֶת־בִּלְעָם רֹאשׁ הַפְּעוֹר הַנִּשְׁקָף עַל־פְּנֵי הַיְשִׁימֹן׃
-
וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל־בָּלָק בְּנֵה־לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים׃
-
וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר אָמַר בִּלְעָם וַיַּעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ׃