עמוס-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
כֹּה אָמַר ה': עַל־שְְׁלֹשָׁה פִּשְְְׁעֵי מוֹאָב, וְְעַל־אַרְְְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ – עַל־שָָׂרְְְפוֹ עַצְְְמוֹת מֶלֶךְְְ־אֱדוֹם שרפה גמורה, עד כדי כך שהעצמות הופכות למעין שִּׂיד, סיד. יש לשער שמדובר במלחמתם של ישראל, יהודה ואדום כנגד מואב. לפי אחת הפרשנויות, מלך מואב לקח את בנו של מלך אדום, שהיה שבוי בידו, ושחט אותו על ראש החומה. ייתכן שלאחר מכן הוא שרף אותו, וזהו חטאו הרביעי והחמור של מואב שאליו מתייחס עמוס, שכן ההתעללות במתים היא עוול מגונה שלא יכופר.
-
וְְשִׁלַּחְְְתִּי־אֵשׁ בְְּמוֹאָב, וְְאָכְְלָה אַרְְְמְְנוֹת הַקְְּרִיּוֹת, הכרכים הגדולים שבמואב. וּמֵת בְְּשָׁאוֹן מוֹאָב. העם או המדינה המואבית לא יגוועו לאִטם, אלא יפלו ברעש ומתוך מהומה, בִּתְְְרוּעָה בְְּקוֹל שׁוֹפָר, קולות מלחמה.
-
וְְהִכְְְרַתִּי שׁוֹפֵט, כינוי לראש האומה מִקִּרְְְבָּהּ, וְְכָָל־שָׂרֶיהָ אֶהֱרוֹג עִמּוֹ – עם השופט. אָמַר ה'. מן הנבואות על עמי האזור מתקרב הנביא אל החצר הפנימית של עם ישראל:
-
כֹּה אָמַר ה': עַל־שְְׁלֹשָׁה פִּשְְְׁעֵי יְְהוּדָה, וְְעַל־אַרְְְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ – עַל־מָאֳֳסָם אֶת־תּוֹרַת ה', וְְחֻקָּיו לֹא שָׁמָרוּ, וַיַּתְְְעוּם כִּזְְְבֵיהֶם אֲשֶׁר־הָלְְכוּ אֲבוֹתָם אַחֲרֵיהֶם. חטאם הכבד ביותר הוא שלמרות שקיבלו את תורת ה', הם עוזבים את דברו והולכים אחרי פולחנים זרים למיניהם.
-
וְְשִׁלַּחְְְתִּי אֵשׁ בִּיהוּדָה וְְאָכְְלָה אַרְְְמְְנוֹת יְְרוּשָׁלִָם.מכאן לנבואה המרכזית יותר, העוסקת בשומרון ובממלכת ישראל:
-
כֹּה אָמַר ה': עַל־שְְׁלֹשָׁה פִּשְְְׁעֵי ממלכת יִשְְְׂרָאֵל, וְְעַל־אַרְְְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ – עַל־מִכְְְרָם בּעד כֶּסֶף את ה צַדִּיק, הם מטים את הדין ומוכרים את מי שיצא צודק בדינו בעבור בצע כסף, וְְאת ה אֶבְְְיוֹן, העני המסכן הם מוכרים בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם, למען רווחים של מה – בכך.
-
הַשֹּׁאֲפִים, שפים, דורכים עַל־עֲפַר־אֶרֶץ, ולמעשה הם צועדים בְְּרֹאשׁ דַּלִּים. בעלי הכוח דורסים את הדלים ללא התחשבות, כאילו היו עפר, וְְדֶרֶךְְְ עֲנָוִים יַטּוּ. הם מאלצים את העניים או את הצדיקים לנטות מדרך הישר, לנהוג שלא ביושר או להתחבא, וְְאִישׁ וְְאָבִיו יֵלְְְכוּ יחד אֶל־הַנַּעֲרָה לזנות, לְְמַעַן חַלֵּל אֶת־שֵׁם קָדְְְשִׁי. מעשה משותף זה של אב עם בנו מעיד על איבוד הבושה. אין כאן רק כניעה לתאווה, אלא הפגנה של אדישות וקהות מוסרית, כאילו אין עוד גבולות. ובכך מתחלל שם ה'.
-
וְְעַל־בְְּגָדִים חֲבֻלִים, ממושכנים שלא הוחזרו לבעליהם, יַטּוּ, יסבו לסעוד אֵצֶל, ליד כָָּל־מִזְְְבֵּחַ של עבודה זרה, וְְיֵין עֲנוּשִׁים, יין שנקנה מכספי קנסות והיטלים שרירותיים, יִשְְְׁתּוּ המנהיגים בתוך בֵּית אֱלֹהֵיהֶם. במעשים אלה, שיש בהם גם גזלה וחמס של סכומים קטנים, מעורבים שחיתות, שפלות, מידות רעות וחילול ה'.
-
וְְאָנֹכִי הלוא בשעת כניסתם של ישראל לארץ הִשְְְׁמַדְְְתִּי אֶת מלכי הָאֱמֹרִי הגדולים מִפְְּנֵיהֶם, אֲשֶׁר כְְּגֹבַהּ אֲרָזִים גָּבְְְהוֹ, וְְחָסֹן הוּא כָּאַלּוֹנִים. האמורים נודעו בגובהם ובחוסנם, ולמרות זאת – וָאַשְְְׁמִיד את פִּרְְְיוֹ מִמַּעַל וְְאת שָׁרָשָׁיו מִתָּחַת מפניכם ולמענכם.
-
וְְאָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְְְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְְְרָיִם, וָאוֹלֵךְְְ אֶתְְְכֶם בַּמִּדְְְבָּר תחת חסותי אַרְְְבָּעִים שָׁנָה לָרֶשֶׁת אֶת־אֶרֶץ הָאֱמֹרִי. לא רק טובות גשמיות הענקתי לכם:
-
וָאָקִים מִבְְּנֵיכֶם לִנְְְבִיאִים, נתתי לאנשים מכם את היכולת להיות נביאים או מתלמידיהם, 'בני הנביאים', וּמִבַּחוּרֵיכֶם הקמתי לִנְְְזִרִים, מורים רוחניים ואנשי מופת. הַאַף אֵין־זֹאת, הלוא כן, בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל?! נְְאֻם־ה'.
-
וַתַּשְְְׁקוּ אֶת־הַנְְּזִרִים יָיִן בכוח. הכרחתם אותם לעבור על נזירותם. וְְעַל־הַנְְּבִיאִים צִוִּיתֶם לֵאמֹר: לֹא תִּנָּבְְְאוּ. במקום לראות בנבואה חסד ה' עליכם, ולקבלה באהבה ובתודה, התרסתם נגד הנביאים ודחיתם את דבריהם.
-
הִנֵּה אָנֹכִי מֵעִיק, לוחץ ומכביד ידי עליכם עד שתכרעו תַּחְְְתֵּיכֶם, במקומכם, כַּאֲשֶׁר תָּעִיק הָעֲגָלָה הַמְְלֵאָה לָהּ עָמִיר, עומרים. כמו עגלה עמוסת תבואה הכורעת במקומה מכובד המשא.
-
וְְאָבַד מָנוֹס מִקָּל. קלי המרוץ לא יצליחו לנוס, וְְחָזָק לֹא־יְְאַמֵּץ כֹּחוֹ לעמוד על נפשו כי יהיו חזקים ממנו, וְְגִבּוֹר לֹא־יְְמַלֵּט, יציל את נַפְְְשׁוֹ.
-
וְְתֹפֵשׂ הַקֶּשֶׁת לֹא יַעֲמֹד. מלבד הקשתות הקטנות ששימשו את היורים מעל גבי מרכבות מלחמה, היו במערך המלחמה תופשי קשת שעמדו מרחוק וירו מנשק כבד. בזמן המפלה תופש הקשת יברח ולא יעמוד במקומו. וְְקַל בְְּרַגְְְלָיו לֹא יְְמַלֵּט את עצמו, וְְאפילו רֹכֵב הַסּוּס לֹא יְְמַלֵּט נַפְְְשׁוֹ, למרות דהירתו המהירה של הסוס,
-
וְְאַמִּיץ לִבּוֹ, האמיץ ש בַּגִּבּוֹרִים, היוצא למלחמה בשריון ובכלי נשק כבדים, עָרוֹם יָנוּס, ישליך מעליו את כל מה שעלול להכביד על תנועתו כדי לברוח מהר ככל האפשר בַּיּוֹם־הַהוּא. נְְאֻם־ה'. יהיו שיברחו, ויהיו שייהרגו. מפלה גמורה ומבישה זו תבוא לישראל כעונש על התנהגותם בחייהם האזרחיים, על העוולות שעוללו, על זנותם ועל העבודה הזרה שפשתה בהם.
פסוקים
-
כה אמר יהוה על־שלשה פשעי מואב ועל־ארבעה לא אשיבנו על־שרפו עצמות מלך־אדום לשיד
-
ושלחתי־אש במואב ואכלה ארמנות הקריות ומת בשאון מואב בתרועה בקול שופר
-
והכרתי שופט מקרבה וכל־שריה אהרוג עמו אמר יהוה
-
כה אמר יהוה על־שלשה פשעי יהודה ועל־ארבעה לא אשיבנו על־מאסם את־תורת יהוה וחקיו לא שמרו ויתעום כזביהם אשר־הלכו אבותם אחריהם
-
ושלחתי אש ביהודה ואכלה ארמנות ירושלם
-
כה אמר יהוה על־שלשה פשעי ישראל ועל־ארבעה לא אשיבנו על־מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים
-
השאפים על־עפר־ארץ בראש דלים ודרך ענוים יטו ואיש ואביו ילכו אל־הנערה למען חלל את־שם קדשי
-
ועל־בגדים חבלים יטו אצל כל־מזבח ויין ענושים ישתו בית אלהיהם
-
ואנכי השמדתי את־האמרי מפניהם אשר כגבה ארזים גבהו וחסן הוא כאלונים ואשמיד פריו ממעל ושרשיו מתחת
-
ואנכי העליתי אתכם מארץ מצרים ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה לרשת את־ארץ האמרי
-
ואקים מבניכם לנביאים ומבחוריכם לנזרים האף אין־זאת בני ישראל נאם־יהוה
-
ותשקו את־הנזרים יין ועל־הנביאים צויתם לאמר לא תנבאו
-
הנה אנכי מעיק תחתיכם כאשר תעיק העגלה המלאה לה עמיר
-
ואבד מנוס מקל וחזק לא־יאמץ כחו וגבור לא־ימלט נפשו
-
ותפש הקשת לא יעמד וקל ברגליו לא ימלט ורכב הסוס לא ימלט נפשו
-
ואמיץ לבו בגבורים ערום ינוס ביום־ההוא נאם־יהוה
פסוקים מנוקד
-
כֹּה אָמַר יְהוָה עַל־שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי מוֹאָב וְעַל־אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל־שָׂרְפוֹ עַצְמוֹת מֶלֶךְ־אֱדוֹם לַשִּׂיד׃
-
וְשִׁלַּחְתִּי־אֵשׁ בְּמוֹאָב וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת הַקְּרִיּוֹת וּמֵת בְּשָׁאוֹן מוֹאָב בִּתְרוּעָה בְּקוֹל שׁוֹפָר׃
-
וְהִכְרַתִּי שׁוֹפֵט מִקִּרְבָּהּ וְכָל־שָׂרֶיהָ אֶהֱרוֹג עִמּוֹ אָמַר יְהוָה׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה עַל־שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יְהוּדָה וְעַל־אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל־מָאֳסָם אֶת־תּוֹרַת יְהוָה וְחֻקָּיו לֹא שָׁמָרוּ וַיַּתְעוּם כִּזְבֵיהֶם אֲשֶׁר־הָלְכוּ אֲבוֹתָם אַחֲרֵיהֶם׃
-
וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בִּיהוּדָה וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת יְרוּשָׁלִָם׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה עַל־שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל־אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל־מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם׃
-
הַשֹּׁאֲפִים עַל־עֲפַר־אֶרֶץ בְּרֹאשׁ דַּלִּים וְדֶרֶךְ עֲנָוִים יַטּוּ וְאִישׁ וְאָבִיו יֵלְכוּ אֶל־הַנַּעֲרָה לְמַעַן חַלֵּל אֶת־שֵׁם קָדְשִׁי׃
-
וְעַל־בְּגָדִים חֲבֻלִים יַטּוּ אֵצֶל כָּל־מִזְבֵּחַ וְיֵין עֲנוּשִׁים יִשְׁתּוּ בֵּית אֱלֹהֵיהֶם׃
-
וְאָנֹכִי הִשְׁמַדְתִּי אֶת־הָאֱמֹרִי מִפְּנֵיהֶם אֲשֶׁר כְּגֹבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ וְחָסֹן הוּא כָּאַלּוֹנִים וָאַשְׁמִיד פִּרְיוֹ מִמַּעַל וְשָׁרָשָׁיו מִתָּחַת׃
-
וְאָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה לָרֶשֶׁת אֶת־אֶרֶץ הָאֱמֹרִי׃
-
וָאָקִים מִבְּנֵיכֶם לִנְבִיאִים וּמִבַּחוּרֵיכֶם לִנְזִרִים הַאַף אֵין־זֹאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נְאֻם־יְהוָה׃
-
וַתַּשְׁקוּ אֶת־הַנְּזִרִים יָיִן וְעַל־הַנְּבִיאִים צִוִּיתֶם לֵאמֹר לֹא תִּנָּבְאוּ׃
-
הִנֵּה אָנֹכִי מֵעִיק תַּחְתֵּיכֶם כַּאֲשֶׁר תָּעִיק הָעֲגָלָה הַמְלֵאָה לָהּ עָמִיר׃
-
וְאָבַד מָנוֹס מִקָּל וְחָזָק לֹא־יְאַמֵּץ כֹּחוֹ וְגִבּוֹר לֹא־יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ׃
-
וְתֹפֵשׂ הַקֶּשֶׁת לֹא יַעֲמֹד וְקַל בְּרַגְלָיו לֹא יְמַלֵּט וְרֹכֵב הַסּוּס לֹא יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ׃
-
וְאַמִּיץ לִבּוֹ בַּגִּבּוֹרִים עָרוֹם יָנוּס בַּיּוֹם־הַהוּא נְאֻם־יְהוָה׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
קריות (מואב)
-
אדום
ארץ אדום היא מקום מושבה של ממלכת אדום.
גבולותיה: מצפון: נחל זרד. ממערב: נחל הערבה. מדרום: מערכת מבצרים לאורך הקצה הדרומי של המישור. ממזרח: המדבר.