עמוס-פרק-5
ספר
מקבץ
ביאורים
-
שִׁמְְְעוּ אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹשֵׂא עֲלֵיכֶם קִינָה, בֵּית יִשְְְׂרָאֵל.
-
נָפְְלָה ו לֹא־תוֹסִיף ל קוּם, בְְּתוּלַת יִשְְְׂרָאֵל, נִטְְּשָׁה, נעזבה עַל־אַדְְְמָתָהּ ונפלה שם, אֵין מְְקִימָהּ.
-
כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הָעִיר הַיֹּצֵאת, שמוציאה מתוכה, כלומר שיש בה אֶלֶף תושבים – תַּשְְְׁאִיר מֵאָה בלבד, וְְהַיּוֹצֵאת מֵאָה איש תַּשְְְׁאִיר רק עֲשָׂרָה לְְבֵית יִשְְְׂרָאֵל.
-
כִּי כֹה אָמַר ה' לְְבֵית יִשְְְׂרָאֵל: יש לכם רק עצה אחת – דִּרְְְשׁוּנִי, חפשו ובקשו אותי, וִחְְְיוּ, ואז תוכלו לחיות.
-
וְְאַל־תִּדְְְרְְשׁוּ בֵּית־אֵל, מקום הפולחן המרכזי של ממלכת ישראל, שבו עמדו עגלי הזהב, וְְאל הַגִּלְְְגָּל, שגם הוא מקום פולחן, לֹא תָבֹאוּ, וּבְְְאֵר שֶׁבַע, שכנראה גם בה התקיימה עבודה זרה, לֹא תַעֲבֹרוּ. כִּי הַגִּלְְְגָּל גָּלֹה יִגְְְלֶה – לשון נופל על לשון – וּבֵית אֵל יִהְְְיֶה לְְאָוֶן, רִיק, הבל. הנביאים כינו את בית – אל בית אוֶן, הן במשמעות של חטא, שכן הייתה מרכז לפולחן זר, הן בגלל החורבן והשממה העתידה לבוא עליו כעונש על חטאת תושביו.
-
דִּרְְְשׁוּ אֶת־ה' וִחְְְיוּ, פֶּן־יִצְְְלַח, יבער כָּאֵשׁ, באש בֵּית יוֹסֵף, וְְאָכְְלָה האש וְְאֵין־מְְכַבֶּה לְְבֵית־אֵל.
-
הַהֹפְְכִים לְְלַעֲנָה, לצמח מר מִשְְְׁפָּט, וּצְְְדָקָה לָאָרֶץ, על הארץ הִנִּיחוּ. הם אדישים לערכה של הצדקה.
-
עֹשֵׂה כִימָה וּכְְְסִיל, מערכות כוכבים, וְְהוא ה הֹפֵךְְְ מי שמסוגל להפוך לַבֹּקֶר צַלְְְמָוֶת, עלטה, וְְיוֹם כמו לַיְְְלָה הֶחְְְשִׁיךְְְ, הוא הַקּוֹרֵא לְְמֵי־הַיָּם וַיִּשְְְׁפְְּכֵם עַל־פְְּנֵי הָאָרֶץ, ה' שְְׁמוֹ.
-
הַמַּבְְְלִיג, המחזק ומגביר שֹׁד, שדוד, מי שנתון במצב שפל וכנוע עַל־עָז וחזק, וְְשֹׁד, אותו שדוד עַל־מִבְְְצָר יָבוֹא ויצליח להרסו. אלוקים יכול להפוך סדרי עולם.
-
שָׂנְְאוּ את מי ש בַשַּׁעַר מוֹכִיחַ, הנביא או חשובי העיר היושבים בשער, וְְדֹבֵר תָּמִים וישר הם יְְתָעֵבוּ.
-
לָכֵן יַעַן, בגלל בּוֹשַׁסְְְכֶם, השיסוי, השוד והרמיסה שלכם עַל־דָּל, וּמכיוון ש מַשְְְׂאַת־בַּר, את משא התבואה שהעני עמל בו, תִּקְְְחוּ מִמֶּנּוּ – בָּתֵּי גָזִית, בתים נאים מאבנים מסותתות בְְּנִיתֶם מן הרווחים שנשאו מעשי העושק שעשיתם, וְְלֹא־תֵשְְׁבוּ, לא תזכו לשבת בָם. כַּרְְְמֵי־חֶמֶד, כרמים נחמדים נְְטַעְְְתֶּם וְְלֹא תִשְְְׁתּוּ אֶת־יֵינָם.
-
כִּי יָדַעְְְתִּי ש רַבִּים פִּשְְְׁעֵיכֶם וַעֲצֻמִים חַטֹּאתֵיכֶם, שהרי אתם צֹרְְרֵי, שונאי צַדִּיק, לֹקְְחֵי כֹפֶר, שוחד, במקום למצות את עומק הדין עם עושי העוול. וְְאת דין ה אֶבְְְיוֹנִים בַּשַּׁעַר, מקום המשפט הִטּוּ. השופטים מושחתים.
-
לָכֵן הַמַּשְְְׂכִּיל, מי שמבחין במציאות מושחתת זו, והיה עשוי להוכיח בעת אחרת, בָּעֵת הַהִיא יִדֹּם, ישתוק כדי שלא להזיק לעצמו, כִּי עֵת רָעָה הִיא.
-
דִּרְְְשׁוּ־טוֹב וְְאַל־רָע לְְמַעַן תִּחְְְיוּ, וִיהִי־כֵן – ה' אֱלֹהֵי־צְְבָאוֹת אִתְְּכֶם כַּאֲשֶׁר, כפי ש אֲמַרְְְתֶּם. הרי אתם מאמינים בה' ורוצים ללכת אחריו; הרי שליטיכם מבני משפחת יהוא , והם איבדו מן הארץ את הפולחנים הזרים; והרי עובדי עגלי הזהב שבכם טוענים שהם הולכים עם ה'. אם כך, עשו מה שאלוקיכם אומר לכם לעשות:
-
שִׂנְְְאוּ־רָע וְְאֶהֱבוּ טוֹב וְְהַצִּיגוּ בַשַּׁעַר מִשְְְׁפָּט. אוּלַי יֶחֱנַן, יתן חנינה, ירחם ה' אֱלֹהֵי־צְְבָאוֹת על שְְׁאֵרִית יוֹסֵף.
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר ה' אֱלֹהֵי צְְבָאוֹת אֲדֹנָי: בְְּכָָל־רְְחֹבוֹת יהיה מִסְְְפֵּד, וּבְְְכָָל־חוּצוֹת יֹאמְְרוּ: הוֹ־הוֹ, אוי אוי . ולא רק ברחובות ובחוצות העיר אלא גם בשדות – וְְקָרְְאוּ ל אִכָּר אֶל־אֵבֶל, וּלשם מִסְְְפֵּד יקראו אֶל־יוֹדְְעֵי נֶהִי, היודעים לקונן.
-
ואף בְְְכָָל־כְְּרָמִים, שהם בדרך כלל מקומות שמחים הנקשרים במחשבה על יין, יהיה מִסְְְפֵּד, כִּי־אֶעֱבֹר בְְּקִרְְְבְְּךָ להענישכם. אָמַר ה'.
-
הוֹי, הַמִּתְְְאַוִּים אֶת־יוֹם ה'. בממלכת ישראל היו אנשים שייחלו ליום ה', שכן בו עתיד העולם להיגאל. לָמָּה־זֶּה לָכֶם יוֹם ה'?! הוא יבוא, אבל הוּא־חֹשֶׁךְְְ וְְלֹא־אוֹר. לפחות בתחילתו יהיה זה זמן נורא של משפט.
-
כַּאֲשֶׁר יָנוּס אִישׁ, כמו איש שיברח מִפְְּנֵי הָאֲרִי וּפְְְגָעוֹ הַדֹּב, וּבָא, וכשיימלט מן היער אל הַבַּיִת נרגש ותשוש, וְְסָמַךְְְ, הוא ישעין את יָדוֹ עַל־הַקִּיר – וּנְְְשָׁכוֹ הַנָּחָשׁ שנמצא בתוך קירות הבית.
-
הֲלֹא־חֹשֶׁךְְְ יוֹם ה' וְְלֹא־אוֹר, וְְאָפֵל וְְלֹא־נֹגַהּ לוֹ, אין בו הילה של אור. בראש ובראשונה יהיה יום זה יום דין כואב. אל תצפו למפלט ולנחמה ביום זה.
-
שָׂנֵאתִי מָאַסְְְתִּי חַגֵּיכֶם, וְְלֹא אָרִיחַ את הקרבנות שאתם מביאים בְְּעַצְְּרֹתֵיכֶם, בימי אספותיכם.
-
כִּי אִם־תַּעֲלוּ־לִי עֹלוֹת וּמִנְְְחֹתֵיכֶם – לֹא אֶרְְְצֶה בהן, וב שֶׁלֶם, קרבנות השלמים, או: בתשלומים שאתם משלמים לקניית מְְרִיאֵיכֶם, הבקר המפוטם שאתם מביאים, לֹא אַבִּיט.
-
הָסֵר מֵעָלַי הֲמוֹן, המיית, או: ריבוי שִׁרֶיךָ, שירת הקודש שלך, וְְזִמְְְרַת נְְבָלֶיךָ לֹא אֶשְְְׁמָע. אינני מעוניין בנגינתכם למעני.
-
וְְתחת זאת אני רוצה ש יִגַּל כַּמַּיִם מִשְְְׁפָּט, המשפט יהיה גלוי כמו המים המתפשטים בכל מקום, וּצְְְדָקָה תזרום בארץ כְְּנַחַל אֵיתָן, שהמים זורמים בו בקביעות.
-
הַזְְּבָחִים וּמִנְְְחָה הִגַּשְְְׁתֶּם־לִי בַמִּדְְְבָּר אַרְְְבָּעִים שָׁנָה, בֵּית יִשְְְׂרָאֵל?! במרבית השנים שהיו ישראל במדבר הוקרבו מעט קרבנות במשכן, ולא בהם היה תלוי הקשר שלי עם אבותיכם. לפיכך, על מה מבוססת הנחתכם שקרבנותיכם יוכלו לכפר ולתקן את כל מה שקלקלתם?! אלוהי הנכר שעבדתם לא יעזרו לכם. המוצאות אתכם ימצאו גם אותם:
-
וּנְְְשָׂאתֶם אֵת סִכּוּת מַלְְְכְְּכֶם וְְאֵת כִּיּוּן צַלְְְמֵיכֶם, וכן את כּוֹכַב – שלושת אלה הם שמות אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם לָכֶם.
-
וְְהִגְְְלֵתִי אֶתְְְכֶם, עם אליליכם מֵהָלְְְאָה לְְדַמָּשֶׂק, צפונה לדמשק. אָמַר ה' אֱלֹהֵי־צְְבָאוֹת שְְׁמוֹ.
פסוקים
-
שמעו את־הדבר הזה אשר אנכי נשא עליכם קינה בית ישראל
-
נפלה לא־תוסיף קום בתולת ישראל נטשה על־אדמתה אין מקימה
-
כי כה אמר אדני יהוה העיר היצאת אלף תשאיר מאה והיוצאת מאה תשאיר עשרה לבית ישראל
-
כי כה אמר יהוה לבית ישראל דרשוני וחיו
-
ואל־תדרשו בית־אל והגלגל לא תבאו ובאר שבע לא תעברו כי הגלגל גלה יגלה ובית־אל יהיה לאון
-
דרשו את־יהוה וחיו פן־יצלח כאש בית יוסף ואכלה ואין־מכבה לבית־אל
-
ההפכים ללענה משפט וצדקה לארץ הניחו
-
עשה כימה וכסיל והפך לבקר צלמות ויום לילה החשיך הקורא למי־הים וישפכם על־פני הארץ יהוה שמו
-
המבליג שד על־עז ושד על־מבצר יבוא
-
שנאו בשער מוכיח ודבר תמים יתעבו
-
לכן יען בושסכם על־דל ומשאת־בר תקחו ממנו בתי גזית בניתם ולא־תשבו בם כרמי־חמד נטעתם ולא תשתו את־יינם
-
כי ידעתי רבים פשעיכם ועצמים חטאתיכם צררי צדיק לקחי כפר ואביונים בשער הטו
-
לכן המשכיל בעת ההיא ידם כי עת רעה היא
-
דרשו־טוב ואל־רע למען תחיו ויהי־כן יהוה אלהי־צבאות אתכם כאשר אמרתם
-
שנאו־רע ואהבו טוב והציגו בשער משפט אולי יחנן יהוה אלהי־צבאות שארית יוסף
-
לכן כה־אמר יהוה אלהי צבאות אדני בכל־רחבות מספד ובכל־חוצות יאמרו הו־הו וקראו אכר אל־אבל ומספד אל־יודעי נהי
-
ובכל־כרמים מספד כי־אעבר בקרבך אמר יהוה
-
הוי המתאוים את־יום יהוה למה־זה לכם יום יהוה הוא־חשך ולא־אור
-
כאשר ינוס איש מפני הארי ופגעו הדב ובא הבית וסמך ידו על־הקיר ונשכו הנחש
-
הלא־חשך יום יהוה ולא־אור ואפל ולא־נגה לו
-
שנאתי מאסתי חגיכם ולא אריח בעצרתיכם
-
כי אם־תעלו־לי עלות ומנחתיכם לא ארצה ושלם מריאיכם לא אביט
-
הסר מעלי המון שריך וזמרת נבליך לא אשמע
-
ויגל כמים משפט וצדקה כנחל איתן
-
הזבחים ומנחה הגשתם־לי במדבר ארבעים שנה בית ישראל
-
ונשאתם את סכות מלככם ואת כיון צלמיכם כוכב אלהיכם אשר עשיתם לכם
-
והגליתי אתכם מהלאה לדמשק אמר יהוה אלהי־צבאות שמו
פסוקים מנוקד
-
שִׁמְעוּ אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹשֵׂא עֲלֵיכֶם קִינָה בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
-
נָפְלָה לֹא־תוֹסִיף קוּם בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל נִטְּשָׁה עַל־אַדְמָתָהּ אֵין מְקִימָהּ׃
-
כִּי כֹה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הָעִיר הַיֹּצֵאת אֶלֶף תַּשְׁאִיר מֵאָה וְהַיּוֹצֵאת מֵאָה תַּשְׁאִיר עֲשָׂרָה לְבֵית יִשְׂרָאֵל׃
-
כִּי כֹה אָמַר יְהוָה לְבֵית יִשְׂרָאֵל דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ׃
-
וְאַל־תִּדְרְשׁוּ בֵּית־אֵל וְהַגִּלְגָּל לֹא תָבֹאוּ וּבְאֵר שֶׁבַע לֹא תַעֲבֹרוּ כִּי הַגִּלְגָּל גָּלֹה יִגְלֶה וּבֵית־אֵל יִהְיֶה לְאָוֶן׃
-
דִּרְשׁוּ אֶת־יְהוָה וִחְיוּ פֶּן־יִצְלַח כָּאֵשׁ בֵּית יוֹסֵף וְאָכְלָה וְאֵין־מְכַבֶּה לְבֵית־אֵל׃
-
הַהֹפְכִים לְלַעֲנָה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לָאָרֶץ הִנִּיחוּ׃
-
עֹשֵׂה כִימָה וּכְסִיל וְהֹפֵךְ לַבֹּקֶר צַלְמָוֶת וְיוֹם לַיְלָה הֶחְשִׁיךְ הַקּוֹרֵא לְמֵי־הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל־פְּנֵי הָאָרֶץ יְהוָה שְׁמוֹ׃
-
הַמַּבְלִיג שֹׁד עַל־עָז וְשֹׁד עַל־מִבְצָר יָבוֹא׃
-
שָׂנְאוּ בַשַּׁעַר מוֹכִיחַ וְדֹבֵר תָּמִים יְתָעֵבוּ׃
-
לָכֵן יַעַן בּוֹשַׁסְכֶם עַל־דָּל וּמַשְׂאַת־בַּר תִּקְחוּ מִמֶּנּוּ בָּתֵּי גָזִית בְּנִיתֶם וְלֹא־תֵשְׁבוּ בָם כַּרְמֵי־חֶמֶד נְטַעְתֶּם וְלֹא תִשְׁתּוּ אֶת־יֵינָם׃
-
כִּי יָדַעְתִּי רַבִּים פִּשְׁעֵיכֶם וַעֲצֻמִים חַטֹּאתֵיכֶם צֹרְרֵי צַדִּיק לֹקְחֵי כֹפֶר וְאֶבְיוֹנִים בַּשַּׁעַר הִטּוּ׃
-
לָכֵן הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא יִדֹּם כִּי עֵת רָעָה הִיא׃
-
דִּרְשׁוּ־טוֹב וְאַל־רָע לְמַעַן תִּחְיוּ וִיהִי־כֵן יְהוָה אֱלֹהֵי־צְבָאוֹת אִתְּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם׃
-
שִׂנְאוּ־רָע וְאֶהֱבוּ טוֹב וְהַצִּיגוּ בַשַּׁעַר מִשְׁפָּט אוּלַי יֶחֱנַן יְהוָה אֱלֹהֵי־צְבָאוֹת שְׁאֵרִית יוֹסֵף׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת אֲדֹנָי בְּכָל־רְחֹבוֹת מִסְפֵּד וּבְכָל־חוּצוֹת יֹאמְרוּ הוֹ־הוֹ וְקָרְאוּ אִכָּר אֶל־אֵבֶל וּמִסְפֵּד אֶל־יוֹדְעֵי נֶהִי׃
-
וּבְכָל־כְּרָמִים מִסְפֵּד כִּי־אֶעֱבֹר בְּקִרְבְּךָ אָמַר יְהוָה׃
-
הוֹי הַמִּתְאַוִּים אֶת־יוֹם יְהוָה לָמָּה־זֶּה לָכֶם יוֹם יְהוָה הוּא־חֹשֶׁךְ וְלֹא־אוֹר׃
-
כַּאֲשֶׁר יָנוּס אִישׁ מִפְּנֵי הָאֲרִי וּפְגָעוֹ הַדֹּב וּבָא הַבַּיִת וְסָמַךְ יָדוֹ עַל־הַקִּיר וּנְשָׁכוֹ הַנָּחָשׁ׃
-
הֲלֹא־חֹשֶׁךְ יוֹם יְהוָה וְלֹא־אוֹר וְאָפֵל וְלֹא־נֹגַהּ לוֹ׃
-
שָׂנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם וְלֹא אָרִיחַ בְּעַצְּרֹתֵיכֶם׃
-
כִּי אִם־תַּעֲלוּ־לִי עֹלוֹת וּמִנְחֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה וְשֶׁלֶם מְרִיאֵיכֶם לֹא אַבִּיט׃
-
הָסֵר מֵעָלַי הֲמוֹן שִׁרֶיךָ וְזִמְרַת נְבָלֶיךָ לֹא אֶשְׁמָע׃
-
וְיִגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן׃
-
הַזְּבָחִים וּמִנְחָה הִגַּשְׁתֶּם־לִי בַמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
-
וּנְשָׂאתֶם אֵת סִכּוּת מַלְכְּכֶם וְאֵת כִּיּוּן צַלְמֵיכֶם כּוֹכַב אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם לָכֶם׃
-
וְהִגְלֵיתִי אֶתְכֶם מֵהָלְאָה לְדַמָּשֶׂק אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי־צְבָאוֹת שְׁמוֹ׃
מקומות
-
באר שבע
עיר האבות בנגב יהודה ובנחלת שמעון.
כיום מזוהה באיזור השוק של באר שבע המודרנית. (ר' אשתורי הפרחי)
יש שמזהים אותה בתל שבע.
מוזכרת כגבול הדרומי של ההתיישבות בארץ ישראל 'מדן ועד באר שבע'.
דרומית לבאר שבע לא ניתן לקיים חיי קבע בשל תנאי המדבר הקשים. -
בית אל
עיר בגבול בנימין ואפרים.
כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי). -
גלגל
היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).
-
דמשק