עמוס-פרק-6
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְְּצִיּוֹן, וְְהַבֹּטְְחִים בְְּהַר שֹׁמְְרוֹן. השאננות והביטחון נבעו הן מכוח פוליטי וצבאי הן משפע כלכלי. נְְקֻבֵי, אלה המכנים את עצמם רֵאשִׁית הַגּוֹיִם, העם הראשון והמועדף בין העמים. וּבָאוּ לָהֶם – לגויים בשם הזה, בֵּית יִשְְְׂרָאֵל, שכך הם רואים ומציגים את עצמם לעמים.
-
עִבְְְרוּ ל כַלְְְנֵה, מדינה קטנה וקרובה וּרְְְאוּ, וּלְְְכוּ מִשָּׁם ל חֲמַת רַבָּה, העיר הגדולה שבסוריה, וּרְְְדוּ ל גַת, אחת מחמש ערי פְְּלִשְְְׁתִּים – הֲטוֹבִים, הטוב מצבם מִן, בגלל נתוניהן של הַמַּמְְְלָכוֹת הָאֵלֶּה, ציון ושומרון ?! אִם־רַב, רחב גְְּבוּלָם מִגְְּבֻלְְכֶם?! ולמה אתם פונים לאלוהים אחרים וסרים ממני?!
-
הַמְְנַדִּים לְְיוֹם רָע, המרחיקים ומדחיקים מתודעתכם את יום הפורענות הצפוי לכם, וַתַּגִּשׁוּן, והמקרבים ומאמצים שֶׁבֶת, דרכי התנהלות המבוססות על חָמָס,
-
הַשֹּׁכְְבִים עַל־מִטּוֹת שֵׁן, שנהב, וּסְְְרֻחִים עַל־עַרְְְשׂוֹתָם, מיטותיהם ואינם עושים דבר, וְְאֹכְְלִים כָּרִים, כבשים גדולים ושמנים מִצֹּאן, וַעֲגָלִים לוקחים לאכילה מִתּוֹךְְְ מַרְְְבֵּק, מקום פיטומם.
-
הַפֹּרְְטִים עַל־פִּי הַנָּבֶל, כְְּדָוִיד חָשְְׁבוּ לָהֶם כְְּלֵי־שִׁיר. הם מחשיבים את נגינתם כנגינתו של נְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל. זהו תיאור סאטירי ועוקצני של בטלנים זוללים וסובאים, העוסקים באומנות, כביכול.
-
הַשֹּׁתִים יין בְְּמִזְְְרְְקֵי יַיִן, כלים המיוחדים לשתייתו, וְְרֵאשִׁית שְְׁמָנִים יִמְְְשָׁחוּ, הם סכים את גופם בשמנים ריחניים מובחרים לעינוג עצמם, וְְלֹא נֶחְְְלוּ, הם אינם כואבים עַל־שֵׁבֶר יוֹסֵף, מלכות ישראל.
-
לָכֵן עַתָּה יִגְְְלוּ אותם זחוחי דעת מפונקים בְְּרֹאשׁ גֹּלִים, וְְסָר מִרְְְזַח, מקום ההתכנסות ההוללת של ה סְְרוּחִים על מיטותיהם.
-
נִשְְְׁבַּע ה' אֱלוֹהִים בְְּנַפְְְשׁוֹ, בעצמו, נְְאֻם־ה' אֱלֹהֵי צְְבָאוֹת: מְְתָאֵב, מתעב אָנֹכִי אֶת־גְְּאוֹן, את גאוות יַעֲקֹב, שאולי הוא בית המקדש, שכן שרייתו של אלוקים בביתו שבקרב העם זוקפת את קומתם של ישראל, וְְאַרְְְמְְנֹתָיו שָׂנֵאתִי בגלל ההוללות שבהם. על כן – וְְהִסְְְגַּרְְְתִּי עִיר וּמְְְלֹאָהּ ביד אויבים.
-
וְְהָיָה אִם־יִוָּתְְרוּ, יישארו עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים בְְּבַיִת אֶחָד – וָמֵתוּ.
-
וּנְְְשָׂאוֹ דּוֹדוֹ אחי אביו, וּמְְְסָרְְפוֹ, אחי אמו, או: משרפו, שורף גווייתו. הקרובים יבואו לְְהוֹצִיא עֲצָמִים, עצמות מִן־הַבַּיִת. וְְאָמַר אחד מהם, העומד בפתח הבית לַאֲשֶׁר נמצא בְְּיַרְְְכְְּתֵי הַבַּיִת: האם ישנם עוֹד מתים עִמָּךְְְ?! וְְאָמַר: אָפֶס, אין. וְְאָמַר: הָס, כִּי לֹא לְְהַזְְְכִּיר בְְּשֵׁם ה', מכיוון שהבית הוא מקום של טומאה ושל מוות, אל תזכיר את שם ה' בתגובתך על האסון.
-
כִּי־הִנֵּה ה' מְְצַוֶּה וְְהִכָּה את הַבַּיִת הַגָּדוֹל שיישבר ל רְְסִיסִים, וְְהַבַּיִת הַקָּטֹן ייבקע ויהיה בְְּקִעִים.
-
הַיְְְרֻצוּן, האם יכולים לרוץ בַּסֶּלַע, באזור סלעי, סוּסִים?! ה אִם־יַחֲרוֹשׁ אדם במקום טרשי כזה באמצעות בְְּקָרִים?! לכל היותר ניתן לעבד את הפינות במעדר. דומים אתם לשדה טרשים חסר תקנה. שום דבר טוב לא יצמח בממלכתכם. כִּי־הֲפַכְְְתֶּם לְְרֹאשׁ, עשב מר ואף רעיל, את ה מִשְְְׁפָּט, וּפְְְרִי צְְדָקָה הפך בידכם לְְלַעֲנָה.
-
הַשְְּׂמֵחִים לְְלֹא דָבָר, בדברים של מה – בכך. הָאֹמְְרִים: הֲלוֹא בְְחָָזְְְקֵנוּ לָקַחְְְנוּ לָנוּ קַרְְְנָיִם, השגנו גדולה ותפארת.
-
כִּי הִנְְנִי מֵקִים עֲלֵיכֶם, בֵּית יִשְְְׂרָאֵל, נְְאֻם־ה' אֱלֹהֵי הַצְְּבָאוֹת, גּוֹי שיכבוש את ארצכם, וְְלָחֲצוּ אֶתְְְכֶם הכובשים הללו מִלְְּבוֹא חֲמָת, מבואות העיר חמת עַד־נַחַל הָעֲרָבָה. אלה היו גבולות הממלכה בזמן ירבעם השני, שחי פחות או יותר באותה תקופה.
פסוקים
-
הוי השאננים בציון והבטחים בהר שמרון נקבי ראשית הגוים ובאו להם בית ישראל
-
עברו כלנה וראו ולכו משם חמת רבה ורדו גת־פלשתים הטובים מן־הממלכות האלה אם־רב גבולם מגבלכם
-
המנדים ליום רע ותגישון שבת חמס
-
השכבים על־מטות שן וסרחים על־ערשותם ואכלים כרים מצאן ועגלים מתוך מרבק
-
הפרטים על־פי הנבל כדויד חשבו להם כלי־שיר
-
השתים במזרקי יין וראשית שמנים ימשחו ולא נחלו על־שבר יוסף
-
לכן עתה יגלו בראש גלים וסר מרזח סרוחים
-
נשבע אדני יהוה בנפשו נאם־יהוה אלהי צבאות מתאב אנכי את־גאון יעקב וארמנתיו שנאתי והסגרתי עיר ומלאה
-
והיה אם־יותרו עשרה אנשים בבית אחד ומתו
-
ונשאו דודו ומסרפו להוציא עצמים מן־הבית ואמר לאשר בירכתי הבית העוד עמך ואמר אפס ואמר הס כי לא להזכיר בשם יהוה
-
כי־הנה יהוה מצוה והכה הבית הגדול רסיסים והבית הקטן בקעים
-
הירצון בסלע סוסים אם־יחרוש בבקרים כי־הפכתם לראש משפט ופרי צדקה ללענה
-
השמחים ללא דבר האמרים הלוא בחזקנו לקחנו לנו קרנים
-
כי הנני מקים עליכם בית ישראל נאם־יהוה אלהי הצבאות גוי ולחצו אתכם מלבוא חמת עד־נחל הערבה
פסוקים מנוקד
-
הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן נְקֻבֵי רֵאשִׁית הַגּוֹיִם וּבָאוּ לָהֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
-
עִבְרוּ כַלְנֵה וּרְאוּ וּלְכוּ מִשָּׁם חֲמַת רַבָּה וּרְדוּ גַת־פְּלִשְׁתּים הֲטוֹבִים מִן־הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה אִם־רַב גְּבוּלָם מִגְּבֻלְכֶם׃
-
הַמְנַדִּים לְיוֹם רָע וַתַּגִּישׁוּן שֶׁבֶת חָמָס׃
-
הַשֹּׁכְבִים עַל־מִטּוֹת שֵׁן וּסְרֻחִים עַל־עַרְשׂוֹתָם וְאֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק׃
-
הַפֹּרְטִים עַל־פִּי הַנָּבֶל כְּדָוִיד חָשְׁבוּ לָהֶם כְּלֵי־שִׁיר׃
-
הַשֹּׁתִים בְּמִזְרְקֵי יַיִן וְרֵאשִׁית שְׁמָנִים יִמְשָׁחוּ וְלֹא נֶחְלוּ עַל־שֵׁבֶר יוֹסֵף
-
לָכֵן עַתָּה יִגְלוּ בְּרֹאשׁ גֹּלִים וְסָר מִרְזַח סְרוּחִים׃
-
נִשְׁבַּע אֲדֹנָי יְהוִה בְּנַפְשׁוֹ נְאֻם־יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מְתָאֵב אָנֹכִי אֶת־גְּאוֹן יַעֲקֹב וְאַרְמְנֹתָיו שָׂנֵאתִי וְהִסְגַּרְתִּי עִיר וּמְלֹאָהּ׃
-
וְהָיָה אִם־יִוָּתְרוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים בְּבַיִת אֶחָד וָמֵתוּ׃
-
וּנְשָׂאוֹ דּוֹדוֹ וּמְסָרְפוֹ לְהוֹצִיא עֲצָמִים מִן־הַבַּיִת וְאָמַר לַאֲשֶׁר בְּיַרְכְּתֵי הַבַּיִת הַעוֹד עִמָּךְ וְאָמַר אָפֶס וְאָמַר הָס כִּי לֹא לְהַזְכִּיר בְּשֵׁם יְהוָה׃
-
כִּי־הִנֵּה יְהוָה מְצַוֶּה וְהִכָּה הַבַּיִת הַגָּדוֹל רְסִיסִים וְהַבַּיִת הַקָּטֹן בְּקִעִים׃
-
הַיְרֻצוּן בַּסֶּלַע סוּסִים אִם־יַחֲרוֹשׁ בַּבְּקָרִים כִּי־הֲפַכְתֶּם לְרֹאשׁ מִשְׁפָּט וּפְרִי צְדָקָה לְלַעֲנָה׃
-
הַשְּׂמֵחִים לְלֹא דָבָר הָאֹמְרִים הֲלוֹא בְחָזְקֵנוּ לָקַחְנוּ לָנוּ קַרְנָיִם׃
-
כִּי הִנְנִי מֵקִים עֲלֵיכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל נְאֻם־יְהוָה אֱלֹהֵי הַצְּבָאוֹת גּוֹי וְלָחֲצוּ אֶתְכֶם מִלְּבוֹא חֲמָת עַד־נַחַל הָעֲרָבָה׃
מקומות
-
גת (פלשתים)
אחת מחמש הערים הראשיות בארץ פלשתים, בגבול עם יהודה.
מזוהה כיום עם תל צפית. (ג"ל פורטר) -
לא(לו) דבר (לדבר)
-
לבא חמת
מקום באזור חמת בסוריה, והוא ציין את גבולה הצפוני של ארץ ישראל.
מזוהה כיום בעיר לבוא שבלבנון. -
שומרון
-
קרנים
עיר בבשן