עמוס-פרק-7
ספר
מקבץ
ביאורים
-
כֹּה הִרְְְאַנִי ה' אֱלוֹהִים, וְְהִנֵּה הוא יוֹצֵר, מביא גֹּבַי, ארבה בִּתְְְחִלַּת עֲלוֹת הַלָּקֶשׁ, הצמיחה האביבית. וְְהִנֵּה־לֶקֶשׁ עולה אַחַר שנערכו גִּזֵּי, אירועי הגז של צאן הַמֶּלֶךְְ.
-
וְְהָיָה אִם, כאשר כִּלָּה הארבה לֶאֱכוֹל אֶת־עֵשֶׂב הָאָרֶץ, וָאֹמַר: ה' אֱלוֹהִים, סְְלַח־נָא, מִי, האם יָקוּם יַעֲקֹב מהאסון הזה, כִּי, הרי קָטֹן הוּא, ואינו יכול לשאת מכה כזו.
-
נִחַם, ויתר ה' עַל־זֹאת, והמכה לֹא תִהְְְיֶה. אָמַר ה'.
-
כֹּה הִרְְְאַנִי ה' אֱלוֹהִים שוב, וְְהִנֵּה קֹרֵא לָרִב בָּאֵשׁ ה' אֱלוֹהִים. הוא מביא אש וַתֹּאכַל בעצמתה הרבה אֶת־תְְּהוֹם רַבָּה. וְְאָכְְלָה אֶת־הַחֵלֶק, חלקות האדמה.
-
וָאֹמַר: ה' אֱלוֹהִים, חֲדַל־נָא, עצור את הפורענות. מִי יָקוּם יַעֲקֹב, כִּי קָטֹן הוּא.
-
נִחַם ה' עַל־זֹאת, גַּם־הִיא לֹא תִהְְְיֶה. אָמַר ה' אֱלוֹהִים.
-
כֹּה הִרְְְאַנִי במחזה הנבואה, וְְהִנֵּה אֲדֹנָי נִצָּב עַל־חוֹמַת אֲנָךְְְ, חומה גבוהה וישרה, וּבְְְיָדוֹ אֲנָךְְְ, כלי מדידה העשוי ממשקולת התלויה על חוט ארוך, ומסייע לקבוע בדייקנות אם הקיר ישר.
-
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי: מָה־אַתָּה רֹאֶה, עָמוֹס? וָאֹמַר: אֲנָךְְְ. וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי: הִנְְנִי שָׂם אֲנָךְְְ בְְּקֶרֶב עַמִּי יִשְְְׂרָאֵל. אמדוד ואעריך את מעשיהם בדקדקנות. לֹא־אוֹסִיף עוֹד עֲבוֹר, לוותר ולמחול לוֹ – לישראל.
-
וְְנָשַׁמּוּ, יהיו שוממות ה בָּמוֹת של בניו של יִשְְְׂחָק, יצחק, וּמִקְְְדְְּשֵׁי יִשְְְׂרָאֵל יֶחֱרָבוּ. וְְקַמְְְתִּי עַל־בֵּית יָרָָבְְְעָם בֶּחָרֶב. למרות שבית יהוא , שירבעם השני היה מצאצאיו, שרד זמן רב יותר מכל שושלת אחרת בממלכת ישראל, אף הוא יאבד את מעמדו, ובנו של ירבעם, זכריהו המלך, ימות בחרב. בין המראות הראשונים שראה עמוס לבין המראות הבאים מופיע דיאלוג אנושי. בסוף העניין הקודם ניבא עמוס על מותו של בית ירבעם בחרב, ועל כך מגיב אמציה כהן העגל שבבית – אל.
-
וַיִּשְְְׁלַח אֲמַצְְְיָה כֹּהֵן הפולחן שב בֵּית־אֵל אֶל־יָרָָבְְְעָם מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל לֵאמֹר: קָשַׁר עָלֶיךָ עָמוֹס בְְּקֶרֶב בֵּית יִשְְְׂרָאֵל. עמוס מטיף למרד בפומבי. לֹא־תוּכַל הָאָרֶץ, המדינה לְְהָכִיל, לסבול אֶת־כָָּל־דְְּבָרָיו, דיבוריו.
-
כִּי־כֹה אָמַר עָמוֹס: בַּחֶרֶב יָמוּת יָרָָבְְְעָם, וְְיִשְְְׂרָאֵל גָּלֹה יִגְְְלֶה מֵעַל אַדְְְמָתוֹ. לאמתו של דבר, עמוס לא דיבר על המלך עצמו אלא על בית ירבעם, אבל הכהן הגזים כדי לגרום למלך להתערב ולפגוע בנביא.
-
וַיֹּאמֶר אֲמַצְְְיָה אֶל־עָמוֹס, שמוצאו היה בארץ יהודה, אך הוא פעל והתנבא בעיקר בממלכת ישראל : חֹזֶה, נביא, לֵךְְְ בְְּרַח־לְְךָ אֶל־אֶרֶץ יְְהוּדָה, וֶאֱכָָל־שָׁם לֶחֶם. שם יפרנסו אותך, וְְשָׁם תִּנָּבֵא כרצונך.
-
ועל בֵית־אֵל לֹא־תוֹסִיף עוֹד לְְהִנָּבֵא את נבואותיך, כִּי מִקְְְדַּשׁ־מֶלֶךְְְ הוּא, וּבֵית מַמְְְלָכָה הוּא. בהשוואה לממלכתו הגדולה של ירבעם הייתה יהודה מדינה קטנה וענייה. אמציה רואה בעמוס מטרד, איש פשוט ועלום שבא ממקום קטן והגיע אל בית – אל, שאינה רק מרכז פולחן אלא שוכן בה מקדש שבו נמצא המלך, ושם ידו תקיפה.
-
וַיַּעַן עָמוֹס וַיֹּאמֶר אֶל־אֲמַצְְְיָה: לֹא־נָבִיא אָנֹכִי מרצון, וְְלֹא בֶן־נָבִיא, נביא מסורתי המתפרנס מן הנבואה אָנֹכִי, כִּי אם בוֹקֵר, מגדל בקר אָנֹכִי וּבוֹלֵס שִׁקְְְמִים, מטפל בעצי שקמה.
-
וַיִּקָּחֵנִי ה' מֵאַחֲרֵי הַצֹּאן, וַיֹּאמֶר אֵלַי ה': לֵךְְְ הִנָּבֵא אֶל־עַמִּי יִשְְְׂרָאֵל. לא התכוונתי ולא התכוננתי להתנבא, אבל ה' לקחני מעיסוקי החקלאי והטיל עלי תפקיד, ואותו אני ממלא.
-
וְְעַתָּה שְְׁמַע את דְְּבַר־ה'. אַתָּה אֹמֵר לי : לֹא תִנָּבֵא עַל־יִשְְְׂרָאֵל, וְְלֹא תַטִּיף עַל־בֵּית יִשְְְׂחָק, יצחק , כי אין זה מקומך.
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר ה': אִשְְְׁתְְּךָ בָּעִיר תִּזְְְנֶה מרצון בגלל אופיה , או מאונס האויבים, וּבָנֶיךָ וּבְְְנֹתֶיךָ בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ, וְְאַדְְְמָתְְךָ תישדד ו בַּחֶבֶל תְְּחֻלָּק, השודדים ימדדו אותה בחבל כדי לחלקה ביניהם, וְְאַתָּה לא תישאר בארץ ישראל, אלא עַל־אֲדָמָה טְְמֵאָה, בארצות הגולה תָּמוּת, וְְיִשְְְׂרָאֵל גָּלֹה יִגְְְלֶה מֵעַל אַדְְְמָתוֹ כמו שניבאתי. הנבואה תתממש, ואתה עצמך תיפגע מן הפורענויות שיבואו.
פסוקים
-
כה הראני אדני יהוה והנה יוצר גבי בתחלת עלות הלקש והנה־לקש אחר גזי המלך
-
והיה אם־כלה לאכול את־עשב הארץ ואמר אדני יהוה סלח־נא מי יקום יעקב כי קטן הוא
-
נחם יהוה על־זאת לא תהיה אמר יהוה
-
כה הראני אדני יהוה והנה קרא לרב באש אדני יהוה ותאכל את־תהום רבה ואכלה את־החלק
-
ואמר אדני יהוה חדל־נא מי יקום יעקב כי קטן הוא
-
נחם יהוה על־זאת גם־היא לא תהיה אמר אדני יהוה
-
כה הראני והנה אדני נצב על־חומת אנך ובידו אנך
-
ויאמר יהוה אלי מה־אתה ראה עמוס ואמר אנך ויאמר אדני הנני שם אנך בקרב עמי ישראל לא־אוסיף עוד עבור לו
-
ונשמו במות ישחק ומקדשי ישראל יחרבו וקמתי על־בית ירבעם בחרב
-
וישלח אמציה כהן בית־אל אל־ירבעם מלך־ישראל לאמר קשר עליך עמוס בקרב בית ישראל לא־תוכל הארץ להכיל את־כל־דבריו
-
כי־כה אמר עמוס בחרב ימות ירבעם וישראל גלה יגלה מעל אדמתו
-
ויאמר אמציה אל־עמוס חזה לך ברח־לך אל־ארץ יהודה ואכל־שם לחם ושם תנבא
-
ובית־אל לא־תוסיף עוד להנבא כי מקדש־מלך הוא ובית ממלכה הוא
-
ויען עמוס ויאמר אל־אמציה לא־נביא אנכי ולא בן־נביא אנכי כי־בוקר אנכי ובולס שקמים
-
ויקחני יהוה מאחרי הצאן ויאמר אלי יהוה לך הנבא אל־עמי ישראל
-
ועתה שמע דבר־יהוה אתה אמר לא תנבא על־ישראל ולא תטיף על־בית ישחק
-
לכן כה־אמר יהוה אשתך בעיר תזנה ובניך ובנתיך בחרב יפלו ואדמתך בחבל תחלק ואתה על־אדמה טמאה תמות וישראל גלה יגלה מעל אדמתו
פסוקים מנוקד
-
כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי יְהוִה וְהִנֵּה יוֹצֵר גֹּבַי בִּתְחִלַּת עֲלוֹת הַלָּקֶשׁ וְהִנֵּה־לֶקֶשׁ אַחַר גִּזֵּי הַמֶּלֶךְ׃
-
וְהָיָה אִם־כִּלָּה לֶאֱכוֹל אֶת־עֵשֶׂב הָאָרֶץ וָאֹמַר אֲדֹנָי יְהוִה סְלַח־נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא׃
-
נִחַם יְהוָה עַל־זֹאת לֹא תִהְיֶה אָמַר יְהוָה׃
-
כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי יְהוִה וְהִנֵּה קֹרֵא לָרִב בָּאֵשׁ אֲדֹנָי יְהוִה וַתֹּאכַל אֶת־תְּהוֹם רַבָּה וְאָכְלָה אֶת־הַחֵלֶק׃
-
וָאֹמַר אֲדֹנָי יְהוִה חֲדַל־נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא׃
-
נִחַם יְהוָה עַל־זֹאת גַּם־הִיא לֹא תִהְיֶה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה׃
-
כֹּה הִרְאַנִי וְהִנֵּה אֲדֹנָי נִצָּב עַל־חוֹמַת אֲנָךְ וּבְיָדוֹ אֲנָךְ׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי מָה־אַתָּה רֹאֶה עָמוֹס וָאֹמַר אֲנָךְ וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי הִנְנִי שָׂם אֲנָךְ בְּקֶרֶב עַמִּי יִשְׂרָאֵל לֹא־אוֹסִיף עוֹד עֲבוֹר לוֹ׃
-
וְנָשַׁמּוּ בָּמוֹת יִשְׂחָק וּמִקְדְּשֵׁי יִשְׂרָאֵל יֶחֱרָבוּ וְקַמְתִּי עַל־בֵּית יָרָבְעָם בֶּחָרֶב׃
-
וַיִּשְׁלַח אֲמַצְיָה כֹּהֵן בֵּית־אֵל אֶל־יָרָבְעָם מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר קָשַׁר עָלֶיךָ עָמוֹס בְּקֶרֶב בֵּית יִשְׂרָאֵל לֹא־תוּכַל הָאָרֶץ לְהָכִיל אֶת־כָּל־דְּבָרָיו׃
-
כִּי־כֹה אָמַר עָמוֹס בַּחֶרֶב יָמוּת יָרָבְעָם וְיִשְׂרָאֵל גָּלֹה יִגְלֶה מֵעַל אַדְמָתוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר אֲמַצְיָה אֶל־עָמוֹס חֹזֶה לֵךְ בְּרַח־לְךָ אֶל־אֶרֶץ יְהוּדָה וֶאֱכָל־שָׁם לֶחֶם וְשָׁם תִּנָּבֵא׃
-
וּבֵית־אֵל לֹא־תוֹסִיף עוֹד לְהִנָּבֵא כִּי מִקְדַּשׁ־מֶלֶךְ הוּא וּבֵית מַמְלָכָה הוּא׃
-
וַיַּעַן עָמוֹס וַיֹּאמֶר אֶל־אֲמַצְיָה לֹא־נָבִיא אָנֹכִי וְלֹא בֶן־נָבִיא אָנֹכִי כִּי־בוֹקֵר אָנֹכִי וּבוֹלֵס שִׁקְמִים׃
-
וַיִּקָּחֵנִי יְהוָה מֵאַחֲרֵי הַצֹּאן וַיֹּאמֶר אֵלַי יְהוָה לֵךְ הִנָּבֵא אֶל־עַמִּי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְעַתָּה שְׁמַע דְּבַר־יְהוָה אַתָּה אֹמֵר לֹא תִנָּבֵא עַל־יִשְׂרָאֵל וְלֹא תַטִּיף עַל־בֵּית יִשְׂחָק׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר יְהוָה אִשְׁתְּךָ בָּעִיר תִּזְנֶה וּבָנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ וְאַדְמָתְךָ בַּחֶבֶל תְּחֻלָּק וְאַתָּה עַל־אֲדָמָה טְמֵאָה תָּמוּת וְיִשְׂרָאֵל גָּלֹה יִגְלֶה מֵעַל אַדְמָתוֹ׃
מקומות
-
בית אל
עיר בגבול בנימין ואפרים.
כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי). -
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.