יחזקאל-פרק-17

ביאורים

  • וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:

  • בֶּן־אָדָם, חוּד חִידָה, משל, אלגוריה וּמְשֹׁל מָשָׁל, חזון בנוסח קצוב או פיוטי אֶל־בֵּית יִשְׂרָאֵל.

  • וְאָמַרְתָּ: כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל, גְּדוֹל הַכְּנָפַיִם, אֶרֶךְ הָאֵבֶר, שעצמות כנפיו ארוכות, מָלֵא הַנּוֹצָה, אֲשֶׁר־לוֹ הָרִקְמָה, נוצות מגוונות הנראות יחד כעין רקמה, בָּא אֶל־הַלְּבָנוֹן, הידוע בארזיו הרמים, וַיִּקַּח אֶת־צַמֶּרֶת הָאָרֶז.

  • אֵת רֹאשׁ יְנִיקוֹתָיו, יונקותיו, ענפיו הרכים קָטָף, וַיְבִיאֵהוּ אֶל־אֶרֶץ כְּנַעַן, ארץ סוחרים, בְּעִיר רֹכְלִים שָׂמוֹ. הוא העביר את ראש הענפים ממעמדו ומקומו הטבעי אל עיר מסחר כלשהי.

  • וַיִּקַּח הנשר זרע מִזֶּרַע הָאָרֶץ, וַיִּתְּנֵהוּ בִּשְׂדֵה־זָרַע, בשדה המיועדת לזריעה, במקומו קָח, לקח אותו עַל, אל מַיִם רַבִּים, כ צַפְצָפָה, כעץ הגדל במהירות במקומות משופעים במים, שָׂמוֹ. לאחר שקטף את צמרת הארז מארצה, הוא שותל אחד מזרעי הארץ במקום מתאים ומשובח.

  • וַיִּצְמַח הזרע, וַיְהִי לְגֶפֶן סֹרַחַת, שרועה על הקרקע שִׁפְלַת קוֹמָה, נמוכה. מגמת הצמח הזה הייתה לִפְנוֹת, להפנות את דָּלִיּוֹתָיו, ענפיו הארוכים אֵלָיו – אל הנשר, כלומר להכיר בו כאדונה של הגפן ולפנות אליו בכל ענייניה. לחלופין: ענפיה יהיו פונים אל מרכז הגפן, לא יפרצו החוצה ולא יטפסו, וְשָָׁרָשָׁיו תַּחְתָּיו, במקומו יִהְיוּ. וַתְּהִי לְגֶפֶן ראויה לשמה, וַתַּעַשׂ בַּדִּים, ענפים, וַתְּשַׁלַּח פֹּראוֹת, גם הן ענפים, אולי ארוכים ומפוארים. הגפן גדלה והתעבתה, ואף שהייתה שרועה על הארץ וענפיה נשענו עליה, היא כבר הייתה מסוגלת להתרומם ולהתפשט.

  • וַיְהִי שם עוד נֶשֶׁר־אֶחָד גָּדוֹל, גְּדוֹל כְּנָפַיִם וְרַב נוֹצָה, וְהִנֵּה הַגֶּפֶן הַזֹּאת כָּפְנָה, כפפה, הטתה את שָָׁרָשֶׁיהָ עָלָיו, הגפן הסרוחה ניסתה להכות שורשים אצל הנשר השני, וְאת דָלִיּוֹתָיו, ענפיה שִׁלְחָה־לּוֹ, לְהַשְׁקוֹת אוֹתָהּ מֵעֲרֻגוֹת מַטָּעָהּ, ממקומה התחום והמסודר שניתן לה, פנתה הגפן אל פטרון חדש, ולא מתוך מצוקה ממשית

  • אֶל־שָׂדֶה, בשדה טּוֹב, אֶל־מַיִם רַבִּים הִיא שְׁתוּלָה כעת, לַעֲשׂוֹת עָנָף וְלָשֵׂאת פֶּרִי, לִהְיוֹת לְגֶפֶן אַדָּרֶת, הדר.

  • אֱמֹר, בן אדם, לשומעיך : כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: האם הגפן תִּצְלָח במהלכה זה?! נראה שהגפן מעוניינת לעלות ממעמדה הנחות, לפרוץ גבולות ולהתנשא, והיא סבורה למצוא גיבוי זר למהלכה. אך הֲלוֹא הנשר הראשון אֶת־שָָׁרָשֶׁיהָ יְנַתֵּק, וְאֶת־פִּרְיָהּ יְקוֹסֵס, יכרסם וְיָבֵשׁ, כָָּל־טַרְפֵּי, עלי צִמְחָהּ תִּיבָשׁ. וְלֹא־בִזְרֹעַ גְּדוֹלָה, לא יהיה צורך בכוח רב וּבְעַם רָב לְמַשְׂאוֹת, להסיע, לעקור אוֹתָהּ מִשָָּׁרָשֶׁיהָ.

  • וְהִנֵּה אף שהייתה שְׁתוּלָה במקומה – הֲתִצְלָח?! הֲלֹא כְּגַעַת בָּהּ, כשתגיע אליה רוּחַ הַקָּדִים, הרוח השרבית ממזרח, הגפן תִּיבַשׁ יָבֹשׁ. עַל־עֲרֻגֹת צִמְחָהּ תִּיבָשׁ. אין לה סיכוי להיתלות במימיו של הנשר החדש, שכן הרוח המזרחית עזה דיה לייבש אותה בקלות. כאן עובר הנביא מהמשל לנמשל:

  • וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:

  • אֱמָָר־נָא לְבֵית הַמֶּרִי. כך מכונים בספר אנשי בית ישראל, משום שאינם שומעים ומצייתים לדבר ה'. הֲלֹא יְדַעְתֶּם מָה הדימויים ה אֵלֶּה!? אֱמֹר, פרש להם: הִנֵּה־בָא מֶלֶךְ־בָּבֶל, נבוכדראצר , הנשר הגדול, אל יְרוּשָׁלִַם, המקבילה לראש הלבנון, וַיִּקַּח אֶת־מַלְכָּהּ, יכניה המלך צעיר הוגלה אֵת רֹאשׁ יְנִיקוֹתָיו קָטָף, וְאֶת־שָׂרֶיהָ, צמרת הארז, וַיָּבֵא אוֹתָם אֵלָיו בָּבֶלָה, היא ארץ הסוחרים במשל.

  • וַיִּקַּח גם מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה, נבוכדראצר בחר בדודו של יכניה , מתניה הוא צדקיהו, ומינה אותו למלך על יהודה וַיִּכְרֹת אִתּוֹ בְּרִית, וַיָּבֵא אֹתוֹ בְּאָלָה. בשבועה שהשביע נבוכדראצר את צדקיהו לקיים את הברית, כרוכה קללה אם יפר אותה. וְאֶת־אֵילֵי הָאָרֶץ לָקָח. נבוכדראצר שבה את האנשים החזקים בממלכה ואת נכבדיה כעירבון לקיום הברית.

  • לִהְיוֹת מַמְלָכָה שְׁפָלָה, לְבִלְתִּי הִתְנַשֵּׂא, לִשְׁמֹר אֶת־בְּרִיתוֹ, לְעָָמְדָהּ, לקיימה. מגמת נבוכדראצר לא להחריב את יהודה אלא שתשרוד כממלכה קטנה תחת חסותו, והוא יוכל לסמוך עליה שתהיה נאמנה לברית שכרת עם מלכה, שהעמיד הוא.

  • – וַיִּמְרָָד־בּוֹ צדקיהו, לִשְׁלֹחַ מַלְאָכָיו, שליחיו ל מִצְרַיִם, הנשר הגדול השני במשל, לָתֶת־לוֹ סוּסִים וְעַם־רָב – הֲיִצְלָח?! הֲיִמָּלֵט הָעֹשֵׂה אֵלֶּה?! וְהֵפֵר בְּרִית – וְנִמְלָט?! האם מי שהפר ברית והפר אמונים כלפי הממונה על ידי המלך ישרוד בשלום?!

  • חַי־אָנִי, נְאֻם ה' אֱלוֹהִים, אִם־לֹא בִּמְקוֹם הַמֶּלֶךְ הַמַּמְלִיךְ אֹתוֹ, אֲשֶׁר בָּזָה אֶת־אָלָתוֹ, וַאֲשֶׁר הֵפֵר אֶת־בְּרִיתוֹ אִתּוֹ, כלומר בְתוֹךְ־בָּבֶל יָמוּת.

  • וְלֹא בְחַיִל גָּדוֹל וּבְקָהָל רָב יַעֲשֶׂה אוֹתוֹ, עמו פַרְעֹה חפרע בַּמִּלְחָמָה. פרעה לא יעזור לצדקיהו בצבא גדול כפי שהבטיח לו, בִּשְׁפֹּךְ סֹלְלָה וּבִבְנוֹת דָּיֵק, כאשר הבבלים יצורו על ירושלים ויבנו סוללה סביבה כדי לְהַכְרִית נְפָשׁוֹת רַבּוֹת.

  • וּבָזָה צדקיהו אָלָה לְהָפֵר בְּרִית, וְהִנֵּה נָתַן יָדוֹ, בא לידי הסכמה, תקע כפו כמחווה לחיזוק השבועה. לחלופין: השתתף עם מלך מצרים, וְכָָל אֵלֶּה עָשָׂה – לֹא יִמָּלֵט.

  • לָכֵן כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: חַי־אָנִי, אִם־לֹא אָלָתִי אֲשֶׁר בָּזָה, וּבְרִיתִי, הברית שכרת בשמי אֲשֶׁר הֵפִיר, וּנְתַתִּיו, נתתי לו את גמולו בְּרֹאשׁוֹ. צדקיהו לא רק בגד במלך בבל, אלא גם הפר את הברית שנשבע בה בשם ה'.

  • וּפָרַשְׂתִּי עָלָיו רִשְׁתִּי, וְנִתְפַּשׂ בִּמְצוּדָתִי, וַהֲבִיאוֹתִיהוּ בָבֶלָה, וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ שָׁם, אתדיין אתו ב מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל־בִּי, בכך ששיקר בשבועה שנשבע לפני.

  • וְאֵת כָָּל־מִבְרָחָו, בורחיו , אלו שיִּברחו אתו. או: אלו המשמשים לו מקום מפלט, בְּכָָל־אֲגַפָּיו, מסביבו, או: בגדודיו, בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ, וְהַנִּשְׁאָרִים לְכָָל־רוּחַ יִפָּרֵשׂוּ, וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי.הנבואה מסתיימת בנחמה:

  • כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: וְלָקַחְתִּי אף אָנִי מִצַּמֶּרֶת הָאֶרֶז הָרָמָה, וְנָתָתִּי, אשתול אותו, מֵרֹאשׁ יֹנְקוֹתָיו רַךְ אֶקְטֹף, וְשָׁתַלְתִּי אָנִי, לא בארץ כשדים, אלא עַל הַר־גָּבֹהַּ וְתָלוּל,

  • בְּהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל אֶשְׁתֳֳּלֶנּוּ, וְנָשָׂא עָנָף וְעָשָׂה פֶרִי, וְהָיָה לְאֶרֶז אַדִּיר, לא לגפן נמוכת קומה. בעץ זה שוב לא ישלטו בעלי כנף כמקודם, אלא להפך – וְשָׁכְנוּ תַחְתָּיו כֹּל צִפּוֹר כָָּל־כָּנָף, בְּצֵל דָּלִיּוֹתָיו תִּשְׁכֹּנָּה.

  • וְיָדְעוּ כָָּל־עֲצֵי הַשָּׂדֶה כִּי אֲנִי ה' הִשְׁפַּלְתִּי עֵץ גָּבֹהַּ, הִגְבַּהְתִּי עֵץ שָׁפָל, הוֹבַשְׁתִּי עֵץ לָח, וְהִפְרַחְתִּי עֵץ יָבֵשׁ, אֲנִי ה', דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי. אחרי מפלתה של ממלכת יהודה וגלותה לבבל, תהיה תקומה לישראל: ה' ייקח דבר מה שלכאורה אין סיכוי שיתקיים, ובכל זאת הוא יגדל ויצמח. בית ישראל ייבנה מחדש.

פסוקים

  1. ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
  2. בן־אדם חוד חידה ומשל משל אל־בית ישראל
  3. ואמרת כה־אמר אדני יהוה הנשר הגדול גדול הכנפים ארך האבר מלא הנוצה אשר־לו הרקמה בא אל־הלבנון ויקח את־צמרת הארז
  4. את ראש יניקותיו קטף ויביאהו אל־ארץ כנען בעיר רכלים שמו
  5. ויקח מזרע הארץ ויתנהו בשדה־זרע קח על־מים רבים צפצפה שמו
  6. ויצמח ויהי לגפן סרחת שפלת קומה לפנות דליותיו אליו ושרשיו תחתיו יהיו ותהי לגפן ותעש בדים ותשלח פארות
  7. ויהי נשר־אחד גדול גדול כנפים ורב־נוצה והנה הגפן הזאת כפנה שרשיה עליו ודליותיו שלחה־לו להשקות אותה מערגות מטעה
  8. אל־שדה טוב אל־מים רבים היא שתולה לעשות ענף ולשאת פרי להיות לגפן אדרת
  9. אמר כה אמר אדני יהוה תצלח הלוא את־שרשיה ינתק ואת־פריה יקוסס ויבש כל־טרפי צמחה תיבש ולא־בזרע גדולה ובעם־רב למשאות אותה משרשיה
  10. והנה שתולה התצלח הלוא כגעת בה רוח הקדים תיבש יבש על־ערגת צמחה תיבש
  11. ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
  12. אמר־נא לבית המרי הלא ידעתם מה־אלה אמר הנה־בא מלך־בבל ירושלם ויקח את־מלכה ואת־שריה ויבא אותם אליו בבלה
  13. ויקח מזרע המלוכה ויכרת אתו ברית ויבא אתו באלה ואת־אילי הארץ לקח
  14. להיות ממלכה שפלה לבלתי התנשא לשמר את־בריתו לעמדה
  15. וימרד־בו לשלח מלאכיו מצרים לתת־לו סוסים ועם־רב היצלח הימלט העשה אלה והפר ברית ונמלט
  16. חי־אני נאם אדני יהוה אם־לא במקום המלך הממליך אתו אשר בזה את־אלתו ואשר הפר את־בריתו אתו בתוך־בבל ימות
  17. ולא בחיל גדול ובקהל רב יעשה אותו פרעה במלחמה בשפך סללה ובבנות דיק להכרית נפשות רבות
  18. ובזה אלה להפר ברית והנה נתן ידו וכל־אלה עשה לא ימלט
  19. לכן כה־אמר אדני יהוה חי־אני אם־לא אלתי אשר בזה ובריתי אשר הפיר ונתתיו בראשו
  20. ופרשתי עליו רשתי ונתפש במצודתי והביאותיהו בבלה ונשפטתי אתו שם מעלו אשר מעל־בי
  21. ואת כל־מברחו [מברחיו] בכל־אגפיו בחרב יפלו והנשארים לכל־רוח יפרשו וידעתם כי אני יהוה דברתי
  22. כה אמר אדני יהוה ולקחתי אני מצמרת הארז הרמה ונתתי מראש ינקותיו רך אקטף ושתלתי אני על הר־גבה ותלול
  23. בהר מרום ישראל אשתלנו ונשא ענף ועשה פרי והיה לארז אדיר ושכנו תחתיו כל צפור כל־כנף בצל דליותיו תשכנה
  24. וידעו כל־עצי השדה כי אני יהוה השפלתי עץ גבה הגבהתי עץ שפל הובשתי עץ לח והפרחתי עץ יבש אני יהוה דברתי ועשיתי

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
  2. בֶּן־אָדָם חוּד חִידָה וּמְשֹׁל מָשָׁל אֶל־בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
  3. וְאָמַרְתָּ כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל גְּדוֹל הַכְּנָפַיִם אֶרֶךְ הָאֵבֶר מָלֵא הַנּוֹצָה אֲשֶׁר־לוֹ הָרִקְמָה בָּא אֶל־הַלְּבָנוֹן וַיִּקַּח אֶת־צַמֶּרֶת הָאָרֶז׃
  4. אֵת רֹאשׁ יְנִיקוֹתָיו קָטָף וַיְבִיאֵהוּ אֶל־אֶרֶץ כְּנַעַן בְּעִיר רֹכְלִים שָׂמוֹ׃
  5. וַיִּקַּח מִזֶּרַע הָאָרֶץ וַיִּתְּנֵהוּ בִּשְׂדֵה־זָרַע קָח עַל־מַיִם רַבִּים צַפְצָפָה שָׂמוֹ׃
  6. וַיִּצְמַח וַיְהִי לְגֶפֶן סֹרַחַת שִׁפְלַת קוֹמָה לִפְנוֹת דָּלִיּוֹתָיו אֵלָיו וְשָׁרָשָׁיו תַּחְתָּיו יִהְיוּ וַתְּהִי לְגֶפֶן וַתַּעַשׂ בַּדִּים וַתְּשַׁלַּח פֹּארוֹת׃
  7. וַיְהִי נֶשֶׁר־אֶחָד גָּדוֹל גְּדוֹל כְּנָפַיִם וְרַב־נוֹצָה וְהִנֵּה הַגֶּפֶן הַזֹּאת כָּפְנָה שָׁרֳשֶׁיהָ עָלָיו וְדָלִיּוֹתָיו שִׁלְחָה־לּוֹ לְהַשְׁקוֹת אוֹתָהּ מֵעֲרֻגוֹת מַטָּעָהּ׃
  8. אֶל־שָׂדֶה טּוֹב אֶל־מַיִם רַבִּים הִיא שְׁתוּלָה לַעֲשׂוֹת עָנָף וְלָשֵׂאת פֶּרִי לִהְיוֹת לְגֶפֶן אַדָּרֶת׃
  9. אֱמֹר כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה תִּצְלָח הֲלוֹא אֶת־שָׁרָשֶׁיהָ יְנַתֵּק וְאֶת־פִּרְיָהּ יְקוֹסֵס וְיָבֵשׁ כָּל־טַרְפֵּי צִמְחָהּ תִּיבָשׁ וְלֹא־בִזְרֹעַ גְּדוֹלָה וּבְעַם־רָב לְמַשְׂאוֹת אוֹתָהּ מִשָּׁרָשֶׁיהָ׃
  10. וְהִנֵּה שְׁתוּלָה הֲתִצְלָח הֲלוֹא כְגַעַת בָּהּ רוּחַ הַקָּדִים תִּיבַשׁ יָבֹשׁ עַל־עֲרֻגֹת צִמְחָהּ תִּיבָשׁ׃
  11. וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
  12. אֱמָר־נָא לְבֵית הַמֶּרִי הֲלֹא יְדַעְתֶּם מָה־אֵלֶּה אֱמֹר הִנֵּה־בָא מֶלֶךְ־בָּבֶל יְרוּשָׁלִַם וַיִּקַּח אֶת־מַלְכָּהּ וְאֶת־שָׂרֶיהָ וַיָּבֵא אוֹתָם אֵלָיו בָּבֶלָה׃
  13. וַיִּקַּח מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַיִּכְרֹת אִתּוֹ בְּרִית וַיָּבֵא אֹתוֹ בְּאָלָה וְאֶת־אֵילֵי הָאָרֶץ לָקָח׃
  14. לִהְיוֹת מַמְלָכָה שְׁפָלָה לְבִלְתִּי הִתְנַשֵּׂא לִשְׁמֹר אֶת־בְּרִיתוֹ לְעָמְדָהּ׃
  15. וַיִּמְרָד־בּוֹ לִשְׁלֹחַ מַלְאָכָיו מִצְרַיִם לָתֶת־לוֹ סוּסִים וְעַם־רָב הֲיִצְלָח הֲיִמָּלֵט הָעֹשֵׂה אֵלֶּה וְהֵפֵר בְּרִית וְנִמְלָט׃
  16. חַי־אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה אִם־לֹא בִּמְקוֹם הַמֶּלֶךְ הַמַּמְלִיךְ אֹתוֹ אֲשֶׁר בָּזָה אֶת־אָלָתוֹ וַאֲשֶׁר הֵפֵר אֶת־בְּרִיתוֹ אִתּוֹ בְתוֹךְ־בָּבֶל יָמוּת׃
  17. וְלֹא בְחַיִל גָּדוֹל וּבְקָהָל רָב יַעֲשֶׂה אוֹתוֹ פַרְעֹה בַּמִּלְחָמָה בִּשְׁפֹּךְ סֹלְלָה וּבִבְנוֹת דָּיֵק לְהַכְרִית נְפָשׁוֹת רַבּוֹת׃
  18. וּבָזָה אָלָה לְהָפֵר בְּרִית וְהִנֵּה נָתַן יָדוֹ וְכָל־אֵלֶּה עָשָׂה לֹא יִמָּלֵט׃
  19. לָכֵן כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה חַי־אָנִי אִם־לֹא אָלָתִי אֲשֶׁר בָּזָה וּבְרִיתִי אֲשֶׁר הֵפִיר וּנְתַתִּיו בְּרֹאשׁוֹ׃
  20. וּפָרַשְׂתִּי עָלָיו רִשְׁתִּי וְנִתְפַּשׂ בִּמְצוּדָתִי וַהֲבִיאוֹתִיהוּ בָבֶלָה וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ שָׁם מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל־בִּי׃
  21. וְאֵת כָּל־מברחו [מִבְרָחָיו] בְּכָל־אֲגַפָּיו בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ וְהַנִּשְׁאָרִים לְכָל־רוּחַ יִפָּרֵשׂוּ וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה דִּבַּרְתִּי׃
  22. כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה וְלָקַחְתִּי אָנִי מִצַּמֶּרֶת הָאֶרֶז הָרָמָה וְנָתָתִּי מֵרֹאשׁ יֹנְקוֹתָיו רַךְ אֶקְטֹף וְשָׁתַלְתִּי אָנִי עַל הַר־גָּבֹהַ וְתָלוּל׃
  23. בְּהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל אֶשְׁתֳּלֶנּוּ וְנָשָׂא עָנָף וְעָשָׂה פֶרִי וְהָיָה לְאֶרֶז אַדִּיר וְשָׁכְנוּ תַחְתָּיו כֹּל צִפּוֹר כָּל־כָּנָף בְּצֵל דָּלִיּוֹתָיו תִּשְׁכֹּנָּה׃
  24. וְיָדְעוּ כָּל־עֲצֵי הַשָּׂדֶה כִּי אֲנִי יְהוָה הִשְׁפַּלְתִּי עֵץ גָּבֹהַ הִגְבַּהְתִּי עֵץ שָׁפָל הוֹבַשְׁתִּי עֵץ לָח וְהִפְרַחְתִּי עֵץ יָבֵשׁ אֲנִי יְהוָה דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • הלבנון
  • ישראל
  • בבל

    ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
    משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.

  • כנען

    שמה הקדום של ארץ ישראל