יחזקאל-פרק-19
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְאַתָּה, יחזקאל, שָׂא, השמע קִינָה אֶל, על נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל, מלכי יהודה שמלכו לאחר יאשיהו,
-
וְאָמַרְתָּ: מָה גדולה הייתה אִמְּךָ, ממלכת יהודה, לְבִיָּא, לביאה בֵּין אֲרָיוֹת, רָבָצָה בְּתוֹךְ כְּפִרִים, רִבְּתָה, גידלה במקומה הטבעי והבטוח את גוּרֶיהָ.
-
וַתַּעַל, היא העלתה לגדולה אֶחָד מִגֻּרֶיהָ, כְּפִיר הָיָה, הוא בגר ונעשה אריה צעיר, וַיִּלְמַד לִטְרָף־טֶרֶף, אָדָם אָכָל, דבר שאריה שאיננו במצוקה לא נוהג לעשות. הכפיר במשל הוא יהואחז בן יאשיהו מלך יהודה, שהומלך על ידי העם בצעירותו, והנהגתו הייתה למורת רוחו של מלך מצרים.
-
וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו – על האריה המשוטט והמזיק בקרבתם גּוֹיִם, עמים קרובים, או: התאספו עליו. בְּשַׁחְתָּם, בבור שחפרו ללכדו נִתְפָּשׂ. וַיְבִאֻהוּ בַחַחִים, קרסים התחובים באף החיה לשם קשירתה והולכתה, אֶל־אֶרֶץ מִצְרָיִם. ואכן, כך קרה ליהואחז, שמלך שלושה חודשים בלבד עד שצבא פרעה נכו הגלה אותו למצרים. באותה התקפה מצרית לא הצליח פרעה לממש את רוב תכניותיו, חוץ מהכניסה לירושלים, שביית המלך יהואחז והגלייתו למצרים. מן הסתם יהואחז השבוי היה נתון בכלא המצרי עד שמת.
-
וַתֵּרֶא הלביאה כִּי נוֹחֲלָה, חיכתה עד בוש וכי אָבְדָה תִּקְוָתָהּ, ויהואחז לא ישוב אליה, וַתִּקַּח עוד אֶחָד מִגֻּרֶיהָ, כְּפִיר שָׂמָתְהוּ. הממלכה העמידה מלך נוסף מבני יאשיהו, יהויקים.
-
וַיִּתְהַלֵּךְ בְּתוֹךְ־אֲרָיוֹת, ל כְפִיר הָיָה, וַיִּלְמַד לִטְרָָף־טֶרֶף, אָדָם אָכָל.
-
וַיֵּדַע אַלְמְנוֹתָיו, עינה אלמנות עַמו, או: שיבר ארמנותיו, וְעָרֵיהֶם הֶחֱרִיב במעשיו הרעים, וַתֵּשַׁם, הפכה שממה אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ מִקּוֹל שַׁאֲגָתוֹ. יהויקים פגע באשיות הארץ, הדין, המוסר וההנהגה המדינית.
-
וַיִּתְּנוּ עָלָיו גּוֹיִם סָבִיב מִמְּדִינוֹת, עמים חברו יחד כדי לתפסו, וַיִּפְרְשׂוּ עָלָיו רִשְׁתָּם, בְּשַׁחְתָּם נִתְפָּשׂ.
-
וַיִּתְּנֻהוּ בַסּוּגַר, בכלוב בַּחַחִים, וַיְבִאֻהוּ אֶל־מֶלֶךְ בָּבֶל, שעלה באותו זמן לארץ ישראל, יְבִאֻהוּ בַּמְּצָדוֹת, במלכודות, לְמַעַן לֹא־יִשָּׁמַע קוֹלוֹ עוֹד אֶל, על הָרֵי יִשְׂרָאֵל, שלא ישלוט ביהודה. ייתכן שדימוי מלכי יהודה לאריות טרף אוכלי אדם המעוררים את סביבתם נגדם, מרמז שאילו היו יותר כנועים ושפלים, היו שורדים באופן כלשהו. קינה זו על מלכי יהודה, אינה רק ביטוי לצער על אבדן המלכים ואבדן מלכותם, אלא גם על תקוות הממלכה המפוארת שנגוזה.
-
אִמְּךָ, האומה כַגֶּפֶן בְּדָמְךָ, בדימוייהם של המדמים אותך, עַל־מַיִם שְׁתוּלָה, פֹּרִיָּה וַעֲנֵפָה הָיְתָה, מִשפע מַּיִם רַבִּים.
-
וַיִּהְיוּ־לָהּ מַטּוֹת עֹז, ענפיה החזקים אֶל־שִׁבְטֵי, לשבטי מֹשְׁלִים, מלכות יהודה הצמיחה שושלת של מנהיגים חשובים. וַתִּגְבַּהּ קוֹמָתוֹ של העץ מ עַל־בֵּין עֲבֹתִים. המשל חוזר אל מלך יהודה האחרון, שבזמנו פרחה המלוכה מחדש. המלך יאשיהו מדומה לגפן בשיא פריונה, שטיפסה כעץ גבוה, אף שאין צמיחה כזאת אופיינית לגפן. וַיֵּרָא בְגָָבְהוֹ בְּרֹב דָּלִיֹּתָיו. בשל גובהה ורוב ענפיה הגפן בלטה לעין.
-
וַתֻּתַּשׁ, הגפן נעקרה בְּחֵמָה, בזעם, לָאָרֶץ הֻשְׁלָכָה, וְרוּחַ הַקָּדִים, המזרחי, העז והשרבי הוֹבִישׁ פִּרְיָהּ. הִתְפָּרְקוּ וְיָבֵשׁוּ מַטֵּה עֻזָּהּ, אֵשׁ אֲכָלָתְהוּ.
-
וְעַתָּה הגפן הפורייה והענפה, שהייתה שתולה על מים רבים, שְׁתוּלָה בַמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ צִיָּה, חרבה וְצָמָא בלי תקווה.
-
וַתֵּצֵא אֵשׁ מִמַּטֵּה בַדֶּיהָ, מענפיה, את פִּרְיָהּ היבש אָכָלָה, וְלֹא־הָיָה בָהּ מַטֵּה עֹז שֵׁבֶט לִמְשׁוֹל. אחרי מות יאשיהו לא נותר מלך הגון ביהודה, והממלכה הלכה והידרדרה מפנים ומחוץ. הניסיונות לשקם אותה לא עלו יפה, התקוות התבדו, ובכל פעם הופיעה צרה חדשה – עקירה והשלכה, רוח מזרחית, רעב, אש, גלות ושממה. כל הדימויים השונים האופייניים ליהודה – כפיר אריות וגפן – מכוונים לעניין אחד: קִינָה הִיא ששמע הנביא על מלכות יהודה המתמוטטת ונחרבת. וַתְּהִי לְקִינָה. משנשא יחזקאל את הקינה בנבואה, היא נקלטה והושמעה בישראל כקינה. יחזקאל לא יכול היה להוסיף לה דברי תקווה או עידוד, והיא מסתכמת כקינה בלבד.
פסוקים
-
ואתה שא קינה אל־נשיאי ישראל
-
ואמרת מה אמך לביא בין אריות רבצה בתוך כפרים רבתה גוריה
-
ותעל אחד מגריה כפיר היה וילמד לטרף־טרף אדם אכל
-
וישמעו אליו גוים בשחתם נתפש ויבאהו בחחים אל־ארץ מצרים
-
ותרא כי נוחלה אבדה תקותה ותקח אחד מגריה כפיר שמתהו
-
ויתהלך בתוך־אריות כפיר היה וילמד לטרף־טרף אדם אכל
-
וידע אלמנותיו ועריהם החריב ותשם ארץ ומלאה מקול שאגתו
-
ויתנו עליו גוים סביב ממדינות ויפרשו עליו רשתם בשחתם נתפש
-
ויתנהו בסוגר בחחים ויבאהו אל־מלך בבל יבאהו במצדות למען לא־ישמע קולו עוד אל־הרי ישראל
-
אמך כגפן בדמך על־מים שתולה פריה וענפה היתה ממים רבים
-
ויהיו־לה מטות עז אל־שבטי משלים ותגבה קומתו על־בין עבתים וירא בגבהו ברב דליתיו
-
ותתש בחמה לארץ השלכה ורוח הקדים הוביש פריה התפרקו ויבשו מטה עזה אש אכלתהו
-
ועתה שתולה במדבר בארץ ציה וצמא
-
ותצא אש ממטה בדיה פריה אכלה ולא־היה בה מטה־עז שבט למשול קינה היא ותהי לקינה
פסוקים מנוקד
-
וְאַתָּה שָׂא קִינָה אֶל־נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְאָמַרְתָּ מָה אִמְּךָ לְבִיָּא בֵּין אֲרָיוֹת רָבָצָה בְּתוֹךְ כְּפִרִים רִבְּתָה גוּרֶיהָ׃
-
וַתַּעַל אֶחָד מִגֻּרֶיהָ כְּפִיר הָיָה וַיִּלְמַד לִטְרָף־טֶרֶף אָדָם אָכָל׃
-
וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו גּוֹיִם בְּשַׁחְתָּם נִתְפָּשׂ וַיְבִאֻהוּ בַחַחִים אֶל־אֶרֶץ מִצְרָיִם׃
-
וַתֵּרֶא כִּי נוֹחֲלָה אָבְדָה תִּקְוָתָהּ וַתִּקַּח אֶחָד מִגֻּרֶיהָ כְּפִיר שָׂמָתְהוּ׃
-
וַיִּתְהַלֵּךְ בְּתוֹךְ־אֲרָיוֹת כְּפִיר הָיָה וַיִּלְמַד לִטְרָף־טֶרֶף אָדָם אָכָל׃
-
וַיֵּדַע אַלְמְנוֹתָיו וְעָרֵיהֶם הֶחֱרִיב וַתֵּשַׁם אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ מִקּוֹל שַׁאֲגָתוֹ׃
-
וַיִּתְּנוּ עָלָיו גּוֹיִם סָבִיב מִמְּדִינוֹת וַיִּפְרְשׂוּ עָלָיו רִשְׁתָּם בְּשַׁחְתָּם נִתְפָּשׂ׃
-
וַיִּתְּנֻהוּ בַסּוּגַר בַּחַחִים וַיְבִאֻהוּ אֶל־מֶלֶךְ בָּבֶל יְבִאֻהוּ בַּמְּצֹדוֹת לְמַעַן לֹא־יִשָּׁמַע קוֹלוֹ עוֹד אֶל־הָרֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
אִמְּךָ כַגֶּפֶן בְּדָמְךָ עַל־מַיִם שְׁתוּלָה פֹּרִיָּה וַעֲנֵפָה הָיְתָה מִמַּיִם רַבִּים׃
-
וַיִּהְיוּ־לָהּ מַטּוֹת עֹז אֶל־שִׁבְטֵי מֹשְׁלִים וַתִּגְבַּהּ קוֹמָתוֹ עַל־בֵּין עֲבֹתִים וַיֵּרָא בְגָבְהוֹ בְּרֹב דָּלִיֹּתָיו׃
-
וַתֻּתַּשׁ בְּחֵמָה לָאָרֶץ הֻשְׁלָכָה וְרוּחַ הַקָּדִים הוֹבִישׁ פִּרְיָהּ הִתְפָּרְקוּ וְיָבֵשׁוּ מַטֵּה עֻזָּהּ אֵשׁ אֲכָלָתְהוּ׃
-
וְעַתָּה שְׁתוּלָה בַמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצָמָא׃
-
וַתֵּצֵא אֵשׁ מִמַּטֵּה בַדֶּיהָ פִּרְיָהּ אָכָלָה וְלֹא־הָיָה בָהּ מַטֵּה־עֹז שֵׁבֶט לִמְשׁוֹל קִינָה הִיא וַתְּהִי לְקִינָה׃
מקומות
-
ישראל