יחזקאל-פרק-25
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, שִׂים פָּנֶיךָ אֶל, עסוק ב בְנֵי עַמּוֹן וְהִנָּבֵא עֲלֵיהֶם.
-
וְאָמַרְתָּ לִבְנֵי עַמּוֹן: שִׁמְעוּ דְּבַר־ה' אֱלוֹהִים, כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: האומה העמונית, יַעַן אָמְרֵךְ הֶאָח, כיוון שאת קוראת קריאות שמחה אֶל־מִקְדָּשִׁי כִי־נִחָל, על מקדשי שחולל, וְאֶל־אַדְמַת יִשְׂרָאֵל כִּי נָשַׁמָּה, חרבה, וְאֶל־בֵּית יְהוּדָה כִּי הָלְכוּ בַּגּוֹלָה. אף שהעמונים היו שותפים במידה מסוימת במרד צדקיהו בבבל, הם שמחו על חורבן יהודה כחלק מהעוינות המסורתית שלהם לישראל.
-
לָכֵן הִנְנִי נֹתְנָךְ לִבְנֵי־קֶדֶם, עמי המזרח ששכנו מחוץ לתחום המיושב של עמון, שמאוחר יותר הוגדרו כשבטים הערביים, לְמוֹרָשָׁה, וְיִשְּׁבוּ טִירוֹתֵיהֶם, הם יקבעו את מחנות האוהלים שלהם בָּךְ, בארצך, וְנָתְנוּ בָךְ מִשְׁכְּנֵיהֶם, מגוריהם. הֵמָּה יֹאכְלוּ פִרְיֵךְ, וְהֵמָּה יִשְׁתּוּ חֲלָבֵךְ.
-
וְנָתַתִּי אֶת־רַבָּה, בירתה של ממלכת עמון, לִנְוֵה, מעון גְמַלִּים, וְאֶת־בְּנֵי עַמּוֹן לְמִרְבַּץ־צֹאן, וִידַעְתֶּם כִּי־אֲנִי ה'. ואכן בשלב מסוים השבטים הערביים התנחלו בארץ בני עמון ונשארו בה עד היום הזה.
-
כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלוֹהִים לעמון : יַעַן מַחְאֲךָ יָד, מחאת כפיים, וְרַקְעֲךָ בְּרָגֶל, כעין ריקוד, וַתִּשְׂמַח בְּכָָל־שָׁאטְךָ בְּנֶפֶשׁ, בבוז מלא אֶל, על שממת אַדְמַת יִשְׂרָאֵל,
-
לָכֵן הִנְנִי נָטִיתִי אֶת־יָדִי עָלֶיךָ, וּנְתַתִּיךָ לְבַז, שוד לַגּוֹיִם, וְהִכְרַתִּיךָ מִן־הָעַמִּים, וְהַאֲבַדְתִּיךָ מִן־הָאֲרָצוֹת, אַשְׁמִידְךָ כעם, וְיָדַעְתָּ כִּי־אֲנִי ה'. באותה תקופה לא יצאו העמונים למלחמה של ממש נגד ישראל, אך הם נמנעו מכך רק מפני שלא היו רבים וחזקים דיים. איבתם לעם ישראל ניכרת בשמחתם במפלתו. לכן סופם להיאבד מן העולם. ועתה נבואה על שכנות עמון שמדרום:
-
כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: יַעַן אֲמֹר, אמרו מוֹאָב וְשֵׂעִיר: הִנֵּה כְּכָל־הַגּוֹיִם שהיו ונעלמו, כך בֵּית יְהוּדָה. ויש באמירה זו חילול שם שמים.
-
לָכֵן הִנְנִי פֹתֵחַ בפני האויב אֶת־כֶּתֶף, קצה שטח בולט, כמו צלע הר מוֹאָב, מֵאזור הֶעָרִים, מֵעָרָיו מִקָּצֵהוּ, מערי הקצה שלו, שהן צְבִי, פאר אֶרֶץ – בֵּית הַיְשִׁימוֹת, בַּעַל מְעוֹן, וְקִרְיָתָיְמָה.
-
לִבְנֵי־קֶדֶם בבואם עַל־בְּנֵי עַמּוֹן, וּנְתַתִּיהָ – את עמון להם לְמוֹרָשָׁה, לְמַעַן לֹא־תִזָּכֵר בְּנֵי־עַמּוֹן בַּגּוֹיִם.
-
וגם בְמוֹאָב עצמה אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים, וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה'. ולמדינה דרומית יותר:
-
כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: יַעַן עֲשׂוֹת אֱדוֹם בִּנְקֹם נָקָם לְבֵית יְהוּדָה, האדומים נקמו בממלכת יהודה, שברוב הזמן שלטה בהם, וגם תמכו באויבי יהודה בשעת החורבן, וַיֶּאְשְׁמוּ אָשׁוֹם, וְנִקְּמוּ בָהֶם,
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: וְנָטִתִי יָדִי, אפנה את כוחי עַל־אֱדוֹם, וְהִכְרַתִּי מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה וּנְתַתִּיהָ חָרְבָּה מִתֵּימָן, חבל ארץ או עיר באדום, וּדְדָנֶה, דדן . בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ.
-
ובעתיד, נָתַתִּי אֶת־נִקְמָתִי בֶּאֱדֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל, וְעָשׂוּ בֶאֱדוֹם כְּאַפִּי וְכַחֲמָתִי, וְיָדְעוּ האדומים אֶת־נִקְמָתִי. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים. נקמות פלשתיםפרק כה פס' טו–יז
-
כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: יַעַן עֲשׂוֹת פְּלִשְׁתִּים עִם ישראל בִּנְקָמָה, וַיִּנָּקְמוּ נָקָם בִּשְׁאָט, בבוז בְּנֶפֶשׁ לְמַשְׁחִית, כדי לחבל ב אֵיבַת עוֹלָם, שנאה תמידית,
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הִנְנִי נוֹטֶה יָדִי עַל־פְּלִשְׁתִּים, וְהִכְרַתִּי אֶת־כְּרֵתִים, כינוים של הפלשתים , אולי על שם מקום מוצאם – האי כרתים בים התיכון ליד יוון, המכונה 'כפתור', וְהַאֲבַדְתִּי אֶת־שְׁאֵרִית חוֹף הַיָּם. הפלשתים אינם יושבי הארץ הקדמונים אלא פלשו מאיי הים והתיישבו באזור החוף.
-
וְעָשִׂיתִי בָם נְקָמוֹת גְּדֹלוֹת בְּתוֹכְחוֹת חֵמָה. וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה' בְּתִתִּי אֶת־נִקְמָתִי בָּם.
פסוקים
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם שים פניך אל־בני עמון והנבא עליהם
-
ואמרת לבני עמון שמעו דבר־אדני יהוה כה־אמר אדני יהוה יען אמרך האח אל־מקדשי כי־נחל ואל־אדמת ישראל כי נשמה ואל־בית יהודה כי הלכו בגולה
-
לכן הנני נתנך לבני־קדם למורשה וישבו טירותיהם בך ונתנו בך משכניהם המה יאכלו פריך והמה ישתו חלבך
-
ונתתי את־רבה לנוה גמלים ואת־בני עמון למרבץ־צאן וידעתם כי־אני יהוה
-
כי כה אמר אדני יהוה יען מחאך יד ורקעך ברגל ותשמח בכל־שאטך בנפש אל־אדמת ישראל
-
לכן הנני נטיתי את־ידי עליך ונתתיך־לבג [לבז] לגוים והכרתיך מן־העמים והאבדתיך מן־הארצות אשמידך וידעת כי־אני יהוה
-
כה אמר אדני יהוה יען אמר מואב ושעיר הנה ככל־הגוים בית יהודה
-
לכן הנני פתח את־כתף מואב מהערים מעריו מקצהו צבי ארץ בית הישימת בעל מעון וקריתמה [וקריתימה]
-
לבני־קדם על־בני עמון ונתתיה למורשה למען לא־תזכר בני־עמון בגוים
-
ובמואב אעשה שפטים וידעו כי־אני יהוה
-
כה אמר אדני יהוה יען עשות אדום בנקם נקם לבית יהודה ויאשמו אשום ונקמו בהם
-
לכן כה אמר אדני יהוה ונטתי ידי על־אדום והכרתי ממנה אדם ובהמה ונתתיה חרבה מתימן ודדנה בחרב יפלו
-
ונתתי את־נקמתי באדום ביד עמי ישראל ועשו באדום כאפי וכחמתי וידעו את־נקמתי נאם אדני יהוה
-
כה אמר אדני יהוה יען עשות פלשתים בנקמה וינקמו נקם בשאט בנפש למשחית איבת עולם
-
לכן כה אמר אדני יהוה הנני נוטה ידי על־פלשתים והכרתי את־כרתים והאבדתי את־שארית חוף הים
-
ועשיתי בם נקמות גדלות בתוכחות חמה וידעו כי־אני יהוה בתתי את־נקמתי בם
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם שִׂים פָּנֶיךָ אֶל־בְּנֵי עַמּוֹן וְהִנָּבֵא עֲלֵיהֶם׃
-
וְאָמַרְתָּ לִבְנֵי עַמּוֹן שִׁמְעוּ דְּבַר־אֲדֹנָי יְהוִה כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן אָמְרֵךְ הֶאָח אֶל־מִקְדָּשִׁי כִי־נִחָל וְאֶל־אַדְמַת יִשְׂרָאֵל כִּי נָשַׁמָּה וְאֶל־בֵּית יְהוּדָה כִּי הָלְכוּ בַּגּוֹלָה׃
-
לָכֵן הִנְנִי נֹתְנָךְ לִבְנֵי־קֶדֶם לְמוֹרָשָׁה וְיִשְּׁבוּ טִירוֹתֵיהֶם בָּךְ וְנָתְנוּ בָךְ מִשְׁכְּנֵיהֶם הֵמָּה יֹאכְלוּ פִרְיֵךְ וְהֵמָּה יִשְׁתּוּ חֲלָבֵךְ׃
-
וְנָתַתִּי אֶת־רַבָּה לִנְוֵה גְמַלִּים וְאֶת־בְּנֵי עַמּוֹן לְמִרְבַּץ־צֹאן וִידַעְתֶּם כִּי־אֲנִי יְהוָה׃
-
כִּי כֹה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן מַחְאֲךָ יָד וְרַקְעֲךָ בְּרָגֶל וַתִּשְׂמַח בְּכָל־שָׁאטְךָ בְּנֶפֶשׁ אֶל־אַדְמַת יִשְׂרָאֵל׃
-
לָכֵן הִנְנִי נָטִיתִי אֶת־יָדִי עָלֶיךָ וּנְתַתִּיךָ־לבג [לְבַז] לַגּוֹיִם וְהִכְרַתִּיךָ מִן־הָעַמִּים וְהַאֲבַדְתִּיךָ מִן־הָאֲרָצוֹת אַשְׁמִידְךָ וְיָדַעְתָּ כִּי־אֲנִי יְהוָה׃
-
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן אֲמֹר מוֹאָב וְשֵׂעִיר הִנֵּה כְּכָל־הַגּוֹיִם בֵּית יְהוּדָה׃
-
לָכֵן הִנְנִי פֹתֵחַ אֶת־כֶּתֶף מוֹאָב מֵהֶעָרִים מֵעָרָיו מִקָּצֵהוּ צְבִי אֶרֶץ בֵּית הַיְשִׁימֹת בַּעַל מְעוֹן וקריתמה [וְקִרְיָתָיְמָה׃]
-
לִבְנֵי־קֶדֶם עַל־בְּנֵי עַמּוֹן וּנְתַתִּיהָ לְמוֹרָשָׁה לְמַעַן לֹא־תִזָּכֵר בְּנֵי־עַמּוֹן בַּגּוֹיִם׃
-
וּבְמוֹאָב אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה׃
-
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן עֲשׂוֹת אֱדוֹם בִּנְקֹם נָקָם לְבֵית יְהוּדָה וַיֶּאְשְׁמוּ אָשׁוֹם וְנִקְּמוּ בָהֶם׃
-
לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה וְנָטִתִי יָדִי עַל־אֱדוֹם וְהִכְרַתִּי מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה וּנְתַתִּיהָ חָרְבָּה מִתֵּימָן וּדְדָנֶה בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ׃
-
וְנָתַתִּי אֶת־נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְעָשׂוּ בֶאֱדוֹם כְּאַפִּי וְכַחֲמָתִי וְיָדְעוּ אֶת־נִקְמָתִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
-
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן עֲשׂוֹת פְּלִשְׁתִּים בִּנְקָמָה וַיִּנָּקְמוּ נָקָם בִּשְׁאָט בְּנֶפֶשׁ לְמַשְׁחִית אֵיבַת עוֹלָם׃
-
לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי נוֹטֶה יָדִי עַל־פְּלִשְׁתִּים וְהִכְרַתִּי אֶת־כְּרֵתִים וְהַאֲבַדְתִּי אֶת־שְׁאֵרִית חוֹף הַיָּם׃
-
וְעָשִׂיתִי בָם נְקָמוֹת גְּדֹלוֹת בְּתוֹכְחוֹת חֵמָה וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה בְּתִתִּי אֶת־נִקְמָתִי בָּם׃
מקומות
-
בעל מעון
עיר במואב המשויכת לנחלת ראובן.
כיום מזוהה עם מאעין (נ' גליק). -
בית הישימות
עיר בערבות מואב, בנחלת ראובן.
מזוהה כיום עם תל אל עדימה ליד חרבת סוימה. (י' פרס) -
קריתים
עיר בנחלת ראובן בעבר הירדן מזרחה, נכבשה ע"י מואב
-
תימן
-
ישראל
-
מואב
ארץ מואב היא רמה הררית פוריה ומשופעת במשקעים ממזרח לים המלח.
גבולותיה הגיאוגרפיים: מצפון: נחל חשבון והמשכו ואדי כפרין, המשתפך אל הירדן. מדרום ואדי אל-חסה(נחל זרד) המשתפך אל ים המלח. ממערב: ים המלח. ממזרח: מדבר מואב. -
עמון
עמון או בני עמון הוא עם וממלכה ששכנה במזרח הגלעד באזור העיר רבת עמון.
-
אדום
ארץ אדום היא מקום מושבה של ממלכת אדום.
גבולותיה: מצפון: נחל זרד. ממערב: נחל הערבה. מדרום: מערכת מבצרים לאורך הקצה הדרומי של המישור. ממזרח: המדבר. -
כפתור / כרתים