יחזקאל-פרק-28
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי דְבַר־ ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, אֱמֹר לִנְגִיד, שליט, מלך צֹר, כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ וַתֹּאמֶר אֵל אָנִי, כול יכול, ב מוֹשַׁב אֱלֹהִים, מקום מבודד ונשגב יָשַׁבְתִּי, בְּלֵב יַמִּים. איש אינו יכול לפגוע בי, ועולם ומלואו בהישג ידי. עָצמתי כה גדולה שבעצם אינני בן אנוש אלא אל". מלך צור היה דמות בלתי רגילה באותו הזמן. הוא שלט במעצמה הכלכלית הגדולה בעולם, ושלא כמלכים גדולים אחרים, הוא לא היה מוגבל בשום מובן. הוא ישב בבדידות מזהרת ובהרגשה בטוחה מכל איום. וְאַתָּה אָדָם וְלֹא־אֵל, וַתִּתֵּן, החשבת את לִבְּךָ כְּלֵב אֱלֹהִים בגאוותך ויומרתך.
-
הִנֵּה, לפי תפיסתך חָכָם אַתָּה מִדָּנִיֵּאל, שהיה מפורסם בחכמתו בבבל – בין שמדובר באיש המוכר מספר דניאל, בין שמדובר באישיות קדומה יותר. כָָּל־סָתוּם לֹא עֲמָמוּךָ, הסתירו ממך. הכול גלוי ונהיר לך. יש לשער שמלך צור היה משכיל יותר ממלכים אחרים, וכנראה נתפס בעיני עצמו כגדול החכמים ויודע כול, כפי שקורה לעתים גם כיום לעשירים.
-
בְּחָָכְמָתְךָ וּבִתְבוּנָתְךָ עָשִׂיתָ לְּךָ חָיִל, הצלחת מאוד, וַתַּעַשׂ זָהָב וָכֶסֶף בְּאוֹצְרוֹתֶיךָ.
-
בְּרֹב חָָכְמָתְךָ בִּרְכֻלָּתְךָ, בכשרונך בתחום המסחר הִרְבִּיתָ חֵילֶךָ, כוחך, וַיִּגְבַּהּ לְבָבְךָ בְּחֵילֶךָ.
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: יַעַן תִּתְּךָ אֶת־לְבָבְךָ כְּלֵב אֱלֹהִים,
-
לָכֵן הִנְנִי מֵבִיא עָלֶיךָ זָרִים, עָרִיצֵי גּוֹיִם, עמים אכזריים שלא יתחשבו במעלות ו בגדולה שאתה מייחס לעצמך, וְהֵרִיקוּ, ישלפו חַרְבוֹתָם עַל־יְפִי חָָכְמָתֶךָ, וְחִלְּלוּ יִפְעָתֶךָ, זוהרך.
-
לַשַּׁחַת, לקבר יוֹרִדוּךָ, וָמַתָּה מְמוֹתֵי חָלָל, מוֹת הרוגים בְּלֵב יַמִּים, המקום הבטוח בעיניך.
-
הֶאָמֹר תֹּאמַר: אֱלֹהִים אָנִי, ואי אפשר לפגוע בי" לִפְנֵי הֹרְגֶךָ? וְאַתָּה אָדָם וְלֹא־אֵל, מסוּר בְּיַד מְחַלְלֶיךָ, הורגיך.
-
מוֹתֵי עֲרֵלִים, אנשים מאוסים, כלומר בביזיון תָּמוּת בְּיַד זָרִים, כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.גם כאן באה קינה לאחר נבואת המפלה. מלך צור אמנם לא היה צדיק, אבל היו לו הישגים מפוארים, ומותו נחשב מעין השחתת עולם:
-
וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, שָׂא קִינָה עַל־מֶלֶךְ צוֹר, כאילו כבר מת, וְאָמַרְתָּ לּוֹ: כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: אַתָּה חוֹתֵם תָָּכְנִית, משלים את המידה, או את הצורה. כלומר, אורח חייך ומעשיך ממוצים עד תום. והוא מפרט: אתה מָלֵא חָָכְמָה וּכְלִיל יֹפִי.
-
במקומך, כמו בְּעֵדֶן גַּן־אֱלֹהִים הָיִיתָ, כָָּל־אֶבֶן יְקָרָה הייתה מְסֻכָתֶךָ, חופתך – אֹדֶם, פִּטְדָה וְיַהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ, שׁהַם וְיָשְׁפֶה סַפִּיר, נֹפֶךְ וּבָרְקַת וְזָהָב. מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ וּנְקָבֶיךָ, נקבי החלילים שהיו בָּךְ, עמך – בְּיוֹם הִבָּרַאֲךָ כּוֹנָנוּ. כלי הנגינה, המסמלים פינוק ועושר, נוצרו כביכול במיוחד בשבילך.
-
אַתְּ דמית ל כְרוּב מִמְשַׁח, מלאך עליון הַסּוֹכֵךְ, פורס כנפיו, שולט, וּכמי ש נְתַתִּיךָ בְּהַר־קֹדֶשׁ־אֱלֹהִים הָיִיתָ. בְּתוֹךְ אַבְנֵי־אֵשׁ, המסמלים אולי גופים שמיימיים, הִתְהַלָּכְתָּ. אתה חי בעולמך כיצור עליון – יש לך הכול ואתה כול יודע. אפשר לשער שנגיד צור היה משכיל וחכם יותר ממלכים אחרים. הוא הסתפק בצבא מצומצם של שכירי חרב, ושלטונו התאפיין בחכמתו והצלחתו. הוא היה בעל הצי הגדול בעולם, וסחר עם כל העולם התרבותי.
-
תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ, תדמיתך מושלמת – ולאו דווקא מבחינה מוסרית – מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ. נולדת ככליל המעלות עַד ש נִמְצָא עַוְלָתָה, עוולה, חטא בָּךְ –
-
בְּרֹב רְכֻלָּתְךָ, מסחרך מָלוּ, מלאו תוֹכְךָ חָמָס וַתֶּחֱטָא. דמותו השלמה של נגיד צור לא הייתה אלא פרי עיסוקו במסחר. בסופו של דבר עולמו היה עולמו של סוחר מוצלח, והתנהגותו שהונעה מאינטרסים עסקיים היא שדרדרה את התנהלותו. וָאֲחַלֶּלְךָ, הורדתי את כבודך מֵהַר אֱלֹהִים, וָאַבֶּדְךָ מהיות כְּרוּב הַסּוֹכֵךְ מִתּוֹךְ אַבְנֵי־אֵשׁ, אבנים יקרות או מבריקות.
-
גָּבַהּ לִבְּךָ בְּיָָפְיֶךָ. שִׁחַתָּ חָָכְמָתְךָ עַל, בגלל יִפְעָתֶךָ. פארך הצמיח את יהירותך, והיהירות השחיתה את חכמתך. על כן עַל־אֶרֶץ הִשְׁלַכְתִּיךָ, לִפְנֵי מְלָכִים נְתַתִּיךָ לְרַאֲוָה בָּךְ, ל ראות במפלתך.
-
מֵרֹב עֲוֹנֶיךָ בְּעֶוֶל רְכֻלָּתְךָ, גזל ותרמית, חִלַּלְתָּ מִקְדָּשֶׁיךָ, קדושתך, וָאוֹצִא־אֵשׁ מִתּוֹכְךָ ו הִיא ש אֲכָלַתְךָ. המסחר שאליו הקדשת את כולך, הרס אותך. הוא הביאך לחוש כאילו אתה מורם וחסין בפני כל ביקורת, והדבר הביא לסופך. וָאֶתֶּנְךָ לְאֵפֶר עַל־הָאָרֶץ לְעֵינֵי כָָּל־רֹאֶיךָ.
-
כָָּל־יוֹדְעֶיךָ בָּעַמִּים שָׁמְמוּ, השתוממו עָלֶיךָ, מלך צור. בַּלָּהוֹת הָיִיתָ וְאֵינְךָ עַד־עוֹלָם. היית ברייה מעוררת אימה, המצויה מעל לאמות המידה האנושיות, והפכת להיות פגיע, שביר ואנושי לגמרי. מפלת צידוןפרק כח פס' כ–כוגם צידון הייתה מרכז מסחרי גדול. במשך הזמן הפכה גם למרכז של תעשייה מתוחכמת בערכי אותו הזמן. מלך צידון החזיק בעירו צבא בעלי מלאכה מומחים. צור הייתה גדולה מצידון, ואילו צידון הייתה עתיקה יותר. המלכים הפיניקים שמצפון כינו את עצמם מלכי הצידונים. ביחסים בין שתי הערים היו עליות וירידות, ובמשך הזמן ירדה קרנה של צידון בהשוואה לצור.
-
וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, שִׂים פָּנֶיךָ אֶל־צִידוֹן וְהִנָּבֵא עָלֶיהָ.
-
וְאָמַרְתָּ: כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הִנְנִי עָלַיִךְ, צִידוֹן, וְנִכְבַּדְתִּי, אתכבד בְּתוֹכֵךְ. וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה', בַּעֲשׂוֹתִי בָהּ שְׁפָטִים וְנִקְדַּשְׁתִּי בָהּ. קדושתי תוכר כאשר העיר הגדולה הזו תהפוך לשממה.
-
וְשִׁלַּחְתִּי־בָהּ דֶּבֶר וָדָם בְּחוּצוֹתֶיהָ, וְנִפְלַל, נפל חָלָל בְּתוֹכָהּ בְּחֶרֶב שתבוא עָלֶיהָ מִסָּבִיב. וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה'.
-
וְלֹא־יִהְיֶה מן הצידונים עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל סִלּוֹן, בן –שיח קוצני מַמְאִיר, פוגע, דוקר וְקוֹץ מַכְאִב מִכֹּל סְבִיבֹתָם הַשָּׁאטִים, המואסים אוֹתָם. מכאן שבעבר התייחסו הצידונים לישראל בבוז, שמחה לאיד וחוסר התחשבות. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלוֹהִים.ירושלים וצור היו בנות תחרות; ככל שירושלים קטנה – צור גדלה. כאן הנביא מודיע לישראל שבסופו של דבר המצב יתהפך:
-
כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי ה': בבוא היום, בְּקַבְּצִי אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל מִן־הָעַמִּים אֲשֶׁר נָפֹצוּ בָם – וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם, באמצעותם, על ידי תקומתם ושיבתם למעלתם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם, וְיָשְׁבוּ עַל־אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב.
-
וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ לָבֶטַח, וּבָנוּ בָתִּים וְנָטְעוּ כְרָמִים, וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח בַּעֲשׂוֹתִי שְׁפָטִים, משפטים, עונשים בְּכֹל הַשָּׁאטִים אֹתָם מִסְּבִיבוֹתָם, וְיָדְעוּ בכך ישראל כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם.
פסוקים
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם אמר לנגיד צר כה־אמר אדני יהוה יען גבה לבך ותאמר אל אני מושב אלהים ישבתי בלב ימים ואתה אדם ולא־אל ותתן לבך כלב אלהים
-
הנה חכם אתה מדנאל [מדניאל] כל־סתום לא עממוך
-
בחכמתך ובתבונתך עשית לך חיל ותעש זהב וכסף באוצרותיך
-
ברב חכמתך ברכלתך הרבית חילך ויגבה לבבך בחילך
-
לכן כה אמר אדני יהוה יען תתך את־לבבך כלב אלהים
-
לכן הנני מביא עליך זרים עריצי גוים והריקו חרבותם על־יפי חכמתך וחללו יפעתך
-
לשחת יורדוך ומתה ממותי חלל בלב ימים
-
האמר תאמר אלהים אני לפני הרגך ואתה אדם ולא־אל ביד מחלליך
-
מותי ערלים תמות ביד־זרים כי אני דברתי נאם אדני יהוה
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם שא קינה על־מלך צור ואמרת לו כה אמר אדני יהוה אתה חותם תכנית מלא חכמה וכליל יפי
-
בעדן גן־אלהים היית כל־אבן יקרה מסכתך אדם פטדה ויהלם תרשיש שהם וישפה ספיר נפך וברקת וזהב מלאכת תפיך ונקביך בך ביום הבראך כוננו
-
את־כרוב ממשח הסוכך ונתתיך בהר קדש אלהים היית בתוך אבני־אש התהלכת
-
תמים אתה בדרכיך מיום הבראך עד־נמצא עולתה בך
-
ברב רכלתך מלו תוכך חמס ותחטא ואחללך מהר אלהים ואבדך כרוב הסכך מתוך אבני־אש
-
גבה לבך ביפיך שחת חכמתך על־יפעתך על־ארץ השלכתיך לפני מלכים נתתיך לראוה בך
-
מרב עוניך בעול רכלתך חללת מקדשיך ואוצא־אש מתוכך היא אכלתך ואתנך לאפר על־הארץ לעיני כל־ראיך
-
כל־יודעיך בעמים שממו עליך בלהות היית ואינך עד־עולם
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם שים פניך אל־צידון והנבא עליה
-
ואמרת כה אמר אדני יהוה הנני עליך צידון ונכבדתי בתוכך וידעו כי־אני יהוה בעשותי בה שפטים ונקדשתי בה
-
ושלחתי־בה דבר ודם בחוצותיה ונפלל חלל בתוכה בחרב עליה מסביב וידעו כי־אני יהוה
-
ולא־יהיה עוד לבית ישראל סלון ממאיר וקוץ מכאב מכל סביבתם השאטים אותם וידעו כי אני אדני יהוה
-
כה־אמר אדני יהוה בקבצי את־בית ישראל מן־העמים אשר נפצו בם ונקדשתי בם לעיני הגוים וישבו על־אדמתם אשר נתתי לעבדי ליעקב
-
וישבו עליה לבטח ובנו בתים ונטעו כרמים וישבו לבטח בעשותי שפטים בכל השאטים אתם מסביבותם וידעו כי אני יהוה אלהיהם
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם אֱמֹר לִנְגִיד צֹר כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ וַתֹּאמֶר אֵל אָנִי מוֹשַׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי בְּלֵב יַמִּים וְאַתָּה אָדָם וְלֹא־אֵל וַתִּתֵּן לִבְּךָ כְּלֵב אֱלֹהִים׃
-
הִנֵּה חָכָם אַתָּה מדנאל [מִדָּנִיֵּאל] כָּל־סָתוּם לֹא עֲמָמוּךָ׃
-
בְּחָכְמָתְךָ וּבִתְבוּנָתְךָ עָשִׂיתָ לְּךָ חָיִל וַתַּעַשׂ זָהָב וָכֶסֶף בְּאוֹצְרוֹתֶיךָ׃
-
בְּרֹב חָכְמָתְךָ בִּרְכֻלָּתְךָ הִרְבִּיתָ חֵילֶךָ וַיִּגְבַּהּ לְבָבְךָ בְּחֵילֶךָ׃
-
לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן תִּתְּךָ אֶת־לְבָבְךָ כְּלֵב אֱלֹהִים׃
-
לָכֵן הִנְנִי מֵבִיא עָלֶיךָ זָרִים עָרִיצֵי גּוֹיִם וְהֵרִיקוּ חַרְבוֹתָם עַל־יְפִי חָכְמָתֶךָ וְחִלְּלוּ יִפְעָתֶךָ׃
-
לַשַּׁחַת יוֹרִדוּךָ וָמַתָּה מְמוֹתֵי חָלָל בְּלֵב יַמִּים׃
-
הֶאָמֹר תֹּאמַר אֱלֹהִים אָנִי לִפְנֵי הֹרְגֶךָ וְאַתָּה אָדָם וְלֹא־אֵל בְּיַד מְחַלְלֶיךָ׃
-
מוֹתֵי עֲרֵלִים תָּמוּת בְּיַד־זָרִים כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
-
וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם שָׂא קִינָה עַל־מֶלֶךְ צוֹר וְאָמַרְתָּ לּוֹ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה אַתָּה חוֹתֵם תָּכְנִית מָלֵא חָכְמָה וּכְלִיל יֹפִי׃
-
בְּעֵדֶן גַּן־אֱלֹהִים הָיִיתָ כָּל־אֶבֶן יְקָרָה מְסֻכָתֶךָ אֹדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה סַפִּיר נֹפֶךְ וּבָרְקַת וְזָהָב מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ וּנְקָבֶיךָ בָּךְ בְּיוֹם הִבָּרַאֲךָ כּוֹנָנוּ׃
-
אַתְּ־כְּרוּב מִמְשַׁח הַסּוֹכֵךְ וּנְתַתִּיךָ בְּהַר קֹדֶשׁ אֱלֹהִים הָיִיתָ בְּתוֹךְ אַבְנֵי־אֵשׁ הִתְהַלָּכְתָּ׃
-
תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ עַד־נִמְצָא עַוְלָתָה בָּךְ׃
-
בְּרֹב רְכֻלָּתְךָ מָלוּ תוֹכְךָ חָמָס וַתֶּחֱטָא וָאֶחַלֶּלְךָ מֵהַר אֱלֹהִים וָאַבֶּדְךָ כְּרוּב הַסֹּכֵךְ מִתּוֹךְ אַבְנֵי־אֵשׁ׃
-
גָּבַהּ לִבְּךָ בְּיָפְיֶךָ שִׁחַתָּ חָכְמָתְךָ עַל־יִפְעָתֶךָ עַל־אֶרֶץ הִשְׁלַכְתִּיךָ לִפְנֵי מְלָכִים נְתַתִּיךָ לְרַאֲוָה בָךְ׃
-
מֵרֹב עֲוֺנֶיךָ בְּעֶוֶל רְכֻלָּתְךָ חִלַּלְתָּ מִקְדָּשֶׁיךָ וָאוֹצִא־אֵשׁ מִתּוֹכְךָ הִיא אֲכָלַתְךָ וָאֶתֶּנְךָ לְאֵפֶר עַל־הָאָרֶץ לְעֵינֵי כָּל־רֹאֶיךָ׃
-
כָּל־יוֹדְעֶיךָ בָּעַמִּים שָׁמְמוּ עָלֶיךָ בַּלָּהוֹת הָיִיתָ וְאֵינְךָ עַד־עוֹלָם׃
-
וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם שִׂים פָּנֶיךָ אֶל־צִידוֹן וְהִנָּבֵא עָלֶיהָ׃
-
וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי עָלַיִךְ צִידוֹן וְנִכְבַּדְתִּי בְּתוֹכֵךְ וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה בַּעֲשׂוֹתִי בָהּ שְׁפָטִים וְנִקְדַּשְׁתִּי בָהּ׃
-
וְשִׁלַּחְתִּי־בָהּ דֶּבֶר וָדָם בְּחוּצוֹתֶיהָ וְנִפְלַל חָלָל בְּתוֹכָהּ בְּחֶרֶב עָלֶיהָ מִסָּבִיב וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה׃
-
וְלֹא־יִהְיֶה עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל סִלּוֹן מַמְאִיר וְקוֹץ מַכְאִב מִכֹּל סְבִיבֹתָם הַשָּׁאטִים אוֹתָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי אֲדֹנָי יְהוִה׃
-
כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה בְּקַבְּצִי אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל מִן־הָעַמִּים אֲשֶׁר נָפֹצוּ בָם וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם וְיָשְׁבוּ עַל־אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב׃
-
וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ לָבֶטַח וּבָנוּ בָתִּים וְנָטְעוּ כְרָמִים וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח בַּעֲשׂוֹתִי שְׁפָטִים בְּכֹל הַשָּׁאטִים אֹתָם מִסְּבִיבוֹתָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם׃
מקומות
-
צור
עיר ממלכה כנענית.
על חוף הים התיכון מצפון לארץ ישראל. -
צידון
עיר נמל מצפון לצור