יחזקאל-פרק-33
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, לאחר הדברים לגויים, עכשיו דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי־עַמְּךָ, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם: אֶרֶץ, כִּי־אָבִיא עָלֶיהָ חָרֶב, מלחמה, וְלָקְחוּ עַם־הָאָרֶץ אִישׁ אֶחָד מִקְצֵיהֶם, מקצות העם, אולי: מהאנשים הבולטים שבהם, מהקצינים, וְנָתְנוּ אֹתוֹ לָהֶם לְצֹפֶה, להשקיף מעל חומת העיר ולהתריע על סכנה קרבה.
-
וְרָאָה אֶת־הַחֶרֶב בָּאָה, מגיעה עַל־הָאָרֶץ, וְתָקַע בַּשּׁוֹפָר תרועת אזעקה וְהִזְהִיר אֶת־הָעָם,
-
וְשָׁמַע הַשֹּׁמֵעַ אֶת־קוֹל הַשּׁוֹפָר וְלֹא נִזְהָר להימלט מהאויב, וַתָּבוֹא ה חֶרֶב וַתִּקָּחֵהוּ, המיתה אותו – דָּמוֹ בְּרֹאשׁוֹ יִהְיֶה, הוא עצמו אשם בהריגתו.
-
אֵת קוֹל הַשּׁוֹפָר שָׁמַע וְלֹא נִזְהָר – דָּמוֹ בּוֹ יִהְיֶה, וְהוּא, הרי אם היה נִזְהָר – נַפְשׁוֹ מִלֵּט.
-
וְהַצֹּפֶה כִּי־יִרְאֶה אֶת־הַחֶרֶב בָּאָה וְלֹא־תָקַע בַּשּׁוֹפָר, מרשלנות או משיקולים פוליטיים ואחרים, ובשל כך הָעָם לֹא־נִזְהָר, וַתָּבוֹא ה חֶרֶב, וַתִּקַּח מֵהֶם נָפֶשׁ – הוּא, ההרוג, בַּעֲוֹנוֹ, בגלל חטאיו נִלְקָח, וְעם זאת דָמוֹ מִיַּד־הַצֹּפֶה אֶדְרֹשׁ. הסיבות למותו של אדם במלחמה עניינן בחשבון שבינו ובין ה', ועם זאת אין הצופה נפטר מאחריות, שכן מעל בשליחותו.
-
וְאַתָּה, בֶן־אָדָם, צֹפֶה נְתַתִּיךָ לְבֵית יִשְׂרָאֵל, זהו תפקידך כנביא, וְשָׁמַעְתָּ מִפִּי דָּבָר, אזהרה וְהִזְהַרְתָּ אֹתָם מִמֶּנִּי, עליך להודיע לעם שה' עתיד לעשות כך וכך,
-
בְּאָמְרִי לָרָשָׁע: רָשָׁע מוֹת תָּמוּת בחטאיך, וְלֹא דִבַּרְתָּ לְהַזְהִיר רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ המסוכנת – הוּא ה רָשָׁע בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת, וְאולם דָמוֹ מִיָּדְךָ אֲבַקֵּשׁ, בתוקף תפקידך כצופה לבית ישראל, היית צריך להזהירו.
-
וְאַתָּה כִּי, אם הִזְהַרְתָּ רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ לָשׁוּב מִמֶּנָּה ומילאת את תפקידך, וְלֹא־שָׁב מִדַּרְכּוֹ – הוּא בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת וְאַתָּה נַפְשְׁךָ הִצַּלְתָּ. הנביא הוא האיש העומד על החומה ומקבל את הידיעות, והוא זה שצריך למסור אותן. אין הוא יכול להכריח אנשים לשנות ממנהגם אבל הוא צריך להזהיר אותם.
-
וְאַתָּה, בֶן־אָדָם, אֱמֹר אֶל־בֵּית יִשְׂרָאֵל: כֵּן, כך אֲמַרְתֶּם, לֵאמֹר, במלים האלו: כִּי־פְשָׁעֵינוּ וְחַטֹּאתֵינוּ, עוונות העם בעבר ובהווה מוטלות עָלֵינוּ, וּבָם אֲנַחְנוּ נְמַקִּים, נרקבים וכלים, וְאֵיךְ נִחְיֶה, איזה עתיד יש לנו כשאנחנו גוררים על שכמנו גם את חטאי אבותינו וחטאינו?"
-
אֱמֹר אֲלֵיהֶם: חַי־אָנִי, נְאֻם ה' אֱלוֹהִים, אִם־אֶחְפֹּץ, איני רוצה בְּמוֹת הָרָשָׁע, כִּי אִם, אלא בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ, וְחָיָה. שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ, בֵּית יִשְׂרָאֵל. דרך החטא אינה גזרת הגורל, וכל אדם יכול לשנות את דרכו. האחריות מוטלת על האדם בכל זמן לסור מרע ולבחור בטוב.
-
וְאַתָּה בֶן־אָדָם, אֱמֹר אֶל־בְּנֵי־עַמְּךָ: צִדְקַת הַצַּדִּיק לֹא תַצִּילֶנּוּ בְּיוֹם פִּשְׁעוֹ, אם הצדיק יהפוך לפושע, צדקתו בכל השנים לא תציל אותו, והוא ייענש. ולעומת זאת רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא־יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ, כשהרשע ישוב מדרכו הרעה, היותו רשע בעבר לא תיזקף לחובתו, ופשעיו יימחלו. ושוב – וְצַדִּיק לֹא יוּכַל לִחְיוֹת בָּהּ, בזכות צדקתו בְּיוֹם חֲטֹאתוֹ.
-
בְּאָמְרִי לַצַּדִּיק חָיֹה יִחְיֶה, וְהוּא־בָטַח עַל־צִדְקָתוֹ וְעָשָׂה עָוֶל – כָּל־צִדְקֹתָו שבעבר לֹא תִזָּכַרְנָה, וּבְעַוְלוֹ אֲשֶׁר־עָשָׂה בּוֹ יָמוּת.
-
וּמנגד, בְאָמְרִי לָרָשָׁע מוֹת תָּמוּת, וְשָׁב מֵחַטָּאתוֹ וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה,
-
חֲבֹל, את המשכון שלקח שלא כדין, כגון שמישכן בגדו של עני, יָשִׁיב, השיב ה רָשָׁע לבעליו, ואת ה גְּזֵלָה יְשַׁלֵּם, ובכלל, בְּחֻקּוֹת הַחַיִּים הָלַךְ, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת עָוֶל – חָיוֹ יִחְיֶה, לֹא יָמוּת.
-
כָּל־חַטֹּאתָו אֲשֶׁר חָטָא בעבר לֹא תִזָּכַרְנָה לוֹ כעת, מִשְׁפָּט וּצְדָקָה עָשָׂה ולכן חָיוֹ יִחְיֶה.
-
וְאם אָמְרוּ בְּנֵי עַמְּךָ: לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ ה', הנהגת ה' בעניין זה אינה מתקבלת על הדעת; איך ייתכן שאדם שעד כה היה ידוע כל ימיו במעשיו הטובים יואשם עכשיו כשהולך בדרך החטא?!" עונה ה': וְהֵמָּה, דַּרְכָּם של השואלים לֹא־יִתָּכֵן.
-
בְּשׁוּב־צַדִּיק מִצִּדְקָתוֹ, וְעָשָׂה עָוֶל – וּמֵת בָּהֶם, בשל עוונותיו,
-
וּבְשׁוּב רָשָׁע מֵרִשְׁעָתוֹ, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה עֲלֵיהֶם – הוּא יִחְיֶה. אין לאדם נחלה קבועה בטוב או ברע. אדם טוב עלול להפוך דרכו ומעשיו, ובכך משנה גם את גורלו.
-
ולכן גם אם אֲמַרְתֶּם: לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ ה', בכל זאת, אִישׁ כִּדְרָכָיו אֶשְׁפּוֹט אֶתְכֶם, בֵּית יִשְׂרָאֵל. נבואות רבות של יחזקאל עסקו בסופה המר של ירושלים. בשעתן הנבואות לא נראו רלוונטיות, עתה, משנודע לגולת בבל על התממשותן, חל מפנה בקשר של יחזקאל עם העם. בעניין זה מתנבא יחזקאל על הרעה שתמצא את השרידים שנשארו בארץ לאחר החורבן, ועל השינוי שיחול בהתייחסותם של שומעיו היהודים בבבל לדבריו. מכאן ואילך יעבור הנביא יותר ויותר לדברי עידוד וגאולה. חורבן העיר ושרידיהפרק לג פס' כא–כטנבואה זו כרוכה בהודעה ליחזקאל על חורבן ירושלים. הבבלים כבשו את ממלכת יהודה כולה, המונים נהרגו, רבים יצאו לגלות וכנראה לא יחזרו לארצם, בוודאי לא בזמן הקרוב. שרידי המלחמה בארץ סברו ששפר עליהם גורלם ומעתה הם רשאים להחזיק בנכסים שנפלו לחלקם. הנביא מעמיד את שומעיו על טעותם של הפליטים הנשארים בארץ, ומתריס כנגדם שלא רק שאין הם ראויים לנחול את הקרקעות, הם גם אינם זכאים לחיות בארץ החרבה.
-
וַיְהִי בִּשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה, בָּעֲשִׂרִי בחודש טבת בַּחֲמִשָּׁה לַחֹדֶשׁ, לְגָלוּתֵנוּ, גלות יהויכין, בָּא־אֵלַי הַפָּלִיט, הנמלט מִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר: הֻכְּתָה הָעִיר. מאז שירושלים הוכתה, בחודש החמישי – אב, עברו לפחות חמישה חודשים עד שהודיע עליו הפליט לגולי בבל. הדרך מירושלים לבבל היא אלפי קילומטרים, וההליכה הממושכת אולי הייתה קשה יותר עקב המצב המלחמתי. ברור שמלך בבל ידע על החדשות לפני הגולים, אבל הוא לא דאג לפרסמן, או שהן הגיעו אל הגולים כשמועות בלתי מבוססות. הפליט לעומת זאת היה עד ראייה להתרחשויות, והידיעה שבפיו היא ממקור ראשון.
-
וְיַד־ה', רוח נבואה הָיְתָה אֵלַי בָּעֶרֶב, לִפְנֵי בּוֹא הַפָּלִיט, וַיִּפְתַּח אֶת־פִּי, ו עַד־בּוֹא אֵלַי הפליט בַּבֹּקֶר וַיִּפָּתַח פִּי וְלֹא נֶאֱלַמְתִּי עוֹד. עד כה היה נכפה על יחזקאל שלא לדבר מלבד דברי נבואה מסוימים. בנבואה קודמת נאמר לו שביום שיוודע לו שנבואתו על חורבן ירושלים התקיימה ה' יפתח את פיו והוא יוכל לדבר ללא הגבלה. למעשה עוד בלילה שלפני הגעת הפליט נפתח הסגר על פי יחזקאל, ובהגיע הפליט כבר ידע הנביא שדבריו מאמתים את נבואותיו בעניין חורבן ירושלים.
-
וַיְהִי דְבַר־ה' אֵלַי לֵאמֹר:
-
בֶּן־אָדָם, יֹשְׁבֵי הֶחֳרָבוֹת הָאֵלֶּה, אנשי יהודה שנשארו חיים עַל־אַדְמַת יִשְׂרָאֵל אֹמְרִים לֵאמֹר: אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם וַיִּירַשׁ אֶת־הָאָרֶץ, ה' הנחיל לו את כל ארץ ישראל וַאֲנַחְנוּ, שהיינו ועודנו תושבי יהודה רַבִּים – בוודאי לָנוּ נִתְּנָה הָאָרֶץ לְמוֹרָשָׁה. העובדה שאנו נשארנו בחיים מלמדת שה' בעזרנו, ואנחנו אפוא בעלי זכויות בנכסי הנספים במלחמה.
-
לָכֵן אֱמֹר אֲלֵהֶם, כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: עַל־הַדָּם תֹּאכֵלוּ. כחלק ממנהגי האלילות שלכם אתם אוכלים את בשר הבהמה בדמה. זה היה טקס שבו היו עומדים בשלולית דם ומזמינים את רוחות המתים, השדים וכיוצא בהם לבוא ולהשתתף בפולחן. וְעֵינֵכֶם תִּשְׂאוּ אֶל גִּלּוּלֵיכֶם, אתם חומדים את עבודתכם הזרה, וְדָם נקיים תִּשְׁפֹּכוּ, וְכי עם כל זאת את הָאָרֶץ תִּירָשׁוּ?! האם נראה לכם שאתם זכאים לרשת את הארץ עם כל העוונות הללו?!
-
עֲמַדְתֶּם עַל־חַרְבְּכֶם, ביססתם את חייכם על אלימות, עֲשִׂיתֶן תּוֹעֵבָה, וְאִישׁ אֶת־אֵשֶׁת רֵעֵהוּ טִמֵּאתֶם, אתם רוצחים ומופקרים בענייני מין וְאת הָאָרֶץ תִּירָשׁוּ?!
-
כֹּה־תֹאמַר אֲלֵהֶם כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים בשבועה: חַי־אָנִי אִם־לֹא, ודאי אלו אֲשֶׁר נשארו בֶּחֳרָבוֹת – בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ, וַאֲשֶׁר עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה – לַחַיָּה נְתַתִּיו לְאָכְלוֹ, וַאֲשֶׁר בַּמְּצָדוֹת, מגדלים שבהרים וּבַמְּעָרוֹת – בַּדֶּבֶר יָמוּתוּ. בניגוד לתפיסתם, אלו ששרדו אינם טובים מאחיהם שנהרגו. גורלם של הטוענים על הארץ יהיה כגורל אחיהם.
-
וְנָתַתִּי אֶת־הָאָרֶץ ל שְׁמָמָה וּמְשַׁמָּה, חרֵבה ועזובה, וְנִשְׁבַּת גְּאוֹן עֻזָּהּ, תתבטל עצמתה ותפארתה, וְשָׁמְמוּ הָרֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵין עוֹבֵר.
-
וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה', בְּתִתִּי אֶת־הָאָרֶץ שְׁמָמָה וּמְשַׁמָּה, עַל, בגלל כָּל־תּוֹעֲבֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ.הבאים לשמוע את הנביאפרק לג פס' ל–לגכאן מובא סיכום המתמקד בנביא ובמקומו.
-
וְאַתָּה, בֶן־אָדָם, בְּנֵי עַמְּךָ הַנִּדְבָּרִים בְּךָ, המדברים עליך בשכונת היהודים אֵצֶל הַקִּירוֹת וּבְפִתְחֵי הַבָּתִּים, וְדִבֶּר־חַד, אחד אֶת־אַחַד, אִישׁ אֶת־אָחִיו, לֵאמֹר: בֹּאוּ־נָא וְשִׁמְעוּ מָה הַדָּבָר הַיּוֹצֵא מֵאֵת ה'. בפינות הרחוב עוברת שמועה מפה לאוזן שהנביא עומד למסור את דבר ה'.
-
וְיָבוֹאוּ אֵלֶיךָ כִּמְבוֹא־עָם, כמו שבאים להתכנסות ציבורית, וְיֵשְׁבוּ לְפָנֶיךָ עַמִּי וְשָׁמְעוּ אֶת־דְּבָרֶיךָ, וְאף על פי כן אוֹתָם לֹא יַעֲשׂוּ, הם לא יישמעו להם, כִּי־עֲגָבִים, חשק ושחוק בְּפִיהֶם הֵמָּה עֹשִׂים ו אַחֲרֵי בִצְעָם לִבָּם הֹלֵךְ. מה שמעניין אותם הוא העיסוק בענייני מין או כסף, ולאו דווקא באופן חוקי. האסיפה אצל הנביא נובעת אפוא מתוך רצון בבידור או כעניין רכילותי –
-
וְהִנְּךָ לָהֶם כְּשִׁיר עֲגָבִים, יְפֵה קוֹל וּמֵטִב נַגֵּן, דבריך עשויים להיות לנאספים לעונג באופן הצטלצלותם וביפי הביטוי ותו לא, וְשָׁמְעוּ אֶת־דְּבָרֶיךָ, וְאולם עֹשִׂים אֵינָם אוֹתָם. הבאים אינם רואים את עצמם מחויבים לקיום תוכנם של דבריך. הם נוהגים כמו שבאים להופעה.
-
– וּבְבֹאָהּ, שמועת החורבן, ו הִנֵּה היא בָאָה, אז – וְיָדְעוּ כִּי נָבִיא הָיָה בְתוֹכָם. אנשים ישנו את התייחסותם אליך באופן מהותי. כל זמן שהנביא דיבר על חורבן ירושלים, על שעתיד לקרות למלך יהודה ועל חורבנות אחרים, הם ראו את אמירותיו כבלתי מחייבות, וכריטואל קבוע שאנשים שואלים והנביא מדבר שחורות. אחרי בוא הפליט, תהיה הכרה בתוקפה של נבואת יחזקאל.
פסוקים
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם דבר אל־בני־עמך ואמרת אליהם ארץ כי־אביא עליה חרב ולקחו עם־הארץ איש אחד מקציהם ונתנו אתו להם לצפה
-
וראה את־החרב באה על־הארץ ותקע בשופר והזהיר את־העם
-
ושמע השמע את־קול השופר ולא נזהר ותבוא חרב ותקחהו דמו בראשו יהיה
-
את קול השופר שמע ולא נזהר דמו בו יהיה והוא נזהר נפשו מלט
-
והצפה כי־יראה את־החרב באה ולא־תקע בשופר והעם לא־נזהר ותבוא חרב ותקח מהם נפש הוא בעונו נלקח ודמו מיד־הצפה אדרש
-
ואתה בן־אדם צפה נתתיך לבית ישראל ושמעת מפי דבר והזהרת אתם ממני
-
באמרי לרשע רשע מות תמות ולא דברת להזהיר רשע מדרכו הוא רשע בעונו ימות ודמו מידך אבקש
-
ואתה כי־הזהרת רשע מדרכו לשוב ממנה ולא־שב מדרכו הוא בעונו ימות ואתה נפשך הצלת
-
ואתה בן־אדם אמר אל־בית ישראל כן אמרתם לאמר כי־פשעינו וחטאתינו עלינו ובם אנחנו נמקים ואיך נחיה
-
אמר אליהם חי־אני נאם אדני יהוה אם־אחפץ במות הרשע כי אם־בשוב רשע מדרכו וחיה שובו שובו מדרכיכם הרעים ולמה תמותו בית ישראל
-
ואתה בן־אדם אמר אל־בני־עמך צדקת הצדיק לא תצילנו ביום פשעו ורשעת הרשע לא־יכשל בה ביום שובו מרשעו וצדיק לא יוכל לחיות בה ביום חטאתו
-
באמרי לצדיק חיה יחיה והוא־בטח על־צדקתו ועשה עול כל־צדקתו [צדקתיו] לא תזכרנה ובעולו אשר־עשה בו ימות
-
ובאמרי לרשע מות תמות ושב מחטאתו ועשה משפט וצדקה
-
חבל ישיב רשע גזלה ישלם בחקות החיים הלך לבלתי עשות עול חיו יחיה לא ימות
-
כל־חטאתו [חטאתיו] אשר חטא לא תזכרנה לו משפט וצדקה עשה חיו יחיה
-
ואמרו בני עמך לא יתכן דרך אדני והמה דרכם לא־יתכן
-
בשוב־צדיק מצדקתו ועשה עול ומת בהם
-
ובשוב רשע מרשעתו ועשה משפט וצדקה עליהם הוא יחיה
-
ואמרתם לא יתכן דרך אדני איש כדרכיו אשפוט אתכם בית ישראל
-
ויהי בשתי עשרה שנה בעשרי בחמשה לחדש לגלותנו בא־אלי הפליט מירושלם לאמר הכתה העיר
-
ויד־יהוה היתה אלי בערב לפני בוא הפליט ויפתח את־פי עד־בוא אלי בבקר ויפתח פי ולא נאלמתי עוד
-
ויהי דבר־יהוה אלי לאמר
-
בן־אדם ישבי החרבות האלה על־אדמת ישראל אמרים לאמר אחד היה אברהם ויירש את־הארץ ואנחנו רבים לנו נתנה הארץ למורשה
-
לכן אמר אליהם כה־אמר אדני יהוה על־הדם תאכלו ועינכם תשאו אל־גלוליכם ודם תשפכו והארץ תירשו
-
עמדתם על־חרבכם עשיתן תועבה ואיש את־אשת רעהו טמאתם והארץ תירשו
-
כה־תאמר אלהם כה־אמר אדני יהוה חי־אני אם־לא אשר בחרבות בחרב יפלו ואשר על־פני השדה לחיה נתתיו לאכלו ואשר במצדות ובמערות בדבר ימותו
-
ונתתי את־הארץ שממה ומשמה ונשבת גאון עזה ושממו הרי ישראל מאין עובר
-
וידעו כי־אני יהוה בתתי את־הארץ שממה ומשמה על כל־תועבתם אשר עשו
-
ואתה בן־אדם בני עמך הנדברים בך אצל הקירות ובפתחי הבתים ודבר־חד את־אחד איש את־אחיו לאמר באו־נא ושמעו מה הדבר היוצא מאת יהוה
-
ויבואו אליך כמבוא־עם וישבו לפניך עמי ושמעו את־דבריך ואותם לא יעשו כי־עגבים בפיהם המה עשים אחרי בצעם לבם הלך
-
והנך להם כשיר עגבים יפה קול ומטב נגן ושמעו את־דבריך ועשים אינם אותם
-
ובבאה הנה באה וידעו כי נביא היה בתוכם
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי דְבַר־יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי־עַמְּךָ וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם אֶרֶץ כִּי־אָבִיא עָלֶיהָ חָרֶב וְלָקְחוּ עַם־הָאָרֶץ אִישׁ אֶחָד מִקְצֵיהֶם וְנָתְנוּ אֹתוֹ לָהֶם לְצֹפֶה׃
-
וְרָאָה אֶת־הַחֶרֶב בָּאָה עַל־הָאָרֶץ וְתָקַע בַּשּׁוֹפָר וְהִזְהִיר אֶת־הָעָם׃
-
וְשָׁמַע הַשֹּׁמֵעַ אֶת־קוֹל הַשּׁוֹפָר וְלֹא נִזְהָר וַתָּבוֹא חֶרֶב וַתִּקָּחֵהוּ דָּמוֹ בְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה׃
-
אֵת קוֹל הַשּׁוֹפָר שָׁמַע וְלֹא נִזְהָר דָּמוֹ בּוֹ יִהְיֶה וְהוּא נִזְהָר נַפְשׁוֹ מִלֵּט׃
-
וְהַצֹּפֶה כִּי־יִרְאֶה אֶת־הַחֶרֶב בָּאָה וְלֹא־תָקַע בַּשּׁוֹפָר וְהָעָם לֹא־נִזְהָר וַתָּבוֹא חֶרֶב וַתִּקַּח מֵהֶם נָפֶשׁ הוּא בַּעֲוֺנוֹ נִלְקָח וְדָמוֹ מִיַּד־הַצֹּפֶה אֶדְרֹשׁ׃
-
וְאַתָּה בֶן־אָדָם צֹפֶה נְתַתִּיךָ לְבֵית יִשְׂרָאֵל וְשָׁמַעְתָּ מִפִּי דָּבָר וְהִזְהַרְתָּ אֹתָם מִמֶּנִּי׃
-
בְּאָמְרִי לָרָשָׁע רָשָׁע מוֹת תָּמוּת וְלֹא דִבַּרְתָּ לְהַזְהִיר רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ הוּא רָשָׁע בַּעֲוֺנוֹ יָמוּת וְדָמוֹ מִיָּדְךָ אֲבַקֵּשׁ׃
-
וְאַתָּה כִּי־הִזְהַרְתָּ רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ לָשׁוּב מִמֶּנָּה וְלֹא־שָׁב מִדַּרְכּוֹ הוּא בַּעֲוֺנוֹ יָמוּת וְאַתָּה נַפְשְׁךָ הִצַּלְתָּ׃
-
וְאַתָּה בֶן־אָדָם אֱמֹר אֶל־בֵּית יִשְׂרָאֵל כֵּן אֲמַרְתֶּם לֵאמֹר כִּי־פְשָׁעֵינוּ וְחַטֹּאתֵינוּ עָלֵינוּ וּבָם אֲנַחְנוּ נְמַקִּים וְאֵיךְ נִחְיֶה׃
-
אֱמֹר אֲלֵיהֶם חַי־אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה אִם־אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע כִּי אִם־בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל׃
-
וְאַתָּה בֶן־אָדָם אֱמֹר אֶל־בְּנֵי־עַמְּךָ צִדְקַת הַצַּדִּיק לֹא תַצִּילֶנּוּ בְּיוֹם פִּשְׁעוֹ וְרִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא־יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ וְצַדִּיק לֹא יוּכַל לִחְיוֹת בָּהּ בְּיוֹם חֲטֹאתוֹ׃
-
בְּאָמְרִי לַצַּדִּיק חָיֹה יִחְיֶה וְהוּא־בָטַח עַל־צִדְקָתוֹ וְעָשָׂה עָוֶל כָּל־צדקתו [צִדְקֹתָיו] לֹא תִזָּכַרְנָה וּבְעַוְלוֹ אֲשֶׁר־עָשָׂה בּוֹ יָמוּת׃
-
וּבְאָמְרִי לָרָשָׁע מוֹת תָּמוּת וְשָׁב מֵחַטָּאתוֹ וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה׃
-
חֲבֹל יָשִׁיב רָשָׁע גְּזֵלָה יְשַׁלֵּם בְּחֻקּוֹת הַחַיִּים הָלַךְ לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת עָוֶל חָיוֹ יִחְיֶה לֹא יָמוּת׃
-
כָּל־חטאתו [חַטֹּאתָיו] אֲשֶׁר חָטָא לֹא תִזָּכַרְנָה לוֹ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה עָשָׂה חָיוֹ יִחְיֶה׃
-
וְאָמְרוּ בְּנֵי עַמְּךָ לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ אֲדֹנָי וְהֵמָּה דַּרְכָּם לֹא־יִתָּכֵן׃
-
בְּשׁוּב־צַדִּיק מִצִּדְקָתוֹ וְעָשָׂה עָוֶל וּמֵת בָּהֶם׃
-
וּבְשׁוּב רָשָׁע מֵרִשְׁעָתוֹ וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה עֲלֵיהֶם הוּא יִחְיֶה׃
-
וַאֲמַרְתֶּם לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ אֲדֹנָי אִישׁ כִּדְרָכָיו אֶשְׁפּוֹט אֶתְכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל
-
וַיְהִי בִּשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה בָּעֲשִׂרִי בַּחֲמִשָּׁה לַחֹדֶשׁ לְגָלוּתֵנוּ בָּא־אֵלַי הַפָּלִיט מִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר הֻכְּתָה הָעִיר׃
-
וְיַד־יְהוָה הָיְתָה אֵלַי בָּעֶרֶב לִפְנֵי בּוֹא הַפָּלִיט וַיִּפְתַּח אֶת־פִּי עַד־בּוֹא אֵלַי בַּבֹּקֶר וַיִּפָּתַח פִּי וְלֹא נֶאֱלַמְתִּי עוֹד׃
-
וַיְהִי דְבַר־יְהֹוָה אֵלַי לֵאמֹר׃
-
בֶּן־אָדָם יֹשְׁבֵי הֶחֳרָבוֹת הָאֵלֶּה עַל־אַדְמַת יִשְׂרָאֵל אֹמְרִים לֵאמֹר אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם וַיִּירַשׁ אֶת־הָאָרֶץ וַאֲנַחְנוּ רַבִּים לָנוּ נִתְּנָה הָאָרֶץ לְמוֹרָשָׁה׃
-
לָכֵן אֱמֹר אֲלֵיהֶם כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה עַל־הַדָּם תֹּאכֵלוּ וְעֵינֵכֶם תִּשְׂאוּ אֶל־גִּלּוּלֵיכֶם וְדָם תִּשְׁפֹּכוּ וְהָאָרֶץ תִּירָשׁוּ׃
-
עֲמַדְתֶּם עַל־חַרְבְּכֶם עֲשִׂיתֶן תּוֹעֵבָה וְאִישׁ אֶת־אֵשֶׁת רֵעֵהוּ טִמֵּאתֶם וְהָאָרֶץ תִּירָשׁוּ׃
-
כֹּה־תֹאמַר אֲלֵהֶם כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה חַי־אָנִי אִם־לֹא אֲשֶׁר בֶּחֳרָבוֹת בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ וַאֲשֶׁר עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה לַחַיָּה נְתַתִּיו לְאָכְלוֹ וַאֲשֶׁר בַּמְּצָדוֹת וּבַמְּעָרוֹת בַּדֶּבֶר יָמוּתוּ׃
-
וְנָתַתִּי אֶת־הָאָרֶץ שְׁמָמָה וּמְשַׁמָּה וְנִשְׁבַּת גְּאוֹן עֻזָּהּ וְשָׁמְמוּ הָרֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵין עוֹבֵר׃
-
וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה בְּתִתִּי אֶת־הָאָרֶץ שְׁמָמָה וּמְשַׁמָּה עַל כָּל־תּוֹעֲבֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ׃
-
וְאַתָּה בֶן־אָדָם בְּנֵי עַמְּךָ הַנִּדְבָּרִים בְּךָ אֵצֶל הַקִּירוֹת וּבְפִתְחֵי הַבָּתִּים וְדִבֶּר־חַד אֶת־אַחַד אִישׁ אֶת־אָחִיו לֵאמֹר בֹּאוּ־נָא וְשִׁמְעוּ מָה הַדָּבָר הַיּוֹצֵא מֵאֵת יְהוָה׃
-
וְיָבוֹאוּ אֵלֶיךָ כִּמְבוֹא־עָם וְיֵשְׁבוּ לְפָנֶיךָ עַמִּי וְשָׁמְעוּ אֶת־דְּבָרֶיךָ וְאוֹתָם לֹא יַעֲשׂוּ כִּי־עֲגָבִים בְּפִיהֶם הֵמָּה עֹשִׂים אַחֲרֵי בִצְעָם לִבָּם הֹלֵךְ׃
-
וְהִנְּךָ לָהֶם כְּשִׁיר עֲגָבִים יְפֵה קוֹל וּמֵטִב נַגֵּן וְשָׁמְעוּ אֶת־דְּבָרֶיךָ וְעֹשִׂים אֵינָם אוֹתָם׃
-
וּבְבֹאָהּ הִנֵּה בָאָה וְיָדְעוּ כִּי נָבִיא הָיָה בְתוֹכָם׃
מקומות
-
ישראל