יחזקאל-פרק-39

ביאורים

  • וְאַתָּה, בֶן־אָדָם, הִנָּבֵא עַל־גּוֹג וְאָמַרְתָּ: כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הִנְנִי אֵלֶיךָ, גּוֹג, נְשִׂיא רֹאשׁ ממלכות מֶשֶׁךְ וְתֻבָל.

  • וְשֹׁבַבְתִּיךָ, אובילך ביד יצרך וְשִׁשֵּׁאתִיךָ, מלה יחידאית שאולי עניינה בלבול ומהומה או פיתוי, השאתיך וְהַעֲלִיתִיךָ בראש קבוצת עמים גדולה מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן לכיבושים נרחבים ולבסוף הֲבִאוֹתִיךָ עַל־הָרֵי יִשְׂרָאֵל במחשבה לרשת גם אותה,

  • וְשם הִכֵּיתִי קַשְׁתְּךָ והיא תיפול מִיַּד שְׂמֹאולֶךָ, וְחִצֶּיךָ מִיַּד יְמִינְךָ החזקה והמיומנת, המותחת את המיתר בכוח ומכוונת את החצים, אַפִּיל.

  • עַל־הָרֵי יִשְׂרָאֵל תִּפּוֹל, אַתָּה וְכָל־אֲגַפֶּיךָ וְה עַמִּים אֲשֶׁר אִתָּךְ, לְעֵיט צִפּוֹר, ציפור העוטה על טרף, ל כָל־כָּנָף וְחַיַּת הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךָ – את בשרך לְאָכְלָה.

  • עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל, כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.

  • – וְשִׁלַּחְתִּי־אֵשׁ בְּמָגוֹג, ארצו של גוג וּבְיֹשְׁבֵי הָאִיִּים, העמים שלחמו עם גוג היושבים בארצם לָבֶטַח, וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי ה'.

  • – וְאֶת־שֵׁם קָדְשִׁי אוֹדִיעַ בְּתוֹךְ עַמִּי יִשְׂרָאֵל, וְלֹא־אַחֵל, אחלל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁי עוֹד. במידה מסוימת מפלתם של ישראל היא חילול השם, שהרי ישראל קשורים בקדוש ברוך הוא, ממפלת גוג המצב יתהפך: וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי־אֲנִי ה', קָדוֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵל.

  • הִנֵּה בָאָה וְנִהְיָתָה נבואת מפלת גוג , נְאֻם ה' אֱלוֹהִים, הוּא הַיּוֹם אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עליו כעת קץ, אחרית הימים.

  • וְיָצְאוּ יֹשְׁבֵי עָרֵי יִשְׂרָאֵל, וּבִעֲרוּ, הבעירו וְהִשִּׂיקוּ, הסיקו אש בְּנֶשֶׁק, בכלי המלחמה של גוג וצבאותיו. ובפירוט: וּמָגֵן וְצִנָּה, שהיו בדרך כלל עשויים מעץ ומכוסים בעור או בחומר אחר, בְּקֶשֶׁת וּבְחִצִּים וּבְמַקֵּל יָד, אלָה וּבְרֹמַח, מוט עץ שבקצהו חוד מתכת, וּבִעֲרוּ בָהֶם אֵשׁ שֶׁבַע שָׁנִים. זה יהיה השימוש בכמותו האדירה של הנשק של גוג. במקומות רבים המספר שבע נושא משמעות סמלית לריבוי.

  • ובאותו הזמן לֹא־יִשְׂאוּ עֵצִים מִן־הַשָּׂדֶה וְלֹא יַחְטְבוּ מִן־הַיְּעָרִים לצורך בערה, כִּי בַנֶּשֶׁק של גוג יְבַעֲרוּ־אֵשׁ, וְשָׁלְלוּ אֶת־שֹׁלְלֵיהֶם, אלו שרצו לשלול את ישראל, וּבָזְזוּ אֶת־בֹּזְזֵיהֶם. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.

  • וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא, לאחר שגוויות האויב יהיו נטושים לחית השדה, אֶתֵּן לְעצמות גוֹג מְקוֹם אשר שָׁם קֶבֶר בְּיִשְׂרָאֵל, גֵּי המוליך את הָעֹבְרִים קִדְמַת הַיָּם, שמן הסתם הוא הים התיכון, וְחֹסֶמֶת הִיא, הגיא הענק יחסום בנקבריו הרבים אֶת־הָעֹבְרִים, וְקָבְרוּ שָׁם אֶת־גּוֹג וְאֶת־כָּל־הֲמוֹנֹה, וְקָרְאוּ למקום: גֵּיא הֲמוֹן גּוֹג.

  • וּקְבָרוּם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְמַעַן טַהֵר אֶת־הָאָרֶץ מהמתים, שִׁבְעָה חֳדָשִׁים. מפני שמספר ההרוגים עצום יארך שבעה חודשים לאיסופם וקבורתם.

  • וְקָבְרוּ כָּל־עַם הָאָרֶץ, תושביה, וְהָיָה לָהֶם לְשֵׁם טוב בין האומות, בכך שישראל יביאו את אויביהם לקבורה, יוֹם הִכָּבְדִי, ביום שאתכבד. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.

  • וְאַנְשֵׁי תָמִיד, קבועים יַבְדִּילוּ, יְיַחדו אנשים שיהיו עֹבְרִים בָּאָרֶץ בחיפוש אחר עצמות חיילי גוג, ואנשים נוספים שיהיו מְקַבְּרִים אֶת, עם הָעֹבְרִים, אֶת הַנּוֹתָרִים, החללים שנשארו לאחר הקבורה הציבורית, עַל־פְּנֵי הָאָרֶץ לְטַהֲרָהּ, מִקְצֵה שִׁבְעָה־חֳדָשִׁים, יַחְקֹרוּ, יבדקו.

  • האנשים הממונים – וְעָבְרוּ הָעֹבְרִים בָּאָרֶץ וְרָאָה אחד מהם עֶצֶם אָדָם – וּבָנָה אֶצְלוֹ צִיּוּן, סימן. 'העוברים' הם אלה שתפקידם למצוא עצם אדם ולסמן את המקום. עַד קָבְרוּ אֹתוֹ הַמְקַבְּרִים אֶל־גֵּיא הֲמוֹן גּוֹג. המקברים יבחינו בציון ויפנו את העצם למקום קבורת כל חיילי גוג.

  • וכמאמר מוסגר – גַם שֶׁם־עִיר הסמוכה לגיא: הֲמוֹנָה, על שם המון גוג. וְטִהֲרוּ הָאָרֶץ, כשכל העצמות ייטמנו יושלם טיהור הארץ. ולפני הקבורה

  • וְאַתָּה, בֶן־אָדָם, כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים, אֱמֹר לְצִפּוֹר, כָּל בעל כָּנָף, וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה: הִקָּבְצוּ וָבֹאוּ, הֵאָסְפוּ מִסָּבִיב, עַל־זִבְחִי, סעודה גדולה שהכנתי, אֲשֶׁר אֲנִי זֹבֵחַ לָכֶם זֶבַח גָּדוֹל עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲכַלְתֶּם בָּשָׂר וּשְׁתִיתֶם דָּם.

  • בְּשַׂר גִּבּוֹרִים תֹּאכֵלוּ וְדַם־נְשִׂיאֵי הָאָרֶץ תִּשְׁתּוּ – אֵילִים, כָּרִים, כבשים שמנים וְעַתּוּדִים, תיישים פָּרִים, מְרִיאֵי, שורים מפוטמים, או תאואים שנמצאים ב בָשָׁן כֻּלָּם. אלו דימויים לבשר משובח ולסעודה מכובדת, שהחיות והעופות נקראים ליטול בה חלק.

  • וַאֲכַלְתֶּם־חֵלֶב, החלק הטוב והשמן בבשר, לְשָׂבְעָה, וּשְׁתִיתֶם דָּם לְשִׁכָּרוֹן מִזִּבְחִי אֲשֶׁר־זָבַחְתִּי לָכֶם,

  • וּשְׂבַעְתֶּם עַל־שֻׁלְחָנִי סוּס ואנשי רֶכֶב, גִּבּוֹר וְכָל־אִישׁ מִלְחָמָה. נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.

  • וְנָתַתִּי אֶת־כְּבוֹדִי בַּגּוֹיִם, וְרָאוּ כָל־הַגּוֹיִם אֶת־מִשְׁפָּטִי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי, וְאֶת־יָדִי אֲשֶׁר־שַׂמְתִּי בָהֶם, בגויים שהצטרפו אל גוג והובסו אתו.

  • וְיָדְעוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם, והם תחת חסותי מִן־הַיּוֹם הַהוּא וָהָלְאָה.

  • וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי בַעֲוֹנָם גָּלוּ בֵית־יִשְׂרָאֵל ולא בגלל חוזקם של הגויים או מפני שהם טובים מישראל, עַל אֲשֶׁר ישראל מָעֲלוּ־בִי וָאַסְתִּר פָּנַי מֵהֶם, וָאֶתְּנֵם בְּיַד צָרֵיהֶם, אויביהם, וַיִּפְּלוּ בַחֶרֶב כֻּלָּם, רבים מישראל נהרגו במלחמות ובגלויות.

  • כְּפי טֻמְאָתָם וּכְפִשְׁעֵיהֶם עָשִׂיתִי אֹתָם, וָאַסְתִּר פָּנַי מֵהֶם.

  • לָכֵן, כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: עַתָּה אחרי שגלו, אָשִׁיב אֶת־שְׁבוּת יַעֲקֹב, אחזירם למצבם הראשון, וְרִחַמְתִּי את כָּל־בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְאז, כשאושיע את ישראל, קִנֵּאתִי לְשֵׁם קָדְשִׁי, אשמור על כל פגיעה בו,

  • וְנָשׂוּ, ישראל ישאו אֶת־כְּלִמָּתָם וְאֶת־כָּל־מַעֲלָם, בגידתם אֲשֶׁר מָעֲלוּ־בִי בעבר, זה יקרה בְּשִׁבְתָּם עַל־אַדְמָתָם לָבֶטַח וְאֵין מַחֲרִיד. לאחר שיוושעו על ידי ועולמכ ייהפך טוב יותר, הם יוכלו להסתכל על עברכם ברגשי בושה,

  • בְּשׁוֹבְבִי, כשאשיב אוֹתָם מִן־הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מֵאַרְצוֹת אֹיְבֵיהֶם, וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם ה רַבִּים. כשאשיב את ישראל לארצו, לעצמאותו ולכוחו, ייווכחו גויים רבים בקדושת שמי.

  • וְיָדְעוּ בית ישראל כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם הייתי בְּהַגְלוֹתִי אֹתָם אֶל־הַגּוֹיִם וְאני הוא ש כִנַּסְתִּים אֶל־אַדְמָתָם, הירידה לגלות והיציאה ממנה לא הייתה מקרה של נפילה אלא יד ה'. וְלֹא־אוֹתִיר עוֹד מֵהֶם שָׁם, בגלות.

  • וְלֹא־אַסְתִּיר עוֹד פָּנַי מֵהֶם, כ אֲשֶׁר שָׁפַכְתִּי אֶת־רוּחִי עַל־בֵּית יִשְׂרָאֵל, נְאֻם ה' אֱלוֹהִים.כך מתואר סיום תקופת הגלות: ישראל ישובו לארצם ולשלוותם, מלחמה גדולה תתלקח, ובתבוסת גוג יתגלה כבוד ה' בעולם ובישראל. מכאן ואילך יתאר הספר את בניינה של הארץ בעתיד.

פסוקים

  1. ואתה בן־אדם הנבא על־גוג ואמרת כה אמר אדני יהוה הנני אליך גוג נשיא ראש משך ותבל
  2. ושבבתיך וששאתיך והעליתיך מירכתי צפון והבאותך על־הרי ישראל
  3. והכיתי קשתך מיד שמאולך וחציך מיד ימינך אפיל
  4. על־הרי ישראל תפול אתה וכל־אגפיך ועמים אשר אתך לעיט צפור כל־כנף וחית השדה נתתיך לאכלה
  5. על־פני השדה תפול כי אני דברתי נאם אדני יהוה
  6. ושלחתי־אש במגוג ובישבי האיים לבטח וידעו כי־אני יהוה
  7. ואת־שם קדשי אודיע בתוך עמי ישראל ולא־אחל את־שם־קדשי עוד וידעו הגוים כי־אני יהוה קדוש בישראל
  8. הנה באה ונהיתה נאם אדני יהוה הוא היום אשר דברתי
  9. ויצאו ישבי ערי ישראל ובערו והשיקו בנשק ומגן וצנה בקשת ובחצים ובמקל יד וברמח ובערו בהם אש שבע שנים
  10. ולא־ישאו עצים מן־השדה ולא יחטבו מן־היערים כי בנשק יבערו־אש ושללו את־שלליהם ובזזו את־בזזיהם נאם אדני יהוה
  11. והיה ביום ההוא אתן לגוג מקום־שם קבר בישראל גי העברים קדמת הים וחסמת היא את־העברים וקברו שם את־גוג ואת־כל־המונה וקראו גיא המון גוג
  12. וקברום בית ישראל למען טהר את־הארץ שבעה חדשים
  13. וקברו כל־עם הארץ והיה להם לשם יום הכבדי נאם אדני יהוה
  14. ואנשי תמיד יבדילו עברים בארץ מקברים את־העברים את־הנותרים על־פני הארץ לטהרה מקצה שבעה־חדשים יחקרו
  15. ועברו העברים בארץ וראה עצם אדם ובנה אצלו ציון עד קברו אתו המקברים אל־גיא המון גוג
  16. וגם שם־עיר המונה וטהרו הארץ
  17. ואתה בן־אדם כה־אמר אדני יהוה אמר לצפור כל־כנף ולכל חית השדה הקבצו ובאו האספו מסביב על־זבחי אשר אני זבח לכם זבח גדול על הרי ישראל ואכלתם בשר ושתיתם דם
  18. בשר גבורים תאכלו ודם־נשיאי הארץ תשתו אילים כרים ועתודים פרים מריאי בשן כלם
  19. ואכלתם־חלב לשבעה ושתיתם דם לשכרון מזבחי אשר־זבחתי לכם
  20. ושבעתם על־שלחני סוס ורכב גבור וכל־איש מלחמה נאם אדני יהוה
  21. ונתתי את־כבודי בגוים וראו כל־הגוים את־משפטי אשר עשיתי ואת־ידי אשר־שמתי בהם
  22. וידעו בית ישראל כי אני יהוה אלהיהם מן־היום ההוא והלאה
  23. וידעו הגוים כי בעונם גלו בית־ישראל על אשר מעלו־בי ואסתר פני מהם ואתנם ביד צריהם ויפלו בחרב כלם
  24. כטמאתם וכפשעיהם עשיתי אתם ואסתר פני מהם
  25. לכן כה אמר אדני יהוה עתה אשיב את־שבית [שבות] יעקב ורחמתי כל־בית ישראל וקנאתי לשם קדשי
  26. ונשו את־כלמתם ואת־כל־מעלם אשר מעלו־בי בשבתם על־אדמתם לבטח ואין מחריד
  27. בשובבי אותם מן־העמים וקבצתי אתם מארצות איביהם ונקדשתי בם לעיני הגוים רבים
  28. וידעו כי אני יהוה אלהיהם בהגלותי אתם אל־הגוים וכנסתים על־אדמתם ולא־אותיר עוד מהם שם
  29. ולא־אסתיר עוד פני מהם אשר שפכתי את־רוחי על־בית ישראל נאם אדני יהוה

פסוקים מנוקד

  1. וְאַתָּה בֶן־אָדָם הִנָּבֵא עַל־גּוֹג וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי אֵלֶיךָ גּוֹג נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל׃
  2. וְשֹׁבַבְתִּיךָ וְשִׁשֵּׁאתִיךָ וְהַעֲלִיתִיךָ מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן וַהֲבִאוֹתִךָ עַל־הָרֵי יִשְׂרָאֵל׃
  3. וְהִכֵּיתִי קַשְׁתְּךָ מִיַּד שְׂמֹאולֶךָ וְחִצֶּיךָ מִיַּד יְמִינְךָ אַפִּיל׃
  4. עַל־הָרֵי יִשְׂרָאֵל תִּפּוֹל אַתָּה וְכָל־אֲגַפֶּיךָ וְעַמִּים אֲשֶׁר אִתָּךְ לְעֵיט צִפּוֹר כָּל־כָּנָף וְחַיַּת הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךָ לְאָכְלָה׃
  5. עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
  6. וְשִׁלַּחְתִּי־אֵשׁ בְּמָגוֹג וּבְיֹשְׁבֵי הָאִיִּים לָבֶטַח וְיָדְעוּ כִּי־אֲנִי יְהוָה׃
  7. וְאֶת־שֵׁם קָדְשִׁי אוֹדִיעַ בְּתוֹךְ עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְלֹא־אַחֵל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁי עוֹד וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי־אֲנִי יְהוָה קָדוֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵל׃
  8. הִנֵּה בָאָה וְנִהְיָתָה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה הוּא הַיּוֹם אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי׃
  9. וְיָצְאוּ יֹשְׁבֵי עָרֵי יִשְׂרָאֵל וּבִעֲרוּ וְהִשִּׂיקוּ בְּנֶשֶׁק וּמָגֵן וְצִנָּה בְּקֶשֶׁת וּבְחִצִּים וּבְמַקֵּל יָד וּבְרֹמַח וּבִעֲרוּ בָהֶם אֵשׁ שֶׁבַע שָׁנִים׃
  10. וְלֹא־יִשְׂאוּ עֵצִים מִן־הַשָּׂדֶה וְלֹא יַחְטְבוּ מִן־הַיְּעָרִים כִּי בַנֶּשֶׁק יְבַעֲרוּ־אֵשׁ וְשָׁלְלוּ אֶת־שֹׁלְלֵיהֶם וּבָזְזוּ אֶת־בֹּזְזֵיהֶם נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
  11. וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא אֶתֵּן לְגוֹג מְקוֹם־שָׁם קֶבֶר בְּיִשְׂרָאֵל גֵּי הָעֹבְרִים קִדְמַת הַיָּם וְחֹסֶמֶת הִיא אֶת־הָעֹבְרִים וְקָבְרוּ שָׁם אֶת־גּוֹג וְאֶת־כָּל־הֲמוֹנֹה וְקָרְאוּ גֵּיא הֲמוֹן גּוֹג׃
  12. וּקְבָרוּם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְמַעַן טַהֵר אֶת־הָאָרֶץ שִׁבְעָה חֳדָשִׁים׃
  13. וְקָבְרוּ כָּל־עַם הָאָרֶץ וְהָיָה לָהֶם לְשֵׁם יוֹם הִכָּבְדִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
  14. וְאַנְשֵׁי תָמִיד יַבְדִּילוּ עֹבְרִים בָּאָרֶץ מְקַבְּרִים אֶת־הָעֹבְרִים אֶת־הַנּוֹתָרִים עַל־פְּנֵי הָאָרֶץ לְטַהֲרָהּ מִקְצֵה שִׁבְעָה־חֳדָשִׁים יַחְקֹרוּ׃
  15. וְעָבְרוּ הָעֹבְרִים בָּאָרֶץ וְרָאָה עֶצֶם אָדָם וּבָנָה אֶצְלוֹ צִיּוּן עַד קָבְרוּ אֹתוֹ הַמְקַבְּרִים אֶל־גֵּיא הֲמוֹן גּוֹג׃
  16. וְגַם שֶׁם־עִיר הֲמוֹנָה וְטִהֲרוּ הָאָרֶץ׃
  17. וְאַתָּה בֶן־אָדָם כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה אֱמֹר לְצִפּוֹר כָּל־כָּנָף וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה הִקָּבְצוּ וָבֹאוּ הֵאָסְפוּ מִסָּבִיב עַל־זִבְחִי אֲשֶׁר אֲנִי זֹבֵחַ לָכֶם זֶבַח גָּדוֹל עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲכַלְתֶּם בָּשָׂר וּשְׁתִיתֶם דָּם׃
  18. בְּשַׂר גִּבּוֹרִים תֹּאכֵלוּ וְדַם־נְשִׂיאֵי הָאָרֶץ תִּשְׁתּוּ אֵילִים כָּרִים וְעַתּוּדִים פָּרִים מְרִיאֵי בָשָׁן כֻּלָּם׃
  19. וַאֲכַלְתֶּם־חֵלֶב לְשָׂבְעָה וּשְׁתִיתֶם דָּם לְשִׁכָּרוֹן מִזִּבְחִי אֲשֶׁר־זָבַחְתִּי לָכֶם׃
  20. וּשְׂבַעְתֶּם עַל־שֻׁלְחָנִי סוּס וָרֶכֶב גִּבּוֹר וְכָל־אִישׁ מִלְחָמָה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
  21. וְנָתַתִּי אֶת־כְּבוֹדִי בַּגּוֹיִם וְרָאוּ כָל־הַגּוֹיִם אֶת־מִשְׁפָּטִי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי וְאֶת־יָדִי אֲשֶׁר־שַׂמְתִּי בָהֶם׃
  22. וְיָדְעוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם מִן־הַיּוֹם הַהוּא וָהָלְאָה׃
  23. וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי בַעֲוֺנָם גָּלוּ בֵית־יִשְׂרָאֵל עַל אֲשֶׁר מָעֲלוּ־בִי וָאַסְתִּר פָּנַי מֵהֶם וָאֶתְּנֵם בְּיַד צָרֵיהֶם וַיִּפְּלוּ בַחֶרֶב כֻּלָּם׃
  24. כְּטֻמְאָתָם וּכְפִשְׁעֵיהֶם עָשִׂיתִי אֹתָם וָאַסְתִּר פָּנַי מֵהֶם׃
  25. לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה עַתָּה אָשִׁיב אֶת־שבית [שְׁבוּת] יַעֲקֹב וְרִחַמְתִּי כָּל־בֵּית יִשְׂרָאֵל וְקִנֵּאתִי לְשֵׁם קָדְשִׁי׃
  26. וְנָשׂוּ אֶת־כְּלִמָּתָם וְאֶת־כָּל־מַעֲלָם אֲשֶׁר מָעֲלוּ־בִי בְּשִׁבְתָּם עַל־אַדְמָתָם לָבֶטַח וְאֵין מַחֲרִיד׃
  27. בְּשׁוֹבְבִי אוֹתָם מִן־הָעַמִּים וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מֵאַרְצוֹת אֹיְבֵיהֶם וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם רַבִּים׃
  28. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם בְּהַגְלוֹתִי אֹתָם אֶל־הַגּוֹיִם וְכִנַּסְתִּים עַל־אַדְמָתָם וְלֹא־אוֹתִיר עוֹד מֵהֶם שָׁם׃
  29. וְלֹא־אַסְתִּיר עוֹד פָּנַי מֵהֶם אֲשֶׁר שָׁפַכְתִּי אֶת־רוּחִי עַל־בֵּית יִשְׂרָאֵל נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃

מקומות

  • ישראל
  • בשן

    אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
    בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה.

  • תבל

    תובל הייתה ממלכה בתחום טורקיה, בחלקה המערבי.
    מוזכרת כמה פעמים בכתובות אשוריות.