יחזקאל-פרק-47
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְשִׁבֵנִי אֶל־פֶּתַח הַבַּיִת, וְהִנֵּה אני מבחין בקילוח מַיִם יֹצְאִים מִתַּחַת מִפְתַּן הַבַּיִת קָדִימָה, כִּי־פְנֵי, חזית הַבַּיִת קָדִים פונים למזרח, וְהַמַּיִם יֹרְדִים מִתַּחַת מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית, מהצד הימני של השער וממשיכים מִנֶּגֶב, מדרום לַמִּזְבֵּחַ.
-
וַיּוֹצִאֵנִי מהמקדש דֶּרֶךְ־שַׁעַר צָפוֹנָה וַיְסִבֵּנִי דֶּרֶךְ חוּץ, האיש הפנה אותי סביב למקדש מבחוץ אֶל־שַׁעַר הַחוּץ אל ה דֶּרֶךְ הַפּוֹנֶה קָדִים, מזרחה, וְהִנֵּה־מַיִם מְפַכִּים, פורצים מִן־הַכָּתֵף הַיְמָנִית של השער .
-
בְצֵאת־הָאִישׁ קָדִים, מזרחה בכיוון זרימת המים, וְקַו, חוט המידה בְּיָדוֹ, וַיָּמָד את נתיב המים אֶלֶף בָּאַמָּה, אלף אמות, וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם מֵי אָפְסָיִם. מים מינמליים שכמעט ואינם, המגיעים לפיסת הרגל.
-
וַיָּמָד עוד אֶלֶף לאורך האפיק, וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם, מַיִם בִּרְכָּיִם, נוכחתי שהמים הגיעו עד הברכיים. וַיָּמָד אֶלֶף אמה נוספות וַיַּעֲבִרֵנִי ב מֵי מָתְנָיִם. מים המגיעים לגובה המותניים.
-
וַיָּמָד אֶלֶף, והנה כבר נַחַל אֲשֶׁר לֹא־אוּכַל לַעֲבֹר בו, כִּי־גָאוּ הַמַּיִם, מֵי שָׂחוּ, מים ששוחים בהם, נַחַל אֲשֶׁר לֹא־יֵעָבֵר, מרוב שהוא עמוק וחזק.
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי: הֲרָאִיתָ, בֶן־אָדָם, את מראה המקדש, את שכינת הכבוד שבו ואת ברכת המים הנשפעת ממנו? וַיּוֹלִכֵנִי וַיְשִׁבֵנִי אל שְׂפַת הַנָּחַל.
-
בְּשׁוּבֵנִי, בהשיבו אותי, וְהִנֵּה אני רואה לפתע אֶל, אצל שְׂפַת הַנַּחַל עֵץ רַב מְאֹד, מִזֶּה וּמִזֶּה. משני עברי הנחל.
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי: הַמַּיִם הָאֵלֶּה יוֹצְאִים אֶל־הַגְּלִילָה הַקַּדְמוֹנָה, חבל הארץ המזרחי למקדש וְיָרְדוּ עַל־הָעֲרָבָה, השקע של עמק הירדן וּבָאוּ הַיָּמָּה, ים המלח, שנקרא גם 'ים הערבה', אֶל־הַיָּמָּה הַמּוּצָאִים וְנִרְפּאוּ הַמָּיִם, מי הים שהמים הפלאיים יוצאים אליו מבריאים ממליחותם.
-
וְהָיָה כָל־נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר־יִשְׁרֹץ, ינוע אֶל כָּל־אֲשֶׁר יָבוֹא שָׁם נַחֲלַיִם, הנחל המוכפל או המתפצל לכמה נחלים, יִחְיֶה, וְהָיָה הַדָּגָה, כלל הדגים באזור רַבָּה מְאֹד: כִּי בָאוּ שָׁמָּה הַמַּיִם הָאֵלֶּה וְיֵרָפְאוּ המים ממליחותם וָחָי כֹּל אֲשֶׁר־יָבוֹא שָׁמָּה הַנָּחַל. במצב הרגיל, דגים שהיו יוצאים מן הירדן אל ים המלח היו מתים מיד. כאן מי המקדש הנסיים ימתיקו את המים המלוחים, והיצורים שיגיעו אליהם ימשיכו לחיות ויתרבו.
-
וְהָיָה עָמְדוּ, בחזוני היו עומדים עָלָיו, על הנחל דַּוָּגִים, דייגים, מֵעֵין גֶּדִי וְעַד־עֵין עֶגְלַיִם מִשְׁטוֹחַ, מקומות פרישה לַחֲרָמִים, רשתות דיג יִהְיוּ, לְמִינָה תִּהְיֶה דְגָתָם, הדגה תכלול מינים מגוונים כִּדְגַת הַיָּם הַגָּדוֹל, רַבָּה מְאֹד. ים המלח יהפוך חי ושוקק.
-
בִּצֹּאתָו וּגְבָאָיו ביצותיו והגומות שלידו בהן נאספים מי הגשמים, וְלֹא יֵרָפְאוּ, יתמתקו , אלא לְמֶלַח נִתָּנוּ. לשם המשך הפקת המלח, כפי שהיה בכל השנים.
-
וְעַל־הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל־שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל־עֵץ־מַאֲכָל, לֹא־יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא־יִתֹּם, ייפסק פִּרְיוֹ, תנובת הנחל תהיה מבורכת מאוד – לָחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר, הפרות יחנטו ויבשילו בכל חודש מחדש, כִּי מֵימָיו מִן־הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים, והוא יאציל על המים כוחות לא טבעיים, וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ, עלי העצים הגדלים מהנחל יהיו לִתְרוּפָה. גבולות הארץ וחלוקתה לשבטיםפרק מז פס' יג – פרק מחלאחר שתואר השינוי שיחול בנוף הארץ, תעסוק הנבואה האחרונה בספר יחזקאל בארץ ישראל בכללה – גבולותיה וחלוקתה העתידית. חלוקת הארץ לשלושה עשר רצועות אדמה ישרות, אינה מתחשבת בטופוגרפיה ובמשאבי הארץ, אך אולי תתאים חלוקה כזו למתיישבי העתיד. גם סדר מיקומם של השבטים אינו ברור, והוא לא תואם את החלוקה שבעבר. כמה מהשבטים שהיו בעבר הירדן או בגליל ישכנו בעתיד בדרום הארץ – שאולי יהיה פורח יותר. ברור שאין זו נבואה לזמן קרוב, שכן מדובר בה גם על עשרת השבטים שכבר גלו למרחקים.
-
כֹּה אָמַר ה' אֱלוֹהִים: גֵּה, זה גְבוּל, הגבולות אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ, תנחלו לכם אֶת־הָאָרֶץ לִשְׁנֵי עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, כאשר יוֹסֵף נוטל שני חֲבָלִים, מנשה ואפרים. ואילו שבט לוי אינו אחד משנים עשר השבטים. אפשרות פירוש נוספת: בנחלה הנוכחית ייתוספו חבלי ארץ על האזורים שנחלו השבטים בעבר.
-
וּנְחַלְתֶּם אוֹתָהּ אִישׁ כְּאָחִיו, בחלוקה ישרה של חלקים חופפים, לא כבימי יהושע שחילקו נחלה לכל שבט לפי צורכי אוכלוסייתו. זו הארץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת־יָדִי, נשבעתי לְתִתָּהּ לַאֲבֹתֵיכֶם, וְנָפְלָה הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם בְּנַחֲלָה.
-
וְזֶה גְּבוּל הָאָרֶץ: לִפְאַת, בקצה צָפוֹנָה, מִן־הַיָּם הַגָּדוֹל, הים התיכון שבמערב, הַדֶּרֶךְ, דרך המקום שנקרא חֶתְלֹן, כנראה בסוריא הצפונית, לְבוֹא צְדָדָה, בואכה צדד,
-
חֲמָת, בֵּרוֹתָה, סִבְרַיִם אֲשֶׁר שוכנת בֵּין־גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק וּבֵין גְּבוּל חֲמָת, והלאה במזרח: חָצֵר הַתִּיכוֹן אֲשֶׁר אֶל־גְּבוּל חבל חַוְרָן שמעבר לגולן.
-
וְהָיָה ה גְבוּל מִן־הַיָּם במערב עד חֲצַר עֵינוֹן הוא הקצה המזרחי של הגבול הצפוני האמור בתורה, כולל גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק וְצָפוֹן צָפוֹנָה, הגבול מצפין עוד – וּגְבוּל חֲמָת, וְאֵת, והרי לך פְּאַת צָפוֹן.
-
וּפְאַת קָדִים, הגבול המזרחי של הארץ עובר מִבֵּין חַוְרָן וּמִבֵּין דַּמֶּשֶׂק וּמִבֵּין הַגִּלְעָד שבעבר הירדן המזרחי, וּמִבֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, הצד המערבי של הירדן, הקו שנמתח בין מקומות אלה, יהיה הגבול. הַיַּרְדֵּן מִגְּבוּל, מקצהו, מהתחלתו עַל־הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי, עד ים המלח תָּמֹדּוּ, תקבעו לכם כגבול, וְאֵת, והרי לך פְּאַת קָדִימָה. ייתכן שבשונה מהגבולות שבספר במדבר, יחזקאל כולל בתחום הארץ שלעתיד גם את עבר הירדן.
-
וּפְאַת נֶגֶב תֵּימָנָה, הגבול הדרומי נמשך מִתָּמָר עַד־מֵי מְרִיבוֹת קָדֵשׁ, קדש ברנע, שם רבו בני ישראל עם משה ואהרן בשל מחסור מים, עד נַחֲלָה, נחל מצרים הנשפך אֶל־הַיָּם הַגָּדוֹל, וְאֵת, והרי פְּאַת־תֵּימָנָה, נֶגְבָּה.
-
וּפְאַת־יָם, הקצה המערבי הוא הַיָּם הַגָּדוֹל, מִגְּבוּל, מהפינה הדרומית של הגבול עַד־נֹכַח, מול לְבוֹא חֲמָת, זֹאת פְּאַת־יָם.ומכאן לחלוקת הארץ –
-
וְחִלַּקְתֶּם אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל,
-
וְהָיָה בבוא הזמן, תַּפִּלוּ אוֹתָהּ בְּנַחֲלָה לָכֶם וּלְהַגֵּרִים הַגָּרִים בְּתוֹכְכֶם אֲשֶׁר־הוֹלִדוּ בָנִים בְּתוֹכְכֶם, וְהָיוּ לָכֶם הגרים כְּאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, הגרים יסופחו למקבלי הנחלות, מפני שהם חיים בקרב שבטי ישראל ואף נטמעו בהם במידה רבה. אִתְּכֶם יִפְּלוּ, ישכנו בְנַחֲלָה בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. הנחלות ייפלו אפוא גם בחלקם.
-
וְהָיָה בַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר־גָּר הַגֵּר אִתּוֹ, שָׁם תִּתְּנוּ נַחֲלָתוֹ, נְאֻם ה' אֱלוֹהִים. מבחינת מוצאם הגרים אינם שייכים לשבט כלשהו, אבל כל גר ישב עם השבט שאתו ישב בעבר, וייטול חלק בנחלת השבט. הגרים יקבלו אפוא נחלה עם שבטי ישראל ולא כקהל נפרד, ובאופן זה הם ייטמעו בשבטים השונים.
פסוקים
-
וישבני אל־פתח הבית והנה־מים יצאים מתחת מפתן הבית קדימה כי־פני הבית קדים והמים ירדים מתחת מכתף הבית הימנית מנגב למזבח
-
ויוצאני דרך־שער צפונה ויסבני דרך חוץ אל־שער החוץ דרך הפונה קדים והנה־מים מפכים מן־הכתף הימנית
-
בצאת־האיש קדים וקו בידו וימד אלף באמה ויעברני במים מי אפסים
-
וימד אלף ויעברני במים מים ברכים וימד אלף ויעברני מי מתנים
-
וימד אלף נחל אשר לא־אוכל לעבר כי־גאו המים מי שחו נחל אשר לא־יעבר
-
ויאמר אלי הראית בן־אדם ויולכני וישבני שפת הנחל
-
בשובני והנה אל־שפת הנחל עץ רב מאד מזה ומזה
-
ויאמר אלי המים האלה יוצאים אל־הגלילה הקדמונה וירדו על־הערבה ובאו הימה אל־הימה המוצאים ונרפאו [ונרפו] המים
-
והיה כל־נפש חיה אשר־ישרץ אל כל־אשר יבוא שם נחלים יחיה והיה הדגה רבה מאד כי באו שמה המים האלה וירפאו וחי כל אשר־יבוא שמה הנחל
-
והיה יעמדו [עמדו] עליו דוגים מעין גדי ועד־עין עגלים משטוח לחרמים יהיו למינה תהיה דגתם כדגת הים הגדול רבה מאד
-
בצאתו [בצאתיו] וגבאיו ולא ירפאו למלח נתנו
-
ועל־הנחל יעלה על־שפתו מזה ומזה כל־עץ־מאכל לא־יבול עלהו ולא־יתם פריו לחדשיו יבכר כי מימיו מן־המקדש המה יוצאים והיו [והיה] פריו למאכל ועלהו לתרופה
-
כה אמר אדני יהוה גה גבול אשר תתנחלו את־הארץ לשני עשר שבטי ישראל יוסף חבלים
-
ונחלתם אותה איש כאחיו אשר נשאתי את־ידי לתתה לאבתיכם ונפלה הארץ הזאת לכם בנחלה
-
וזה גבול הארץ לפאת צפונה מן־הים הגדול הדרך חתלן לבוא צדדה
-
חמת ברותה סברים אשר בין־גבול דמשק ובין גבול חמת חצר התיכון אשר אל־גבול חורן
-
והיה גבול מן־הים חצר עינון גבול דמשק וצפון צפונה וגבול חמת ואת פאת צפון
-
ופאת קדים מבין חורן ומבין־דמשק ומבין הגלעד ומבין ארץ ישראל הירדן מגבול על־הים הקדמוני תמדו ואת פאת קדימה
-
ופאת נגב תימנה מתמר עד־מי מריבות קדש נחלה אל־הים הגדול ואת פאת־תימנה נגבה
-
ופאת־ים הים הגדול מגבול עד־נכח לבוא חמת זאת פאת־ים
-
וחלקתם את־הארץ הזאת לכם לשבטי ישראל
-
והיה תפלו אותה בנחלה לכם ולהגרים הגרים בתוככם אשר־הולדו בנים בתוככם והיו לכם כאזרח בבני ישראל אתכם יפלו בנחלה בתוך שבטי ישראל
-
והיה בשבט אשר־גר הגר אתו שם תתנו נחלתו נאם אדני יהוה
פסוקים מנוקד
-
וַיְשִׁבֵנִי אֶל־פֶּתַח הַבַּיִת וְהִנֵּה־מַיִם יֹצְאִים מִתַּחַת מִפְתַּן הַבַּיִת קָדִימָה כִּי־פְנֵי הַבַּיִת קָדִים וְהַמַּיִם יֹרְדִים מִתַּחַת מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית מִנֶּגֶב לַמִּזְבֵּחַ׃
-
וַיּוֹצִאֵנִי דֶּרֶךְ־שַׁעַר צָפוֹנָה וַיְסִבֵּנִי דֶּרֶךְ חוּץ אֶל־שַׁעַר הַחוּץ דֶּרֶךְ הַפּוֹנֶה קָדִים וְהִנֵּה־מַיִם מְפַכִּים מִן־הַכָּתֵף הַיְמָנִית׃
-
בְּצֵאת־הָאִישׁ קָדִים וְקָו בְּיָדוֹ וַיָּמָד אֶלֶף בָּאַמָּה וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם מֵי אָפְסָיִם׃
-
וַיָּמָד אֶלֶף וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם מַיִם בִּרְכָּיִם וַיָּמָד אֶלֶף וַיַּעֲבִרֵנִי מֵי מָתְנָיִם׃
-
וַיָּמָד אֶלֶף נַחַל אֲשֶׁר לֹא־אוּכַל לַעֲבֹר כִּי־גָאוּ הַמַּיִם מֵי שָׂחוּ נַחַל אֲשֶׁר לֹא־יֵעָבֵר׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲרָאִיתָ בֶן־אָדָם וַיּוֹלִכֵנִי וַיְשִׁבֵנִי שְׂפַת הַנָּחַל׃
-
בְּשׁוּבֵנִי וְהִנֵּה אֶל־שְׂפַת הַנַּחַל עֵץ רַב מְאֹד מִזֶּה וּמִזֶּה׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי הַמַּיִם הָאֵלֶּה יוֹצְאִים אֶל־הַגְּלִילָה הַקַּדְמוֹנָה וְיָרְדוּ עַל־הָעֲרָבָה וּבָאוּ הַיָּמָּה אֶל־הַיָּמָּה הַמּוּצָאִים ונרפאו [וְנִרְפּוּ] הַמָּיִם׃
-
וְהָיָה כָל־נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר־יִשְׁרֹץ אֶל כָּל־אֲשֶׁר יָבוֹא שָׁם נַחֲלַיִם יִחְיֶה וְהָיָה הַדָּגָה רַבָּה מְאֹד כִּי בָאוּ שָׁמָּה הַמַּיִם הָאֵלֶּה וְיֵרָפְאוּ וָחָי כֹּל אֲשֶׁר־יָבוֹא שָׁמָּה הַנָּחַל׃
-
וְהָיָה יעמדו [עָמְדוּ] עָלָיו דַּוָּגִים מֵעֵין גֶּדִי וְעַד־עֵין עֶגְלַיִם מִשְׁטוֹחַ לַחֲרָמִים יִהְיוּ לְמִינָה תִּהְיֶה דְגָתָם כִּדְגַת הַיָּם הַגָּדוֹל רַבָּה מְאֹד׃
-
בצאתו [בִּצֹּאתָיו] וּגְבָאָיו וְלֹא יֵרָפְאוּ לְמֶלַח נִתָּנוּ׃
-
וְעַל־הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל־שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל־עֵץ־מַאֲכָל לֹא־יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא־יִתֹּם פִּרְיוֹ לָחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן־הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים והיו [וְהָיָה] פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה׃
-
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה גֵּה גְבוּל אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ אֶת־הָאָרֶץ לִשְׁנֵי עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל יוֹסֵף חֲבָלִים׃
-
וּנְחַלְתֶּם אוֹתָהּ אִישׁ כְּאָחִיו אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת־יָדִי לְתִתָּהּ לַאֲבֹתֵיכֶם וְנָפְלָה הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם בְּנַחֲלָה׃
-
וְזֶה גְּבוּל הָאָרֶץ לִפְאַת צָפוֹנָה מִן־הַיָּם הַגָּדוֹל הַדֶּרֶךְ חֶתְלֹן לְבוֹא צְדָדָה׃
-
חֲמָת בֵּרוֹתָה סִבְרַיִם אֲשֶׁר בֵּין־גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק וּבֵין גְּבוּל חֲמָת חָצֵר הַתִּיכוֹן אֲשֶׁר אֶל־גְּבוּל חַוְרָן׃
-
וְהָיָה גְבוּל מִן־הַיָּם חֲצַר עֵינוֹן גְּבוּל דַּמֶּשֶׂק וְצָפוֹן צָפוֹנָה וּגְבוּל חֲמָת וְאֵת פְּאַת צָפוֹן׃
-
וּפְאַת קָדִים מִבֵּין חַוְרָן וּמִבֵּין־דַּמֶּשֶׂק וּמִבֵּין הַגִּלְעָד וּמִבֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַיַּרְדֵּן מִגְּבוּל עַל־הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי תָּמֹדּוּ וְאֵת פְּאַת קָדִימָה׃
-
וּפְאַת נֶגֶב תֵּימָנָה מִתָּמָר עַד־מֵי מְרִיבוֹת קָדֵשׁ נַחֲלָה אֶל־הַיָּם הַגָּדוֹל וְאֵת פְּאַת־תֵּימָנָה נֶגְבָּה׃
-
וּפְאַת־יָם הַיָּם הַגָּדוֹל מִגְּבוּל עַד־נֹכַח לְבוֹא חֲמָת זֹאת פְּאַת־יָם׃
-
וְחִלַּקְתֶּם אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְהָיָה תַּפִּלוּ אוֹתָהּ בְּנַחֲלָה לָכֶם וּלְהַגֵּרִים הַגָּרִים בְּתוֹכְכֶם אֲשֶׁר־הוֹלִדוּ בָנִים בְּתוֹכְכֶם וְהָיוּ לָכֶם כְּאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִתְּכֶם יִפְּלוּ בְנַחֲלָה בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְהָיָה בַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר־גָּר הַגֵּר אִתּוֹ שָׁם תִּתְּנוּ נַחֲלָתוֹ נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה׃
מקומות
-
דמשק
-
חמת (סוריה)
-
חצר עינן
-
לבא חמת
מקום באזור חמת בסוריה, והוא ציין את גבולה הצפוני של ארץ ישראל.
מזוהה כיום בעיר לבוא שבלבנון. -
עין גדי
-
צדד
-
תמר
-
גלעד
חבל ארץ בעבר הירדן המזרחי, משתרע מים הכנרת ועד ים המלח.
-
הים הגדול (האחרון)
הים התיכון
-
ים המלח
ימה המפרידה בין ארץ יהודה לארץ מואב.
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
חורן
-
ישראל