הושע-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְְהָיָה בזמן הישועה מִסְְְפַּר בְְּנֵי־יִשְְְׂרָאֵל רב כְְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא־יִמַּד, יימדד וְְלֹא יִסָּפֵר. וְְהָיָה בִּמְְְקוֹם אֲשֶׁר־יֵאָמֵר לָהֶם: לֹא־עַמִּי אַתֶּם כשמו של הבן, אז יֵאָמֵר לָהֶם: בְְּנֵי אֵל־חָי.
-
וְְנִקְְְבְְּצוּ בְְּנֵי־יְְהוּדָה וּבְְְנֵי־יִשְְְׂרָאֵל יַחְְְדָּו וְְשָׂמוּ לָהֶם רֹאשׁ, מנהיג אֶחָד, וְְעָלוּ מִן־הָאָרֶץ, מהגלויות. ואולי: יעלו מארץ ישראל לכבוש את סביבותיה, כִּי גָדוֹל יוֹם יִזְְְרְְעֶאל. אם הבן הראשון, יזרעאל, סימל את זריית הממלכה בגלות, עתיד לבוא יום גדול ליזרעאל שיתקבץ וייזרע בארצו.
-
אִמְְְרוּ, קראו לַאֲחֵיכֶם שנקרא 'לא עמי' עַמִּי, וְְלַאֲחוֹתֵיכֶם 'לא רֻחמה' – רֻחָמָה.כל זה יהיה לעתיד, אבל בינתיים אומר האב לילדים הללו:
-
רִיבוּ בְְאִמְְּכֶם, רִיבוּ, כִּי־הִיא – האשה הנואפת הזאת – כנסת ישראל, אמנם אמכם אבל היא לֹא אִשְְְׁתִּי, וְְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ. וְְתָסֵר, עליה להסיר זְְנוּנֶיהָ מִפָּנֶיהָ וְְנַאֲפוּפֶיהָ, ניאופיה מִבֵּין שָׁדֶיהָ. על האומה לסלק מעליה את העבודה הזרה ואת מעשיה הבוגדניים, הגלויים והמכוסים,
-
פֶּן־אַפְְְשִׁיטֶנָּה עֲרֻמָּה וְְהִצַּגְְְתִּיהָ עירומה כְְּיוֹם הִוָּלְְדָהּ, וְְשַׂמְְְתִּיהָ כַמִּדְְְבָּר וְְשַׁתִּהָ, אשים אותה כְְּאֶרֶץ צִיָּה, שיממון וַהֲמִתִּיהָ בַּצָּמָא,
-
וְְאֶת־בָּנֶיהָ לֹא אֲרַחֵם, כִּי־בְְנֵי זְְנוּנִים הֵמָּה. מצד אחד, הושע מורה לבנים להוכיח את אמם ולהתריע על מפלתה אם לא תשוב ממעשיה; ומצד שני, הוא מזהיר שאם היא לא תשנה את דרכיה – גם הילדים עצמם ילקו,
-
כִּי זָנְְתָה אִמָּם, הֹבִישָׁה, המיטה בושה בהתנהגותה, הוֹרָתָם, כִּי אָמְְרָה: אֵלְְכָה אַחֲרֵי מְְאַהֲבַי, מיני עבודה זרה וממלכות גויים, שהרי הם נֹתְְנֵי לַחְְְמִי וּמֵימַי, צַמְְְרִי וּפִשְְְׁתִּי, הפשתן שלי – הבגדים שאני לובשת, שַׁמְְְנִי וְְשִׁקּוּיָי, משקַי. המאהבים מספקים לי את כל צרכי; למה אזדקק לבעל?! ישראל בטוחה שהקשרים הפוליטיים והעסקיים מצפון ומדרום הם מקור הצלחתה, ובהם טמונה ישועתה.
-
לָכֵן הִנְְנִי־שָׂךְְְ, חוסם אֶת־דַּרְְְכֵּךְְְ אל המאהבים בַּסִּירִים, באמצעות קוצים. וְְגָדַרְְְתִּי אֶת־גְְּדֵרָהּ, ואת נְְְתִיבוֹתֶיהָ לֹא תִמְְְצָא.
-
וְְרִדְְּפָה אֶת־מְְאַהֲבֶיהָ וְְלֹא־תַשִּׂיג אֹתָם, וּבִקְְְשָׁתַם, היא תחפש אותם וְְלֹא תִמְְְצָא. כולם יעזבו אותה וייעלמו. וכשתתאכזב מהם – וְאָמְְרָה: אֵלְְכָה וְְאָשׁוּבָה אֶל־אִישִׁי הָרִאשׁוֹן, כִּי היה טוֹב לִי אָז, כשהייתי עם אישי, יותר מֵעָתָּה, כשכל מאהבי בוגדים בי, ואינני יכולה לבטוח בהם.
-
וְְהִיא, כשחשבה שמקור לחמהּ הוא של מאהביה, לֹא יָדְְעָה כִּי אָנֹכִי הוא ש נָתַתִּי לָהּ את הַדָּגָן וְְהַתִּירוֹשׁ, יין וְְהַיִּצְְְהָר, שמן, וְְכֶסֶף הִרְְְבֵּיתִי לָהּ וְְזָהָב שאותו עָשׂוּ לַבָּעַל. לאמתו של דבר היא לא קיבלה דבר ממאהביה. כל מה שברשותה – ממני הוא בא.
-
לָכֵן אָשׁוּב וְְלָקַחְְְתִּי ממנה את כל השפע שהרעפתי עליה: דְְגָנִי בְְּעִתּוֹ וְְתִירוֹשִׁי בְְּמוֹעֲדוֹ, וְְהִצַּלְְְתִּי, אחלץ ממנה את צַמְְְרִי וּפִשְְְׁתִּי, הפשתן שנתתי לה, ששימשו לְְכַסּוֹת אֶת־עֶרְְְוָתָה,
-
וְְעַתָּה אֲגַלֶּה אֶת־נַבְְְלֻתָהּ, כיעורה לְְעֵינֵי מְְאַהֲבֶיהָ, וְְאִישׁ מהם לֹא־יַצִּילֶנָּה מִיָּדִי, כי לאמתו של דבר אין הם רוצים בטובתה, ואילו היא מתמסרת להם לחלוטין בלי לתת את הדעת על כך שאינה מקבלת מהם דבר.
-
וְְהִשְְְׁבַּתִּי, אבטל מהאומה את כָָּל זמני מְְשׂוֹשָׂהּ, שמחתה : חַגָּהּ, ראש חָָדְְְשָׁהּ, שהיה מעין יום שמחה וְְשַׁבַּתָּהּ וְְכֹל מוֹעֲדָהּ.
-
וַהֲשִׁמֹּתִי, אחריב את גַּפְְְנָהּ וּתְְְאֵנָתָהּ אֲשֶׁר אָמְְרָה: אֶתְְְנָה, אתנן הֵמָּה לִי אֲשֶׁר נָתְְנוּ־לִי מְְאַהֲבָי. היא חשבה שהם העניקו לה את הגפן והתאנה. באותם הדורות ערבבו אנשים מישראל אמונות ופולחנים שונים. היו שהאמינו שהבעל והעשתורת ממונים על התבואה ועל היבולים, ולכן בין אם הם קשורים בה' ובין אם לא, עליהם לעבוד את האלילים הללו כדי לזכות ביבול. כיוון שכך – וְְשַׂמְְְתִּים לְְיַעַר, אהפוך את עצי הפרי להפקר, וַאֲכָלָתַם חַיַּת הַשָּׂדֶה.
-
וּפָקַדְְְתִּי עָלֶיהָ, אזכור לה אֶת־יְְמֵי הַבְְּעָלִים אֲשֶׁר תַּקְְְטִיר לָהֶם, וַתַּעַד, ענדה את נִזְְְמָהּ וְְחֶלְְְיָתָהּ, תכשיטיה, וַתֵּלֶךְְְ אַחֲרֵי מְְאַהֲבֶיהָ, וְְאֹתִי שָׁכְְחָה, נְְאֻם־ה'. ולכן אקח ממנה הכול, והיא תישאר שוממה וחסרה. שוב הנביא עובר מתוכחה אל דברי פיוס:
-
לָכֵן הִנֵּה אָנֹכִי מְְפַתֶּיהָ, וְְהֹלַכְְְתִּיהָ הַמִּדְְְבָּר. אשיב אותה אל ימי הראשית של היחסים ביננו. נחדש את מפגשנו באהבת נעורים, בבדידות ובמסירות כפי שהיה בשעת היציאה ממצרים. ובמדבר – וְְדִבַּרְְְתִּי עַל־לִבָּהּ.
-
וְְנָתַתִּי לָהּ אֶת־כְְּרָמֶיהָ מִשָּׁם – אפילו מן המדבר, וְְאֶת ה עֵמֶק ה עָכוֹר, הדלוח אהפוך לְְפֶתַח שממנו יוצאת תִּקְְְוָה. וְְעָנְְתָה, היא תענה לי בחיבה שָּׁמָּה כִּימֵי נְְעוּרֶיהָ, כשנותיה הראשונות וּכְְְיוֹם עֲלוֹתָהּ מֵאֶרֶץ־מִצְְְרָיִם.
-
וְְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא – בגאולה העתידה, נְְאֻם־ה', את תִּקְְְרְְאִי לי 'אִישִׁי', וְְלֹא־תִקְְְרְְאִי־לִי עוֹד 'בַּעְְְלִי'. המלה 'בעל' תהפוך מלה מגונה מפני שהיא מזכירה את האליל בעל.
-
וַהֲסִרֹתִי אֶת־שְְׁמוֹת הַבְְּעָלִים מִפִּיהָ, וְְלֹא־יִזָּכְְרוּ עוֹד בִּשְְְׁמָם.
-
וְְכָרַתִּי לָהֶם – לבני ישראל בְְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם־חַיַּת הַשָּׂדֶה וְְעִם־עוֹף הַשָּׁמַיִם וְְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה. כשתבוא גאולה ושלום ישרה בעולם, גם בעלי החיים לא יזיקו יותר, וְְקֶשֶׁת וְְחֶרֶב וּמִלְְְחָמָה אֶשְְְׁבּוֹר מִן־הָאָרֶץ, וְְהִשְְְׁכַּבְְְתִּים לָבֶטַח. הכול יחיו בשלום ובאחווה.
-
וְְאֵרַשְְְׂתִּיךְְְ לִי לְְעוֹלָם, וְְאֵרַשְְְׂתִּיךְְְ לִי בְְּצֶדֶק וּבְְְמִשְְְׁפָּט וּבְְְחֶסֶד וּבְְְרַחֲמִים,
-
וְְאֵרַשְְְׂתִּיךְְְ לִי בֶּאֱמוּנָה, בנאמנות, ביציבות – וְְיָדַעַתְְְּ אֶת־ה'.רוח הפיוס מאופיינת הן בחידוש הברית הזוגית בין אלוקים לבין עמו – אשתו, הן בהרמוניה הקוסמית:
-
וְְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא – יום הגאולה, אֶעֱנֶה, אמלא את המבוקש, נְְאֻם־ה', אֶעֱנֶה אֶת־הַשָּׁמָיִם. אני אפנה למלא את משאלותיהם של השמים להגשים את הפוטנציאל האצור בהם. וְְהֵם יַעֲנוּ אֶת־הָאָרֶץ וימטירו.
-
וְְהָאָרֶץ תַּעֲנֶה אֶת־הַדָּגָן וְְאֶת־הַתִּירוֹשׁ וְְאֶת־הַיִּצְְְהָר. היא תגיב בהצמחת יבולים. וְְהֵם כולם יַעֲנוּ אֶת־יִזְְְרְְעֶאל, הממלכה הצפונית.
-
וּזְְְרַעְְְתִּיהָ – את כנסת ישראל לִּי שוב בָּאָרֶץ, וְְרִחַמְְְתִּי אֶת־לֹא רֻחָמָה, וְְאָמַרְְְתִּי לְְלֹא־עַמִּי: עַמִּי־אַתָּה, וְְהוּא יֹאמַר אז : אֱלֹהָי.
פסוקים
-
והיה מספר בני־ישראל כחול הים אשר לא־ימד ולא יספר והיה במקום אשר־יאמר להם לא־עמי אתם יאמר להם בני אל־חי
-
ונקבצו בני־יהודה ובני־ישראל יחדו ושמו להם ראש אחד ועלו מן־הארץ כי גדול יום יזרעאל
-
אמרו לאחיכם עמי ולאחותיכם רחמה
-
ריבו באמכם ריבו כי־היא לא אשתי ואנכי לא אישה ותסר זנוניה מפניה ונאפופיה מבין שדיה
-
פן־אפשיטנה ערמה והצגתיה כיום הולדה ושמתיה כמדבר ושתה כארץ ציה והמתיה בצמא
-
ואת־בניה לא ארחם כי־בני זנונים המה
-
כי זנתה אמם הבישה הורתם כי אמרה אלכה אחרי מאהבי נתני לחמי ומימי צמרי ופשתי שמני ושקויי
-
לכן הנני־שך את־דרכך בסירים וגדרתי את־גדרה ונתיבותיה לא תמצא
-
ורדפה את־מאהביה ולא־תשיג אתם ובקשתם ולא תמצא ואמרה אלכה ואשובה אל־אישי הראשון כי טוב לי אז מעתה
-
והיא לא ידעה כי אנכי נתתי לה הדגן והתירוש והיצהר וכסף הרביתי לה וזהב עשו לבעל
-
לכן אשוב ולקחתי דגני בעתו ותירושי במועדו והצלתי צמרי ופשתי לכסות את־ערותה
-
ועתה אגלה את־נבלתה לעיני מאהביה ואיש לא־יצילנה מידי
-
והשבתי כל־משושה חגה חדשה ושבתה וכל מועדה
-
והשמתי גפנה ותאנתה אשר אמרה אתנה המה לי אשר נתנו־לי מאהבי ושמתים ליער ואכלתם חית השדה
-
ופקדתי עליה את־ימי הבעלים אשר תקטיר להם ותעד נזמה וחליתה ותלך אחרי מאהביה ואתי שכחה נאם־יהוה
-
לכן הנה אנכי מפתיה והלכתיה המדבר ודברתי על לבה
-
ונתתי לה את־כרמיה משם ואת־עמק עכור לפתח תקוה וענתה שמה כימי נעוריה וכיום עלתה מארץ־מצרים
-
והיה ביום־ההוא נאם־יהוה תקראי אישי ולא־תקראי־לי עוד בעלי
-
והסרתי את־שמות הבעלים מפיה ולא־יזכרו עוד בשמם
-
וכרתי להם ברית ביום ההוא עם־חית השדה ועם־עוף השמים ורמש האדמה וקשת וחרב ומלחמה אשבור מן־הארץ והשכבתים לבטח
-
וארשתיך לי לעולם וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים
-
וארשתיך לי באמונה וידעת את־יהוה
-
והיה ביום ההוא אענה נאם־יהוה אענה את־השמים והם יענו את־הארץ
-
והארץ תענה את־הדגן ואת־התירוש ואת־היצהר והם יענו את־יזרעאל
-
וזרעתיה לי בארץ ורחמתי את־לא רחמה ואמרתי ללא־עמי עמי־אתה והוא יאמר אלהי
פסוקים מנוקד
-
וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא־יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר־יֵאָמֵר לָהֶם לֹא־עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל־חָי׃
-
וְנִקְבְּצוּ בְּנֵי־יְהוּדָה וּבְנֵי־יִשְׂרָאֵל יַחְדָּו וְשָׂמוּ לָהֶם רֹאשׁ אֶחָד וְעָלוּ מִן־הָאָרֶץ כִּי גָדוֹל יוֹם יִזְרְעֶאל׃
-
אִמְרוּ לַאֲחֵיכֶם עַמִּי וְלַאֲחוֹתֵיכֶם רֻחָמָה׃
-
רִיבוּ בְאִמְּכֶם רִיבוּ כִּי־הִיא לֹא אִשְׁתִּי וְאָנֹכִי לֹא אִישָׁהּ וְתָסֵר זְנוּנֶיהָ מִפָּנֶיה וְנַאֲפוּפֶיהָ מִבֵּין שָׁדֶיהָ׃
-
פֶּן־אַפְשִׁיטֶנָּה עֲרֻמָּה וְהִצַּגְתִּיהָ כְּיוֹם הִוָּלְדָהּ וְשַׂמְתִּיהָ כַמִּדְבָּר וְשַׁתִּהָ כְּאֶרֶץ צִיָּה וַהֲמִתִּיהָ בַּצָּמָא׃
-
וְאֶת־בָּנֶיהָ לֹא אֲרַחֵם כִּי־בְנֵי זְנוּנִים הֵמָּה׃
-
כִּי זָנְתָה אִמָּם הֹבִישָׁה הוֹרָתָם כִּי אָמְרָה אֵלְכָה אַחֲרֵי מְאַהֲבַי נֹתְנֵי לַחְמִי וּמֵימַי צַמְרִי וּפִשְׁתִּי שַׁמְנִי וְשִׁקּוּיָי׃
-
לָכֵן הִנְנִי־שָׂךְ אֶת־דַּרְכֵּךְ בַּסִּירִים וְגָדַרְתִּי אֶת־גְּדֵרָהּ וּנְתִיבוֹתֶיהָ לֹא תִמְצָא׃
-
וְרִדְּפָה אֶת־מְאַהֲבֶיהָ וְלֹא־תַשִּׂיג אֹתָם וּבִקְשָׁתַם וְלֹא תִמְצָא וְאָמְרָה אֵלְכָה וְאָשׁוּבָה אֶל־אִישִׁי הָרִאשׁוֹן כִּי טוֹב לִי אָז מֵעָתָּה׃
-
וְהִיא לֹא יָדְעָה כִּי אָנֹכִי נָתַתִּי לָהּ הַדָּגָן וְהַתִּירוֹשׁ וְהַיִּצְהָר וְכֶסֶף הִרְבֵּיתִי לָהּ וְזָהָב עָשׂוּ לַבָּעַל׃
-
לָכֵן אָשׁוּב וְלָקַחְתִּי דְגָנִי בְּעִתּוֹ וְתִירוֹשִׁי בְּמוֹעֲדוֹ וְהִצַּלְתִּי צַמְרִי וּפִשְׁתִּי לְכַסּוֹת אֶת־עֶרְוָתָהּ׃
-
וְעַתָּה אֲגַלֶּה אֶת־נַבְלֻתָהּ לְעֵינֵי מְאַהֲבֶיהָ וְאִישׁ לֹא־יַצִּילֶנָּה מִיָּדִי׃
-
וְהִשְׁבַּתִּי כָּל־מְשׂוֹשָׂהּ חַגָּהּ חָדְשָׁהּ וְשַׁבַּתָּהּ וְכֹל מוֹעֲדָהּ׃
-
וַהֲשִׁמֹּתִי גַּפְנָהּ וּתְאֵנָתָהּ אֲשֶׁר אָמְרָה אֶתְנָה הֵמָּה לִי אֲשֶׁר נָתְנוּ־לִי מְאַהֲבָי וְשַׂמְתִּים לְיַעַר וַאֲכָלָתַם חַיַּת הַשָּׂדֶה׃
-
וּפָקַדְתִּי עָלֶיהָ אֶת־יְמֵי הַבְּעָלִים אֲשֶׁר תַּקְטִיר לָהֶם וַתַּעַד נִזְמָהּ וְחֶלְיָתָהּ וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מְאַהֲבֶיהָ וְאֹתִי שָׁכְחָה נְאֻם־יְהוָה׃
-
לָכֵן הִנֵּה אָנֹכִי מְפַתֶּיהָ וְהֹלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּר וְדִבַּרְתִּי עַל לִבָּהּ׃
-
וְנָתַתִּי לָהּ אֶת־כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם וְאֶת־עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה וְעָנְתָה שָּׁמָּה כִּימֵי נְעוּרֶיהָ וִּכְיוֹם עֲלֹתָהּ מֵאֶרֶץ־מִצְרָיִם׃
-
וְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא נְאֻם־יְהוָה תִּקְרְאִי אִישִׁי וְלֹא־תִקְרְאִי־לִי עוֹד בַּעְלִי׃
-
וַהֲסִרֹתִי אֶת־שְׁמוֹת הַבְּעָלִים מִפִּיהָ וְלֹא־יִזָּכְרוּ עוֹד בִּשְׁמָם׃
-
וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם־חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם־עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן־הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּים לָבֶטַח׃
-
וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים׃
-
וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת־יְהוָה׃
-
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶעֱנֶה נְאֻם־יְהוָה אֶעֱנֶה אֶת־הַשָּׁמָיִם וְהֵם יַעֲנוּ אֶת־הָאָרֶץ׃
-
וְהָאָרֶץ תַּעֲנֶה אֶת־הַדָּגָן וְאֶת־הַתִּירוֹשׁ וְאֶת־הַיִּצְהָר וְהֵם יַעֲנוּ אֶת־יִזְרְעֶאל׃
-
וּזְרַעְתִּיהָ לִּי בָּאָרֶץ וְרִחַמְתִּי אֶת־לֹא רֻחָמָה וְאָמַרְתִּי לְלֹא־עַמִּי עַמִּי־אַתָּה וְהוּא יֹאמַר אֱלֹהָי׃
מקומות
-
יזרעאל