הושע-פרק-4

ספר

ביאורים

  • שִׁמְְְעוּ דְְבַר־ה', בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל, כִּי רִיב לַה' עִם־יוֹשְְׁבֵי הָאָרֶץ, כִּי אֵין־אֱמֶת וְְאֵין־חֶסֶד, וְְאֵין־דַּעַת אֱלֹהִים בָּאָרֶץ. שלושה יסודות חשובים אלו חסרים בחברה בישראל, ובמקומם רווחים בה חטאים רבים:

  • אָלֹה, קללות ושבועות וְְכַחֵשׁ וְְרָצֹחַ וְְגָנֹב וְְנָאֹף פָּרָצוּ, הפכו נפוצים, וְְדָמִים בְְּדָמִים נָגָעוּ מרוב מעשי רצח.

  • עַל־כֵּן תֶּאֱבַל הָאָרֶץ וְְאֻמְְְלַל, ייכרת כָָּל־יוֹשֵׁב בָּהּבְְּחַיַּת הַשָּׂדֶה וּבְְְעוֹף הַשָּׁמָיִם וְְגַם־דְְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵפוּ, יכלו. יבוא מוות על כולם.

  • אַךְְְ אִישׁ אַל־יָרֵב וְְאַל־יוֹכַח אִישׁ. אנשים אינם רבים זה עם זה ואינם מוכיחים זה את זה. הכול נעשה ללא ביקורת. וְְעַמְְּךָ כִּמְְְרִיבֵי כֹהֵן. וכאשר האנשים בוחרים להתעמת, הם חולקים על הכהנים , מוריהם.

  • וְְכָשַׁלְְְתָּ, תיפול ותשגה הַיּוֹם, ביום, וְְכָשַׁל גַּם־נָבִיא עִמְְּךָ לָיְְְלָה, שכן הנביא בדרך כלל רואה חלומות או חזונות לילה. וְְדָמִיתִי, אבטל ואדְמים את אִמֶּךָ, כנסת ישראל.

  • נִדְְְמוּ, נכרתו, אבדו עַמִּי מִבְְּלִי הַדָּעַת, כִּי אַתָּה, הכהן, שאמור היית ללמד דעת אלוקים את העם, את הַדַּעַת מָאַסְְְתָּוְְאֶמְְְאָסְְךָ מִכַּהֵן לִי. וַתִּשְְְׁכַּח תּוֹרַת אֱלֹהֶיךָ, ולכן אֶשְְְׁכַּח בָּנֶיךָ גַּם־אָנִי.

  • כְְּרֻבָּם כֵּן חָטְְאוּ, כך הרבו בחטאיהם לִי. על כן את כְְּבוֹדָם בְְּקָלוֹן אָמִיר, אחליף.

  • חַטַּאת עַמִּי – הכהנים יֹאכֵלוּ. כנראה גם לבית – אל ולדן הובאו קרבנות חטאת. מן הסתם חוקי הפולחן שם היו שונים, אך כהני העגלים לא וויתרו על חלקם בבשר החטאות. ומכיוון שכך , אֶל־עֲוֹנָם של ישראל יִשְְְׂאוּ נַפְְְשׁוֹ, הם מצפים שתגדל מנת הבשר שיקבלו בעקבות ריבוי העוונות.

  • וְְהָיָה כָעָם כַּכֹּהֵן, הן העם הן הכהנים מושחתים ופושעים. וּפָקַדְְְתִּי עָלָיו – על כל אחד מהם את דְְּרָכָיו, וּמַעֲלָלָיו אָשִׁיב לוֹ. כל אחד יקבל את עונשו.

  • וְְאָכְְלוּ וְְלֹא יִשְְְׂבָּעוּ. במעשיהם לא תשרה כל ברכה; אכילתם לא תביא לידי שובע, בפעולותיהם לא ימצאו כל סיפוק ולא יצמחו מהן שום תוצאות חיוביות – הִזְְְנוּ, הם עוסקים בזנות וְְאולם לֹא יִפְְְרֹצוּ, מספרם לא יגדל, כִּי־אֶת־ה' עָזְְבוּ מ לִשְְְׁמֹר מצוותיו.

  • זְְנוּת וְְיַיִן וְְתִירוֹשׁ יִקַּח־לֵב. לבם מושך אותם לשכרות ולזנות בלבד.

  • עַמִּי בְְּעֵצוֹ יִשְְְׁאָל, וּמַקְְְלוֹ יַגִּיד לוֹ. אנשים מחפשים תשובות והדרכה באמצעות מטות קסמים. הם בוחרים את דרכם על פי דרך נפילתו של המקל שבידיהם, כִּי רוּחַ זְְנוּנִים הִתְְְעָה אותם, וַיִּזְְְנוּ מִתַּחַת אֱלֹהֵיהֶם.

  • עַל־רָאשֵׁי הֶהָרִים יְְזַבֵּחוּ קרבנות לעבודה זרה, וְְעַל־הַגְְּבָעוֹת יְְקַטֵּרוּ, תַּחַת אַלּוֹן וְְלִבְְְנֶה וְְאֵלָה, כִּי־טוֹב צִלָּהּ. הם עובדים עבודה זרה מתחת לעצים הפולחניים. הבוגדנות תתבטא לא רק מול אלוקים, אלא גם במישור האישי והמשפחתי: עַל־כֵּן תִּזְְְנֶינָה בְְּנוֹתֵיכֶם, וְְכַלּוֹתֵיכֶם תְְּנָאַפְְְנָה.

  • לֹא־אֶפְְְקוֹד עַל־בְְּנוֹתֵיכֶם כִּי תִזְְְנֶינָה, וְְעַל־כַּלּוֹתֵיכֶם כִּי תְְנָאַפְְְנָה, לא אעניש אותן עכשיו בנפרד, כִּי גם הֵם – הגברים, ובכללם גם אבותיהן, עִם־הַזֹּנוֹת יְְפָרֵדוּ, פורשים מן החברה כדי להתייחד אתן, וְְעִם־הַקְְּדֵשׁוֹת, הזונות הפולחניות יְְזַבֵּחוּ, וְְעָם ש לֹא־יָבִין את דרכו, יִלָּבֵט, יתעה ויילכד.

  • אִם־זֹנֶה אַתָּה, יִשְְְׂרָאֵלאַל־יֶאְְְשַׁם יְְהוּדָה, לכל הפחות שלא תתפשט הרעה גם לארץ יהודה, וְְאַל־תָּבֹאוּ, בני יהודה, אל הַגִּלְְְגָּל, וְְאַל־תַּעֲלוּ אל בֵּית אָוֶן, כינוי הגנאי לבית – אל, וְְאַל־תִּשָּׁבְְעוּ בצד עבודתכם הזרה : חַי־ה'.

  • כִּי כְְּפָרָה סֹרֵרָה, מרדנית ומשתוללת סָרַר יִשְְְׂרָאֵל. כיוון שאין לסמוך עליהם, עַתָּה, כיוון שאין צווארם נתון בעול, ואין הם משרתים את אדונם, יִרְְְעֵם ה' כְְּכֶבֶשׂ בודד התועה בַּמֶּרְְְחָב.

  • חֲבוּר עֲצַבִּים, קשור ואחוז באלילים אֶפְְְרָיִם, כינוי למלכות ישראל – הַנַּח־לוֹ, כי אין לו תקנה.

  • סָר, מתפוגג סָָבְְְאָם, סביאתם, שתייתם, הַזְְְנֵה הִזְְְנוּ. אָהֲבוּ הֵבוּ אוהבים מאוד דברי קָלוֹן, דברים בזויים ומבישים מָגִנֶּיהָ, מנהיגיה.

  • צָרַר, יארוז ויישא רוּחַ אוֹתָהּ – את ממלכת ישראל בִּכְְְנָפֶיהָ, ולא ייוותר ממנה דבר. וְְאז יֵבֹשׁוּ מִזִּבְְְחוֹתָם, מהזבחים שהקריבו ללא תועלת.

פסוקים

  1. שמעו דבר־יהוה בני ישראל כי ריב ליהוה עם־יושבי הארץ כי אין־אמת ואין־חסד ואין־דעת אלהים בארץ
  2. אלה וכחש ורצח וגנב ונאף פרצו ודמים בדמים נגעו
  3. על־כן תאבל הארץ ואמלל כל־יושב בה בחית השדה ובעוף השמים וגם־דגי הים יאספו
  4. אך איש אל־ירב ואל־יוכח איש ועמך כמריבי כהן
  5. וכשלת היום וכשל גם־נביא עמך לילה ודמיתי אמך
  6. נדמו עמי מבלי הדעת כי־אתה הדעת מאסת ואמאסאך מכהן לי ותשכח תורת אלהיך אשכח בניך גם־אני
  7. כרבם כן חטאו־לי כבודם בקלון אמיר
  8. חטאת עמי יאכלו ואל־עונם ישאו נפשו
  9. והיה כעם ככהן ופקדתי עליו דרכיו ומעלליו אשיב לו
  10. ואכלו ולא ישבעו הזנו ולא יפרצו כי־את־יהוה עזבו לשמר
  11. זנות ויין ותירוש יקח־לב
  12. עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו כי רוח זנונים התעה ויזנו מתחת אלהיהם
  13. על־ראשי ההרים יזבחו ועל־הגבעות יקטרו תחת אלון ולבנה ואלה כי טוב צלה על־כן תזנינה בנותיכם וכלותיכם תנאפנה
  14. לא־אפקוד על־בנותיכם כי תזנינה ועל־כלותיכם כי תנאפנה כי־הם עם־הזנות יפרדו ועם־הקדשות יזבחו ועם לא־יבין ילבט
  15. אם־זנה אתה ישראל אל־יאשם יהודה ואל־תבאו הגלגל ואל־תעלו בית און ואל־תשבעו חי־יהוה
  16. כי כפרה סררה סרר ישראל עתה ירעם יהוה ככבש במרחב
  17. חבור עצבים אפרים הנח־לו
  18. סר סבאם הזנה הזנו אהבו הבו קלון מגניה
  19. צרר רוח אותה בכנפיה ויבשו מזבחותם

פסוקים מנוקד

  1. שִׁמְעוּ דְבַר־יְהוָה בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי רִיב לַיהוָה עִם־יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי אֵין־אֱמֶת וְאֵין־חֶסֶד וְאֵין־דַּעַת אֱלֹהִים בָּאָרֶץ׃
  2. אָלֹה וְכַחֵשׁ וְרָצֹחַ וְגָנֹב וְנָאֹף פָּרָצוּ וְדָמִים בְּדָמִים נָגָעוּ׃
  3. עַל־כֵּן תֶּאֱבַל הָאָרֶץ וְאֻמְלַל כָּל־יוֹשֵׁב בָּהּ בְּחַיַּת הַשָּׂדֶה וּבְעוֹף הַשָּׁמָיִם וְגַם־דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵפוּ׃
  4. אַךְ אִישׁ אַל־יָרֵב וְאַל־יוֹכַח אִישׁ וְעַמְּךָ כִּמְרִיבֵי כֹהֵן׃
  5. וְכָשַׁלְתָּ הַיּוֹם וְכָשַׁל גַּם־נָבִיא עִמְּךָ לָיְלָה וְדָמִיתִי אִמֶּךָ׃
  6. נִדְמוּ עַמִּי מִבְּלִי הַדָּעַת כִּי־אַתָּה הַדַּעַת מָאַסְתָּ וְאֶמְאָסְאךָ מִכַּהֵן לִי וַתִּשְׁכַּח תּוֹרַת אֱלֹהֶיךָ אֶשְׁכַּח בָּנֶיךָ גַּם־אָנִי׃
  7. כְּרֻבָּם כֵּן חָטְאוּ־לִי כְּבוֹדָם בְּקָלוֹן אָמִיר׃
  8. חַטַּאת עַמִּי יֹאכֵלוּ וְאֶל־עֲוֺנָם יִשְׂאוּ נַפְשׁוֹ׃
  9. וְהָיָה כָעָם כַּכֹּהֵן וּפָקַדְתִּי עָלָיו דְּרָכָיו וּמַעֲלָלָיו אָשִׁיב לוֹ׃
  10. וְאָכְלוּ וְלֹא יִשְׂבָּעוּ הִזְנוּ וְלֹא יִפְרֹצוּ כִּי־אֶת־יְהוָה עָזְבוּ לִשְׁמֹר׃
  11. זְנוּת וְיַיִן וְתִירוֹשׁ יִקַּח־לֵב׃
  12. עַמִּי בְּעֵצוֹ יִשְׁאָל וּמַקְלוֹ יַגִּיד לוֹ כִּי רוּחַ זְנוּנִים הִתְעָה וַיִּזְנוּ מִתַּחַת אֱלֹהֵיהֶם׃
  13. עַל־רָאשֵׁי הֶהָרִים יְזַבֵּחוּ וְעַל־הַגְּבָעוֹת יְקַטֵּרוּ תַּחַת אַלּוֹן וְלִבְנֶה וְאֵלָה כִּי טוֹב צִלָּהּ עַל־כֵּן תִּזְנֶינָה בְּנוֹתֵיכֶם וְכַלּוֹתֵיכֶם תְּנָאַפְנָה׃
  14. לֹא־אֶפְקוֹד עַל־בְּנוֹתֵיכֶם כִּי תִזְנֶינָה וְעַל־כַּלּוֹתֵיכֶם כִּי תְנָאַפְנָה כִּי־הֵם עִם־הַזֹּנוֹת יְפָרֵדוּ וְעִם־הַקְּדֵשׁוֹת יְזַבֵּחוּ וְעָם לֹא־יָבִין יִלָּבֵט׃
  15. אִם־זֹנֶה אַתָּה יִשְׂרָאֵל אַל־יֶאְשַׁם יְהוּדָה וְאַל־תָּבֹאוּ הַגִּלְגָּל וְאַל־תַּעֲלוּ בֵּית אָוֶן וְאַל־תִּשָּׁבְעוּ חַי־יְהוָה׃
  16. כִּי כְּפָרָה סֹרֵרָה סָרַר יִשְׂרָאֵל עַתָּה יִרְעֵם יְהוָה כְּכֶבֶשׂ בַּמֶּרְחָב׃
  17. חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם הַנַּח־לוֹ׃
  18. סָר סָבְאָם הַזְנֵה הִזְנוּ אָהֲבוּ הֵבוּ קָלוֹן מָגִנֶּיהָ׃
  19. צָרַר רוּחַ אוֹתָהּ בִּכְנָפֶיהָ וְיֵבֹשׁוּ מִזִּבְחוֹתָם

מקומות

  • גלגל

    היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).