הושע-פרק-7
ספר
מקבץ
ביאורים
-
כְְּרָָפְְְאִי, כאשר אתן דעתי להביא מרפא לְְיִשְְְׂרָאֵל – וְְנִגְְְלָה עֲוֹן אֶפְְְרַיִם וְְרָעוֹת שֹׁמְְרוֹן, כִּי פָעֲלוּ שָׁקֶר, וְְגַנָּב יָבוֹא אל תוך הבית, פָּשַׁט גְְּדוּד של גזלנים בַּחוּץ. השחיתות תימשך ותופיע בכל מקום, בסתר ובגלוי.
-
וּבַל־יֹאמְְרוּ לִלְְְבָבָם, אין הם מודעים לכך שאת כָָּל־רָעָתָם זָכָרְְְתִּי. עַתָּה סְְבָבוּם, הקיפו אותם מַעַלְְלֵיהֶם הרעים ש נֶגֶד פָּנַי, גלויים לפני הָיוּ.
-
בְְּרָעָתָם יְְשַׂמְְּחוּ־מֶלֶךְְְ, וּבְְְכַחֲשֵׁיהֶם, בדברי השקר שלהם ישמחו שָׂרִים. רמאות ושקר, רשעות ועוול הופכים לנושאי שיחה מקובלים בחברה הגבוהה. על כל אלה מדברים בנעימות ואף בשעשוע.
-
כֻּלָּם מְְנָאֲפִים. החשק ויצר הניאוף שלהם לוהטים כְְּמוֹ תַנּוּר בֹּעֵרָה מֵאֹפֶה, שהבעיר אופה. תשוקתם אף פעם אינה שבעה. ואם יִשְְְׁבּוֹת, חדל יצרם מֵעִיר, מלהיות ער – הרי זה רק מִלּוּשׁ בָּצֵק עַד־חֻמְְְצָתוֹ. התנור אינו בוער מלישת הבצק עד להחמצתו בלבד. אם היצר שוקט מעט, הרי זה רק לזמן קצר.
-
יוֹם מַלְְְכֵּנוּ – ביום של חגיגה לכבוד הולדתו או המלכתו של המלך, הֶחֱלוּ, חלו שָׂרִים חֲמַת מִיָּיִן, מחום היין הרב ששתו. ובשכרותו המלך עצמו מָשַׁךְְְ, מושיט את יָדוֹ אֶת, עם לֹצְְצִים, העוסקים במיני ליצנות.
-
כִּי־קֵרְְבוּ, התקינו, הגישו או: דימו כַתַּנּוּר לוהט את לִבָּם בְְּאָָרְְְבָּם, כשהם אורבים. כָָּל־הַלַּיְְְלָה יָשֵׁן אֹפֵהֶם, אך התנור עצמו בוער בלילה באש נמוכה, וכשמגיע ה בֹּקֶר, הוּא בֹעֵר כְְּאֵשׁ לֶהָבָה גדולה.
-
כֻּלָּם יֵחַמּוּ כַּתַּנּוּר, התככים מתלהטים – וְְאָכְְלוּ אֶת־שֹׁפְְטֵיהֶם, וכתוצאה מכך, כָָּל־מַלְְְכֵיהֶם נָפָלוּ. רוב שושלות המלוכה בממלכת ישראל עמדו במשך דור ומעט יותר. מלכים רבים היו מורדים שעלו בכוח הזרוע לשלטון, ובדרך כלל הם עצמם או בניהם שאחזו בשלטון נהרגו אף הם על ידי מורדים אחרים או על ידי אויבים מן החוץ. אולם בין המלכים הללו כולם, המדיחים והמודחים – אֵין־קֹרֵא בָהֶם אֵלָי. הם מחליפים מלכים, אבל אין הבדל מהותי בין מלך זה לזה.
-
אֶפְְְרַיִם בָּעַמִּים הוּא יִתְְְבּוֹלָל, נטמע. אֶפְְְרַיִם הָיָה עֻגָה בְְּלִי הֲפוּכָה, שלא הפכו אותה בזמן האפייה, עוגה היוצאת מן התנור שרופה מצדה התחתון ובלתי אפויה מצדה העליון. שום דבר טוב ומועיל אינו יוצא מתנורם הבוער.
-
אָכְְלוּ זָרִים כֹּחוֹ – וְְהוּא לֹא יָדָע, לא עד כמה חלחלו בו ההשפעות הזרות שקלט, ולא עד כמה הוחלש על ידי האומות האחרות. גַּם־שֵׂיבָה זָרְְקָה בּוֹ – וְְהוּא לֹא יָדָע. הממלכה הולכת ובטלה, נחלשת ומתרוששת ונעשית טרף לטפילים, כאדם זקן ותשוש שאינו מודע למתרחש בחייו.
-
וְְעָנָה, מתענה וסובל גְְאוֹן, גאוותו וכבודו של יִשְְְׂרָאֵל, וסבלו ניכר בְְּפָנָיו. וְְלֹא־שָׁבוּ אֶל־ה' אֱלֹהֵיהֶם וְְלֹא בִקְְְשֻׁהוּ בְְּכָָל־זֹאת.
-
וַיְְְהִי אֶפְְְרַיִם כְְּיוֹנָה פוֹתָה אֵין לֵב, חסרת בינה, הנעה אנה ואנה – ל מִצְְְרַיִם קָרָאוּ ול אַשּׁוּר הָלָכוּ. ישראל עוסקים בפוליטיקה בינלאומית ומנסים לתווך בין שתי המעצמות בלא מגמה ובלא כיוון משל עצמם.
-
כַּאֲשֶׁר יֵלֵכוּ אֶפְְְרוֹשׂ עֲלֵיהֶם רִשְְְׁתִּי ללכדם תוך כדי הליכה, כְְּעוֹף הַשָּׁמַיִם אוֹרִידֵם לארץ ולא יוכלו לעוף עוד. אַיְְְסִירֵם, אייסר אותם כְְּשֵׁמַע, כך שיהיו למשל ולשנינה לַעֲדָתָם.
-
אוֹי לָהֶם כִּי־נָדְְדוּ מִמֶּנִּי, שֹׁד לָהֶם, באות עליהם צרות כִּי־פָשְְׁעוּ בִי, וְְאָנֹכִי אֶפְְְדֵּם, רציתי להושיע אותם – ואולם הֵמָּה דִּבְְּרוּ עָלַי כְְּזָבִים, דברי שקר.
-
וְְלֹא־זָעֲקוּ אֵלַי בְְּלִבָּם. הם אינם פונים אלי בתחינה. כִּי, כאשר יְְיֵלִילוּ עַל־מִשְְְׁכְְּבוֹתָם – עַל־דָּגָן, לחם וְְתִירוֹשׁ, יין יִתְְְגּוֹרָרוּ, יתקבצו להתלונן, ולא על מקור הרעה. יָסוּרוּ בִי, ידברו בי סרה, או: ימרדו בי.
-
וַאֲנִי יִסַּרְְְתִּי, ייסרתי, או: אסרתי, קשרתי לשם חיזוק ו חִזַּקְְְתִּי את זְְרוֹעֹתָם, וְְאף על פי כן אֵלַי יְְחַשְְּׁבוּ־רָע.
-
יָשׁוּבוּ לֹא עָל, תשובתם אינה כלפי מעלה. הָיוּ כְְּקֶשֶׁת רְְמִיָּה, שאינה יציבה. כשמושכים בה אין היא יורה; וחמור מכך, היא מתהפכת ופונה כלפי היורה. כך הם אינם פונים לכיוון הראוי, וכתוצאה מכך – יִפְְּלוּ בַחֶרֶב שָׂרֵיהֶם מִזַּעַם לְְשׁוֹנָם, משום שהם מלשינים זה על זה. זוֹ לַעְְְגָּם בְְּאֶרֶץ מִצְְְרָיִם. כשהשליחים הדיפלומטיים שלהם מגיעים למצרים, הם נתקלים בלעג על סכסוכיהם הפנימיים.
פסוקים
-
כרפאי לישראל ונגלה עון אפרים ורעות שמרון כי פעלו שקר וגנב יבוא פשט גדוד בחוץ
-
ובל־יאמרו ללבבם כל־רעתם זכרתי עתה סבבום מעלליהם נגד פני היו
-
ברעתם ישמחו־מלך ובכחשיהם שרים
-
כלם מנאפים כמו תנור בערה מאפה ישבות מעיר מלוש בצק עד־חמצתו
-
יום מלכנו החלו שרים חמת מיין משך ידו את־לצצים
-
כי־קרבו כתנור לבם בארבם כל־הלילה ישן אפהם בקר הוא בער כאש להבה
-
כלם יחמו כתנור ואכלו את־שפטיהם כל־מלכיהם נפלו אין־קרא בהם אלי
-
אפרים בעמים הוא יתבולל אפרים היה עגה בלי הפוכה
-
אכלו זרים כחו והוא לא ידע גם־שיבה זרקה בו והוא לא ידע
-
וענה גאון־ישראל בפניו ולא־שבו אל־יהוה אלהיהם ולא בקשהו בכל־זאת
-
ויהי אפרים כיונה פותה אין לב מצרים קראו אשור הלכו
-
כאשר ילכו אפרוש עליהם רשתי כעוף השמים אורידם איסרם כשמע לעדתם
-
אוי להם כי־נדדו ממני שד להם כי־פשעו בי ואנכי אפדם והמה דברו עלי כזבים
-
ולא־זעקו אלי בלבם כי יילילו על־משכבותם על־דגן ותירוש יתגוררו יסורו בי
-
ואני יסרתי חזקתי זרועתם ואלי יחשבו־רע
-
ישובו לא על היו כקשת רמיה יפלו בחרב שריהם מזעם לשונם זו לעגם בארץ מצרים
פסוקים מנוקד
-
כְּרָפְאִי לְיִשְׂרָאֵל וְנִגְלָה עֲוֺן אֶפְרַיִם וְרָעוֹת שֹׁמְרוֹן כִּי פָעֲלוּ שָׁקֶר וְגַנָּב יָבוֹא פָּשַׁט גְּדוּד בַּחוּץ׃
-
וּבַל־יֹאמְרוּ לִלְבָבָם כָּל־רָעָתָם זָכָרְתִּי עַתָּה סְבָבוּם מַעַלְלֵיהֶם נֶגֶד פָּנַי הָיוּ׃
-
בְּרָעָתָם יְשַׂמְּחוּ־מֶלֶךְ וּבְכַחֲשֵׁיהֶם שָׂרִים׃
-
כֻּלָּם מְנָאֲפִים כְּמוֹ תַנּוּר בֹּעֵרָה מֵאֹפֶה יִשְׁבּוֹת מֵעִיר מִלּוּשׁ בָּצֵק עַד־חֻמְצָתוֹ׃
-
יוֹם מַלְכֵּנוּ הֶחֱלוּ שָׂרִים חֲמַת מִיָּיִן מָשַׁךְ יָדוֹ אֶת־לֹצְצִים׃
-
כִּי־קֵרְבוּ כַתַּנּוּר לִבָּם בְּאָרְבָּם כָּל־הַלַּיְלָה יָשֵׁן אֹפֵהֶם בֹּקֶר הוּא בֹעֵר כְּאֵשׁ לֶהָבָה׃
-
כֻּלָּם יֵחַמּוּ כַּתַּנּוּר וְאָכְלוּ אֶת־שֹׁפְטֵיהֶם כָּל־מַלְכֵיהֶם נָפָלוּ אֵין־קֹרֵא בָהֶם אֵלָי׃
-
אֶפְרַיִם בָּעַמִּים הוּא יִתְבּוֹלָל אֶפְרַיִם הָיָה עֻגָה בְּלִי הֲפוּכָה׃
-
אָכְלוּ זָרִים כֹּחוֹ וְהוּא לֹא יָדָע גַּם־שֵׂיבָה זָרְקָה בּוֹ וְהוּא לֹא יָדָע׃
-
וְעָנָה גְאוֹן־יִשְׂרָאֵל בְּפָנָיו וְלֹא־שָׁבוּ אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְלֹא בִקְשֻׁהוּ בְּכָל־זֹאת׃
-
וַיְהִי אֶפְרַיִם כְּיוֹנָה פוֹתָה אֵין לֵב מִצְרַיִם קָרָאוּ אַשּׁוּר הָלָכוּ׃
-
כַּאֲשֶׁר יֵלֵכוּ אֶפְרוֹשׂ עֲלֵיהֶם רִשְׁתִּי כְּעוֹף הַשָּׁמַיִם אוֹרִידֵם אַיְסִרֵם כְּשֵׁמַע לַעֲדָתָם׃
-
אוֹי לָהֶם כִּי־נָדְדוּ מִמֶּנִּי שֹׁד לָהֶם כִּי־פָשְׁעוּ בִי וְאָנֹכִי אֶפְדֵּם וְהֵמָּה דִּבְּרוּ עָלַי כְּזָבִים׃
-
וְלֹא־זָעֲקוּ אֵלַי בְּלִבָּם כִּי יְיֵלִילוּ עַל־מִשְׁכְּבוֹתָם עַל־דָּגָן וְתִירוֹשׁ יִתְגּוֹרָרוּ יָסוּרוּ בִי׃
-
וַאֲנִי יִסַּרְתִּי חִזַּקְתִּי זְרוֹעֹתָם וְאֵלַי יְחַשְּׁבוּ־רָע׃
-
יָשׁוּבוּ לֹא עָל הָיוּ כְּקֶשֶׁת רְמִיָּה יִפְּלוּ בַחֶרֶב שָׂרֵיהֶם מִזַּעַם לְשׁוֹנָם זוֹ לַעְגָּם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם׃
מקומות
-
שומרון
-
אשור
שם האימפריה ושם עיר הבירה שלה כשם האל בו האמינו תושבי המקום.
שמו המודרני של האתר הוא קלעת שרקאת.
אשור נמצאת באזור צפון עירק של ימינו.