הושע-פרק-9
ספר
מקבץ
ביאורים
-
אַל־תִּשְְְׂמַח, יִשְְְׂרָאֵל, אֶל־גִּיל, אַל תעלוז כָּעַמִּים האחרים. חייך אינם חיים נורמליים, כשל שאר עמים, ולא תוכל להדחיק את הצפוי לך. צרות של ממש יפקדו אותך כִּי זָנִיתָ מֵעַל אֱלֹהֶיךָ, אָהַבְְְתָּ לקבל אֶתְְְנָן של זנות במובן מושאל – ברכת האדמה שייחסת אותה לבעלים, ומצאת אותה עַל כָָּל גָָּרְְְנוֹת דָּגָן.
-
גֹּרֶן וָיֶקֶב לֹא יִרְְְעֵם, יספקו להם מזונותיהם. התבואה והענבים לא יהיו מצויים לכם, וְְתִירוֹשׁ, ויין יְְכַחֶשׁ בָּהּ – בארץ הזו. גם אם תטעו בה כרמים, דבר לא יצמח.
-
לֹא יֵשְְׁבוּ בני ממלכת ישראל בְְּאֶרֶץ ה', אלא יגלו ממנה. וְְשָׁב חלק מבני אֶפְְְרַיִם ל מִצְְְרַיִם, וחלק אחר יגלה לאשור, וּבְְְאַשּׁוּר, שהיא אדמה טמאה, טָמֵא יֹאכֵלוּ.
-
לֹא־יִסְְּכוּ, ינסכו לַה' יַיִן, וְְלֹא יֶעֶרְְְבוּ, ינעמו לוֹ – לה' זִבְְְחֵיהֶם של בני ישראל. כְְּלֶחֶם של אוֹנִים, חטאים הוא לָהֶם. כָָּל־אֹכְְלָיו יִטַּמָּאוּ, כִּי־לַחְְְמָם עשוי לְְנַפְְְשָׁם, לעצמם, לֹא יָבוֹא אל בֵּית ה'. הם עצמם אנשים טמאים, ולכן כל מה שיביאו לבית ה' אינו רצוי לו.
-
מַה־תַּעֲשׂוּ לְְיוֹם מוֹעֵד הפורענות וּלְְְיוֹם חַג, זבח, שקבע ה', שבו יבצע את גזר דינכם ?!
-
כִּי־הִנֵּה כאשר ישראל הָלְְכוּ, יברחו מִשֹּׁד ששודדים אותם במקומם, מִצְְְרַיִם תְְּקַבְְּצֵם, תאסוף אותם, מֹף, עיר גדולה וחשובה במצרים תְְּקַבְְּרֵם. מַחְְְמַד לְְכַסְְְפָּם, את אוצרותיהם קִמּוֹשׂ, מין קוץ יִירָשֵׁם, בתי החמדה שלהם ייחרבו ויעלו קוצים, ו חוֹחַ יצמח בְְּאָהֳֳלֵיהֶם. הקוצים יעלו ויכסו את נחלתם.
-
בָּאוּ יְְמֵי הַפְְּקֻדָּה, בָּאוּ יְְמֵי הַשִּׁלֻּם. הגיע הזמן שבו ייערך חשבון על מעשיהם, וישולם להם כגמולם. יֵדְְעוּ יִשְְְׂרָאֵל שהנה באים הימים הללו. ואולם בינתיים ישראל מבקשים להדחיק את הידיעה, ולמשמע נבואות קשות כאלה הם נוהגים לגנות את הנביא: אֱוִיל הַנָּבִיא, מְְשֻׁגָּע אִישׁ הָרוּחַ. הבריות שביקשו להרחיק מהם את איומיהם הקשים של הנביאים היו מטיחים בנביא שהוא טיפש או משוגע. וכל זאת אתם אומרים עַל רֹב עֲוֹנְְךָ וְְרַבָּה מַשְְְׂטֵמָה, השנאה.
-
צֹפֶה מרחוק אֶפְְְרַיִם לדעת מה התכנית ש עִם־אֱלֹהָי, אפרים מעמיד פנים כאילו הוא נביא היודע מה מתכנן אלוקיו, ואולם הנביאים אינם יכולים לומר לו דבר משום של נָבִיא פַּח יָקוֹשׁ, מלכודת טמונה עַל־כָָּל־דְְּרָכָיו, ו מַשְְְׂטֵמָה כלפיו מצויה בְְּבֵית אֱלֹהָיו.
-
הֶעְְְמִיקוּ ישראל לחטוא, שִׁחֵתוּ כִּימֵי הַגִּבְְְעָה, מעשה הפשע בפילגש בגבעת בנימין. כיוון שכלל העם היה מודע לחטאו ובוש בו ובתוצאותיו, נחרט המעשה בתודעתו. יִזְְְכּוֹר אלוקים את עֲוֹנָם, ו יִפְְְקוֹד חַטֹּאתָם. דברי הנביא נעים קדימה ואחורה בזמן, בין העלאת זיכרונות עבר מתולדות ישראל לבין תוכחה על חטאי העם בהווה והתוצאות הקשות של מעשיהם הצפויות לעתיד. הושע מזכיר כי בראשיתם היו ישראל חביבים לפני ה' כפרי נחשק, ובאהבתו הוציאם ממצרים, אך כבר בצעירותם חטאו בחטאים חמורים: בעל פעור ומעשה פילגש בגבעה. דמותו של אבי האומה, יעקב, נזכרת כאן בהרחבה. התמודדויותיו הקשות של יעקב, כוח עמידתו וההבטחות שהובטח כשגלה ממקומו, הם מקור ללקח ולהשראה. מרכזה של נבואה זו הוא הפורענויות הקשות הצפויות לישראל – שכול, נדודים ורעב. בעניין משמשים דימויים רבים מעולם הטבע והחקלאות: אלוקים הבא לפרוע בעמו ממשיל עצמו לאריה, נמר ודוב; מצבם החיובי של ישראל מביא עמו דימויים כגון ענבים במדבר, ביכורה בתאנה, עגלה מלומדה; ריקנותם של ישראל ושפלות מצבם מדומות לעוף מתעופף, שורש יבש וגפן בוקק; חרדתם מגולמת ביונה, ואבדנם – בקצף על פני המים, ענן בוקר, טל שחר, מוץ ועשן .
-
כַּעֲנָבִים בַּמִּדְְְבָּר מָצָאתִי את יִשְְְׂרָאֵל. בראשיתו היה עם ישראל רצוי וחביב כענבים הנמצאים במדבר, כְְּבִכּוּרָה בעץ ה תְְְאֵנָה בְְּרֵאשִׁיתָהּ, כמו תאנת ביכורים הנקטפת בהתלהבות רָאִיתִי את אֲבוֹתֵיכֶם, אלא ש הֵמָּה בָּאוּ ל בַעַל־פְְּעוֹר, עוד לפני שנכנסו לארץ, וַיִּנָּזְְרוּ, הקדישו את עצמם לַבֹּשֶׁת, כינוי גנאי לעבודה זרה, וַיִּהְְְיוּ אבותיכם שִׁקּוּצִים, משוקצים בעיני כְְּאָהֳֳבָם, באותה מידה שבה אהבתי אותם קודם לכן. חסד נעורייך עבר מהר, ותחתיו בא תיעוב.
-
אֶפְְְרַיִם – כָּעוֹף יִתְְְעוֹפֵף כְְּבוֹדָם, ולא נשאר ממנו דבר כבר בשלבי הקיום המוקדמים שלהם – מִלֵּדָה וּמִבֶּטֶן וּמֵהֵרָיוֹן.לפי אפשרות אחרת הפסוק מדבר בעונשם – בגלות ובשיכול מוקדם של בניהם, וכך הוא ממשיך:
-
כִּי גם אִם־יְְגַדְְּלוּ אֶת־בְְּנֵיהֶם – וְְשִׁכַּלְְְתִּים מֵאָדָם. בניהם ימותו. כִּי־גַם־אוֹי לָהֶם, רע יהיה חלקם בְְּשׂוּרִי, כשאסור, כשאסתלק מֵהֶם.
-
אֶפְְְרַיִם יָשב במקומו בשלווה ומצבו היה כַּאֲשֶׁר, כפי ש רָאִיתִי לְְצוֹר העיר הפיניקית המשגשגת וה שְְׁתוּלָה בְְנָוֶה, היושבת על הים, וְְאֶפְְְרַיִם נגזר עליו לְְהוֹצִיא אֶל־הֹרֵג בָּנָיו.
-
תֵּן־לָהֶם, ה', מתנה רעה. מַה־תִּתֵּן? – תֵּן־לָהֶם רֶחֶם מַשְְְׁכִּיל, ההורג את העוברים וְְשָׁדַיִם צֹמְְקִים, מצומקים שלא יוכלו להניקם.
-
כָָּל־רָעָתָם של ישראל – שורשה בַּגִּלְְְגָּל כִּי־שָׁם שְְׂנֵאתִים עַל רֹעַ מַעַלְְלֵיהֶם. בגלגל, מקום המשכן בעבר ומקום המלכת המלך הראשון, שאול, שימש מרכז לעבודה זרה. מִבֵּיתִי, מארצי אֲגָרְְשֵׁם ו לֹא אוֹסֵף אַהֲבָתָם, לאהוב אותם כי כָָּל־שָׂרֵיהֶם סוֹרְְרִים.
-
הֻכָּה אֶפְְְרַיִם. שָָׁרְְְשָׁם יָבֵשׁ ולכן פְְּרִי בַל־יַעֲשׂוּן, לא יעשו פֵּרות. גַּם כִּי יֵלֵדוּן – וְְהֵמַתִּי את מַחֲמַדֵּי בִטְְְנָם, ולדותיהם האהובים .
-
יִמְְְאָסֵם אֱלֹהַי כִּי לֹא שָׁמְְעוּ לוֹ, וְְיִהְְְיוּ נֹדְְדִים בַּגּוֹיִם. אפרים יצא לגלות.
פסוקים
-
אל־תשמח ישראל אל־גיל כעמים כי זנית מעל אלהיך אהבת אתנן על כל־גרנות דגן
-
גרן ויקב לא ירעם ותירוש יכחש בה
-
לא ישבו בארץ יהוה ושב אפרים מצרים ובאשור טמא יאכלו
-
לא־יסכו ליהוה יין ולא יערבו־לו זבחיהם כלחם אונים להם כל־אכליו יטמאו כי־לחמם לנפשם לא יבוא בית יהוה
-
מה־תעשו ליום מועד וליום חג־יהוה
-
כי־הנה הלכו משד מצרים תקבצם מף תקברם מחמד לכספם קמוש יירשם חוח באהליהם
-
באו ימי הפקדה באו ימי השלם ידעו ישראל אויל הנביא משגע איש הרוח על רב עונך ורבה משטמה
-
צפה אפרים עם־אלהי נביא פח יקוש על־כל־דרכיו משטמה בבית אלהיו
-
העמיקו־שחתו כימי הגבעה יזכור עונם יפקוד חטאותם
-
כענבים במדבר מצאתי ישראל כבכורה בתאנה בראשיתה ראיתי אבותיכם המה באו בעל־פעור וינזרו לבשת ויהיו שקוצים כאהבם
-
אפרים כעוף יתעופף כבודם מלדה ומבטן ומהריון
-
כי אם־יגדלו את־בניהם ושכלתים מאדם כי־גם־אוי להם בשורי מהם
-
אפרים כאשר־ראיתי לצור שתולה בנוה ואפרים להוציא אל־הרג בניו
-
תן־להם יהוה מה־תתן תן־להם רחם משכיל ושדים צמקים
-
כל־רעתם בגלגל כי־שם שנאתים על רע מעלליהם מביתי אגרשם לא אוסף אהבתם כל־שריהם סררים
-
הכה אפרים שרשם יבש פרי בלי־[בל־] יעשון גם כי ילדון והמתי מחמדי בטנם
-
ימאסם אלהי כי לא שמעו לו ויהיו נדדים בגוים
פסוקים מנוקד
-
אַל־תִּשְׂמַח יִשְׂרָאֵל אֶל־גִּיל כָּעַמִּים כִּי זָנִיתָ מֵעַל אֱלֹהֶיךָ אָהַבְתָּ אֶתְנָן עַל כָּל־גָּרְנוֹת דָּגָן׃
-
גֹּרֶן וָיֶקֶב לֹא יִרְעֵם וְתִירוֹשׁ יְכַחֶשׁ בָּהּ׃
-
לֹא יֵשְׁבוּ בְּאֶרֶץ יְהוָה וְשָׁב אֶפְרַיִם מִצְרַיִם וּבְאַשּׁוּר טָמֵא יֹאכֵלוּ׃
-
לֹא־יִסְּכוּ לַיהוָה יַיִן וְלֹא יֶעֶרְבוּ־לוֹ זִבְחֵיהֶם כְּלֶחֶם אוֹנִים לָהֶם כָּל־אֹכְלָיו יִטַמָּאוּ כִּי־לַחְמָם לְנַפְשָׁם לֹא יָבוֹא בֵּית יְהוָה׃
-
מַה־תַּעֲשׂוּ לְיוֹם מוֹעֵד וּלְיוֹם חַג־יְהוָה׃
-
כִּי־הִנֵּה הָלְכוּ מִשֹּׁד מִצְרַיִם תְּקַבְּצֵם מֹף תְּקַבְּרֵם מַחְמַד לְכַסְפָּם קִמּוֹשׂ יִירָשֵׁם חוֹחַ בְּאָהֳלֵיהֶם׃
-
בָּאוּ יְמֵי הַפְּקֻדָּה בָּאוּ יְמֵי הַשִׁלֻּם יֵדְעוּ יִשְׂרָאֵל אֱוִיל הַנָּבִיא מְשֻׁגָּע אִישׁ הָרוּחַ עַל רֹב עֲוֺנְךָ וְרַבָּה מַשְׂטֵמָה׃
-
צֹפֶה אֶפְרַיִם עִם־אֱלֹהָי נָבִיא פַּח יָקוֹשׁ עַל־כָּל־דְּרָכָיו מַשְׂטֵמָה בְּבֵית אֱלֹהָיו׃
-
הֶעְמִיקוּ־שִׁחֵתוּ כִּימֵי הַגִּבְעָה יִזְכּוֹר עֲוֺנָם יִפְקוֹד חַטֹּאותָם׃
-
כַּעֲנָבִים בַּמִּדְבָּר מָצָאתִי יִשְׂרָאֵל כְּבִכּוּרָה בִתְאֵנָה בְּרֵאשִׁיתָהּ רָאִיתִי אֲבוֹתֵיכֶם הֵמָּה בָּאוּ בַעַל־פְּעוֹר וַיִּנָּזְרוּ לַבֹּשֶׁת וַיִּהְיוּ שִׁקּוּצִים כְּאָהֳבָם׃
-
אֶפְרַיִם כָּעוֹף יִתְעוֹפֵף כְּבוֹדָם מִלֵּדָה וּמִבֶּטֶן וּמֵהֵרָיוֹן׃
-
כִּי אִם־יְגַדְּלוּ אֶת־בְּנֵיהֶם וְשִׁכַּלְתִּים מֵאָדָם כִּי־גַם־אוֹי לָהֶם בְּשׂוּרִי מֵהֶם׃
-
אֶפְרַיִם כַּאֲשֶׁר־רָאִיתִי לְצוֹר שְׁתוּלָה בְנָוֶה וְאֶפְרַיִם לְהוֹצִיא אֶל־הֹרֵג בָּנָיו׃
-
תֵּן־לָהֶם יְהוָה מַה־תִּתֵּן תֵּן־לָהֶם רֶחֶם מַשְׁכִּיל וְשָׁדַיִם צֹמְקִים׃
-
כָּל־רָעָתָם בַּגִּלְגָּל כִּי־שָׁם שְׂנֵאתִים עַל רֹעַ מַעַלְלֵיהֶם מִבֵּיתִי אֲגָרְשֵׁם לֹא אוֹסֵף אַהֲבָתָם כָּל־שָׂרֵיהֶם סֹרְרִים׃
-
הֻכָּה אֶפְרַיִם שָׁרְשָׁם יָבֵשׁ פְּרִי בלי־[בַל־] יַעֲשׂוּן גַּם כִּי יֵלֵדוּן וְהֵמַתִּי מַחֲמַדֵּי בִטְנָם׃
-
יִמְאָסֵם אֱלֹהַי כִּי לֹא שָׁמְעוּ לוֹ וְיִהְיוּ נֹדְדִים בַּגּוֹיִם׃
מקומות
-
גבעה (גבעת בנימין, גבעת שאול)
-
גלגל
היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).
-
צור
עיר ממלכה כנענית.
על חוף הים התיכון מצפון לארץ ישראל. -
נוף, מוף
-
אשור
שם האימפריה ושם עיר הבירה שלה כשם האל בו האמינו תושבי המקום.
שמו המודרני של האתר הוא קלעת שרקאת.
אשור נמצאת באזור צפון עירק של ימינו.