מלכים א-פרק-5

ביאורים

  • וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל־הַמַּמְלָכוֹת מִן־הַנָּהָר – נהר פרת, עד אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְדרומה לה – עַד גְּבוּל מִצְרָיִם. ומי שחיו בכל האזור הזה היו מַגִּשִׁים לו מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת־שְׁלֹמֹה כָּל־יְמֵי חַיָּיו. לא כל התושבים שם היו משועבדים לו באופן ישיר, אך הם היו כפופים למרותו וראו בו את המלך העליון.

  • וַיְהִי לֶחֶם־שְׁלֹמֹה לְיוֹם אֶחָד, הצריכה היומית של בית שלמה, ובו משפחתו הגדולה, עובדי החצר שלו וקרואיו – שְׁלֹשִׁים כֹּר – שהיא מידת הנפח הגדולה ללח וליבש – כ – 220 ליטר, סֹלֶת וְשִׁשִּׁים כֹּר קָמַח, שהוא דק יותר מהסולת.

  • עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים, שמנים ומפוטמים וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי, הרועים באחו, רזים יותר, אבל בשל פעילותם הטבעית אולי בשרם טעים יותר. וּמֵאָה צֹאן, לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר, חיות בר שצדו לתצרוכת החצר, וּבַרְבֻּרִים, עופות הבר הנקראים כך היום, ואולי אלו תרנגולות או אווזים אֲבוּסִים, שהאביסו. אין אלו מאכלים הבאים להשביע את רעבון אנשי שלמה בלבד, אלא גם מאכלי מותרות כיד המלך,

  • כִּי־הוּא רֹדֶה, שולט בְּכָל־עֵבֶר הַנָּהָר, מִתִּפְסַח, שלפי דעה אחת היא יושבת על נהר פרת וְעַד־עַזָּה, בְּכָל־מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר, הארצות ששכנו ממערב לנהר הפרת, וכונו ‘עבר הנהר' בפי תושבי עברו המזרחי. וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל־עֲבָרָיו מִסָּבִיב.

  • וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, בשקט, בשלווה ובמנוחה, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד־בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה.

  • וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְוֹת סוּסִים לְמֶרְכָּבוֹ. האורוות הללו לא שימשו לראווה ולהתקשטות בלבד, אלא נועדו להרתעה סביבתית ולשימוש זמין בשעת הצורך. שלמה יסחר ויעביר סוסים ממצרים לממלכות הצפון, והם יהיו מקור הכנסה חשוב לממלכה. וּשְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים.

  • וְכִלְכְּלוּ הַנִּצָּבִים הָאֵלֶּה אֶת־הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְאֵת כָּל־הַקָּרֵב אֶל־שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ־שְׁלֹמֹה, כל אִישׁ ב חָדְשׁוֹ. כל אחד מהם העלה את המסים מן המחוז שעליו היה ממונה, וכך סיפק את הצרכים הדרושים למלך במשך חודש בשנה, לֹא יְעַדְּרוּ, יחסירו דָּבָר.

  • וְהַשְּׂעֹרִים וְהַתֶּבֶן, המשמשים בעיקר למאכל לַסּוּסִים וְלָרָכֶשׁ, בהמות רכיבה אחרות יָבִאוּ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה־שָּׁם – אל אורוות שלמה הגדולות, אִישׁ כְּמִשְׁפָּטוֹ, כל אחד מהם לפי המשימה המוטלת עליו.

  • וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה, היכולת הבסיסית לדעת, לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה, הכישרון לפתח ולברר את דברי החכמה, הַרְבֵּה מְאֹד. וְרֹחַב לֵב, האפשרות והרצון להרחיב את אופקי התודעה, כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל־שְׂפַת הַיָּם. חכמתו לא הצטמצמה בתחום ידע אחד.

  • וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה יותר מֵחָכְמַת כָּל־בְּנֵי־קֶדֶם, המזרח, שהיו להם תרבויות ומסורות מפותחות, וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם, אף שהמצרים ראו את עצמם כמרכז הציביליזציה האנושית בזמנם.

  • וַיֶּחְכַּם מִכָּל־הָאָדָם, גם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל, המשוררים בבית המקדש, שנחשבו לענקי הרוח של תקופתם. וַיְהִי־שְׁמוֹ בְכָל־הַגּוֹיִם סָבִיב. שלמה לא היה מפורסם רק בתור מושל גדול. אף חכמתו הרבה נודעה למרחקים, והכול הוקירו אותה.

  • וַיְדַבֵּר, הוא יצר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל, דיבור חכמה קצר, פתגם ומליצה, וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף. הוא כתב אלף וחמישה שירים.

  • וַיְדַבֵּר ברוחב לבו ודעתו לא רק על חיי בני אדם אלא גם עַל־הָעֵצִיםמִן־הָאֶרֶז האדיר אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב הקטן אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר. וַיְדַבֵּר עַל־הַבְּהֵמָה וְעַל־הָעוֹף וְעַל־הָרֶמֶשׂ וְעַל־הַדָּגִים, אלה היו נושאי משליו ושיריו, שכן חכמתו הקיפה את כל הידע האנושי.

  • וַיָּבֹאוּ מִכָּל־הָעַמִּים כדי לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה, מֵאֵת כָּל־מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת־חָכְמָתוֹ. השלב הראשון בהקמת המקדש הוא הכנת חומרי הגלם. שלמה פונה אל חירם מלך צור כדי שיספק לו עצים ומתכנן גם את דרכי הובלתם. בהמשך מדובר גם בהכנת אבני הבניין של המקדש.

  • וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ־צוֹר אֶת־עֲבָדָיו אֶל־שְׁלֹמֹה, כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ, אביו, כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל־הַיָּמִים. ייתכן שהייתה זו אהבה התלויה בדבר, משום שחירם סיפק חומרים ומומחי אדריכלות לשם בניית ביתו של דוד. משנבחר שלמה תחת דוד, שלח אליו חירם את ברכתו במשלחת שנועדה לביסוס המשך הקשרים המדיניים, לפי נימוסי המלכים המקובלים.

  • וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל־חִירָם לֵאמֹר׃

  • אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת־דָּוִד אָבִי, כִּי לֹא יָכֹל לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָיו. בכלל חלומו של דוד להקים את מלכות ישראל בשלמותה, הוא השתוקק לבנות מקדש של קבע במקום אשר יבחר ה', כפי שנאמר בתורה. בפועל, דוד אכן בחר בהר המוריה שבירושלים למקום המקדש, אבל לא בנה אותו בעצמו מִפְּנֵי הַמִּלְחָמָה והאויבים אֲשֶׁר סְבָבֻהוּ, עַד תֵּת־ה' אֹתָם תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלָי. הנביא מנע מדוד לבנות את המקדש, מפני שדוד היה איש מלחמה ששפך דם רב. שלמה אינו מציין את המלחמה כמניעה מהותית, אלא כעיסוק שהקשה על אביו להתפנות למפעל גדול ונכבד זה.

  • וְעַתָּה, לאחר שאבי הצליח להכניע את כל העמים, הֵנִיחַ ה' אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב. אֵין שָׂטָן, מכשיל, וְאֵין פֶּגַע רָע. ממלכתי נהנית משקט ושלווה.

  • וְהִנְנִי אֹמֵר, רוצה לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל־דָּוִד אָבִי לֵאמֹר: בִּנְךָ אֲשֶׁר אֶתֵּן תַּחְתֶּיךָ עַל־כִּסְאֶךָהוּא־יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי. ברצוני להשלים את עבודתו של אבי, כפי שבישר לו ה' מראש שאעשה. לאחר ההקדמה ניגש שלמה לעסקים:

  • וְעַתָּה צַוֵּה וְיִכְרְתוּ־לִי אֲרָזִים מִן־הַלְּבָנוֹן לשם בניית המקדש. וַעֲבָדַי, שאינם מומחים בכריתה, יִהְיוּ עִם־עֲבָדֶיךָ, וּשְׂכַר עֲבָדֶיךָ אֶתֵּן לְךָ כְּכֹל אֲשֶׁר תֹּאמֵר, אולי ישלם גם את שכר העצים, כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֵין בָּנוּ אִישׁ יֹדֵעַ לִכְרָת־עֵצִים כַּצִּדֹנִים, תושבי הממלכה הפיניקית. הארזים הללו צומחים בלבנון, וכריתת כמות כה גדולה של ארזים בוודאי דורשת מומחיות.

  • וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ חִירָם אֶת־דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה, וַיִּשְׂמַח מְאֹד בדברי הידידות ובעבודה הגדולה שהזמין ממנו שלמה. וַיֹּאמֶר: בָּרוּךְ ה' הַיּוֹם, אֲשֶׁר נָתַן לְדָוִד בֵּן חָכָם עַל־הָעָם הָרָב הַזֶּה.

  • וַיִּשְׁלַח חִירָם אֶל־שְׁלֹמֹה לֵאמֹר: שָׁמַעְתִּי, נעתרתי אֵת אֲשֶׁר־שָׁלַחְתָּ אֵלָי, אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת־כָּל־חֶפְצְךָ בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים.

  • עֲבָדַי יֹרִדוּ את העצים מִן־הַלְּבָנוֹן יָמָּה, עד הים, וַאֲנִי אֲשִׂימֵם, אעשה מהם דֹּבְרוֹת, רפסודות בַּיָּם. בשל גודלם של העצים ומשקלם הרב פשוט יותר היה להעבירם דרומה באמצעות קשירתם יחד לרפסודות ושליחתם בדרך הים. חירם התחייב להביא את העצים עַד־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר־תִּשְׁלַח אֵלַי להודיע לי, וְנִפַּצְתִּים, אפרק את הרפסודות הללו שָׁם. וְאַתָּה תִשָּׂא את העצים עד ירושלים. וְאַתָּה תַּעֲשֶׂה אֶת־חֶפְצִי לָתֵת את לֶחֶם בֵּיתִי. תשלח לי את תשלום הוצאותי.

  • וַיְהִי חִירוֹם, חירם נֹתֵן לִשְׁלֹמֹה עֲצֵי אֲרָזִים וַעֲצֵי בְרוֹשִׁים כ כָל־חֶפְצוֹ.

  • וּשְׁלֹמֹה נָתַן לְחִירָם עֶשְׂרִים אֶלֶף כֹּר חִטִּים מַכֹּלֶת, מאכל לְבֵיתוֹ, וְעֶשְׂרִים כֹּר שֶׁמֶן כָּתִית, שמן המופק בכתישה ביד, שאיכותו טובה יותר מן השמן המופק בבית הבד. כֹּה־יִתֵּן שְׁלֹמֹה לְחִירָם שָׁנָה בְשָׁנָה, בכל שנות בניית המקדש, ובנייתם של מפעלים נוספים שעסק בהם שלמה לאחר מכן.

  • וַה' נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר, הבטיח לוֹ, וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה, וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם. כנראה נפגשו לכריתה טקסית של ברית שלום.

  • וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל־יִשְׂרָאֵל. אולם לא היה זה מס כספי, אלא – וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ שנלקחו לעבודת המלך.

  • וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה לסייע לעבדי חירם בבחירת העצים ובנשיאתם עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים איש בַּחֹדֶשׁ חֲלִיפוֹת, שהחליפו אלו את אלו, עשרת אלפים מדי חודש. חֹדֶשׁ יִהְיוּ בשירות הממלכה בַלְּבָנוֹן, ו שְׁנַיִם חֳֳדָשִׁים כל איש ישהה בְּבֵיתוֹ וחוזר חלילה. וַאֲדֹנִירָם, משרי שלמה, היה הממונה עַל־הַמַּס. למרות השימוש הרב בעצים שהובאו מלבנון, הבית היה בנוי בעיקרו מאבנים.

  • וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה גם שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל להובלת האבנים לאתר הבנייה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר.

  • לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים שהיו לִשְׁלֹמֹה, אֲשֶׁר ממונים עַל־הַמְּלָאכָה, שמניינם שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, הָרֹדִים, מושלים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה, מנהלי העבודה המפקחים על קצב העבודה ועל איכותה.

  • וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת, אֲבָנִים יְקָרוֹת, כבדות על מנת לְיַסֵּד את הַבָּיִת, אַבְנֵי גָזִית, אבנים מסותתות ומעוצבות. בגלל קדושת המקדש האבנים לא סותתו סמוך למקדש, ומסיבות טכניות סיתותן העיקרי התבצע במקומות החציבה.

  • וַיִּפְסְלוּ בֹּנֵי שְׁלֹמֹה וּבֹנֵי חִירוֹם וְהַגִּבְלִים, אנשי גבל, וַיָּכִינוּ את הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים לִבְנוֹת את הַבָּיִת. כל העבודה הזו נעשתה כהכנה לבניין המקדש, שהיה מפעל כביר.

פסוקים

  1. ושלמה היה מושל בכל־הממלכות מן־הנהר ארץ פלשתים ועד גבול מצרים מגשים מנחה ועבדים את־שלמה כל־ימי חייו
  2. ויהי לחם־שלמה ליום אחד שלשים כר סלת וששים כר קמח
  3. עשרה בקר בראים ועשרים בקר רעי ומאה צאן לבד מאיל וצבי ויחמור וברברים אבוסים
  4. כי־הוא רדה בכל־עבר הנהר מתפסח ועד־עזה בכל־מלכי עבר הנהר ושלום היה לו מכל־עבריו מסביב
  5. וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו מדן ועד־באר שבע כל ימי שלמה
  6. ויהי לשלמה ארבעים אלף ארות סוסים למרכבו ושנים־עשר אלף פרשים
  7. וכלכלו הנצבים האלה את־המלך שלמה ואת כל־הקרב אל־שלחן המלך־שלמה איש חדשו לא יעדרו דבר
  8. והשערים והתבן לסוסים ולרכש יבאו אל־המקום אשר יהיה־שם איש כמשפטו
  9. ויתן אלהים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאד ורחב לב כחול אשר על־שפת הים
  10. ותרב חכמת שלמה מחכמת כל־בני־קדם ומכל חכמת מצרים
  11. ויחכם מכל־האדם מאיתן האזרחי והימן וכלכל ודרדע בני מחול ויהי־שמו בכל־הגוים סביב
  12. וידבר שלשת אלפים משל ויהי שירו חמשה ואלף
  13. וידבר על־העצים מן־הארז אשר בלבנון ועד האזוב אשר יצא בקיר וידבר על־הבהמה ועל־העוף ועל־הרמש ועל־הדגים
  14. ויבאו מכל־העמים לשמע את חכמת שלמה מאת כל־מלכי הארץ אשר שמעו את־חכמתו
  15. וישלח חירם מלך־צור את־עבדיו אל־שלמה כי שמע כי אתו משחו למלך תחת אביהו כי אהב היה חירם לדוד כל־הימים
  16. וישלח שלמה אל־חירם לאמר
  17. אתה ידעת את־דוד אבי כי לא יכל לבנות בית לשם יהוה אלהיו מפני המלחמה אשר סבבהו עד תת־יהוה אתם תחת כפות רגלו [רגלי]
  18. ועתה הניח יהוה אלהי לי מסביב אין שטן ואין פגע רע
  19. והנני אמר לבנות בית לשם יהוה אלהי כאשר דבר יהוה אל־דוד אבי לאמר בנך אשר אתן תחתיך על־כסאך הוא־יבנה הבית לשמי
  20. ועתה צוה ויכרתו־לי ארזים מן־הלבנון ועבדי יהיו עם־עבדיך ושכר עבדיך אתן לך ככל אשר תאמר כי אתה ידעת כי אין בנו איש ידע לכרת־עצים כצדנים
  21. ויהי כשמע חירם את־דברי שלמה וישמח מאד ויאמר ברוך יהוה היום אשר נתן לדוד בן חכם על־העם הרב הזה
  22. וישלח חירם אל־שלמה לאמר שמעתי את אשר־שלחת אלי אני אעשה את־כל־חפצך בעצי ארזים ובעצי ברושים
  23. עבדי ירדו מן־הלבנון ימה ואני אשימם דברות בים עד־המקום אשר־תשלח אלי ונפצתים שם ואתה תשא ואתה תעשה את־חפצי לתת לחם ביתי
  24. ויהי חירום נתן לשלמה עצי ארזים ועצי ברושים כל־חפצו
  25. ושלמה נתן לחירם עשרים אלף כר חטים מכלת לביתו ועשרים כר שמן כתית כה־יתן שלמה לחירם שנה בשנה
  26. ויהוה נתן חכמה לשלמה כאשר דבר־לו ויהי שלם בין חירם ובין שלמה ויכרתו ברית שניהם
  27. ויעל המלך שלמה מס מכל־ישראל ויהי המס שלשים אלף איש
  28. וישלחם לבנונה עשרת אלפים בחדש חליפות חדש יהיו בלבנון שנים חדשים בביתו ואדנירם על־המס
  29. ויהי לשלמה שבעים אלף נשא סבל ושמנים אלף חצב בהר
  30. לבד משרי הנצבים לשלמה אשר על־המלאכה שלשת אלפים ושלש מאות הרדים בעם העשים במלאכה
  31. ויצו המלך ויסעו אבנים גדלות אבנים יקרות ליסד הבית אבני גזית
  32. ויפסלו בני שלמה ובני חירום והגבלים ויכינו העצים והאבנים לבנות הבית

פסוקים מנוקד

  1. וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל־הַמַּמְלָכוֹת מִן־הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת־שְׁלֹמֹה כָּל־יְמֵי חַיָּיו׃
  2. וַיְהִי לֶחֶם־שְׁלֹמֹה לְיוֹם אֶחָד שְׁלֹשִׁים כֹּר סֹלֶת וְשִׁשִּׁים כֹּר קָמַח׃
  3. עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי וּמֵאָה צֹאן לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וּבַרְבֻּרִים אֲבוּסִים׃
  4. כִּי־הוּא רֹדֶה בְּכָל־עֵבֶר הַנָּהָר מִתִּפְסַח וְעַד־עַזָּה בְּכָל־מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל־עֲבָרָיו מִסָּבִיב׃
  5. וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד־בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה׃
  6. וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְוֺת סוּסִים לְמֶרְכָּבוֹ וּשְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים׃
  7. וְכִלְכְּלוּ הַנִּצָּבִים הָאֵלֶּה אֶת־הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְאֵת כָּל־הַקָּרֵב אֶל־שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ־שְׁלֹמֹה אִישׁ חָדְשׁוֹ לֹא יְעַדְּרוּ דָּבָר׃
  8. וְהַשְּׂעֹרִים וְהַתֶּבֶן לַסּוּסִים וְלָרָכֶשׁ יָבִאוּ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה־שָּׁם אִישׁ כְּמִשְׁפָּטוֹ׃
  9. וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל־שְׂפַת הַיָּם׃
  10. וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל־בְּנֵי־קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם׃
  11. וַיֶּחְכַּם מִכָּל־הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי־שְׁמוֹ בְכָל־הַגּוֹיִם סָבִיב׃
  12. וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף׃
  13. וַיְדַבֵּר עַל־הָעֵצִים מִן־הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל־הַבְּהֵמָה וְעַל־הָעוֹף וְעַל־הָרֶמֶשׂ וְעַל־הַדָּגִים׃
  14. וַיָּבֹאוּ מִכָּל־הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל־מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת־חָכְמָתוֹ׃
  15. וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ־צוֹר אֶת־עֲבָדָיו אֶל־שְׁלֹמֹה כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל־הַיָּמִים׃
  16. וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל־חִירָם לֵאמֹר׃
  17. אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת־דָּוִד אָבִי כִּי לֹא יָכֹל לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָיו מִפְּנֵי הַמִּלְחָמָה אֲשֶׁר סְבָבֻהוּ עַד תֵּת־יְהוָה אֹתָם תַּחַת כַּפּוֹת רגלו [רַגְלָי׃]
  18. וְעַתָּה הֵנִיחַ יְהוָה אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע׃
  19. וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָי כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל־דָּוִד אָבִי לֵאמֹר בִּנְךָ אֲשֶׁר אֶתֵּן תַּחְתֶּיךָ עַל־כִּסְאֶךָ הוּא־יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי׃
  20. וְעַתָּה צַוֵּה וְיִכְרְתוּ־לִי אֲרָזִים מִן־הַלְּבָנוֹן וַעֲבָדַי יִהְיוּ עִם־עֲבָדֶיךָ וּשְׂכַר עֲבָדֶיךָ אֶתֵּן לְךָ כְּכֹל אֲשֶׁר תֹּאמֵר כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֵין בָּנוּ אִישׁ יֹדֵעַ לִכְרָת־עֵצִים כַּצִּדֹנִים׃
  21. וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ חִירָם אֶת־דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה וַיִּשְׂמַח מְאֹד וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ יְהוָה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן לְדָוִד בֵּן חָכָם עַל־הָעָם הָרָב הַזֶּה׃
  22. וַיִּשְׁלַח חִירָם אֶל־שְׁלֹמֹה לֵאמֹר שָׁמַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר־שָׁלַחְתָּ אֵלָי אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת־כָּל־חֶפְצְךָ בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים׃
  23. עֲבָדַי יֹרִדוּ מִן־הַלְּבָנוֹן יָמָּה וַאֲנִי אֲשִׂימֵם דֹּבְרוֹת בַּיָּם עַד־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר־תִּשְׁלַח אֵלַי וְנִפַּצְתִּים שָׁם וְאַתָּה תִשָּׂא וְאַתָּה תַּעֲשֶׂה אֶת־חֶפְצִי לָתֵת לֶחֶם בֵּיתִי׃
  24. וַיְהִי חִירוֹם נֹתֵן לִשְׁלֹמֹה עֲצֵי אֲרָזִים וַעֲצֵי בְרוֹשִׁים כָּל־חֶפְצוֹ׃
  25. וּשְׁלֹמֹה נָתַן לְחִירָם עֶשְׂרִים אֶלֶף כֹּר חִטִּים מַכֹּלֶת לְבֵיתוֹ וְעֶשְׂרִים כֹּר שֶׁמֶן כָּתִית כֹּה־יִתֵּן שְׁלֹמֹה לְחִירָם שָׁנָה בְשָׁנָה׃
  26. וַיהוָה נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר־לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם׃
  27. וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל־יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ׃
  28. וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים בַּחֹדֶשׁ חֲלִיפוֹת חֹדֶשׁ יִהְיוּ בַלְּבָנוֹן שְׁנַיִם חֳדָשִׁים בְּבֵיתוֹ וַאֲדֹנִירָם עַל־הַמַּס׃
  29. וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר׃
  30. לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים לִשְׁלֹמֹה אֲשֶׁר עַל־הַמְּלָאכָה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה׃
  31. וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית׃
  32. וַיִּפְסְלוּ בֹּנֵי שְׁלֹמֹה וּבֹנֵי חִירוֹם וְהַגִּבְלִים וַיָּכִינוּ הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים לִבְנוֹת הַבָּיִת׃

מקומות

  • באר שבע

    עיר האבות בנגב יהודה ובנחלת שמעון.
    כיום מזוהה באיזור השוק של באר שבע המודרנית. (ר' אשתורי הפרחי)
    יש שמזהים אותה בתל שבע.
    מוזכרת כגבול הדרומי של ההתיישבות בארץ ישראל 'מדן ועד באר שבע'.
    דרומית לבאר שבע לא ניתן לקיים חיי קבע בשל תנאי המדבר הקשים.

  • גבל

    עיר נמל בפיניקיה הצפונית.

  • דן, ליש

    שם העיר הראשית של שבט דן, שנקראה לפני הכיבוש ליש או לשם.
    כיום מזוהה עם תל אל-קאדי, הוא תל דן. (רובינסון)

  • עזה

    עיר הנמל הדרומית ביותר בארץ ישראל. מצוינת לעתים כנקודת הגבול הדרומית מערבית של הארץ (בראשית, י' יט).

  • צור

    עיר ממלכה כנענית.
    על חוף הים התיכון מצפון לארץ ישראל.

  • תפסח
  • הלבנון
  • פלשת

    חבל ארץ במישור החוף הדרומי של ארץ ישראל ובצפון הנגב, מקום מושבם של הפלישתים.