מלכים א-פרק-18
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְְְהִי יָמִים רַבִּים, עבר זמן, וּדְְְבַר־ה' הָיָה אֶל־אֵלִיָּהוּ בַּשָּׁנָה הַשְְּׁלִישִׁית לֵאמֹר: עברו שנתיים ללא גשם כדברך, וכעת לֵךְְְ הֵרָאֵה אֶל־אַחְְְאָב, פגוש אותו, וְְאֶתְְּנָה מָטָר עַל־פְְּנֵי הָאֲדָמָה. אני מורה לך להחזיר את הגשם לארץ, שהרי הכרזת שלא יבוא מטר אלא על פי דברך.
-
וַיֵּלֶךְְְ אֵלִיָּהוּ לְְהֵרָאוֹת אֶל־אַחְְְאָב. ובינתיים, כיוון שלא ירד גשם ודבר לא צמח, היה הָרָעָב חָזָק בְְּשֹׁמְְרוֹן.
-
וַיִּקְְְרָא אַחְְְאָב אֶל־עֹבַדְְְיָהוּ אֲשֶׁר עַל־הַבָּיִת, הממונה על כל ענייניו. ובמאמר מוסגר: וְְעֹבַדְְְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת־ה' מְְאֹד.
-
וַיְְְהִי בְְּהַכְְְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְְבִיאֵי ה'. איזבל העמידה את פולחן הבעל בבסיס מלכותה, ועל כן הורתה להרוג את כל נביאי ה'. עֹבדיהו מצא שתי מערות גדולות. וַיִּקַּח עֹבַדְְְיָהוּ מֵאָה נְְבִיאִים, וַיַּחְְְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בּכל מְְּעָרָה, וְְכִלְְְכְְּלָם לֶחֶם וָמָיִם. דאג להאכילם ולהשקותם. הסתרת מאה נביאים שהיו מבוקשים על ידי השלטונות והזנתם בעת רעב הייתה משימה מורכבת ביותר.
-
וַיֹּאמֶר אַחְְְאָב אֶל־עֹבַדְְְיָהוּ לאחר שהזמינוֹ : לֵךְְ וסייר בָּאָרֶץ אֶל־כָָּל־מַעְְְיְְנֵי הַמַּיִם וְְאֶל כָָּל־הַנְְּחָלִים. בדוֹק היכן מצויים מים. אוּלַי נִמְְְצָא חָצִיר, עשב למאכל הבהמות, למרות המחסור בגשם, וּנְְְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד, וְְלוֹא נַכְְְרִית מֵהַבְְּהֵמָה, ולא יושמדו כל הבהמות.
-
וַיְְְחַלְְּקוּ לָהֶם לגזרות אֶת־הָאָרֶץ, האזור, שאותו הכירו, לַעֲבָָר־בָּהּ –אַחְְְאָב הָלַךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ אֶחָד לְְבַדּוֹ, לסייר בחלק אחד של הארץ, וְְעֹבַדְְְיָהוּ הָלַךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ־אֶחָד לְְבַדּוֹ.
-
וַיְְְהִי עֹבַדְְְיָהוּ בַּדֶּרֶךְְְ, וְְהִנֵּה אֵלִיָּהוּ לִקְְְרָאתוֹ. אליהו הגיע כדי לפגוש את אחאב, כפי שהצטווה. וַיַּכִּרֵהוּ, וַיִּפֹּל עַל־פָּנָיו וַיֹּאמֶר: הַאַתָּה זֶה, אֲדֹנִי אֵלִיָּהוּ?
-
וַיֹּאמֶר לוֹ אליהו: אָנִי הוא. לֵךְְְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ אחאב : הִנֵּה אֵלִיָּהוּ.
-
וַיֹּאמֶר עֹבדיהו: מֶה חָטָאתִי כִּי־אַתָּה נֹתֵן אֶת־עַבְְְדְְּךָ בְְּיַד־אַחְְְאָב לַהֲמִיתֵנִי?! מה פשעי שיצדיק את הריגתי בידי אחאב?!
-
חַי ה' אֱלֹהֶיךָ אִם־יֶשׁ־גּוֹי וּמַמְְְלָכָה אֲשֶׁר לֹא־שָׁלַח אֲדֹנִי אחאב שָׁם לְְבַקֶּשְְְׁךָ. כבר זמן רב הוא מחפש אותך בכל מקום, וְְאָמְְרוּ: אָיִן. איש לא ידע היכן אתה. וְְהִשְְְׁבִּיעַ אחאב אֶת־הַמַּמְְְלָכָה וְְאֶת־הַגּוֹי שיגלו לו את מקומך, כִּי לֹא יִמְְְצָאֶכָּה, מצא אותך. אחאב ידע שהבצורת תלויה בגזרתך, ואף הפסקתה תלויה בדברך. על כן הוא חיפש אותך בכל מקום כדי שתתחדש ירידת הגשמים.
-
וְְעַתָּה אַתָּה אֹמֵר: לֵךְְְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ.
-
וְְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְְְ מֵאִתָּךְְְ, וְְרוּחַ ה' יִשָּׂאֲךָ עַל, אל אֲשֶׁר לֹא־אֵדָע. הרי אינך הולך ממקום למקום ככל האדם. אתה נישא ברוח ה', ולכן אתה עלול להיעלם שוב בהיעדרי. וּבָאתִי לְְהַגִּיד לְְאַחְְְאָב, וְְאם לֹא יִמְְְצָאֲךָ – וַהֲרָגָנִי. והרי עַבְְְדְְּךָ יָרֵא אֶת־ה' מִנְְּעֻרָי, ולא ראוי שתגרום למותי .
-
הֲלֹא־הֻגַּד לַאדֹנִי – לך אֵת אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי בַּהֲרֹג אִיזֶבֶל אֵת נְְבִיאֵי ה', וָאַחְְְבִּא מִנְְּבִיאֵי ה' מֵאָה אִישׁ – חֲמִשִּׁים חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְְּעָרָה, וָאֲכַלְְְכְְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם.
-
וְְעַתָּה אַתָּה אֹמֵר לֵךְְְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ, ובסופו של דבר – וַהֲרָגָנִי, ומה יעלה בגורלם של מאת הנביאים?!
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ: חַי ה' צְְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְְְתִּי לְְפָנָיו, כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו. כדי להרגיע את דאגתו של עֹבדיהו הוא נשבע לו שהפעם לא ייעלם.
-
וַיֵּלֶךְְְ עֹבַדְְְיָהוּ לִקְְְרַאת אַחְְְאָב וַיַּגֶּד־לוֹ, וַיֵּלֶךְְְ אַחְְְאָב לִקְְְרַאת אֵלִיָּהוּ, שכן עתה ידע את מקומו.
-
וַיְְְהִי כִּרְְְאוֹת אַחְְְאָב אֶת־אֵלִיָּהוּ, וַיֹּאמֶר אַחְְְאָב אֵלָיו: הַאַתָּה זֶה עֹכֵר, מסכסך, מזהם וממיט צרות על יִשְְְׂרָאֵל, בכך שאתה גורם למניעת הגשם?!
-
וַיֹּאמֶר: לֹא עָכַרְְְתִּי אֶת־יִשְְְׂרָאֵל, כִּי אִם־אַתָּה וּבֵית אָבִיךָ עכרתם את ישראל בַּעֲזָָבְְְכֶם אֶת־מִצְְְוֹת ה' וַתֵּלֶךְְְ אַחֲרֵי הַבְְּעָלִים.
-
וְְעַתָּה שְְׁלַח קְְבֹץ, כנס אֵלַי אֶת־כָָּל־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־הַר הַכַּרְְְמֶל, וְְהזמן גם אֶת־נְְבִיאֵי הַבַּעַל – אַרְְְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים, וּנְְְבִיאֵי הָאֲשֵׁרָה – אַרְְְבַּע מֵאוֹת איש, שכולם היו אֹכְְלֵי שֻׁלְְְחַן אִיזָבֶל. איזבל טיפחה אותם ודאגה לפרנסתם מחשבון בית המלוכה.
-
וַיִּשְְְׁלַח אַחְְְאָב בְְּכָָל־בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל, וַיִּקְְְבֹּץ אֶת־הַנְְּבִיאִים אֶל־הַר הַכַּרְְְמֶל.
-
וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל־כָָּל־הָעָם, וַיֹּאמֶר: עַד־מָתַי אַתֶּם פֹּסְְחִים, מדלגים עַל־שְְׁתֵּי הַסְְּעִפִּים, בין שני הענפים, שתי הבליטות או: בין שתי המחשבות?! עד מתי תהססו ותתלבטו בלא להכריע?! העם לא עבר לדת או לאמונה אחרת. תודעתו הייתה סינקרטיסטית, כלומר הוא חי בתערובת של תורת ישראל עם פולחנים אחרים, בלא לראות סתירה בין היסודות השונים של דתם. עתה דורש מהם הנביא להחליט – אִם־ה' הָאֱלֹהִים – לְְכוּ אַחֲרָיו, וְְאִם־הַבַּעַל – לְְכוּ אַחֲרָיו. אל לכם להחזיק בשתי האמונות בבת – אחת. וְְלֹא־עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר, משום שלא הבינו כלל את עקרון הבלעדיות. הם היו בטוחים שיוכלו להחזיק בפולחן אלילי בצד האמונה בה' ועבודתו.
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל־הָעָם: ידוע לכם כי אֲנִי נוֹתַרְְְתִּי נָבִיא לַה' לְְבַדִּי. אמנם אליהו ידע על הנביאים המוחבאים, אבל לא ראה בהם נביאים שחייהם בטוחים, שהרי נעלמו עקב פסק דין מוות שגזרה עליהם איזבל. וּנְְְבִיאֵי הַבַּעַל – אַרְְְבַּע־מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים אִישׁ.
-
וְְיִתְְּנוּ־לָנוּ – להם ולי. שְְׁנַיִם פָּרִים, וְְיִבְְְחֲרוּ לָהֶם הַפָּר הָאֶחָד וִינַתְְּחֻהוּ וְְיָשִׂימוּ אותו עַל־הָעֵצִים של המזבח, וְְאֵשׁ לֹא יָשִׂימוּ; וַאֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת־הַפָּר הָאֶחָד וְְנָתַתִּי אותו עַל־הָעֵצִים וְְאֵשׁ לֹא אָשִׂים. נכין שני קרבנות פר בשני מזבחות נבדלים.
-
וּקְְְרָאתֶם בְְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם, וַאֲנִי אֶקְְְרָא בְְשֵׁם־ה'. וְְהָיָה הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר־יַעֲנֶה בהורדת אֵשׁ שתשרוף את קרבנו – הוּא הָאֱלֹהִים האמתי. וַיַּעַן כָָּל־הָעָם וַיֹּאמְְרוּ: טוֹב הַדָּבָר. זוהי הוכחה ניצחת.
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לִנְְְבִיאֵי הַבַּעַל: בַּחֲרוּ לָכֶם הַפָּר הָאֶחָד וַעֲשׂוּ רִאשֹׁנָה, כִּי אַתֶּם הָרַבִּים. וְְקִרְְְאוּ בְְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם, וְְאֵשׁ לֹא תָשִׂימוּ. הוא חוזר ומבהיר את התנאים. אליהו הציע שהם יבחרו את הפר, משום שרצה למנוע מהם את הטענה שבחירתו בפר המסוים היא שגרמה.
-
וַיִּקְְְחוּ אֶת־הַפָּר אֲשֶׁר־נָתַן לָהֶם וַיַּעֲשׂוּ, וַיִּקְְְרְְאוּ בְְשֵׁם־הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְְעַד־הַצָָּהֳֳרַיִם לֵאמֹר: הַבַּעַל, עֲנֵנוּ! וְְאֵין קוֹל וְְאֵין עֹנֶה. וַיְְְפַסְְּחוּ, דילגו מ עַל־הַמִּזְְְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה. הקפיצות והריקודים נהגו בפולחנים אליליים שונים. הטקס הנלהב שלהם נמשך זמן מה.
-
וַיְְְהִי בַצָָּהֳֳרַיִם וַיְְְהַתֵּל בָּהֶם אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר: קִרְְְאוּ בְְקוֹל־גָּדוֹל, קולכם שקט מדי, כִּי־אֱלֹהִים הוּא – בציניות, הוא אחראי על עולם ומלואו ולכן הוא עמוס מאוד – כִּי־שִׂיחַ וְְכִי־שִׂיג לוֹ, אולי הוא עסוק עתה בשיחה או עוסק בבעיה כלשהי, וְְכִי־דֶרֶךְְְ לוֹ, אולי יצא לדרך ואיננו שומע, או: אולי הוא עושה את צרכיו. אוּלַי יָשֵׁן הוּא – וְְאם תצעקו חזק יותר – יִקָץ, יתעורר.
-
וַיִּקְְְרְְאוּ בְְּקוֹל גָּדוֹל, וַיִּתְְְגֹּדְְדוּ, חתכו את בשרם כְְּמִשְְְׁפָּטָם, כמנהגם בַּחֲרָבוֹת וּבָרְְמָחִים עַד־שְְׁפָָךְְְ־דָּם עֲלֵיהֶם מתוך אקסטזה או סיגוף עצמי מכוון.
-
וַיְְְהִי כַּעֲבֹר שעת הַצָָּהֳֳרַיִם, וַיִּתְְְנַבְְּאוּ, אמרו שלפי נבואתם יש להמתין עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְְְחָה, הזמן שבו מעלים את קרבן המנחה. וְְאֵין־קוֹל וְְאֵין־עֹנֶה וְְאֵין קָשֶׁב. לא היה מי שהקשיב להם, ולכן לא זכו לקול ולמענה.
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְְכָָל־הָעָם: גְְּשׁוּ אֵלַי. וַיִּגְְּשׁוּ כָָל־הָעָם אֵלָיו, וַיְְְרַפֵּא, תיקן אֶת־מִזְְְבַּח ה' הֶהָרוּס. המזבח העתיק לה' שנותר במקום מן התקופה שהיה מותר לעבוד לה' בבמות. לחלופין, זה היה המזבח שבנה אליהו, שהרסו כהני הבעל בקפיצותיהם האקסטטיות, ואולי עשו כך כדי לבזותו.
-
וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ לצורך שיקום המזבח שְְׁתֵּים עֶשְְְׂרֵה אֲבָנִים כְְּמִסְְְפַּר שִׁבְְְטֵי בְְנֵי־יַעֲקֹב, אֲשֶׁר הָיָה דְְבַר־ה' אֵלָיו – אל יעקב לֵאמֹר: יִשְְְׂרָאֵל יִהְְְיֶה שְְׁמֶךָ. יעקב נקרא ישראל. הואיל וכל ישראל נקראים על שם יעקב, הוא בנה מזבח הבנוי מאבנים כמניין בני יעקב, שבטי ישראל.
-
וַיִּבְְְנֶה אֶת־הָאֲבָנִים מִזְְְבֵּחַ בְְּשֵׁם ה', וַיַּעַשׂ תְְּעָלָה המקיפה שטח של כְְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע סָבִיב לַמִּזְְְבֵּחַ. שטח שבו אפשר לזרוע סאתיים זרעים – למעלה מדונם.
-
וַיַּעֲרֹךְְְ אֶת־הָעֵצִים, וַיְְְנַתַּח אֶת־הַפָּר וַיָּשֶׂם אותו עַל־הָעֵצִים.
-
וַיֹּאמֶר: מִלְְְאוּ, מַלאו אַרְְְבָּעָה כַדִּים מַיִם וְְיִצְְקוּ, וישפכו אותם עַל־הָעֹלָה וְְעַל־הָעֵצִים שתחתיה. וַיֹּאמֶר: שְְׁנוּ, שִׁפכו פעם נוספת – וַיִּשְְְׁנוּ. וַיֹּאמֶר: שַׁלֵּשׁוּ, שִׁפכו פעם שלישית – וַיְְְשַׁלֵּשׁוּ.
-
וַיֵּלְְכוּ הַמַּיִם סָבִיב לַמִּזְְְבֵּחַ, וְְגַם אֶת־הַתְְּעָלָה מִלֵּא־מָיִם.
-
וַיְְְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְְְחָה, כשהגיע זמן הקרבת קרבן המנחה, וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר: ה' אֱלֹהֵי אַבְְְרָהָם יִצְְְחָק וְְיִשְְְׂרָאֵל, הַיּוֹם יִוָּדַע לכול כִּי־אַתָּה אֱלֹהִים בְְּיִשְְְׂרָאֵל, וַאֲנִי עַבְְְדֶּךָ, וּבִדְְְבָרְְךָ עָשִׂיתִי אֵת כָָּל־הַדְְּבָרִים הָאֵלֶּה.
-
עֲנֵנִי, ה', עֲנֵנִי, וְְיֵדְְעוּ הָעָם הַזֶּה כִּי־אַתָּה ה' הָאֱלֹהִים, וְְאַתָּה הוא ש הֲסִבֹּתָ אֶת־לִבָּם אֲחֹרַנִּית. היה ראוי שישראל יראו נסים ומופתים ויכירו את מעשיך בעולם בכל שעה, אך אתה אינך מראה להם את אותותיך תמיד. מנגד מושכת את לבם עבודת הבעל, שהיא צבעונית ומרשימה הרבה יותר. כך אתה בעקיפין מסובב את לבם ומטה אותו הלאה ממך. אליהו לא חסך בדברים גם כלפי אלוקים.
-
וַתִּפֹּל אֵשׁ־ה' וַתֹּאכַל אֶת־הָעֹלָה וְְאֶת־הָעֵצִים וְְאֶת־הָאֲבָנִים וְְאֶת־הֶעָפָר, ואפילו אֶת־הַמַּיִם אֲשֶׁר־בַּתְְּעָלָה מסביב לִחֵכָה, כִּלתה, והם התייבשו.
-
וַיַּרְְְא כָָּל־הָעָם וַיִּפְְּלוּ עַל־פְְּנֵיהֶם בהשתאות, וַיֹּאמְְרוּ: ה' הוּא הָאֱלֹהִים! ה' הוּא הָאֱלֹהִים! זו האמת.
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם: עכשיו, כשנוכחתם לדעת מה עניינם של נביאי הבעל, תִּפְְְשׂוּ אֶת־נְְבִיאֵי הַבַּעַל, אִישׁ אַל־יִמָּלֵט מֵהֶם. וַיִּתְְְפְְּשׂוּם, וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל־נַחַל קִישׁוֹן, שאיננו רחוק מהר הכרמל, וַיִּשְְְׁחָטֵם שָׁם.
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְְאַחְְְאָב, שנכח בטקס, אף על פי שלא עשה דבר : עֲלֵה אֱכֹל וּשְְְׁתֵה, כעת יכול אתה לעלות לביתך, כִּי אני שומע את קוֹל הֲמוֹן, המיית הַגָּשֶׁם.
-
וַיַּעֲלֶה אַחְְְאָב לֶאֱכֹל וְְלִשְְְׁתּוֹת. וְְאֵלִיָּהוּ עָלָה אֶל־רֹאשׁ הַכַּרְְְמֶל וַיִּגְְְהַר, התכופף, כרע אַרְְְצָה, וַיָּשֶׂם פָּנָיו בֵּין בִּרְְְכָּו. תנוחה זו שימשה לריכוז בתפילה.
-
וַיֹּאמֶר אֶל־נַעֲרוֹ: עֲלֵה־נָא גבוה יותר בהר ו הַבֵּט דֶּרֶךְְְ־יָם, בדרך הפונה אל הים. וַיַּעַל וַיַּבֵּט, וַיֹּאמֶר: אֵין מְְאוּמָה. אינני רואה דבר. וַיֹּאמֶר: שֻׁב, הסתכל שוב אם מגיע ענן כלשהו מהים, וכך שֶׁבַע פְְּעָמִים.
-
וַיְְְהִי בַּפעם ה שְְּׁבִעִית, וַיֹּאמֶר הנער : הִנֵּה־עָב, ענן קְְטַנָּה כְְּכַף ידו של אִישׁ עֹלָה מִיָּם. וַיֹּאמֶר אליהו : עֲלֵה אֱמֹר אֶל־אַחְְְאָב: אֱסֹר, קשור את הסוסים למרכבה וָרֵד, וְְלֹא יַעֲצָָרְְְכָה הַגָּשֶׁם. וסע מהר כדי שהגשם לא יעכב אותך בדרך .
-
וַיְְְהִי עַד־כֹּה וְְעַד־כֹּה, עד שהספיקו לרתום את הסוסים, וְְהַשָּׁמַיִם הִתְְְקַדְְּרוּ עָבִים וְְרוּחַ, וַיְְְהִי גֶּשֶׁם גָּדוֹל. זה היה קץ הבצורת. וַיִּרְְְכַּב אַחְְְאָב וַיֵּלֶךְְְ יִזְְְרְְעֶאלָה. ביזרעאל, שהיה מקום קטן משומרון, שכן ארמון החורף של מלכי ישראל.
-
וְְיַד־ה', כוח גדול הָיְְתָה אֶל־אֵלִיָּהוּ, וַיְְְשַׁנֵּס, כרך חגורה על מָָתְְְנָיו וַיָּרָָץ לִפְְְנֵי אַחְְְאָב עַד־בֹּאֲכָה יִזְְְרְְעֶאלָה. בכוחות על – טבעיים רץ אליהו ריצה ממושכת לפני הסוסים הדוהרים עד בית אחאב ביזרעאל. מעשה זה ביטא את עצמתו של אליהו מצד אחד; ואת הכבוד שביטא כלפי המלך מצד שני. אולי אליהו כיבד את אחאב בריצה זו, משום שאחאב נכח בשחיטת כל נביאי הבעל ולא מחה, אף שהם חסו תחת אשתו.
פסוקים
-
ויהי ימים רבים ודבר־יהוה היה אל־אליהו בשנה השלישית לאמר לך הראה אל־אחאב ואתנה מטר על־פני האדמה
-
וילך אליהו להראות אל־אחאב והרעב חזק בשמרון
-
ויקרא אחאב אל־עבדיהו אשר על־הבית ועבדיהו היה ירא את־יהוה מאד
-
ויהי בהכרית איזבל את נביאי יהוה ויקח עבדיהו מאה נבאים ויחביאם חמשים איש במערה וכלכלם לחם ומים
-
ויאמר אחאב אל־עבדיהו לך בארץ אל־כל־מעיני המים ואל כל־הנחלים אולי נמצא חציר ונחיה סוס ופרד ולוא נכרית מהבהמה
-
ויחלקו להם את־הארץ לעבר־בה אחאב הלך בדרך אחד לבדו ועבדיהו הלך בדרך־אחד לבדו
-
ויהי עבדיהו בדרך והנה אליהו לקראתו ויכרהו ויפל על־פניו ויאמר האתה זה אדני אליהו
-
ויאמר לו אני לך אמר לאדניך הנה אליהו
-
ויאמר מה חטאתי כי־אתה נתן את־עבדך ביד־אחאב להמיתני
-
חי יהוה אלהיך אם־יש־גוי וממלכה אשר לא־שלח אדני שם לבקשך ואמרו אין והשביע את־הממלכה ואת־הגוי כי לא ימצאכה
-
ועתה אתה אמר לך אמר לאדניך הנה אליהו
-
והיה אני אלך מאתך ורוח יהוה ישאך על אשר לא־אדע ובאתי להגיד לאחאב ולא ימצאך והרגני ועבדך ירא את־יהוה מנערי
-
הלא־הגד לאדני את אשר־עשיתי בהרג איזבל את נביאי יהוה ואחבא מנביאי יהוה מאה איש חמשים חמשים איש במערה ואכלכלם לחם ומים
-
ועתה אתה אמר לך אמר לאדניך הנה אליהו והרגני
-
ויאמר אליהו חי יהוה צבאות אשר עמדתי לפניו כי היום אראה אליו
-
וילך עבדיהו לקראת אחאב ויגד־לו וילך אחאב לקראת אליהו
-
ויהי כראות אחאב את־אליהו ויאמר אחאב אליו האתה זה עכר ישראל
-
ויאמר לא עכרתי את־ישראל כי אם־אתה ובית אביך בעזבכם את־מצות יהוה ותלך אחרי הבעלים
-
ועתה שלח קבץ אלי את־כל־ישראל אל־הר הכרמל ואת־נביאי הבעל ארבע מאות וחמשים ונביאי האשרה ארבע מאות אכלי שלחן איזבל
-
וישלח אחאב בכל־בני ישראל ויקבץ את־הנביאים אל־הר הכרמל
-
ויגש אליהו אל־כל־העם ויאמר עד־מתי אתם פסחים על־שתי הסעפים אם־יהוה האלהים לכו אחריו ואם־הבעל לכו אחריו ולא־ענו העם אתו דבר
-
ויאמר אליהו אל־העם אני נותרתי נביא ליהוה לבדי ונביאי הבעל ארבע־מאות וחמשים איש
-
ויתנו־לנו שנים פרים ויבחרו להם הפר האחד וינתחהו וישימו על־העצים ואש לא ישימו ואני אעשה את־הפר האחד ונתתי על־העצים ואש לא אשים
-
וקראתם בשם אלהיכם ואני אקרא בשם־יהוה והיה האלהים אשר־יענה באש הוא האלהים ויען כל־העם ויאמרו טוב הדבר
-
ויאמר אליהו לנביאי הבעל בחרו לכם הפר האחד ועשו ראשנה כי אתם הרבים וקראו בשם אלהיכם ואש לא תשימו
-
ויקחו את־הפר אשר־נתן להם ויעשו ויקראו בשם־הבעל מהבקר ועד־הצהרים לאמר הבעל עננו ואין קול ואין ענה ויפסחו על־המזבח אשר עשה
-
ויהי בצהרים ויהתל בהם אליהו ויאמר קראו בקול־גדול כי־אלהים הוא כי שיח וכי־שיג לו וכי־דרך לו אולי ישן הוא ויקץ
-
ויקראו בקול גדול ויתגדדו כמשפטם בחרבות וברמחים עד־שפך־דם עליהם
-
ויהי כעבר הצהרים ויתנבאו עד לעלות המנחה ואין־קול ואין־ענה ואין קשב
-
ויאמר אליהו לכל־העם גשו אלי ויגשו כל־העם אליו וירפא את־מזבח יהוה ההרוס
-
ויקח אליהו שתים עשרה אבנים כמספר שבטי בני־יעקב אשר היה דבר־יהוה אליו לאמר ישראל יהיה שמך
-
ויבנה את־האבנים מזבח בשם יהוה ויעש תעלה כבית סאתים זרע סביב למזבח
-
ויערך את־העצים וינתח את־הפר וישם על־העצים
-
ויאמר מלאו ארבעה כדים מים ויצקו על־העלה ועל־העצים ויאמר שנו וישנו ויאמר שלשו וישלשו
-
וילכו המים סביב למזבח וגם את־התעלה מלא־מים
-
ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר יהוה אלהי אברהם יצחק וישראל היום יודע כי־אתה אלהים בישראל ואני עבדך ובדבריך [ובדברך] עשיתי את כל־הדברים האלה
-
ענני יהוה ענני וידעו העם הזה כי־אתה יהוה האלהים ואתה הסבת את־לבם אחרנית
-
ותפל אש־יהוה ותאכל את־העלה ואת־העצים ואת־האבנים ואת־העפר ואת־המים אשר־בתעלה לחכה
-
וירא כל־העם ויפלו על־פניהם ויאמרו יהוה הוא האלהים יהוה הוא האלהים
-
ויאמר אליהו להם תפשו את־נביאי הבעל איש אל־ימלט מהם ויתפשום ויורדם אליהו אל־נחל קישון וישחטם שם
-
ויאמר אליהו לאחאב עלה אכל ושתה כי־קול המון הגשם
-
ויעלה אחאב לאכל ולשתות ואליהו עלה אל־ראש הכרמל ויגהר ארצה וישם פניו בין ברכו [ברכיו]
-
ויאמר אל־נערו עלה־נא הבט דרך־ים ויעל ויבט ויאמר אין מאומה ויאמר שב שבע פעמים
-
ויהי בשבעית ויאמר הנה־עב קטנה ככף־איש עלה מים ויאמר עלה אמר אל־אחאב אסר ורד ולא יעצרכה הגשם
-
ויהי עד־כה ועד־כה והשמים התקדרו עבים ורוח ויהי גשם גדול וירכב אחאב וילך יזרעאלה
-
ויד־יהוה היתה אל־אליהו וישנס מתניו וירץ לפני אחאב עד־באכה יזרעאלה
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי יָמִים רַבִּים וּדְבַר־יְהוָה הָיָה אֶל־אֵלִיָּהוּ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית לֵאמֹר לֵךְ הֵרָאֵה אֶל־אַחְאָב וְאֶתְּנָה מָטָר עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה׃
-
וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל־אַחְאָב וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁמְרוֹן׃
-
וַיִּקְרָא אַחְאָב אֶל־עֹבַדְיָהוּ אֲשֶׁר עַל־הַבָּיִת וְעֹבַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת־יְהוָה מְאֹד׃
-
וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם׃
-
וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל־עֹבַדְיָהוּ לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל־כָּל־מַעְיְנֵי הַמַּיִם וְאֶל כָּל־הַנְּחָלִים אוּלַי נִמְצָא חָצִיר וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד וְלוֹא נַכְרִית מֵהַבְּהֵמָה׃
-
וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת־הָאָרֶץ לַעֲבָר־בָּהּ אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ וְעֹבַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ־אֶחָד לְבַדּוֹ׃
-
וַיְהִי עֹבַדְיָהוּ בַּדֶּרֶךְ וְהִנֵּה אֵלִיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיַּכִּרֵהוּ וַיִּפֹּל עַל־פָּנָיו וַיֹּאמֶר הַאַתָּה זֶה אֲדֹנִי אֵלִיָּהוּ׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ אָנִי לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ׃
-
וַיֹּאמֶר מֶה חָטָאתִי כִּי־אַתָּה נֹתֵן אֶת־עַבְדְּךָ בְּיַד־אַחְאָב לַהֲמִיתֵנִי׃
-
חַי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אִם־יֶשׁ־גּוֹי וּמַמְלָכָה אֲשֶׁר לֹא־שָׁלַח אֲדֹנִי שָׁם לְבַקֶּשְׁךָ וְאָמְרוּ אָיִן וְהִשְׁבִּיעַ אֶת־הַמַּמְלָכָה וְאֶת־הַגּוֹי כִּי לֹא יִמְצָאֶכָּה׃
-
וְעַתָּה אַתָּה אֹמֵר לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ׃
-
וְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְ מֵאִתָּךְ וְרוּחַ יְהוָה יִשָּׂאֲךָ עַל אֲשֶׁר לֹא־אֵדָע וּבָאתִי לְהַגִּיד לְאַחְאָב וְלֹא יִמְצָאֲךָ וַהֲרָגָנִי וְעַבְדְּךָ יָרֵא אֶת־יְהוָה מִנְּעֻרָי׃
-
הֲלֹא־הֻגַּד לַאדֹנִי אֵת אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי בַּהֲרֹג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וָאַחְבִּא מִנְּבִיאֵי יְהוָה מֵאָה אִישׁ חֲמִשִּׁים חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם׃
-
וְעַתָּה אַתָּה אֹמֵר לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ וַהֲרָגָנִי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ חַי יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו׃
-
וַיֵּלֶךְ עֹבַדְיָהוּ לִקְרַאת אַחְאָב וַיַּגֶּד־לוֹ וַיֵּלֶךְ אַחְאָב לִקְרַאת אֵלִיָּהוּ׃
-
וַיְהִי כִּרְאוֹת אַחְאָב אֶת־אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֵלָיו הַאַתָּה זֶה עֹכֵר יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיֹּאמֶר לֹא עָכַרְתִּי אֶת־יִשְׂרָאֵל כִּי אִם־אַתָּה וּבֵית אָבִיךָ בַּעֲזָבְכֶם אֶת־מִצְוֺת יְהוָה וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי הַבְּעָלִים׃
-
וְעַתָּה שְׁלַח קְבֹץ אֵלַי אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵל אֶל־הַר הַכַּרְמֶל וְאֶת־נְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים וּנְבִיאֵי הָאֲשֵׁרָה אַרְבַּע מֵאוֹת אֹכְלֵי שֻׁלְחַן אִיזָבֶל׃
-
וַיִּשְׁלַח אַחְאָב בְּכָל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּקְבֹּץ אֶת־הַנְּבִיאִים אֶל־הַר הַכַּרְמֶל׃
-
וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל־כָּל־הָעָם וַיֹּאמֶר עַד־מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל־שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים אִם־יְהוָה הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו וְאִם־הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו וְלֹא־עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל־הָעָם אֲנִי נוֹתַרְתִּי נָבִיא לַיהוָה לְבַדִּי וּנְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע־מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים אִישׁ׃
-
וְיִתְּנוּ־לָנוּ שְׁנַיִם פָּרִים וְיִבְחֲרוּ לָהֶם הַפָּר הָאֶחָד וִינַתְּחֻהוּ וְיָשִׂימוּ עַל־הָעֵצִים וְאֵשׁ לֹא יָשִׂימוּ וַאֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת־הַפָּר הָאֶחָד וְנָתַתִּי עַל־הָעֵצִים וְאֵשׁ לֹא אָשִׂים׃
-
וּקְרָאתֶם בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם וַאֲנִי אֶקְרָא בְשֵׁם־יְהוָה וְהָיָה הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר־יַעֲנֶה בָאֵשׁ הוּא הָאֱלֹהִים וַיַּעַן כָּל־הָעָם וַיֹּאמְרוּ טוֹב הַדָּבָר׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לִנְבִיאֵי הַבַּעַל בַּחֲרוּ לָכֶם הַפָּר הָאֶחָד וַעֲשׂוּ רִאשֹׁנָה כִּי אַתֶּם הָרַבִּים וְקִרְאוּ בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם וְאֵשׁ לֹא תָשִׂימוּ׃
-
וַיִּקְחוּ אֶת־הַפָּר אֲשֶׁר־נָתַן לָהֶם וַיַּעֲשׂוּ וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם־הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד־הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר הַבַּעַל עֲנֵנוּ וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה וַיְפַסְּחוּ עַל־הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה׃
-
וַיְהִי בַצָּהֳרַיִם וַיְהַתֵּל בָּהֶם אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר קִרְאוּ בְקוֹל־גָּדוֹל כִּי־אֱלֹהִים הוּא כִּי שִׂיחַ וְכִי־שִׂיג לוֹ וְכִי־דֶרֶךְ לוֹ אוּלַי יָשֵׁן הוּא וְיִקָץ׃
-
וַיִּקְרְאוּ בְּקוֹל גָּדוֹל וַיִּתְגֹּדְדוּ כְּמִשְׁפָּטָם בַּחֲרָבוֹת וּבָרְמָחִים עַד־שְׁפָךְ־דָּם עֲלֵיהֶם׃
-
וַיְהִי כַּעֲבֹר הַצָּהֳרַיִם וַיִּתְנַבְּאוּ עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְחָה וְאֵין־קוֹל וְאֵין־עֹנֶה וְאֵין קָשֶׁב׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְכָל־הָעָם גְּשׁוּ אֵלַי וַיִּגְּשׁוּ כָל־הָעָם אֵלָיו וַיְרַפֵּא אֶת־מִזְבַּח יְהוָה הֶהָרוּס׃
-
וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים כְּמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי־יַעֲקֹב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר־יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ׃
-
וַיִּבְנֶה אֶת־הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ בְּשֵׁם יְהוָה וַיַּעַשׂ תְּעָלָה כְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ׃
-
וַיַּעֲרֹךְ אֶת־הָעֵצִים וַיְנַתַּח אֶת־הַפָּר וַיָּשֶׂם עַל־הָעֵצִים׃
-
וַיֹּאמֶר מִלְאוּ אַרְבָּעָה כַדִּים מַיִם וְיִצְקוּ עַל־הָעֹלָה וְעַל־הָעֵצִים וַיֹּאמֶר שְׁנוּ וַיִּשְׁנוּ וַיֹּאמֶר שַׁלֵּשׁוּ וַיְשַׁלֵּשׁוּ׃
-
וַיֵּלְכוּ הַמַּיִם סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ וְגַם אֶת־הַתְּעָלָה מִלֵּא־מָיִם׃
-
וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי־אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ ובדבריך [וּבִדְבָרְךָ] עָשִׂיתִי אֵת כָּל־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה׃
-
עֲנֵנִי יְהוָה עֲנֵנִי וְיֵדְעוּ הָעָם הַזֶּה כִּי־אַתָּה יְהוָה הָאֱלֹהִים וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת־לִבָּם אֲחֹרַנִּית׃
-
וַתִּפֹּל אֵשׁ־יְהוָה וַתֹּאכַל אֶת־הָעֹלָה וְאֶת־הָעֵצִים וְאֶת־הָאֲבָנִים וְאֶת־הֶעָפָר וְאֶת־הַמַּיִם אֲשֶׁר־בַּתְּעָלָה לִחֵכָה׃
-
וַיַּרְא כָּל־הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל־פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם תִּפְשׂוּ אֶת־נְבִיאֵי הַבַּעַל אִישׁ אַל־יִמָּלֵט מֵהֶם וַיִּתְפְּשׂוּם וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל־נַחַל קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְאַחְאָב עֲלֵה אֱכֹל וּשְׁתֵה כִּי־קוֹל הֲמוֹן הַגָּשֶׁם׃
-
וַיַּעֲלֶה אַחְאָב לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְאֵלִיָּהוּ עָלָה אֶל־רֹאשׁ הַכַּרְמֶל וַיִּגְהַר אַרְצָה וַיָּשֶׂם פָּנָיו בֵּין ברכו [בִּרְכָּיו׃]
-
וַיֹּאמֶר אֶל־נַעֲרוֹ עֲלֵה־נָא הַבֵּט דֶּרֶךְ־יָם וַיַּעַל וַיַּבֵּט וַיֹּאמֶר אֵין מְאוּמָה וַיֹּאמֶר שֻׁב שֶׁבַע פְּעָמִים׃
-
וַיְהִי בַּשְּׁבִעִית וַיֹּאמֶר הִנֵּה־עָב קְטַנָּה כְּכַף־אִישׁ עֹלָה מִיָּם וַיֹּאמֶר עֲלֵה אֱמֹר אֶל־אַחְאָב אֱסֹר וָרֵד וְלֹא יַעַצָרְכָה הַגָּשֶׁם׃
-
וַיְהִי עַד־כֹּה וְעַד־כֹּה וְהַשָּׁמַיִם הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ וַיְהִי גֶּשֶׁם גָּדוֹל וַיִּרְכַּב אַחְאָב וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה׃
-
וְיַד־יְהוָה הָיְתָה אֶל־אֵלִיָּהוּ וַיְשַׁנֵּס מָתְנָיו וַיָּרָץ לִפְנֵי אַחְאָב עַד־בֹּאֲכָה יִזְרְעֶאלָה׃
מקומות
-
יזרעאל
-
נחל קישון
נחל בעמק יזרעאל הזורם מערבה, בין הכרמל לגבעות הגליל התחתון, לכוון עמק עכו.
-
הר הכרמל
רכס הרים המהווה שלוחה צפונית מערבית של הרי שומרון. נמצא ממערב ומדרום לעמק יזרעאל.
-
ישראל