מלכים א-פרק-22
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיֵּשְְׁבוּ ישראל וארם שָׁלֹשׁ שָׁנִים שבמהלכן אֵין מִלְְְחָמָה בֵּין אֲרָם וּבֵין יִשְְְׂרָאֵל.
-
וַיְְְהִי בַּשָּׁנָה הַשְְּׁלִישִׁית, וַיֵּרֶד יְְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה אֶל־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל לבקרו. בכך חרג יהושפט ממדיניותם של מלכי יהודה.
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־עֲבָדָיו: הַיְְְדַעְְְתֶּם כִּי־לָנוּ רָמֹת גִּלְְְעָד, הרי ידוע לכם שרמות גלעד היא חלק מממלכתנו, הארמים כבשו אותה מאתנו בעבר, כבר הייתה לנו הזדמנות לתבוע אותה, וַאֲנַחְְְנוּ מַחְְְשִׁים, שותקים, נמנעים מִקַּחַת אֹתָהּ מִיַּד מֶלֶךְְְ אֲרָם. אולי הגיעה השעה להשיבה אלינו.
-
וַיֹּאמֶר אֶל־יְְהוֹשָׁפָט: הֲתֵלֵךְְְ אִתִּי לַמִּלְְְחָמָה ב רָמֹת גִּלְְְעָד? אמנם שטח זה שייך באופן ישיר לממלכת ישראל, אבל בתפיסה רחבה יותר הוא חלק מארץ ישראל. וַיֹּאמֶר יְְהוֹשָׁפָט אֶל־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל: כָּמוֹנִי כָמוֹךָ, אפעל כמו שאתה תפעל, כְְּעַמִּי כְְעַמֶּךָ, כְְּסוּסַי כְְּסוּסֶיךָ. אני מסכים בלב שלם. אני, עמי וצבאי נעשה הכול אתך, עם עמך וצבאך.
-
וַיֹּאמֶר יְְהוֹשָׁפָט אֶל־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל: דְְּרָָשׁ, חפש, בקש נָא כַיּוֹם אֶת־דְְּבַר ה'. בקש הדרכה מאת ה' כראוי לפני יציאה למלחמה.
-
וַיִּקְְְבֹּץ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶת־הַנְְּבִיאִים, כְְּאַרְְְבַּע מֵאוֹת אִישׁ. נביאי ה' באותה עת כבר לא נרדפו, כפי שהיה קודם לכן. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: הַאֵלֵךְְְ עַל־רָמֹת גִּלְְְעָד לַמִּלְְְחָמָה אִם־אֶחְְְדָּל, אמנע? וַיֹּאמְְרוּ כולם כאחד : עֲלֵה למלחמה, וְְיִתֵּן אֲדֹנָי את האויב בְְּיַד הַמֶּלֶךְְְ.
-
וַיֹּאמֶר יְְהוֹשָׁפָט מלך יהודה : הַאֵין פֹּה נָבִיא לַה' עוֹד, נביא נוסף וְְנִדְְְרְְשָׁה מֵאֹתוֹ, מאִתו?
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־יְְהוֹשָׁפָט: יש עוֹד אִישׁ־אֶחָד לִדְְְרֹשׁ אֶת־ה' מֵאֹתוֹ, וַאֲנִי שְְׂנֵאתִיו כִּי לֹא־יִתְְְנַבֵּא, תמיד אינו מתנבא עָלַי טוֹב כִּי אִם־רָע – מִיכָיְְְהוּ בֶּן־יִמְְְלָה, ולכן לא קראתי לו. וַיֹּאמֶר יְְהוֹשָׁפָט אל אחאב בנימוס ובכבוד : אַל־יֹאמַר הַמֶּלֶךְְְ כֵּן. אל תדבר סרה בנביא.
-
וַיִּקְְְרָא מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל אֶל־סָרִיס אֶחָד ממשרתיו וַיֹּאמֶר: מַהֲרָה, הבא מהר את מִיכָיְְְהוּ בֶן־יִמְְְלָה.
-
וּמֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה יֹשְְׁבִים אִישׁ עַל־כִּסְְְאוֹ מְְלֻבָּשִׁים בְְּגָדִים חשובים, כיאה למלכים, מפני שזוהי התייעצות טקסית, בְְּגֹרֶן פֶּתַח שַׁעַר שֹׁמְְרוֹן. וְְכָָל־הַנְְּבִיאִים מִתְְְנַבְְּאִים לִפְְְנֵיהֶם במרחבי הגורן.
-
וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְְְקִיָּה בֶן־כְְּנַעֲנָה, אחד הנביאים קַרְְְנֵי בַרְְְזֶל, אולי הניחן באופן סמלי על ראשו וַיֹּאמֶר: כֹּה־אָמַר ה': בְְּאֵלֶּה תְְּנַגַּח אֶת־אֲרָם עַד־כַּלֹּתָם. הנה סמל לניצחונך המובטח.
-
וְְכָָל־הַנְְּבִאִים נִבְְּאִים כֵּן לֵאמֹר: עֲלֵה אל רָמֹת גִּלְְְעָד וְְהַצְְְלַח, וְְנָתַן ה' בְְּיַד הַמֶּלֶךְְְ.
-
וְְהַמַּלְְְאָךְְְ, השליח אֲשֶׁר־הָלַךְְְ בינתיים לִקְְְרֹא ל מִיכָיְְְהוּ דִּבֶּר אֵלָיו לֵאמֹר: הִנֵּה־נָא דִּבְְְרֵי הַנְְּבִיאִים פֶּה־אֶחָד טוֹב אֶל־הַמֶּלֶךְְְ. אולי תחרוג ממנהגך להוכיח ולנבא קשות, והפעם יְְהִי־נָא דְְבָרְְךָ כִּדְְְבַר אַחַד מֵהֶם, וְְדִבַּרְְְתָּ טּוֹב.
-
וַיֹּאמֶר אליו מִיכָיְְְהוּ: לא רצונו של המלך וציפיותיו יכוונו את דברי. חַי־ה', אני נשבע בשם ה' כִּי אֶת־אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֵלַי – אֹתוֹ אֲדַבֵּר.
-
וַיָּבוֹא אֶל־הַמֶּלֶךְְְ אחאב, וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְְְ אֵלָיו: מִיכָיְְְהוּ, הֲנֵלֵךְְְ אֶל־רָמֹת גִּלְְְעָד לַמִּלְְְחָמָה אִם־נֶחְְְדָּל? וַיֹּאמֶר אֵלָיו מיכיהו באירוניה ובלעג, בסגנון שהשתמשו בו גם שאר הנביאים : עֲלֵה וְְהַצְְְלַח, וְְנָתַן ה' את האויבים בְְּיַד הַמֶּלֶךְְְ. רצית לשמוע גם ממני את מה שכבר שמעת?! – הרי לך.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו הַמֶּלֶךְְְ: עַד־כַּמֶּה פְְעָמִים אֲנִי מַשְְְׁבִּיעֶךָ אֲשֶׁר לֹא־תְְדַבֵּר אֵלַי רַק־אֱמֶת בְְּשֵׁם ה'.
-
וַיֹּאמֶר את נבואתו האמתית : רָאִיתִי אֶת־כָָּל־יִשְְְׂרָאֵל נְְפֹצִים, מתפזרים אֶל־הֶהָרִים כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין־לָהֶם רֹעֶה, וַיֹּאמֶר ה': לֹא־אֲדֹנִים לָאֵלֶּה. יָשׁוּבוּ אִישׁ־לְְבֵיתוֹ בְְּשָׁלוֹם. ישראל יתפזרו משום שאתה, אדונם, תיפול בקרב.
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־יְְהוֹשָׁפָט: הֲלֹא אָמַרְְְתִּי אֵלֶיךָ שהאיש הזה לוֹא־יִתְְְנַבֵּא עָלַי טוֹב כִּי אִם־רָע.
-
וַיֹּאמֶר מיכיהו : לָכֵן שְְׁמַע את דְְּבַר־ה': רָאִיתִי אֶת־ה' יֹשֵׁב עַל־כִּסְְְאוֹ כמלך בשמים, וְְכָָל־צְְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו מִימִינוֹ וּמִשְְּׂמֹאלוֹ.
-
וַיֹּאמֶר ה': מִי יהיה זה ש יְְפַתֶּה אֶת־אַחְְְאָב לצאת למלחמה, וְְיַעַל וְְיִפֹּל בְְּרָמֹת גִּלְְְעָד? וַיֹּאמֶר זֶה בְְּכֹה וְְזֶה אֹמֵר בְְּכֹה. כל אחד מן הנוכחים שם אמר אם הוא ילך או לא ילך.
-
וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְְְנֵי ה' וַיֹּאמֶר: אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ. וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו: בַּמָּה? כיצד תעשה זאת?
-
וַיֹּאמֶר: אֵצֵא וְְהָיִיתִי רוּחַ שֶׁקֶר בְְּפִי כָָּל־נְְבִיאָיו. כל הנביאים המצפים לשמוע את דבר ה' יקבלו את דברי השקר שלי במקום נבואת אמת . וַיֹּאמֶר ה' לרוח : תְְּפַתֶּה וְְגַם־תּוּכָל, תצליח. צֵא וַעֲשֵׂה־כֵן. אני מרשה לך לעשות זאת .
-
וְְעַתָּה הִנֵּה נָתַן ה' רוּחַ שֶׁקֶר בְְּפִי כָָּל־נְְבִיאֶיךָ אֵלֶּה, אבל למעשה – וַה' דִּבֶּר עָלֶיךָ רָעָה.
-
וַיִּגַּשׁ צִדְְְקִיָּהוּ בֶן־כְְּנַעֲנָה, ראש הנביאים, וַיַּכֶּה אֶת־מִיכָיְְְהוּ עַל־הַלֶּחִי וַיֹּאמֶר: הרי אני הוא הנביא הגדול. אֵי־זֶה, כיצד עָבַר רוּחַ־ה' מֵאִתִּי לְְדַבֵּר אוֹתָךְְְ?! איך אתה מעז לטעון שאלי באה רוח כזב, ואילו אתה מוסר את דבר ה' האמתי?!
-
וַיֹּאמֶר מִיכָיְְְהוּ: הִנְְּךָ רֹאֶה בַּיּוֹם הַהוּא, עוד יבוא יום אֲשֶׁר תָּבֹא חֶדֶר בְְּחֶדֶר לְְהֵחָבֵה, להתחבא . כשתבוא המפלה תיווכח שנבואתך לא הייתה נבואת אמת, ואז תתחבא בחדרי חדרים מחמת הבושה.
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל לסריס שהביא את מיכיהו : קַח אֶת־מִיכָיְְְהוּ וַהֲשִׁיבֵהוּ אֶל־אָמֹן שַׂר־הָעִיר וְְאֶל־יוֹאָשׁ בֶּן־הַמֶּלֶךְְְ, מושלי העיר.
-
וְְאָמַרְְְתָּ לשניהם : כֹּה אָמַר הַמֶּלֶךְְְ: שִׂימוּ אֶת־זֶה – מיכיהו, המכונה כך בזלזול, בתוך בֵּית הַכֶּלֶא, וְְהַאֲכִלֻהוּ לֶחֶם לַחַץ, בדוחק וּמַיִם לַחַץ. החזיקו אותו בתנאי מעצר קשים עַד בֹּאִי בְְשָׁלוֹם חזרה, ואז אבוא אתו חשבון .
-
וַיֹּאמֶר מִיכָיְְְהוּ למלך ישראל : אִם־שׁוֹב תָּשׁוּב בְְּשָׁלוֹם – אני עצמי אודה ש לֹא־דִבֶּר ה' בִּי. והוא פונה אל כל הנוכחים – וַיֹּאמֶר: שִׁמְְְעוּ, עַמִּים, העם, הקהל, או: יושבי תבל כֻּלָּם. אני בטוח שדבר ה' שבפי אמת הוא, ואם אחאב יצא למלחמה, הוא לא ישוב ממנה חי.
-
וַיַּעַל בכל זאת מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה ל רָמֹת גִּלְְְעָד. אמנם יהושפט ביקש לשמוע את הנבואה, אבל בסופו של דבר מיכיהו לא אסר עליו לצאת למלחמה. הוא שמע ממנו רק שאחאב ייפול במלחמה, ואילו שאר הלוחמים ישובו בשלום אל ביתם.
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל אֶל־יְְהוֹשָׁפָט: הִתְְְחַפֵּשׂ וָבֹא, אתחפש ואבוא בַמִּלְְְחָמָה, וְְאַתָּה לְְבַשׁ בְְּגָדֶיךָ, בגדי מלכות, כי בוודאי הארמים יחפשו אותי ולא אותך. וַיִּתְְְחַפֵּשׂ מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל וַיָּבוֹא בַּמִּלְְְחָמָה.
-
וּמֶלֶךְְְ אֲרָם צִוָּה אֶת־שָׂרֵי הָרֶכֶב אֲשֶׁר־לוֹ, שְְׁלֹשִׁים וּשְְְׁנַיִם, לֵאמֹר: לֹא תִּלָּחֲמוּ במחנה ישראל אֶת, עם קָטֹן וְְאֶת־גָּדוֹל, באופן מפוזר, כִּי אִם־אֶת־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל לְְבַדּוֹ. משימתכם היחידה היא להרוג את אחאב.
-
וַיְְְהִי כִּרְְְאוֹת שָׂרֵי הָרֶכֶב הארמים אֶת־יְְהוֹשָׁפָט, היחיד שלבש בגדי מלך, וְְהֵמָּה אָמְְרוּ: אַךְְְ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל הוּא, וַיָּסֻרוּ עָלָיו לְְהִלָּחֵם. כל המרכבות פנו לתקוף אותו. וַיִּזְְְעַק יְְהוֹשָׁפָט, מפני שראה שהוא מכותר.
-
וַיְְְהִי כִּרְְְאוֹת שָׂרֵי הָרֶכֶב כִּי־לֹא־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל הוּא, כאשר שמעו את קולו, לא רצו לפגוע במלך יהודה, שהרי נצטוו להרוג רק את מלך ישראל. על כן – וַיָּשׁוּבוּ מֵאַחֲרָיו, והניחו אותו לנפשו.
-
וְְאִישׁ ממחנה ארם מָשַׁךְְְ בַּקֶּשֶׁת לְְתֻמּוֹ, ירה מול האויב מבלי לכוון את החץ לאדם מסוים. וַיַּכֶּה אֶת־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל בֵּין הַדְְּבָקִים וּבֵין הַשִּׁרְְְיָן. החץ חדר אל השריון במקום שבו השריון היה מודבק או קשור לבגד שמתחתיו. הירייה שלא הייתה מכוונת פגעה בדיוק בנקודת התורפה של בגדי ההגנה של המלך, והפגיעה בו הייתה אנושה. וַיֹּאמֶר אחאב לְְרַכָּבוֹ: הֲפֹךְְְ יָדְְךָ, הפנה את המרכבה אחורנית, וְְהוֹצִיאֵנִי מִן־הַמַּחֲנֶה, מן המערכה, כִּי הָָחֳֳלֵיתִי, נפגעתי.
-
וַתַּעֲלֶה הַמִּלְְְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא. המלחמה נמשכה גם כאשר אחאב כבר לא השתתף בה בפועל. אחאב לא רצה לגרום למנוסה, ולכן למרות פציעתו לא נטש את המערכה. וְְהַמֶּלֶךְְְ הָיָה מָָעֳֳמָד בַּמֶּרְְְכָּבָה נֹכַח אֲרָם. אחאב התאמץ להחזיק מעמד בגבורה, בעת ששתת ממנו דם ובלא טיפול. וַיָּמָָת בָּעֶרֶב מאיבוד דם, וַיִּצֶק, נזל דַּם־הַמַּכָּה אֶל־חֵיק, תוך הָרָכֶב, והרכב התמלא בדם המלך.
-
וַיַּעֲבֹר הָרִנָּה, השמועה שהמלך נהרג ואין מפקד בראש הצבא, בַּמַּחֲנֶה כְְּבֹא, בזמן שקיעת הַשֶּׁמֶשׁ לֵאמֹר: אִישׁ אֶל־עִירוֹ וְְאִישׁ אֶל־אַרְְְצוֹ. אנשי הצבא החליטו לסגת.
-
וַיָּמָָת הַמֶּלֶךְְְ, וַיָּבוֹא, גופתו הובאה לעירו שֹׁמְְרוֹן. וַיִּקְְְבְְּרוּ אֶת־הַמֶּלֶךְְְ בְְּשֹׁמְְרוֹן.
-
וַיִּשְְְׁטֹף מישהו אֶת־הָרֶכֶב שהיה מלא דם עַל בְְּרֵכַת שֹׁמְְרוֹן. וַיָּלֹקּוּ הַכְְּלָבִים אֶת־דָּמוֹ ששתת מהמרכבה, וְְהַזֹּנוֹת, שלא הקפידו על רחצה במקום מוצנע דווקא רָחָצוּ באותה ברכה. זה היה סופו המביש של דם אחאב כִּדְְְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֵּר ביד אליהו הנביא.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי אַחְְְאָב וְְכָָל־אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן, בית שחלק גדול ממנו היה מעוטר בשנהב אֲשֶׁר בָּנָה לראווה, וְְכָָל־הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה הֲלוֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל, שכן ספר מלכים אינו עוסק בהיסטוריה כשלעצמה.
-
וַיִּשְְְׁכַּב אַחְְְאָב עִם־אֲבֹתָיו. וַיִּמְְְלֹךְְְ אֲחַזְְְיָהוּ בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו, הדור השלישי לבית עמרי. דור המלכים הזה ממשיך בדרכי אבותיו: יהושפט הולך בדרך אביו הטובה, ואחזיהו ממשיך לצעוד בעקבות הוריו המכעיסים את ה'. כעת שב הסיפור לתיאור קורותיהם של מלכי יהודה:
-
וִיהוֹשָׁפָט בֶּן־אָסָא מָלַךְְְ עַל־יְְהוּדָה בִּשְְְׁנַת אַרְְְבַּע לְְאַחְְְאָב מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל.
-
יְְהוֹשָׁפָט בֶּן־שְְׁלֹשִׁים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה בְְּמָָלְְְכוֹ וְְעֶשְְְׂרִים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת־שִׁלְְְחִי.
-
וַיֵּלֶךְְְ בְְּכָָל־דֶּרֶךְְְ אָסָא אָבִיו, שהיה מלך צדיק, לֹא־סָר מִמֶּנּוּ, והמשיך לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְְּעֵינֵי ה',
-
אַךְְְ הַבָּמוֹת, שבהן נהגו להקריב לשם ה' גם בימי יהושפט, לֹא־סָרוּ, עוֹד הָעָם מְְזַבְְּחִים וּמְְְקַטְְּרִים בַּבָּמוֹת. מנהג זה נמשך דורי דורות, והמלך לא היה תקיף דיו כדי לבטלו.
-
וַיַּשְְְׁלֵם יְְהוֹשָׁפָט עִם־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יְְהוֹשָׁפָט וּגְְְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר־עָשָׂה והמלחמות אֲשֶׁר נִלְְְחָם, הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יְְהוּדָה.
-
וְְיֶתֶר הַקָּדֵשׁ, ה זונות ממין זכר שהיו חלק מהפולחן האלילי, אֲשֶׁר נִשְְְׁאַר בִּימֵי אָסָא אָבִיו, בִּעֵר מִן־הָאָרֶץ. את העבודה הזרה הגלויה והמגונה הזו לא הצליח אסא לבער בשלמות, ויהושפט – שהמשיך את דרכו ומלך שנים רבות – סיים את המלאכה.
-
וּמֶלֶךְְְ עצמאי אֵין אז בֶּאֱדוֹם, ממלכת יהודה הייתה תקיפה ולא הניחה לאדומים להמליך מלך, כי אם נִצָּב מֶלֶךְְְ, נציב מבני המקום או מיהודה, שבא מכוחו של מלך יהודה.
-
יְְהוֹשָׁפָט עָשָׂה אֳֳנִיּוֹת תַּרְְְשִׁישׁ, אניות גדולות. תרשיש הייתה רחוקה, ואפשר היה להגיע אליה רק באמצעות אניות גדולות וחזקות, שהיה בהן צוות חותרים, כדי לָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב, להביא זהב מאופיר, כמו שעשה שלמה המלך בשעתו, וְְלֹא הָלָךְְְ, כִּי־נִשְְְׁבְְּרוּ ה אֳֳנִיּוֹת בְְּעֶצְְְיוֹן גָּבֶר, עיר הנמל של ממלכת יהודה בים סוף, שדרכה תכנן יהושפט להגיע לאופיר.
-
אָז אָמַר אֲחַזְְְיָהוּ בֶן־אַחְְְאָב אֶל־יְְהוֹשָׁפָט: יֵלְְכוּ עֲבָדַי עִם־עֲבָדֶיךָ בָָּאֳֳנִיּוֹת. כיוון שהיחסים בין הממלכות היו טובים, הציע אחזיהו סיוע ליהושפט. ממלכת ישראל הייתה קרובה יותר לים, והיא עמדה בקשרים עם מלכי צידון. עבדי אחזיהו היו אפוא מיומנים יותר ויכלו לעזור בתיקון האניות, בבניית אניות חדשות או בהפלגה עצמה. וְְלֹא אָבָה, רצה יְְהוֹשָׁפָט, אולי משום שחשש שמעשה זה אינו טוב בעיני ה'.
-
וַיִּשְְְׁכַּב יְְהוֹשָׁפָט עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם־אֲבֹתָיו בְְּעִיר דָּוִד אָבִיו. וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְהוֹרָם בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.
-
אֲחַזְְְיָהוּ בֶן־אַחְְְאָב מָלַךְְְ עַל־יִשְְְׂרָאֵל בְְּשֹׁמְְרוֹן בִּשְְְׁנַת שְְׁבַע עֶשְְְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה, וַיִּמְְְלֹךְְְ עַל־יִשְְְׂרָאֵל שְְׁנָתָיִם.
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה', וַיֵּלֶךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ אָבִיו אחאב וּבְְְדֶרֶךְְְ אִמּוֹ איזבל וּבְְְדֶרֶךְְְ יָָרָָבְְְעָם בֶּן־נְְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְְְׂרָאֵל. הוא המשיך בעבודה הזרה שבה נהגו הוריו וגם בפולחן העגלים של ירבעם.
-
וַיַּעֲבֹד אֶת־הַבַּעַל וַיִּשְְְׁתַּחֲוֶה לוֹ, וַיַּכְְְעֵס אֶת־ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל כְְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה אָבִיו.
פסוקים
-
וישבו שלש שנים אין מלחמה בין ארם ובין ישראל
-
ויהי בשנה השלישית וירד יהושפט מלך־יהודה אל־מלך ישראל
-
ויאמר מלך־ישראל אל־עבדיו הידעתם כי־לנו רמת גלעד ואנחנו מחשים מקחת אתה מיד מלך ארם
-
ויאמר אל־יהושפט התלך אתי למלחמה רמת גלעד ויאמר יהושפט אל־מלך ישראל כמוני כמוך כעמי כעמך כסוסי כסוסיך
-
ויאמר יהושפט אל־מלך ישראל דרש־נא כיום את־דבר יהוה
-
ויקבץ מלך־ישראל את־הנביאים כארבע מאות איש ויאמר אלהם האלך על־רמת גלעד למלחמה אם־אחדל ויאמרו עלה ויתן אדני ביד המלך
-
ויאמר יהושפט האין פה נביא ליהוה עוד ונדרשה מאותו
-
ויאמר מלך־ישראל אל־יהושפט עוד איש־אחד לדרש את־יהוה מאתו ואני שנאתיו כי לא־יתנבא עלי טוב כי אם־רע מיכיהו בן־ימלה ויאמר יהושפט אל־יאמר המלך כן
-
ויקרא מלך ישראל אל־סריס אחד ויאמר מהרה מיכיהו בן־ימלה
-
ומלך ישראל ויהושפט מלך־יהודה ישבים איש על־כסאו מלבשים בגדים בגרן פתח שער שמרון וכל־הנביאים מתנבאים לפניהם
-
ויעש לו צדקיה בן־כנענה קרני ברזל ויאמר כה־אמר יהוה באלה תנגח את־ארם עד־כלתם
-
וכל־הנבאים נבאים כן לאמר עלה רמת גלעד והצלח ונתן יהוה ביד המלך
-
והמלאך אשר־הלך לקרא מיכיהו דבר אליו לאמר הנה־נא דברי הנביאים פה־אחד טוב אל־המלך יהי־נא דבריך [דברך] כדבר אחד מהם ודברת טוב
-
ויאמר מיכיהו חי־יהוה כי את־אשר יאמר יהוה אלי אתו אדבר
-
ויבוא אל־המלך ויאמר המלך אליו מיכיהו הנלך אל־רמת גלעד למלחמה אם־נחדל ויאמר אליו עלה והצלח ונתן יהוה ביד המלך
-
ויאמר אליו המלך עד־כמה פעמים אני משבעך אשר לא־תדבר אלי רק־אמת בשם יהוה
-
ויאמר ראיתי את־כל־ישראל נפצים אל־ההרים כצאן אשר אין־להם רעה ויאמר יהוה לא־אדנים לאלה ישובו איש־לביתו בשלום
-
ויאמר מלך־ישראל אל־יהושפט הלוא אמרתי אליך לוא־יתנבא עלי טוב כי אם־רע
-
ויאמר לכן שמע דבר־יהוה ראיתי את־יהוה ישב על־כסאו וכל־צבא השמים עמד עליו מימינו ומשמאלו
-
ויאמר יהוה מי יפתה את־אחאב ויעל ויפל ברמת גלעד ויאמר זה בכה וזה אמר בכה
-
ויצא הרוח ויעמד לפני יהוה ויאמר אני אפתנו ויאמר יהוה אליו במה
-
ויאמר אצא והייתי רוח שקר בפי כל־נביאיו ויאמר תפתה וגם־תוכל צא ועשה־כן
-
ועתה הנה נתן יהוה רוח שקר בפי כל־נביאיך אלה ויהוה דבר עליך רעה
-
ויגש צדקיהו בן־כנענה ויכה את־מיכיהו על־הלחי ויאמר אי־זה עבר רוח־יהוה מאתי לדבר אותך
-
ויאמר מיכיהו הנך ראה ביום ההוא אשר תבא חדר בחדר להחבה
-
ויאמר מלך ישראל קח את־מיכיהו והשיבהו אל־אמן שר־העיר ואל־יואש בן־המלך
-
ואמרת כה אמר המלך שימו את־זה בית הכלא והאכילהו לחם לחץ ומים לחץ עד באי בשלום
-
ויאמר מיכיהו אם־שוב תשוב בשלום לא־דבר יהוה בי ויאמר שמעו עמים כלם
-
ויעל מלך־ישראל ויהושפט מלך־יהודה רמת גלעד
-
ויאמר מלך ישראל אל־יהושפט התחפש ובא במלחמה ואתה לבש בגדיך ויתחפש מלך ישראל ויבוא במלחמה
-
ומלך ארם צוה את־שרי הרכב אשר־לו שלשים ושנים לאמר לא תלחמו את־קטן ואת־גדול כי אם־את־מלך ישראל לבדו
-
ויהי כראות שרי הרכב את־יהושפט והמה אמרו אך מלך־ישראל הוא ויסרו עליו להלחם ויזעק יהושפט
-
ויהי כראות שרי הרכב כי־לא־מלך ישראל הוא וישובו מאחריו
-
ואיש משך בקשת לתמו ויכה את־מלך ישראל בין הדבקים ובין השרין ויאמר לרכבו הפך ידך והוציאני מן־המחנה כי החליתי
-
ותעלה המלחמה ביום ההוא והמלך היה מעמד במרכבה נכח ארם וימת בערב ויצק דם־המכה אל־חיק הרכב
-
ויעבר הרנה במחנה כבא השמש לאמר איש אל־עירו ואיש אל־ארצו
-
וימת המלך ויבוא שמרון ויקברו את־המלך בשמרון
-
וישטף את־הרכב על ברכת שמרון וילקו הכלבים את־דמו והזנות רחצו כדבר יהוה אשר דבר
-
ויתר דברי אחאב וכל־אשר עשה ובית השן אשר בנה וכל־הערים אשר בנה הלוא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי ישראל
-
וישכב אחאב עם־אבתיו וימלך אחזיהו בנו תחתיו
-
ויהושפט בן־אסא מלך על־יהודה בשנת ארבע לאחאב מלך ישראל
-
יהושפט בן־שלשים וחמש שנה במלכו ועשרים וחמש שנה מלך בירושלם ושם אמו עזובה בת־שלחי
-
וילך בכל־דרך אסא אביו לא־סר ממנו לעשות הישר בעיני יהוה
-
אך הבמות לא־סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות
-
וישלם יהושפט עם־מלך ישראל
-
ויתר דברי יהושפט וגבורתו אשר־עשה ואשר נלחם הלא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי יהודה
-
ויתר הקדש אשר נשאר בימי אסא אביו בער מן־הארץ
-
ומלך אין באדום נצב מלך
-
יהושפט עשר [עשה] אניות תרשיש ללכת אופירה לזהב ולא הלך כי־נשברה [נשברו] אניות בעציון גבר
-
אז אמר אחזיהו בן־אחאב אל־יהושפט ילכו עבדי עם־עבדיך באניות ולא אבה יהושפט
-
וישכב יהושפט עם־אבתיו ויקבר עם־אבתיו בעיר דוד אביו וימלך יהורם בנו תחתיו
-
אחזיהו בן־אחאב מלך על־ישראל בשמרון בשנת שבע עשרה ליהושפט מלך יהודה וימלך על־ישראל שנתים
-
ויעש הרע בעיני יהוה וילך בדרך אביו ובדרך אמו ובדרך ירבעם בן־נבט אשר החטיא את־ישראל
-
ויעבד את־הבעל וישתחוה לו ויכעס את־יהוה אלהי ישראל ככל אשר־עשה אביו
פסוקים מנוקד
-
וַיֵּשְׁבוּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים אֵין מִלְחָמָה בֵּין אֲרָם וּבֵין יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית וַיֵּרֶד יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ־יְהוּדָה אֶל־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶל־עֲבָדָיו הַיְדַעְתֶּם כִּי־לָנוּ רָמֹת גִּלְעָד וַאֲנַחְנוּ מַחְשִׁים מִקַּחַת אֹתָהּ מִיַּד מֶלֶךְ אֲרָם׃
-
וַיֹּאמֶר אֶל־יְהוֹשָׁפָט הֲתֵלֵךְ אִתִּי לַמִּלְחָמָה רָמֹת גִּלְעָד וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כָּמוֹנִי כָמוֹךָ כְּעַמִּי כְעַמֶּךָ כְּסוּסַי כְּסוּסֶיךָ׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל דְּרָשׁ־נָא כַיּוֹם אֶת־דְּבַר יְהוָה׃
-
וַיִּקְבֹּץ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶת־הַנְּבִיאִים כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הַאֵלֵךְ עַל־רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם־אֶחְדָּל וַיֹּאמְרוּ עֲלֵה וְיִתֵּן אֲדֹנָי בְּיַד הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט הַאֵין פֹּה נָבִיא לַיהוָה עוֹד וְנִדְרְשָׁה מֵאוֹתוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוֹשָׁפָט עוֹד אִישׁ־אֶחָד לִדְרֹשׁ אֶת־יְהוָה מֵאֹתוֹ וַאֲנִי שְׂנֵאתִיו כִּי לֹא־יִתְנַבֵּא עָלַי טוֹב כִּי אִם־רָע מִיכָיְהוּ בֶּן־יִמְלָה וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אַל־יֹאמַר הַמֶּלֶךְ כֵּן׃
-
וַיִּקְרָא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל־סָרִיס אֶחָד וַיֹּאמֶר מַהֲרָה מִיכָיְהוּ בֶן־יִמְלָה׃
-
וּמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ־יְהוּדָה יֹשְׁבִים אִישׁ עַל־כִּסְאוֹ מְלֻבָּשִׁים בְּגָדִים בְּגֹרֶן פֶּתַח שַׁעַר שֹׁמְרוֹן וְכָל־הַנְּבִיאִים מִתְנַבְּאִים לִפְנֵיהֶם׃
-
וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן־כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה־אָמַר יְהוָה בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת־אֲרָם עַד־כַּלֹּתָם׃
-
וְכָל־הַנְּבִאִים נִבְּאִים כֵּן לֵאמֹר עֲלֵה רָמֹת גִּלְעָד וְהַצְלַח וְנָתַן יְהוָה בְּיַד הַמֶּלֶךְ׃
-
וְהַמַּלְאָךְ אֲשֶׁר־הָלַךְ לִקְרֹא מִיכָיְהוּ דִּבֶּר אֵלָיו לֵאמֹר הִנֵּה־נָא דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים פֶּה־אֶחָד טוֹב אֶל־הַמֶּלֶךְ יְהִי־נָא דבריך [דְבָרְךָ] כִּדְבַר אַחַד מֵהֶם וְדִבַּרְתָּ טּוֹב׃
-
וַיֹּאמֶר מִיכָיְהוּ חַי־יְהוָה כִּי אֶת־אֲשֶׁר יֹאמַר יְהוָה אֵלַי אֹתוֹ אֲדַבֵּר׃
-
וַיָּבוֹא אֶל־הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֵלָיו מִיכָיְהוּ הֲנֵלֵךְ אֶל־רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם־נֶחְדָּל וַיֹּאמֶר אֵלָיו עֲלֵה וְהַצְלַח וְנָתַן יְהוָה בְּיַד הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו הַמֶּלֶךְ עַד־כַּמֶּה פְעָמִים אֲנִי מַשְׁבִּעֶךָ אֲשֶׁר לֹא־תְדַבֵּר אֵלַי רַק־אֱמֶת בְּשֵׁם יְהוָה׃
-
וַיֹּאמֶר רָאִיתִי אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵל נְפֹצִים אֶל־הֶהָרִים כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין־לָהֶם רֹעֶה וַיֹּאמֶר יְהוָה לֹא־אֲדֹנִים לָאֵלֶּה יָשׁוּבוּ אִישׁ־לְבֵיתוֹ בְּשָׁלוֹם׃
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוֹשָׁפָט הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ לוֹא־יִתְנַבֵּא עָלַי טוֹב כִּי אִם־רָע׃
-
וַיֹּאמֶר לָכֵן שְׁמַע דְּבַר־יְהוָה רָאִיתִי אֶת־יְהוָה יֹשֵׁב עַל־כִּסְאוֹ וְכָל־צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו מִימִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוָה מִי יְפַתֶּה אֶת־אַחְאָב וְיַעַל וְיִפֹּל בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיֹּאמֶר זֶה בְּכֹה וְזֶה אֹמֵר בְּכֹה׃
-
וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי יְהוָה וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו בַּמָּה׃
-
וַיֹּאמֶר אֵצֵא וְהָיִיתִי רוּחַ שֶׁקֶר בְּפִי כָּל־נְבִיאָיו וַיֹּאמֶר תְּפַתֶּה וְגַם־תּוּכָל צֵא וַעֲשֵׂה־כֵן׃
-
וְעַתָּה הִנֵּה נָתַן יְהוָה רוּחַ שֶׁקֶר בְּפִי כָּל־נְבִיאֶיךָ אֵלֶּה וַיהוָה דִּבֶּר עָלֶיךָ רָעָה׃
-
וַיִּגַּשׁ צִדְקִיָּהוּ בֶן־כְּנַעֲנָה וַיַּכֶּה אֶת־מִיכָיְהוּ עַל־הַלֶּחִי וַיֹּאמֶר אֵי־זֶה עָבַר רוּחַ־יְהוָה מֵאִתִּי לְדַבֵּר אוֹתָךְ׃
-
וַיֹּאמֶר מִיכָיְהוּ הִנְּךָ רֹאֶה בַּיּוֹם הַהוּא אֲשֶׁר תָּבֹא חֶדֶר בְּחֶדֶר לְהֵחָבֵה׃
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל קַח אֶת־מִיכָיְהוּ וַהֲשִׁיבֵהוּ אֶל־אָמֹן שַׂר־הָעִיר וְאֶל־יוֹאָשׁ בֶּן־הַמֶּלֶךְ׃
-
וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר הַמֶּלֶךְ שִׂימוּ אֶת־זֶה בֵּית הַכֶּלֶא וְהַאֲכִילֻהוּ לֶחֶם לַחַץ וּמַיִם לַחַץ עַד בֹּאִי בְשָׁלוֹם׃
-
וַיֹּאמֶר מִיכָיְהוּ אִם־שׁוֹב תָּשׁוּב בְּשָׁלוֹם לֹא־דִבֶּר יְהוָה בִּי וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ עַמִּים כֻּלָּם׃
-
וַיַּעַל מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל וְיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ־יְהוּדָה רָמֹת גִּלְעָד׃
-
וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוֹשָׁפָט הִתְחַפֵּשׂ וָבֹא בַמִּלְחָמָה וְאַתָּה לְבַשׁ בְּגָדֶיךָ וַיִּתְחַפֵּשׂ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וַיָּבוֹא בַּמִּלְחָמָה׃
-
וּמֶלֶךְ אֲרָם צִוָּה אֶת־שָׂרֵי הָרֶכֶב אֲשֶׁר־לוֹ שְׁלֹשִׁים וּשְׁנַיִם לֵאמֹר לֹא תִּלָּחֲמוּ אֶת־קָטֹן וְאֶת־גָּדוֹל כִּי אִם־אֶת־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְבַדּוֹ׃
-
וַיְהִי כִּרְאוֹת שָׂרֵי הָרֶכֶב אֶת־יְהוֹשָׁפָט וְהֵמָּה אָמְרוּ אַךְ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל הוּא וַיָּסֻרוּ עָלָיו לְהִלָּחֵם וַיִּזְעַק יְהוֹשָׁפָט׃
-
וַיְהִי כִּרְאוֹת שָׂרֵי הָרֶכֶב כִּי־לֹא־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הוּא וַיָּשׁוּבוּ מֵאַחֲרָיו׃
-
וְאִישׁ מָשַׁךְ בַּקֶּשֶׁת לְתֻמּוֹ וַיַּכֶּה אֶת־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בֵּין הַדְּבָקִים וּבֵין הַשִּׁרְיָן וַיֹּאמֶר לְרַכָּבוֹ הֲפֹךְ יָדְךָ וְהוֹצִיאֵנִי מִן־הַמַּחֲנֶה כִּי הָחֳלֵיתִי׃
-
וַתַּעֲלֶה הַמִּלְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהַמֶּלֶךְ הָיָה מָעֳמָד בַּמֶּרְכָּבָה נֹכַח אֲרָם וַיָּמָת בָּעֶרֶב וַיִּצֶק דַּם־הַמַּכָּה אֶל־חֵיק הָרָכֶב׃
-
וַיַּעֲבֹר הָרִנָּה בַּמַּחֲנֶה כְּבֹא הַשֶּׁמֶשׁ לֵאמֹר אִישׁ אֶל־עִירוֹ וְאִישׁ אֶל־אַרְצוֹ׃
-
וַיָּמָת הַמֶּלֶךְ וַיָּבוֹא שֹׁמְרוֹן וַיִּקְבְּרוּ אֶת־הַמֶּלֶךְ בְּשֹׁמְרוֹן׃
-
וַיִּשְׁטֹף אֶת־הָרֶכֶב עַל בְּרֵכַת שֹׁמְרוֹן וַיָּלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת־דָּמוֹ וְהַזֹּנוֹת רָחָצוּ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֵּר׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל־אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל־הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה הֲלוֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיִּשְׁכַּב אַחְאָב עִם־אֲבֹתָיו וַיִּמְלֹךְ אֲחַזְיָהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
וִיהוֹשָׁפָט בֶּן־אָסָא מָלַךְ עַל־יְהוּדָה בִּשְׁנַת אַרְבַּע לְאַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל׃
-
יְהוֹשָׁפָט בֶּן־שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בְּמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת־שִׁלְחִי׃
-
וַיֵּלֶךְ בְּכָל־דֶּרֶךְ אָסָא אָבִיו לֹא־סָר מִמֶּנּוּ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה׃
-
אַךְ הַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת׃
-
וַיַּשְׁלֵם יְהוֹשָׁפָט עִם־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר־עָשָׂה וַאֲשֶׁר נִלְחָם הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה׃
-
וְיֶתֶר הַקָּדֵשׁ אֲשֶׁר נִשְׁאַר בִּימֵי אָסָא אָבִיו בִּעֵר מִן־הָאָרֶץ׃
-
וּמֶלֶךְ אֵין בֶּאֱדוֹם נִצָּב מֶלֶךְ׃
-
יְהוֹשָׁפָט עשר [עָשָׂה] אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ לָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְ כִּי־נשברה [נִשְׁבְּרוּ] אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר׃
-
אָז אָמַר אֲחַזְיָהוּ בֶן־אַחְאָב אֶל־יְהוֹשָׁפָט יֵלְכוּ עֲבָדַי עִם־עֲבָדֶיךָ בָּאֳנִיּוֹת וְלֹא אָבָה יְהוֹשָׁפָט׃
-
וַיִּשְׁכַּב יְהוֹשָׁפָט עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם־אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד אָבִיו וַיִּמְלֹךְ יְהוֹרָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
אֲחַזְיָהוּ בֶן־אַחְאָב מָלַךְ עַל־יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ עַל־יִשְׂרָאֵל שְׁנָתָיִם׃
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ אָבִיו וּבְדֶרֶךְ אִמּוֹ וּבְדֶרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן־נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיַּעֲבֹד אֶת־הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחֲוֶה לוֹ וַיַּכְעֵס אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה אָבִיו׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
אילת? עציון גבר?
-
רמות גלעד
עיר לויים ועיר מקלט, מזוהה עם תל א-רמית' בצפון הגלעד (נלסון גליק).
-
שומרון
-
תרשיש