שמואל א-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר:עָלַץ, שמח לִבִּי בַּה', רָמָה קַרְנִי, גדל כוחי, עליתי לגדולה בּעזרת ה'. רָחַב פִּי לדבר כרצוני עַל, מול אוֹיְבַי, שאין להם מענה כנגדי, כִּי שָׂמַחְתִּי בּגילוי ישׁוּעָתֶךָ. האמנתי בך גם קודם, אבל עכשיו אני שמחה לראות את ישועתך בגלוי.
-
אֵין קָדוֹשׁ כַּה' כִּי אֵין עונה ועוזר בִּלְתֶּךָ, בלעדיך, וְאֵין צוּר, תקיף כֵּאלֹהֵינוּ. נבדלותו של ה' אינה מרחיקה אותו מהעולם. הוא פועל בו תדיר. חנה פונה אל אויביה:
-
אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה, דברי גאווה ויומרנות, כאילו אתם יודעים ומבינים הכול. אַל יֵצֵא עָתָק, דברי גאווה או סרה מִפִּיכֶם על ה', כִּי לאמתו של דבר, אֵל דֵּעוֹת, בעל כל הדעות ויודע את כולן ה', וְרק לוֹ, על ידיו נִתְכְּנוּ עֲלִלוֹת, נערכים מעשי העולם.
-
קֶשֶׁת גִּבֹּרִים – גיבורי קשת, הגיבורים בעלי הקשת חַתִּים, נשברים, ומצד שני, ה נִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל, מתחזקים.
-
שְׂבֵעִים – בַּעבור לֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ. אפילו משכורת לא ניתנת להם תמורת עבודתם אלא לחם לאכול בלבד, ואילו ה רְעֵבִים חָדֵלּוּ, פסקו לרעוב, עַד כדי כך שה עֲקָרָה יָלְדָה שִׁבְעָה וְאילו רַבַּת ה בָּנִים אֻמְלָלָה.
-
ה' מֵמִית ומְחַיֶּה, הוא מוֹרִיד שְׁאוֹל – וַיָּעַל, גם מעלה מן השאול.
-
ה' מוֹרִישׁ, מרושש וגם מַעֲשִׁיר. הוא מַשְׁפִּיל ו אַף מְרוֹמֵם.
-
מֵקִים מֵעָפָר דָּל, מֵאַשְׁפֹּת, ממקום הפסולת והגרוטאות יָרִים אֶבְיוֹן, עני היושב שם מחוסר מקום. לְהוֹשִׁיב את הדל והאביון עִם נְדִיבִים, נכבדים, וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם. כִּי לַה' מְצֻקֵי, יסודות ה ארֶץ, וַיָּשֶׁת, הוא מבסס עֲלֵיהֶם תֵּבֵל. יסודות העולם נתונים בידי ה', והוא עושה בהם כרצונו. ביכולתו להעלות את העולם או להורידו, להפכו למקום נוח יותר לאנשים אחדים ופחות לאחרים.
-
רַגְלֵי חֲסִידָיו יִשְׁמֹר, וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ, ייעלמו ויאבדו, או: ישתקו מרשעתם, כִּי לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ, אלא חסד ה', רצונו והשגחתו המיוחדת על חסידיו שולטים בעולם.
-
ה' יֵחַתּוּ, יישברו מְרִיבָיו, הקמים נגדו. עָלָיו, על כל אחד מהם, ה' בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם, יכם ברעם. ה' יָדִין, ידון עד אַפְסֵי אָרֶץ, קצות העולם. חנה מסיימת בתקווה נבואית: וְיִתֶּן ה' עֹז לְמַלְכּוֹ, וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ. אולי הבן הזה יכשיר את העולם לקראת מלכות ישראל.
-
וַיֵּלֶךְ אֶלְקָנָה הָרָמָתָה עַל, אל בֵּיתוֹ, או: עם אשתו. לאחר ששהה עם משפחתו בשִׁלֹה, הוא הלך לדרכו וחנה חזרה אתו. וְהַנַּעַר שמואל הָיָה מְשָׁרֵת אֶת ה' אֶת פְּנֵי, לפני עֵלִי הַכֹּהֵן. שמואל ניסה לסייע לעלי כמיטב יכולתו. בתור ילד קטן לא היה בכוחו לעשות הרבה, כמובן, אך הסתייעו בו בפעולות עזר שונות.
-
וּבְנֵי עֵלִי היו בְּנֵי בְלִיָּעַל, אנשים רעים ש לֹא יָדְעוּ אֶת ה' ולא היו מעוניינים לדעת. הם לא הלכו בדרכי אביהם.
-
וּמִשְׁפַּט, מנהגם של אותם הַכֹּהֲנִים אֶת, עם הָעָם, כאשר בא כָּל אִישׁ והוא זֹבֵחַ זֶבַח שלמים, שמקצתו עולה למזבח, מקצתו ניתן לכהנים, והיתר – לבעלים, וּבָא נַעַר, משרת הַכֹּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר. וְהַמַּזְלֵג, מעין קלשון שנועד להרמת בשר, בעל שְׁלֹשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ,
-
וְהִכָּה במזלג בַכִּיּוֹר, כלי גדול להדחת הבשר ולבישולו אוֹ בַדּוּד אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר, כלי בישול שונים, כֹּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג, ללא אבחנה – יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ. למרות שלפי משפט התורה רק חלקים מסוימים מיועדים לכהן, ואחרים שייכים לבעלים, בני עלי היו עושים כרצונם ולוקחים כל חלק שרצו. כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה. והבאים, שאולי כיבדו את הכהנים או התייחסו אליהם בנימוס, לא יכלו להתנגד.
-
גַּם בְּטֶרֶם יַקְטִרוּן, ישרפו על המזבח אֶת הַחֵלֶב, וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן וְאָמַר לָאִישׁ הַזֹּבֵחַ: תְּנָה בָשָׂר לִצְלוֹת לַכֹּהֵן, וְלֹא יִקַּח מִמְּךָ בָּשָׂר מְבֻשָּׁל כִּי אִם חָי. תחילה זבח השלמים נשחט, מפרקים אותו לחלקיו, והחֵלב נשרף על המזבח, ורק לאחר מכן מותר לאכלו. לכהנים הללו לא הייתה סבלנות להמתין.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאִישׁ: קַטֵּר יַקְטִירוּן כַּיּוֹם הַחֵלֶב, וְאז קַח לְךָ כַּאֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשֶׁךָ. לא אטעם מהבשר עד שיעלו את החלב על המזבח, וראוי שאף אתה תמתין עד שיגמרו להקריב, ואז קח מה שתרצה. וְאָמַר נער הכהן : לֹא, כִּי עַתָּה תִתֵּן, וְאִם לֹא – לָקַחְתִּי בְחָזְקָה. אני הוא הקובע פה.
-
וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים, משרתי הכהנים שאולי היו בניהם, ואולי הכוונה לבני עלי עצמם, גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת פְּנֵי, בעיני ה', כִּי נִאֲצוּ, ביזו הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת ה'. את בשר הקרבנות הם לא אכלו אפילו כסעודה מהוגנת, אלא כדרך חבורת שודדים. התנהגותם של הכהנים ביטאה זלזול לא רק בבאי המקדש אלא אף במקדש עצמו.
-
וּבינתיים, שְׁמוּאֵל היה מְשָׁרֵת אֶת פְּנֵי ה' במשכן, והוא נַעַר חָגוּר אֵפוֹד בָּד, מעין סינר המכסה את חלק הגוף התחתון ויורד עד לרגליים.
-
וּבנוסף לזה, מְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ. וְהַעַלְתָה לוֹ, הייתה מביאה אליו לשִׁלֹה מעיל כזה מִיָּמִים יָמִימָה, מדי שנה, בַּעֲלוֹתָהּ אֶת, עם אִישָׁהּ, בעלה לבית ה' לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמִים.
-
וּבֵרַךְ עֵלִי בשעת בואם למשכן אֶת אֶלְקָנָה וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאָמַר: יָשֵׂם ה' לְךָ זֶרַע מִן הָאִשָּׁה הַזֹּאת תַּחַת הַשְּׁאֵלָה אֲשֶׁר שָׁאַל, השאילה לַה'. הרי אינכם מגדלים את ילדכם. ברצות ה' יהיו לך ילדים נוספים ממנה. וְהָלְכוּ לִמְקֹמוֹ.
-
כִּי, אכן פָקַד ה' אֶת חַנָּה, וַתַּהַר וַתֵּלֶד עוד שְׁלֹשָׁה בָנִים וּשְׁתֵּי בָנוֹת. וַיִּגְדַּל הַנַּעַר שְׁמוּאֵל עִם ה'. הסיפור חוזר לתאר את המתרחש במשכן שִׁלֹה:
-
וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד, וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל. מחמת זקנתו הוא לא נכח תמיד במשכן, ולכן לא ראה את הנעשה שם, אך השמועה על התנהגותם של בניו הגיעה לאוזניו, ואולי שמע את הצעקות, הקריאות והוויכוחים שעלו מן המקום, וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבֻן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.
-
וַיֹּאמֶר לָהֶם: לָמָּה תַעֲשׂוּן כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ אֶת דִּבְרֵיכֶם, מעשיכם ה רָעִים מֵאֵת כָּל הָעָם ה אֵלֶּה?
-
אַל תעשו כן, בָּנָי, כִּי לוֹא טוֹבָה הַשְּׁמֻעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ, השמועה ש מַעֲבִרִים עליכם עַם ה'.
-
אִם יֶחֱטָא אִישׁ לְאִישׁ – וּפִלְלוֹ, ידונו וירשיעו אותו אֱלֹהִים, דייני בית הדין, וְאולם, אִם לַה' יֶחֱטָא אִישׁ – מִי יִתְפַּלֶּל לוֹ, יעשה עמו משפט, או: מי יבקש בעבורו מחילה? וְהם בשלהם – לֹא יִשְׁמְעוּ לְקוֹל אֲבִיהֶם, כִּי, אכן חָפֵץ ה' לַהֲמִיתָם. נגזר עליהם למות בגלל חטאיהם. אולי מיתתם תכפר על עוונותיהם; מכל מקום הם אינם רצויים עוד.
-
וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב, גַּם עִם ה' וְגַם עִם אֲנָשִׁים.
-
וַיָּבֹא אִישׁ אֱלֹהִים, נביא אֶל עֵלִי, וַיֹּאמֶר אֵלָיו: כֹּה אָמַר ה': הֲנִגְלֹה, הלוא נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם נתונים לְבֵית פַּרְעֹה,
-
וּבָחֹר אֹתוֹ – את אביכם, אהרן מִכָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן, לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי, לְהַקְטִיר קְטֹרֶת ו לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי. וָאֶתְּנָה, נתתי לְבֵית אָבִיךָ אֶת כָּל אִשֵּׁי, קרבנות בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
-
לָמָּה תִבְעֲטוּ בְּזִבְחִי וּבְמִנְחָתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי לעשות ב מָעוֹן הזה, במשכן. וַתְּכַבֵּד אֶת בָּנֶיךָ מִמֶּנִּי, יותר ממה שאתה מכבד אותי, לְהַבְרִיאֲכֶם, כדי שתשמינו מֵרֵאשִׁית כָּל מִנְחַת יִשְׂרָאֵל המוקרבת לְצורך עַמִּי, לכפר עליו.
-
לָכֵן, נְאֻם ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אָמוֹר אָמַרְתִּי בעבר : בֵּיתְךָ וּבֵית אָבִיךָ יִתְהַלְּכוּ לְפָנַי עַד עוֹלָם. וְעַתָּה, נְאֻם ה', חָלִילָה לִּי מלהניח לכם להיות כהנים לעולם, כִּי את מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד, ואילו בֹזַי, מבזי יֵקָלּוּ, יתבזו.
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, בעתיד הקרוב או הרחוק, וְגָדַעְתִּי אֶת זְרֹעֲךָ, כוחך וְאֶת זְרֹעַ בֵּית אָבִיךָ, משפחתך המחזיקה במקדש ונוטלת את קודשיו בחזקת היד, מִהְיוֹת זָקֵן, אנשים נכבדים בְּבֵיתֶךָ.
-
וְהִבַּטְתָּ צַר מָעוֹן, מתוך דחק וצפיפות בְּכֹל אֲשֶׁר יֵיטִיב ה' אֶת יִשְׂרָאֵל, ולא תיטול חלק בטובה. וְלֹא יִהְיֶה זָקֵן בְּבֵיתְךָ כָּל הַיָּמִים.
-
וְאִישׁ לֹא אַכְרִית לְךָ מֵעִם מִזְבְּחִי. זרעך ימשיך בעבודת המזבח, ויראה שהתפקידים החשובים אינם ניתנים לו, לְכַלּוֹת אֶת עֵינֶיךָ, לצפות בקוצר רוח וְלַאֲדִיב, להדאיב, להעציב אֶת נַפְשֶׁךָ, וְנוסף על כך, כָל מַרְבִּית, רוב, או: גידולי בֵּיתְךָ יָמוּתוּ בעודם אֲנָשִׁים, במלוא כוחם.
-
וְזֶה לְּךָ הָאוֹת שכך יקרה, אֲשֶׁר יָבֹא אֶל שְׁנֵי בָנֶיךָ, אֶל חָפְנִי וּפִינְחָס – בְּיוֹם אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם. אז תדע שהגיע סופו של ביתך.
-
וַהֲקִימֹתִי לִי כֹּהֵן נֶאֱמָן כַּאֲשֶׁר בִּלְבָבִי וּבְנַפְשִׁי, בהתאם לרצוני הוא יַעֲשֶׂה, ינהג, וּבָנִיתִי לוֹ בַּיִת נֶאֱמָן, וְהִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי מְשִׁיחִי, המלך כָּל הַיָּמִים.
-
וְהָיָה כָּל הַנּוֹתָר בְּבֵיתְךָ יָבוֹא לְהִשְׁתַּחֲוֹת לוֹ – לכהן הגדול שיקום לַאֲגוֹרַת, בשביל גרה–מעה של כֶּסֶף ובעבור כִכַּר לָחֶם. וְאָמַר לו בהכנעה : סְפָחֵנִי, צרף אותי נָא אֶל אַחַת הַכְּהֻנּוֹת, לשירות כלשהו, כדי שאוכל לֶאֱכֹל פַּת לָחֶם.
פסוקים
-
ותתפלל חנה ותאמר עלץ לבי ביהוה רמה קרני ביהוה רחב פי על־אויבי כי שמחתי בישועתך
-
אין־קדוש כיהוה כי אין בלתך ואין צור כאלהינו
-
אל־תרבו תדברו גבהה גבהה יצא עתק מפיכם כי אל דעות יהוה ולא [ולו] נתכנו עללות
-
קשת גברים חתים ונכשלים אזרו חיל
-
שבעים בלחם נשכרו ורעבים חדלו עד־עקרה ילדה שבעה ורבת בנים אמללה
-
יהוה ממית ומחיה מוריד שאול ויעל
-
יהוה מוריש ומעשיר משפיל אף־מרומם
-
מקים מעפר דל מאשפת ירים אביון להושיב עם־נדיבים וכסא כבוד ינחלם כי ליהוה מצקי ארץ וישת עליהם תבל
-
רגלי חסידו [חסידיו] ישמר ורשעים בחשך ידמו כי־לא בכח יגבר־איש
-
יהוה יחתו מריבו [מריביו] עלו [עליו] בשמים ירעם יהוה ידין אפסי־ארץ ויתן־עז למלכו וירם קרן משיחו
-
וילך אלקנה הרמתה על־ביתו והנער היה משרת את־יהוה את־פני עלי הכהן
-
ובני עלי בני בליעל לא ידעו את־יהוה
-
ומשפט הכהנים את־העם כל־איש זבח זבח ובא נער הכהן כבשל הבשר והמזלג שלש־השנים בידו
-
והכה בכיור או בדוד או בקלחת או בפרור כל אשר יעלה המזלג יקח הכהן בו ככה יעשו לכל־ישראל הבאים שם בשלה
-
גם בטרם יקטרון את־החלב ובא נער הכהן ואמר לאיש הזבח תנה בשר לצלות לכהן ולא־יקח ממך בשר מבשל כי אם־חי
-
ויאמר אליו האיש קטר יקטירון כיום החלב וקח־לך כאשר תאוה נפשך ואמר לו [לא] כי עתה תתן ואם־לא לקחתי בחזקה
-
ותהי חטאת הנערים גדולה מאד את־פני יהוה כי נאצו האנשים את מנחת יהוה
-
ושמואל משרת את־פני יהוה נער חגור אפוד בד
-
ומעיל קטן תעשה־לו אמו והעלתה לו מימים ימימה בעלותה את־אישה לזבח את־זבח הימים
-
וברך עלי את־אלקנה ואת־אשתו ואמר ישם יהוה לך זרע מן־האשה הזאת תחת השאלה אשר שאל ליהוה והלכו למקמו
-
כי־פקד יהוה את־חנה ותהר ותלד שלשה־בנים ושתי בנות ויגדל הנער שמואל עם־יהוה
-
ועלי זקן מאד ושמע את כל־אשר יעשון בניו לכל־ישראל ואת אשר־ישכבון את־הנשים הצבאות פתח אהל מועד
-
ויאמר להם למה תעשון כדברים האלה אשר אנכי שמע את־דבריכם רעים מאת כל־העם אלה
-
אל בני כי לוא־טובה השמעה אשר אנכי שמע מעברים עם־יהוה
-
אם־יחטא איש לאיש ופללו אלהים ואם ליהוה יחטא־איש מי יתפלל־לו ולא ישמעו לקול אביהם כי־חפץ יהוה להמיתם
-
והנער שמואל הלך וגדל וטוב גם עם־יהוה וגם עם־אנשים
-
ויבא איש־אלהים אל־עלי ויאמר אליו כה אמר יהוה הנגלה נגליתי אל־בית אביך בהיותם במצרים לבית פרעה
-
ובחר אתו מכל־שבטי ישראל לי לכהן לעלות על־מזבחי להקטיר קטרת לשאת אפוד לפני ואתנה לבית אביך את־כל־אשי בני ישראל
-
למה תבעטו בזבחי ובמנחתי אשר צויתי מעון ותכבד את־בניך ממני להבריאכם מראשית כל־מנחת ישראל לעמי
-
לכן נאם־יהוה אלהי ישראל אמור אמרתי ביתך ובית אביך יתהלכו לפני עד־עולם ועתה נאם־יהוה חלילה לי כי־מכבדי אכבד ובזי יקלו
-
הנה ימים באים וגדעתי את־זרעך ואת־זרע בית אביך מהיות זקן בביתך
-
והבטת צר מעון בכל אשר־ייטיב את־ישראל ולא־יהיה זקן בביתך כל־הימים
-
ואיש לא־אכרית לך מעם מזבחי לכלות את־עיניך ולאדיב את־נפשך וכל־מרבית ביתך ימותו אנשים
-
וזה־לך האות אשר יבא אל־שני בניך אל־חפני ופינחס ביום אחד ימותו שניהם
-
והקימתי לי כהן נאמן כאשר בלבבי ובנפשי יעשה ובניתי לו בית נאמן והתהלך לפני־משיחי כל־הימים
-
והיה כל־הנותר בביתך יבוא להשתחות לו לאגורת כסף וככר־לחם ואמר ספחני נא אל־אחת הכהנות לאכל פת־לחם
פסוקים מנוקד
-
וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר עָלַץ לִבִּי בַּיהוָה רָמָה קַרְנִי בַּיהוָה רָחַב פִּי עַל־אוֹיְבַי כִּי שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ׃
-
אֵין־קָדוֹשׁ כַּיהוָה כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ׃
-
אַל־תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה יֵצֵא עָתָק מִפִּיכֶם כִּי אֵל דֵּעוֹת יְהוָה ולא [וְלוֹ] נִתְכְּנוּ עֲלִלוֹת׃
-
קֶשֶׁת גִּבֹּרִים חַתִּים וְנִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל׃
-
שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ עַד־עֲקָרָה יָלְדָה שִׁבְעָה וְרַבַּת בָּנִים אֻמְלָלָה׃
-
יְהוָה מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל׃
-
יְהוָה מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף־מְרוֹמֵם׃
-
מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם־נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם כִּי לַיהוָה מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל׃
-
רַגְלֵי חסידו [חֲסִידָיו] יִשְׁמֹר וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ כִּי־לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר־אִישׁ׃
-
יְהוָה יֵחַתּוּ מריבו [מְרִיבָיו] עלו [עָלָיו] בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם יְהוָה יָדִין אַפְסֵי־אָרֶץ וְיִתֶּן־עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ׃
-
וַיֵּלֶךְ אֶלְקָנָה הָרָמָתָה עַל־בֵּיתוֹ וְהַנַּעַר הָיָה מְשָׁרֵת אֶת־יְהוָה אֶת־פְּנֵי עֵלִי הַכֹּהֵן׃
-
וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל לֹא יָדְעוּ אֶת־יְהוָה׃
-
וּמִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים אֶת־הָעָם כָּל־אִישׁ זֹבֵחַ זֶבַח וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר וְהַמַּזְלֵג שְׁלֹשׁ־הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ׃
-
וְהִכָּה בַכִּיּוֹר אוֹ בַדּוּד אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר כֹּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל־יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה׃
-
גַּם בְּטֶרֶם יַקְטִרוּן אֶת־הַחֵלֶב וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן וְאָמַר לָאִישׁ הַזֹּבֵחַ תְּנָה בָשָׂר לִצְלוֹת לַכֹּהֵן וְלֹא־יִקַּח מִמְּךָ בָּשָׂר מְבֻשָּׁל כִּי אִם־חָי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאִישׁ קַטֵּר יַקְטִירוּן כַּיּוֹם הַחֵלֶב וְקַח־לְךָ כַּאֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשֶׁךָ וְאָמַר לו [לֹא] כִּי עַתָּה תִתֵּן וְאִם־לֹא לָקַחְתִּי בְחָזְקָה׃
-
וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת־פְּנֵי יְהוָה כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת יְהוָה׃
-
וּשְׁמוּאֵל מְשָׁרֵת אֶת־פְּנֵי יְהוָה נַעַר חָגוּר אֵפוֹד בָּד׃
-
וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה־לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת־אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת־זֶבַח הַיָּמִים׃
-
וּבֵרַךְ עֵלִי אֶת־אֶלְקָנָה וְאֶת־אִשְׁתּוֹ וְאָמַר יָשֵׂם יְהוָה לְךָ זֶרַע מִן־הָאִשָּׁה הַזֹּאת תַּחַת הַשְּׁאֵלָה אֲשֶׁר שָׁאַל לַיהוָה וְהָלְכוּ לִמְקֹמוֹ׃
-
כִּי־פָקַד יְהוָה אֶת־חַנָּה וַתַּהַר וַתֵּלֶד שְׁלֹשָׁה־בָנִים וּשְׁתֵּי בָנוֹת וַיִּגְדַּל הַנַּעַר שְׁמוּאֵל עִם־יְהוָה׃
-
וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד וְשָׁמַע אֵת כָּל־אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל־יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר־יִשְׁכְּבוּן אֶת־הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד׃
-
וַיֹּאמֶר לָהֶם לָמָּה תַעֲשׂוּן כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ אֶת־דִּבְרֵיכֶם רָעִים מֵאֵת כָּל־הָעָם אֵלֶּה׃
-
אַל בָּנָי כִּי לוֹא־טוֹבָה הַשְּׁמֻעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ מַעֲבִרִים עַם־יְהוָה׃
-
אִם־יֶחֱטָא אִישׁ לְאִישׁ וּפִלְלוֹ אֱלֹהִים וְאִם לַיהוָה יֶחֱטָא־אִישׁ מִי יִתְפַּלֶּל־לוֹ וְלֹא יִשְׁמְעוּ לְקוֹל אֲבִיהֶם כִּי־חָפֵץ יְהוָה לַהֲמִיתָם׃
-
וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב גַּם עִם־יְהוָה וְגַם עִם־אֲנָשִׁים׃
-
וַיָּבֹא אִישׁ־אֱלֹהִים אֶל־עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר יְהוָה הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל־בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה׃
-
וּבָחֹר אֹתוֹ מִכָּל־שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל־מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת־כָּל־אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
לָמָּה תִבְעֲטוּ בְּזִבְחִי וּבְמִנְחָתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי מָעוֹן וַתְּכַבֵּד אֶת־בָּנֶיךָ מִמֶּנִּי לְהַבְרִיאֲכֶם מֵרֵאשִׁית כָּל־מִנְחַת יִשְׂרָאֵל לְעַמִּי׃
-
לָכֵן נְאֻם־יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר אָמַרְתִּי בֵּיתְךָ וּבֵית אָבִיךָ יִתְהַלְּכוּ לְפָנַי עַד־עוֹלָם וְעַתָּה נְאֻם־יְהוָה חָלִילָה לִּי כִּי־מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלּוּ׃
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְגָדַעְתִּי אֶת־זְרֹעֲךָ וְאֶת־זְרֹעַ בֵּית אָבִיךָ מִהְיוֹת זָקֵן בְּבֵיתֶךָ׃
-
וְהִבַּטְתָּ צַר מָעוֹן בְּכֹל אֲשֶׁר־יֵיטִיב אֶת־יִשְׂרָאֵל וְלֹא־יִהְיֶה זָקֵן בְּבֵיתְךָ כָּל־הַיָּמִים׃
-
וְאִישׁ לֹא־אַכְרִית לְךָ מֵעִם מִזְבְּחִי לְכַלּוֹת אֶת־עֵינֶיךָ וְלַאֲדִיב אֶת־נַפְשֶׁךָ וְכָל־מַרְבִּית בֵּיתְךָ יָמוּתוּ אֲנָשִׁים׃
-
וְזֶה־לְּךָ הָאוֹת אֲשֶׁר יָבֹא אֶל־שְׁנֵי בָנֶיךָ אֶל־חָפְנִי וּפִינְחָס בְּיוֹם אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם׃
-
וַהֲקִימֹתִי לִי כֹּהֵן נֶאֱמָן כַּאֲשֶׁר בִּלְבָבִי וּבְנַפְשִׁי יַעֲשֶׂה וּבָנִיתִי לוֹ בַּיִת נֶאֱמָן וְהִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי־מְשִׁיחִי כָּל־הַיָּמִים׃
-
וְהָיָה כָּל־הַנּוֹתָר בְּבֵיתְךָ יָבוֹא לְהִשְׁתַּחֲוֺת לוֹ לַאֲגוֹרַת כֶּסֶף וְכִכַּר־לָחֶם וְאָמַר סְפָחֵנִי נָא אֶל־אַחַת הַכְּהֻנּוֹת לֶאֱכֹל פַּת־לָחֶם׃
מקומות
-
רמה (בנימין)
עיר בנחלת שבט בנימין. המזוהה עם א-ראם שמצפון לירושלים.
-
שילה
עיר בנחלת אפרים.
את מקומה קובע המקרא בדיוק: "מצפונה לבית אל מזרחה השמש למסלה העולה מבית אל שכמה ומנגב ללבונה" (שופטים כא, יט)
מזוהה כיום עם תל הסמוך לחרבת סיילון, 22 ק"מ מדרום לשכם, 2.5 ק"מ ממזרח לדרך שכם. (רבי אשתורי הפרחי) -
רמתיים צופים ?
עירו של אלקנה ושמואל.
מזוהה ברנתיס על פי י' אליצור.