שמואל א-פרק-11

ביאורים

  • וַיַּעַל נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי, מלך עמון, וַיִּחַן, צר עַל יָבֵשׁ גִּלְעָד, ועדיין לא פתח במלחמה של ממש כנגדה. וַיֹּאמְרוּ כָּל אַנְשֵׁי יָבֵישׁ אֶל נָחָשׁ: כְּרָת לָנוּ בְרִית וְנַעַבְדֶךָּ. אנחנו נכונים לקבל את שלטונך מתוך הסכם.

  • וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי: בְּזֹאת אֶכְרֹת לָכֶםבִּנְקוֹר, בתנאי שינקרו לָכֶם כָּל עֵין יָמִין, וְשַׂמְתִּיהָ – את העין הנקורה ל חֶרְפָּה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל.

  • וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו זִקְנֵי יָבֵישׁ: בבקשה, הֶרֶף, הנח לָנוּ שִׁבְעַת יָמִים לדון בנושא, וְנִשְׁלְחָה מַלְאָכִים, שליחים בְּכֹל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל, וְאִם אֵין מוֹשִׁיעַ אֹתָנוּוְיָצָאנוּ אֵלֶיךָ מהעיר בכניעה.

  • וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים ל גִּבְעַת שָׁאוּל. העיר גבעה, ששכנה בנחלת בנימין, נקראה על שם שאול. וַיְדַבְּרוּ הַדְּבָרִים בְּאָזְנֵי הָעָם, וַיִּשְׂאוּ כָל הָעָם אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ מחוסר אונים.

  • וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא מיום העבודה אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן הַשָּׂדֶה. אמנם מינו אותו למלך, אבל למינוי הזה לא הייתה משמעות מעשית מידית, ולכן המשיך בעבודתו החקלאית. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: מַה קרה לָּעָם כִּי יִבְכּוּ? וַיְסַפְּרוּ לוֹ אֶת דִּבְרֵי אַנְשֵׁי יָבֵישׁ.

  • וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים של גבורה ומנהיגות עַל שָׁאוּל כְּשָׁמְעוֹ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיִּחַר אַפּוֹ, כעס מְאֹד.

  • וַיִּקַּח צֶמֶד בָּקָר, זוג בהמות מוצמדות בעול וַיְנַתְּחֵהוּ, וַיְשַׁלַּח את הנתחים בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל בְּיַד הַמַּלְאָכִים לֵאמֹר: מי אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא למלחמה אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵלכֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ. זהו איום בקנסות כלכליים כבדים. וַיִּפֹּל פַּחַד ה' עַל הָעָם, וַיֵּצְאוּ כְּאִישׁ אֶחָד. במשך שנים רבות היו לכל היותר קריאות להתנדב לצאת למלחמה, אבל קריאתו של שאול מאיימת בכל תוקף הדין. היא נובעת מן ההנחה שיש שלטון ויש מלך. שאול היה צריך לאסוף את אנשיו למקום אחד וליצור מהם צבא.

  • וַיִּפְקְדֵם, ספר אותם בְּבָזֶק, שם מקום, או: מנה אותם באמצעות בזקים, אבני חצץ, כדי שלא למנות את העם באופן ישיר. כל אחד הביא אבן קטנה, וספרו את האבנים במקום את אנשי הצבא עצמם. וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אֶלֶף, וְאִישׁ יְהוּדָה שְׁלֹשִׁים אָלֶף. אנשי יהודה נמנו כיחידה בפני עצמה בגלל ריבוים, יכולותיהם וריחוקם הגאוגרפי.

  • וַיֹּאמְרוּ לַמַּלְאָכִים הַבָּאִים: כֹּה תֹאמְרוּן לְאִישׁ יָבֵישׁ גִּלְעָד: מָחָר תִּהְיֶה לָכֶם תְּשׁוּעָה כְּחֹם הַשָּׁמֶשׁ, לקראת הצהריים. וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים וַיַּגִּידוּ לְאַנְשֵׁי יָבֵישׁ, וַיִּשְׂמָחוּ.

  • וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי יָבֵישׁ לעמונים : מָחָר נֵצֵא אֲלֵיכֶם, וַעֲשִׂיתֶם לָנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם. מחר ניכנע. ההטעיה המכוונת נועדה לנצל את גורם ההפתעה וגם להרוויח זמן, שכן ידעו שהעזרה צפויה להגיע רק מחר.

  • וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיָּשֶׂם, ערך שָׁאוּל אֶת הָעָם, הצבא ב שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים, גדודים נפרדים. וַיָּבֹאוּ בְתוֹךְ הַמַּחֲנֶה של העמונים בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר, בשליש האחרון של הלילה. הדרך ליבש גלעד שבעבר הירדן אינה כה ארוכה. כנראה הלכו בלילה וכבר צעדו בשטח המחנה לפנות בוקר. וַיַּכּוּ אֶת עַמּוֹן עַד חֹם הַיּוֹם. לא עלה על דעת עמון שמתקיימת הכנה לקרב או התנגדות כלשהי. מחנה עמון חנה בביטחון גמור ובשאננות, שכן קיבלו את הרושם שאנשי גלעד מיואשים, וההתקפה שבאה לפנות בוקר הפתיעה אותו לחלוטין, עד כדי כך שגם כמה שעות מאוחר יותר המשיכו ישראל להרוג בהם. וַיְהִי הַנִּשְׁאָרִיםוַיָּפֻצוּ, התפזרו וְלֹא נִשְׁאֲרוּ בָם, בהם שְׁנַיִם יָחַד. כל אחד ברח לבדו לארצו, שאינה רחוקה משם.

  • וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל שְׁמוּאֵל, שהיה שם אִתם : מִי הָאֹמֵר שָׁאוּל יִמְלֹךְ עָלֵינוּ?! תְּנוּ הָאֲנָשִׁים שבזו קודם לשאול, וּנְמִיתֵם, שכן הם מרדו במלכותו.

  • וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: לֹא יוּמַת אִישׁ בַּיּוֹם הַזֶּה, כִּי הַיּוֹם עָשָׂה ה' תְּשׁוּעָה בְּיִשְׂרָאֵל. ברור שהם לא נהגו נכון, אבל די היה לשאול בכך שנוכח שמלכותו התקבלה על הכול. ועתה היה מעוניין בשמחה ולא בנקמה.

  • וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם: לְכוּ וְנֵלְכָה שוב אל הַגִּלְגָּל וּנְחַדֵּשׁ שָׁם הַמְּלוּכָה שהקמנו באופן עקרוני אבל טרם התבססה היטב. עכשיו אפשר להעניק לה את התוקף הראוי.

  • וַיֵּלְכוּ כָל הָעָם הַגִּלְגָּל, וַיַּמְלִכוּ שָׁם אֶת שָׁאוּל לִפְנֵי ה' בַּגִּלְגָּל. וַיִּזְבְּחוּ שָׁם זְבָחִים שְׁלָמִים לִפְנֵי ה', וַיִּשְׂמַח שָׁם שָׁאוּל וְכָל אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל עַד מְאֹד, שכן עתה הכול קיבלו את מלכותו של שאול.

פסוקים

  1. ויעל נחש העמוני ויחן על־יבש גלעד ויאמרו כל־אנשי יביש אל־נחש כרת־לנו ברית ונעבדך
  2. ויאמר אליהם נחש העמוני בזאת אכרת לכם בנקור לכם כל־עין ימין ושמתיה חרפה על־כל־ישראל
  3. ויאמרו אליו זקני יביש הרף לנו שבעת ימים ונשלחה מלאכים בכל גבול ישראל ואם־אין מושיע אתנו ויצאנו אליך
  4. ויבאו המלאכים גבעת שאול וידברו הדברים באזני העם וישאו כל־העם את־קולם ויבכו
  5. והנה שאול בא אחרי הבקר מן־השדה ויאמר שאול מה־לעם כי יבכו ויספרו־לו את־דברי אנשי יביש
  6. ותצלח רוח־אלהים על־שאול בשמעו [כשמעו] את־הדברים האלה ויחר אפו מאד
  7. ויקח צמד בקר וינתחהו וישלח בכל־גבול ישראל ביד המלאכים לאמר אשר איננו יצא אחרי שאול ואחר שמואל כה יעשה לבקרו ויפל פחד־יהוה על־העם ויצאו כאיש אחד
  8. ויפקדם בבזק ויהיו בני־ישראל שלש מאות אלף ואיש יהודה שלשים אלף
  9. ויאמרו למלאכים הבאים כה תאמרון לאיש יביש גלעד מחר תהיה־לכם תשועה בחם [כחם] השמש ויבאו המלאכים ויגידו לאנשי יביש וישמחו
  10. ויאמרו אנשי יביש מחר נצא אליכם ועשיתם לנו ככל־הטוב בעיניכם
  11. ויהי ממחרת וישם שאול את־העם שלשה ראשים ויבאו בתוך־המחנה באשמרת הבקר ויכו את־עמון עד־חם היום ויהי הנשארים ויפצו ולא נשארו־בם שנים יחד
  12. ויאמר העם אל־שמואל מי האמר שאול ימלך עלינו תנו האנשים ונמיתם
  13. ויאמר שאול לא־יומת איש ביום הזה כי היום עשה־יהוה תשועה בישראל
  14. ויאמר שמואל אל־העם לכו ונלכה הגלגל ונחדש שם המלוכה
  15. וילכו כל־העם הגלגל וימלכו שם את־שאול לפני יהוה בגלגל ויזבחו־שם זבחים שלמים לפני יהוה וישמח שם שאול וכל־אנשי ישראל עד־מאד

פסוקים מנוקד

  1. וַיַּעַל נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי וַיִּחַן עַל־יָבֵשׁ גִּלְעָד וַיֹּאמְרוּ כָּל־אַנְשֵׁי יָבֵישׁ אֶל־נָחָשׁ כְּרָת־לָנוּ בְרִית וְנַעַבְדֶךָּ׃
  2. וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי בְּזֹאת אֶכְרֹת לָכֶם בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל־עֵין יָמִין וְשַׂמְתִּיהָ חֶרְפָּה עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵל׃
  3. וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו זִקְנֵי יָבֵישׁ הֶרֶף לָנוּ שִׁבְעַת יָמִים וְנִשְׁלְחָה מַלְאָכִים בְּכֹל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל וְאִם־אֵין מוֹשִׁיעַ אֹתָנוּ וְיָצָאנוּ אֵלֶיךָ׃
  4. וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים גִּבְעַת שָׁאוּל וַיְדַבְּרוּ הַדְּבָרִים בְּאָזְנֵי הָעָם וַיִּשְׂאוּ כָל־הָעָם אֶת־קוֹלָם וַיִּבְכּוּ׃
  5. וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן־הַשָּׂדֶה וַיֹּאמֶר שָׁאוּל מַה־לָּעָם כִּי יִבְכּוּ וַיְסַפְּרוּ־לוֹ אֶת־דִּבְרֵי אַנְשֵׁי יָבֵישׁ׃
  6. וַתִּצְלַח רוּחַ־אֱלֹהִים עַל־שָׁאוּל בשמעו [כְּשָׁמְעוֹ] אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּחַר אַפּוֹ מְאֹד׃
  7. וַיִּקַּח צֶמֶד בָּקָר וַיְנַתְּחֵהוּ וַיְשַׁלַּח בְּכָל־גְּבוּל יִשְׂרָאֵל בְּיַד הַמַּלְאָכִים לֵאמֹר אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵל כֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ וַיִּפֹּל פַּחַד־יְהוָה עַל־הָעָם וַיֵּצְאוּ כְּאִישׁ אֶחָד׃
  8. וַיִּפְקְדֵם בְּבָזֶק וַיִּהְיוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וְאִישׁ יְהוּדָה שְׁלֹשִׁים אָלֶף׃
  9. וַיֹּאמְרוּ לַמַּלְאָכִים הַבָּאִים כֹּה תֹאמְרוּן לְאִישׁ יָבֵישׁ גִּלְעָד מָחָר תִּהְיֶה־לָכֶם תְּשׁוּעָה בחם [כְּחֹם] הַשָּׁמֶשׁ וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים וַיַּגִּידוּ לְאַנְשֵׁי יָבֵישׁ וַיִּשְׂמָחוּ׃
  10. וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי יָבֵישׁ מָחָר נֵצֵא אֲלֵיכֶם וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל־הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם׃
  11. וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּשֶׂם שָׁאוּל אֶת־הָעָם שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים וַיָּבֹאוּ בְתוֹךְ־הַמַּחֲנֶה בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּכּוּ אֶת־עַמּוֹן עַד־חֹם הַיּוֹם וַיְהִי הַנִּשְׁאָרִים וַיָּפֻצוּ וְלֹא נִשְׁאֲרוּ־בָם שְׁנַיִם יָחַד׃
  12. וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל־שְׁמוּאֵל מִי הָאֹמֵר שָׁאוּל יִמְלֹךְ עָלֵינוּ תְּנוּ הָאֲנָשִׁים וּנְמִיתֵם׃
  13. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לֹא־יוּמַת אִישׁ בַּיּוֹם הַזֶּה כִּי הַיּוֹם עָשָׂה־יְהוָה תְּשׁוּעָה בְּיִשְׂרָאֵל׃
  14. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל־הָעָם לְכוּ וְנֵלְכָה הַגִּלְגָּל וּנְחַדֵּשׁ שָׁם הַמְּלוּכָה׃
  15. וַיֵּלְכוּ כָל־הָעָם הַגִּלְגָּל וַיַּמְלִכוּ שָׁם אֶת־שָׁאוּל לִפְנֵי יְהוָה בַּגִּלְגָּל וַיִּזְבְּחוּ־שָׁם זְבָחִים שְׁלָמִים לִפְנֵי יְהוָה וַיִּשְׂמַח שָׁם שָׁאוּל וְכָל־אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל עַד־מְאֹד׃

מקומות

  • בזק

    עיר בנחלת מנשה, בין שכם לבית שאן.
    מזוהה כיום עם ח' בזק. (ר' יהוסף שוורץ)

  • גבעה (גבעת בנימין, גבעת שאול)
  • גלגל

    היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).

  • יבש גלעד

    עיר בעבר הירדן המזרחי, בארץ גלעד, בנחלת חצי שבט המנשה.
    יש אומרים שמקומה בואדי יאבס- ואולי היא זהה עם תל אבו-ח'רז, או עם דיר חלאוה שבאותה סביבה.