שמואל א-פרק-13

ביאורים

  • בֶּן שָׁנָה שָׁאוּל בְּמָלְכוֹ, וּשְׁתֵּי שָׁנִים מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל.

  • וַיִּבְחַר לוֹ שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מִיִּשְׂרָאֵל שירכיבו צבא מאורגן קטן וראשוני, אשר ישמש בסיס לצבא הקבע. הקמת צבא לא התאפשרה עד כה בישראל בהיעדר מלוכה. וַיִּהְיוּ עִם שָׁאוּל אַלְפַּיִם חיילים בְּמִכְמָשׂ וּבְהַר בֵּית אֵל, וְאֶלֶף הָיוּ עִם יוֹנָתָן, בנו בכורו של שאול, בְּגִבְעַת בִּנְיָמִין, העיר גבעה שבבנימין, המכונה גם גבעת שאול, וְאת יֶתֶר הָעָם שִׁלַּח אִישׁ לְאֹהָלָיו, לבתיו, שכן כאמור, רבים מן החיילים בצבא ישראל שימשו ככוחות מילואים, שנקראו להתגייס רק בשעת חירום.

  • וַיַּךְ, הרג יוֹנָתָן אֵת נְצִיב פְּלִשְׁתִּים אֲשֶׁר בְּגֶבַע, וַיִּשְׁמְעוּ פְּלִשְׁתִּים שהממונה האזורי מטעמם נרצח, וראו בכך הכרזת מלחמה. ומנגד שָׁאוּל תָּקַע, ציווה לתקוע בַּשּׁוֹפָר בְּכָל הָאָרֶץ, לֵאמֹר: יִשְׁמְעוּ הָעִבְרִים. שאול ערך גיוס כללי, והודיע שמלחמה עומדת בפתח.

  • וְכָל יִשְׂרָאֵל שָׁמְעוּ לֵאמֹר: הִכָּה שָׁאוּל אֶת נְצִיב פְּלִשְׁתִּים. הריגת הנציב הפלשתי על ידי יונתן נתפסה כמעשה ממלכתי, כאילו שאול עומד מאחורי המעשה. וְגַם נִבְאַשׁ, הסריח ריחו של יִשְׂרָאֵל בַּפְּלִשְׁתִּים. היחסים בין העמים התקלקלו. וַיִּצָּעֲקוּ, נאספו הָעָם אַחֲרֵי שָׁאוּל הַגִּלְגָּל.

  • וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵלשְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב, שהוא מספר עצום, ואולי הכוונה למחנה שיש בו רכב, והוא מונה שלושים אלף איש, וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם לָרֹב. וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ, שהייתה קִדְמַת, ממזרח ל בֵית אָוֶן.

  • וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל רָאוּ כִּי צַר לוֹ – לישראל כִּי נִגַּשׂ, נדחק הָעָם מחיל פלשתים העצום, וַיִּתְחַבְּאוּ הָעָם בַּמְּעָרוֹת וּבַחֲוָחִים, נקיקים קטנים, וּבַסְּלָעִים וּבַצְּרִחִים, מגדלים, מצודות וּבַבֹּרוֹת.

  • וְהיו עִבְרִים ש עָבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן ונמלטו אל אֶרֶץ גָּד וְגִלְעָד. וְשָׁאוּל עוֹדֶנּוּ בַגִּלְגָּל, וְכָל הָעָם, הצבא חָרְדוּ, מיהרו ללכת אַחֲרָיו.

  • וַיּוֹחֶל, שאול המתין שִׁבְעַת יָמִים, לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר קבע שְׁמוּאֵל, אך הזמן עבר, וְלֹא בָא שְׁמוּאֵל הַגִּלְגָּל, וַיָּפֶץ הָעָם מֵעָלָיו, אנשים התחילו להתפזר ולשוב למקומם.

  • וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: הַגִּשׁוּ אֵלַי את הָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים, שהרי יש להקדים למלחמה זבח ותפילה. וַיַּעַל הָעֹלָה. באותו זמן לא היה מקדש, ומותר היה לכל אחד להקריב קרבנות.

  • וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְהַעֲלוֹת הָעֹלָה, וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל סוף – סוף בָּא. וַיֵּצֵא שָׁאוּל לִקְרָאתוֹ לְבָרֲכוֹ.

  • וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: מֶה עָשִׂיתָ?! הלוא סיכמנו שתמתין לי. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: כִּי רָאִיתִי כִי נָפַץ הָעָם מֵעָלַי, וְאַתָּה לֹא בָאתָ לְמוֹעֵד הַיָּמִים שנקבע, וּפְלִשְׁתִּים נֶאֱסָפִים ב מִכְמָשׂ.

  • וָאֹמַר בלבי : עַתָּה יֵרְדוּ פְלִשְׁתִּים אֵלַי הַגִּלְגָּל, וּפְנֵי ה' לֹא חִלִּיתִי, התחננתי, לא ביקשתי מה' הדרכה, וָאֶתְאַפַּק, התחזקתי וָאַעֲלֶה את הָעֹלָה.

  • וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל: נִסְכָּלְתָּ. עשית מעשה שטות. לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ, כִּי עַתָּה, אילו שמרת את מצוותו, הֵכִין ה', היה ה' מבסס אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם, דורות רבים.

  • וְעַתָּה, שלא שמרת על הציווי, מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם. בִּקֵּשׁ, יבקש ה' לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ, וַיְצַוֵּהוּ, וימנה אותו ה' לְנָגִיד, מנהיג עַל עַמּוֹ, כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ ה' ולא עמדת בניסיון.

  • וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיַּעַל מִן הַגִּלְגָּל חזרה ל גִּבְעַת בִּנְיָמִן. וַיִּפְקֹד שָׁאוּל אֶת הָעָם הַנִּמְצְאִים עִמּוֹכְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ. מרבית אנשיו ברחו או התחבאו בחורים, ואפילו אותם אלפיים איש שהיו צבא הקבע שלו, נעלמו.

  • וְשָׁאוּל וְיוֹנָתָן בְּנוֹ וְהָעָם המועט הַנִּמְצָא עִמָּם יֹשְׁבִים בְּגֶבַע בִּנְיָמִן, וּפְלִשְׁתִּים, שהיו מחנה גדול ומצויד היטב, חָנוּ בְמִכְמָשׂ. עדיין לא נקבע זמן למלחמה, וייתכן ששני הצדדים חיכו לאות משמים וכיוצא בזה.

  • וַיֵּצֵא בינתיים הַמַּשְׁחִית, יחידות צבא שתפקידן לחבל ולבזוז בארץ האויב, מִמַּחֲנֵה פְלִשְׁתִּים שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים, פלגים. הָרֹאשׁ ה אֶחָד יִפְנֶה אֶל דֶּרֶךְ עָפְרָה, אֶל מקום שנקרא אֶרֶץ שׁוּעָל.

  • וְהָרֹאשׁ ה אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן, וְהָרֹאשׁ ה אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל גֵּי, גיא הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה. לא כל הצבא יצא, אבל היחידות הללו נשלחו למסע עונשין וביזה, על מנת לזרוע פחד במחנה ישראל. כא ן מופיע פרט משמעותי נוסף:

  • וְחָרָשׁ ברזל, נפח לֹא יִמָּצֵא באותו הזמן בְּכֹל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי אָמְרוּ פְלִשְׁתִּים: פֶּן יַעֲשׂוּ הָעִבְרִים חֶרֶב אוֹ חֲנִית. הפלשתים היו מהראשונים שהכניסו למזרח התיכון את תעשיית הברזל, שסימנה את השלב התרבותי החדש – תקופת הברזל. הם לא אפשרו לישראל לפתח טכנולוגיה זו, שמא ישתמשו בה לייצור כלי נשק, ושמרו לעצמם את המונופול הגמור על תעשיית הנפחות.

  • וַיֵּרְדוּ כָל יִשְׂרָאֵל אל הַפְּלִשְׁתִּים לִלְטוֹשׁ, להשחיז אִישׁ אֶת מַחֲרַשְׁתּוֹ, שם כולל לכלי ברזל או כלי אומנות חד של החרש וְאֶת אֵתוֹ, כלי חפירה וְאֶת קַרְדֻּמּוֹ, גרזן וְאֵת מַחֲרֵשָׁתוֹ לחרישת האדמה ולתיחוחה.

  • וְהָיְתָה, עלתה לישראל הַפְּצִירָה, עבודת הליטוש או החיתוך שנדרשה – פִים, יחידת משקל ששקלו בה כסף. זה היה המחיר הקצוב שישראל שילמו על התיקון – לַמַּחֲרֵשֹׁת וְלָאֵתִים וְלִשְׁלֹשׁ קִלְּשׁוֹן, לקלשון בעל שלוש השִׁניים, וּלְהַקַּרְדֻּמִּים וּלְהַצִּיב, לתקן ולקבע את הַדָּרְבָן, מעין מסמר הקבוע בראש מקל עץ המשמש להנהגת הבקר.

  • וְהָיָה בְּיוֹם מִלְחֶמֶת, מלחמה, וְלֹא נִמְצָא חֶרֶב וַחֲנִית מברזל בְּיַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר אֶת, עם שָׁאוּל וְאֶת יוֹנָתָן. ייתכן שהם השתמשו בחרבות נחושת או בכלי נשק שונים מעץ וקלעי אבנים. ובכל זאת באופן חריג – וַתִּמָּצֵא חרב לְשָׁאוּל וּלְיוֹנָתָן בְּנוֹ מפקדי הצבא, בלבד.

  • וַיֵּצֵא מַצַּב, היחידה החונה של ה פְּלִשְׁתִּים אֶל מַעֲבַר מִכְמָשׂ. הפלשתים שיפרו בינתיים את עמדותיהם ונעו לכיוון מעבר מכמש.

פסוקים

  1. בן־שנה שאול במלכו ושתי שנים מלך על־ישראל
  2. ויבחר־לו שאול שלשת אלפים מישראל ויהיו עם־שאול אלפים במכמש ובהר בית־אל ואלף היו עם־יונתן בגבעת בנימין ויתר העם שלח איש לאהליו
  3. ויך יונתן את נציב פלשתים אשר בגבע וישמעו פלשתים ושאול תקע בשופר בכל־הארץ לאמר ישמעו העברים
  4. וכל־ישראל שמעו לאמר הכה שאול את־נציב פלשתים וגם־נבאש ישראל בפלשתים ויצעקו העם אחרי שאול הגלגל
  5. ופלשתים נאספו להלחם עם־ישראל שלשים אלף רכב וששת אלפים פרשים ועם כחול אשר על־שפת־הים לרב ויעלו ויחנו במכמש קדמת בית און
  6. ואיש ישראל ראו כי צר־לו כי נגש העם ויתחבאו העם במערות ובחוחים ובסלעים ובצרחים ובברות
  7. ועברים עברו את־הירדן ארץ גד וגלעד ושאול עודנו בגלגל וכל־העם חרדו אחריו
  8. וייחל [ויוחל ] שבעת ימים למועד אשר שמואל ולא־בא שמואל הגלגל ויפץ העם מעליו
  9. ויאמר שאול הגשו אלי העלה והשלמים ויעל העלה
  10. ויהי ככלתו להעלות העלה והנה שמואל בא ויצא שאול לקראתו לברכו
  11. ויאמר שמואל מה עשית ויאמר שאול כי־ראיתי כי־נפץ העם מעלי ואתה לא־באת למועד הימים ופלשתים נאספים מכמש
  12. ואמר עתה ירדו פלשתים אלי הגלגל ופני יהוה לא חליתי ואתאפק ואעלה העלה
  13. ויאמר שמואל אל־שאול נסכלת לא שמרת את־מצות יהוה אלהיך אשר צוך כי עתה הכין יהוה את־ממלכתך אל־ישראל עד־עולם
  14. ועתה ממלכתך לא־תקום בקש יהוה לו איש כלבבו ויצוהו יהוה לנגיד על־עמו כי לא שמרת את אשר־צוך יהוה
  15. ויקם שמואל ויעל מן־הגלגל גבעת בנימן ויפקד שאול את־העם הנמצאים עמו כשש מאות איש
  16. ושאול ויונתן בנו והעם הנמצא עמם ישבים בגבע בנימן ופלשתים חנו במכמש
  17. ויצא המשחית ממחנה פלשתים שלשה ראשים הראש אחד יפנה אל־דרך עפרה אל־ארץ שועל
  18. והראש אחד יפנה דרך בית חרון והראש אחד יפנה דרך הגבול הנשקף על־גי הצבעים המדברה
  19. וחרש לא ימצא בכל ארץ ישראל כי־אמר [אמרו] פלשתים פן יעשו העברים חרב או חנית
  20. וירדו כל־ישראל הפלשתים ללטוש איש את־מחרשתו ואת־אתו ואת־קרדמו ואת מחרשתו
  21. והיתה הפצירה פים למחרשת ולאתים ולשלש קלשון ולהקרדמים ולהציב הדרבן
  22. והיה ביום מלחמת ולא נמצא חרב וחנית ביד כל־העם אשר את־שאול ואת־יונתן ותמצא לשאול וליונתן בנו
  23. ויצא מצב פלשתים אל־מעבר מכמש

פסוקים מנוקד

  1. בֶּן־שָׁנָה שָׁאוּל בְּמָלְכוֹ וּשְׁתֵּי שָׁנִים מָלַךְ עַל־יִשְׂרָאֵל׃
  2. וַיִּבְחַר־לוֹ שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מִיִּשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ עִם־שָׁאוּל אַלְפַּיִם בְּמִכְמָשׂ וּבְהַר בֵּית־אֵל וְאֶלֶף הָיוּ עִם־יוֹנָתָן בְּגִבְעַת בִּנְיָמִין וְיֶתֶר הָעָם שִׁלַּח אִישׁ לְאֹהָלָיו׃
  3. וַיַּךְ יוֹנָתָן אֵת נְצִיב פְּלִשְׁתִּים אֲשֶׁר בְּגֶבַע וַיִּשְׁמְעוּ פְּלִשְׁתִּים וְשָׁאוּל תָּקַע בַּשּׁוֹפָר בְּכָל־הָאָרֶץ לֵאמֹר יִשְׁמְעוּ הָעִבְרִים׃
  4. וְכָל־יִשְׂרָאֵל שָׁמְעוּ לֵאמֹר הִכָּה שָׁאוּל אֶת־נְצִיב פְּלִשְׁתִּים וְגַם־נִבְאַשׁ יִשְׂרָאֵל בַּפְּלִשְׁתִּים וַיִּצָּעֲקוּ הָעָם אַחֲרֵי שָׁאוּל הַגִּלְגָּל׃
  5. וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם־יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל־שְׂפַת־הַיָּם לָרֹב וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ קִדְמַת בֵּית אָוֶן׃
  6. וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל רָאוּ כִּי צַר־לוֹ כִּי נִגַּשׂ הָעָם וַיִּתְחַבְּאוּ הָעָם בַּמְּעָרוֹת וּבַחֲוָחִים וּבַסְּלָעִים וּבַצְּרִחִים וּבַבֹּרוֹת׃
  7. וְעִבְרִים עָבְרוּ אֶת־הַיַּרְדֵּן אֶרֶץ גָּד וְגִלְעָד וְשָׁאוּל עוֹדֶנּוּ בַגִּלְגָּל וְכָל־הָעָם חָרְדוּ אַחֲרָיו׃
  8. וייחל [וַיּוֹחֶל ] שִׁבְעַת יָמִים לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר שְׁמוּאֵל וְלֹא־בָא שְׁמוּאֵל הַגִּלְגָּל וַיָּפֶץ הָעָם מֵעָלָיו׃
  9. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל הַגִּשׁוּ אֵלַי הָעֹלָה וְהַשְּׁלָמִים וַיַּעַל הָעֹלָה׃
  10. וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְהַעֲלוֹת הָעֹלָה וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל בָּא וַיֵּצֵא שָׁאוּל לִקְרָאתוֹ לְבָרֲכוֹ׃
  11. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל מֶה עָשִׂיתָ וַיֹּאמֶר שָׁאוּל כִּי־רָאִיתִי כִי־נָפַץ הָעָם מֵעָלַי וְאַתָּה לֹא־בָאתָ לְמוֹעֵד הַיָּמִים וּפְלִשְׁתִּים נֶאֱסָפִים מִכְמָשׂ׃
  12. וָאֹמַר עַתָּה יֵרְדוּ פְלִשְׁתִּים אֵלַי הַגִּלְגָּל וּפְנֵי יְהוָה לֹא חִלִּיתִי וָאֶתְאַפַּק וָאַעֲלֶה הָעֹלָה׃
  13. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל־שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת־מִצְוַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין יְהוָה אֶת־מַמְלַכְתְּךָ אֶל־יִשְׂרָאֵל עַד־עוֹלָם׃
  14. וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא־תָקוּם בִּקֵּשׁ יְהוָה לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ יְהוָה לְנָגִיד עַל־עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר־צִוְּךָ יְהוָה׃
  15. וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיַּעַל מִן־הַגִּלְגָּל גִּבְעַת בִּנְיָמִן וַיִּפְקֹד שָׁאוּל אֶת־הָעָם הַנִּמְצְאִים עִמּוֹ כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ׃
  16. וְשָׁאוּל וְיוֹנָתָן בְּנוֹ וְהָעָם הַנִּמְצָא עִמָּם יֹשְׁבִים בְּגֶבַע בִּנְיָמִן וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בְמִכְמָשׂ׃
  17. וַיֵּצֵא הַמַּשְׁחִית מִמַּחֲנֵה פְלִשְׁתִּים שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים הָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה אֶל־דֶּרֶךְ עָפְרָה אֶל־אֶרֶץ שׁוּעָל׃
  18. וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל־גֵּי הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה׃
  19. וְחָרָשׁ לֹא יִמָּצֵא בְּכֹל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כִּי־אמר [אָמְרוּ] פְלִשְׁתִּים פֶּן יַעֲשׂוּ הָעִבְרִים חֶרֶב אוֹ חֲנִית׃
  20. וַיֵּרְדוּ כָל־יִשְׂרָאֵל הַפְּלִשְׁתִּים לִלְטוֹשׁ אִישׁ אֶת־מַחֲרַשְׁתּוֹ וְאֶת־אֵתוֹ וְאֶת־קַרְדֻּמּוֹ וְאֵת מַחֲרֵשָׁתוֹ׃
  21. וְהָיְתָה הַפְּצִירָה פִים לַמַּחֲרֵשֹׁת וְלָאֵתִים וְלִשְׁלֹשׁ קִלְּשׁוֹן וּלְהַקַּרְדֻּמִּים וּלְהַצִּיב הַדָּרְבָן׃
  22. וְהָיָה בְּיוֹם מִלְחֶמֶת וְלֹא נִמְצָא חֶרֶב וַחֲנִית בְּיַד כָּל־הָעָם אֲשֶׁר אֶת־שָׁאוּל וְאֶת־יוֹנָתָן וַתִּמָּצֵא לְשָׁאוּל וּלְיוֹנָתָן בְּנוֹ׃
  23. וַיֵּצֵא מַצַּב פְּלִשְׁתִּים אֶל־מַעֲבַר מִכְמָשׂ׃

מקומות

  • בית און

    עיר בנחלת בנימין.
    מזוהה כיום עם תל מרים. (י' אהרוני)

  • בית אל

    עיר בגבול בנימין ואפרים.
    כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי).

  • בית חורון תחתון

    עיר לויים בנחלת אפרים, על גבול בנימין.
    כיום מזוהה עם בית עור אל תחתא. (ר' יהוסף שוורץ).

  • בית חורון עליון

    עיר לויים בנחלת אפרים, על גבול בנימין.
    כיום מזוהה עם בית עור אל פוקה (ר' יהוסף שוורץ).

  • גבע (בנימין)
  • גבעה (גבעת בנימין, גבעת שאול)
  • גלגל

    היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).

  • מכמש
  • עפרה
  • גלעד

    חבל ארץ בעבר הירדן המזרחי, משתרע מים הכנרת ועד ים המלח.

  • נהר הירדן

    נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
    העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
    חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו.

  • פלשת

    חבל ארץ במישור החוף הדרומי של ארץ ישראל ובצפון הנגב, מקום מושבם של הפלישתים.