שמואל א-פרק-20
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּבְרַח דָּוִד מִנָּיוֹת בָּרָמָה. וַיָּבֹא וַיֹּאמֶר לִפְנֵי יְהוֹנָתָן: מֶה עָשִׂיתִי, מֶה עֲוֹנִי וּמֶה חַטָּאתִי לִפְנֵי אָבִיךָ כִּי הוא מְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשִׁי?
-
וַיֹּאמֶר לוֹ: חָלִילָה, לֹא תָמוּת. הִנֵּה לֹא יַעֲשֶׂה אָבִי דָּבָר גָּדוֹל אוֹ דָּבָר קָטֹן וְלֹא יִגְלֶה אֶת אָזְנִי, שהרי אני יורש העצר האהוב עליו והמכובד בעיניו, וּמַדּוּעַ יַסְתִּיר אָבִי מִמֶּנִּי אֶת הַדָּבָר הַזֶּה? אֵין זֹאת. הדבר איננו נכון.
-
וַיִּשָּׁבַע עוֹד דָּוִד וַיֹּאמֶר: גם אם המלך סומך עליך בכול, במקרה זה יָדֹעַ יָדַע אָבִיךָ כִּי מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וַיֹּאמֶר: אַל יֵדַע זֹאת יְהוֹנָתָן, כי הדבר מאוד נוגע לו, פֶּן יֵעָצֵב. וְאוּלָם, חַי ה' וְחֵי נַפְשֶׁךָ כִּי כְפֶשַׂע, כפסיעה בֵּינִי וּבֵין הַמָּוֶת. פעם אחר פעם אני מוצא את עצמי על סף מותי.
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל דָּוִד: מַה תֹּאמַר נַפְשְׁךָ, מה שתרצה – וְאֶעֱשֶׂה לָּךְ.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל יְהוֹנָתָן: הִנֵּה ראש חֹדֶשׁ מָחָר, וְאָנֹכִי יָשֹׁב אֵשֵׁב, רגיל לשבת עִם הַמֶּלֶךְ ועם שאר בני המשפחה לֶאֱכוֹל, אך הפעם – וְשִׁלַּחְתַּנִי, תן לי רשות ללכת, וְנִסְתַּרְתִּי, אסתתר בַשָּׂדֶה עַד הָעֶרֶב הַשְּׁלִשִׁית, השלישי.
-
אִם פָּקֹד יִפְקְדֵנִי, יזכיר אָבִיךָ וישאל על היעדרותי – וְאָמַרְתָּ: נִשְׁאֹל נִשְׁאַל, ביקש רשות מִמֶּנִּי דָוִד לָרוּץ אל בֵּית לֶחֶם עִירוֹ, כִּי זֶבַח הַיָּמִים, סעודה שנתית או תקופתית שָׁם לְכָל הַמִּשְׁפָּחָה.
-
אִם כֹּה יֹאמַר שאול: טוֹב, נסיעתו מקובלת בעיני – סימן ש שָׁלוֹם לְעַבְדֶּךָ. זוהי התגובה הסבירה, שהרי גם אם לא פניתי אליו ישירות, הרי זה משום ידידותי אתך ובהנחה שתמסור את דברי מיד למלך. וְאִם חָרֹה יֶחֱרֶה, יכעס לוֹ – דַּע כִּי כָלְתָה, הוחלטה הָרָעָה מֵעִמּוֹ. אם גם בזמן סעודה חגיגית נינוחה אִזכור שמי גורם להתלקחות רגשותיו העכורים, פירוש הדבר שאין לי תקנה בעיניו, וכל עוד הוא חי לא אמצא מרגוע.
-
וְעָשִׂיתָ חֶסֶד עַל, עם עַבְדֶּךָ, אתי, כִּי בִּבְרִית ה' של אהבה ותמיכה עד עולם הֵבֵאתָ אֶת עַבְדְּךָ עִמָּךְ. וְאִם יֶשׁ בִּי עָוֹן, אם אתה סבור שמגיע לי עונש מוות – הֲמִיתֵנִי אַתָּה, אוהבי, וְעַד אָבִיךָ לָמָּה זֶּה תְבִיאֵנִי כדי שהוא יעשה זאת?!
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן: חָלִילָה לָּךְ לחשוד בי כִּי אִם יָדֹעַ אֵדַע כִּי כָלְתָה הָרָעָה מֵעִם אָבִי לָבוֹא, להביא עָלֶיךָ, וְלֹא אֹתָהּ אַגִּיד לָךְ. בוודאי אספר לך.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל יְהוֹנָתָן: מִי יַגִּיד לִי אוֹ מַה, אם הדבר ש יַּעַנְךָ אָבִיךָ קָשָׁה? עלינו למצוא דרך לתקשר.
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל דָּוִד: לְכָה, הבה נלך וְנֵצֵא הַשָּׂדֶה, כדי שנוכל לשוחח במנוחה מבלי לחשוש שמישהו שומע אותנו או צופה בנו. וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם הַשָּׂדֶה.
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל דָּוִד: אני נשבע ב ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי אֶחְקֹר אֶת אָבִי כָּעֵת מָחָר הַשְּׁלִשִׁית, עד היום השלישי, וְהִנֵּה אם יהיה טוֹב אֶל דָּוִד, לגביך – וְכי לֹא אָז אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ מיד וְגָלִיתִי אֶת אָזְנֶךָ? – בוודאי שאשלח.
-
כֹּה יַעֲשֶׂה ה' לִיהוֹנָתָן וְכֹה יֹסִיף, כִּי יֵיטִב אֶל אָבִי, אם ייטב בעיני אבי להביא אֶת הָרָעָה עָלֶיךָ – וְגָלִיתִי אֶת אָזְנֶךָ, אספר לך וְשִׁלַּחְתִּיךָ וְהָלַכְתָּ לְשָׁלוֹם, וִיהִי ה' עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם אָבִי.
-
וְלֹא אצטרך לבוא אתך בברית, בשבועה ובבקשה אִם תמלוך ב עוֹדֶנִּי חָי, וְלֹא תַעֲשֶׂה עִמָּדִי חֶסֶד ה' וְלֹא אָמוּת, שאין לי ספק שכך תעשה,
-
וְלֹא תַכְרִית, תפסיק אֶת חַסְדְּךָ מֵעִם בֵּיתִי, עם משפחתי עַד עוֹלָם, וְלֹא תכרית את חסדך גם בְּהַכְרִת ה' אֶת אֹיְבֵי דָוִד לבסוף, כל אִישׁ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.
-
וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן ברית עִם בֵּית דָּוִד, והוסיף : וּבִקֵּשׁ, יבקש ה' מִיַּד אֹיְבֵי דָוִד. ה' ישלם להם את גמולם.
-
וַיּוֹסֶף יְהוֹנָתָן לְהַשְׁבִּיעַ אֶת דָּוִד בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ, מרוב אהבתו כִּי אַהֲבַת נַפְשׁוֹ אֲהֵבוֹ. ויהונתן הגה תכנית:
-
וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָתָן: מָחָר חֹדֶשׁ, וְנִפְקַדְתָּ, אתה תיזכר כִּי יִפָּקֵד, תיעדר מ מוֹשָׁבֶךָ. כיסאך יהיה ריק, וכך יבחינו בהיעדרך.
-
וְשִׁלַּשְׁתָּ, המתן עד היום השלישי, ו תֵּרֵד מְאֹד, העמק להתחבא היטב, וּבָאתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נִסְתַּרְתָּ שָּׁם בְּיּוֹם הַמַּעֲשֶׂה, כשנסתרת בפעם הקודמת. אולי היה זה יום הניצחון על הפלשתים, וְיָשַׁבְתָּ אֵצֶל הָאֶבֶן הָאָזֶל – שמה של אבן מסוימת.
-
וַאֲנִי אצא לשדה עם שְׁלֹשֶׁת הַחִצִּים שב צִדָּה של האבן, אוֹרֶה, אירה אותם לְשַׁלַּח לִי לְמַטָּרָה. אעמיד פנים שאני מתאמן בירייה בקשת.
-
וְהִנֵּה אֶשְׁלַח אֶת הַנַּעַר שאקח אתי ואומַר לו: לֵךְ מְצָא אֶת הַחִצִּים. אִם אָמֹר אֹמַר לַנַּעַר: הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ וָהֵנָּה, הם קרובים ואינך צריך להתרחק – קָחֶנּוּ וָבֹאָה, תוכל אתה לצאת ממחבואך ולהביא אלי בעצמך את החץ, כִּי שָׁלוֹם לְךָ וְאֵין דָּבָר, אין כל חשש, חַי ה'.
-
וְאִם כֹּה אֹמַר לָעֶלֶם: הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ וָהָלְאָה – לֵךְ, כִּי שִׁלַּחֲךָ ה'. כך תקבל את המסר ותוכל להמשיך להיסתר בלי שאדם כלשהו – אם יהיה במקום – יבין. מכיוון שייתכן שהם לא יתראו יותר, מוסיף יהונתן:
-
וְהַדָּבָר, הברית אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֲנִי וָאָתָּה – הִנֵּה ה' מעיד עליה בֵּינִי וּבֵינְךָ עַד עוֹלָם.
-
וַיִּסָּתֵר דָּוִד בַּשָּׂדֶה. וַיְהִי הַחֹדֶשׁ, וַיֵּשֶׁב הַמֶּלֶךְ אֶל הַלֶּחֶם, הסעודה הגדולה לֶאֱכוֹל.
-
וַיֵּשֶׁב הַמֶּלֶךְ עַל מוֹשָׁבוֹ הרגיל כְּפַעַם בְּפַעַם אֶל ה מוֹשַׁב שגבו צמוד אל הַקִּיר מטעמי נוחות או משום שחשש לביטחונו. וַיָּקָם יְהוֹנָתָן מצד אביו וַיֵּשֶׁב אַבְנֵר שר הצבא מִצַּד שָׁאוּל. וַיִּפָּקֵד, חסר מְקוֹם דָּוִד.
-
וְלֹא דִבֶּר שָׁאוּל מְאוּמָה על כך בַּיּוֹם הַהוּא, כִּי אָמַר בלבו : מִקְרֶה הוּא, בִּלְתִּי טָהוֹר הוּא. דוד טמא מחמת קרי לילה וכדומה, ולא בא אל סעודת הזבח המקודשת כִּי לֹא טָהוֹר, נטהר עדיין. טומאה קלה ושכיחה מעין זו, שיכולה לקרות לאדם בעצמו או מתוך יחסיו עם אשתו, היא ההסבר הפשוט ביותר להיעדרות שאינה צפויה. מן הסתם יבוא למחרת, לאחר שיטבול בלילה ויטהר.
-
וַיְהִי מִמָּחֳרַת, שהוא יום הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, וַיִּפָּקֵד שוב מְקוֹם דָּוִד.וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ, חברו של דוד : מַדּוּעַ לֹא בָא בֶן יִשַׁי גַּם תְּמוֹל, אתמול גַּם הַיּוֹם אֶל הַלָּחֶם?
-
וַיַּעַן יְהוֹנָתָן אֶת שָׁאוּל: נִשְׁאֹל נִשְׁאַל, ביקש דָּוִד מֵעִמָּדִי רשות ללכת עַד בֵּית לָחֶם.
-
וַיֹּאמֶר: שַׁלְּחֵנִי נָא, כִּי זֶבַח מִשְׁפָּחָה לָנוּ בָּעִיר, וְהוּא צִוָּה לִי לבוא, אָחִי הגדול. וְעַתָּה אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ – אִמָּלְטָה, אשתחרר וארוץ נָּא וְאֶרְאֶה אֶת אֶחָי, עַל כֵּן לֹא בָא דוד אֶל שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ. אין בהיעלמותו פגיעה בכבודך, שהרי ביקש את רשותי.
-
וַיִּחַר אַף שָׁאוּל בִּיהוֹנָתָן, וַיֹּאמֶר לוֹ: בֶּן נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת! אשה מעוותת ומרדנית! שאול מקלל את אם יהונתן ומבזה אותה. והוא מחריף את התבטאותו ועובר ללשון גסה ובלתי מכובדת: הֲלוֹא יָדַעְתִּי כִּי בֹחֵר אַתָּה לְבֶן, בבן יִשַׁי, אתה מעדיף שדוד ימלוך, לְבָשְׁתְּךָ וּלְבֹשֶׁת עֶרְוַת אִמֶּךָ.
-
כִּי כָל הַיָּמִים אֲשֶׁר בֶּן יִשַׁי חַי עַל הָאֲדָמָה לֹא תִכּוֹן, תתקיים אַתָּה וּמַלְכוּתֶךָ, וְעַתָּה שְׁלַח אנשים וְקַח אֹתוֹ אֵלַי כִּי בֶן מָוֶת הוּא. הוא חייב מיתה.
-
וַיַּעַן יְהוֹנָתָן אֶת שָׁאוּל אָבִיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו: לָמָּה יוּמַת? מֶה עָשָׂה?
-
וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית עָלָיו לְהַכֹּתוֹ, לא כדי להרוג את בנו, אלא לבטא את זעמו. וַיֵּדַע יְהוֹנָתָן כִּי כָלָה הִיא, מנוי וגמור מֵעִם אָבִיו לְהָמִית אֶת דָּוִד. שאול לא הצניע את הדבר אלא גילה את רצונו ברבים פעם אחר פעם, שהרי שריו ומקורביו של שאול בוודאי נכחו בסעודה החגיגית. יתרה מזו, לראשונה הוא גם מעליב את יהונתן וגם מנסה לפגוע בו. ליהונתן לא נותר כל ספק באשר לכוונותיו.
-
וַיָּקָם יְהוֹנָתָן מֵעִם הַשֻּׁלְחָן בָּחֳרִי אָף, בכעס וְלֹא אָכַל בְּיוֹם הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לֶחֶם, כִּי נֶעְצַב אֶל דָּוִד ו כִי הִכְלִמוֹ, ביישו אָבִיו. יהונתן חש זעם, עצב ובושה גם יחד.
-
וַיְהִי בַבֹּקֶר, וַיֵּצֵא יְהוֹנָתָן הַשָּׂדֶה לְמוֹעֵד, לזמן שקבע עם דָּוִד, וְנַעַר קָטֹן, שלא יבין ויחשוד בדבר עִמּוֹ.
-
וַיֹּאמֶר לְנַעֲרוֹ: רֻץ מְצָא נָא אֶת הַחִצִּים אֲשֶׁר אָנֹכִי מוֹרֶה, יורה. הַנַּעַר רָץ, וְהוּא יָרָה את הַחֵצִי, החץ לְהַעֲבִרוֹ, כדי שהחץ יעבור את הנער.
-
וַיָּבֹא הַנַּעַר עַד מְקוֹם הַחֵצִי אֲשֶׁר יָרָה יְהוֹנָתָן. התברר שיהונתן ירה מעבר למטרה היעודה, וַיִּקְרָא יְהוֹנָתָן אַחֲרֵי הַנַּעַר וַיֹּאמֶר: הֲלוֹא הַחֵצִי מִמְּךָ וָהָלְאָה.
-
וַיִּקְרָא יְהוֹנָתָן אַחֲרֵי הַנַּעַר: מְהֵרָה חוּשָׁה, הזדרז, אַל תַּעֲמֹד. וַיְלַקֵּט נַעַר יְהוֹנָתָן אֶת הַחִצִּים, וַיָּבֹא אֶל אֲדֹנָיו, כדי שיהונתן יניח אותם באשפת החצים.
-
וְהַנַּעַר לֹא יָדַע מְאוּמָה, אַךְ יְהוֹנָתָן וְדָוִד יָדְעוּ אֶת הַדָּבָר.
-
וַיִּתֵּן יְהוֹנָתָן אֶת כֵּלָיו, הקשת ואשפת החצים, אֶל הַנַּעַר אֲשֶׁר לוֹ, וַיֹּאמֶר לוֹ: לֵךְ הָבֵיא אותם אל הָעִיר.
-
הַנַּעַר בָּא, פנה לדרכו, וְכאשר לא היה איש בשדה, דָוִד קָם מֵאֵצֶל הַנֶּגֶב, מן הצד הדרומי של השדה או של האבן האזל, וַיִּפֹּל לְאַפָּיו, לפני יהונתן אַרְצָה וַיִּשְׁתַּחוּ, השתחווה לו שָׁלֹשׁ פְּעָמִים לאות תודה. וַיִּשְּׁקוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיִּבְכּוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, כי ידעו שמן הסתם לא ייפגשו עוד, עַד ש דָּוִד הִגְדִּיל, הִרבה לבכות מיהונתן. אף על פי שיונתן אהב אותו לא פחות. דוד ידע שמעתה הוא נידון לחיי קושי, רדיפות וסבל.
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן לְדָוִד: לֵךְ לְשָׁלוֹם, והוא שב ומזכיר לו: אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ שְׁנֵינוּ אֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' לֵאמֹר: ה' יִהְיֶה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעִי וּבֵין זַרְעֲךָ עַד עוֹלָם.
פסוקים
-
ויברח דוד מנוות [מניות] ברמה ויבא ויאמר לפני יהונתן מה עשיתי מה־עוני ומה־חטאתי לפני אביך כי מבקש את־נפשי
-
ויאמר לו חלילה לא תמות הנה לו־עשה [לא־] [יעשה] אבי דבר גדול או דבר קטן ולא יגלה את־אזני ומדוע יסתיר אבי ממני את־הדבר הזה אין זאת
-
וישבע עוד דוד ויאמר ידע ידע אביך כי־מצאתי חן בעיניך ויאמר אל־ידע־זאת יהונתן פן־יעצב ואולם חי־יהוה וחי נפשך כי כפשע ביני ובין המות
-
ויאמר יהונתן אל־דוד מה־תאמר נפשך ואעשה־לך
-
ויאמר דוד אל־יהונתן הנה־חדש מחר ואנכי ישב־אשב עם־המלך לאכול ושלחתני ונסתרתי בשדה עד הערב השלשית
-
אם־פקד יפקדני אביך ואמרת נשאל נשאל ממני דוד לרוץ בית־לחם עירו כי זבח הימים שם לכל־המשפחה
-
אם־כה יאמר טוב שלום לעבדך ואם־חרה יחרה לו דע כי־כלתה הרעה מעמו
-
ועשית חסד על־עבדך כי בברית יהוה הבאת את־עבדך עמך ואם־יש־בי עון המיתני אתה ועד־אביך למה־זה תביאני
-
ויאמר יהונתן חלילה לך כי אם־ידע אדע כי־כלתה הרעה מעם אבי לבוא עליך ולא אתה אגיד לך
-
ויאמר דוד אל־יהונתן מי יגיד לי או מה־יענך אביך קשה
-
ויאמר יהונתן אל־דוד לכה ונצא השדה ויצאו שניהם השדה
-
ויאמר יהונתן אל־דוד יהוה אלהי ישראל כי־אחקר את־אבי כעת מחר השלשית והנה־טוב אל־דוד ולא־אז אשלח אליך וגליתי את־אזנך
-
כה־יעשה יהוה ליהונתן וכה יסיף כי־ייטב אל־אבי את־הרעה עליך וגליתי את־אזנך ושלחתיך והלכת לשלום ויהי יהוה עמך כאשר היה עם־אבי
-
ולא אם־עודני חי ולא־תעשה עמדי חסד יהוה ולא אמות
-
ולא־תכרת את־חסדך מעם ביתי עד־עולם ולא בהכרת יהוה את־איבי דוד איש מעל פני האדמה
-
ויכרת יהונתן עם־בית דוד ובקש יהוה מיד איבי דוד
-
ויוסף יהונתן להשביע את־דוד באהבתו אתו כי־אהבת נפשו אהבו
-
ויאמר־לו יהונתן מחר חדש ונפקדת כי יפקד מושבך
-
ושלשת תרד מאד ובאת אל־המקום אשר־נסתרת שם ביום המעשה וישבת אצל האבן האזל
-
ואני שלשת החצים צדה אורה לשלח־לי למטרה
-
והנה אשלח את־הנער לך מצא את־החצים אם־אמר אמר לנער הנה החצים ממך והנה קחנו ובאה כי־שלום לך ואין דבר חי־יהוה
-
ואם־כה אמר לעלם הנה החצים ממך והלאה לך כי שלחך יהוה
-
והדבר אשר דברנו אני ואתה הנה יהוה ביני ובינך עד־עולם
-
ויסתר דוד בשדה ויהי החדש וישב המלך על־[אל־] הלחם לאכול
-
וישב המלך על־מושבו כפעם בפעם אל־מושב הקיר ויקם יהונתן וישב אבנר מצד שאול ויפקד מקום דוד
-
ולא־דבר שאול מאומה ביום ההוא כי אמר מקרה הוא בלתי טהור הוא כי־לא טהור
-
ויהי ממחרת החדש השני ויפקד מקום דוד ויאמר שאול אל־יהונתן בנו מדוע לא־בא בן־ישי גם־תמול גם־היום אל־הלחם
-
ויען יהונתן את־שאול נשאל נשאל דוד מעמדי עד־בית לחם
-
ויאמר שלחני נא כי זבח משפחה לנו בעיר והוא צוה־לי אחי ועתה אם־מצאתי חן בעיניך אמלטה נא ואראה את־אחי על־כן לא־בא אל־שלחן המלך
-
ויחר־אף שאול ביהונתן ויאמר לו בן־נעות המרדות הלוא ידעתי כי־בחר אתה לבן־ישי לבשתך ולבשת ערות אמך
-
כי כל־הימים אשר בן־ישי חי על־האדמה לא תכון אתה ומלכותך ועתה שלח וקח אתו אלי כי בן־מות הוא
-
ויען יהונתן את־שאול אביו ויאמר אליו למה יומת מה עשה
-
ויטל שאול את־החנית עליו להכתו וידע יהונתן כי־כלה היא מעם אביו להמית את־דוד
-
ויקם יהונתן מעם השלחן בחרי־אף ולא־אכל ביום־החדש השני לחם כי נעצב אל־דוד כי הכלמו אביו
-
ויהי בבקר ויצא יהונתן השדה למועד דוד ונער קטן עמו
-
ויאמר לנערו רץ מצא נא את־החצים אשר אנכי מורה הנער רץ והוא־ירה החצי להעברו
-
ויבא הנער עד־מקום החצי אשר ירה יהונתן ויקרא יהונתן אחרי הנער ויאמר הלוא החצי ממך והלאה
-
ויקרא יהונתן אחרי הנער מהרה חושה אל־תעמד וילקט נער יהונתן את־החצי [החצים] ויבא אל־אדניו
-
והנער לא־ידע מאומה אך יהונתן ודוד ידעו את־הדבר
-
ויתן יהונתן את־כליו אל־הנער אשר־לו ויאמר לו לך הביא העיר
-
הנער בא ודוד קם מאצל הנגב ויפל לאפיו ארצה וישתחו שלש פעמים וישקו איש את־רעהו ויבכו איש את־רעהו עד־דוד הגדיל
-
ויאמר יהונתן לדוד לך לשלום אשר נשבענו שנינו אנחנו בשם יהוה לאמר יהוה יהיה ביני ובינך ובין זרעי ובין זרעך עד־עולם
פסוקים מנוקד
-
וַיִּבְרַח דָּוִד מנוות [מִנָּיוֹת] בָּרָמָה וַיָּבֹא וַיֹּאמֶר לִפְנֵי יְהוֹנָתָן מֶה עָשִׂיתִי מֶה־עֲוֺנִי וּמֶה־חַטָּאתִי לִפְנֵי אָבִיךָ כִּי מְבַקֵּשׁ אֶת־נַפְשִׁי׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ חָלִילָה לֹא תָמוּת הִנֵּה לו־עשה [לֹא־] [יַעֲשֶׂה] אָבִי דָּבָר גָּדוֹל אוֹ דָּבָר קָטֹן וְלֹא יִגְלֶה אֶת־אָזְנִי וּמַדּוּעַ יַסְתִּיר אָבִי מִמֶּנִּי אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה אֵין זֹאת׃
-
וַיִּשָּׁבַע עוֹד דָּוִד וַיֹּאמֶר יָדֹעַ יָדַע אָבִיךָ כִּי־מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וַיֹּאמֶר אַל־יֵדַע־זֹאת יְהוֹנָתָן פֶּן־יֵעָצֵב וְאוּלָם חַי־יְהוָה וְחֵי נַפְשֶׁךָ כִּי כְפֶשַׂע בֵּינִי וּבֵין הַמָּוֶת׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל־דָּוִד מַה־תֹּאמַר נַפְשְׁךָ וְאֶעֱשֶׂה־לָּךְ׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־יְהוֹנָתָן הִנֵּה־חֹדֶשׁ מָחָר וְאָנֹכִי יָשֹׁב־אֵשֵׁב עִם־הַמֶּלֶךְ לֶאֱכוֹל וְשִׁלַּחְתַּנִי וְנִסְתַּרְתִּי בַשָּׂדֶה עַד הָעֶרֶב הַשְּׁלִשִׁית׃
-
אִם־פָּקֹד יִפְקְדֵנִי אָבִיךָ וְאָמַרְתָּ נִשְׁאֹל נִשְׁאַל מִמֶּנִּי דָוִד לָרוּץ בֵּית־לֶחֶם עִירוֹ כִּי זֶבַח הַיָּמִים שָׁם לְכָל־הַמִּשְׁפָּחָה׃
-
אִם־כֹּה יֹאמַר טוֹב שָׁלוֹם לְעַבְדֶּךָ וְאִם־חָרֹה יֶחֱרֶה לוֹ דַּע כִּי־כָלְתָה הָרָעָה מֵעִמּוֹ׃
-
וְעָשִׂיתָ חֶסֶד עַל־עַבְדֶּךָ כִּי בִּבְרִית יְהוָה הֵבֵאתָ אֶת־עַבְדְּךָ עִמָּךְ וְאִם־יֶשׁ־בִּי עָוֺן הֲמִיתֵנִי אַתָּה וְעַד־אָבִיךָ לָמָּה־זֶּה תְבִיאֵנִי׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן חָלִילָה לָּךְ כִּי אִם־יָדֹעַ אֵדַע כִּי־כָלְתָה הָרָעָה מֵעִם אָבִי לָבוֹא עָלֶיךָ וְלֹא אֹתָהּ אַגִּיד לָךְ׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־יְהוֹנָתָן מִי יַגִּיד לִי אוֹ מַה־יַּעַנְךָ אָבִיךָ קָשָׁה׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל־דָּוִד לְכָה וְנֵצֵא הַשָּׂדֶה וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם הַשָּׂדֶה׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל־דָּוִד יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי־אֶחְקֹר אֶת־אָבִי כָּעֵת מָחָר הַשְּׁלִשִׁית וְהִנֵּה־טוֹב אֶל־דָּוִד וְלֹא־אָז אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ וְגָלִיתִי אֶת־אָזְנֶךָ׃
-
כֹּה־יַעֲשֶׂה יְהוָה לִיהוֹנָתָן וְכֹה יֹסִיף כִּי־יֵיטִב אֶל־אָבִי אֶת־הָרָעָה עָלֶיךָ וְגָלִיתִי אֶת־אָזְנֶךָ וְשִׁלַּחְתִּיךָ וְהָלַכְתָּ לְשָׁלוֹם וִיהִי יְהוָה עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם־אָבִי׃
-
וְלֹא אִם־עוֹדֶנִּי חָי וְלֹא־תַעֲשֶׂה עִמָּדִי חֶסֶד יְהוָה וְלֹא אָמוּת׃
-
וְלֹא־תַכְרִת אֶת־חַסְדְּךָ מֵעִם בֵּיתִי עַד־עוֹלָם וְלֹא בְּהַכְרִת יְהוָה אֶת־אֹיְבֵי דָוִד אִישׁ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה׃
-
וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן עִם־בֵּית דָּוִד וּבִקֵּשׁ יְהוָה מִיַּד אֹיְבֵי דָוִד׃
-
וַיּוֹסֶף יְהוֹנָתָן לְהַשְׁבִּיעַ אֶת־דָּוִד בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כִּי־אַהֲבַת נַפְשׁוֹ אֲהֵבוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר־לוֹ יְהוֹנָתָן מָחָר חֹדֶשׁ וְנִפְקַדְתָּ כִּי יִפָּקֵד מוֹשָׁבֶךָ׃
-
וְשִׁלַּשְׁתָּ תֵּרֵד מְאֹד וּבָאתָ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר־נִסְתַּרְתָּ שָּׁם בְּיוֹם הַמַּעֲשֶׂה וְיָשַׁבְתָּ אֵצֶל הָאֶבֶן הָאָזֶל׃
-
וַאֲנִי שְׁלֹשֶׁת הַחִצִּים צִדָּה אוֹרֶה לְשַׁלַּח־לִי לְמַטָּרָה׃
-
וְהִנֵּה אֶשְׁלַח אֶת־הַנַּעַר לֵךְ מְצָא אֶת־הַחִצִּים אִם־אָמֹר אֹמַר לַנַּעַר הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ וָהֵנָּה קָחֶנּוּ וָבֹאָה כִּי־שָׁלוֹם לְךָ וְאֵין דָּבָר חַי־יְהוָה׃
-
וְאִם־כֹּה אֹמַר לָעֶלֶם הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ וָהָלְאָה לֵךְ כִּי שִׁלַּחֲךָ יְהוָה׃
-
וְהַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֲנִי וָאָתָּה הִנֵּה יְהוָה בֵּינִי וּבֵינְךָ עַד־עוֹלָם׃
-
וַיִּסָּתֵר דָּוִד בַּשָּׂדֶה וַיְהִי הַחֹדֶשׁ וַיֵּשֶׁב הַמֶּלֶךְ על־[אֶל־] הַלֶּחֶם לֶאֱכוֹל׃
-
וַיֵּשֶׁב הַמֶּלֶךְ עַל־מוֹשָׁבוֹ כְּפַעַם בְּפַעַם אֶל־מוֹשַׁב הַקִּיר וַיָּקָם יְהוֹנָתָן וַיֵּשֶׁב אַבְנֵר מִצַּד שָׁאוּל וַיִּפָּקֵד מְקוֹם דָּוִד׃
-
וְלֹא־דִבֶּר שָׁאוּל מְאוּמָה בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אָמַר מִקְרֶה הוּא בִּלְתִּי טָהוֹר הוּא כִּי־לֹא טָהוֹר׃
-
וַיְהִי מִמָּחֳרַת הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי וַיִּפָּקֵד מְקוֹם דָּוִד וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל־יְהוֹנָתָן בְּנוֹ מַדּוּעַ לֹא־בָא בֶן־יִשַׁי גַּם־תְּמוֹל גַּם־הַיּוֹם אֶל־הַלָּחֶם׃
-
וַיַּעַן יְהוֹנָתָן אֶת־שָׁאוּל נִשְׁאֹל נִשְׁאַל דָּוִד מֵעִמָּדִי עַד־בֵּית לָחֶם׃
-
וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי נָא כִּי זֶבַח מִשְׁפָּחָה לָנוּ בָּעִיר וְהוּא צִוָּה־לִי אָחִי וְעַתָּה אִם־מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אִמָּלְטָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת־אֶחָי עַל־כֵּן לֹא־בָא אֶל־שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיִּחַר־אַף שָׁאוּל בִּיהוֹנָתָן וַיֹּאמֶר לוֹ בֶּן־נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת הֲלוֹא יָדַעְתִּי כִּי־בֹחֵר אַתָּה לְבֶן־יִשַׁי לְבָשְׁתְּךָ וּלְבֹשֶׁת עֶרְוַת אִמֶּךָ׃
-
כִּי כָל־הַיָּמִים אֲשֶׁר בֶּן־יִשַׁי חַי עַל־הָאֲדָמָה לֹא תִכּוֹן אַתָּה וּמַלְכוּתֶךָ וְעַתָּה שְׁלַח וְקַח אֹתוֹ אֵלַי כִּי בֶן־מָוֶת הוּא׃
-
וַיַּעַן יְהוֹנָתָן אֶת־שָׁאוּל אָבִיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָמָּה יוּמַת מֶה עָשָׂה׃
-
וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת־הַחֲנִית עָלָיו לְהַכֹּתוֹ וַיֵּדַע יְהוֹנָתָן כִּי־כָלָה הִיא מֵעִם אָבִיו לְהָמִית אֶת־דָּוִד׃
-
וַיָּקָם יְהוֹנָתָן מֵעִם הַשֻּׁלְחָן בָּחֳרִי־אָף וְלֹא־אָכַל בְּיוֹם־הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לֶחֶם כִּי נֶעְצַב אֶל־דָּוִד כִּי הִכְלִמוֹ אָבִיו׃
-
וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיֵּצֵא יְהוֹנָתָן הַשָּׂדֶה לְמוֹעֵד דָּוִד וְנַעַר קָטֹן עִמּוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר לְנַעֲרוֹ רֻץ מְצָא נָא אֶת־הַחִצִּים אֲשֶׁר אָנֹכִי מוֹרֶה הַנַּעַר רָץ וְהוּא־יָרָה הַחֵצִי לְהַעֲבִרוֹ׃
-
וַיָּבֹא הַנַּעַר עַד־מְקוֹם הַחֵצִי אֲשֶׁר יָרָה יְהוֹנָתָן וַיִּקְרָא יְהוֹנָתָן אַחֲרֵי הַנַּעַר וַיֹּאמֶר הֲלוֹא הַחֵצִי מִמְּךָ וָהָלְאָה׃
-
וַיִּקְרָא יְהוֹנָתָן אַחֲרֵי הַנַּעַר מְהֵרָה חוּשָׁה אַל־תַּעֲמֹד וַיְלַקֵּט נַעַר יְהוֹנָתָן אֶת־החצי [הַחִצִּים] וַיָּבֹא אֶל־אֲדֹנָיו׃
-
וְהַנַּעַר לֹא־יָדַע מְאוּמָה אַךְ יְהוֹנָתָן וְדָוִד יָדְעוּ אֶת־הַדָּבָר׃
-
וַיִּתֵּן יְהוֹנָתָן אֶת־כֵּלָיו אֶל־הַנַּעַר אֲשֶׁר־לוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ הָבֵיא הָעִיר׃
-
הַנַּעַר בָּא וְדָוִד קָם מֵאֵצֶל הַנֶּגֶב וַיִּפֹּל לְאַפָּיו אַרְצָה וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים וַיִּשְּׁקוּ אִישׁ אֶת־רֵעֵהוּ וַיִּבְכּוּ אִישׁ אֶת־רֵעֵהוּ עַד־דָּוִד הִגְדִּיל׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן לְדָוִד לֵךְ לְשָׁלוֹם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ שְׁנֵינוּ אֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה לֵאמֹר יְהוָה יִהְיֶה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעִי וּבֵין זַרְעֲךָ עַד־עוֹלָם׃
מקומות
-
בית לחם (יהודה)
עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים.
מזוהה כיום בתחום בית לחם המודרנית.