מלכים ב-פרק-5

ביאורים

  • וְְנַעֲמָן שַׂר־צְְבָא מֶלֶךְְְ־אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְְְנֵי אֲדֹנָיו, מלך ארם, וּנְְְשֻׂא פָנִים. הוא נחשב בעיני מלכו וגם היה אדם מכובד בעיני הבריות. כִּי־בוֹ, באמצעותו נָתַן־ה' תְְּשׁוּעָה לַאֲרָם. הוא היה מצביא שניצח במלחמות. וְְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְְצֹרָע. אף שהיה חשוב ונכבד, הצרעת שלו הרתיעה את סובביו, והדבר העיק עליו.

  • וַאֲרָם יָצְְאוּ ב גְְדוּדִים לערוך פשיטות, ובאחת מהן – וַיִּשְְְׁבּוּ מֵאֶרֶץ יִשְְְׂרָאֵל נַעֲרָה קְְטַנָּה, וַתְְּהִי לִפְְְנֵי אֵשֶׁת נַעֲמָן. היא התגלגלה לשרת בביתו של נעמן. עם הזמן התקרבו זו לזו, והנערה הישראלית, שראתה בצרתו של נעמן ובבידודו, נרתמה לעזור לאדוניה.

  • וַתֹּאמֶר אֶל־גְְּבִרְְְתָּהּ: הביאו את אַחֲלֵי, משאלותיו ובקשותיו של אֲדֹנִי לִפְְְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְְּשֹׁמְְרוֹןאָז הנביא יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְְְתּוֹ, יסיר ממנו את הצרעת. אשת נעמן העבירה את הצעתה של הנערה לבעלה.

  • וַיָּבֹא וַיַּגֵּד לַאדֹנָיו, מלך ארם לֵאמֹר: כָּזֹאת וְְכָזֹאת דִּבְְּרָה הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר מֵאֶרֶץ יִשְְְׂרָאֵל. היא טענה שיש דרך לרפא אותי.

  • וַיֹּאמֶר מֶלֶךְְְ־אֲרָם, שלא היה מצוי בהתנהלותם של הדברים בישראל : לֶךְְְ־בֹּא וְְאֶשְְְׁלְְחָה סֵפֶר, מכתב בעניינך אֶל־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל. וַיֵּלֶךְְְ נעמן וַיִּקַּח בְְּיָדוֹ מתנות לנביא – עֶשֶׂר כִּכְְּרֵי־כֶסֶף וְְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים מטבעות זָהָב וְְעֶשֶׂר חֲלִיפוֹת בְְּגָדִים.

  • וַיָּבֵא נעמן את הַסֵּפֶר אֶל־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל, ובו כתוב לֵאמֹר: וְְעַתָּה כְְּבוֹא הַסֵּפֶר הַזֶּה אֵלֶיךָ, הִנֵּה שָׁלַחְְְתִּי אֵלֶיךָ אֶת־נַעֲמָן עַבְְְדִּיוַאֲסַפְְְתּוֹ מִצָּרַעְְְתּוֹ. עליך לדאוג שהוא יתרפא. באותה עת לא יכלו ישראל להתגונן כראוי מפני הארמים שפלשו לארצם שוב ושוב. ידו של מלך ארם הייתה על העליונה, וכך ניסח את פנייתו.

  • וַיְְְהִי כִּקְְְרֹא מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶת־הַסֵּפֶר, וַיִּקְְְרַע בְְּגָדָיו, וַיֹּאמֶר: הַאֱלֹהִים אָנִי לְְהָמִית וּלְְְהַחֲיוֹת, כִּי־זֶה שֹׁלֵחַ אֵלַי לֶאֱסֹף אִישׁ מִצָּרַעְְְתּוֹ?! לא אוכל למלא דרישה זו. כִּי אַךְְְ־דְְּעוּ־נָא וּרְְְאוּ כִּי־מִתְְְאַנֶּה, מחפש תואנה הוּא לִי. אם אומַר לו שאינני יכול לרפא את שר הצבא שלו, הוא יאשים אותי בכך שאינני רוצה לרפאו, וכך ימצא עילה להתנכל לנו.

  • וַיְְְהִי כִּשְְְׁמֹעַ אֱלִישָׁע אִישׁ־הָאֱלֹהִים כִּי־קָרַע מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶת־בְְּגָדָיו, וַיִּשְְְׁלַח אֶל־הַמֶּלֶךְְְ לֵאמֹר: לָמָּה קָרַעְְְתָּ בְְּגָדֶיךָ?! אינך צריך לדאוג. יָבֹא־נָא אֵלַי, ואני אטפל בו, וְְיֵדַע כִּי יֵשׁ נָבִיא בְְּיִשְְְׂרָאֵל.

  • וַיָּבֹא נַעֲמָן בְְּסוּסָו וּבְְְרִכְְְבּוֹ, עם פמלייתו, וַיַּעֲמֹד פֶּתַח־הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע, של אלישע.

  • וַיִּשְְְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְְְאָךְְְ, שליח, אולי מפני שלא רצה להתקרב אל המצורע, לֵאמֹר: הָלוֹךְְְ וְְרָחַצְְְתָּ שֶׁבַע־פְְּעָמִים בַּיַּרְְְדֵּן, וְְיָשֹׁב בְְּשָׂרְְךָ לְְךָ וּטְְְהָר, וכך תתרפא ותטהר מהצרעת.

  • וַיִּקְְְצֹף, כעס נַעֲמָן על דברי השליח וַיֵּלַךְְְ. וַיֹּאמֶר: הִנֵּה אָמַרְְְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא, חשבתי שהנביא יֵצא אלי, וְְעָמַד וְְקָרָא בְְּשֵׁם־ה' אֱלֹהָיו, וְְהֵנִיף יָדוֹ אֶל־הַמָּקוֹם הנגוע וְְאָסַף, וכך יסיר את הַמְְּצֹרָע. ציפיתי למופת של ממש, הכולל מחוות ידיים מרשימות, ובמקומו הנביא מורה לי להתרחץ?!

  • הֲלֹא טוֹב, עדיפים אֲמָנָה וּפַרְְְפַּר, נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק, מִכֹּל מֵימֵי יִשְְְׂרָאֵל. הֲלֹא־אֶרְְְחַץ בָּהֶם וְְטָהָרְְְתִּי. אם רחצה במים מפיגה את הצרעת – הרי יכול אני לרחוץ בהם ולהיטהר. וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְְְ בְְּחֵמָה, בכעס.

  • וַיִּגְְּשׁוּ עֲבָדָיו של נעמן וַיְְְדַבְְּרוּ אֵלָיו, וַיֹּאמְְרוּ: אָבִי, אדוננו, דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָהֲלוֹא תַעֲשֶׂה. לו היה הנביא מבקש ממך לעשות מעשה גדול וקשה – הרי היית עושה אותו, וְְאַף כִּי־אָמַר אֵלֶיךָ רק : רְְחַץ וּטְְְהָר. מדוע אתה כועס על כך?! הלוא היית מוכן למלא את הוראותיו, והנה הורה לך לעשות מעשה פעוט. מוטב שתנסה.

  • וַיֵּרֶד וַיִּטְְְבֹּל בַּיַּרְְְדֵּן שֶׁבַע פְְּעָמִים כִּדְְְבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיָּשָָׁב בְְּשָׂרוֹ להיות נקי מפגם וקמט כִּבְְְשַׂר נַעַר קָטֹן, וַיִּטְְְהָר. סימני הצרעת שהיו על בשרו נעלמו.

  • וַיָּשָָׁב מן הירדן אֶל־אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְְכָָל־מַחֲנֵהוּ, וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְְפָנָיו וַיֹּאמֶר: הִנֵּה־נָא יָדַעְְְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים אמתי בְְּכָָל־הָאָרֶץ כִּי אִם־בְְּיִשְְְׂרָאֵל. וְְעַתָּה, קַח־נָא בְְרָכָה, מתנה מֵאֵת עַבְְְדֶּךָ, מפני שאני רוצה להביע את תודתי לך.

  • וַיֹּאמֶר אלישע בשבועה : חַי־ה' אֲשֶׁר־עָמַדְְְתִּי לְְפָנָיו, שאני משרת אותו, אִם־אֶקָּח, שלא אקח ממך דבר. וַיִּפְְְצַר, נעמן הפציר בּוֹ לָקַחַת את מתנתו, וַיְְְמָאֵן הנביא.

  • וַיֹּאמֶר נַעֲמָן: וָלֹא – אם אינך לוקח ממני את המתנה, לפחות הסכם ש יֻתַּן־נָא לְְעַבְְְדְְּךָ מַשָּׂא צֶמֶד־פְְּרָדִים אֲדָמָה, אדמת ארצך בכמות ששני פרדים יכולים לשאתה, כִּי לוֹא־יַעֲשֶׂה עוֹד עַבְְְדְְּךָ עֹלָה וָזֶבַח לֵאלֹהִים אֲחֵרִים כִּי אִם־לַה'. אני מקבל על עצמי את אלוקי ישראל, וכדי להקריב לו קרבנות אני זקוק לאדמה טהורה שעליה אוכל לעבדו כראוי. והוא מוסיף ומבקש:

  • לַדָּבָר הַזֶּה יִסְְְלַח ה' לְְעַבְְְדֶּךָ, בְְּבוֹא אֲדֹנִי, מלך ארם אל בֵית־רִמּוֹן, בית העבודה הזרה לְְהִשְְְׁתַּחֲוֹת שָׁמָּה, וְְהוּא נִשְְְׁעָן עַל־יָדִי, שכן אני המשנה לו, ואז – וְְהִשְְְׁתַּחֲוֵיתִי בֵּית רִמֹּן. ובעל כורחי גם אני אשתחווה שם. בְְּהִשְְְׁתַּחֲוָיָתִי בֵּית רִמֹּן יִסְְְלַח־ה' לְְעַבְְְדְְּךָ בַּדָּבָר הַזֶּה.

  • וַיֹּאמֶר לוֹ: לֵךְְְ לְְשָׁלוֹם. אלישע נענה לדבריו ושילח אותו לדרכו. וַיֵּלֶךְְְ נעמן מֵאִתּוֹ כִּבְְְרַת אָרֶץ, מידת מרחק מסוימת.

  • וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי נַעַר אֱלִישָׁע אִישׁ־הָאֱלֹהִים בלבו : הִנֵּה חָשַׂךְְְ, מנע אֲדֹנִי אֵת־נַעֲמָן הָאֲרַמִּי הַזֶּה מִקַּחַת מִיָּדוֹ אֵת אֲשֶׁר־הֵבִיא. חבל שהוא סירב לקחת מידו דבר. חַי־ה' כִּי־אִם־רַצְְְתִּי, ארוץ אני אַחֲרָיו וְְלָקַחְְְתִּי מֵאִתּוֹ מְְאוּמָה, דבר.

  • וַיִּרְְְדֹּף גֵּיחֲזִי אַחֲרֵי נַעֲמָן. וַיִּרְְְאֶה נַעֲמָן איש רָץ אַחֲרָיו, וַיִּפֹּל, נעמן התכופף מֵעַל, מתוך הַמֶּרְְְכָּבָה לִקְְְרָאתוֹ, וַיֹּאמֶר: אם אתה רץ אחרי, בוודאי יש לכך סיבה דחופה; הֲשָׁלוֹם? האם הכול כשורה?

  • וַיֹּאמֶר גיחזי : שָׁלוֹם. מכיוון שרצה לקבל כסף מנעמן, הוא בדה סיפור בשם אלישע – אֲדֹנִי שְְׁלָחַנִי לֵאמֹר: הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְְׁנֵי־נְְעָרִים מֵהַר אֶפְְְרַיִם מִבְְּנֵי הַנְְּבִיאִים, תְְּנָה־נָּא לָהֶם, בשבילם כִּכַּר, כ – 30 קג כֶּסֶף וּשְְְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְְּגָדִים. אמנם אלישע נשבע שלא ייקח דבר לעצמו, אך לפי סיפורו הבדוי של גיחזי, הנביא נזקק לכסף לצורכי צדקה, ואין בידו.

  • וַיֹּאמֶר נַעֲמָן, שהתלהב כל כך מהאפשרות להעניק מתנה לנביא : הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם, שתי כיכרות כסף במקום אחת. וַיִּפְְְרָָץ, הפציר בּוֹ, ומן הסתם גיחזי לא עמד בסירובו זמן רב. וַיָּצַר נעמן צרר כִּכְְּרַיִם כֶּסֶף בִּשְְְׁנֵי חֲרִטִים, נרתיקים וּשְְְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְְּגָדִים, וַיִּתֵּן אֶל־שְְׁנֵי נְְעָרָיו וַיִּשְְְׂאוּ את המתנה הזו לְְפָנָיו – לפני גיחזי.

  • וַיָּבֹא גיחזי אֶל־הָעֹפֶל, בניין גבוה שניצב בכניסה לעיר שומרון, וַיִּקַּח מִיָּדָם את החפצים הללו וַיִּפְְְקֹד, הפקיד אותם בַּבָּיִת, וַיְְְשַׁלַּח אֶת־הָאֲנָשִׁים, משרתי נעמן וַיֵּלֵכוּ.

  • וְְהוּא־בָא וַיַּעֲמֹד אֶל־אֲדֹנָיו לשרת את אלישע כדרכו. וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע: מֵאַיִן אתה בא, גֵּחֲזִי? וַיֹּאמֶר: לֹא־הָלַךְְְ עַבְְְדְְּךָ אָנֶה וָאָנָה. לא יצאתי מכאן.

  • וַיֹּאמֶר אֵלָיו הנביא : לֹא־לִבִּי הָלַךְְְ, תודעתי נשארה במקומה. ראיתי כַּאֲשֶׁר הָפַךְְְ־אִישׁ, הסתובב מֵעַל מֶרְְְכַּבְְְתּוֹ לִקְְְרָאתֶךָ. הַעֵת האם ראוי בנסיבות אלו לָקַחַת אֶת־הַכֶּסֶף, וְְלָקַחַת, ולקנות בו בְְּגָדִים וְְזֵיתִים וּכְְְרָמִים וְְצֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְְְׁפָחוֹת?!

  • וְְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְְְבַּק־בְְּךָ וּבְְְזַרְְְעֲךָ לְְעוֹלָם. וַיֵּצֵא גיחזי מִלְְּפָנָיו והוא מְְצֹרָע כַּשָּׁלֶג.

פסוקים

  1. ונעמן שר־צבא מלך־ארם היה איש גדול לפני אדניו ונשא פנים כי־בו נתן־יהוה תשועה לארם והאיש היה גבור חיל מצרע
  2. וארם יצאו גדודים וישבו מארץ ישראל נערה קטנה ותהי לפני אשת נעמן
  3. ותאמר אל־גברתה אחלי אדני לפני הנביא אשר בשמרון אז יאסף אתו מצרעתו
  4. ויבא ויגד לאדניו לאמר כזאת וכזאת דברה הנערה אשר מארץ ישראל
  5. ויאמר מלך־ארם לך־בא ואשלחה ספר אל־מלך ישראל וילך ויקח בידו עשר ככרי־כסף וששת אלפים זהב ועשר חליפות בגדים
  6. ויבא הספר אל־מלך ישראל לאמר ועתה כבוא הספר הזה אליך הנה שלחתי אליך את־נעמן עבדי ואספתו מצרעתו
  7. ויהי כקרא מלך־ישראל את־הספר ויקרע בגדיו ויאמר האלהים אני להמית ולהחיות כי־זה שלח אלי לאסף איש מצרעתו כי אך־דעו־נא וראו כי־מתאנה הוא לי
  8. ויהי כשמע אלישע איש־האלהים כי־קרע מלך־ישראל את־בגדיו וישלח אל־המלך לאמר למה קרעת בגדיך יבא־נא אלי וידע כי יש נביא בישראל
  9. ויבא נעמן בסוסו [בסוסיו] וברכבו ויעמד פתח־הבית לאלישע
  10. וישלח אליו אלישע מלאך לאמר הלוך ורחצת שבע־פעמים בירדן וישב בשרך לך וטהר
  11. ויקצף נעמן וילך ויאמר הנה אמרתי אלי יצא יצוא ועמד וקרא בשם־יהוה אלהיו והניף ידו אל־המקום ואסף המצרע
  12. הלא טוב אבנה [אמנה] ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל הלא־ארחץ בהם וטהרתי ויפן וילך בחמה
  13. ויגשו עבדיו וידברו אליו ויאמרו אבי דבר גדול הנביא דבר אליך הלוא תעשה ואף כי־אמר אליך רחץ וטהר
  14. וירד ויטבל בירדן שבע פעמים כדבר איש האלהים וישב בשרו כבשר נער קטן ויטהר
  15. וישב אל־איש האלהים הוא וכל־מחנהו ויבא ויעמד לפניו ויאמר הנה־נא ידעתי כי אין אלהים בכל־הארץ כי אם־בישראל ועתה קח־נא ברכה מאת עבדך
  16. ויאמר חי־יהוה אשר־עמדתי לפניו אם־אקח ויפצר־בו לקחת וימאן
  17. ויאמר נעמן ולא יתן־נא לעבדך משא צמד־פרדים אדמה כי לוא־יעשה עוד עבדך עלה וזבח לאלהים אחרים כי אם־ליהוה
  18. לדבר הזה יסלח יהוה לעבדך בבוא אדני בית־רמון להשתחות שמה והוא נשען על־ידי והשתחויתי בית רמן בהשתחויתי בית רמן יסלח־נא יהוה לעבדך בדבר הזה
  19. ויאמר לו לך לשלום וילך מאתו כברת־ארץ
  20. ויאמר גיחזי נער אלישע איש־האלהים הנה חשך אדני את־נעמן הארמי הזה מקחת מידו את אשר־הביא חי־יהוה כי־אם־רצתי אחריו ולקחתי מאתו מאומה
  21. וירדף גיחזי אחרי נעמן ויראה נעמן רץ אחריו ויפל מעל המרכבה לקראתו ויאמר השלום
  22. ויאמר שלום אדני שלחני לאמר הנה עתה זה באו אלי שני־נערים מהר אפרים מבני הנביאים תנה־נא להם ככר־כסף ושתי חלפות בגדים
  23. ויאמר נעמן הואל קח ככרים ויפרץ־בו ויצר ככרים כסף בשני חרטים ושתי חלפות בגדים ויתן אל־שני נעריו וישאו לפניו
  24. ויבא אל־העפל ויקח מידם ויפקד בבית וישלח את־האנשים וילכו
  25. והוא־בא ויעמד אל־אדניו ויאמר אליו אלישע מאן [מאין] גחזי ויאמר לא־הלך עבדך אנה ואנה
  26. ויאמר אליו לא־לבי הלך כאשר הפך־איש מעל מרכבתו לקראתך העת לקחת את־הכסף ולקחת בגדים וזיתים וכרמים וצאן ובקר ועבדים ושפחות
  27. וצרעת נעמן תדבק־בך ובזרעך לעולם ויצא מלפניו מצרע כשלג

פסוקים מנוקד

  1. וְנַעֲמָן שַׂר־צְבָא מֶלֶךְ־אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי־בוֹ נָתַן־יְהוָה תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע׃
  2. וַאֲרָם יָצְאוּ גְדוּדִים וַיִּשְׁבּוּ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל נַעֲרָה קְטַנָּה וַתְּהִי לִפְנֵי אֵשֶׁת נַעֲמָן׃
  3. וַתֹּאמֶר אֶל־גְּבִרְתָּהּ אַחֲלֵי אֲדֹנִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְתּוֹ׃
  4. וַיָּבֹא וַיַּגֵּד לַאדֹנָיו לֵאמֹר כָּזֹאת וְכָזֹאת דִּבְּרָה הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל׃
  5. וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ־אֲרָם לֶךְ־בֹּא וְאֶשְׁלְחָה סֵפֶר אֶל־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ עֶשֶׂר כִּכְּרֵי־כֶסֶף וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים זָהָב וְעֶשֶׂר חֲלִיפוֹת בְּגָדִים׃
  6. וַיָּבֵא הַסֵּפֶר אֶל־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר וְעַתָּה כְּבוֹא הַסֵּפֶר הַזֶּה אֵלֶיךָ הִנֵּה שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ אֶת־נַעֲמָן עַבְדִּי וַאֲסַפְתּוֹ מִצָּרַעְתּוֹ׃
  7. וַיְהִי כִּקְרֹא מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶת־הַסֵּפֶר וַיִּקְרַע בְּגָדָיו וַיֹּאמֶר הַאֱלֹהִים אָנִי לְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת כִּי־זֶה שֹׁלֵחַ אֵלַי לֶאֱסֹף אִישׁ מִצָּרַעְתּוֹ כִּי אַךְ־דְּעוּ־נָא וּרְאוּ כִּי־מִתְאַנֶּה הוּא לִי׃
  8. וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ אֱלִישָׁע אִישׁ־הָאֱלֹהִים כִּי־קָרַע מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶת־בְּגָדָיו וַיִּשְׁלַח אֶל־הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר לָמָּה קָרַעְתָּ בְּגָדֶיךָ יָבֹא־נָא אֵלַי וְיֵדַע כִּי יֵשׁ נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל׃
  9. וַיָּבֹא נַעֲמָן בסוסו [בְּסוּסָיו] וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח־הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע׃
  10. וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע־פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר׃
  11. וַיִּקְצֹף נַעֲמָן וַיֵּלַךְ וַיֹּאמֶר הִנֵּה אָמַרְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא וְעָמַד וְקָרָא בְּשֵׁם־יְהוָה אֱלֹהָיו וְהֵנִיף יָדוֹ אֶל־הַמָּקוֹם וְאָסַף הַמְּצֹרָע׃
  12. הֲלֹא טוֹב אבנה [אֲמָנָה] וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא־אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה׃
  13. וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ אָבִי דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ הֲלוֹא תַעֲשֶׂה וְאַף כִּי־אָמַר אֵלֶיךָ רְחַץ וּטְהָר׃
  14. וַיֵּרֶד וַיִּטְבֹּל בַּיַּרְדֵּן שֶׁבַע פְּעָמִים כִּדְבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיָּשָׁב בְּשָׂרוֹ כִּבְשַׂר נַעַר קָטֹן וַיִּטְהָר׃
  15. וַיָּשָׁב אֶל־אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְכָל־מַחֲנֵהוּ וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה־נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל־הָאָרֶץ כִּי אִם־בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה קַח־נָא בְרָכָה מֵאֵת עַבְדֶּךָ׃
  16. וַיֹּאמֶר חַי־יְהוָה אֲשֶׁר־עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם־אֶקָּח וַיִּפְצַר־בּוֹ לָקַחַת וַיְמָאֵן׃
  17. וַיֹּאמֶר נַעֲמָן וָלֹא יֻתַּן־נָא לְעַבְדְּךָ מַשָּׂא צֶמֶד־פְּרָדִים אֲדָמָה כִּי לוֹא־יַעֲשֶׂה עוֹד עַבְדְּךָ עֹלָה וָזֶבַח לֵאלֹהִים אֲחֵרִים כִּי אִם־לַיהוָה׃
  18. לַדָּבָר הַזֶּה יִסְלַח יְהוָה לְעַבְדֶּךָ בְּבוֹא אֲדֹנִי בֵית־רִמּוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֺת שָׁמָּה וְהוּא נִשְׁעָן עַל־יָדִי וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי בֵּית רִמֹּן בְּהִשְׁתַּחֲוָיָתִי בֵּית רִמֹּן יִסְלַח־נא יְהוָה לְעַבְדְּךָ בַּדָּבָר הַזֶּה׃
  19. וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ לְשָׁלוֹם וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ כִּבְרַת־אָרֶץ׃
  20. וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי נַעַר אֱלִישָׁע אִישׁ־הָאֱלֹהִים הִנֵּה חָשַׂךְ אֲדֹנִי אֶת־נַעֲמָן הָאֲרַמִּי הַזֶּה מִקַּחַת מִיָּדוֹ אֵת אֲשֶׁר־הֵבִיא חַי־יְהוָה כִּי־אִם־רַצְתִּי אַחֲרָיו וְלָקַחְתִּי מֵאִתּוֹ מְאוּמָה׃
  21. וַיִּרְדֹּף גֵּיחֲזִי אַחֲרֵי נַעֲמָן וַיִּרְאֶה נַעֲמָן רָץ אַחֲרָיו וַיִּפֹּל מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם׃
  22. וַיֹּאמֶר שָׁלוֹם אֲדֹנִי שְׁלָחַנִי לֵאמֹר הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְׁנֵי־נְעָרִים מֵהַר אֶפְרַיִם מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים תְּנָה־נָּא לָהֶם כִּכַּר־כֶּסֶף וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים׃
  23. וַיֹּאמֶר נַעֲמָן הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם וַיִּפְרָץ־בּוֹ וַיָּצַר כִּכְּרַיִם כֶּסֶף בִּשְׁנֵי חֲרִטִים וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים וַיִּתֵּן אֶל־שְׁנֵי נְעָרָיו וַיִּשְׂאוּ לְפָנָיו׃
  24. וַיָּבֹא אֶל־הָעֹפֶל וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיִּפְקֹד בַּבָּיִת וַיְשַׁלַּח אֶת־הָאֲנָשִׁים וַיֵּלֵכוּ׃
  25. וְהוּא־בָא וַיַּעֲמֹד אֶל־אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן [מֵאַיִן] גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא־הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה׃
  26. וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא־לִבִּי הָלַךְ כַּאֲשֶׁר הָפַךְ־אִישׁ מֵעַל מֶרְכַּבְתּוֹ לִקְרָאתֶךָ הַעֵת לָקַחַת אֶת־הַכֶּסֶף וְלָקַחַת בְּגָדִים וְזֵיתִים וּכְרָמִים וְצֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת׃
  27. וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק־בְּךָ וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג׃

מקומות

  • דמשק
  • שומרון
  • נהר אמנה

    שם נהר בדמשק.

    כיום מזוהה עם נהר עוג'. (י. ז הורביץ)

  • נהר הירדן

    נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
    העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
    חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו.

  • נהר פרפר
  • ישראל