מלכים ב-פרק-8

ביאורים

  • וֶאֱלִישָׁע דִּבֶּר אֶל־הָאִשָּׁה השונמית שאירחה אותו ו אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֶת־בְְּנָהּ לֵאמֹר: קוּמִי וּלְְְכִי אַתְְְּ וּבֵיתֵךְְְ, משפחתך, וְְגוּרִי בַּאֲשֶׁר תָּגוּרִי. מוטב שתעברי לגור במקום אחר, כִּי־קָרָא ה' לָרָעָב, וְְגַם־בָּא הרעב ממשמש לבוא אֶל־הָאָרֶץ שֶׁבַע שָׁנִים. מכיוון שהייתה אשה עשירה, היו לה אמצעים לצאת מן הארץ ולהינצל מחרפת רעב.

  • וַתָּקָָם הָאִשָּׁה וַתַּעַשׂ כִּדְְְבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים. וַתֵּלֶךְְְ הִיא וּבֵיתָהּ וַתָּגָָר בְְּאֶרֶץ־פְְּלִשְְְׁתִּים שֶׁבַע שָׁנִים.

  • וַיְְְהִי מִקְְְצֵה, בסוף שֶׁבַע שָׁנִים, וַתָּשָָׁב הָאִשָּׁה מֵאֶרֶץ פְְּלִשְְְׁתִּים. מאחר שהיא לא הייתה במקום זמן רב, השתמשו השכנים בביתה ובשדה שלה. וַתֵּצֵא לִצְְְעֹק אֶל־הַמֶּלֶךְְְ אֶל, על בֵּיתָהּ וְְאֶל־שָׂדָהּ. היא תבעה שיחזירו לה את רכושה .

  • וְְהַמֶּלֶךְְְ מְְדַבֵּר באותו זמן אֶל־גֵּחֲזִי נַעַר אִישׁ־הָאֱלֹהִים לֵאמֹר: סַפְְּרָה־נָּא לִי אֵת כָָּל־הַגְְּדֹלוֹת אֲשֶׁר־עָשָׂה אֱלִישָׁע, שהרי היית משמשו.

  • וַיְְְהִי הוּא מְְסַפֵּר לַמֶּלֶךְְְ אֵת אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אלישע אֶת־הַמֵּת, וְְהִנֵּה בדיוק אז הָאִשָּׁה אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֶת־בְְּנָהּ צֹעֶקֶת אֶל־הַמֶּלֶךְְְ עַל־בֵּיתָהּ וְְעַל־שָׂדָהּ להתלונן ולבקש סיוע. וַיֹּאמֶר גֵּחֲזִי: אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְְְ, זֹאת הָאִשָּׁה וְְזֶה־בְְּנָהּ אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֱלִישָׁע, שעליהם סיפרתי לך זה עתה.

  • וַיִּשְְְׁאַל הַמֶּלֶךְְְ לָאִשָּׁה, וַתְְּסַפֶּר־לוֹ על הנס שעשה הנביא ועל מצוקתה בהווה. וַיִּתֶּן־לָהּ הַמֶּלֶךְְְ סָרִיס אֶחָד, שר או פקיד מאנשיו לֵאמֹר: הָשֵׁיב אֶת־כָָּל־אֲשֶׁר־לָהּ וְְאֵת כָָּל־תְְּבוּאֹת הַשָּׂדֶה מִיּוֹם עָָזְְְבָה אֶת־הָאָרֶץ וְְעַד־עָתָּה. הוא הטיל עליו לדאוג להשבת כל רכושה וכל שווי התבואה שהצמיח השדה בזמן היעדרותה.

  • וַיָּבֹא אֱלִישָׁע אל דַּמֶּשֶׂק, וּבֶן־הֲדַד מֶלֶךְְְ־אֲרָם היה חֹלֶה באותה שעה. וַיֻּגַּד־לוֹ – לבן הדד לֵאמֹר: בָּא אִישׁ הָאֱלֹהִים עַד־הֵנָּה, לכאן, לדמשק.

  • וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְְְ אֶל־חֲזָהאֵל, אחד משריו הבכירים, ואולי המצביא שלו : קַח בְְּיָדְְךָ מִנְְְחָה, מתנה כמקובל אצל הבאים לבקש סיוע מן הנביא, וְְלֵךְְְ לִקְְְרַאת אִישׁ הָאֱלֹהִים, וְְדָרַשְְְׁתָּ, שְׁאל אֶת דבר ה' מֵאוֹתוֹ, באמצעותו בשאלה המציקה לי, לֵאמֹר: הַאֶחְְְיֶה מֵחֳֳלִי זֶה? האם אתרפא ממחלתי?

  • וַיֵּלֶךְְְ חֲזָאֵל לִקְְְרָאתוֹ, וַיִּקַּח מִנְְְחָה בְְיָדוֹ וְְכָָל־טוּב דַּמֶּשֶׂקמַשָּׂא אַרְְְבָּעִים גָּמָל, וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְְפָנָיו, וַיֹּאמֶר: בִּנְְְךָ, ביטוי המביע כבוד רב , בֶן־הֲדַד מֶלֶךְְְ־אֲרָם שְְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר: הַאֶחְְְיֶה מֵחֳֳלִי זֶה?

  • וַיֹּאמֶר אֵלָיו – אל חזאל אֱלִישָׁע: לֵךְְְ אֱמָָר־לוֹ: חָיֹה תִחְְְיֶה. אולם לך אני מספר דבר נוסף – וְְהִרְְְאַנִי ה' כִּי־מוֹת יָמוּת. באותו רגע צפה אלישע שאירועים קשים עתידים למצוא את עמו בעקבות סופו של בן הדד והמלכת חזאל למלך תחתיו, אך הוא לא רצה לחשוף את רגשותיו.

  • וַיַּעֲמֵד אֶת־פָּנָיו. הוא עצר את פניו מלבטא את מצוקתו וַיָּשֶׂם, הוא החזיק את עצמו זמן רב עַד־בֹּשׁ, עד כדי כך שיכול היה לגרום מבוכה ואי – נעימות לבן – שיחו. ולבסוף, כשלא יכול היה עוד להתאפק – וַיֵּבְְְךְְְּ אִישׁ הָאֱלֹהִים.

  • וַיֹּאמֶר חֲזָאֵל: מַדּוּעַ אֲדֹנִי בֹכֶה? וַיֹּאמֶר אלישע : כִּי יָדַעְְְתִּי אֵת אֲשֶׁר־תַּעֲשֶׂה לִבְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל רָעָהמִבְְְצְְרֵיהֶם תְְּשַׁלַּח בָּאֵשׁ, וּבַחֻרֵיהֶם בַּחֶרֶב תַּהֲרֹג, וְְעֹלְְלֵיהֶם, תינוקותיהם תְְּרַטֵּשׁ, תשסע, וְְאת הָרֹתֵיהֶם, הנשים ההרות בהם תְְּבַקֵּעַ.

  • וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל: כִּי מָה עַבְְְדְְּךָהַכֶּלֶב, כִּי יַעֲשֶׂה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה?! אינני אלא נתין של בן הדד, ואתה אומר שאני אלחם בישראל ואביס אותם?! וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע: הִרְְְאַנִי ה' אֹתְְךָ מֶלֶךְְְ עַל־אֲרָם, וכאשר תמלוך, תעשה את הדברים האלה.

  • וַיֵּלֶךְְְ מֵאֵת אֱלִישָׁע, וַיָּבֹא חזרה אֶל־אֲדֹנָיו. וַיֹּאמֶר לוֹ בן הדד : מָה־אָמַר לְְךָ אֱלִישָׁע? וַיֹּאמֶר: אָמַר לִי: חָיֹה תִחְְְיֶה. דברי אלישע לא רק הודיעו את העתיד, אלא גם סייעו להגשמתו. אחרי שחזאל שמע שהמלך אינו עתיד לקום ממחלתו, ושהוא ימלוך על ארם, הוא קידם במעשיו את מימוש הנבואה:

  • וַיְְְהִי מִמָָּחֳֳרָת וַיִּקַּח חזאל את הַמַּכְְְבֵּר, השמיכה, וַיִּטְְְבֹּל אותו בַּמַּיִם, כדי לאטום אותו. וַיִּפְְְרֹשׂ עַל־פָּנָיו של בן הדד השוכב חולה, וַיָּמֹת. חזאל אמנם לא חנק אותו בידיו, אך הביא למותו. ולאחר מכן – וַיִּמְְְלֹךְְְ חֲזָהאֵל תַּחְְְתָּיו. כך התקיימה במלואה נבואתו של אלישע.

  • וּבִשְְְׁנַת חָמֵשׁ לְְיוֹרָם בֶּן־אַחְְְאָב מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה, שהיה מיודד עם אחאב, לאחר מות יהושפט מָלַךְְְ יְְהוֹרָם בֶּן־יְְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה.

  • בֶּן־שְְׁלֹשִׁים וּשְְְׁתַּיִם שָׁנָה הָיָה בְְמָָלְְְכוֹ וּשְְְׁמֹנֶה שָׁנִים מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם.

  • וַיֵּלֶךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בֵּית אַחְְְאָב, כִּי בַּת־אַחְְְאָב הָיְְתָה־לּוֹ לְְאִשָּׁה. כאמור, שררו קשרי ידידות קרובים בין יהושפט ואחאב. הם נלחמו יחד, ואף ילדיהם התחתנו. וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה'.

  • וְְלֹא־אָבָה, רצה ה' לְְהַשְְְׁחִית אֶת־יְְהוּדָה כגמולו הראוי לו, לְְמַעַן דָּוִד עַבְְְדּוֹ, כַּאֲשֶׁר אָמַר־לוֹ לָתֵת לוֹ נִיר, שלטון וּלְְְבָנָיו כָָּל־הַיָּמִים, כהבטחת ה' לדוד ששושלתו תימשך.

  • בְְּיָמָיו של יהורם פָּשַׁע, מרד אֱדוֹם מִתַּחַת יַד־יְְהוּדָה, וַיַּמְְְלִכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ משלהם.

  • וַיַּעֲבֹר יוֹרָם צָעִירָה, למקום ושמו צעיר, ואולי הוא כינוי לשעיר שבארץ אדום, וְְכָָל־הָרֶכֶב עִמּוֹ. וַיְְְהִי־הוּא קָם ב לַיְְְלָה, וַיַּכֶּה אֶת־אֱדוֹם הַסֹּבֵיב אֵלָיו, שהקיפו אותו וארבו לו, וְְאֵת שָׂרֵי הָרֶכֶב. וַיָּנָָס, ברח הָעָם לְְאֹהָלָיו. יהורם יצא בשלום מהקרב, אבל לא נחל ניצחון –

  • וַיִּפְְְשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד־יְְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה. יהורם איבד את השליטה באדומים, והם הפכו לאויבי יהודה. תשלומי המס שהעלו האדומים ליהודה הופסקו, וביטחון הממלכה התערער. האדומים שישבו בדרום יכלו לשבש גם את התנהלות המסחר של יהודה, שעסקיה הגיעו עד אילת. אָז תִּפְְְשַׁע, מרדה ביהורם גם לִבְְְנָה בָּעֵת הַהִיא, אולי מחמת חולשתו של יהורם.

  • וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יוֹרָם, יהורם וְְכָָל־אֲשֶׁר עָשָׂה כמלך, הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יְְהוּדָה.

  • וַיִּשְְְׁכַּב יוֹרָם עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם־אֲבֹתָיו בְְּעִיר דָּוִד. וַיִּמְְְלֹךְְְ אֲחַזְְְיָהוּ בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו.

  • בִּשְְְׁנַת שְְׁתֵּים־עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה לְְיוֹרָם בֶּן־אַחְְְאָב מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל מָלַךְְְ אֲחַזְְְיָהוּ בֶן־יְְהוֹרָם מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה.

  • בֶּן־עֶשְְְׂרִים וּשְְְׁתַּיִם שָׁנָה אֲחַזְְְיָהוּ בְְמָָלְְְכוֹ וְְשָׁנָה אַחַת מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְְְיָהוּ בַּת, נכדת עָָמְְְרִי מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל, שהרי אביו יהורם נשא את בת אחאב.

  • וַיֵּלֶךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ בֵּית אַחְְְאָב, וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' כְְּבֵית אַחְְְאָב, כִּי חֲתַן בֵּית־אַחְְְאָב הוּא, ואף היה נכדו של אחאב. מלכי יהודה הצעירים ביקשו להישען על ממלכת ישראל – שהייתה גדולה וחשובה יותר – ואף ללמוד ממלכיה וללכת בדרכיהם.

  • וַיֵּלֶךְְְ אֶת, עם יוֹרָם בֶּן־אַחְְְאָב, שהיה דודו לַמִּלְְְחָמָה עִם־חֲזָאֵל מֶלֶךְְְ־אֲרָם בְְּרָמֹת גִּלְְְעָד. חזאל, שעלה לגדולה בארם, תקף את ממלכת ישראל, ובכך התקיימה נבואת אלישע. על רקע מצב העניינים המתוח וסכסוכי הגבול הקטנים נפתחה עתה מערכה משמעותית יותר. וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת־יוֹרָם, שיצא בקרב צבאו למלחמה.

  • וַיָּשָָׁב יוֹרָם הַמֶּלֶךְְְ לְְהִתְְְרַפֵּא בְְיִזְְְרְְעֶאל, עיר הנופש ששימשה את מלכי ישראל, על מנת לנוח ולהחלים מִן־הַמַּכִּים אֲשֶׁר יַכֻּהוּ אֲרַמִּים בָּרָמָה, בְְּהִלָּחֲמוֹ אֶת־חֲזָהאֵל מֶלֶךְְְ אֲרָם. וַאֲחַזְְְיָהוּ בֶן־יְְהוֹרָם מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה אחיינו יָרַד לִרְְְאוֹת אֶת־יוֹרָם בֶּן־אַחְְְאָב בְְּיִזְְְרְְעֶאל ולבקרו, כִּי־חֹלֶה הוּא.

פסוקים

  1. ואלישע דבר אל־האשה אשר־החיה את־בנה לאמר קומי ולכי אתי [את] וביתך וגורי באשר תגורי כי־קרא יהוה לרעב וגם־בא אל־הארץ שבע שנים
  2. ותקם האשה ותעש כדבר איש האלהים ותלך היא וביתה ותגר בארץ־פלשתים שבע שנים
  3. ויהי מקצה שבע שנים ותשב האשה מארץ פלשתים ותצא לצעק אל־המלך אל־ביתה ואל־שדה
  4. והמלך מדבר אל־גחזי נער איש־האלהים לאמר ספרה־נא לי את כל־הגדלות אשר־עשה אלישע
  5. ויהי הוא מספר למלך את אשר־החיה את־המת והנה האשה אשר־החיה את־בנה צעקת אל־המלך על־ביתה ועל־שדה ויאמר גחזי אדני המלך זאת האשה וזה־בנה אשר־החיה אלישע
  6. וישאל המלך לאשה ותספר־לו ויתן־לה המלך סריס אחד לאמר השיב את־כל־אשר־לה ואת כל־תבואת השדה מיום עזבה את־הארץ ועד־עתה
  7. ויבא אלישע דמשק ובן־הדד מלך־ארם חלה ויגד־לו לאמר בא איש האלהים עד־הנה
  8. ויאמר המלך אל־חזהאל קח בידך מנחה ולך לקראת איש האלהים ודרשת את־יהוה מאותו לאמר האחיה מחלי זה
  9. וילך חזאל לקראתו ויקח מנחה בידו וכל־טוב דמשק משא ארבעים גמל ויבא ויעמד לפניו ויאמר בנך בן־הדד מלך־ארם שלחני אליך לאמר האחיה מחלי זה
  10. ויאמר אליו אלישע לך אמר־לא [לו] חיה תחיה והראני יהוה כי־מות ימות
  11. ויעמד את־פניו וישם עד־בש ויבך איש האלהים
  12. ויאמר חזאל מדוע אדני בכה ויאמר כי־ידעתי את אשר־תעשה לבני ישראל רעה מבצריהם תשלח באש ובחריהם בחרב תהרג ועלליהם תרטש והרתיהם תבקע
  13. ויאמר חזהאל כי מה עבדך הכלב כי יעשה הדבר הגדול הזה ויאמר אלישע הראני יהוה אתך מלך על־ארם
  14. וילך מאת אלישע ויבא אל־אדניו ויאמר לו מה־אמר לך אלישע ויאמר אמר לי חיה תחיה
  15. ויהי ממחרת ויקח המכבר ויטבל במים ויפרש על־פניו וימת וימלך חזהאל תחתיו
  16. ובשנת חמש ליורם בן־אחאב מלך ישראל ויהושפט מלך יהודה מלך יהורם בן־יהושפט מלך יהודה
  17. בן־שלשים ושתים שנה היה במלכו ושמנה שנה [שנים] מלך בירושלם
  18. וילך בדרך מלכי ישראל כאשר עשו בית אחאב כי בת־אחאב היתה־לו לאשה ויעש הרע בעיני יהוה
  19. ולא־אבה יהוה להשחית את־יהודה למען דוד עבדו כאשר אמר־לו לתת לו ניר לבניו כל־הימים
  20. בימיו פשע אדום מתחת יד־יהודה וימלכו עליהם מלך
  21. ויעבר יורם צעירה וכל־הרכב עמו ויהי־הוא קם לילה ויכה את־אדום הסביב אליו ואת שרי הרכב וינס העם לאהליו
  22. ויפשע אדום מתחת יד־יהודה עד היום הזה אז תפשע לבנה בעת ההיא
  23. ויתר דברי יורם וכל־אשר עשה הלוא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי יהודה
  24. וישכב יורם עם־אבתיו ויקבר עם־אבתיו בעיר דוד וימלך אחזיהו בנו תחתיו
  25. בשנת שתים־עשרה שנה ליורם בן־אחאב מלך ישראל מלך אחזיהו בן־יהורם מלך יהודה
  26. בן־עשרים ושתים שנה אחזיהו במלכו ושנה אחת מלך בירושלם ושם אמו עתליהו בת־עמרי מלך ישראל
  27. וילך בדרך בית אחאב ויעש הרע בעיני יהוה כבית אחאב כי חתן בית־אחאב הוא
  28. וילך את־יורם בן־אחאב למלחמה עם־חזהאל מלך־ארם ברמת גלעד ויכו ארמים את־יורם
  29. וישב יורם המלך להתרפא ביזרעאל מן־המכים אשר יכהו ארמים ברמה בהלחמו את־חזהאל מלך ארם ואחזיהו בן־יהורם מלך יהודה ירד לראות את־יורם בן־אחאב ביזרעאל כי־חלה הוא

פסוקים מנוקד

  1. וֶאֱלִישָׁע דִּבֶּר אֶל־הָאִשָּׁה אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֶת־בְּנָהּ לֵאמֹר קוּמִי וּלְכִי אתי [אַתְּ] וּבֵיתֵךְ וְגוּרִי בַּאֲשֶׁר תָּגוּרִי כִּי־קָרָא יְהוָה לָרָעָב וְגַם־בָּא אֶל־הָאָרֶץ שֶׁבַע שָׁנִים׃
  2. וַתָּקָם הָאִשָּׁה וַתַּעַשׂ כִּדְבַר אִישׁ הָאֱלֹהִים וַתֵּלֶךְ הִיא וּבֵיתָהּ וַתָּגָר בְּאֶרֶץ־פְּלִשְׁתִּים שֶׁבַע שָׁנִים׃
  3. וַיְהִי מִקְצֵה שֶׁבַע שָׁנִים וַתָּשָׁב הָאִשָּׁה מֵאֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וַתֵּצֵא לִצְעֹק אֶל־הַמֶּלֶךְ אֶל־בֵּיתָהּ וְאֶל־שָׂדָהּ׃
  4. וְהַמֶּלֶךְ מְדַבֵּר אֶל־גֵּחֲזִי נַעַר אִישׁ־הָאֱלֹהִים לֵאמֹר סַפְּרָה־נָּא לִי אֵת כָּל־הַגְּדֹלוֹת אֲשֶׁר־עָשָׂה אֱלִישָׁע׃
  5. וַיְהִי הוּא מְסַפֵּר לַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֶת־הַמֵּת וְהִנֵּה הָאִשָּׁה אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֶת־בְּנָהּ צֹעֶקֶת אֶל־הַמֶּלֶךְ עַל־בֵּיתָהּ וְעַל־שָׂדָהּ וַיֹּאמֶר גֵּחֲזִי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ זֹאת הָאִשָּׁה וְזֶה־בְּנָהּ אֲשֶׁר־הֶחֱיָה אֱלִישָׁע׃
  6. וַיִּשְׁאַל הַמֶּלֶךְ לָאִשָּׁה וַתְּסַפֶּר־לוֹ וַיִּתֶּן־לָהּ הַמֶּלֶךְ סָרִיס אֶחָד לֵאמֹר הָשֵׁיב אֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לָהּ וְאֵת כָּל־תְּבוּאֹת הַשָּׂדֶה מִיּוֹם עָזְבָה אֶת־הָאָרֶץ וְעַד־עָתָּה׃
  7. וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק וּבֶן־הֲדַד מֶלֶךְ־אֲרָם חֹלֶה וַיֻּגַּד־לוֹ לֵאמֹר בָּא אִישׁ הָאֱלֹהִים עַד־הֵנָּה׃
  8. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל־חֲזָהאֵל קַח בְּיָדְךָ מִנְחָה וְלֵךְ לִקְרַאת אִישׁ הָאֱלֹהִים וְדָרַשְׁתָּ אֶת־יְהוָה מֵאוֹתוֹ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה׃
  9. וַיֵּלֶךְ חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה בְיָדוֹ וְכָל־טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן־הֲדַד מֶלֶךְ־אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה׃
  10. וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע לֵךְ אֱמָר־לא [לוֹ] חָיֹה תִחְיֶה וְהִרְאַנִי יְהוָה כִּי־מוֹת יָמוּת׃
  11. וַיַּעֲמֵד אֶת־פָּנָיו וַיָּשֶׂם עַד־בֹּשׁ וַיֵּבְךְּ אִישׁ הָאֱלֹהִים׃
  12. וַיֹּאמֶר חֲזָאֵל מַדּוּעַ אֲדֹנִי בֹכֶה וַיֹּאמֶר כִּי־יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר־תַּעֲשֶׂה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל רָעָה מִבְצְרֵיהֶם תְּשַׁלַּח בָּאֵשׁ וּבַחֻרֵיהֶם בַּחֶרֶב תַּהֲרֹג וְעֹלְלֵיהֶם תְּרַטֵּשׁ וְהָרֹתֵיהֶם תְּבַקֵּעַ׃
  13. וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב כִּי יַעֲשֶׂה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע הִרְאַנִי יְהוָה אֹתְךָ מֶלֶךְ עַל־אֲרָם׃
  14. וַיֵּלֶךְ מֵאֵת אֱלִישָׁע וַיָּבֹא אֶל־אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה־אָמַר לְךָ אֱלִישָׁע וַיֹּאמֶר אָמַר לִי חָיֹה תִחְיֶה׃
  15. וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיִּקַּח הַמַּכְבֵּר וַיִּטְבֹּל בַּמַּיִם וַיִּפְרֹשׂ עַל־פָּנָיו וַיָּמֹת וַיִּמְלֹךְ חֲזָהאֵל תַּחְתָּיו׃
  16. וּבִשְׁנַת חָמֵשׁ לְיוֹרָם בֶּן־אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יְהוֹרָם בֶּן־יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה׃
  17. בֶּן־שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ וּשְׁמֹנֶה שנה [שָׁנִים] מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
  18. וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בֵּית אַחְאָב כִּי בַּת־אַחְאָב הָיְתָה־לּוֹ לְאִשָּׁה וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה׃
  19. וְלֹא־אָבָה יְהוָה לְהַשְׁחִית אֶת־יְהוּדָה לְמַעַן דָּוִד עַבְדּוֹ כַּאֲשֶׁר אָמַר־לוֹ לָתֵת לוֹ נִיר לְבָנָיו כָּל־הַיָּמִים׃
  20. בְּיָמָיו פָּשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד־יְהוּדָה וַיַּמְלִכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ׃
  21. וַיַּעֲבֹר יוֹרָם צָעִירָה וְכָל־הָרֶכֶב עִמּוֹ וַיְהִי־הוּא קָם לַיְלָה וַיַּכֶּה אֶת־אֱדוֹם הַסֹּבֵיב אֵלָיו וְאֵת שָׂרֵי הָרֶכֶב וַיָּנָס הָעָם לְאֹהָלָיו׃
  22. וַיִּפְשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד־יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה אָז תִּפְשַׁע לִבְנָה בָּעֵת הַהִיא׃
  23. וְיֶתֶר דִּבְרֵי יוֹרָם וְכָל־אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלוֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה׃
  24. וַיִּשְׁכַּב יוֹרָם עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר עִם־אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד וַיִּמְלֹךְ אֲחַזְיָהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו׃
  25. בִּשְׁנַת שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְיוֹרָם בֶּן־אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אֲחַזְיָהוּ בֶן־יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה׃
  26. בֶּן־עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ וְשָׁנָה אַחַת מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְיָהוּ בַּת־עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל׃
  27. וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ בֵּית אַחְאָב וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּבֵית אַחְאָב כִּי חֲתַן בֵּית־אַחְאָב הוּא׃
  28. וַיֵּלֶךְ אֶת־יוֹרָם בֶּן־אַחְאָב לַמִּלְחָמָה עִם־חֲזָהאֵל מֶלֶךְ־אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת־יוֹרָם׃
  29. וַיָּשָׁב יוֹרָם הַמֶּלֶךְ לְהִתְרַפֵּא בְיִזְרְעֶאל מִן־הַמַּכִּים אֲשֶׁר יַכֻּהוּ אֲרַמִּים בָּרָמָה בְּהִלָּחֲמוֹ אֶת־חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַאֲחַזְיָהוּ בֶן־יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה יָרַד לִרְאוֹת אֶת־יוֹרָם בֶּן־אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל כִּי־חֹלֶה הוּא׃

מקומות

  • דמשק
  • יזרעאל
  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • לבנה
  • רמות גלעד

    עיר לויים ועיר מקלט, מזוהה עם תל א-רמית' בצפון הגלעד (נלסון גליק).

  • אדום

    ארץ אדום היא מקום מושבה של ממלכת אדום.
    גבולותיה: מצפון: נחל זרד. ממערב: נחל הערבה. מדרום: מערכת מבצרים לאורך הקצה הדרומי של המישור. ממזרח: המדבר.

  • ארם

    ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.

  • פלשת

    חבל ארץ במישור החוף הדרומי של ארץ ישראל ובצפון הנגב, מקום מושבם של הפלישתים.