מלכים ב-פרק-9
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וֶאֱלִישָׁע הַנָּבִיא קָרָא לְְאַחַד מִבְְּנֵי הַנְְּבִיאִים, וַיֹּאמֶר לוֹ: חֲגֹר מָָתְְְנֶיךָ, הכן עצמך לדרך ארוכה, וְְקַח את פַּךְְְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה בְְּיָדֶךָ, וְְלֵךְְְ ל רָמֹת גִּלְְְעָד. בגלעד חנה צבא ישראל בשל המתח הממושך בין ארם ובין ישראל.
-
וּבָאתָ־שָּׁמָּה, וּרְְְאֵה־שָׁם את יֵהוּא בֶן־יְְהוֹשָׁפָט בֶּן־נִמְְְשִׁי, וּבָאתָ וַהֲקֵמֹתוֹ, הצב אותו מִתּוֹךְְְ אֶחָיו, מבין האנשים שאתו, וְְהֵבֵיאתָ אֹתוֹ חֶדֶר בְְּחָדֶר. הכנס אותו לחדר פנימי.
-
וְְלָקַחְְְתָּ את פַךְְְ־הַשֶּׁמֶן וְְיָצַקְְְתָּ עַל־רֹאשׁוֹ, וְְאָמַרְְְתָּ: כֹּה־אָמַר ה': מְְשַׁחְְְתִּיךָ לְְמֶלֶךְְְ אֶל, על יִשְְְׂרָאֵל. וּפָתַחְְְתָּ הַדֶּלֶת וְְנַסְְְתָּה, בְּרח וְְלֹא תְְחַכֶּה. מיד לאחר שתודיע ליהוא שהוא נמשח למלך מאת ה', הימלט מן המקום.
-
וַיֵּלֶךְְְ הַנַּעַר, שלא היה משרת צעיר סתם, אלא הַנַּעַר הַנָּבִיא ל רָמֹת גִּלְְְעָד.
-
וַיָּבֹא וְְהִנֵּה שָׂרֵי הַחַיִל, קצינים בכירים יֹשְְׁבִים יחד. וַיֹּאמֶר: דָּבָר לִי אֵלֶיךָ, הַשָּׂר. יהוא הוא הנמרץ מכולם, והוא מגיב לפני שאר הקצינים – וַיֹּאמֶר יֵהוּא: אֶל־מִי מִכֻּלָּנוּ? וַיֹּאמֶר: אֵלֶיךָ מיועד המסר שלי, הַשָּׂר.
-
וַיָּקָָם וַיָּבֹא הַבַּיְְְתָה, לחדר פנימי סגור. וַיִּצֹק הנביא המתלמד את הַשֶּׁמֶן אֶל־רֹאשׁוֹ, וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה־אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: מְְשַׁחְְְתִּיךָ לְְמֶלֶךְְְ אֶל־עַם ה' אֶל, על יִשְְְׂרָאֵל.
-
וְְהִכִּיתָה, עליך להכות אֶת־בֵּית אַחְְְאָב אֲדֹנֶיךָ, וְְנִקַּמְְְתִּי דְְּמֵי עֲבָדַי הַנְְּבִיאִים וּדְְְמֵי כָָּל־עַבְְְדֵי ה' מִיַּד אִיזָבֶל. עליך לנקום את דמם של כל אלה שהרגו אנשי בית אחאב.
-
וְְאָבַד כָָּל־בֵּית אַחְְְאָב, וְְהִכְְְרַתִּי לְְאַחְְְאָב מַשְְְׁתִּין בְְּקִיר, גבר בביטוי גס ושלילי, כלומר כל גבר משושלת אחאב יושמד. אפשרות אחרת: כלב, דהיינו אפילו כלב לא יישאר בממלכתו. וְְעָצוּר, מי שמוגן על ידי השליט, וְְעָזוּב, ומי שמחוזק על ידי השליט, או: מי שהשליט נטש אותו בְְּיִשְְְׂרָאֵל.
-
וְְנָתַתִּי אֶת־בֵּית אַחְְְאָב כְְּבֵית יָָרָָבְְְעָם בֶּן־נְְבָט, שלא נותר ממנו שריד, וּכְְְבֵית בַּעְְְשָׁא בֶן־אֲחִיָּה, שהיה לו גורל דומה.
-
וְְאֶת־אִיזֶבֶל יֹאכְְלוּ הַכְְּלָבִים בְְּחֵלֶק יִזְְְרְְעֶאל וְְאֵין קֹבֵר, ולא יקברו את גופתה. מיד כשסיים למלא את השליחות – וַיִּפְְְתַּח הנער הנביא את הַדֶּלֶת וַיָּנֹס, ברח.
-
וְְיֵהוּא יָצָא מן החדר אֶל־עַבְְְדֵי אֲדֹנָיו. וַיֹּאמֶר לוֹ אחד מהם : הֲשָׁלוֹם? האם הכול כשורה? מַדּוּעַ בָּא־הַמְְּשֻׁגָּע, התמהוני, כינוי לנביאים, שהתנהגותם הייתה משונה בדרך כלל, הַזֶּה אֵלֶיךָ? הנביא לא אמר שהוא בא בדבר נבואה. אולם כנראה בני הנביאים ניכרו בלבושם. וכיוון שמטרת בואו לא הייתה ברורה, הם חששו שמא בא להודיע ליהוא דבר רע. וַיֹּאמֶר יהוא אֲלֵיהֶם: אַתֶּם יְְדַעְְְתֶּם אֶת־הָאִישׁ וְְאֶת־שִׂיחוֹ. אתם מכירים את האיש ואת אופן דיבורו. אין חשיבות לדבריו.
-
וַיֹּאמְְרוּ: שֶׁקֶר אתה דובר. הוא לא בא בשביל שיחה בטלה. הַגֶּד־נָא לָנוּ מה אמר. וַיֹּאמֶר: כָּזֹאת וְְכָזֹאת אָמַר אֵלַי לֵאמֹר: כֹּה אָמַר ה': מְְשַׁחְְְתִּיךָ לְְמֶלֶךְְְ אֶל־יִשְְְׂרָאֵל.
-
וַיְְְמַהֲרוּ הקצינים שבמחיצתו וַיִּקְְְחוּ אִישׁ בִּגְְְדוֹ. כל אחד מהם פשט את בגדו העליון, וַיָּשִׂימוּ את בגדי השרד שלהם תַחְְְתָּיו אֶל־גֶּרֶם הַמַּעֲלוֹת, על המדרגות עצמן, ובכך יצרו לו מושב מכובד מהאביזרים הזמינים להם. וַיִּתְְְקְְעוּ בַּשּׁוֹפָר וַיֹּאמְְרוּ: מָלַךְְְ יֵהוּא.
-
וַיִּתְְְקַשֵּׁר, ארגן מרד יֵהוּא בֶּן־יְְהוֹשָׁפָט בֶּן־נִמְְְשִׁי אֶל, כנגד יוֹרָם מלך ישראל. וְְיוֹרָם הָיָה שֹׁמֵר שלח את הצבא כדי להגן בְְּרָמֹת גִּלְְְעָד, הוּא וְְכָָל־יִשְְְׂרָאֵל מִפְְּנֵי התקפותיו של חֲזָאֵל מֶלֶךְְְ אֲרָם.
-
וַיָּשָָׁב יְְהוֹרָם הַמֶּלֶךְְְ לְְהִתְְְרַפֵּא בְְיִזְְְרְְעֶאל מִן־הַמַּכִּים אֲשֶׁר יַכֻּהוּ, הכוהו אֲרַמִּים, בְְּהִלָּחֲמוֹ אֶת־חֲזָאֵל מֶלֶךְְְ אֲרָם, כפי שסופר בסוף העניין הקודם. וַיֹּאמֶר יֵהוּא: אִם־יֵשׁ נַפְְְשְְׁכֶם, רצונכם שאמלוך, אַל־יֵצֵא פָלִיט מִן־הָעִיר לָלֶכֶת לְְהַגִּיד בְְּיִזְְְרְְעֶאל, וכך המרד יפרוץ בהפתעה גמורה.
-
וַיִּרְְְכַּב יֵהוּא עם חלק מאנשיו, וַיֵּלֶךְְְ יִזְְְרְְעֶאלָה לפתוח במרד, כִּי יוֹרָם שֹׁכֵב שָׁמָּה, ביזרעאל. וַאֲחַזְְְיָה מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה אחיינו ובעל בריתו יָרַד בלא כל כוונות פוליטיות לִרְְְאוֹת אֶת־יוֹרָם כדי לבקרו בחוליו.
-
וְְהַצֹּפֶה עֹמֵד עַל־הַמִּגְְְדָּל בְְּיִזְְְרְְעֶאל, וַיַּרְְְא אֶת־שִׁפְְְעַת, הקבוצה הגדולה של אנשי יֵהוּא בְְּבֹאוֹ אל העיר. וַיֹּאמֶר למלך : שִׁפְְְעַת, מספר גדול של אנשים אֲנִי רֹאֶה. וַיֹּאמֶר יְְהוֹרָם: קַח רַכָּב על סוס וּשְְְׁלַח אותו לִקְְְרָאתָם, וְְיֹאמַר, וישאל אותם : הֲשָׁלוֹם? הוא הניח שאם אנשים רבים באים יחד מן הצפון – יש בפיהם חדשות משדה הקרב בארם, ואולי הם באים לספר על מפלה.
-
וַיֵּלֶךְְְ רֹכֵב הַסּוּס לִקְְְרָאתוֹ – לקראת יהוא, וַיֹּאמֶר: כֹּה־אָמַר הַמֶּלֶךְְְ: הֲשָׁלוֹם? האם הכול כשורה? וַיֹּאמֶר יֵהוּא: מַה־לְְּךָ וּלְְְשָׁלוֹם?! אל תשאל שאלות, אלא סֹב אֶל־אַחֲרָי. הצטרף אלי ועמוֹד בסוף המחנה. בזכות אישיותו הנחושה והכריזמטית של יהוא וקבוצת מלוויו המרשימה ציית הרכב להוראת יהוא ללא היסוס, אף שלא ידע לאן פני המחנה שלו מועדות. וַיַּגֵּד הַצֹּפֶה לֵאמֹר: בָּא־הַמַּלְְְאָךְְְ, השליח ששלחת עַד־הֵם וְְלֹא־שָׁב.
-
וַיִּשְְְׁלַח יהורם רֹכֵב סוּס שֵׁנִי, וַיָּבֹא אֲלֵהֶם וַיֹּאמֶר: כֹּה־אָמַר הַמֶּלֶךְְְ: שָׁלוֹם? וַיֹּאמֶר יֵהוּא שוב : מַה־לְְּךָ וּלְְְשָׁלוֹם?! סֹב אֶל־אַחֲרָי. הסתובב גם אתה והתייצב בקצה המחנה שלי. ושוב – האיש ציית.
-
וַיַּגֵּד הַצֹּפֶה לֵאמֹר: בָּא השליח עַד־אֲלֵיהֶם וְְלֹא־שָׁב, וְְהַמִּנְְְהָג כְְּמִנְְְהַג יֵהוּא בֶן־נִמְְְשִׁי. בינתיים המחנה התקרב, והצופה הבחין שאופן הנהיגה במרכבה דומה לאופן נהיגתו של יהוא, שהיה מפורסם כִּי בְְשִׁגָּעוֹן, בפראות יִנְְְהָג. יהורם חשד שמתרחש דבר הדורש את מעורבותו הישירה.
-
וַיֹּאמֶר יְְהוֹרָם: אֱסֹר, קשׁוֹר את הסוס למרכבה. וַיֶּאְְְסֹר רִכְְְבּוֹ. וַיֵּצֵא יְְהוֹרָם מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל וגם אֲחַזְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה אתו, אִישׁ בְְּרִכְְְבּוֹ. נראה שפציעתו של יהורם לא הייתה חמורה, שכן יכול היה לנהוג במרכבתו בעצמו. וַיֵּצְְאוּ לִקְְְרַאת יֵהוּא, וַיִּמְְְצָאֻהוּ בְְּחֶלְְְקַת נָבוֹת הַיִּזְְְרְְעֵאלִי. יהורם ואחזיהו פגשו ביהוא בדיוק בשדה שאחאב לקח בכפייה מנבות, לאחר שאשתו איזבל גרמה להריגת בעליו. מקום זה גילם את רשעותו של בית אחאב.
-
וַיְְְהִי כִּרְְְאוֹת יְְהוֹרָם אֶת־יֵהוּא, וַיֹּאמֶר כדרך שהיה פונה אליו בכל הזדמנות אחרת : הֲשָׁלוֹם, יֵהוּא? וַיֹּאמֶר יהוא : מָה הַשָּׁלוֹם – עַד־זְְנוּנֵי אִיזֶבֶל אִמְְּךָ וּכְְְשָׁפֶיהָ הָרַבִּים?! מהו השלום שאתה מדבר עליו, שלום פשעיה של איזבל אמך?! אין שלום בינינו. יהוא חירף את יהורם וייחס אותו לאיזבל ולמנהגיה, אף שהיה גם בנו של אחאב, כרווח בנוסחי גידופים. יהורם עמד ברכבו פנים אל פנים מול יהוא.
-
וַיַּהֲפֹךְְְ יְְהוֹרָם את יָדָיו האוחזות במושכות כדי לסובב את הרכב, וַיָּנֹס. וַיֹּאמֶר אֶל־אֲחַזְְְיָהוּ: הפגישה עם יהוא לא הייתה תמימה, אלא מִרְְְמָה, בגידה, אֲחַזְְְיָה.
-
וְְיֵהוּא מִלֵּא יָדוֹ בַקֶּשֶׁת, מתח את קשתו בכל כוחו, וַיַּךְְְ אֶת־יְְהוֹרָם ופגע בו בֵּין זְְרֹעָיו. וַיֵּצֵא הַחֵצִי, החץ מִצדו האחורי של לִבּוֹ. יהורם לא היה לבוש בגדי קרב, ונורה מטווח קצר. וַיִּכְְְרַע, נפל בְְּרִכְְְבּוֹ, ומיד מת.
-
וַיֹּאמֶר יהוא אֶל־בִּדְְְקַר שָׁלִשֹׁה, השָליש שלו : שָׂא את גופתו הַשְְְׁלִכֵהוּ בְְּחֶלְְְקַת שְְׂדֵה נָבוֹת הַיִּזְְְרְְעֵאלִי, כִּי־זְְכֹר שכאשר אֲנִי וָאַתָּה אֵת רֹכְְבִים צְְמָדִים אַחֲרֵי אַחְְְאָב אָבִיו, רכבנו יחד בצבאו של אחאב אביו – וַה' נָשָׂא עָלָיו אֶת־הַמַּשָּׂא הַזֶּה. ה' מסר ביד אליהו את הנבואה עליו :
-
אִם־לֹא אֶת־דְְּמֵי נָבוֹת אשר שפכת וְְאֶת־דְְּמֵי בָנָיו רָאִיתִי אֶמֶשׁ, נְְאֻם־ה', וְְשִׁלַּמְְְתִּי לְְךָ כגמולך בַּחֶלְְְקָה הַזֹּאת, נְְאֻם־ה'. וְְעַתָּה הגיע הזמן לקיים את הדבר – שָׂא אותו ו הַשְְְׁלִכֵהוּ בַּחֶלְְְקָה כִּדְְְבַר ה'.
-
וַאֲחַזְְְיָה מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה, שנקלע למקום שלא בטובתו, רָאָה את המרד פורץ לנגד עיניו, וַיָּנָָס דֶּרֶךְְְ בֵּית הַגָּן. וַיִּרְְְדֹּף אַחֲרָיו יֵהוּא, וַיֹּאמֶר לעבדיו : גַּם־אֹתוֹ הַכֻּהוּ אֶל־הַמֶּרְְְכָּבָה בְְּמַעֲלֵה־גוּר אֲשֶׁר אֶת, ליד יִבְְְלְְעָם. ייתכן שיהוא ציווה להרוג את אחזיה, משום שאף שלא היה שייך למשפחה המולכת בישראל, הוא היה צאצא לאחאב, ועל יהוא הוטל להשמיד את כל בית אחאב. וַיָּנָָס אחזיה עד מְְגִדּוֹ וַיָּמָָת שָׁם.
-
וַיַּרְְְכִּבוּ אֹתוֹ עֲבָדָיו יְְרוּשָׁלְְְָמָה, וַיִּקְְְבְְּרוּ אֹתוֹ בִקְְְבֻרָתוֹ עִם־אֲבֹתָיו בְְּעִיר דָּוִד. יהוא הניח לאנשיו של מלך יהודה להסיע את גופתו של אחזיה להיקבר בירושלים כדרך מלכי יהודה. כדי לחתום את קורותיו של אחזיה מובאת הערה על מועד עלייתו לשלטון:
-
וּבִשְְְׁנַת אַחַת־עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה לְְיוֹרָם בֶּן־אַחְְְאָב מָלַךְְְ אֲחַזְְְיָה עַל־יְְהוּדָה.
-
וַיָּבוֹא יֵהוּא יִזְְְרְְעֶאלָה ללא הפרעה וללא התנגדות, אף על פי שיזרעאל הייתה מוקפת בחומה. וְְאִיזֶבֶל שָׁמְְעָה על המרד אך לא הסכימה להיות מושפלת – וַתָּשֶׂם בַּפּוּךְְְ, איפרה את עֵינֶיהָ, וַתֵּיטֶב, קישטה אֶת־רֹאשָׁהּ. איזבל הראתה עצמה כגבירה. וַתַּשְְְׁקֵף בְְּעַד, דרך הַחַלּוֹן החוצה.
-
וְְיֵהוּא בָּא בַשָּׁעַר, וַתֹּאמֶר: הֲשָׁלוֹם, זִמְְְרִי הֹרֵג אֲדֹנָיו? זמרי היה שר שבגד באדוניו והרג אותו, ותוך שבוע נהרג בעצמו. איזבל ביקשה להעליב את יהוא ולרמוז שאף הוא רוצח שפל, ושגם לו צפוי סוף דומה. במקום לענות לה –
-
וַיִּשָּׂא יהוא פָנָיו אֶל־הַחַלּוֹן וַיֹּאמֶר: מִי אִתִּי, מִי? האם מישהו שם, בבית איזבל, בעדי? וַיַּשְְְׁקִיפוּ אֵלָיו מבית איזבל שְְׁנַיִם שְְׁלֹשָׁה סָרִיסִים.
-
וַיֹּאמֶר: שִׁמְְְטוּהָ. זִרקו אותה מהחלון. וַיִּשְְְׁמְְטוּהָ. בין שהיא נהרגה בנפילתה מן הבית ובין שלא – וַיִּז, הותז מִדָּמָהּ אֶל־הַקִּיר וְְאֶל־הַסּוּסִים. וַיִּרְְְמְְסֶנָּה יהוא ברגלי הסוסים כדי לוודא את מותה.
-
וַיָּבֹא אל תוך ארמונו של אחאב, וַיֹּאכַל וַיֵּשְְְׁתְְְּ, ועשה בבית כבתוך שלו. ולאחר זמן מה – וַיֹּאמֶר: פִּקְְְדוּ־נָא אֶת־הָאֲרוּרָה הַזֹּאת וְְקִבְְְרוּהָ, כִּי למרות הכול, בַת־מֶלֶךְְְ הִיא.
-
וַיֵּלְְכוּ לְְקָָבְְְרָהּ, וְְלֹא־מָצְְאוּ בָהּ כִּי אִם־הַגֻּלְְְגֹּלֶת וְְהָרַגְְְלַיִם וְְכַפּוֹת הַיָּדָיִם. הכלבים, שהיו אז אוכלי נבלות ולא חיות בית, אכלו את עיקר גופתה, משום שהייתה זרוקה בשדה זמן רב כפגר, שכן יהוא לא מיהר – אחרי שהרג את יהורם, ציווה להרוג את אחזיה וגרם למותה של איזבל, הוא ישב לאכול, ורק לאחר מכן נזכר שאולי ראוי לקבור אותה.
-
וַיָּשֻׁבוּ וַיַּגִּידוּ לוֹ שנשארו מגופה רק שרידים, וַיֹּאמֶר יהוא : הנה התממשה הנבואה. דְְּבַר־ה' הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר בְְּיַד־עַבְְְדּוֹ אֵלִיָּהוּ הַתִּשְְְׁבִּי, לֵאמֹר: בְְּחֵלֶק יִזְְְרְְעֶאל יֹאכְְלוּ הַכְְּלָבִים אֶת־בְְּשַׂר אִיזָבֶל.
-
וְְהָיְְתָה נִבְְְלַת אִיזֶבֶל כְְּדֹמֶן, כזבל המפוזר עַל־פְְּנֵי הַשָּׂדֶה בְְּחֵלֶק יִזְְְרְְעֶאל, עד אֲשֶׁר לֹא־יֹאמְְרוּ: זֹאת אִיזָבֶל, מפני שלא יוכלו להכירה.
פסוקים
-
ואלישע הנביא קרא לאחד מבני הנביאים ויאמר לו חגר מתניך וקח פך השמן הזה בידך ולך רמת גלעד
-
ובאת שמה וראה־שם יהוא בן־יהושפט בן־נמשי ובאת והקמתו מתוך אחיו והביאת אתו חדר בחדר
-
ולקחת פך־השמן ויצקת על־ראשו ואמרת כה־אמר יהוה משחתיך למלך אל־ישראל ופתחת הדלת ונסתה ולא תחכה
-
וילך הנער הנער הנביא רמת גלעד
-
ויבא והנה שרי החיל ישבים ויאמר דבר לי אליך השר ויאמר יהוא אל־מי מכלנו ויאמר אליך השר
-
ויקם ויבא הביתה ויצק השמן אל־ראשו ויאמר לו כה־אמר יהוה אלהי ישראל משחתיך למלך אל־עם יהוה אל־ישראל
-
והכיתה את־בית אחאב אדניך ונקמתי דמי עבדי הנביאים ודמי כל־עבדי יהוה מיד איזבל
-
ואבד כל־בית אחאב והכרתי לאחאב משתין בקיר ועצור ועזוב בישראל
-
ונתתי את־בית אחאב כבית ירבעם בן־נבט וכבית בעשא בן־אחיה
-
ואת־איזבל יאכלו הכלבים בחלק יזרעאל ואין קבר ויפתח הדלת וינס
-
ויהוא יצא אל־עבדי אדניו ויאמר לו השלום מדוע בא־המשגע הזה אליך ויאמר אליהם אתם ידעתם את־האיש ואת־שיחו
-
ויאמרו שקר הגד־נא לנו ויאמר כזאת וכזאת אמר אלי לאמר כה אמר יהוה משחתיך למלך אל־ישראל
-
וימהרו ויקחו איש בגדו וישימו תחתיו אל־גרם המעלות ויתקעו בשופר ויאמרו מלך יהוא
-
ויתקשר יהוא בן־יהושפט בן־נמשי אל־יורם ויורם היה שמר ברמת גלעד הוא וכל־ישראל מפני חזאל מלך־ארם
-
וישב יהורם המלך להתרפא ביזרעאל מן־המכים אשר יכהו ארמים בהלחמו את־חזאל מלך ארם ויאמר יהוא אם־יש נפשכם אל־יצא פליט מן־העיר ללכת לגיד [להגיד] ביזרעאל
-
וירכב יהוא וילך יזרעאלה כי יורם שכב שמה ואחזיה מלך יהודה ירד לראות את־יורם
-
והצפה עמד על־המגדל ביזרעאל וירא את־שפעת יהוא בבאו ויאמר שפעת אני ראה ויאמר יהורם קח רכב ושלח לקראתם ויאמר השלום
-
וילך רכב הסוס לקראתו ויאמר כה־אמר המלך השלום ויאמר יהוא מה־לך ולשלום סב אל־אחרי ויגד הצפה לאמר בא־המלאך עד־הם ולא־שב
-
וישלח רכב סוס שני ויבא אלהם ויאמר כה־אמר המלך שלום ויאמר יהוא מה־לך ולשלום סב אל־אחרי
-
ויגד הצפה לאמר בא עד־אליהם ולא־שב והמנהג כמנהג יהוא בן־נמשי כי בשגעון ינהג
-
ויאמר יהורם אסר ויאסר רכבו ויצא יהורם מלך־ישראל ואחזיהו מלך־יהודה איש ברכבו ויצאו לקראת יהוא וימצאהו בחלקת נבות היזרעאלי
-
ויהי כראות יהורם את־יהוא ויאמר השלום יהוא ויאמר מה השלום עד־זנוני איזבל אמך וכשפיה הרבים
-
ויהפך יהורם ידיו וינס ויאמר אל־אחזיהו מרמה אחזיה
-
ויהוא מלא ידו בקשת ויך את־יהורם בין זרעיו ויצא החצי מלבו ויכרע ברכבו
-
ויאמר אל־בדקר שלשה [שלשו] שא השלכהו בחלקת שדה נבות היזרעאלי כי־זכר אני ואתה את רכבים צמדים אחרי אחאב אביו ויהוה נשא עליו את־המשא הזה
-
אם־לא את־דמי נבות ואת־דמי בניו ראיתי אמש נאם־יהוה ושלמתי לך בחלקה הזאת נאם־יהוה ועתה שא השלכהו בחלקה כדבר יהוה
-
ואחזיה מלך־יהודה ראה וינס דרך בית הגן וירדף אחריו יהוא ויאמר גם־אתו הכהו אל־המרכבה במעלה־גור אשר את־יבלעם וינס מגדו וימת שם
-
וירכבו אתו עבדיו ירושלמה ויקברו אתו בקברתו עם־אבתיו בעיר דוד
-
ובשנת אחת עשרה שנה ליורם בן־אחאב מלך אחזיה על־יהודה
-
ויבוא יהוא יזרעאלה ואיזבל שמעה ותשם בפוך עיניה ותיטב את־ראשה ותשקף בעד החלון
-
ויהוא בא בשער ותאמר השלום זמרי הרג אדניו
-
וישא פניו אל־החלון ויאמר מי אתי מי וישקיפו אליו שנים שלשה סריסים
-
ויאמר שמטהו [שמטוה] וישמטוה ויז מדמה אל־הקיר ואל־הסוסים וירמסנה
-
ויבא ויאכל וישת ויאמר פקדו־נא את־הארורה הזאת וקברוה כי בת־מלך היא
-
וילכו לקברה ולא־מצאו בה כי אם־הגלגלת והרגלים וכפות הידים
-
וישבו ויגידו לו ויאמר דבר־יהוה הוא אשר דבר ביד־עבדו אליהו התשבי לאמר בחלק יזרעאל יאכלו הכלבים את־בשר איזבל
-
והית [והיתה] נבלת איזבל כדמן על־פני השדה בחלק יזרעאל אשר לא־יאמרו זאת איזבל
פסוקים מנוקד
-
וֶאֱלִישָׁע הַנָּבִיא קָרָא לְאַחַד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים וַיֹּאמֶר לוֹ חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח פַּךְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה בְּיָדֶךָ וְלֵךְ רָמֹת גִּלְעָד׃
-
וּבָאתָ שָׁמָּה וּרְאֵה־שָׁם יֵהוּא בֶן־יְהוֹשָׁפָט בֶּן־נִמְשִׁי וּבָאתָ וַהֲקֵמֹתוֹ מִתּוֹך אֶחָיו וְהֵבֵיאתָ אֹתוֹ חֶדֶר בְּחָדֶר׃
-
וְלָקַחְתָּ פַךְ־הַשֶּׁמֶן וְיָצַקְתָּ עַל־רֹאשׁוֹ וְאָמַרְתָּ כֹּה־אָמַר יְהוָה מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל־יִשְׂרָאֵל וּפָתַחְתָּ הַדֶּלֶת וְנַסְתָּה וְלֹא תְחַכֶּה׃
-
וַיֵּלֶךְ הַנַּעַר הַנַּעַר הַנָּבִיא רָמֹת גִּלְעָד׃
-
וַיָּבֹא וְהִנֵּה שָׂרֵי הַחַיִל יֹשְׁבִים וַיֹּאמֶר דָּבָר לִי אֵלֶיךָ הַשָּׂר וַיֹּאמֶר יֵהוּא אֶל־מִי מִכֻּלָּנוּ וַיֹּאמֶר אֵלֶיךָ הַשָּׂר׃
-
וַיָּקָם וַיָּבֹא הַבַּיְתָה וַיִּצֹק הַשֶּׁמֶן אֶל־רֹאשׁוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל־עַם יְהוָה אֶל־יִשְׂרָאֵל׃
-
וְהִכִּיתָה אֶת־בֵּית אַחְאָב אֲדֹנֶיךָ וְנִקַּמְתִּי דְּמֵי עֲבָדַי הַנְּבִיאִים וּדְמֵי כָּל־עַבְדֵי יְהוָה מִיַּד אִיזָבֶל׃
-
וְאָבַד כָּל־בֵּית אַחְאָב וְהִכְרַתִּי לְאַחְאָב מַשְׁתִּין בְּקִיר וְעָצוּר וְעָזוּב בְּיִשְׂרָאֵל׃
-
וְנָתַתִּי אֶת־בֵּית אַחְאָב כְּבֵית יָרָבְעָם בֶּן־נְבָט וּכְבֵית בַּעְשָׁא בֶן־אֲחִיָּה׃
-
וְאֶת־אִיזֶבֶל יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל וְאֵין קֹבֵר וַיִּפְתַּח הַדֶּלֶת וַיָּנֹס׃
-
וְיֵהוּא יָצָא אֶל־עַבְדֵי אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הֲשָׁלוֹם מַדּוּעַ בָּא־הַמְשֻׁגָּע הַזֶּה אֵלֶיךָ וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם אַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת־הָאִישׁ וְאֶת־שִׂיחוֹ׃
-
וַיֹּאמְרוּ שֶׁקֶר הַגֶּד־נָא לָנוּ וַיֹּאמֶר כָּזֹאת וְכָזֹאת אָמַר אֵלַי לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל־יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיְמַהֲרוּ וַיִּקְחוּ אִישׁ בִּגְדוֹ וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו אֶל־גֶּרֶם הַמַּעֲלוֹת וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָר וַיֹּאמְרוּ מָלַךְ יֵהוּא׃
-
וַיִּתְקַשֵּׁר יֵהוּא בֶּן־יְהוֹשָׁפָט בֶּן־נִמְשִׁי אֶל־יוֹרָם וְיוֹרָם הָיָה שֹׁמֵר בְּרָמֹת גִּלְעָד הוּא וְכָל־יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי חֲזָאֵל מֶלֶךְ־אֲרָם׃
-
וַיָּשָׁב יְהוֹרָם הַמֶּלֶךְ לְהִתְרַפֵּא בִיְזְרְעֶאל מִן־הַמַּכִּים אֲשֶׁר יַכֻּהוּ אֲרַמִּים בְּהִלָּחֲמוֹ אֶת־חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיֹּאמֶר יֵהוּא אִם־יֵשׁ נַפְשְׁכֶם אַל־יֵצֵא פָלִיט מִן־הָעִיר לָלֶכֶת לגיד [לְהַגִּיד] בְּיִזְרְעֶאל׃
-
וַיִּרְכַּב יֵהוּא וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה כִּי יוֹרָם שֹׁכֵב שָׁמָּה וַאֲחַזְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה יָרַד לִרְאוֹת אֶת־יוֹרָם׃
-
וְהַצֹּפֶה עֹמֵד עַל־הַמִּגְדָּל בְּיִזְרְעֶאל וַיַּרְא אֶת־שִׁפְעַת יֵהוּא בְּבֹאוֹ וַיֹּאמֶר שִׁפְעַת אֲנִי רֹאֶה וַיֹּאמֶר יְהוֹרָם קַח רַכָּב וּשְׁלַח לִקְרָאתָם וְיֹאמַר הֲשָׁלוֹם׃
-
וַיֵּלֶךְ רֹכֵב הַסּוּס לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר כֹּה־אָמַר הַמֶּלֶךְ הֲשָׁלוֹם וַיֹּאמֶר יֵהוּא מַה־לְּךָ וּלְשָׁלוֹם סֹב אֶל־אַחֲרָי וַיַּגֵּד הַצֹּפֶה לֵאמֹר בָּא־הַמַּלְאָךְ עַד־הֵם וְלֹא־שָׁב׃
-
וַיִּשְׁלַח רֹכֵב סוּס שֵׁנִי וַיָּבֹא אֲלֵהֶם וַיֹּאמֶר כֹּה־אָמַר הַמֶּלֶךְ שָׁלוֹם וַיֹּאמֶר יֵהוּא מַה־לְּךָ וּלְשָׁלוֹם סֹב אֶל־אַחֲרָי׃
-
וַיַּגֵּד הַצֹּפֶה לֵאמֹר בָּא עַד־אֲלֵיהֶם וְלֹא־שָׁב וְהַמִּנְהָג כְּמִנְהַג יֵהוּא בֶן־נִמְשִׁי כִּי בְשִׁגָּעוֹן יִנְהָג׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹרָם אֱסֹר וַיֶּאְסֹר רִכְבּוֹ וַיֵּצֵא יְהוֹרָם מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל וַאֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה אִישׁ בְּרִכְבּוֹ וַיֵּצְאוּ לִקְרַאת יֵהוּא וַיִּמְצָאֻהוּ בְּחֶלְקַת נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי׃
-
וַיְהִי כִּרְאוֹת יְהוֹרָם אֶת־יֵהוּא וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם יֵהוּא וַיֹּאמֶר מָה הַשָּׁלוֹם עַד־זְנוּנֵי אִיזֶבֶל אִמְּךָ וּכְשָׁפֶיהָ הָרַבִּים׃
-
וַיַּהֲפֹךְ יְהוֹרָם יָדָיו וַיָּנֹס וַיֹּאמֶר אֶל־אֲחַזְיָהוּ מִרְמָה אֲחַזְיָה׃
-
וְיֵהוּא מִלֵּא יָדוֹ בַקֶּשֶׁת וַיַּךְ אֶת־יְהוֹרָם בֵּין זְרֹעָיו וַיֵּצֵא הַחֵצִי מִלִּבּוֹ וַיִּכְרַע בְּרִכְבּוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר אֶל־בִּדְקַר שלשה [שָׁלִשׁוֹ] שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בְּחֶלְקַת שְׂדֵה נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי כִּי־זְכֹר אֲנִי וָאַתָּה אֵת רֹכְבִים צְמָדִים אַחֲרֵי אַחְאָב אָבִיו וַיהוָה נָשָׂא עָלָיו אֶת־הַמַּשָּׂא הַזֶּה׃
-
אִם־לֹא אֶת־דְּמֵי נָבוֹת וְאֶת־דְּמֵי בָנָיו רָאִיתִי אֶמֶשׁ נְאֻם־יְהוָה וְשִׁלַּמְתִּי לְךָ בַּחֶלְקָה הַזֹּאת נְאֻם־יְהוָה וְעַתָּה שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בַּחֶלְקָה כִּדְבַר יְהוָה׃
-
וַאֲחַזְיָה מֶלֶךְ־יְהוּדָה רָאָה וַיָּנָס דֶּרֶךְ בֵּית הַגָּן וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו יֵהוּא וַיֹּאמֶר גַּם־אֹתוֹ הַכֻּהוּ אֶל־הַמֶּרְכָּבָה בְּמַעֲלֵה־גוּר אֲשֶׁר אֶת־יִבְלְעָם וַיָּנָס מְגִדּוֹ וַיָּמָת שָׁם׃
-
וַיַּרְכִּבוּ אֹתוֹ עֲבָדָיו יְרוּשָׁלְָמָה וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִקְבֻרָתוֹ עִם־אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד׃
-
וּבִשְׁנַת אַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְיוֹרָם בֶּן־אַחְאָב מָלַךְ אֲחַזְיָה עַל־יְהוּדָה׃
-
וַיָּבוֹא יֵהוּא יִזְרְעֶאלָה וְאִיזֶבֶל שָׁמְעָה וַתָּשֶׂם בַּפּוּךְ עֵינֶיהָ וַתֵּיטֶב אֶת־רֹאשָׁהּ וַתַּשְׁקֵף בְּעַד הַחַלּוֹן׃
-
וְיֵהוּא בָּא בַשָּׁעַר וַתֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם זִמְרִי הֹרֵג אֲדֹנָיו׃
-
וַיִּשָּׂא פָנָיו אֶל־הַחַלּוֹן וַיֹּאמֶר מִי אִתִּי מִי וַיַּשְׁקִיפוּ אֵלָיו שְׁנַיִם שְׁלֹשָׁה סָרִיסִים׃
-
וַיֹּאמֶר שמטהו [שִׁמְטוּהָ] וַיִּשְׁמְטוּהָ וַיִּז מִדָּמָהּ אֶל־הַקִּיר וְאֶל־הַסּוּסִים וַיִּרְמְסֶנָּה׃
-
וַיָּבֹא וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיֹּאמֶר פִּקְדוּ־נָא אֶת־הָאֲרוּרָה הַזֹּאת וְקִבְרוּהָ כִּי בַת־מֶלֶךְ הִיא׃
-
וַיֵּלְכוּ לְקָבְרָהּ וְלֹא־מָצְאוּ בָהּ כִּי אִם־הַגֻּלְגֹּלֶת וְהָרַגְלַיִם וְכַפּוֹת הַיָּדָיִם׃
-
וַיָּשֻׁבוּ וַיַּגִּידוּ לוֹ וַיֹּאמֶר דְּבַר־יְהוָה הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד־עַבְדּוֹ אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי לֵאמֹר בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים אֶת־בְּשַׂר אִיזָבֶל׃
-
והית [וְהָיְתָה] נִבְלַת אִיזֶבֶל כְּדֹמֶן עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל אֲשֶׁר לֹא־יֹאמְרוּ זֹאת אִיזָבֶל׃
מקומות
-
בית הגן, עין גנים
עיר לויים בנחלת יששכר.
מזוהה כיום עם ג'נין. (י' אהרוני) -
יבלעם
-
יזרעאל
-
מגידו
-
רמות גלעד
עיר לויים ועיר מקלט, מזוהה עם תל א-רמית' בצפון הגלעד (נלסון גליק).
-
ישראל