מלכים ב-פרק-10
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וּלְְְאַחְְְאָב שִׁבְְְעִים בָּנִים בְְּשֹׁמְְרוֹן, עיר הבירה המבוצרת של ממלכת ישראל. וַיִּכְְְתֹּב יֵהוּא סְְפָרִים, מכתבים וַיִּשְְְׁלַח אותם ל שֹׁמְְרוֹן אֶל־שָׂרֵי יִזְְְרְְעֶאל הַזְְּקֵנִים, שאולי ברחו מיזרעאל, וְְאֶל־הָאֹמְְנִים, המטפלים בבני ביתו של אַחְְְאָב, לֵאמֹר:
-
וְְעַתָּה כְְּבֹא, כאשר יגיע הַסֵּפֶר הַזֶּה אֲלֵיכֶם, וְְאִתְְּכֶם בְְּנֵי אֲדֹנֵיכֶם, בניו הרבים של אחאב, וְְאִתְְּכֶם הָרֶכֶב וְְהַסּוּסִים וְְעִיר מִבְְְצָר וְְהַנָּשֶׁק. ואתם מחזיקים בכוח הצבאי וחולשים על הבירה החזקה והמבוצרת, שכבר עמדה במצור פעם אחר פעם ולא נכנעה.
-
וּרְְְאִיתֶם, בחרו לכם את הַטּוֹב וְְהַיָּשָׁר, המתאים ביותר מִבְְּנֵי אֲדֹנֵיכֶם, וְְשַׂמְְְתֶּם אותו עַל־כִּסֵּא אָבִיו, המליכו אותו, וְְהִלָּחֲמוּ עַל־בֵּית אֲדֹנֵיכֶם. יהוא שלח קריאת תגר לאנשי בית אחאב ולצאצאיו: בידיכם כל התנאים והציוד הדרושים להתכונן ולהתגונן מפני. קומו והילחמו עמי.
-
וַיִּרְְאוּ אנשי בית אחאב מְְאֹד מְְאֹד. וַיֹּאמְְרוּ: הִנֵּה שְְׁנֵי הַמְְּלָכִים – מלך ישראל ומלך יהודה – לֹא עָמְְדוּ לְְפָנָיו, וְְאֵיךְְְ נַעֲמֹד אֲנָחְְְנוּ? אמנם יהורם בא לבדו במרכבה ואולי לֻווה במעט אנשים, וגם אחזיה לא היה מלֻווה אלא בפמליה קטנה, אבל מות המלכים סיפק להם תירוץ טוב להימנע מעימות.
-
וַיִּשְְְׁלַח אֲשֶׁר־עַל־הַבַּיִת, הממונה על בית המלך וַאֲשֶׁר עַל־הָעִיר, ראש העיר מטעם המלך וְְהַזְְּקֵנִים, הנכבדים וְְהָאֹמְְנִים אֶל־יֵהוּא לֵאמֹר: עֲבָדֶיךָ אֲנַחְְְנוּ, וְְכֹל אֲשֶׁר־תֹּאמַר אֵלֵינוּ נַעֲשֶׂה. אנחנו מחכים לפקודותיך. לֹא־נַמְְְלִךְְְ אִישׁ מרצוננו. הַטּוֹב בְְּעֵינֶיךָ עֲשֵׂה. איננו מתכננים להילחם נגדך.
-
וַיִּכְְְתֹּב אֲלֵיהֶם סֵפֶר שֵׁנִית לֵאמֹר: אִם אכן לִי, לצדי אַתֶּם עוברים, וּלְְְקֹלִי אַתֶּם שֹׁמְְעִים – קְְחוּ אֶת־רָאשֵׁי אַנְְְשֵׁי בְְנֵי־אֲדֹנֵיכֶם וּבֹאוּ אֵלַי כָּעֵת מָחָר יִזְְְרְְעֶאלָה. אמתין לכם ביזרעאל, ועד מחר עליכם להביא אלי את ראשיהם הכרותים של כל בני אחאב. וּבְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ היו שִׁבְְְעִים אִישׁ אֶת, עם גְְּדֹלֵי הָעִיר ה מְְגַדְְּלִים אוֹתָם. המטפלים בילדים או בנערים הללו זכו למעמד מכובד בעיר.
-
וַיְְְהִי כְְּבֹא הַסֵּפֶר אֲלֵיהֶם, וַיִּקְְְחוּ אֶת־בְְּנֵי הַמֶּלֶךְְְ וַיִּשְְְׁחֲטוּ אותם שִׁבְְְעִים אִישׁ, וַיָּשִׂימוּ אֶת־רָאשֵׁיהֶם הכרותים בַּדּוּדִים, סירים או סלים גדולים וַיִּשְְְׁלְְחוּ אֵלָיו יִזְְְרְְעֶאלָה.
-
וַיָּבֹא הַמַּלְְְאָךְְְ, השליח, וַיַּגֶּד־לוֹ לֵאמֹר: הֵבִיאוּ את רָאשֵׁי בְְנֵי־הַמֶּלֶךְְְ.וַיֹּאמֶר יהוא : שִׂימוּ אֹתָם שְְׁנֵי צִבֻּרִים, ערמות ליד פֶּתַח הַשַּׁעַר עַד־הַבֹּקֶר.
-
וַיְְְהִי בַבֹּקֶר וַיֵּצֵא יהוא וַיַּעֲמֹד, וַיֹּאמֶר אֶל־כָָּל־הָעָם שביזרעאל : צַדִּקִים אַתֶּם בעיני עצמכם ממני. הִנֵּה אֲנִי מודה ומודיע ש קָשַׁרְְְתִּי עַל, מרדתי נגד אֲדֹנִי וָאֶהְְְרְְגֵהוּ. ועל כך אשא באחריות. ואולם מִי הִכָּה, הרג אֶת־כָָּל־אֵלֶּה?! הרי נכבדי שומרון עשו זאת.
-
דְְּעוּ אֵפוֹא כִּי לֹא יִפֹּל מִדְְּבַר ה' אַרְְְצָה. במעשי יתמלאו כל הנבואות הקשות אֲשֶׁר־דִּבֶּר ה' עַל־בֵּית אַחְְְאָב, וַה' עָשָׂה אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר בְְּיַד עַבְְְדּוֹ אֵלִיָּהוּ.
-
וַיַּךְְְ יֵהוּא אֵת כָָּל־הַנִּשְְְׁאָרִים לְְבֵית־אַחְְְאָב בְְּיִזְְְרְְעֶאל וְְכָָל־גְְּדֹלָיו וּמְְְיֻדָּעָיו, ידידיו וְְכֹהֲנָיו, את כל מי שהיו קשורים לשושלת בית אחאב, עַד־בִּלְְְתִּי הִשְְְׁאִיר־לוֹ שָׂרִיד.
-
וַיָּקָָם וַיָּבֹא וַיֵּלֶךְְְ מיזרעאל ל שֹׁמְְרוֹן, ומסלולו עבר במקום ש הוּא בֵּית־עֵקֶד הָרֹעִים, הפונדק שבו הרועים נהגו להתאסף בַּדָּרֶךְְְ.
-
וְְיֵהוּא מָצָא שם אֶת־אֲחֵי אֲחַזְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה, שבאו מיהודה בעקבות אחזיה לביקור מלכותי בעיר הנופש יזרעאל הן מטעמי נימוס – ביקור מלך ישראל המחלים – והן לשם תענוג. וַיֹּאמֶר: מִי אַתֶּם? וַיֹּאמְְרוּ: אֲחֵי אֲחַזְְְיָהוּ אֲנַחְְְנוּ, וַנֵּרֶד לִשאול ל שְְְׁלוֹם בְְּנֵי־הַמֶּלֶךְְְ וּבְְְנֵי הַגְְּבִירָה, איזבל.
-
וַיֹּאמֶר יהוא לאנשיו : תִּפְְְשׂוּם, תפשו אותם חַיִּים. וַיִּתְְְפְְּשׂוּם חַיִּים, וַיִּשְְְׁחָטוּם אֶל־בּוֹר בֵּית־עֵקֶד אַרְְְבָּעִים וּשְְְׁנַיִם אִישׁ, וְְלֹא־הִשְְְׁאִיר אִישׁ מֵהֶם מכיוון שגם הם היו קשורים למשפחת אחאב.
-
וַיֵּלֶךְְְ מִשָּׁם הלאה בדרכו וַיִּמְְְצָא אֶת־יְְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב לִקְְְרָאתוֹ. יהונדב, שהיה אדם נשוא פנים, לא היה קשור לפוליטיקה של אחאב או של אחזיה, ובני שבטו המשיכו לעבוד את ה' במשך שנים. יהוא לא נזקק לתמיכתו הפוליטית אלא לתמיכתו המוסרית. וַיְְְבָרְְכֵהוּ יהוא וַיֹּאמֶר אֵלָיו: הֲיֵשׁ אֶת־לְְבָבְְךָ יָשָׁר כַּאֲשֶׁר לְְבָבִי עִם־לְְבָבֶךָ? האם אתה תומך בי, כשם שאני תומך בך? וַיֹּאמֶר יְְהוֹנָדָב: יֵשׁ וָיֵשׁ. אני תומך בך לחלוטין. תְְּנָה, הושט לי אֶת־יָדֶךָ. וַיִּתֵּן יָדוֹ, וַיַּעֲלֵהוּ אֵלָיו אֶל־הַמֶּרְְְכָּבָה.
-
וַיֹּאמֶר: לְְכָה, בוא אִתִּי וּרְְְאֵה בְְּקִנְְְאָתִי לַה'.וַיַּרְְְכִּבוּ אֹתוֹ בְְּרִכְְְבּוֹ של יהוא.
-
וַיָּבֹא יהוא ל שֹׁמְְרוֹן. העיר הייתה פתוחה בפניו. איש לא העז למחות בידו. וַיַּךְְְ אֶת־כָָּל־הַנִּשְְְׁאָרִים לְְאַחְְְאָב בְְּשֹׁמְְרוֹן עַד־הִשְְְׁמִדוֹ. הוא טבח את כל תומכי אחאב – ובכללם מן הסתם גם את מי שהרגו את בני אחאב במצוותו קודם לכן – משום שלא סמך עליהם, או משום שר צה להכחיד לא רק את משפחת אחאב אלא גם את כל בית המלוכה שלו ואת מערכת השלטון שעמדה לרשותו, כִּדְְְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶל־אֵלִיָּהוּ. עתה רצה יהוא להכרית את כהני הבעל. מכיוון שלא היה קל לזהותם, הוא נקט תחבולה:
-
וַיִּקְְְבֹּץ יֵהוּא אֶת־כָָּל־הָעָם היושבים בשומרון, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: אַחְְְאָב עָבַד אֶת־הַבַּעַל מְְעָט, שכן עשה זאת בעיקר מחמת אשתו, שטענה באוזניו שזוהי האפנה התרבותית המקובלת. לעומת זאת, יֵהוּא יַעַבְְְדֶנּוּ הַרְְְבֵּה, בכובד ראש וכראוי.
-
וְְעַתָּה את כָָל־נְְבִיאֵי הַבַּעַל, כָָּל־עֹבְְדָיו וְְכָָל־כֹּהֲנָיו קִרְְְאוּ אֵלַי. נערוך אספה גדולה. חשוב שכל עובדי הבעל, הנאמנים לו והאוהדים אותו ינכחו בה. אִישׁ אַל־יִפָּקֵד, לא ייעדר, כִּי זֶבַח גָּדוֹל לִי לַבַּעַל. כֹּל אֲשֶׁר־יִפָּקֵד – לֹא יִחְְְיֶה. כאן מופיעה הערה מבהירה: וְְיֵהוּא עָשָׂה זאת בְְעָָקְְְבָּה, במרמה לְְמַעַן הַאֲבִיד אֶת־עֹבְְדֵי הַבָּעַל.
-
וַיֹּאמֶר יֵהוּא: קַדְְּשׁוּ, הכריזו על עֲצָרָה, עצרת לכבוד ה בַּעַל. וַיִּקְְְרָאוּ. כך עשו.
-
וַיִּשְְְׁלַח יֵהוּא לפרסם את דבר הכינוס בְְּכָָל־יִשְְְׂרָאֵל. הוא הודיע שעם כניסתו של המלך החדש יעלה פולחן הבעל מעלה מעלה; ושאם עד כה הרגישו עובדי הבעל דחויים, מעתה הם יעמדו במרכז החברה. על כן צריכים כולם לבוא ולהביע את תמיכתם במלך. וַיָּבֹאוּ כָָּל־עֹבְְדֵי הַבַּעַל, וְְלֹא־נִשְְְׁאַר אִישׁ אֲשֶׁר לֹא־בָא. וַיָּבֹאוּ אל בֵּית הַבַּעַל, וַיִּמָּלֵא בֵית־הַבַּעַל פֶּה לָפֶה, עד אפס מקום.
-
וַיֹּאמֶר לַאֲשֶׁר עַל־הַמֶּלְְְתָּחָה, הממונה על הבגדים : הוֹצֵא לְְבוּשׁ מיוחד לְְכֹל עֹבְְדֵי הַבָּעַל לכבוד הטקס, כיאה לאספה מכובדת כזו. וַיֹּצֵא לָהֶם את הַמַּלְְְבּוּשׁ הייחודי לעובדי הבעל. יהוא ציווה על עובדי הבעל ללבשו.
-
וַיָּבֹא יֵהוּא וִיהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב, ידידו ורבו אל בֵּית הַבָּעַל. וַיֹּאמֶר יהוא לְְעֹבְְדֵי הַבַּעַל: חַפְְּשׂוּ וּרְְְאוּ פֶּן־יֶשׁ־פֹּה עִמָּכֶם מֵעַבְְְדֵי ה', כִּי אִם־עֹבְְדֵי הַבַּעַל לְְבַדָּם. וודאו שאין פה איש מעובדי ה'.
-
וַיָּבֹאוּ לַעֲשׂוֹת זְְבָחִים וְְעֹלוֹת בחגיגה הגדולה. וְְיֵהוּא שָׂם־לוֹ, העמיד בַחוּץ מראש שְְׁמֹנִים אִישׁ, וַיֹּאמֶר להם: עליכם לעמוד פה ולשמור. הָאִישׁ אֲשֶׁר־יִמָּלֵט החוצה מִן־הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא עַל־יְְדֵיכֶם, שכונסו כאן תחת אחריותכם – עליכם להרגו. ומי שיניח לאחד מעובדי הבעל להימלט – נַפְְְשׁוֹ תַּחַת נַפְְְשׁוֹ. הוא ימות במקומו. נראה שיהוא עצמו השתתף בטקס.
-
וַיְְְהִי כְְּכַלֹּתוֹ לַעֲשׂוֹת הָעֹלָה, וַיֹּאמֶר יֵהוּא לָרָצִים וְְלַשָּׁלִשִׁים, ולמפקדים : בֹּאוּ הַכּוּם, הרגו את כולם. אִישׁ אַל־יֵצֵא. וַיַּכּוּם אנשיו החמושים לְְפִי־חָרֶב. וַיַּשְְְׁלִכוּ הָרָצִים וְְהַשָּׁלִשִׁים החוצה את גופותיהם של כל מי שהתכנסו במקום, וַיֵּלְְכוּ עַד־עִיר בֵּית־הַבָּעַל וש ם השלימו את משימתם –
-
וַיֹּצִאוּ אֶת־מַצְְּבוֹת בֵּית־הַבַּעַל וַיִּשְְְׂרְְפוּהָ.
-
וַיִּתְְּצוּ, שברו אֵת מַצְְּבַת הַבָּעַל, וַיִּתְְּצוּ אֶת־בֵּית הַבַּעַל וַיְְְשִׂימֻהוּ לְְמוֹצָאוֹת, לפי הכתיב: למחראות, לשירותים ציבוריים עַד־הַיּוֹם.
-
וַיַּשְְְׁמֵד יֵהוּא אֶת־הַבַּעַל מִיִּשְְְׂרָאֵל. בעקבות מעשיו נעלמה עבודת הבעל מישראל כליל, שכן הוא כינס במקום אחד לא רק את כהני הבעל, כאליהו, אלא גם את כל המאמינים בבעל והקשורים אליו.
-
רַק חֲטָאֵי יָָרָָבְְְעָם בֶּן־נְְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְְְׂרָאֵל, לֹא־סָר יֵהוּא מֵאַחֲרֵיהֶם – עֶגְְְלֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בֵּית־אֵל וַאֲשֶׁר בְְּדָן. יהוא לא חזר לעבוד את ה' בבית המקדש בירושלים. מבחינה זו נהג כמלכי ישראל שחיו לפני אחאב, שלא ראו את עצמם כעובדי עבודה זרה אלא כפלג לגיטימי של עובדי ה', העובדים אותו במקום אחר.
-
וַיֹּאמֶר ה' אֶל־יֵהוּא על ידי שליח : יַעַן אֲשֶׁר־הֱטִיבֹתָ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְְּעֵינַי – כְְּכֹל אֲשֶׁר בִּלְְְבָבִי, בדיוק כפי שרציתי עָשִׂיתָ לְְבֵית אַחְְְאָב – לא רק אתה תזכה למלוך, אלא בְְּנֵי רְְבִעִים, בנים רביעיים, כלומר עד הדור הרביעי יֵשְְׁבוּ לְְךָ עַל־כִּסֵּא יִשְְְׂרָאֵל. זו הייתה השושלת היחידה במלכות ישראל שמלכו בה ארבעה דורות רצופים.
-
וְְכאמור, יֵהוּא לֹא שָׁמַר לָלֶכֶת בְְּתוֹרַת־ה' אֱלֹהֵי־יִשְְְׂרָאֵל בְְּכָָל־לְְבָבוֹ, כי לֹא סָר מֵעַל חַטֹּאות יָָרָָבְְְעָם אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְְְׂרָאֵל.
-
בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל ה' לְְקַצּוֹת, לחתוך קצוות, לקצץ בְְּיִשְְְׂרָאֵל. וַיַּכֵּם חֲזָאֵל מלך ארם בְְּכָָל־גְְּבוּל יִשְְְׂרָאֵל הצפוני.
-
מִן־הַיַּרְְְדֵּן כלפי מִזְְְרַח הַשֶּׁמֶשׁ, אֵת כָָּל־אֶרֶץ הַגִּלְְְעָד, נחלות שבטי הַגָּדִי וְְהָראוּבֵנִי וְְהַמְְנַשִּׁי, מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל־נַחַל אַרְְְנֹן שבדרום לכיוון מואב, וְְעד הַגִּלְְְעָד וְְהַבָּשָׁן בצפון.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יֵהוּא וְְכָָל־אֲשֶׁר עָשָׂה וְְכָָל־גְְּבוּרָתוֹ, הפרטים ההיסטוריים הקשורים ליהוא המלך, הֲלוֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל.
-
וַיִּשְְְׁכַּב יֵהוּא עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקְְְבְְּרוּ אֹתוֹ בְְּשֹׁמְְרוֹן, שהמשיכה להיות בירתו. וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְהוֹאָחָז בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.
-
וְְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְְְ יֵהוּא עַל־יִשְְְׂרָאֵל – עֶשְְְׂרִים־וּשְְְׁמֹנֶה שָׁנָה בְְּשֹׁמְְרוֹן.
פסוקים
-
ולאחאב שבעים בנים בשמרון ויכתב יהוא ספרים וישלח שמרון אל־שרי יזרעאל הזקנים ואל־האמנים אחאב לאמר
-
ועתה כבא הספר הזה אליכם ואתכם בני אדניכם ואתכם הרכב והסוסים ועיר מבצר והנשק
-
וראיתם הטוב והישר מבני אדניכם ושמתם על־כסא אביו והלחמו על־בית אדניכם
-
ויראו מאד מאד ויאמרו הנה שני המלכים לא עמדו לפניו ואיך נעמד אנחנו
-
וישלח אשר־על־הבית ואשר על־העיר והזקנים והאמנים אל־יהוא לאמר עבדיך אנחנו וכל אשר־תאמר אלינו נעשה לא־נמליך איש הטוב בעיניך עשה
-
ויכתב אליהם ספר שנית לאמר אם־לי אתם ולקלי אתם שמעים קחו את־ראשי אנשי בני־אדניכם ובאו אלי כעת מחר יזרעאלה ובני המלך שבעים איש את־גדלי העיר מגדלים אותם
-
ויהי כבא הספר אליהם ויקחו את־בני המלך וישחטו שבעים איש וישימו את־ראשיהם בדודים וישלחו אליו יזרעאלה
-
ויבא המלאך ויגד־לו לאמר הביאו ראשי בני־המלך ויאמר שימו אתם שני צברים פתח השער עד־הבקר
-
ויהי בבקר ויצא ויעמד ויאמר אל־כל־העם צדקים אתם הנה אני קשרתי על־אדני ואהרגהו ומי הכה את־כל־אלה
-
דעו אפוא כי לא יפל מדבר יהוה ארצה אשר־דבר יהוה על־בית אחאב ויהוה עשה את אשר דבר ביד עבדו אליהו
-
ויך יהוא את כל־הנשארים לבית־אחאב ביזרעאל וכל־גדליו ומידעיו וכהניו עד־בלתי השאיר־לו שריד
-
ויקם ויבא וילך שמרון הוא בית־עקד הרעים בדרך
-
ויהוא מצא את־אחי אחזיהו מלך־יהודה ויאמר מי אתם ויאמרו אחי אחזיהו אנחנו ונרד לשלום בני־המלך ובני הגבירה
-
ויאמר תפשום חיים ויתפשום חיים וישחטום אל־בור בית־עקד ארבעים ושנים איש ולא־השאיר איש מהם
-
וילך משם וימצא את־יהונדב בן־רכב לקראתו ויברכהו ויאמר אליו היש את־לבבך ישר כאשר לבבי עם־לבבך ויאמר יהונדב יש ויש תנה את־ידך ויתן ידו ויעלהו אליו אל־המרכבה
-
ויאמר לכה אתי וראה בקנאתי ליהוה וירכבו אתו ברכבו
-
ויבא שמרון ויך את־כל־הנשארים לאחאב בשמרון עד־השמידו כדבר יהוה אשר דבר אל־אליהו
-
ויקבץ יהוא את־כל־העם ויאמר אלהם אחאב עבד את־הבעל מעט יהוא יעבדנו הרבה
-
ועתה כל־נביאי הבעל כל־עבדיו וכל־כהניו קראו אלי איש אל־יפקד כי זבח גדול לי לבעל כל אשר־יפקד לא יחיה ויהוא עשה בעקבה למען האביד את־עבדי הבעל
-
ויאמר יהוא קדשו עצרה לבעל ויקראו
-
וישלח יהוא בכל־ישראל ויבאו כל־עבדי הבעל ולא־נשאר איש אשר לא־בא ויבאו בית הבעל וימלא בית־הבעל פה לפה
-
ויאמר לאשר על־המלתחה הוצא לבוש לכל עבדי הבעל ויצא להם המלבוש
-
ויבא יהוא ויהונדב בן־רכב בית הבעל ויאמר לעבדי הבעל חפשו וראו פן־יש־פה עמכם מעבדי יהוה כי אם־עבדי הבעל לבדם
-
ויבאו לעשות זבחים ועלות ויהוא שם־לו בחוץ שמנים איש ויאמר האיש אשר־ימלט מן־האנשים אשר אני מביא על־ידיכם נפשו תחת נפשו
-
ויהי ככלתו לעשות העלה ויאמר יהוא לרצים ולשלשים באו הכום איש אל־יצא ויכום לפי־חרב וישלכו הרצים והשלשים וילכו עד־עיר בית־הבעל
-
ויצאו את־מצבות בית־הבעל וישרפוה
-
ויתצו את מצבת הבעל ויתצו את־בית הבעל וישמהו למחראות [למוצאות] עד־היום
-
וישמד יהוא את־הבעל מישראל
-
רק חטאי ירבעם בן־נבט אשר החטיא את־ישראל לא־סר יהוא מאחריהם עגלי הזהב אשר בית־אל ואשר בדן
-
ויאמר יהוה אל־יהוא יען אשר־הטיבת לעשות הישר בעיני ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב בני רבעים ישבו לך על־כסא ישראל
-
ויהוא לא שמר ללכת בתורת־יהוה אלהי־ישראל בכל־לבבו לא סר מעל חטאות ירבעם אשר החטיא את־ישראל
-
בימים ההם החל יהוה לקצות בישראל ויכם חזאל בכל־גבול ישראל
-
מן־הירדן מזרח השמש את כל־ארץ הגלעד הגדי והראובני והמנשי מערער אשר על־נחל ארנן והגלעד והבשן
-
ויתר דברי יהוא וכל־אשר עשה וכל־גבורתו הלוא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי ישראל
-
וישכב יהוא עם־אבתיו ויקברו אתו בשמרון וימלך יהואחז בנו תחתיו
-
והימים אשר מלך יהוא על־ישראל עשרים ושמנה־שנה בשמרון
פסוקים מנוקד
-
וּלְאַחְאָב שִׁבְעִים בָּנִים בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּכְתֹּב יֵהוּא סְפָרִים וַיִּשְׁלַח שֹׁמְרוֹן אֶל־שָׂרֵי יִזְרְעֶאל הַזְּקֵנִים וְאֶל־הָאֹמְנִים אַחְאָב לֵאמֹר׃
-
וְעַתָּה כְּבֹא הַסֵּפֶר הַזֶּה אֲלֵיכֶם וְאִתְּכֶם בְּנֵי אֲדֹנֵיכֶם וְאִתְּכֶם הָרֶכֶב וְהַסּוּסִים וְעִיר מִבְצָר וְהַנָּשֶׁק׃
-
וּרְאִיתֶם הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר מִבְּנֵי אֲדֹנֵיכֶם וְשַׂמְתֶּם עַל־כִּסֵּא אָבִיו וְהִלָּחֲמוּ עַל־בֵּית אֲדֹנֵיכֶם׃
-
וַיִּרְאוּ מְאֹד מְאֹד וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה שְׁנֵי הַמְּלָכִים לֹא עָמְדוּ לְפָנָיו וְאֵיךְ נַעֲמֹד אֲנָחְנוּ׃
-
וַיִּשְׁלַח אֲשֶׁר־עַל־הַבַּיִת וַאֲשֶׁר עַל־הָעִיר וְהַזְּקֵנִים וְהָאֹמְנִים אֶל־יֵהוּא לֵאמֹר עֲבָדֶיךָ אֲנַחְנוּ וְכֹל אֲשֶׁר־תֹּאמַר אֵלֵינוּ נַעֲשֶׂה לֹא־נַמְלִיךְ אִישׁ הַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עֲשֵׂה׃
-
וַיִּכְתֹּב אֲלֵיהֶם סֵפֶר שֵׁנִית לֵאמֹר אִם־לִי אַתֶּם וּלְקֹלִי אַתֶּם שֹׁמְעִים קְחוּ אֶת־רָאשֵׁי אַנְשֵׁי בְנֵי־אֲדֹנֵיכֶם וּבֹאוּ אֵלַי כָּעֵת מָחָר יִזְרְעֶאלָה וּבְנֵי הַמֶּלֶךְ שִׁבְעִים אִישׁ אֶת־גְּדֹלֵי הָעִיר מְגַדְּלִים אוֹתָם׃
-
וַיְהִי כְּבֹא הַסֵּפֶר אֲלֵיהֶם וַיִּקְחוּ אֶת־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁחֲטוּ שִׁבְעִים אִישׁ וַיָּשִׂימוּ אֶת־רָאשֵׁיהֶם בַּדּוּדִים וַיִּשְׁלְחוּ אֵלָיו יִזְרְעֶאלָה׃
-
וַיָּבֹא הַמַּלְאָךְ וַיַּגֶּד־לוֹ לֵאמֹר הֵבִיאוּ רָאשֵׁי בְנֵי־הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר שִׂימוּ אֹתָם שְׁנֵי צִבֻּרִים פֶּתַח הַשַּׁעַר עַד־הַבֹּקֶר׃
-
וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיֵּצֵא וַיַּעֲמֹד וַיֹּאמֶר אֶל־כָּל־הָעָם צַדִּקִים אַתֶּם הִנֵּה אֲנִי קָשַׁרְתִּי עַל־אֲדֹנִי וָאֶהְרְגֵהוּ וּמִי הִכָּה אֶת־כָּל־אֵלֶּה׃
-
דְּעוּ אֵפוֹא כִּי לֹא יִפֹּל מִדְּבַר יְהוָה אַרְצָה אֲשֶׁר־דִּבֶּר יְהוָה עַל־בֵּית אַחְאָב וַיהוָה עָשָׂה אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ אֵלִיָּהוּ׃
-
וַיַּךְ יֵהוּא אֵת כָּל־הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית־אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל־גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד־בִּלְתִּי הִשְׁאִיר־לוֹ שָׂרִיד׃
-
וַיָּקָם וַיָּבֹא וַיֵּלֶךְ שֹׁמְרוֹן הוּא בֵּית־עֵקֶד הָרֹעִים בַּדָּרֶךְ׃
-
וְיֵהוּא מָצָא אֶת־אֲחֵי אֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה וַיֹּאמֶר מִי אַתֶּם וַיֹּאמְרוּ אֲחֵי אֲחַזְיָהוּ אֲנַחְנוּ וַנֵּרֶד לִשְׁלוֹם בְּנֵי־הַמֶּלֶךְ וּבְנֵי הַגְּבִירָה׃
-
וַיֹּאמֶר תִּפְשׂוּם חַיִּים וַיִּתְפְּשׂוּם חַיִּים וַיִּשְׁחָטוּם אֶל־בּוֹר בֵּית־עֵקֶד אַרְבָּעִים וּשְׁנַיִם אִישׁ וְלֹא־הִשְׁאִיר אִישׁ מֵהֶם׃
-
וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם וַיִּמְצָא אֶת־יְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב לִקְרָאתוֹ וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמֶר אֵלָיו הֲיֵשׁ אֶת־לְבָבְךָ יָשָׁר כַּאֲשֶׁר לְבָבִי עִם־לְבָבֶךָ וַיֹּאמֶר יְהוֹנָדָב יֵשׁ וָיֵשׁ תְּנָה אֶת־יָדֶךָ וַיִּתֵּן יָדוֹ וַיַּעֲלֵהוּ אֵלָיו אֶל־הַמֶּרְכָּבָה׃
-
וַיֹּאמֶר לְכָה אִתִּי וּרְאֵה בְּקִנְאָתִי לַיהוָה וַיַּרְכִּבוּ אֹתוֹ בְּרִכְבּוֹ׃
-
וַיָּבֹא שֹׁמְרוֹן וַיַּךְ אֶת־כָּל־הַנִּשְׁאָרִים לְאַחְאָב בְּשֹׁמְרוֹן עַד־הִשְׁמִידוֹ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶל־אֵלִיָּהוּ׃
-
וַיִּקְבֹּץ יֵהוּא אֶת־כָּל־הָעָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַחְאָב עָבַד אֶת־הַבַּעַל מְעָט יֵהוּא יַעַבְדֶנּוּ הַרְבֵּה׃
-
וְעַתָּה כָל־נְבִיאֵי הַבַּעַל כָּל־עֹבְדָיו וְכָל־כֹּהֲנָיו קִרְאוּ אֵלַי אִישׁ אַל־יִפָּקֵד כִּי זֶבַח גָּדוֹל לִי לַבַּעַל כֹּל אֲשֶׁר־יִפָּקֵד לֹא יִחְיֶה וְיֵהוּא עָשָׂה בְעָקְבָּה לְמַעַן הַאֲבִיד אֶת־עֹבְדֵי הַבָּעַל׃
-
וַיֹּאמֶר יֵהוּא קַדְּשׁוּ עֲצָרָה לַבַּעַל וַיִּקְרָאוּ׃
-
וַיִּשְׁלַח יֵהוּא בְּכָל־יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ כָּל־עֹבְדֵי הַבַּעַל וְלֹא־נִשְׁאַר אִישׁ אֲשֶׁר לֹא־בָא וַיָּבֹאוּ בֵּית הַבַּעַל וַיִּמָּלֵא בֵית־הַבַּעַל פֶּה לָפֶה׃
-
וַיֹּאמֶר לַאֲשֶׁר עַל־הַמֶּלְתָּחָה הוֹצֵא לְבוּשׁ לְכֹל עֹבְדֵי הַבָּעַל וַיֹּצֵא לָהֶם הַמַּלְבּוּשׁ׃
-
וַיָּבֹא יֵהוּא וִיהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב בֵּית הַבָּעַל וַיֹּאמֶר לְעֹבְדֵי הַבַּעַל חַפְּשׂוּ וּרְאוּ פֶּן־יֶשׁ־פֹּה עִמָּכֶם מֵעַבְדֵי יְהוָה כִּי אִם־עֹבְדֵי הַבַּעַל לְבַדָּם׃
-
וַיָּבֹאוּ לַעֲשׂוֹת זְבָחִים וְעֹלוֹת וְיֵהוּא שָׂם־לוֹ בַחוּץ שְׁמֹנִים אִישׁ וַיֹּאמֶר הָאִישׁ אֲשֶׁר־יִמָּלֵט מִן־הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא עַל־יְדֵיכֶם נַפְשׁוֹ תַּחַת נַפְשׁוֹ׃
-
וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לַעֲשׂוֹת הָעֹלָה וַיֹּאמֶר יֵהוּא לָרָצִים וְלַשָּׁלִשִׁים בֹּאוּ הַכּוּם אִישׁ אַל־יֵצֵא וַיַּכּוּם לְפִי־חָרֶב וַיַּשְׁלִכוּ הָרָצִים וְהַשָּׁלִשִׁים וַיֵּלְכוּ עַד־עִיר בֵּית־הַבָּעַל׃
-
וַיֹּצִאוּ אֶת־מַצְּבוֹת בֵּית־הַבַּעַל וַיִּשְׂרְפוּהָ׃
-
וַיִּתְּצוּ אֵת מַצְּבַת הַבָּעַל וַיִּתְּצוּ אֶת־בֵּית הַבַּעַל וַיְשִׂמֻהוּ למחראות [לְמוֹצָאוֹת] עַד־הַיּוֹם׃
-
וַיַּשְׁמֵד יֵהוּא אֶת־הַבַּעַל מִיִּשְׂרָאֵל׃
-
רַק חֲטָאֵי יָרָבְעָם בֶּן־נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְׂרָאֵל לֹא־סָר יֵהוּא מֵאַחֲרֵיהֶם עֶגְלֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בֵּית־אֵל וַאֲשֶׁר בְּדָן׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־יֵהוּא יַעַן אֲשֶׁר־הֱטִיבֹתָ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי כְּכֹל אֲשֶׁר בִּלְבָבִי עָשִׂיתָ לְבֵית אַחְאָב בְּנֵי רְבִעִים יֵשְׁבוּ לְךָ עַל־כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל׃
-
וְיֵהוּא לֹא שָׁמַר לָלֶכֶת בְּתוֹרַת־יְהוָה אֱלֹהֵי־יִשְׂרָאֵל בְּכָל־לְבָבוֹ לֹא סָר מֵעַל חַטֹּאות יָרָבְעָם אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְׂרָאֵל׃
-
בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְקַצּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם חֲזָאֵל בְּכָל־גְּבוּל יִשְׂרָאֵל׃
-
מִן־הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ אֵת כָּל־אֶרֶץ הַגִּלְעָד הַגָּדִי וְהָרֻאובֵנִי וְהַמְנַשִּׁי מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל־נַחַל אַרְנֹן וְהַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יֵהוּא וְכָל־אֲשֶׁר עָשָׂה וְכָל־גְּבוּרָתוֹ הֲלוֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיִּשְׁכַּב יֵהוּא עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ יְהוֹאָחָז בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ יֵהוּא עַל־יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁמֹנֶה־שָׁנָה בְּשֹׁמְרוֹן׃
מקומות
-
בית אל
עיר בגבול בנימין ואפרים.
כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי). -
דן, ליש
שם העיר הראשית של שבט דן, שנקראה לפני הכיבוש ליש או לשם.
כיום מזוהה עם תל אל-קאדי, הוא תל דן. (רובינסון) -
יזרעאל
-
ערוער (ראובן)
-
שומרון
-
גלעד
חבל ארץ בעבר הירדן המזרחי, משתרע מים הכנרת ועד ים המלח.
-
נחל ארנון
נחל ארנון המזוהה עם ואדי אל-מוג'יב הוא נחל איתן הזורם ממזרח למערב ונשפך לים המלח. נחל זה חוצה את השטח שממזרח לים המלח וקשה לחציה, לכן הוא מהווה גבול טבעי.
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
ישראל
-
בשן
אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה.