מלכים ב-פרק-14
ספר
מקבץ
ביאורים
-
בִּשְְְׁנַת שְְׁתַּיִם לְְיוֹאָשׁ בֶּן־יוֹאָחָז מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל מָלַךְְְ אֲמַצְְְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה.
-
בֶּן־עֶשְְְׂרִים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְְמָָלְְְכוֹ וְְעֶשְְְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְשֵׁם אִמּוֹ יְְהוֹעַדָּן מִן־יְְרוּשָׁלִָם.
-
וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְְּעֵינֵי ה', רַק לֹא בשלמות כְְּדָוִד אָבִיו, אבל כְְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה יוֹאָשׁ אָבִיו עָשָׂה.
-
רַק הַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ. עדיין לא הצליחו לבער את הבמות הפרטיות, שבהן הקריבו לה' שלא כדין. עוֹד הָעָם מְְזַבְְּחִים וּמְְְקַטְְּרִים בַּבָּמוֹת.
-
וַיְְְהִי כַּאֲשֶׁר חָזְְקָה הַמַּמְְְלָכָה בְְּיָדוֹ, ומעמדו התבסס, וַיַּךְְ, הרג אֶת־עֲבָדָיו הַמַּכִּים אֶת־הַמֶּלֶךְְְ אָבִיו.
-
וְְאילו אֶת־בְְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית, אף שהיה חזק דיו להינקם את נקמת אביו, כַּכָּתוּב בְְּסֵפֶר תּוֹרַת־מֹשֶׁה אֲשֶׁר־צִוָּה ה' לֵאמֹר: לֹא־יוּמְְתוּ אָבוֹת עַל־בָּנִים וּבָנִים לֹא־יוּמְְתוּ עַל־אָבוֹת, כִּי אִם־אִישׁ בְְּחֶטְְְאוֹ יוּמָת. רק החוטא עצמו ייענש, ולא בניו וקרוביו.
-
הוּא־הִכָּה אֶת־אֱדוֹם בְְּגֵי־מֶלַח, באזור ים המלח, הרג עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים איש מהם, וְְתָפַשׂ, כבש אֶת־הַסֶּלַע, מצודת סלע אדום בַּמִּלְְְחָמָה. וַיִּקְְְרָא אֶת־שְְׁמָהּ יָָקְְְתְְאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה. ממלכת יהודה ראתה בממלכת ישראל מדינה לא חוקית המבוססת על מרד. על כן עתה, לאחר שהניצחון על האדומים נסך באמציהו ביטחון עצמי רב, הוא התגרה במלך ישראל –
-
אָז שָׁלַח אֲמַצְְְיָה מַלְְְאָכִים, שליחים אֶל־יְְהוֹאָשׁ בֶּן־יְְהוֹאָחָז בֶּן־יֵהוּא מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל לֵאמֹר: לְְכָה נִתְְְרָאֶה פָנִים. הבה נילחם זה בזה.
-
וַיִּשְְְׁלַח יְְהוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־אֲמַצְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה מכתב ובו משל לֵאמֹר: הַחוֹחַ, הקוץ אֲשֶׁר בַּלְְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל־הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְְּבָנוֹן לֵאמֹר: תְְּנָה אֶת־בִּתְְּךָ לִבְְְנִי לְְאִשָּׁה. מכיוון ששניהם גדלים בלבנון, החוח חושב שילדיהם ראויים להתחתן, אבל השידוך הזה לא הגיע לידי מימוש – וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְְּבָנוֹן וַתִּרְְְמֹס אֶת־הַחוֹחַ. התברר שלא רק שהחוח והארז שונים בתכלית זה מזה, לעומת עמידתו האיתנה של הארז, לחוח אין ממשות וקיום כלל. והרי הנמשל:
-
הַכֵּה הִכִּיתָ אֶת־אֱדוֹם, וּנְְְשָׂאֲךָ לִבֶּךָ. ניצחונך על האדומים הוא שהביאך להתנשא ולחשוב שתוכל לנצח גם אותי. הִכָּבֵד וְְשֵׁב בְְּבֵיתֶךָ, וְְלָמָּה תִתְְְגָּרֶה בְְּרָעָה – וְְנָפַלְְְתָּה, ותיפול אַתָּה וִיהוּדָה עִמָּךְְְ?! כוחותי גדולים מכוחותיך. חבל עליך ועל אנשיך.
-
וְְלֹא־שָׁמַע אֲמַצְְְיָהוּ לעצה הטובה הזו, וַיַּעַל יְְהוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל, וַיִּתְְְרָאוּ פָנִים, ערכו קרב מסודר הוּא וַאֲמַצְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה בְְּבֵית שֶׁמֶשׁ אֲשֶׁר לִיהוּדָה.
-
וַיִּנָּגֶף יְְהוּדָה לִפְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל, וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְְאֹהָלָו.
-
וְְאֵת אֲמַצְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה בֶּן־יְְהוֹאָשׁ בֶּן־אֲחַזְְְיָהוּ תָּפַשׂ יְְהוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל בְְּבֵית שָׁמֶשׁ, אך לא הרגו. וַיָּבֹא לאחר מכן ל ירוּשָׁלִַם, וַיִּפְְְרֹץ בְְּחוֹמַת יְְרוּשָׁלִַם פִּרצה שהחלה בְְּשַׁעַר אֶפְְְרַיִם והגיעה עַד־שַׁעַר הַפִּנָּה באורך אַרְְְבַּע מֵאוֹת אַמָּה.
-
וְְלָקַח אֶת־כָָּל־הַזָּהָב וְְהַכֶּסֶף וְְאֵת כָָּל־הַכֵּלִים הַנִּמְְְצְְאִים בתוך בֵּית־ה' וּבְְְאוֹצְְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְְְ, וְְגם אֵת בְְּנֵי הַתַּעֲרֻבוֹת מעמים או משבטים קטנים אחרים שהיו בחצרו של מלך יהודה, וַיָּשָָׁב שֹׁמְְרוֹנָה.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יְְהוֹאָשׁ מלך ישראל אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְְְבוּרָתוֹ, וַאֲשֶׁר נִלְְְחַם עִם אֲמַצְְְיָהוּ מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה, הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל.
-
וַיִּשְְְׁכַּב יְְהוֹאָשׁ עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְְּשֹׁמְְרוֹן עִם מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל. וַיִּמְְְלֹךְְְ יָָרָָבְְְעָם בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.
-
וַיְְְחִי אֲמַצְְְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה אַחֲרֵי מוֹת יְְהוֹאָשׁ בֶּן־יְְהוֹאָחָז מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל חֲמֵשׁ עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי אֲמַצְְְיָהוּ הֲלֹא־הֵם כְְּתֻבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יְְהוּדָה.
-
וַיִּקְְְשְְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר, התארגנו למרוד בו מתוך איבה אישית בִּירוּשָׁלִַם. וַיָּנָָס אמציה לָכִישָׁה, ללכיש, שהייתה עיר מבצר. וַיִּשְְְׁלְְחוּ אַחֲרָיו לָכִישָׁה, וַיְְְמִתֻהוּ שָׁם.
-
וַיִּשְְְׂאוּ אֹתוֹ עַל־הַסּוּסִים אחרי שנהרג, וַיִּקָּבֵר בִּירוּשָׁלִַם עִם־אֲבֹתָיו בְְּעִיר דָּוִד.
-
וַיִּקְְְחוּ כָָּל־עַם יְְהוּדָה אֶת־עֲזַרְְְיָה בנו, וְְהוּא בֶּן־שֵׁשׁ עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה באותה שעה, וַיַּמְְְלִכוּ אֹתוֹ תַּחַת אָבִיו אֲמַצְְְיָהוּ. על עזריה יסופר בהמשך, אבל כאן מצוין אחד מהישגיו –
-
הוּא בָּנָה אֶת־אֵילַת, שהייתה בעבר תחת חסות מלך יהודה אך מפעם לפעם שלטו בה גם אחרים, וַיְְְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה, אַחֲרֵי שְְׁכַב־הַמֶּלֶךְְְ עִם־אֲבֹתָיו, אחרי מות אמציהו אביו.
-
בִּשְְְׁנַת חֲמֵשׁ־עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְְְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה מָלַךְְְ יָָרָָבְְְעָם בֶּן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל בְְּשֹׁמְְרוֹן אַרְְְבָּעִים וְְאַחַת שָׁנָה.
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' – לֹא סָר מִכָָּל־חַטֹּאות יָָרָָבְְְעָם בֶּן־נְְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְְְׂרָאֵל.
-
הוּא – ירבעם בן יואש, הֵשִׁיב אֶת־גְְּבוּל יִשְְְׂרָאֵל, כך שהממלכה השתרעה מִלְְּבוֹא חֲמָת שבצפון סוריה, עַד־יָם הָעֲרָבָה, ים המלח, כִּדְְְבַר ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְְּיַד־עַבְְְדּוֹ יוֹנָה בֶן־אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר שבנחלת זבולון. יונה ניבא שבסופו של דבר תשוב ממלכת ישראל אל הגבולות שהיו לה בזמנו של שלמה המלך.
-
כִּי־רָאָה ה' אֶת־עֳֳנִי, הענות, העינויים של יִשְְְׂרָאֵל מֹרֶה, ירוד מְְאֹד, וְְאֶפֶס עָצוּר, אין מי שמוגן על ידי השליט, וְְאֶפֶס עָזוּב, אין מי שהשליט מחזק אותו, וְְאֵין עֹזֵר לְְיִשְְְׂרָאֵל.
-
וְְלֹא־דִבֶּר ה' לִמְְְחוֹת אֶת־שֵׁם יִשְְְׂרָאֵל מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. אשר על כן – וַיּוֹשִׁיעֵם בְְּיַד יָָרָָבְְְעָם בֶּן־יוֹאָשׁ.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יָָרָָבְְְעָם וְְכָָל־אֲשֶׁר עָשָׂה, וּגְְְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר־נִלְְְחָם וַאֲשֶׁר הֵשִׁיב אֶת־דַּמֶּשֶׂק וְְאֶת־חֲמָת לִיהוּדָה, כיוון שנכבשו על ידי דוד שמיהודה, השיב ירבעם את הערים הללו ליהודה, והן נכבשו בְְּאמצעות אנשי צבא יִשְְְׂרָאֵל. כל הפרטים הללו הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל.
-
וַיִּשְְְׁכַּב יָָרָָבְְְעָם עִם־אֲבֹתָיו עִם מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל. וַיִּמְְְלֹךְְְ זְְכַרְְְיָה בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו, הדור החמישי ליהוא, ראש שושלת המלכים הזו.
פסוקים
-
בשנת שתים ליואש בן־יואחז מלך ישראל מלך אמציהו בן־יואש מלך יהודה
-
בן־עשרים וחמש שנה היה במלכו ועשרים ותשע שנה מלך בירושלם ושם אמו יהועדין [יהועדן] מן־ירושלם
-
ויעש הישר בעיני יהוה רק לא כדוד אביו ככל אשר־עשה יואש אביו עשה
-
רק הבמות לא־סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות
-
ויהי כאשר חזקה הממלכה בידו ויך את־עבדיו המכים את־המלך אביו
-
ואת־בני המכים לא המית ככתוב בספר תורת־משה אשר־צוה יהוה לאמר לא־יומתו אבות על־בנים ובנים לא־יומתו על־אבות כי אם־איש בחטאו ימות [יומת]
-
הוא־הכה את־אדום בגיא־המלח [מלח] עשרת אלפים ותפש את־הסלע במלחמה ויקרא את־שמה יקתאל עד היום הזה
-
אז שלח אמציה מלאכים אל־יהואש בן־יהואחז בן־יהוא מלך ישראל לאמר לכה נתראה פנים
-
וישלח יהואש מלך־ישראל אל־אמציהו מלך־יהודה לאמר החוח אשר בלבנון שלח אל־הארז אשר בלבנון לאמר תנה־את־בתך לבני לאשה ותעבר חית השדה אשר בלבנון ותרמס את־החוח
-
הכה הכית את־אדום ונשאך לבך הכבד ושב בביתך ולמה תתגרה ברעה ונפלתה אתה ויהודה עמך
-
ולא־שמע אמציהו ויעל יהואש מלך־ישראל ויתראו פנים הוא ואמציהו מלך־יהודה בבית שמש אשר ליהודה
-
וינגף יהודה לפני ישראל וינסו איש לאהלו [לאהליו]
-
ואת אמציהו מלך־יהודה בן־יהואש בן־אחזיהו תפש יהואש מלך־ישראל בבית שמש ויבאו [ויבא] ירושלם ויפרץ בחומת ירושלם בשער אפרים עד־שער הפנה ארבע מאות אמה
-
ולקח את־כל־הזהב־והכסף ואת כל־הכלים הנמצאים בית־יהוה ובאצרות בית המלך ואת בני התערבות וישב שמרונה
-
ויתר דברי יהואש אשר עשה וגבורתו ואשר נלחם עם אמציהו מלך־יהודה הלא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי ישראל
-
וישכב יהואש עם־אבתיו ויקבר בשמרון עם מלכי ישראל וימלך ירבעם בנו תחתיו
-
ויחי אמציהו בן־יואש מלך יהודה אחרי מות יהואש בן־יהואחז מלך ישראל חמש עשרה שנה
-
ויתר דברי אמציהו הלא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי יהודה
-
ויקשרו עליו קשר בירושלם וינס לכישה וישלחו אחריו לכישה וימתהו שם
-
וישאו אתו על־הסוסים ויקבר בירושלם עם־אבתיו בעיר דוד
-
ויקחו כל־עם יהודה את־עזריה והוא בן־שש עשרה שנה וימלכו אתו תחת אביו אמציהו
-
הוא בנה את־אילת וישבה ליהודה אחרי שכב־המלך עם־אבתיו
-
בשנת חמש־עשרה שנה לאמציהו בן־יואש מלך יהודה מלך ירבעם בן־יואש מלך־ישראל בשמרון ארבעים ואחת שנה
-
ויעש הרע בעיני יהוה לא סר מכל־חטאות ירבעם בן־נבט אשר החטיא את־ישראל
-
הוא השיב את־גבול ישראל מלבוא חמת עד־ים הערבה כדבר יהוה אלהי ישראל אשר דבר ביד־עבדו יונה בן־אמתי הנביא אשר מגת החפר
-
כי־ראה יהוה את־עני ישראל מרה מאד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עזר לישראל
-
ולא־דבר יהוה למחות את־שם ישראל מתחת השמים ויושיעם ביד ירבעם בן־יואש
-
ויתר דברי ירבעם וכל־אשר עשה וגבורתו אשר־נלחם ואשר השיב את־דמשק ואת־חמת ליהודה בישראל הלא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי ישראל
-
וישכב ירבעם עם־אבתיו עם מלכי ישראל וימלך זכריה בנו תחתיו
פסוקים מנוקד
-
בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְיוֹאָשׁ בֶּן־יוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אֲמַצְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה׃
-
בֶּן־עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ יהועדין [יְהוֹעַדָּן] מִן־יְרוּשָׁלִָם׃
-
וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה רַק לֹא כְּדָוִד אָבִיו כְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה יוֹאָשׁ אָבִיו עָשָׂה׃
-
רַק הַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת׃
-
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר חָזְקָה הַמַּמְלָכָה בְּיָדוֹ וַיַּךְ אֶת־עֲבָדָיו הַמַּכִּים אֶת־הַמֶּלֶךְ אָבִיו׃
-
וְאֶת־בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת־מֹשֶׁה אֲשֶׁר־צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר לֹא־יוּמְתוּ אָבוֹת עַל־בָּנִים וּבָנִים לֹא־יוּמְתוּ עַל־אָבוֹת כִּי אִם־אִישׁ בְּחֶטְאוֹ ימות [יוּמָת׃]
-
הוּא־הִכָּה אֶת־אֱדוֹם בְּגֵיא־המלח [מֶלַח] עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים וְתָפַשׂ אֶת־הַסֶּלַע בַּמִּלְחָמָה וַיִּקְרָא אֶת־שְׁמָהּ יָקְתְאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה׃
-
אָז שָׁלַח אֲמַצְיָה מַלְאָכִים אֶל־יְהוֹאָשׁ בֶּן־יְהוֹאָחָז בֶּן־יֵהוּא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר לְכָה נִתְרָאֶה פָנִים׃
-
וַיִּשְׁלַח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֶל־אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה לֵאמֹר הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל־הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר תְּנָה־אֶת־בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת־הַחוֹחַ׃
-
הַכֵּה הִכִּיתָ אֶת־אֱדוֹם וּנְשָׂאֲךָ לִבֶּךָ הִכָּבֵד וְשֵׁב בְּבֵיתֶךָ וְלָמָּה תִתְגָּרֶה בְּרָעָה וְנָפַלְתָּה אַתָּה וִיהוּדָה עִמָּךְ׃
-
וְלֹא־שָׁמַע אֲמַצְיָהוּ וַיַּעַל יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל וַיִּתְרָאוּ פָנִים הוּא וַאֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה בְּבֵית שֶׁמֶשׁ אֲשֶׁר לִיהוּדָה׃
-
וַיִּנָּגֶף יְהוּדָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לאהלו [לְאֹהָלָיו׃]
-
וְאֵת אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה בֶּן־יְהוֹאָשׁ בֶּן־אֲחַזְיָהוּ תָּפַשׂ יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל בְּבֵית שָׁמֶשׁ ויבאו [וַיָּבֹא] יְרוּשָׁלִַם וַיִּפְרֹץ בְּחוֹמַת יְרוּשָׁלִַם בְּשַׁעַר אֶפְרַיִם עַד־שַׁעַר הַפִּנָּה אַרְבַּע מֵאוֹת אַמָּה׃
-
וְלָקַח אֶת־כָּל־הַזָּהָב־וְהַכֶּסֶף וְאֵת כָּל־הַכֵּלִים הַנִּמְצְאִים בֵּית־יְהוָה וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת בְּנֵי הַתַּעֲרֻבוֹת וַיָּשָׁב שֹׁמְרוֹנָה׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹאָשׁ אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר נִלְחַם עִם אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיִּשְׁכַּב יְהוֹאָשׁ עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּשֹׁמְרוֹן עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ יָרָבְעָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
וַיְחִי אֲמַצְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה אַחֲרֵי מוֹת יְהוֹאָשׁ בֶּן־יְהוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי אֲמַצְיָהוּ הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה׃
-
וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם וַיָּנָס לָכִישָׁה וַיִּשְׁלְחוּ אַחֲרָיו לָכִישָׁה וַיְמִתֻהוּ שָׁם׃
-
וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ עַל־הַסּוּסִים וַיִּקָּבֵר בִּירוּשָׁלִַם עִם־אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד׃
-
וַיִּקְחוּ כָּל־עַם יְהוּדָה אֶת־עֲזַרְיָה וְהוּא בֶּן־שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ׃
-
הוּא בָּנָה אֶת־אֵילַת וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה אַחֲרֵי שְׁכַב־הַמֶּלֶךְ עִם־אֲבֹתָיו׃
-
בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ־עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְיָהוּ בֶן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יָרָבְעָם בֶּן־יוֹאָשׁ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה׃
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לֹא סָר מִכָּל־חַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן־נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת־יִשְׂרָאֵל׃
-
הוּא הֵשִׁיב אֶת־גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד־יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד־עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן־אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר׃
-
כִּי־רָאָה יְהוָה אֶת־עֳנִי יִשְׂרָאֵל מֹרֶה מְאֹד וְאֶפֶס עָצוּר וְאֶפֶס עָזוּב וְאֵין עֹזֵר לְיִשְׂרָאֵל׃
-
וְלֹא־דִבֶּר יְהוָה לִמְחוֹת אֶת־שֵׁם יִשְׂרָאֵל מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם וַיּוֹשִׁיעֵם בְּיַד יָרָבְעָם בֶּן־יוֹאָשׁ׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יָרָבְעָם וְכָל־אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר־נִלְחָם וַאֲשֶׁר הֵשִׁיב אֶת־דַּמֶּשֶׂק וְאֶת־חֲמָת לִיהוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיִּשְׁכַּב יָרָבְעָם עִם־אֲבֹתָיו עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ זְכַרְיָה בְנוֹ תַּחְתָּיו׃
מקומות
-
בית שמש (דן/יהודה)
עיר כהנים בשפלת יהודה.
מזוהה כיום עם תל אל רומילה, ליד הכפר הערבי עין שמס (א' רובינסון, ב' מזר). -
גת החפר
-
דמשק
-
חמת (סוריה)
-
סלע, יקתאל
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
לבא חמת
מקום באזור חמת בסוריה, והוא ציין את גבולה הצפוני של ארץ ישראל.
מזוהה כיום בעיר לבוא שבלבנון. -
לכיש
עיר מבצר בשפלת יהודה.
כיום מזוהה עם תל לכיש (אולברייט). -
אילת? עציון גבר?
-
שומרון
-
ים המלח
ימה המפרידה בין ארץ יהודה לארץ מואב.
-
הלבנון
-
ישראל
-
אדום
ארץ אדום היא מקום מושבה של ממלכת אדום.
גבולותיה: מצפון: נחל זרד. ממערב: נחל הערבה. מדרום: מערכת מבצרים לאורך הקצה הדרומי של המישור. ממזרח: המדבר. -
ארם
ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.