מלכים ב-פרק-24
ספר
מקבץ
ביאורים
-
בְְּיָמָיו של יהויקים עָלָה נְְבֻכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ בָּבֶל על ארץ יהודה או סביבתה, וַיְְְהִי־לוֹ יְְהוֹיָקִים עֶבֶד, היה תחת שלטונו במשך שָׁלֹשׁ שָׁנִים, ואז – וַיָּשָָׁב וַיִּמְְְרָָד־בּוֹ.
-
וַיְְְשַׁלַּח ה' בּוֹ אֶת־גְְּדוּדֵי כַשְְְׂדִּים של צבא בבל וְְאֶת־גְְּדוּדֵי אֲרָם וְְאֵת גְְּדוּדֵי מוֹאָב וְְאֵת גְְּדוּדֵי בְְנֵי־עַמּוֹן, וַיְְְשַׁלְְּחֵם בִּיהוּדָה לְְהַאֲבִידוֹ, כִּדְְְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְְּיַד עֲבָדָיו הַנְְּבִיאִים. גם אם לא הייתה מלחמה של ממש עם עמי האזור, הם לחצו והטרידו את ממלכת יהודה שוב ושוב.
-
אַךְְְ, אכן עַל־פִּי ה' הָיְְתָה בִּיהוּדָה לְְהָסִיר אותם מֵעַל פָּנָיו, בְְּחַטֹּאת מְְנַשֶּׁה כְְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה.
-
וְְגַם דַּם־הַנָּקִי אֲשֶׁר שָׁפָךְְְ מנשה וַיְְְמַלֵּא אֶת־יְְרוּשָׁלִַם דָּם נָקִי, וְְלֹא־אָבָה, רצה ה' לִסְְְלֹחַ ליהודה על כך. על כן בימי יהויקים לא הייתה לממלכת יהודה תקנה.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יְְהוֹיָקִים וְְכָָל־אֲשֶׁר עָשָׂה, הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְְְרֵי הַיָּמִים לְְמַלְְְכֵי יְְהוּדָה.
-
וַיִּשְְְׁכַּב יְְהוֹיָקִים עִם־אֲבֹתָיו. וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְהוֹיָכִין בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.
-
וְְלֹא־הֹסִיף עוֹד מֶלֶךְְְ מִצְְְרַיִם לָצֵאת מֵאַרְְְצוֹ. תקוותיהם של יושבי יהודה להישען על מלך מצרים איבדו כל בסיס, שכן מעמד האימפריה המצרית היה בכי רע, כִּי־לָקַח, כבש מֶלֶךְְְ בָּבֶל במסעות כיבושיו מִנַּחַל מִצְְְרַיִם עַד־נְְהַר פְְּרָת, את כֹּל הארץ אֲשֶׁר הָיְְתָה שייכת לְְמֶלֶךְְְ מִצְְְרָיִם.
-
בֶּן־שְְׁמֹנֶה עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה יְְהוֹיָכִין בְְּמָָלְְְכוֹ וּשְְְׁלֹשָׁה חֳֳדָשִׁים מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְשֵׁם אִמּוֹ נְְחֻשְְְׁתָּא בַת־אֶלְְְנָתָן מִירוּשָׁלִָם.
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' כְְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה אָבִיו. הוא לא הספיק לעשות הרבה, אבל הוא היה אדיש למצוות ה'.
-
בָּעֵת הַהִיא עָלוּ עַבְְְדֵי נְְבֻכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ־בָּבֶל על יְְרוּשָׁלִָם, כתגובה למרד של יהויקים, אביו של יהויכין, וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר.
-
וַיָּבֹא נְְבֻכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ־בָּבֶל עַל־הָעִיר, וַעֲבָדָיו צָרִים עָלֶיהָ.
-
וַיֵּצֵא בכניעה יְְהוֹיָכִין מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה עַל, אל מֶלֶךְְְ בָּבֶל הוּא וְְאִמּוֹ וַעֲבָדָיו וְְשָׂרָיו וְְסָרִיסָיו. וַיִּקַּח אֹתוֹ מֶלֶךְְְ בָּבֶל בִּשְְְׁנַת שְְׁמֹנֶה לְְמָָלְְְכוֹ.
-
וַיּוֹצֵא נבוכדנאצר מִשָּׁם אֶת־כָָּל־אוֹצְְרוֹת בֵּית ה' וְְאוֹצְְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְְְ, וַיְְְקַצֵּץ אֶת־כָָּל־כְְּלֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְְׁלֹמֹה מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל בְְּהֵיכַל ה' – כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'.
-
וְְהִגְְְלָה אֶת־כָָּל־יְְרוּשָׁלִַם וְְאֶת־כָָּל־הַשָּׂרִים וְְאֵת כָָּל־גִּבּוֹרֵי הַחַיִל, קציני הצבא עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים גּוֹלֶה. וכן את כָָל־הֶחָרָשׁ וְְהַמַּסְְְגֵּר, בעלי המלאכה, כדי שהיעדרם מיהודה ימנע מתושבי הארץ להצטייד בנשק. לֹא נִשְְְׁאַר ביהודה זוּלַת, אלא דַּלַּת עַם־הָאָרֶץ. הבבלים לא נהגו להגלות את כל תושבי המדינה, אלא את השכבות העליונות במדינה. גלות ממוקדת כזאת נועדה לשבור את כוחו של העם שנותר במדינה למרוד בשלטון הבבלי.
-
וַיֶּגֶל נבוכדנאצר אֶת־יְְהוֹיָכִין בָּבֶלָה וְְאֶת־אֵם הַמֶּלֶךְְְ וְְאֶת־נְְשֵׁי הַמֶּלֶךְְְ וְְאֶת־סָרִיסָיו וְְאֵת אֵילֵי, שרי הָאָרֶץ הוֹלִיךְְְ ב גּוֹלָה מִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה.
-
וְְאֵת כָָּל־אַנְְְשֵׁי הַחַיִל שִׁבְְְעַת אֲלָפִים, וְְהֶחָרָשׁ וְְהַמַּסְְְגֵּר אֶלֶף – הַכֹּל גִּבּוֹרִים עֹשֵׂי מִלְְְחָמָה, וַיְְְבִיאֵם מֶלֶךְְְ־בָּבֶל גּוֹלָה בָּבֶלָה. ושמא הביאם לבבל מפני שחשב שהם עשויים להביא לו תועלת.
-
וַיַּמְְְלֵךְְְ מֶלֶךְְְ־בָּבֶל אֶת־מַתַּנְְְיָה דֹדוֹ של יהויכין, שהיה אף הוא בן יאשיהו, אח נוסף ליהויקים תַּחְְְתָּיו, וַיַּסֵּב אֶת־שְְׁמוֹ צִדְְְקִיָּהוּ, כנראה כדי לבטא את מרותו של מלך בבל, ולהזכיר למלך יהודה שעליו לנהוג בצדק כלפיו.
-
בֶּן־עֶשְְְׂרִים וְְאַחַת שָׁנָה צִדְְְקִיָּהוּ בְְמָָלְְְכוֹ וְְאַחַת עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְשֵׁם אִמּוֹ חֲמוּטַל בַּת־יִרְְְמְְיָהוּ מִלִּבְְְנָה.
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' כְְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה יְְהוֹיָקִים.
-
כִּי עַל־אַף, בגלל כעס ה' ש הָיְְתָה בִירוּשָׁלִַם וּבִיהוּדָה, עַד־הִשְְְׁלִכוֹ אֹתָם – את תושביהן מֵעַל פָּנָיו. וַיִּמְְְרֹד גם צִדְְְקִיָּהוּ בְְּמֶלֶךְְְ בָּבֶל בהישענו על מצרים.
פסוקים
-
בימיו עלה נבכדנאצר מלך בבל ויהי־לו יהויקים עבד שלש שנים וישב וימרד־בו
-
וישלח יהוה בו את־גדודי כשדים ואת־גדודי ארם ואת גדודי מואב ואת גדודי בני־עמון וישלחם ביהודה להאבידו כדבר יהוה אשר דבר ביד עבדיו הנביאים
-
אך על־פי יהוה היתה ביהודה להסיר מעל פניו בחטאת מנשה ככל אשר עשה
-
וגם דם־הנקי אשר שפך וימלא את־ירושלם דם נקי ולא־אבה יהוה לסלח
-
ויתר דברי יהויקים וכל־אשר עשה הלא־הם כתובים על־ספר דברי הימים למלכי יהודה
-
וישכב יהויקים עם־אבתיו וימלך יהויכין בנו תחתיו
-
ולא־הסיף עוד מלך מצרים לצאת מארצו כי־לקח מלך בבל מנחל מצרים עד־נהר־פרת כל אשר היתה למלך מצרים
-
בן־שמנה עשרה שנה יהויכין במלכו ושלשה חדשים מלך בירושלם ושם אמו נחשתא בת־אלנתן מירושלם
-
ויעש הרע בעיני יהוה ככל אשר־עשה אביו
-
בעת ההיא עלה [עלו] עבדי נבכדנאצר מלך־בבל ירושלם ותבא העיר במצור
-
ויבא נבוכדנאצר מלך־בבל על־העיר ועבדיו צרים עליה
-
ויצא יהויכין מלך־יהודה על־מלך בבל הוא ואמו ועבדיו ושריו וסריסיו ויקח אתו מלך בבל בשנת שמנה למלכו
-
ויוצא משם את־כל־אוצרות בית יהוה ואוצרות בית המלך ויקצץ את־כל־כלי הזהב אשר עשה שלמה מלך־ישראל בהיכל יהוה כאשר דבר יהוה
-
והגלה את־כל־ירושלם ואת־כל־השרים ואת כל־גבורי החיל עשרה [עשרת] אלפים גולה וכל־החרש והמסגר לא נשאר זולת דלת עם־הארץ
-
ויגל את־יהויכין בבלה ואת־אם המלך ואת־נשי המלך ואת־סריסיו ואת אולי [אילי] הארץ הוליך גולה מירושלם בבלה
-
ואת כל־אנשי החיל שבעת אלפים והחרש והמסגר אלף הכל גבורים עשי מלחמה ויביאם מלך־בבל גולה בבלה
-
וימלך מלך־בבל את־מתניה דדו תחתיו ויסב את־שמו צדקיהו
-
בן־עשרים ואחת שנה צדקיהו במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם ושם אמו חמיטל [חמוטל] בת־ירמיהו מלבנה
-
ויעש הרע בעיני יהוה ככל אשר־עשה יהויקים
-
כי על־אף יהוה היתה בירושלם וביהודה עד־השלכו אתם מעל פניו וימרד צדקיהו במלך בבל
פסוקים מנוקד
-
בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי־לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד־בּוֹ׃
-
וַיְשַׁלַּח יְהוָה בּוֹ אֶת־גְּדוּדֵי כַשְׂדִּים וְאֶת־גְּדוּדֵי אֲרָם וְאֵת גְּדוּדֵי מוֹאָב וְאֵת גְּדוּדֵי בְנֵי־עַמּוֹן וַיְשַׁלְּחֵם בִּיהוּדָה לְהַאֲבִידוֹ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים׃
-
אַךְ עַל־פִּי יְהוָה הָיְתָה בִּיהוּדָה לְהָסִיר מֵעַל פָּנָיו בְּחַטֹּאת מְנַשֶּׁה כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה׃
-
וְגַם דַּם־הַנָּקִי אֲשֶׁר שָׁפָךְ וַיְמַלֵּא אֶת־יְרוּשָׁלִַם דָּם נָקִי וְלֹא־אָבָה יְהוָה לִסְלֹחַ׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְכָל־אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה׃
-
וַיִּשְׁכַּב יְהוֹיָקִים עִם־אֲבֹתָיו וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
וְלֹא־הֹסִיף עוֹד מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָצֵאת מֵאַרְצוֹ כִּי־לָקַח מֶלֶךְ בָּבֶל מִנַּחַל מִצְרַיִם עַד־נְהַר־פְּרָת כֹּל אֲשֶׁר הָיְתָה לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם׃
-
בֶּן־שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה יְהוֹיָכִין בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ נְחֻשְׁתָּא בַת־אֶלְנָתָן מִירוּשָׁלִָם׃
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה אָבִיו׃
-
בָּעֵת הַהִיא עלה [עָלוּ] עַבְדֵי נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ־בָּבֶל יְרוּשָׁלִָם וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר׃
-
וַיָּבֹא נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ־בָּבֶל עַל־הָעִיר וַעֲבָדָיו צָרִים עָלֶיהָ׃
-
וַיֵּצֵא יְהוֹיָכִין מֶלֶךְ־יְהוּדָה עַל־מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְאִמּוֹ וַעֲבָדָיו וְשָׂרָיו וְסָרִיסָיו וַיִּקַּח אֹתוֹ מֶלֶךְ בָּבֶל בִּשְׁנַת שְׁמֹנֶה לְמָלְכוֹ׃
-
וַיּוֹצֵא מִשָּׁם אֶת־כָּל־אוֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאוֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיְקַצֵּץ אֶת־כָּל־כְּלֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל בְּהֵיכַל יְהוָה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה׃
-
וְהִגְלָה אֶת־כָּל־יְרוּשָׁלִַם וְאֶת־כָּל־הַשָּׂרִים וְאֵת כָּל־גִּבּוֹרֵי הַחַיִל עשרה [עֲשֶׂרֶת] אֲלָפִים גּוֹלֶה וְכָל־הֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר לֹא נִשְׁאַר זוּלַת דַּלַּת עַם־הָאָרֶץ׃
-
וַיֶּגֶל אֶת־יְהוֹיָכִין בָּבֶלָה וְאֶת־אֵם הַמֶּלֶךְ וְאֶת־נְשֵׁי הַמֶּלֶךְ וְאֶת־סָרִיסָיו וְאֵת אולי [אֵילֵי] הָאָרֶץ הוֹלִיךְ גּוֹלָה מִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה׃
-
וְאֵת כָּל־אַנְשֵׁי הַחַיִל שִׁבְעַת אֲלָפִים וְהֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר אֶלֶף הַכֹּל גִּבּוֹרִים עֹשֵׂי מִלְחָמָה וַיְבִיאֵם מֶלֶךְ־בָּבֶל גּוֹלָה בָּבֶלָה׃
-
וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ־בָּבֶל אֶת־מַתַּנְיָה דֹדוֹ תַּחְתָּיו וַיַּסֵּב אֶת־שְׁמוֹ צִדְקִיָּהוּ׃
-
בֶּן־עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ חמיטל [חֲמוּטַל] בַּת־יִרְמְיָהוּ מִלִּבְנָה׃
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּכֹל אֲשֶׁר־עָשָׂה יְהוֹיָקִים׃
-
כִּי עַל־אַף יְהוָה הָיְתָה בִירוּשָׁלִַם וּבִיהוּדָה עַד־הִשְׁלִכוֹ אֹתָם מֵעַל פָּנָיו וַיִּמְרֹד צִדְקִיָּהוּ בְּמֶלֶךְ בָּבֶל׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
לבנה
-
נהר פרת
-
נחל מצרים
על פי המקרא נחל מצרים הוא הגבול הדרומי מערבי של ארץ ישראל.
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.