מלכים ב-פרק-25
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְְְהִי בִשְְְׁנַת הַתְְּשִׁיעִית לְְמָָלְְְכוֹ של צדקיהו בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ, עשרה בטבת בָּא נְְבֻכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ־בָּבֶל הוּא וְְכָָל־חֵילוֹ עַל־יְְרוּשָׁלִַם, וַיִּחַן עָלֶיהָ. נבוכדנאצר עצמו כנראה לא שהה בירושלים אלא בבסיסו שברִבְלה, אבל צבאו חנה ליד ירושלים וצר עליה. וַיִּבְְְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק, חומת ביניים, מבנה מוגבה או מגדל סָבִיב. הואיל ולא היה בכוחם להבקיע את החומות בכליהם, הדייק אפשר להם להדק את סגירת העיר, לצפות ולירות ממנו אל העיר, למנוע כל אספקה מן החוץ, ולבנות מתקנים שונים לשם הריסת החומות.
-
וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְְְׁתֵּי עֶשְְְׂרֵה, אחת – עשרה שָׁנָה לַמֶּלֶךְְְ צִדְְְקִיָּהוּ.
-
בְְּתִשְְְׁעָה לַחֹדֶשׁ, בחודש תמוז וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר, וְְלֹא־הָיָה לֶחֶם לְְעַם הָאָרֶץ, שכן בעקבות המצור התרוקנו המחסנים, לפחות אלו של כלל העם.
-
וַתִּבָּקַע הָעִיר, וְְכָָל־אַנְְְשֵׁי הַמִּלְְְחָמָה ברחו במשך הַלַּיְְְלָה דֶּרֶךְְְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל יד גַּן הַמֶּלֶךְְְ, וְְכַשְְְׂדִּים עַל־הָעִיר סָבִיב, וַיֵּלֶךְְְ צדקיהו עם אנשיו דֶּרֶךְְְ הָעֲרָבָה, המדבר. ואולי שם מקום מסוים.
-
וַיִּרְְְדְְּפוּ חֵיל־כַּשְְְׂדִּים אַחַר הַמֶּלֶךְְְ, וַיַּשִּׂגוּ אֹתוֹ בְְּעַרְְְבוֹת יְְרֵחוֹ, וְְכָָל־חֵילוֹ, היחידה הצבאית המלווה שהייתה קלת תנועה יותר מהמלך ומשפחתו, נָפֹצוּ, התפזרו מֵעָלָיו כשמצאו אותו.
-
וַיִּתְְְפְְּשׂוּ אֶת־הַמֶּלֶךְְְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל־מֶלֶךְְְ בָּבֶל רִבְְְלָתָה, וַיְְְדַבְְּרוּ אִתּוֹ מִשְְְׁפָּט. נבוכדנאצר טען כנגדו שהוא עבר על השבועה שהוא נשבע בה' שלא למרוד במלך בבל.
-
וְְאֶת־בְְּנֵי צִדְְְקִיָּהוּ שָׁחֲטוּ לְְעֵינָיו, כדי להתעלל בו, ורק לאחר מכן – וְְאֶת־עֵינֵי צִדְְְקִיָּהוּ עִוֵּר כעונש. וַיַּאַסְְְרֵהוּ בַּנְְחֻשְְְׁתַּיִם, שרשראות נחושת, וַיְְְבִאֵהוּ בָּבֶל.
-
וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְְּשִׁבְְְעָה לַחֹדֶשׁ, הִיא שְְׁנַת תְְּשַׁע־עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְְְ נְְבֻכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ־בָּבֶל, בָּא נְְבוּזַרְְְאֲדָן, רַב־טַבָּחִים, הממונה על הטובחים בבני אדם מטעם המלך, עֶבֶד מֶלֶךְְְ־בָּבֶל אל יְְרוּשָׁלִָם,
-
וַיִּשְְְׂרֹף אֶת־בֵּית ה' וְְאֶת־בֵּית הַמֶּלֶךְְְ וְְאֵת כָָּל־בָּתֵּי יְְרוּשָׁלִַם, וְְאֶת־כָָּל־בֵּית אדם גָּדוֹל בירושלים שָׂרַף בָּאֵשׁ.
-
וְְאֶת־חוֹמֹת יְְרוּשָׁלִַם סָבִיב נָתְְצוּ כָָּל־חֵיל כַּשְְְׂדִּים, הבבלים אֲשֶׁר הגיעו עם אותו רַב־טַבָּחִים.
-
וְְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְְְׁאָרִים בָּעִיר וְְאֶת־הַנֹּפְְלִים אֲשֶׁר נָפְְלוּ עַל־הַמֶּלֶךְְְ בָּבֶל, מי שברחו בינתיים מן העיר והסתפחו אל מלך בבל, וְְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְְְלָה נְְבוּזַרְְְאֲדָן רַב־טַבָּחִים לבבל.
-
וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְְְׁאִיר רַב־טַבָּחִים לְְכֹרְְמִים וּלְְְיוֹגְְבִים, עובדי שדות. הוא לקח עמו לבבל את כל רמי המעלה, והותיר בארץ רק אנשים פשוטים כדי שיתחזקו את חקלאותה.
-
וְְאֶת שני עַמּוּדֵי הַנְְּחֹשֶׁת העצומים, יכין ובועז, אֲשֶׁר עמדו בתוך בֵּית־ה' וְְאֶת־הַמְְּכֹנוֹת, כני הנחושת שעליהם עמדו הכיורים, וְְאֶת־יָם הַנְְּחֹשֶׁת, מְכל המים הגדול אֲשֶׁר בְְּבֵית־ה' שִׁבְְּרוּ כַשְְְׂדִּים, כי קשה היה לטלטל אותם כמות שהם, וגם מסתבר שלא היה בהם צורך ככלים ושהבבלים לא ראו בהם חשיבות, וַיִּשְְְׂאוּ אֶת־נְְחֻשְְְׁתָּם בָּבֶלָה.
-
וְְאֶת־הַסִּירוֹת, סירים וְְאֶת־הַיָּעִים, המגרפות וְְאֶת־הַמְְזַמְְּרוֹת, כלי זמר וְְאֶת־הַכַּפּוֹת וְְאֵת כָָּל־כְְּלֵי הַנְְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר יְְשָׁרְְתוּ־בָם לָקָחוּ.
-
וְְגם אֶת־הַמַּחְְְתּוֹת וְְאֶת־הַמִּזְְְרָקוֹת, הספלים הגדולים שמהם זרקו את דם הקרבנות על קיר המזבח, אֲשֶׁר זָהָב – זָהָב, וַאֲשֶׁר־כֶּסֶף – כָּסֶף, לָקַח רַב־טַבָּחִים.
-
הָעַמּוּדִים – שְְׁנַיִם, הַיָּם – הָאֶחָד, וְְהַמְְּכֹנוֹת אֲשֶׁר־עָשָׂה שְְׁלֹמֹה לְְבֵית ה' – לֹא־הָיָה מִשְְְׁקָל לִנְְְחֹשֶׁת כָָּל־הַכֵּלִים הָאֵלֶּה. הייתה בהם כמות עצומ ה של נחושת. הם נלקחו רק בגלל המתכת שממנה נעשו.
-
שְְׁמֹנֶה עֶשְְְׂרֵה אַמָּה קוֹמַת הָעַמּוּד הָאֶחָד וְְכֹתֶרֶת עָלָיו נְְחֹשֶׁת, וְְקוֹמַת הַכֹּתֶרֶת שָׁלֹשׁ אַמּוֹת, וּשְְְׂבָכָה, רשת וְְרִמֹּנִים לקישוט עַל־הַכֹּתֶרֶת סָבִיב – הַכֹּל נְְחֹשֶׁת, וְְכָאֵלֶּה גם לָעַמּוּד הַשֵּׁנִי עַל־הַשְְּׂבָכָה. שתי הכותרות היו זהות.
-
וַיִּקַּח רַב־טַבָּחִים בין השבויים אֶת־שְְׂרָיָה כֹּהֵן הָרֹאשׁ, הכהן הגדול וְְאֶת־צְְפַנְְְיָהוּ כֹּהֵן מִשְְְׁנֶה, סגנו וְְאֶת־שְְׁלֹשֶׁת שֹׁמְְרֵי הַסַּף, פקידים גבוהים בבית המקדש, כנראה בידם היו מפתחות הלשכות והאוצרות.
-
וּמִן־הָעִיר לָקַח סָרִיס, שר אֶחָד אֲשֶׁר־הוּא פָקִיד, מופקד, ממונה עַל־אַנְְְשֵׁי הַמִּלְְְחָמָה, וַחֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים שהיו מֵרֹאֵי פְְנֵי־הַמֶּלֶךְְְ, מהנכבדים הקרובים למלך אֲשֶׁר נִמְְְצְְאוּ בָעִיר באותה עת, וְְאֵת הַסֹּפֵר של שַׂר הַצָּבָא הַמַּצְְְבִּא, שבכוחו להוציא למלחמה אֶת־עַם הָאָרֶץ, וְְשִׁשִּׁים אִישׁ חשובים ומכובדים מֵעַם הָאָרֶץ הַנִּמְְְצְְאִים בָּעִיר, שאולי היו מהסנהדרין הגדולה.
-
וַיִּקַּח אֹתָם נְְבוּזַרְְְאֲדָן רַב־טַבָּחִים וַיֹּלֶךְְְ אֹתָם עַל, אל מֶלֶךְְְ בָּבֶל רִבְְְלָתָה, לרבלה.
-
וַיַּךְְְ אֹתָם מֶלֶךְְְ בָּבֶל, נבוכדנאצר וַיְְְמִיתֵם בְְּרִבְְְלָה בְְּאֶרֶץ חֲמָת, שכן כנראה ראה בהם אחראים ישירים להתנהגותו של צדקיהו. וַיִּגֶל יְְהוּדָה מֵעַל אַדְְְמָתוֹ.
-
וְְהָעָם הַנִּשְְְׁאָר בְְּאֶרֶץ יְְהוּדָה אֲשֶׁר הִשְְְׁאִיר נְְבוּכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ בָּבֶל, וַיַּפְְְקֵד עֲלֵיהֶם אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם בֶּן־שָׁפָן הסופר, כלומר השר הממונה על עסקי החוץ של המלך יאשיהו. במשך דורות הייתה עמדתה של משפחה זו כלפי בבל פייסנית. נבוכדנצר מינה את גדליהו לנציב מטעמו בארץ.
-
וַיִּשְְְׁמְְעוּ כָָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים, הֵמָּה וְְהָאֲנָשִׁים, שרי הצבא שברחו במשך הזמן מירושלים ואנשיהם, כִּי־הִפְְְקִיד מֶלֶךְְְ־בָּבֶל אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ לנציב, וַיָּבֹאוּ אֶל־גְְּדַלְְְיָהוּ אל הַמִּצְְְפָּה, שבנחלת בנימין מצפון לירושלים. הם התרכזו סביב גדליה כמין צבא קטן, כדי לשמר קיום יהודי כלשהו במקום. וביניהם היו יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה וְְיוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וּשְְְׂרָיָה בֶן־תַּנְְְחֻמֶת הַנְְּטֹפָתִי וְְיַאֲזַנְְְיָהוּ בֶּן־הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְְאַנְְְשֵׁיהֶם.
-
וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְְּדַלְְְיָהוּ וּלְְְאַנְְְשֵׁיהֶם שבועת אמונים, שלא יארע להם כל רע. וַיֹּאמֶר לָהֶם: אַל־תִּירְְאוּ מֵעַבְְְדֵי הַכַּשְְְׂדִּים. שְְׁבוּ בָאָרֶץ וְְעִבְְְדוּ אֶת־מֶלֶךְְְ בָּבֶל וְְיִטַב לָכֶם, כי יש בידי ייפוי כוח לעשות כרצוני.
-
וַיְְְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְְּׁבִיעִי – וכפי הנראה היה זה בראש השנה – בָּא יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה בֶּן־אֱלִישָׁמָע, שהיה מִזֶּרַע הַמְְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ וַיָּמֹת, וְְכן הרגו אֶת־הַיְְּהוּדִים וְְאֶת־הַכַּשְְְׂדִּים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְְְפָּה.
-
וַיָּקֻמוּ כָָל־הָעָם הנותרים מִקָּטֹן וְְעַד־גָּדוֹל וְְשָׂרֵי הַחֲיָלִים וַיָּבֹאוּ ל מִצְְְרָיִם, כִּי יָרְְאוּ מִפְְּנֵי כַשְְְׂדִּים. הם פחדו שהכשדים יתנקמו בהם על הריגת גדליהו, שמוּנה על ידיהם. אמנם ירמיהו הנביא חיזקם להישאר בארץ ואמר להם שאל להם להתיירא, אבל הם סירבו לשמוע והביאו גם אותו אִתם, בעל כורחו, למצרים.
-
וַיְְְהִי בִשְְְׁלֹשִׁים וָשֶׁבַע שָׁנָה לְְגָלוּת יְְהוֹיָכִין מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה, בִּשְְְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ בְְּעֶשְְְׂרִים וְְשִׁבְְְעָה לַחֹדֶשׁ, נָשָׂא, הרים אֱוִיל מְְרֹדַךְְְ מֶלֶךְְְ בָּבֶל, בנו של נבוכדנאצר, בִּשְְְׁנַת מָָלְְְכוֹ אֶת־רֹאשׁ יְְהוֹיָכִין מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה והוציא אותו מִבֵּית ה כֶּלֶא.
-
וַיְְְדַבֵּר אִתּוֹ טֹבוֹת, ויתרה מזו – וַיִּתֵּן אֶת־כִּסְְְאוֹ מֵעַל כִּסֵּא הַמְְּלָכִים שבאו ממדינות נוספות שנכבשו בידי נבוכדנאצר, אֲשֶׁר אִתּוֹ בְְּבָבֶל.
-
וְְשִׁנָּא, החליף אֵת בִּגְְְדֵי כִלְְְאוֹ בבגדים של אדם חופשי, וְְאָכַל לֶחֶם תָּמִיד לְְפָנָיו כָָּל־יְְמֵי חַיָּיו.
-
וַאֲרֻחָתוֹ אֲרֻחַת תָּמִיד נִתְְּנָה־לּוֹ מֵאֵת הַמֶּלֶךְְְ דְְּבַר־יוֹם בְְּיוֹמוֹ כֹּל יְְמֵי חַיָּו. יהויכין היה מי שהמשיך את שושלת מלכי יהודה, מכיוון שאת ילדיו של המלך צדקיהו פקד נבוכדנאצר להרוג. לפי המסורת, יהויכין היה הצאצא הרשמי היחיד לשושלת מלכי בית דוד. מבניו תימשך השושלת, ומהם יֵצאו ראשי הגולה בבבל. הספר נחתם בחוט של חסד שנמתח על מלך יהודה. ממנו נפתח מאוחר יותר פתח של תקווה.
פסוקים
-
ויהי בשנת התשיעית למלכו בחדש העשירי בעשור לחדש בא נבכדנאצר מלך־בבל הוא וכל־חילו על־ירושלם ויחן עליה ויבנו עליה דיק סביב
-
ותבא העיר במצור עד עשתי עשרה שנה למלך צדקיהו
-
בתשעה לחדש ויחזק הרעב בעיר ולא־היה לחם לעם הארץ
-
ותבקע העיר וכל־אנשי המלחמה הלילה דרך שער בין החמתים אשר על־גן המלך וכשדים על־העיר סביב וילך דרך הערבה
-
וירדפו חיל־כשדים אחר המלך וישגו אתו בערבות ירחו וכל־חילו נפצו מעליו
-
ויתפשו את־המלך ויעלו אתו אל־מלך בבל רבלתה וידברו אתו משפט
-
ואת־בני צדקיהו שחטו לעיניו ואת־עיני צדקיהו עור ויאסרהו בנחשתים ויבאהו בבל
-
ובחדש החמישי בשבעה לחדש היא שנת תשע־עשרה שנה למלך נבכדנאצר מלך־בבל בא נבוזראדן רב־טבחים עבד מלך־בבל ירושלם
-
וישרף את־בית־יהוה ואת־בית המלך ואת כל־בתי ירושלם ואת־כל־בית גדול שרף באש
-
ואת־חומת ירושלם סביב נתצו כל־חיל כשדים אשר רב־טבחים
-
ואת יתר העם הנשארים בעיר ואת־הנפלים אשר נפלו על־המלך בבל ואת יתר ההמון הגלה נבוזראדן רב־טבחים
-
ומדלת הארץ השאיר רב־טבחים לכרמים וליגבים
-
ואת־עמודי הנחשת אשר בית־יהוה ואת־המכנות ואת־ים הנחשת אשר בבית־יהוה שברו כשדים וישאו את־נחשתם בבלה
-
ואת־הסירת ואת־היעים ואת־המזמרות ואת־הכפות ואת כל־כלי הנחשת אשר ישרתו־בם לקחו
-
ואת־המחתות ואת־המזרקות אשר זהב זהב ואשר־כסף כסף לקח רב־טבחים
-
העמודים שנים הים האחד והמכנות אשר־עשה שלמה לבית יהוה לא־היה משקל לנחשת כל־הכלים האלה
-
שמנה עשרה אמה קומת העמוד האחד וכתרת עליו נחשת וקומת הכתרת שלש אמה [אמות] ושבכה ורמנים על־הכתרת סביב הכל נחשת וכאלה לעמוד השני על־השבכה
-
ויקח רב־טבחים את־שריה כהן הראש ואת־צפניהו כהן משנה ואת־שלשת שמרי הסף
-
ומן־העיר לקח סריס אחד אשר־הוא פקיד על־אנשי המלחמה וחמשה אנשים מראי פני־המלך אשר נמצאו בעיר ואת הספר שר הצבא המצבא את־עם הארץ וששים איש מעם הארץ הנמצאים בעיר
-
ויקח אתם נבוזראדן רב־טבחים וילך אתם על־מלך בבל רבלתה
-
ויך אתם מלך בבל וימיתם ברבלה בארץ חמת ויגל יהודה מעל אדמתו
-
והעם הנשאר בארץ יהודה אשר השאיר נבוכדנאצר מלך בבל ויפקד עליהם את־גדליהו בן־אחיקם בן־שפן
-
וישמעו כל־שרי החילים המה והאנשים כי־הפקיד מלך־בבל את־גדליהו ויבאו אל־גדליהו המצפה וישמעאל בן־נתניה ויוחנן בן־קרח ושריה בן־תנחמת הנטפתי ויאזניהו בן־המעכתי המה ואנשיהם
-
וישבע להם גדליהו ולאנשיהם ויאמר להם אל־תיראו מעבדי הכשדים שבו בארץ ועבדו את־מלך בבל ויטב לכם
-
ויהי בחדש השביעי בא ישמעאל בן־נתניה בן־אלישמע מזרע המלוכה ועשרה אנשים אתו ויכו את־גדליהו וימת ואת־היהודים ואת־הכשדים אשר־היו אתו במצפה
-
ויקמו כל־העם מקטן ועד־גדול ושרי החילים ויבאו מצרים כי יראו מפני כשדים
-
ויהי בשלשים ושבע שנה לגלות יהויכין מלך־יהודה בשנים עשר חדש בעשרים ושבעה לחדש נשא אויל מרדך מלך בבל בשנת מלכו את־ראש יהויכין מלך־יהודה מבית כלא
-
וידבר אתו טבות ויתן את־כסאו מעל כסא המלכים אשר אתו בבבל
-
ושנא את בגדי כלאו ואכל לחם תמיד לפניו כל־ימי חייו
-
וארחתו ארחת תמיד נתנה־לו מאת המלך דבר־יום ביומו כל ימי חיו
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ־בָּבֶל הוּא וְכָל־חֵילוֹ עַל־יְרוּשָׁלִַם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב׃
-
וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ׃
-
בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא־הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ׃
-
וַתִּבָּקַע הָעִיר וְכָל־אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַלַּיְלָה דֶּרֶךְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל־גַּן הַמֶּלֶךְ וְכַשְׂדִּים עַל־הָעִיר סָבִיב וַיֵּלֶךְ דֶּרֶךְ הָעֲרָבָה׃
-
וַיִּרְדְּפוּ חֵיל־כַּשְׂדִּים אַחַר הַמֶּלֶךְ וַיַּשִּׂגוּ אֹתוֹ בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ וְכָל־חֵילוֹ נָפֹצוּ מֵעָלָיו׃
-
וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת־הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל־מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט׃
-
וְאֶת־בְּנֵי צִדְקִיָּהוּ שָׁחֲטוּ לְעֵינָיו וְאֶת־עֵינֵי צִדְקִיָּהוּ עִוֵּר וַיַּאַסְרֵהוּ בַנְחֻשְׁתַּיִם וַיְבִאֵהוּ בָּבֶל׃
-
וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ הִיא שְׁנַת תְּשַׁע־עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ־בָּבֶל בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב־טַבָּחִים עֶבֶד מֶלֶךְ־בָּבֶל יְרוּשָׁלִָם׃
-
וַיִּשְׂרֹף אֶת־בֵּית־יְהוָה וְאֶת־בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל־בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת־כָּל־בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ׃
-
וְאֶת־חוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב נָתְצוּ כָּל־חֵיל כַּשְׂדִּים אֲשֶׁר רַב־טַבָּחִים׃
-
וְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר וְאֶת־הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל־הַמֶּלֶךְ בָּבֶל וְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רַב־טַבָּחִים׃
-
וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר רַב־טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים׃
-
וְאֶת־עַמּוּדֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר בֵּית־יְהוָה וְאֶת־הַמְּכֹנוֹת וְאֶת־יָם הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר בְּבֵית־יְהוָה שִׁבְּרוּ כַשְׂדִּים וַיִּשְׂאוּ אֶת־נְחֻשְׁתָּם בָּבֶלָה׃
-
וְאֶת־הַסִּירֹת וְאֶת־הַיָּעִים וְאֶת־הַמְזַמְּרוֹת וְאֶת־הַכַּפּוֹת וְאֵת כָּל־כְּלֵי הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ־בָם לָקָחוּ׃
-
וְאֶת־הַמַּחְתּוֹת וְאֶת־הַמִּזְרָקוֹת אֲשֶׁר זָהָב זָהָב וַאֲשֶׁר־כֶּסֶף כָּסֶף לָקַח רַב־טַבָּחִים׃
-
הָעַמּוּדִים שְׁנַיִם הַיָּם הָאֶחָד וְהַמְּכֹנוֹת אֲשֶׁר־עָשָׂה שְׁלֹמֹה לְבֵית יְהוָה לֹא־הָיָה מִשְׁקָל לִנְחֹשֶׁת כָּל־הַכֵּלִים הָאֵלֶּה׃
-
שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה אַמָּה קוֹמַת הָעַמּוּד הָאֶחָד וְכֹתֶרֶת עָלָיו נְחֹשֶׁת וְקוֹמַת הַכֹּתֶרֶת שָׁלֹשׁ אמה [אַמּוֹת] וּשְׂבָכָה וְרִמֹּנִים עַל־הַכֹּתֶרֶת סָבִיב הַכֹּל נְחֹשֶׁת וְכָאֵלֶּה לַעַמּוּד הַשֵּׁנִי עַל־הַשְּׂבָכָה׃
-
וַיִּקַּח רַב־טַבָּחִים אֶת־שְׂרָיָה כֹּהֵן הָרֹאשׁ וְאֶת־צְפַנְיָהוּ כֹּהֵן מִשְׁנֶה וְאֶת־שְׁלֹשֶׁת שֹׁמְרֵי הַסַּף׃
-
וּמִן־הָעִיר לָקַח סָרִיס אֶחָד אֲשֶׁר־הוּא פָקִיד עַל־אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וַחֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים מֵרֹאֵי פְנֵי־הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר נִמְצְאוּ בָעִיר וְאֵת הַסֹּפֵר שַׂר הַצָּבָא הַמַּצְבִּא אֶת־עַם הָאָרֶץ וְשִׁשִּׁים אִישׁ מֵעַם הָאָרֶץ הַנִּמְצְאִים בָּעִיר׃
-
וַיִּקַּח אֹתָם נְבוּזַרְאֲדָן רַב־טַבָּחִים וַיֹּלֶךְ אֹתָם עַל־מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה׃
-
וַיַּךְ אֹתָם מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְמִיתֵם בְּרִבְלָה בְּאֶרֶץ חֲמָת וַיִּגֶל יְהוּדָה מֵעַל אַדְמָתוֹ׃
-
וְהָעָם הַנִּשְׁאָר בְּאֶרֶץ יְהוּדָה אֲשֶׁר הִשְׁאִיר נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּפְקֵד עֲלֵיהֶם אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם בֶּן־שָׁפָן׃
-
וַיִּשְׁמְעוּ כָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים כִּי־הִפְקִיד מֶלֶךְ־בָּבֶל אֶת־גְּדַלְיָהוּ וַיָּבֹאוּ אֶל־גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה וְיוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן־תַּנְחֻמֶת הַנְּטֹפָתִי וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶּן־הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם׃
-
וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ וּלְאַנְשֵׁיהֶם וַיֹּאמֶר לָהֶם אַל־תִּירְאוּ מֵעַבְדֵי הַכַּשְׂדִּים שְׁבוּ בָאָרֶץ וְעִבְדוּ אֶת־מֶלֶךְ בָּבֶל וְיִטַב לָכֶם׃
-
וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה בֶּן־אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת־גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת־הַיְּהוּדִים וְאֶת־הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה׃
-
וַיָּקֻמוּ כָל־הָעָם מִקָּטֹן וְעַד־גָּדוֹל וְשָׂרֵי הַחֲיָלִים וַיָּבֹאוּ מִצְרָיִם כִּי יָרְאוּ מִפְּנֵי כַשְׂדִּים׃
-
וַיְהִי בִשְׁלֹשִׁים וָשֶׁבַע שָׁנָה לְגָלוּת יְהוֹיָכִין מֶלֶךְ־יְהוּדָה בִּשְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ בְּעֶשְׂרִים וְשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ נָשָׂא אֱוִיל מְרֹדַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל בִּשְׁנַת מָלְכוֹ אֶת־רֹאשׁ יְהוֹיָכִין מֶלֶךְ־יְהוּדָה מִבֵּית כֶּלֶא׃
-
וַיְדַבֵּר אִתּוֹ טֹבוֹת וַיִּתֵּן אֶת־כִּסְאוֹ מֵעַל כִּסֵּא הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ בְּבָבֶל׃
-
וְשִׁנָּא אֵת בִּגְדֵי כִלְאוֹ וְאָכַל לֶחֶם תָּמִיד לְפָנָיו כָּל־יְמֵי חַיָּיו׃
-
וַאֲרֻחָתוֹ אֲרֻחַת תָּמִיד נִתְּנָה־לּוֹ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ דְּבַר־יוֹם בְּיוֹמוֹ כֹּל יְמֵי חַיָּו׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
ירחו
יריחו היא עיר בנחלת שבט בנימין בעמק הירדן, מצפון לים המלח. יש המייחסים לה את הכינוי עיר התמרים (דברים ל"ד 3; שופטים ג' 13). ליד העיר מקורות מים רבים שהיפרו והירוו אותה.העיר הייתה מיושבת כבר בתקופות קדומות, מהאלף ה- 6 לפני הספירה. יריחו שוכנת ליד מעברות הירדן, ומשם עלתה הדרך הראשית לירושלים. דרך יריחו חדרו לראשונה בני ישראל לארץ כנען. כיבושה של העיר עשה רושם עמוק במסורת העם (יהושע ב', ו'), ותואר כמעשה נס. אין התאמה בין תיאור העיר המבוצרת בספר יהושע לבין החפירות הארכאולוגיות באתר המעידות שהעיר יריחו הקדומה חרבה מאות שנים לפני תקופת ההתנחלות וימי יהושע, ולכן נראה סיפור הנס כסיפור איטיולוגי המסביר את חורבותיה של עיר ענקית דרכה עברו בני ישראל.
-
מצפה
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בנבי סמואל (אולברייט) -
נטופה
-
מצפה (?)
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בתל א-נצבה. (רואבסון וקונדר) -
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי. -
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.
-
רבלה
עיר בצפון סוריה שהייתה שייכת בעבר לחמת היא העיר חמה הסורית.