שמואל ב-פרק-1
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל, וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת הָעֲמָלֵק, ומהחזרת השלל והשבויים שלקחו, וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם.
-
וַיְהִי בַּיוֹם הַשְּׁלִישִׁי, וְהִנֵּה אִישׁ בָּא מִן הַמַּחֲנֶה, מֵעִם שָׁאוּל, וּבְגָדָיו קְרֻעִים וַאֲדָמָה עַל רֹאשׁוֹ, סימני אבל. וַיְהִי בְּבֹאוֹ אֶל דָּוִד, וַיִּפֹּל אַרְצָה לפני דוד המושל וַיִּשְׁתָּחוּ.
-
וַיֹּאמֶר לוֹ דָּוִד: אֵי מִזֶּה תָּבוֹא? וַיֹּאמֶר אֵלָיו: מִמַּחֲנֵה יִשְׂרָאֵל נִמְלָטְתִּי.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד: מֶה הָיָה הַדָּבָר שאירע שם? הַגֶּד נָא לִי. תאר לי את פרטי המלחמה. וַיֹּאמֶר: אֲשֶׁר נָס הָעָם מִן הַמִּלְחָמָה, וְגַם הַרְבֵּה נָפַל מִן הָעָם וַיָּמֻתוּ, וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַנַּעַר, האיש הצעיר הַמַּגִּיד, המתאר לוֹ: אֵיךְ יָדַעְתָּ כִּי מֵת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ? שהרי לפי דבריך, הייתה מנוסה ולא נסיגה מסודרת.
-
וַיֹּאמֶר הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ: נִקְרֹא נִקְרֵיתִי, הזדמנתי במקרה, לא כחייל, בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ, וְהִנֵּה שָׁאוּל, שעמד בקושי, נִשְׁעָן עַל חֲנִיתוֹ הצמודה אליו תמיד, וְהִנֵּה הָרֶכֶב הפלשתי וּבַעֲלֵי הַפָּרָשִׁים הִדְבִּקֻהוּ. אם הדבר אירע בהר הגלבוע, לא הייתה לרכב אפשרות לעלות הרבה. מכל מקום שאול ראה שהרכב והפרשים התקרבו אליו.
-
וַיִּפֶן אַחֲרָיו, שאול הסתובב וַיִּרְאֵנִי. וַיִּקְרָא אֵלָי, וָאֹמַר: הִנֵּנִי.
-
וַיֹּאמֶר לִי: מִי אָתָּה? וָאֹמַר אֵלָיו: עֲמָלֵקִי אָנֹכִי, אינני מאנשיך. רק נקלעתי לכאן . אף על פי ששאול נלחם בעמלק, הוא לא השמיד את העם כולו. העמלקים נזכרים גם בפשיטתם על צקלג וגם במקרים נוספים, אלא ששאול שבר את כוחם ושלטונם.
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי: עֲמָד נָא עָלַי וּמֹתְתֵנִי, קום והרוג אותי סופית, כדי שלא אצטרך לסבול עוד בגסיסתי, כִּי אֲחָזַנִי הַשָּׁבָץ, מעין שיתוק, כִּי כָל עוֹד, עדיין נַפְשִׁי בִּי. שאול נפצע קשה מאוד, כי נוסף על הקרב וחציהם של הפלשתים הוא גם ניסה להתאבד, אך לא הצליח.
-
וָאֶעֱמֹד עָלָיו וַאֲמֹתְתֵהוּ כבקשתו, כִּי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִחְיֶה אַחֲרֵי נִפְלוֹ. המגיד מצטדק ואומר ששאול עמד למות בין כה וכה, וביקש המתת חסד. וָאֶקַּח את הַנֵּזֶר רצועת הזהב המקושטת המסמנת מלכות אֲשֶׁר עַל רֹאשׁוֹ וְאת ה אֶצְעָדָה, תכשיט יקר אֲשֶׁר עַל זְרֹעוֹ, וָאֲבִיאֵם אֶל אֲדֹנִי הֵנָּה. כיוון ששאול רדף את דוד, חשב העמלקי שכדאי לו לספר את סיפורו דווקא לדוד. הוא שיער שבהביאו את הנזר והאצעדה של שאול אל דוד, יזכה בשכר על מעשיו.
-
וַיַּחֲזֵק דָּוִד בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לאות אבל על המלך ועל התבוסה, וְגַם כָּל הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ קרעו את בגדיהם.
-
וַיִּסְפְּדוּ וַיִּבְכּוּ וַיָּצֻמוּ עַד הָעָרֶב עַל שָׁאוּל וְעַל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ וְעַל עַם ה' – וְעַל, על בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי נָפְלוּ בֶּחָרֶב.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ: אֵי מִזֶּה אָתָּה? ייתכן שקודם שם לב רק לעיקרו של הסיפור, ולא שמע את כל הפרטים. וַיֹּאמֶר: בֶּן אִישׁ גֵּר עֲמָלֵקִי, גר שנכנס לקהל ישראל, או: מתגורר בארץ אחרת אָנֹכִי.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד: אֵיךְ לֹא יָרֵאתָ לִשְׁלֹחַ יָדְךָ לְשַׁחֵת אֶת מְשִׁיחַ ה'?! איך העזת להרוג אותו? בעיני דוד אסור לאיש לפגוע במי שה' ציווה למשחו למלך.
-
וַיִּקְרָא דָוִד לְאַחַד מֵהַנְּעָרִים, וַיֹּאמֶר: גַּשׁ פְּגַע בּוֹ. וַיַּכֵּהוּ וַיָּמֹת. הוא לא קיבל שכר על בשורתו, ולא זו בלבד, הוא אף הוצא להורג.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד: דָּמְךָ עַל רֹאשֶׁךָ. אתה הגורם למותך. כִּי פִיךָ עָנָה בְךָ לֵאמֹר: אָנֹכִי מֹתַתִּי אֶת מְשִׁיחַ ה'. אתה הודית שעשית זאת, ולכן עונשך מוות.
-
וַיְקֹנֵן דָּוִד אֶת הַקִּינָה הַזֹּאת עַל שָׁאוּל וְעַל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ.הקדמה:
-
וַיֹּאמֶר: הקינה הזו, שתוזכר בה שוב ושוב גבורת הנופלים, היא משירי המלחמה המתייחסים לניצחונות ומפלות, שמטרתם לְלַמֵּד את בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת, לעודד ולהכין את הלוחמים לקרב. הִנֵּה כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר. ייתכן שזהו ספר שבו קובצו השירים הלאומיים. גוף הקינה פותח בעניין הכללי – נפילת גיבורי ישראל במלחמה:
-
הַצְּבִי, הפאר שב יִשְׂרָאֵל, היפים והטובים שבאומה, עַל בָּמוֹתֶיךָ, הרֶיך מוטל חָלָל. אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים?!
-
אַל תַּגִּידוּ את שאירע, בְגַת, אַל תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן, פֶּן תִּשְׂמַחְנָה במפלתנו בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים, פֶּן תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים. הסיפור בוודאי כבר נודע בגת ובאשקלון, הערים המרכזיות של הפלשתים. אין זו אלא דרך שירית לבטא את גודל השבר – נוסף על עצם האסון אנחנו סובלים גם משמחת אויבינו במפלתנו.
-
הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ! אף זו פנייה רטורית. דוד קורא אל ההרים שעליהם התרחש הקרב: אַל ירד טַל וְאַל ירד מָטָר עֲלֵיכֶם, ולא יצמחו עליכם שְׂדֵי תְרוּמֹת, שדות פוריים שמרימים מהם תרומה. הגלבוע הוא אחד הרכסים שהם שלוחה של הרי השומרון. המערכה לא נשארה בעמק יזרעאל בלבד, אלא התפשטה להרי הגלבוע, שוליו ההרריים של העמק. כִּי שָׁם נִגְעַל, הוכתם בדם מָגֵן ה גִּבּוֹרִים, מָגֵן שָׁאוּל מוטל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן, שבור ועזוב. ייתכן שהמגן היה עשוי עור, והמשיחה בשמן נועדה לתחזק אותו. ועוד, מגן שאינו משוח הוא דימוי למגן שהחצים לא הוחלקו מעליו אלא חדרו אל תוכו. וגם: מגנו של שאול נותר בלא בעליו, שאול שנמשח בשמן.
-
מִדַּם חֲלָלִים, מֵחֵלֶב, משומן של גִּבּוֹרִים, קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג, נסוג, נרתע אָחוֹר, וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב, לא שבה מעולם רֵיקָם, שהרי תמיד הפילו חללים והצליחו עד שהכריעו את יריביהם. אין זו קינה הנאמרת מפי משורר זר המעריך את האנשים ממרחק הדורות, אלא קינתו של מי שהכיר אותם מקרוב.
-
שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם. למרות שהיחסים ביניהם היו מורכבים – בעיקר בגלל דוד – יהונתן לא היה רק יורשו של שאול, אלא גם בנו האהוב, שהיה צמוד אליו תמיד ושימש שר הצבא שלו. וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ, שכן שניהם נהרגו באותו קרב. יותר מִנְּשָׁרִים קַלּוּ, היו קלים לוחמים אלה, יותר מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ, היו גיבורים.
-
בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל, אֶל, על שָׁאוּל בְּכֶינָה. כמו השמחה בניצחון, אף הבכייה על גיבורי המלחמה מיוחסת לנשים, שאף על פי שלא השתתפו במלחמה, עליהן לבכות לשאול, הַמַּלְבִּשְׁכֶם שָׁנִי, בגדים צבועים עִם עֲדָנִים, תפנוקים, הַמַּעֲלֶה עֲדִי, תכשיט זָהָב עַל לְבוּשְׁכֶן. אין בקינה הזו זכר לחסרונותיו של שאול ולמצבי הנפש המורכבים שלו. הוא מצטייר כאן כמלך גדול שדאג לטובת העם וכמי שרומם את הכלכלה הלאומית ודאג לרווחתו של כל אדם מישראל.
-
אֵיךְ נָפְלוּ גִבֹּרִים בְּתוֹךְ הַמִּלְחָמָה, ובפרט איך נפלת, יְהוֹנָתָן, עַל בָּמוֹתֶיךָ, בשדה הקרב על ההר חָלָל?!
-
צַר לִי עָלֶיךָ, אָחִי יְהוֹנָתָן, נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד. נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי, האהבה שאהבת אותי הייתה חזקה ורגשית הרבה יותר מֵאַהֲבַת נָשִׁים.
-
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים, וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה, גיבורי ישראל שאבדו?!
פסוקים
-
ויהי אחרי מות שאול ודוד שב מהכות את־העמלק וישב דוד בצקלג ימים שנים
-
ויהי ביום השלישי והנה איש בא מן־המחנה מעם שאול ובגדיו קרעים ואדמה על־ראשו ויהי בבאו אל־דוד ויפל ארצה וישתחו
-
ויאמר לו דוד אי מזה תבוא ויאמר אליו ממחנה ישראל נמלטתי
-
ויאמר אליו דוד מה־היה הדבר הגד־נא לי ויאמר אשר־נס העם מן־המלחמה וגם־הרבה נפל מן־העם וימתו וגם שאול ויהונתן בנו מתו
-
ויאמר דוד אל־הנער המגיד לו איך ידעת כי־מת שאול ויהונתן בנו
-
ויאמר הנער המגיד לו נקרא נקריתי בהר הגלבע והנה שאול נשען על־חניתו והנה הרכב ובעלי הפרשים הדבקהו
-
ויפן אחריו ויראני ויקרא אלי ואמר הנני
-
ויאמר לי מי־אתה ויאמר [ואמר] אליו עמלקי אנכי
-
ויאמר אלי עמד־נא עלי ומתתני כי אחזני השבץ כי־כל־עוד נפשי בי
-
ואעמד עליו ואמתתהו כי ידעתי כי לא יחיה אחרי נפלו ואקח הנזר אשר על־ראשו ואצעדה אשר על־זרעו ואביאם אל־אדני הנה
-
ויחזק דוד בבגדו [בבגדיו] ויקרעם וגם כל־האנשים אשר אתו
-
ויספדו ויבכו ויצמו עד־הערב על־שאול ועל־יהונתן בנו ועל־עם יהוה ועל־בית ישראל כי נפלו בחרב
-
ויאמר דוד אל־הנער המגיד לו אי מזה אתה ויאמר בן־איש גר עמלקי אנכי
-
ויאמר אליו דוד איך לא יראת לשלח ידך לשחת את־משיח יהוה
-
ויקרא דוד לאחד מהנערים ויאמר גש פגע־בו ויכהו וימת
-
ויאמר אליו דוד דמיך [דמך] על־ראשך כי פיך ענה בך לאמר אנכי מתתי את־משיח יהוה
-
ויקנן דוד את־הקינה הזאת על־שאול ועל־יהונתן בנו
-
ויאמר ללמד בני־יהודה קשת הנה כתובה על־ספר הישר
-
הצבי ישראל על־במותיך חלל איך נפלו גבורים
-
אל־תגידו בגת אל־תבשרו בחוצת אשקלון פן־תשמחנה בנות פלשתים פן־תעלזנה בנות הערלים
-
הרי בגלבע אל־טל ואל־מטר עליכם ושדי תרומת כי שם נגעל מגן גבורים מגן שאול בלי משיח בשמן
-
מדם חללים מחלב גבורים קשת יהונתן לא נשוג אחור וחרב שאול לא תשוב ריקם
-
שאול ויהונתן הנאהבים והנעימם בחייהם ובמותם לא נפרדו מנשרים קלו מאריות גברו
-
בנות ישראל אל־שאול בכינה המלבשכם שני עם־עדנים המעלה עדי זהב על לבושכן
-
איך נפלו גברים בתוך המלחמה יהונתן על־במותיך חלל
-
צר־לי עליך אחי יהונתן נעמת לי מאד נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים
-
איך נפלו גבורים ויאבדו כלי מלחמה
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת־הָעֲמָלֵק וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם׃
-
וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וְהִנֵּה אִישׁ בָּא מִן־הַמַּחֲנֶה מֵעִם שָׁאוּל וּבְגָדָיו קְרֻעִים וַאֲדָמָה עַל־רֹאשׁוֹ וַיְהִי בְּבֹאוֹ אֶל־דָּוִד וַיִּפֹּל אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ דָּוִד אֵי מִזֶּה תָּבוֹא וַיֹּאמֶר אֵלָיו מִמַּחֲנֵה יִשְׂרָאֵל נִמְלָטְתִּי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד מֶה־הָיָה הַדָּבָר הַגֶּד־נָא לִי וַיֹּאמֶר אֲשֶׁר־נָס הָעָם מִן־הַמִּלְחָמָה וְגַם־הַרְבֵּה נָפַל מִן־הָעָם וַיָּמֻתוּ וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ אֵיךְ יָדַעְתָּ כִּי־מֵת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ נִקְרֹא נִקְרֵיתִי בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ וְהִנֵּה שָׁאוּל נִשְׁעָן עַל־חֲנִיתוֹ וְהִנֵּה הָרֶכֶב וּבַעֲלֵי הַפָּרָשִׁים הִדְבִּקֻהוּ׃
-
וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵנִי וַיִּקְרָא אֵלָי וָאֹמַר הִנֵּנִי׃
-
וַיֹּאמֶר לִי מִי־אָתָּה ויאמר [וָאֹמַר] אֵלָיו עֲמָלֵקִי אָנֹכִי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי עֲמָד־נָא עָלַי וּמֹתְתֵנִי כִּי אֲחָזַנִי הַשָּׁבָץ כִּי־כָל־עוֹד נַפְשִׁי בִּי׃
-
וָאֶעֱמֹד עָלָיו וַאֲמֹתְתֵהוּ כִּי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִחְיֶה אַחֲרֵי נִפְלוֹ וָאֶקַּח הַנֵּזֶר אֲשֶׁר עַל־רֹאשׁוֹ וְאֶצְעָדָה אֲשֶׁר עַל־זְרֹעוֹ וָאֲבִיאֵם אֶל־אֲדֹנִי הֵנָּה׃
-
וַיַּחֲזֵק דָּוִד בבגדו [בִּבְגָדָיו] וַיִּקְרָעֵם וְגַם כָּל־הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ׃
-
וַיִּסְפְּדוּ וַיִּבְכּוּ וַיָּצֻמוּ עַד־הָעָרֶב עַל־שָׁאוּל וְעַל־יְהוֹנָתָן בְּנוֹ וְעַל־עַם יְהוָה וְעַל־בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי נָפְלוּ בֶּחָרֶב׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ אֵי מִזֶּה אָתָּה וַיֹּאמֶר בֶּן־אִישׁ גֵּר עֲמָלֵקִי אָנֹכִי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד אֵיךְ לֹא יָרֵאתָ לִשְׁלֹחַ יָדְךָ לְשַׁחֵת אֶת־מְשִׁיחַ יְהוָה׃
-
וַיִּקְרָא דָוִד לְאַחַד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר גַּשׁ פְּגַע־בּוֹ וַיַּכֵּהוּ וַיָּמֹת׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו דָּוִד דמיך [דָּמְךָ] עַל־רֹאשֶׁךָ כִּי פִיךָ עָנָה בְךָ לֵאמֹר אָנֹכִי מֹתַתִּי אֶת־מְשִׁיחַ יְהוָה׃
-
וַיְקֹנֵן דָּוִד אֶת־הַקִּינָה הַזֹּאת עַל־שָׁאוּל וְעַל־יְהוֹנָתָן בְּנוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי־יְהוּדָה קָשֶׁת הִנֵּה כְתוּבָה עַל־סֵפֶר הַיָּשָׁר׃
-
הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל־בָּמוֹתֶיךָ חָלָל אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים׃
-
אַל־תַּגִּידוּ בְגַת אַל־תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן פֶּן־תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן־תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים׃
-
הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל־טַל וְאַל־מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמֹת כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן׃
-
מִדַּם חֲלָלִים מֵחֵלֶב גִּבּוֹרִים קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג אָחוֹר וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב רֵיקָם׃
-
שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ׃
-
בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל אֶל־שָׁאוּל בְּכֶינָה הַמַּלְבִּשְׁכֶם שָׁנִי עִם־עֲדָנִים הַמַּעֲלֶה עֲדִי זָהָב עַל לְבוּשְׁכֶן׃
-
אֵיךְ נָפְלוּ גִבֹּרִים בְּתוֹךְ הַמִּלְחָמָה יְהוֹנָתָן עַל־בָּמוֹתֶיךָ חָלָל׃
-
צַר־לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים׃
-
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה׃
מקומות
-
אשקלון
אחת מחמש עריהם הראשיות של הפלשתים.
כיום מזוהה עם תל אשקלון, בתחום הגן הלאומי אשקלון שעל חוף הים. (ר' יהוסף שוורץ) -
גת (פלשתים)
אחת מחמש הערים הראשיות בארץ פלשתים, בגבול עם יהודה.
מזוהה כיום עם תל צפית. (ג"ל פורטר) -
צקלג (או גרר 4)
עיר בצפון מערב הנגב הנמצאת ברשימת יישובי שמעון (יהושע יט, ה; דה"א ד ל).
מזוהה עם תל שרע (י' פרס).
על פי אלט תל שרע מזוהה עם גרר. -
הר הגלבוע