שמואל ב-פרק-13
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן, ללא קשר סיבתי או כרונולוגי לניצחון על עמון וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד, מבניו הגדולים, הייתה אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר. תמר עצמה לא הייתה בתו של דוד. יש בכך כדי להסביר את הרקע לסיפורה. תמר ואבשלום היו בניה של אם אחת, מעכה בת מלך גשור. כנראה כאשר נשא אותה דוד לאשה, היא כבר הרתה או ילדה את תמר. תמר גדלה בבית, אך מבחינת דוד ומבחינת שאר המשפחה היא לא נחשבה בת ואחות חורגת. וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן דָּוִד הבכור, שאמור היה להיות יורש העצר, והיה רגיל לפינוקים ולתחושת כוח ושלטון. על כן כשהתאהב בתמר לא היה יכול לעצור בנפשו.
-
וַיֵּצֶר, היה צר לְאַמְנוֹן עד לְהִתְחַלּוֹת, הוא חלה מרוב צער בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹתוֹ, כִּי בְתוּלָה הִיא, וכדרך הבתולות היא חיה במקומה בצניעות, ולא היה לה כל מגע עם אמנון, וַיִּפָּלֵא, נבצר בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה, ליצור קשר כלשהו אִתה.
-
וּלְאַמְנוֹן היה רֵעַ וּשְׁמוֹ יוֹנָדָב בֶּן שִׁמְעָה אֲחִי דָוִד, שמעה היה מאחיו הגדולים של דוד, וְיוֹנָדָב שהיה כנראה מבוגר מאמנון בן דודו, היה אִישׁ חָכָם מְאֹד. יונדב היה נבון וידע לתת עצות יעילות, אך לאו דווקא מוסריות.
-
וַיֹּאמֶר יונדב לוֹ – לאמנון : מַדּוּעַ אַתָּה כָּכָה דַּל, ירוד, מסכן, בֶּן הַמֶּלֶךְ, בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, בוקר בוקר. העובדה שאתה נראה רע לפני שעברת את מאורעות היום בכל בוקר, מעידה על מצוקה. משהו בוודאי מטריד את מנוחתך. הֲלוֹא תַּגִּיד לִי. וַיֹּאמֶר לוֹ אַמְנוֹן: אֶת תָּמָר אֲחוֹת אַבְשָׁלֹם אָחִי אֲנִי אֹהֵב.
-
וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָדָב: יש לי עצה. שְׁכַב עַל מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְחָל, עשה עצמך חולה, וּבָא, כשיבוא אָבִיךָ לִרְאוֹתֶךָ, וְאָמַרְתָּ אֵלָיו: תָּבֹא נָא תָמָר אֲחוֹתִי, היא מכונה כך, משום שגדלה בין בני המלך, וְתַבְרֵנִי, תאכילני לֶחֶם, וְעָשְׂתָה, ותכין לְעֵינַי אֶת הַבִּרְיָה, המאכל לְמַעַן אֲשֶׁר אֶרְאֶה כיצד היא מכינה את המאכלים, והמראה והריח אולי יעוררו את התיאבון, וְאָכַלְתִּי מִיָּדָהּ, כי כעת אינני יכול לאכול דבר . זו האמתלה שהציע לו יונדב על מנת לגרום לכך שתמר תבוא לחדרו.
-
וַיִּשְׁכַּב אַמְנוֹן וַיִּתְחָל. וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ לִרְאֹתוֹ כמצופה, וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל הַמֶּלֶךְ: תָּבוֹא נָא תָּמָר אֲחֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְׁתֵּי לְבִבוֹת, כנראה זהו המאכל הקרוי כך גם בימינו, שעיקרו בצק – ואולי יש בו תוספות אחרות – מטוגן בשמן. וְאֶבְרֶה, אוכל אותן מִיָּדָהּ.
-
וַיִּשְׁלַח דָּוִד בתום לב אֶל תָּמָר הַבַּיְתָה לֵאמֹר: לְכִי נָא בֵּית אַמְנוֹן אָחִיךְ וַעֲשִׂי לוֹ הַבִּרְיָה, אותו מאכל.
-
וַתֵּלֶךְ תָּמָר בֵּית אַמְנוֹן אָחִיהָ, וְהוּא שֹׁכֵב, וַתִּקַּח אֶת הַבָּצֵק וַתָּלָשׁ, וַתְּלַבֵּב לְעֵינָיו וַתְּבַשֵּׁל אֶת הַלְּבִבוֹת.
-
וַתִּקַּח אֶת הַמַּשְׂרֵת, כלי טיגון, או: קערה, וַתִּצֹק לְפָנָיו, וַיְמָאֵן לֶאֱכוֹל. וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן: הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מן המשרתים והמבקרים אצלי מֵעָלַי. וַיֵּצְאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָיו.
-
וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל תָּמָר: הָבִיאִי הַבִּרְיָה שהכנת אל הַחֶדֶר וְאֶבְרֶה מִיָּדֵךְ. וַתִּקַּח תָּמָר אֶת הַלְּבִבוֹת אֲשֶׁר עָשָׂתָה, וַתָּבֵא לְאַמְנוֹן אָחִיהָ הֶחָדְרָה.
-
וַתַּגֵּשׁ אֵלָיו אל המיטה בעודו שוכב, לֶאֱכֹל. וַיַּחֲזֶק בָּהּ בכוח, וַיֹּאמֶר לָהּ באופן בוטה : בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי, אֲחוֹתִי.
-
וַתֹּאמֶר לוֹ: אַל, אָחִי, אַל תְּעַנֵּנִי, תאנוס אותי, כִּי לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בְּיִשְׂרָאֵל. י יתכן שבעמי האזור הניחו לבחורים שרצו בבנות או שלחצו עליהן לעשות כחפצם, אבל זה בוודאי לא מנהג ישראל, ולכן אַל תַּעֲשֵׂה אֶת הַנְּבָלָה, התועבה הַזֹּאת.
-
וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי?! איך אוכל לסבול את ביזיוני?! וְאַתָּה תִּהְיֶה, תיחשב כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל. וְעַתָּה, אם אתה רוצה אותי, דַּבֶּר נָא אֶל הַמֶּלֶךְ, כִּי למרות שהוא אולי לא חשב על כך קודם – לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ.
-
וְלֹא אָבָה, רצה לִשְׁמֹעַ בְּקוֹלָהּ. אמנון חשק בה, ולא ברור אם חש אהבה כלפיה. נראה שלא העלה על דעתו את האפשרות להתחתן אִתה, וגם יונדב לא העלה הצעה כזו. ייתכן שבתור בן המלך ומי שאולי יהיה מלך בעצמו, לא ראה בה מועמדת מיוחסת דיה לשאתה לאשה. היא התנגדה, ואילו הוא – וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה, וַיְעַנֶּהָ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ.
-
וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד, כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ מֵה אַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ מקודם. וַיֹּאמֶר לָהּ אַמְנוֹן: קוּמִי לֵכִי מכאן מיד.
-
וַתֹּאמֶר לוֹ: אַל תעשה כן. או: על אוֹדֹת הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת, שאתה עושה עכשיו, שהיא יותר גדולה מֵהחרפה ה אַחֶרֶת, האונס אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמִּי – לְשַׁלְּחֵנִי החוצה בביזיון פומבי. ייתכן שרצתה לשהות שם עד שתירגע ולצאת מאוחר יותר באין רואה. אולי הוויכוח נסוב על לקיחתה לו לאשה, שהרי לפי דין התורה, האונס נערה בתולה חייב לשאתה אם רצונה בכך. וְלֹא אָבָה לִשְׁמֹעַ לָהּ.
-
וַיִּקְרָא אֶת נַעֲרוֹ מְשָׁרְתוֹ, וַיֹּאמֶר: שִׁלְחוּ נָא אֶת זֹאת, הוא לא נקב בשמה. מֵעָלַי הַחוּצָה, וּנְעֹל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ שלא תיכנס שוב.
-
וְתמר בבואה אל אמנון, עָלֶיהָ – על בגדיה הייתה עוטה כְּתֹנֶת פַּסִּים רקומים, או פסי בד תפורים, בגד מהודר ומיוחד, כבגד שעשה יעקב ליוסף בנו האהוב, כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים, מלבושים עליונים העשויים לכבוד ומבטאים את מעמדן הגבוה. וַיֹּצֵא אוֹתָהּ מְשָׁרְתוֹ הַחוּץ, וְנָעַל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ.
-
וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל רֹאשָׁהּ, ואת כְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ, העליונה קָרָעָה, וַתָּשֶׂם יָדָהּ עַל רֹאשָׁהּ מרוב יגון וכאב, וַתֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְזָעָקָה, צועקת ובוכה.
-
וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ כשחזרה לביתה : הַאֲמִינוֹן, צורת הקטנה וזלזול של שמו, אָחִיךְ הָיָה עִמָּךְ? האמנם כך הוא עשה? אולי את מה שאחרים לא ראו, אבשלום – שבדרך הטבע דאג יותר לאחותו – ראה. אבשלום הכיר את אמנון והיה בערך בן גילו. בהחלט ייתכן שמעשה זה התאים להתנהגותו הכללית של אמנון. וְעַתָּה, אֲחוֹתִי, הַחֲרִישִׁי. אל תקימי שערורייה. במקרים אחרים האנוסה או אביה תובעים את האנס לפני בית הדין, אבל לא במקרה זה, כי אָחִיךְ הוּא. אַל תָּשִׁיתִי, תשימי אֶת לִבֵּךְ לַדָּבָר הַזֶּה. לא תוכלי לעשות דבר בעניין, ועל כן היזהרי מלעורר רעש. בהצעה מעשית זו לא היה כדי להרגיע ולנחם. וַתֵּשֶׁב תָּמָר בדד וְשֹׁמֵמָה, מבועתת ומדוכדכת בתוך בֵּית אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ. מכאן שבני המלך המבוגרים לא גרו בתוך הארמון אלא קיבלו בתים קטנים משלהם.
-
וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד שָׁמַע אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, שהרי תמר לא שתקה אלא יצאה בזעקה ובבגדים קרועים בכוונה לפרסם את המעשה. וַיִּחַר, כאב לוֹ מְאֹד. עם זאת, לא צוין שעשה דבר כדי לסייע לתמר שהייתה תחת חסותו, ואף לא הוכיח את אמנון.
-
וְלֹא דִבֶּר אַבְשָׁלוֹם עִם אַמְנוֹן מאז לְמֵרָע וְעַד טוֹב. גם דברי תוכחה לא היה אבשלום מסוגל לומר לו, כִּי שָׂנֵא אַבְשָׁלוֹם אֶת אַמְנוֹן עַל דְּבַר אֲשֶׁר עִנָּה אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ. בתוך השנאה העמוקה שלא נמצא לה ביטוי, התעוררו בלב אבשלום מחשבות מעשיות על הפגיעה באמנון.
-
וַיְהִי לאחר שְׁנָתַיִם יָמִים, וַיִּהְיוּ גֹזְזִים לְצאנו של אַבְשָׁלוֹם בְּבַעַל חָצוֹר אֲשֶׁר עִם, ליד אֶפְרָיִם. וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם לְכָל בְּנֵי הַמֶּלֶךְ לחגוג עמו את חגיגת הגז השמחה.
-
וַיָּבֹא אַבְשָׁלוֹם אֶל הַמֶּלֶךְ, וַיֹּאמֶר: הִנֵּה נָא גֹזְזִים לְעַבְדֶּךָ – יֵלֶךְ נָא הַמֶּלֶךְ וַעֲבָדָיו עִם עַבְדֶּךָ.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל אַבְשָׁלוֹם: אַל, בְּנִי, אני אמנם שמח בשמחתך אך אַל נָא נֵלֵךְ כֻּלָּנוּ, אני ופמלייתי, וְלֹא נִכְבַּד, נכביד עָלֶיךָ ללא צורך. הרי זוהי חגיגה פרטית. וַיִּפְרָץ, הפציר בּוֹ – וְלֹא אָבָה, רצה המלך לָלֶכֶת, וַיְבָרֲכֵהוּ. הוא הסתפק בברכה להצלחה.
-
וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם: וָלֹא, אם אתה לא תבוא, יֵלֶךְ נָא אִתָּנוּ אַמְנוֹן אָחִי. אבשלום חווה עלבון בהיעדר המלך מחגיגתו, או הראה עצמו נעלב, ודרש שלפחות בנו הגדול של דוד ייצג אותו. וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ: לָמָּה יֵלֵךְ עִמָּךְ?! לשם מה אתה צריך את נוכחותו?! דוד לא חש נוח בבקשה זו, שכן ידע על היחסים המתוחים השוררים בין שניהם.
-
וַיִּפְרָץ בּוֹ אַבְשָׁלוֹם שוב. ואז המלך הסכים – וַיִּשְׁלַח אִתּוֹ אֶת אַמְנוֹן וְאֵת כָּל בְּנֵי הַמֶּלֶךְ. דוד ידע שאבשלום אינו מבקש את אהבת אמנון, אך הניח שאבשלום רוצה להתכבד בבואו של בן המלך.
-
וַיְצַו אַבְשָׁלוֹם אֶת נְעָרָיו לֵאמֹר: רְאוּ נָא, כְּטוֹב לֵב אַמְנוֹן בַּיַּיִן, כשאמנון ישתה וישתכר בחגיגת הגז הוא לא יהיה צלול ולא יעמדו לו כוחותיו, וְאָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם: הַכּוּ אֶת אַמְנוֹן – וַהֲמִתֶּם אֹתוֹ. אַל תִּירָאוּ, אל תחששו להרוג אותו, הֲלוֹא כִּי אָנֹכִי צִוִּיתִי אֶתְכֶם. אין זה דבר של מה – בכך, להרוג אדם בלא משפט, ובפרט שמדובר בבכור בניו של המלך, אבל האחריות לכך לא תרבוץ עליכם, שכן אתם נדרשים רק למלא את פקודתי. חִזְקוּ וִהְיוּ לִבְנֵי חָיִל, אנשים גיבורים וחזקים.
-
וַיַּעֲשׂוּ נַעֲרֵי אַבְשָׁלוֹם לְאַמְנוֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה אַבְשָׁלוֹם.וַיָּקֻמוּ כָּל שאר בְּנֵי הַמֶּלֶךְ בראותם את הרצח לנגד עיניהם, וַיִּרְכְּבוּ אִישׁ עַל פִּרְדּוֹ וַיָּנֻסוּ.
-
וַיְהִי הֵמָּה עדיין בַדֶּרֶךְ, ומחמת הבהלה והפחד אולי לא הלכו בדרך הקצרה ביותר, וְהַשְּׁמֻעָה בָאָה אֶל דָּוִד לֵאמֹר: הִכָּה אַבְשָׁלוֹם אֶת כָּל בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְלֹא נוֹתַר מֵהֶם אֶחָד. אל דוד הגיעה השמועה בדבר רצח בקֶרב בניו, אך כיוון ששאר בני המלך לא נשארו במקומם, התקבל המסר שאבשלום הרג את כולם.
-
וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו וַיִּשְׁכַּב אָרְצָה, וְכָל עֲבָדָיו נִצָּבִים, עמדו לידו קְרֻעֵי בְגָדִים נוכח האסון הנורא בבית המלוכה.
-
וַיַּעַן יוֹנָדָב בֶּן שִׁמְעָה אֲחִי דָוִד וַיֹּאמֶר: אַל יֹאמַר, יחשוב אֲדֹנִי: אֵת כָּל הַנְּעָרִים בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הֵמִיתוּ, אני משער כִּי אַמְנוֹן לְבַדּוֹ מֵת. אין לאבשלום סיבה להרוג את שאר בני המלך, ואילו המניע להריגתו של אמנון ברור. כִּי עַל פִּי אַבְשָׁלוֹם הָיְתָה תכנית ההריגה שׂוּמָה, מונחת סדורה מִיּוֹם עַנֹּתוֹ, שעינה אמנון אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ.
-
וְעַתָּה, אַל יָשֵׂם אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אֶל לִבּוֹ דָּבָר לֵאמֹר: כָּל בְּנֵי הַמֶּלֶךְ מֵתוּ, כִּי אַמְנוֹן לְבַדּוֹ מֵת. כאן ניכרת שוב חכמתו של יונדב. הוא כמובן לא חשף את חלקו במאורע.
-
וַיִּבְרַח אַבְשָׁלוֹם לכיוון אחר, כמו ששאר האחים נסו, כי חשש שייענש קשות על מעשהו. וַיִּשָּׂא הַנַּעַר הַצֹּפֶה מראש החומה, שתפקידו לספר את המתרחש במרחק, אֶת עֵינָיו. וַיַּרְא וְהִנֵּה עַם רַב הֹלְכִים מִדֶּרֶךְ אַחֲרָיו, מאחוריו, או: ממערבו מִצַּד הָהָר, אך לא הצליח לזהותם.
-
וַיֹּאמֶר יוֹנָדָב אֶל הַמֶּלֶךְ: הִנֵּה בְנֵי הַמֶּלֶךְ בָּאוּ, כִּדְבַר עַבְדְּךָ כֵּן הָיָה. דברַי התאמתו.
-
וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ, כשסיים לְדַבֵּר, וְהִנֵּה בְנֵי הַמֶּלֶךְ בָּאוּ, וַיִּשְׂאוּ קוֹלָם וַיִּבְכּוּ, וְגַם הַמֶּלֶךְ וְכָל עֲבָדָיו בָּכוּ בְּכִי גָּדוֹל מְאֹד. כולם היו מזועזעים ובכו על מותו של אמנון ועל הרצח שנעשה בתוך המשפחה.
-
וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ אֶל תַּלְמַי בֶּן עַמִּיהוּד מֶלֶךְ גְּשׁוּר, שהיה ככל הנראה סבו. אמו של אבשלום באה מגשור, ועל כן היה בטוח שהמלך לא יסגיר אותו. וַיִּתְאַבֵּל דוד עַל בְּנוֹ אמנון כָּל הַיָּמִים. ומסתבר שהתעצב הרבה גם בגלל בנו אבשלום.
-
וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּר, וַיְהִי שָׁם שָׁלֹשׁ שָׁנִים.
-
וַתְּכַל נפש דָּוִד הַמֶּלֶךְ, דוד השתוקק מאוד לָצֵאת אֶל אַבְשָׁלוֹם. כִּי נִחַם, נרגע מיגונו עַל אַמְנוֹן כִּי, שהרי מֵת. כפי שסופר גם בעניין הקודם, גם כשדוד התאבל על מתיו, הוא ידע שהמת לא ישוב ושיש להמשיך הלאה. כך כהה ופחת אבלו על אמנון עם הזמן, ואילו געגועיו לאבשלום נותרו בעינם.
פסוקים
-
ויהי אחרי־כן ולאבשלום בן־דוד אחות יפה ושמה תמר ויאהבה אמנון בן־דוד
-
ויצר לאמנון להתחלות בעבור תמר אחתו כי בתולה היא ויפלא בעיני אמנון לעשות לה מאומה
-
ולאמנון רע ושמו יונדב בן־שמעה אחי דוד ויונדב איש חכם מאד
-
ויאמר לו מדוע אתה ככה דל בן־המלך בבקר בבקר הלוא תגיד לי ויאמר לו אמנון את־תמר אחות אבשלם אחי אני אהב
-
ויאמר לו יהונדב שכב על־משכבך והתחל ובא אביך לראותך ואמרת אליו תבא נא תמר אחותי ותברני לחם ועשתה לעיני את־הבריה למען אשר אראה ואכלתי מידה
-
וישכב אמנון ויתחל ויבא המלך לראתו ויאמר אמנון אל־המלך תבוא־נא תמר אחתי ותלבב לעיני שתי לבבות ואברה מידה
-
וישלח דוד אל־תמר הביתה לאמר לכי נא בית אמנון אחיך ועשי־לו הבריה
-
ותלך תמר בית אמנון אחיה והוא שכב ותקח את־הבצק ותלוש [ותלש] ותלבב לעיניו ותבשל את־הלבבות
-
ותקח את־המשרת ותצק לפניו וימאן לאכול ויאמר אמנון הוציאו כל־איש מעלי ויצאו כל־איש מעליו
-
ויאמר אמנון אל־תמר הביאי הבריה החדר ואברה מידך ותקח תמר את־הלבבות אשר עשתה ותבא לאמנון אחיה החדרה
-
ותגש אליו לאכל ויחזק־בה ויאמר לה בואי שכבי עמי אחותי
-
ותאמר לו אל־אחי אל־תענני כי לא־יעשה כן בישראל אל־תעשה את־הנבלה הזאת
-
ואני אנה אוליך את־חרפתי ואתה תהיה כאחד הנבלים בישראל ועתה דבר־נא אל־המלך כי לא ימנעני ממך
-
ולא אבה לשמע בקולה ויחזק ממנה ויענה וישכב אתה
-
וישנאה אמנון שנאה גדולה מאד כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה ויאמר־לה אמנון קומי לכי
-
ותאמר לו אל־אודת הרעה הגדולה הזאת מאחרת אשר־עשית עמי לשלחני ולא אבה לשמע לה
-
ויקרא את־נערו משרתו ויאמר שלחו־נא את־זאת מעלי החוצה ונעל הדלת אחריה
-
ועליה כתנת פסים כי כן תלבשן בנות־המלך הבתולת מעילים ויצא אותה משרתו החוץ ונעל הדלת אחריה
-
ותקח תמר אפר על־ראשה וכתנת הפסים אשר עליה קרעה ותשם ידה על־ראשה ותלך הלוך וזעקה
-
ויאמר אליה אבשלום אחיה האמינון אחיך היה עמך ועתה אחותי החרישי אחיך הוא אל־תשיתי את־לבך לדבר הזה ותשב תמר ושממה בית אבשלום אחיה
-
והמלך דוד שמע את כל־הדברים האלה ויחר לו מאד
-
ולא־דבר אבשלום עם־אמנון למרע ועד־טוב כי־שנא אבשלום את־אמנון על־דבר אשר ענה את תמר אחתו
-
ויהי לשנתים ימים ויהיו גזזים לאבשלום בבעל חצור אשר עם־אפרים ויקרא אבשלום לכל־בני המלך
-
ויבא אבשלום אל־המלך ויאמר הנה־נא גזזים לעבדך ילך־נא המלך ועבדיו עם־עבדך
-
ויאמר המלך אל־אבשלום אל־בני אל־נא נלך כלנו ולא נכבד עליך ויפרץ־בו ולא־אבה ללכת ויברכהו
-
ויאמר אבשלום ולא ילך־נא אתנו אמנון אחי ויאמר לו המלך למה ילך עמך
-
ויפרץ־בו אבשלום וישלח אתו את־אמנון ואת כל־בני המלך
-
ויצו אבשלום את־נעריו לאמר ראו נא כטוב לב־אמנון ביין ואמרתי אליכם הכו את־אמנון והמתם אתו אל־תיראו הלוא כי אנכי צויתי אתכם חזקו והיו לבני־חיל
-
ויעשו נערי אבשלום לאמנון כאשר צוה אבשלום ויקמו כל־בני המלך וירכבו איש על־פרדו וינסו
-
ויהי המה בדרך והשמעה באה אל־דוד לאמר הכה אבשלום את־כל־בני המלך ולא־נותר מהם אחד
-
ויקם המלך ויקרע את־בגדיו וישכב ארצה וכל־עבדיו נצבים קרעי בגדים
-
ויען יונדב בן־שמעה אחי־דוד ויאמר אל־יאמר אדני את כל־הנערים בני־המלך המיתו כי־אמנון לבדו מת כי־על־פי אבשלום היתה שומה מיום ענתו את תמר אחתו
-
ועתה אל־ישם אדני המלך אל־לבו דבר לאמר כל־בני המלך מתו כי־אם־אמנון לבדו מת
-
ויברח אבשלום וישא הנער הצפה את־עינו [עיניו] וירא והנה עם־רב הלכים מדרך אחריו מצד ההר
-
ויאמר יונדב אל־המלך הנה בני־המלך באו כדבר עבדך כן היה
-
ויהי ככלתו לדבר והנה בני־המלך באו וישאו קולם ויבכו וגם־המלך וכל־עבדיו בכו בכי גדול מאד
-
ואבשלום ברח וילך אל־תלמי בן־עמיחור [עמיהוד] מלך גשור ויתאבל על־בנו כל־הימים
-
ואבשלום ברח וילך גשור ויהי־שם שלש שנים
-
ותכל דוד המלך לצאת אל־אבשלום כי־נחם על־אמנון כי־מת
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי אַחֲרֵי־כֵן וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן־דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן־דָּוִד׃
-
וַיֵּצֶר לְאַמְנוֹן לְהִתְחַלּוֹת בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹתוֹ כִּי בְתוּלָה הִיא וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה׃
-
וּלְאַמְנוֹן רֵעַ וּשְׁמוֹ יוֹנָדָב בֶּן־שִׁמְעָה אֲחִי דָוִד וְיוֹנָדָב אִישׁ חָכָם מְאֹד׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ מַדּוּעַ אַתָּה כָּכָה דַּל בֶּן־הַמֶּלֶךְ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר הֲלוֹא תַּגִּיד לִי וַיֹּאמֶר לוֹ אַמְנוֹן אֶת־תָּמָר אֲחוֹת אַבְשָׁלֹם אָחִי אֲנִי אֹהֵב׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָדָב שְׁכַב עַל־מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְחָל וּבָא אָבִיךָ לִרְאוֹתֶךָ וְאָמַרְתָּ אֵלָיו תָּבֹא נָא תָמָר אֲחוֹתִי וְתַבְרֵנִי לֶחֶם וְעָשְׂתָה לְעֵינַי אֶת־הַבִּרְיָה לְמַעַן אֲשֶׁר אֶרְאֶה וְאָכַלְתִּי מִיָּדָהּ׃
-
וַיִּשְׁכַּב אַמְנוֹן וַיִּתְחָל וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ לִרְאֹתוֹ וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל־הַמֶּלֶךְ תָּבוֹא־נָא תָּמָר אֲחֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְׁתֵּי לְבִבוֹת וְאֶבְרֶה מִיָּדָהּ׃
-
וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶל־תָּמָר הַבַּיְתָה לֵאמֹר לְכִי נָא בֵּית אַמְנוֹן אָחִיךְ וַעֲשִׂי־לוֹ הַבִּרְיָה׃
-
וַתֵּלֶךְ תָּמָר בֵּית אַמְנוֹן אָחִיהָ וְהוּא שֹׁכֵב וַתִּקַּח אֶת־הַבָּצֵק ותלוש [וַתָּלָשׁ] וַתְּלַבֵּב לְעֵינָיו וַתְּבַשֵּׁל אֶת־הַלְּבִבוֹת׃
-
וַתִּקַּח אֶת־הַמַּשְׂרֵת וַתִּצֹק לְפָנָיו וַיְמָאֵן לֶאֱכוֹל וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן הוֹצִיאוּ כָל־אִישׁ מֵעָלַי וַיֵּצְאוּ כָל־אִישׁ מֵעָלָיו׃
-
וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל־תָּמָר הָבִיאִי הַבִּרְיָה הַחֶדֶר וְאֶבְרֶה מִיָּדֵךְ וַתִּקַּח תָּמָר אֶת־הַלְּבִבוֹת אֲשֶׁר עָשָׂתָה וַתָּבֵא לְאַמְנוֹן אָחִיהָ הֶחָדְרָה׃
-
וַתַּגֵּשׁ אֵלָיו לֶאֱכֹל וַיַּחֲזֶק־בָּהּ וַיֹּאמֶר לָהּ בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי׃
-
וַתֹּאמֶר לוֹ אַל־אָחִי אַל־תְּעַנֵּנִי כִּי לֹא־יֵעָשֶׂה כֵן בְּיִשְׂרָאֵל אַל־תַּעֲשֵׂה אֶת־הַנְּבָלָה הַזֹּאת׃
-
וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת־חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה דַּבֶּר־נָא אֶל־הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ׃
-
וְלֹא אָבָה לִשְׁמֹעַ בְּקוֹלָהּ וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה וַיְעַנֶּהָ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ׃
-
וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ וַיֹּאמֶר־לָהּ אַמְנוֹן קוּמִי לֵכִי׃
-
וַתֹּאמֶר לוֹ אַל־אוֹדֹת הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת מֵאַחֶרֶת אֲשֶׁר־עָשִׂיתָ עִמִּי לְשַׁלְּחֵנִי וְלֹא אָבָה לִשְׁמֹעַ לָהּ׃
-
וַיִּקְרָא אֶת־נַעֲרוֹ מְשָׁרְתוֹ וַיֹּאמֶר שִׁלְחוּ־נָא אֶת־זֹאת מֵעָלַי הַחוּצָה וּנְעֹל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ׃
-
וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת־הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים וַיֹּצֵא אוֹתָהּ מְשָׁרְתוֹ הַחוּץ וְנָעַל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ׃
-
וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל־רֹאשָׁהּ וּכְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ קָרָעָה וַתָּשֶׂם יָדָהּ עַל־רֹאשָׁהּ וַתֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְזָעָקָה׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ הַאֲמִינוֹן אָחִיךְ הָיָה עִמָּךְ וְעַתָּה אֲחוֹתִי הַחֲרִישִׁי אָחִיךְ הוּא אַל־תָּשִׁיתִי אֶת־לִבֵּךְ לַדָּבָר הַזֶּה וַתֵּשֶׁב תָּמָר וְשֹׁמֵמָה בֵּית אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ׃
-
וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד שָׁמַע אֵת כָּל־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּחַר לוֹ מְאֹד׃
-
וְלֹא־דִבֶּר אַבְשָׁלוֹם עִם־אַמְנוֹן לְמֵרָע וְעַד־טוֹב כִּי־שָׂנֵא אַבְשָׁלוֹם אֶת־אַמְנוֹן עַל־דְּבַר אֲשֶׁר עִנָּה אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ׃
-
וַיְהִי לִשְׁנָתַיִם יָמִים וַיִּהְיוּ גֹזְזִים לְאַבְשָׁלוֹם בְּבַעַל חָצוֹר אֲשֶׁר עִם־אֶפְרָיִם וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם לְכָל־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיָּבֹא אַבְשָׁלוֹם אֶל־הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הִנֵּה־נָא גֹזְזִים לְעַבְדֶּךָ יֵלֶךְ־נָא הַמֶּלֶךְ וַעֲבָדָיו עִם־עַבְדֶּךָ׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל־אַבְשָׁלוֹם אַל־בְּנִי אַל־נָא נֵלֵךְ כֻּלָּנוּ וְלֹא נִכְבַּד עָלֶיךָ וַיִּפְרָץ־בּוֹ וְלֹא־אָבָה לָלֶכֶת וַיְבָרֲכֵהוּ׃
-
וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם וָלֹא יֵלֶךְ־נָא אִתָּנוּ אַמְנוֹן אָחִי וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ לָמָּה יֵלֵךְ עִמָּךְ׃
-
וַיִּפְרָץ־בּוֹ אַבְשָׁלוֹם וַיִּשְׁלַח אִתּוֹ אֶת־אַמְנוֹן וְאֵת כָּל־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיְצַו אַבְשָׁלוֹם אֶת־נְעָרָיו לֵאמֹר רְאוּ נָא כְּטוֹב לֵב־אַמְנוֹן בַּיַּיִן וְאָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם הַכּוּ אֶת־אַמְנוֹן וַהֲמִתֶּם אֹתוֹ אַל־תִּירָאוּ הֲלוֹא כִּי אָנֹכִי צִוִּיתִי אֶתְכֶם חִזְקוּ וִהְיוּ לִבְנֵי־חָיִל׃
-
וַיַּעֲשׂוּ נַעֲרֵי אַבְשָׁלוֹם לְאַמְנוֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה אַבְשָׁלוֹם וַיָּקֻמוּ כָּל־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וַיִּרְכְּבוּ אִישׁ עַל־פִּרְדּוֹ וַיָּנֻסוּ׃
-
וַיְהִי הֵמָּה בַדֶּרֶךְ וְהַשְּׁמֻעָה בָאָה אֶל־דָּוִד לֵאמֹר הִכָּה אַבְשָׁלוֹם אֶת־כָּל־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְלֹא־נוֹתַר מֵהֶם אֶחָד׃
-
וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ וַיִּקְרַע אֶת־בְּגָדָיו וַיִּשְׁכַּב אָרְצָה וְכָל־עֲבָדָיו נִצָּבִים קְרֻעֵי בְגָדִים׃
-
וַיַּעַן יוֹנָדָב בֶּן־שִׁמְעָה אֲחִי־דָוִד וַיֹּאמֶר אַל־יֹאמַר אֲדֹנִי אֵת כָּל־הַנְּעָרִים בְּנֵי־הַמֶּלֶךְ הֵמִיתוּ כִּי־אַמְנוֹן לְבַדּוֹ מֵת כִּי־עַל־פִּי אַבְשָׁלוֹם הָיְתָה שׂוּמָה מִיּוֹם עַנֹּתוֹ אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ׃
-
וְעַתָּה אַל־יָשֵׂם אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אֶל־לִבּוֹ דָּבָר לֵאמֹר כָּל־בְּנֵי הַמֶּלֶךְ מֵתוּ כִּי־אִם־אַמְנוֹן לְבַדּוֹ מֵת׃
-
וַיִּבְרַח אַבְשָׁלוֹם וַיִּשָּׂא הַנַּעַר הַצֹּפֶה אֶת־עינו [עֵינָיו] וַיַּרְא וְהִנֵּה עַם־רַב הֹלְכִים מִדֶּרֶךְ אַחֲרָיו מִצַּד הָהָר׃
-
וַיֹּאמֶר יוֹנָדָב אֶל־הַמֶּלֶךְ הִנֵּה בְנֵי־הַמֶּלֶךְ בָּאוּ כִּדְבַר עַבְדְּךָ כֵּן הָיָה׃
-
וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר וְהִנֵּה בְנֵי־הַמֶּלֶךְ בָּאוּ וַיִּשְׂאוּ קוֹלָם וַיִּבְכּוּ וְגַם־הַמֶּלֶךְ וְכָל־עֲבָדָיו בָּכוּ בְּכִי גָּדוֹל מְאֹד׃
-
וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ אֶל־תַּלְמַי בֶּן־עמיחור [עַמִּיהוּד] מֶלֶךְ גְּשׁוּר וַיִּתְאַבֵּל עַל־בְּנוֹ כָּל־הַיָּמִים׃
-
וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּר וַיְהִי־שָׁם שָׁלֹשׁ שָׁנִים׃
-
וַתְּכַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ לָצֵאת אֶל־אַבְשָׁלוֹם כִּי־נִחַם עַל־אַמְנוֹן כִּי־מֵת׃
מקומות
-
בעל חצור
נקודה סמוכה לגבול אפרים ובנימין.
כיום מזוהה עם בעל חצור (תל עצור). -
גשור