שמואל ב-פרק-15
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי מֵאַחֲרֵי, אחרי כֵן, וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים, וַחֲמִשִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו. הוא בנה לעצמו מעמד של יורש העצר המיועד.
-
וְהִשְׁכִּים, היה רגיל להשכים אַבְשָׁלוֹם וְעָמַד עַל יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר, שער העיר, מקום המשפט, וַיְהִי כָּל הָאִישׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט, וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו, כמי שמתעניין בשלום רעו וַיֹּאמֶר: אֵי מִזֶּה עִיר אַתָּה? וַיֹּאמֶר האיש : מֵאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל עַבְדֶּךָ. מאזור פלוני אני.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם: רְאֵה דְבָרֶךָ טוֹבִים וּנְכֹחִים, וְשֹׁמֵעַ אֵין לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ. המלך עסוק וכיוצא בזה, והוא לא ישים לב לדבריך.
-
וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם לאנשים : מִי יְשִׂמֵנִי שֹׁפֵט בָּאָרֶץ, וְעָלַי, ואלי יָבוֹא כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב וּמִשְׁפָּט – וְהִצְדַּקְתִּיו, ואדון אותו בצדק. לצערי אין בידי הכוח לעשות דבר, אבל אני בעדך.
-
וְהָיָה בִּקְרָב, כאשר התקרב אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לוֹ, וְשָׁלַח אבשלום אֶת יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ. הוא הפגין ידידות וקרבה עם כל הבאים לפני המלך.
-
וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָבֹאוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל הַמֶּלֶךְ, וכך וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל. אנשים התחילו לחבב את בן המלך הנוהג בחביבות.
-
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה מאז ביקשו להם ישראל מלך, או: ממשיחת דוד, או: מאז נפרד דוד משאול, וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל הַמֶּלֶךְ: אֵלֲכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת נִדְרִי, אולי נדר הנזירות, אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לַה', בְּחֶבְרוֹן,
-
כִּי נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ בְּשִׁבְתִּי בִגְשׁוּר בַּאֲרָם, לֵאמֹר: אִם יָשׁוֹב יְשִׁיבֵנִי ה' ל ירוּשָׁלִַם – וְעָבַדְתִּי אֶת ה'. אעשה מעשה לכבודו – אקריב קרבנות וכיוצא בזה.
-
וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ: לֵךְ בְּשָׁלוֹם. וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ חֶבְרוֹנָה. הוא בחר לעצמו את חברון, בירת ארץ יהודה, שבה מלך דוד בראשונה.
-
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים, שליחי חרש שתולים מטעמו בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת קוֹל הַשֹּׁפָר, תדעו שזה האות לראשית מלוכתי, וַאֲמַרְתֶּם: מָלַךְ אַבְשָׁלוֹם בְּחֶבְרוֹן.
-
וְאֶת, ועם אַבְשָׁלוֹם הָלְכוּ, אולי להקריב קרבנות בחברון מָאתַיִם אִישׁ מִירוּשָׁלִַם, קְרֻאִים, מוזמנים וְהֹלְכִים לְתֻמָּם, וְלֹא יָדְעוּ כָּל דָּבָר. לא עלה על דעתם שבפועל הם נעשו תומכיו של המורד במלך. כך הגיע אבשלום לעיר מוקף בפמליה גדולה מאוד.
-
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם להביא אֶת אֲחִיתֹפֶל הַגִּילֹנִי יוֹעֵץ דָּוִד, מֵעִירוֹ, מִגִּלֹה, בְּזָבְחוֹ אֶת הַזְּבָחִים. יועץ המלך, אישיות חשובה לעצמה, עשה יד אחת עם אבשלום. אחיתופל נחשב לחכם ביותר בישראל, והכול שמעו בעצתו. וַיְהִי הַקֶּשֶׁר אַמִּץ, המרד התחזק, וְהָעָם הוֹלֵךְ וָרָב אֶת אַבְשָׁלוֹם. בכל הארץ דיברו על המלך החדש אבשלום, ואנשים הצטרפו לשורותיו.
-
וַיָּבֹא הַמַּגִּיד, המביא את הידיעות מהשטח אֶל דָּוִד לֵאמֹר: הָיָה לֶב אִישׁ יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם. אבשלום הכריז שהוא המלך, וישראל נוהים אחריו.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד לְכָל עֲבָדָיו אֲשֶׁר אִתּוֹ בִירוּשָׁלִַם: קוּמוּ וְנִבְרָחָה, כִּי אם אבשלום יגיע, לֹא תִהְיֶה לָּנוּ פְלֵיטָה, לא יהיה לנו שריד מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם. מַהֲרוּ לָלֶכֶת, פֶּן יְמַהֵר וְהִשִּׂגָנוּ וְהִדִּיחַ, ויפיל עָלֵינוּ אֶת הָרָעָה, וְהִכָּה את הָעִיר לְפִי חָרֶב. יש בידו הכוח להכות את העיר, ואני לא אוכל לגונן עליה מפניו.
-
וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֶל הַמֶּלֶךְ: כְּכֹל אֲשֶׁר יִבְחַר אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ – הִנֵּה עֲבָדֶיךָ. הננו אתך, מוכנים לפקודתך.
-
וַיֵּצֵא הַמֶּלֶךְ וְכָל בֵּיתוֹ בְּרַגְלָיו. וַיַּעֲזֹב הַמֶּלֶךְ אֵת עֶשֶׂר נָשִׁים פִּלַגְשִׁים לִשְׁמֹר הַבָּיִת. דוד השאירן בבית, שכן הניח שאיש לא ייגע לרעה בנשותיו הרשמיות – למחצה.
-
וַיֵּצֵא הַמֶּלֶךְ וְכָל הָעָם בְּרַגְלָיו, שהלכו אתו וַיַּעַמְדוּ בֵּית הַמֶּרְחָק, במקום או בבית שהיה מרוחק למדי מהעיר,
-
וְכָל עֲבָדָיו עֹבְרִים עַל יָדוֹ, וְכָל הַכְּרֵתִי וְכָל הַפְּלֵתִי, גדודי המשמר של המלך, וְכָל הַגִּתִּים, הפלשתים מגת שנספחו לצבא דוד, שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ אֲשֶׁר בָּאוּ בְרַגְלוֹ, בגללו מִגַּת עֹבְרִים עַל פְּנֵי הַמֶּלֶךְ – מעין מסדר, שבו צעדו לפני המלך כל אלה שנשארו נאמנים לו.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל אִתַּי הַגִּתִּי, שאולי הכיר את דוד כשנדד בגת, ואולי היה מפקדם של הגתים : לָמָּה תֵלֵךְ גַּם אַתָּה אִתָּנוּ? שׁוּב וְשֵׁב עִם הַמֶּלֶךְ החדש. הוא ישמח להשתמש בשירותיך. כִּי נָכְרִי אַתָּה וְגַם גֹּלֶה אַתָּה, אינך קשור למשפחתנו ולעמנו; חבל שתיכנס לריב שאין לך עניין בו. לכן כדאי שתשוב לִמְקוֹמֶךָ.
-
תְּמוֹל, לא מזמן בּוֹאֶךָ, הגעת, וְהַיּוֹם אֲנִיעֲךָ, אטלטל אותך עִמָּנוּ לָלֶכֶת, וַאֲנִי הוֹלֵךְ עַל, אל אֲשֶׁר אֲנִי הוֹלֵךְ. אינני יודע לאן, ומה יהיה בסופנו. שׁוּב וְהָשֵׁב אֶת אַחֶיךָ, לאחיך הגתים ש עִמָּךְ חֶסֶד וֶאֱמֶת.
-
וַיַּעַן אִתַּי אֶת הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמַר: חַי ה' וְחֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ, כִּי בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ – אִם לְמָוֶת אִם לְחַיִּים – כִּי שָׁם יִהְיֶה עַבְדֶּךָ. הוא נשבע לו שיהיה אתו כל הימים, וביטא בכך נאמנות אישית עמוקה.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל אִתַּי: לֵךְ וַעֲבֹר עם כולם. וַיַּעֲבֹר אִתַּי הַגִּתִּי וְכָל אֲנָשָׁיו וְכָל הַטַּף אֲשֶׁר אִתּוֹ, הגדוד הפלשתי על משפחותיו הצטרף לדוד.
-
וְכָל הָאָרֶץ, יושבי המקום בּוֹכִים קוֹל גָּדוֹל, וְכָל אנשי המלך מן הָעָם עֹבְרִים. וְהַמֶּלֶךְ עֹבֵר מדרום לירושלים בְּנַחַל קִדְרוֹן, וְכָל הָעָם עֹבְרִים עַל פְּנֵי דֶרֶךְ אֶת, אל הדרך שליד הַמִּדְבָּר.
-
וְהִנֵּה הגיעו גַם צָדוֹק הכהן וְכָל הַלְוִיִּם אִתּוֹ נֹשְׂאִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים, וַיַּצִּקוּ, העמידו אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וַיַּעַל אֶבְיָתָר, שהיה אף הוא כהן, עַד תֹּם כָּל הָעָם לַעֲבוֹר מִן הָעִיר. עם דוד יצאו נאמניו האישיים, עבדיו הקרובים וכן גדודי הזרים שהיו קשורים אל דוד בלבד, והכהנים הביאו אתם את ארון ה'.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְצָדוֹק: הָשֵׁב אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים אל הָעִיר. אִם אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵי ה' – וֶהֱשִׁבַנִי וְהִרְאַנִי אֹתוֹ – את הארון וְאֶת נָוֵהוּ, מעונו.
-
וְאִם כֹּה יֹאמַר ה' על ידי הדרך שבה יגלגל את המאורעות : לֹא חָפַצְתִּי בָּךְ – הִנְנִי, אני מוכן ש יַעֲשֶׂה לִּי כַּאֲשֶׁר טוֹב בְּעֵינָיו. מכל מקום חבל לקחת את ארון האלוקים עמנו בנדודינו. אולי אחזור הביתה באופן כלשהו, ואם לא – הרי זה סימן שאינני רצוי לפני ה', ואני מקבל את הדין.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל צָדוֹק הַכֹּהֵן: הֲרוֹאֶה אַתָּה, הלוא תבין את דברי, שֻׁבָה אל הָעִיר בְּשָׁלוֹם. אני מעריך את נאמנותכם, אך ראוי שתהיו עם הארון, וַאֲחִימַעַץ בִּנְךָ וִיהוֹנָתָן בֶּן אֶבְיָתָר שְׁנֵי בְנֵיכֶם יהיו אִתְּכֶם.
-
רְאוּ אָנֹכִי מִתְמַהְמֵהַּ, אשהה בְּעַרְבוֹת, במישור הַמִּדְבָּר עַד בּוֹא דָבָר מֵעִמָּכֶם לְהַגִּיד לִי. הבנים הצעירים, הזריזים יותר, יעדכנו אותי על המתרחש בעיר.
-
וַיָּשֶׁב צָדוֹק וְאֶבְיָתָר אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים יְרוּשָׁלִָם וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
-
וְדָוִד עֹלֶה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים. הוא פונה מזרחה בערוץ נחל קדרון ועובר ברכס הר הזיתים עֹלֶה וּבוֹכֶה, וְרֹאשׁ לוֹ חָפוּי, מכוסה, וְהוּא הֹלֵךְ יָחֵף לאות אבל, וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ חָפוּ אִישׁ רֹאשׁוֹ וְעָלוּ עָלֹה וּבָכֹה על המצב העגום.
-
וְל דָוִד הִגִּיד, הוגד לֵאמֹר: אֲחִיתֹפֶל בַּקֹּשְׁרִים עִם אַבְשָׁלוֹם. אבשלום היה טיפוס נמהר וכריזמטי, אך לא היה חכם ביותר. על כן שיתופו של אחיתופל – שהיה איש מיושב ופיקח ואולי פחות יומרני – עורר בלב דוד דאגה רבה יותר. לפיכך – וַיֹּאמֶר דָּוִד בתפילה : סַכֶּל, הפר נָא אֶת עֲצַת אֲחִיתֹפֶל, ה'.
-
וַיְהִי דָוִד בָּא עַד הָרֹאשׁ, פסגת הר הזיתים, אֲשֶׁר יִשְׁתַּחֲוֶה שָׁם לֵאלֹהִים, שם היה לו מקום תפילה, ואולי גם מזבח, וְהִנֵּה יוצא לִקְרָאתוֹ חוּשַׁי הָאַרְכִּי, רֵעַ המלך ואיש סודו הקרוב, קָרוּעַ כֻּתָּנְתּוֹ וַאֲדָמָה עַל רֹאשׁוֹ, אבל ומשתתף בצערו של דוד.
-
וַיֹּאמֶר לוֹ דָּוִד: אִם עָבַרְתָּ אִתִּי – וְהָיִתָ עָלַי לְמַשָּׂא. אינך צעיר, ולא תוכל לעזור לי במלחמה.
-
ולעומת זאת, אִם אל הָעִיר תָּשׁוּב וְאָמַרְתָּ לְאַבְשָׁלוֹם: עַבְדְּךָ אֲנִי, הַמֶּלֶךְ, אֶהְיֶה, עֶבֶד אָבִיךָ וַאֲנִי, אני הייתי מֵאָז, וְעַתָּה וַאֲנִי, אני עַבְדֶּךָ. מכיוון שאתה נאמן לי, אם תלך לאבשלום ותאמר לו שאתה מקבל את מלכותו – וְהֵפַרְתָּה לִי אֵת עֲצַת אֲחִיתֹפֶל. הרי גם אתה איש חכם, ויש להניח שאבשלום יאסוף גם אותך לחוג מקורביו, שכן מן הסתם הוא ירצה להישען על כמה שיותר מאנשי ממשלתי כדי לבסס את מלכותו החדשה.
-
וַהֲלוֹא עִמְּךָ שָׁם צָדוֹק וְאֶבְיָתָר הַכֹּהֲנִים. דע לך שהם נאמנים לי, וְהָיָה כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר תִּשְׁמַע מִבֵּית הַמֶּלֶךְ – תַּגִּיד לְצָדוֹק וּלְאֶבְיָתָר הַכֹּהֲנִים.
-
הִנֵּה שָׁם עִמָּם שְׁנֵי בְנֵיהֶם – אֲחִימַעַץ לְצָדוֹק וִיהוֹנָתָן לְאֶבְיָתָר – וּשְׁלַחְתֶּם בְּיָדָם אֵלַי כָּל דָּבָר אֲשֶׁר תִּשְׁמָעוּ. כך אשמע על ההתפתחויות.
-
וַיָּבֹא חוּשַׁי רֵעֶה, רֵעַ דָוִד חזרה אל הָעִיר, וְאף אַבְשָׁלֹם יָבֹא אל יְרוּשָׁלִָם, בירת הממלכה. דוד עדיין לא הרחיק ללכת, ואבשלום כבר הספיק לעבור למעלה משלושים קילומטרים מחברון עד ירושלים. בדרכו הוא אסף צבא והתארגן.
פסוקים
-
ויהי מאחרי כן ויעש לו אבשלום מרכבה וססים וחמשים איש רצים לפניו
-
והשכים אבשלום ועמד על־יד דרך השער ויהי כל־האיש אשר־יהיה־לו־ריב לבוא אל־המלך למשפט ויקרא אבשלום אליו ויאמר אי־מזה עיר אתה ויאמר מאחד שבטי־ישראל עבדך
-
ויאמר אליו אבשלום ראה דברך טובים ונכחים ושמע אין־לך מאת המלך
-
ויאמר אבשלום מי־ישמני שפט בארץ ועלי יבוא כל־איש אשר־יהיה־לו־ריב ומשפט והצדקתיו
-
והיה בקרב־איש להשתחות לו ושלח את־ידו והחזיק לו ונשק לו
-
ויעש אבשלום כדבר הזה לכל־ישראל אשר־יבאו למשפט אל־המלך ויגנב אבשלום את־לב אנשי ישראל
-
ויהי מקץ ארבעים שנה ויאמר אבשלום אל־המלך אלכה נא ואשלם את־נדרי אשר־נדרתי ליהוה בחברון
-
כי־נדר נדר עבדך בשבתי בגשור בארם לאמר אם־ישיב [ישוב] ישיבני יהוה ירושלם ועבדתי את־יהוה
-
ויאמר־לו המלך לך בשלום ויקם וילך חברונה
-
וישלח אבשלום מרגלים בכל־שבטי ישראל לאמר כשמעכם את־קול השפר ואמרתם מלך אבשלום בחברון
-
ואת־אבשלום הלכו מאתים איש מירושלם קראים והלכים לתמם ולא ידעו כל־דבר
-
וישלח אבשלום את־אחיתפל הגילני יועץ דוד מעירו מגלה בזבחו את־הזבחים ויהי הקשר אמץ והעם הולך ורב את־אבשלום
-
ויבא המגיד אל־דוד לאמר היה לב־איש ישראל אחרי אבשלום
-
ויאמר דוד לכל־עבדיו אשר־אתו בירושלם קומו ונברחה כי לא־תהיה־לנו פליטה מפני אבשלום מהרו ללכת פן־ימהר והשגנו והדיח עלינו את־הרעה והכה העיר לפי־חרב
-
ויאמרו עבדי־המלך אל־המלך ככל אשר־יבחר אדני המלך הנה עבדיך
-
ויצא המלך וכל־ביתו ברגליו ויעזב המלך את עשר נשים פלגשים לשמר הבית
-
ויצא המלך וכל־העם ברגליו ויעמדו בית המרחק
-
וכל־עבדיו עברים על־ידו וכל־הכרתי וכל־הפלתי וכל־הגתים שש־מאות איש אשר־באו ברגלו מגת עברים על־פני המלך
-
ויאמר המלך אל־אתי הגתי למה תלך גם־אתה אתנו שוב ושב עם־המלך כי־נכרי אתה וגם־גלה אתה למקומך
-
תמול בואך והיום אנועך [אניעך] עמנו ללכת ואני הולך על אשר־אני הולך שוב והשב את־אחיך עמך חסד ואמת
-
ויען אתי את־המלך ויאמר חי־יהוה וחי אדני המלך כי אם־במקום אשר יהיה־שם אדני המלך אם־למות אם־לחיים כי־שם יהיה עבדך
-
ויאמר דוד אל־אתי לך ועבר ויעבר אתי הגתי וכל־אנשיו וכל־הטף אשר אתו
-
וכל־הארץ בוכים קול גדול וכל־העם עברים והמלך עבר בנחל קדרון וכל־העם עברים על־פני־דרך את־המדבר
-
והנה גם־צדוק וכל־הלוים אתו נשאים את־ארון ברית האלהים ויצקו את־ארון האלהים ויעל אביתר עד־תם כל־העם לעבור מן־העיר
-
ויאמר המלך לצדוק השב את־ארון האלהים העיר אם־אמצא חן בעיני יהוה והשבני והראני אתו ואת־נוהו
-
ואם כה יאמר לא חפצתי בך הנני יעשה־לי כאשר טוב בעיניו
-
ויאמר המלך אל־צדוק הכהן הרואה אתה שבה העיר בשלום ואחימעץ בנך ויהונתן בן־אביתר שני בניכם אתכם
-
ראו אנכי מתמהמה בעברות [בערבות] המדבר עד בוא דבר מעמכם להגיד לי
-
וישב צדוק ואביתר את־ארון האלהים ירושלם וישבו שם
-
ודוד עלה במעלה הזיתים עלה ובוכה וראש לו חפוי והוא הלך יחף וכל־העם אשר־אתו חפו איש ראשו ועלו עלה ובכה
-
ודוד הגיד לאמר אחיתפל בקשרים עם־אבשלום ויאמר דוד סכל־נא את־עצת אחיתפל יהוה
-
ויהי דוד בא עד־הראש אשר־ישתחוה שם לאלהים והנה לקראתו חושי הארכי קרוע כתנתו ואדמה על־ראשו
-
ויאמר לו דוד אם עברת אתי והית עלי למשא
-
ואם־העיר תשוב ואמרת לאבשלום עבדך אני המלך אהיה עבד אביך ואני מאז ועתה ואני עבדך והפרתה לי את עצת אחיתפל
-
והלוא עמך שם צדוק ואביתר הכהנים והיה כל־הדבר אשר תשמע מבית המלך תגיד לצדוק ולאביתר הכהנים
-
הנה־שם עמם שני בניהם אחימעץ לצדוק ויהונתן לאביתר ושלחתם בידם אלי כל־דבר אשר תשמעו
-
ויבא חושי רעה דוד העיר ואבשלם יבא ירושלם
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי מֵאַחֲרֵי כֵן וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים וַחֲמִשִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו׃
-
וְהִשְׁכִּים אַבְשָׁלוֹם וְעָמַד עַל־יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר וַיְהִי כָּל־הָאִישׁ אֲשֶׁר־יִהְיֶה־לּוֹ־רִיב לָבוֹא אֶל־הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו וַיֹּאמֶר אֵי־מִזֶּה עִיר אַתָּה וַיֹּאמֶר מֵאַחַד שִׁבְטֵי־יִשְׂרָאֵל עַבְדֶּךָ׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם רְאֵה דְבָרֶךָ טוֹבִים וּנְכֹחִים וְשֹׁמֵעַ אֵין־לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם מִי־יְשִׂמֵנִי שֹׁפֵט בָּאָרֶץ וְעָלַי יָבוֹא כָּל־אִישׁ אֲשֶׁר־יִהְיֶה־לּוֹ־רִיב וּמִשְׁפָּט וְהִצְדַּקְתִּיו׃
-
וְהָיָה בִּקְרָב־אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲוֺת לוֹ וְשָׁלַח אֶת־יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ׃
-
וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל־יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר־יָבֹאוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל־הַמֶּלֶךְ וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת־לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל־הַמֶּלֶךְ אֵלֲכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת־נִדְרִי אֲשֶׁר־נָדַרְתִּי לַיהוָה בְּחֶבְרוֹן׃
-
כִּי־נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ בְּשִׁבְתִּי בִגְשׁוּר בַּאֲרָם לֵאמֹר אִם־ישיב [יָשׁוֹב] יְשִׁיבֵנִי יְהוָה יְרוּשָׁלִַם וְעָבַדְתִּי אֶת־יְהוָה׃
-
וַיֹּאמֶר־לוֹ הַמֶּלֶךְ לֵךְ בְּשָׁלוֹם וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ חֶבְרוֹנָה׃
-
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים בְּכָל־שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת־קוֹל הַשֹּׁפָר וַאֲמַרְתֶּם מָלַךְ אַבְשָׁלוֹם בְּחֶבְרוֹן׃
-
וְאֶת־אַבְשָׁלוֹם הָלְכוּ מָאתַיִם אִישׁ מִירוּשָׁלִַם קְרֻאִים וְהֹלְכִים לְתֻמָּם וְלֹא יָדְעוּ כָּל־דָּבָר׃
-
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם אֶת־אֲחִיתֹפֶל הַגִּילֹנִי יוֹעֵץ דָּוִד מֵעִירוֹ מִגִּלֹה בְּזָבְחוֹ אֶת־הַזְּבָחִים וַיְהִי הַקֶּשֶׁר אַמִּץ וְהָעָם הוֹלֵךְ וָרָב אֶת־אַבְשָׁלוֹם׃
-
וַיָּבֹא הַמַּגִּיד אֶל־דָּוִד לֵאמֹר הָיָה לֶב־אִישׁ יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד לְכָל־עֲבָדָיו אֲשֶׁר־אִתּוֹ בִירוּשָׁלִַם קוּמוּ וְנִבְרָחָה כִּי לֹא־תִהְיֶה־לָּנוּ פְלֵיטָה מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם מַהֲרוּ לָלֶכֶת פֶּן־יְמַהֵר וְהִשִּׂגָנוּ וְהִדִּיחַ עָלֵינוּ אֶת־הָרָעָה וְהִכָּה הָעִיר לְפִי־חָרֶב׃
-
וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי־הַמֶּלֶךְ אֶל־הַמֶּלֶךְ כְּכֹל אֲשֶׁר־יִבְחַר אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ הִנֵּה עֲבָדֶיךָ׃
-
וַיֵּצֵא הַמֶּלֶךְ וְכָל־בֵּיתוֹ בְּרַגְלָיו וַיַּעֲזֹב הַמֶּלֶךְ אֵת עֶשֶׂר נָשִׁים פִּלַגְשִׁים לִשְׁמֹר הַבָּיִת׃
-
וַיֵּצֵא הַמֶּלֶךְ וְכָל־הָעָם בְּרַגְלָיו וַיַּעַמְדוּ בֵּית הַמֶּרְחָק׃
-
וְכָל־עֲבָדָיו עֹבְרִים עַל־יָדוֹ וְכָל־הַכְּרֵתִי וְכָל־הַפְּלֵתִי וְכָל־הַגִּתִּים שֵׁשׁ־מֵאוֹת אִישׁ אֲשֶׁר־בָּאוּ בְרַגְלוֹ מִגַּת עֹבְרִים עַל־פְּנֵי הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל־אִתַּי הַגִּתִּי לָמָּה תֵלֵךְ גַּם־אַתָּה אִתָּנוּ שׁוּב וְשֵׁב עִם־הַמֶּלֶךְ כִּי־נָכְרִי אַתָּה וְגַם־גֹּלֶה אַתָּה לִמְקוֹמֶךָ׃
-
תְּמוֹל בּוֹאֶךָ וְהַיּוֹם אנועך [אֲנִיעֲךָ] עִמָּנוּ לָלֶכֶת וַאֲנִי הוֹלֵךְ עַל אֲשֶׁר־אֲנִי הוֹלֵךְ שׁוּב וְהָשֵׁב אֶת־אַחֶיךָ עִמָּךְ חֶסֶד וֶאֱמֶת׃
-
וַיַּעַן אִתַּי אֶת־הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמַר חַי־יְהוָה וְחֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ כִּי אִם־בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה־שָּׁם אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אִם־לְמָוֶת אִם־לְחַיִּים כִּי־שָׁם יִהְיֶה עַבְדֶּךָ׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־אִתַּי לֵךְ וַעֲבֹר וַיַּעֲבֹר אִתַּי הַגִּתִּי וְכָל־אֲנָשָׁיו וְכָל־הַטַּף אֲשֶׁר אִתּוֹ׃
-
וְכָל־הָאָרֶץ בּוֹכִים קוֹל גָּדוֹל וְכָל־הָעָם עֹבְרִים וְהַמֶּלֶךְ עֹבֵר בְּנַחַל קִדְרוֹן וְכָל־הָעָם עֹבְרִים עַל־פְּנֵי־דֶרֶךְ אֶת־הַמִּדְבָּר׃
-
וְהִנֵּה גַם־צָדוֹק וְכָל־הַלְוִיִּם אִתּוֹ נֹשְׂאִים אֶת־אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים וַיַּצִּקוּ אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיַּעַל אֶבְיָתָר עַד־תֹּם כָּל־הָעָם לַעֲבוֹר מִן־הָעִיר׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְצָדוֹק הָשֵׁב אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים הָעִיר אִם־אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה וֶהֱשִׁבַנִי וְהִרְאַנִי אֹתוֹ וְאֶת־נָוֵהוּ׃
-
וְאִם כֹּה יֹאמַר לֹא חָפַצְתִּי בָּךְ הִנְנִי יַעֲשֶׂה־לִּי כַּאֲשֶׁר טוֹב בְּעֵינָיו׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל־צָדוֹק הַכֹּהֵן הֲרוֹאֶה אַתָּה שֻׁבָה הָעִיר בְּשָׁלוֹם וַאֲחִימַעַץ בִּנְךָ וִיהוֹנָתָן בֶּן־אֶבְיָתָר שְׁנֵי בְנֵיכֶם אִתְּכֶם׃
-
רְאוּ אָנֹכִי מִתְמַהְמֵהַּ בעברות [בְּעַרְבוֹת] הַמִּדְבָּר עַד בּוֹא דָבָר מֵעִמָּכֶם לְהַגִּיד לִי׃
-
וַיָּשֶׁב צָדוֹק וְאֶבְיָתָר אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים יְרוּשָׁלִָם וַיֵּשְׁבוּ שָׁם׃
-
וְדָוִד עֹלֶה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים עֹלֶה וּבוֹכֶה וְרֹאשׁ לוֹ חָפוּי וְהוּא הֹלֵךְ יָחֵף וְכָל־הָעָם אֲשֶׁר־אִתּוֹ חָפוּ אִישׁ רֹאשׁוֹ וְעָלוּ עָלֹה וּבָכֹה׃
-
וְדָוִד הִגִּיד לֵאמֹר אֲחִיתֹפֶל בַּקֹּשְׁרִים עִם־אַבְשָׁלוֹם וַיֹּאמֶר דָּוִד סַכֶּל־נָא אֶת־עֲצַת אֲחִיתֹפֶל יְהוָה׃
-
וַיְהִי דָוִד בָּא עַד־הָרֹאשׁ אֲשֶׁר־יִשְׁתַּחֲוֶה שָׁם לֵאלֹהִים וְהִנֵּה לִקְרָאתוֹ חוּשַׁי הָאַרְכִּי קָרוּעַ כֻּתָּנְתּוֹ וַאֲדָמָה עַל־רֹאשׁוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ דָּוִד אִם עָבַרְתָּ אִתִּי וְהָיִתָ עָלַי לְמַשָּׂא׃
-
וְאִם־הָעִיר תָּשׁוּב וְאָמַרְתָּ לְאַבְשָׁלוֹם עַבְדְּךָ אֲנִי הַמֶּלֶךְ אֶהְיֶה עֶבֶד אָבִיךָ וַאֲנִי מֵאָז וְעַתָּה וַאֲנִי עַבְדֶּךָ וְהֵפַרְתָּה לִי אֵת עֲצַת אֲחִיתֹפֶל׃
-
וַהֲלוֹא עִמְּךָ שָׁם צָדוֹק וְאֶבְיָתָר הַכֹּהֲנִים וְהָיָה כָּל־הַדָּבָר אֲשֶׁר תִּשְׁמַע מִבֵּית הַמֶּלֶךְ תַּגִּיד לְצָדוֹק וּלְאֶבְיָתָר הַכֹּהֲנִים׃
-
הִנֵּה־שָׁם עִמָּם שְׁנֵי בְנֵיהֶם אֲחִימַעַץ לְצָדוֹק וִיהוֹנָתָן לְאֶבְיָתָר וּשְׁלַחְתֶּם בְּיָדָם אֵלַי כָּל־דָּבָר אֲשֶׁר תִּשְׁמָעוּ׃
-
וַיָּבֹא חוּשַׁי רֵעֶה דָוִד הָעִיר וְאַבְשָׁלֹם יָבֹא יְרוּשָׁלִָם׃
מקומות
-
גת (פלשתים)
אחת מחמש הערים הראשיות בארץ פלשתים, בגבול עם יהודה.
מזוהה כיום עם תל צפית. (ג"ל פורטר) -
חברון
חברון היא אחת הערים המרכזיות ביותר בארץ יהודה, שהיה לה מעמד של עיר ממלכה – עיר בירה, בתחילת מלכוּת דוד. העיר נקראת גם "קרית ארבע. חברון נזכרת בסיפורי האבות: אברהם ויצחק ישבו בה; אברהם בנה בה מזבח לה' ורכש אותה כדי לקבור בה את שרה אשתו. מאז ההתנחלות היתה חברון אחד המרכזים השלטוניים בתחום ההתיישבות הישראלית. דוד בחר בה כבירתו הראשונה, ובה נמשח למלך.
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
נחל קדרון
-
הר הזיתים
הר במזרח ירושלים המתנשא מעל נחל קדרון.
שמו ניתן לו בשל מטעי הזיתים שעיטרו את מורדותיו. -
גשור