שמואל ב-פרק-20
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְשָׁם נִקְרָא, הזדמן אִישׁ בְּלִיַּעַל, חסר מעצורים, וּשְׁמוֹ שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי אִישׁ יְמִינִי, משבט בנימין. וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר, וַיֹּאמֶר: אֵין לָנוּ חֵלֶק בְּדָוִד, וְלֹא נַחֲלָה לָנוּ בְּבֶן יִשַׁי. אין לנו כל קשר לדוד. אִישׁ לְאֹהָלָיו, יִשְׂרָאֵל. אנחנו שבים לאוהלינו. אם אנשי יהודה רוצים בדוד כל כך, והוא רוצה אותם – לנו אין חלק בדבר. מסתבר שבני בנימין, שבטו של שאול, לא תמכו בדוד לגמרי, ודבריו של שבע בן בכרי ביטאו גם את מחשבותיהם של אחרים מבני שבטו. וכך אכן קרה.
-
וַיַּעַל, הסתלק כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל מֵאַחֲרֵי דָוִד והלך אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי. לא הייתה זו מרידה של ממש. שבע הסית את העם באמרו שדוד אינו אלא מלך יהודה, כפי שהיה בראשית מלכותו. וְאִישׁ יְהוּדָה דָּבְקוּ בְמַלְכָּם וליוו אותו מִן הַיַּרְדֵּן וְעַד יְרוּשָׁלִָם.
-
וַיָּבֹא דָוִד אֶל בֵּיתוֹ שב ירוּשָׁלִַם. הפעולה הראשונה שעשה – וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֵת עֶשֶׂר נָשִׁים פִּלַגְשִׁים אֲשֶׁר הִנִּיחַ לִשְׁמֹר הַבַּיִת, שאותן אנס אבשלום, וַיִּתְּנֵם בֵּית מִשְׁמֶרֶת, הכניסן למקום שמור על מנת לדאוג להן, וַיְכַלְכְּלֵם, סיפק להן מזון, ואולם אֲלֵיהֶם לֹא בָא. הוא לא קיים איתן שוב קשר מיני, כי לאחר שאבשלום שכב עמן, אין הוא, המלך, יכול לחזור אליהן. וַתִּהְיֶינָה צְרֻרוֹת, נותרו לבדן, עגונות, מבלי שיוכלו להינשא לאיש אחר או להיות עם דוד עַד יוֹם מֻתָן, במצב אַלְמְנוּת חַיּוּת, כאלמנות שבעלן חי. כעת עמד דוד בפני בעיה חדשה: אנשי ישראל פנו מעליו. גם אם אין זו מלחמה, דוד מוכרח לטפל במרי הזה.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל עֲמָשָׂא, שר הצבא הטרי : הַזְעֶק לִי אֶת אִישׁ יְהוּדָה בתוך שְׁלֹשֶׁת יָמִים, ובעוד שלושה ימים אַתָּה פֹּה עֲמֹד, עליך להתייצב כאן לאחר שתגייס את אנשי יהודה לצבא שיאכוף את סמכותי על שאר ישראל.
-
וַיֵּלֶךְ עֲמָשָׂא לְהַזְעִיק אֶת יְהוּדָה, וַיּוֹחֶר, איחר מִן הַמּוֹעֵד אֲשֶׁר יְעָדוֹ. הוא לא הצליח למלא את המשימה בזמן שנקבע. לא ברור אם גרם לכך חוסר רצונם של בני השבט, חוסר יעילותו של עמשא או אפילו בגידה קטנה מצדו. בכל אופן, על רקע המצב המתוח, היה בכך כישלון של ממש. דוד נוכח שעמשא לא הגיע, ולא ידע אם בכוונתו לחזור כלל.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל אֲבִישַׁי: עַתָּה יֵרַע לָנוּ שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי יותר מִן אַבְשָׁלוֹם. אבשלום שאב את כוחו מדוד, והשתלטותו הייתה ביסודה עניין פנימי בבית המלוכה, ואילו שבע בן בכרי הוא אדם זר המייצג את כלל ישראל, ולכן מרידתו עלולה להיות גורפת וטוטלית. עלינו לעשות מעשה: אַתָּה קַח אֶת עַבְדֵי אֲדֹנֶיךָ, עבדַי וּרְדֹף אַחֲרָיו – אחרי שבע, פֶּן מָצָא לוֹ עָרִים בְּצֻרוֹת וְהִצִּיל את עצמו מ עֵינֵנוּ.אם הוא עדיין לא התמקם, אפשר לתפוס אותו בקלות יחסית, אבל אם הוא יספיק להתבצר בתוך עיר, יהיה הדבר מסובך.
-
וַיֵּצְאוּ אַחֲרָיו אַנְשֵׁי יוֹאָב, מפקדי הצבא והחיילים שהיו נאמנים ליואב, וגדודי הַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וְכָל הַגִּבֹּרִים הבולטים של דוד, וַיֵּצְאוּ מִירוּשָׁלִַם לִרְדֹּף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי. דוד לא דיבר ישירות אל יואב אלא אל אבישי, שנשאר בתפקידו. יואב הוסר מתפקיד שר הצבא, לפחות באופן תיאורטי, אבל גם הוא הצטרף למרדף, ואף ייטול עליו את הפיקוד.
-
הֵם עִם הָאֶבֶן הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן, וַעֲמָשָׂא בָּא לִפְנֵיהֶם. מתברר שעמשא אכן חזר, מן הסתם עם אנשיו. וְיוֹאָב חָגוּר מִדּוֹ לְבֻשׁוֹ, במדי המלחמה שלו, וְעָלָיו חֲגוֹר, חגורת חֶרֶב מְצֻמֶּדֶת, צמודה עַל מָתְנָיו נתונה בְּתַעְרָהּ, בנדן שלה. וְהוּא יָצָא ממקומו וַתִּפֹּל החרב מן התער. נראה שהניח את החרב באופן כזה שיוכל להפילה בקלות, כך שבמקום להיות במקומה, היא ניתנה עתה חופשית בידו.
-
וַיֹּאמֶר יוֹאָב לַעֲמָשָׂא: הֲשָׁלוֹם אַתָּה, לך, אָחִי? מלבד היותם קרובי משפחה, רשמית הם עכשיו גם בני ברית. וַתֹּחֶז יַד יְמִין יוֹאָב בִּזְקַן עֲמָשָׂא כדי לִנְשָׁק לוֹ.
-
וַעֲמָשָׂא לֹא נִשְׁמַר, נזהר בַּחֶרֶב אֲשֶׁר נפלה, והיא עדיין בְּיַד יוֹאָב. וַיַּכֵּהוּ בָהּ יואב אֶל הַחֹמֶשׁ, הבטן התחתונה, וַיִּשְׁפֹּךְ מֵעָיו אַרְצָה. החרב נתקעה כה עמוק, שמעיו יצאו החוצה. וְלֹא שָׁנָה לוֹ, הוא לא היה צריך להכות אותו שנית, וַיָּמֹת עמשא מן המכה. וְיוֹאָב וַאֲבִישַׁי אָחִיו רָדַף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי. הם שבו מיד למלא את הפקודה.
-
וְאִישׁ עָמַד עָלָיו – ליד עמשא המת מִנַּעֲרֵי יוֹאָב. וַיֹּאמֶר לאנשים המתקהלים סביב גווייתו של עמשא : מִי אֲשֶׁר חָפֵץ בְּיוֹאָב וּמִי אֲשֶׁר לְדָוִד – אַחֲרֵי יוֹאָב. אל תתעכבו כאן, המשיכו במשימתכם.
-
וַעֲמָשָׂא מִתְגֹּלֵל, מתבוסס בַּדָּם בְּתוֹךְ הַמְסִלָּה, באמצע הדרך, במקום שבו נפגש עם יואב, וַיַּרְא הָאִישׁ כִּי עָמַד כָּל הָעָם. אמנם הוא ניסה לזרזם, אבל ההמון עדיין עמד, וַיַּסֵּב, הסיר אֶת עֲמָשָׂא מִן הַמְסִלָּה אל הַשָּׂדֶה. וַיַּשְׁלֵךְ עָלָיו בֶּגֶד להסתירו מעיני העוברים כַּאֲשֶׁר רָאָה האיש ש כָּל הַבָּא עָלָיו – וְעָמָד, יעצור.
-
כַאֲשֶׁר הֹגָה, הוסר עמשא מִן הַמְסִלָּה, עָבַר כָּל אִישׁ אַחֲרֵי יוֹאָב לִרְדֹּף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי.
-
וַיַּעֲבֹר יואב בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. כדי לצרף אנשים להילחם בשבע בן בכרי, עד שהגיע אָבֵלָה, לעיר אבל וּבֵית, של בית מַעֲכָה וְכָל הַבֵּרִים, מקומות הסמוכים ל'בארות' שבנחלת בנימין, וַיִּקָּהֲלוּ וַיָּבֹאוּ אַף הם אַחֲרָיו.
-
וַיָּבֹאוּ וַיָּצֻרוּ עָלָיו – על שבע שהתבצר בְּאָבֵלָה בֵּית הַמַּעֲכָה. בארץ ובסביבתה יש כמה מקומות שנקראים אבל, וכדי לזהותם ניתן לכל אחד מהם שם נוסף. וַיִּשְׁפְּכוּ סֹלְלָה, תל עפר אֶל הָעִיר כדי לעלות באמצעותה על החומה או כדי להתקרב אליה. וַתַּעֲמֹד הסוללה בַּחֵל, בחומה או בביצורים שסביבה, וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אֶת, עם יוֹאָב מַשְׁחִיתִם ומנסים לְהַפִּיל הַחוֹמָה מכל צד. אבֵל בית מעכה לא הייתה מצודה גדולה, אלא עיר חומה רגילה, ואפשר היה להפיל את חומתה.
-
וַתִּקְרָא אִשָּׁה חֲכָמָה מִן הָעִיר, שכנראה הייתה מתושבי העיר שאינם נמנים על תומכי שבע בן בכרי : שִׁמְעוּ, שִׁמְעוּ! אִמְרוּ נָא אֶל יוֹאָב: קְרַב עַד הֵנָּה וַאֲדַבְּרָה אֵלֶיךָ.
-
וַיִּקְרַב אֵלֶיהָ.וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה: הַאַתָּה יוֹאָב? וַיֹּאמֶר: אָנִי הוא. וַתֹּאמֶר לוֹ: שְׁמַע דִּבְרֵי אֲמָתֶךָ.וַיֹּאמֶר: שֹׁמֵעַ אָנֹכִי. זוהי פתיחה של נימוס.
-
וַתֹּאמֶר לֵאמֹר: דַּבֵּר יְדַבְּרוּ בָרִאשֹׁנָה, בעבר היו אומרים לֵאמֹר: שָׁאֹל יְשָׁאֲלוּ בְּאָבֵל. כשהייתה מתעוררת שאלה, היו מפנים אותה לעירנו, אבֵל, וְכֵן הֵתַמוּ. וכפי עצת אנשי העיר, או לפי הנהוג בה היו גומרים את הדברים . גם אם אבֵל איננה עיר גדולה, היא עיר חשובה ומכובדת, האֲמונה על יושר וחכמה.
-
אָנֹכִי מייצגת את שְׁלֻמֵי אֱמוּנֵי יִשְׂרָאֵל, אנשי שלום נאמנים, ואילו אַתָּה מְבַקֵּשׁ לְהָמִית עִיר וְאֵם, עיר עיקרית בְּיִשְׂרָאֵל, שהרי כאשר צרים על עיר וכובשים אותה, משחיתים אותה וגורמים הרג רב. לָמָּה תְבַלַּע, תקלקל את נַחֲלַת ה'?!
-
וַיַּעַן יוֹאָב וַיֹּאמַר: חָלִילָה חָלִילָה לִי אִם אֲבַלַּע וְאִם אַשְׁחִית. אין לי כל רצון להשחית את העיר. ידוע לי שהעיר איננה מורדת.
-
לֹא כֵן הַדָּבָר. אין כוונתי להזיק לעיר. כִּי אִישׁ מֵהַר אֶפְרַיִם, שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי שְׁמוֹ, הוא מבני בנימין, אך התגורר כנראה בהר אפרים. כשבא יחד עם ‘בית יוסף' לקבל את פניו של דוד, נָשָׂא יָדוֹ, מרד בַּמֶּלֶךְ, בְּדָוִד. תְּנוּ אֹתוֹ לְבַדּוֹ – וְאֵלְכָה מֵעַל הָעִיר. אינני מעוניין לכבוש את העיר ולפגוע בה. חכמתה של האשה נתבררה, ראשית לכול, בפנייתה אל יואב כדי לברר מה רצונו. יואב היה עלול לפגוע באנשי העיר משום שנתנו מחסה לשבע בן בכרי, ואולי תמכו בו, והנה בעקבות פנייתה של האשה הצהיר יואב שהוא מעוניין רק במורד עצמו. כיוון שכך – וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל יוֹאָב: אם רק אותו אתה מחפש – הִנֵּה רֹאשׁוֹ יהיה מֻשְׁלָךְ אֵלֶיךָ בְּעַד, דרך הַחוֹמָה.
-
וַתָּבוֹא הָאִשָּׁה אֶל כָּל הָעָם בְּחָכְמָתָהּ. היא הצליחה לשכנע אותם שאין טעם להילחם ולהסתכן בהשחתת העיר רק בגלל אדם זר המתבצר בה. אנשי העיר קיבלו את הצעתה. וַיִּכְרְתוּ אֶת רֹאשׁ שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי, וַיַּשְׁלִכוּ אותו אֶל יוֹאָב. לאחר שהתברר לו שהמורד נהרג – וַיִּתְקַע יואב בַּשּׁוֹפָר, אותה תקיעה שיואב השמיע כמה פעמים כסימון חזרה לשגרה – וַיָּפֻצוּ, התפזרו מֵעַל הָעִיר אִישׁ לְאֹהָלָיו. וְיוֹאָב שָׁב יְרוּשָׁלִַם אֶל הַמֶּלֶךְ.כאן מתואר הצוות המרכזי של ממשל דוד, שעכשיו, לאחר סיכול התככים והמרידות, נתבסס מחדש:
-
וְיוֹאָב היה המפקד אֶל, על כָּל הַצָּבָא של יִשְׂרָאֵל; וּבְנָיָה בֶּן יְהוֹיָדָע, אחד מגיבורי דוד היה המפקד הישיר עַל הַכְּרֵתִי וְעַל הַפְּלֵתִי, הלגיונות הזרים של דוד. בהמשך יתברר שלבניה הייתה נאמנות אישית למלך שלא דרך יואב;
-
וַאֲדֹרָם היה ממונה עַל הַמַּס; וִיהוֹשָׁפָט בֶּן אֲחִילוּד הַמַּזְכִּיר, מי שמעביר לפני המלך את כל הנושאים העומדים להחלטה בתחומי השלטון השונים;
-
וּשְׁוָא היה ה סֹפֵר, מעין שר החוץ, הכותב מכתבים בשפות זרות ועומד בקשר דיפלומטי עם מדינות אחרות; וְצָדוֹק וְאֶבְיָתָר היו כֹּהֲנִים. אביתר היה מנכדיו של עלי, מבית איתמר, ואילו צדוק מבית אלעזר. מכיוון שלא היה אז מקדש, לא היה צורך להכריע מי מהם יעמוד בראש, ולכן שניהם נשארו לשמש בתפקיד;
-
וְגַם נוסף על הכהנים שעמדו לשרת – עִירָא הַיָּאִרִי הָיָה כֹהֵן, מעין כהן פרטי לְדָוִד.
פסוקים
-
ושם נקרא איש בליעל ושמו שבע בן־בכרי איש ימיני ויתקע בשפר ויאמר אין־לנו חלק בדוד ולא נחלה־לנו בבן־ישי איש לאהליו ישראל
-
ויעל כל־איש ישראל מאחרי דוד אחרי שבע בן־בכרי ואיש יהודה דבקו במלכם מן־הירדן ועד־ירושלם
-
ויבא דוד אל־ביתו ירושלם ויקח המלך את עשר־נשים פלגשים אשר הניח לשמר הבית ויתנם בית־משמרת ויכלכלם ואליהם לא־בא ותהיינה צררות עד־יום מתן אלמנות חיות
-
ויאמר המלך אל־עמשא הזעק־לי את־איש־יהודה שלשת ימים ואתה פה עמד
-
וילך עמשא להזעיק את־יהודה וייחר [ויוחר] מן־המועד אשר יעדו
-
ויאמר דוד אל־אבישי עתה ירע לנו שבע בן־בכרי מן־אבשלום אתה קח את־עבדי אדניך ורדף אחריו פן־מצא לו ערים בצרות והציל עיננו
-
ויצאו אחריו אנשי יואב והכרתי והפלתי וכל־הגברים ויצאו מירושלם לרדף אחרי שבע בן־בכרי
-
הם עם־האבן הגדולה אשר בגבעון ועמשא בא לפניהם ויואב חגור מדו לבשו ועלו [ועליו] חגור חרב מצמדת על־מתניו בתערה והוא יצא ותפל
-
ויאמר יואב לעמשא השלום אתה אחי ותחז יד־ימין יואב בזקן עמשא לנשק־לו
-
ועמשא לא־נשמר בחרב אשר ביד־יואב ויכהו בה אל־החמש וישפך מעיו ארצה ולא־שנה לו וימת ויואב ואבישי אחיו רדף אחרי שבע בן־בכרי
-
ואיש עמד עליו מנערי יואב ויאמר מי אשר חפץ ביואב ומי אשר־לדוד אחרי יואב
-
ועמשא מתגלל בדם בתוך המסלה וירא האיש כי־עמד כל־העם ויסב את־עמשא מן־המסלה השדה וישלך עליו בגד כאשר ראה כל־הבא עליו ועמד
-
כאשר הגה מן־המסלה עבר כל־איש אחרי יואב לרדף אחרי שבע בן־בכרי
-
ויעבר בכל־שבטי ישראל אבלה ובית מעכה וכל־הברים ויקלהו [ויקהלו] ויבאו אף־אחריו
-
ויבאו ויצרו עליו באבלה בית המעכה וישפכו סללה אל־העיר ותעמד בחל וכל־העם אשר את־יואב משחיתם להפיל החומה
-
ותקרא אשה חכמה מן־העיר שמעו שמעו אמרו־נא אל־יואב קרב עד־הנה ואדברה אליך
-
ויקרב אליה ותאמר האשה האתה יואב ויאמר אני ותאמר לו שמע דברי אמתך ויאמר שמע אנכי
-
ותאמר לאמר דבר ידברו בראשנה לאמר שאל ישאלו באבל וכן התמו
-
אנכי שלמי אמוני ישראל אתה מבקש להמית עיר ואם בישראל למה תבלע נחלת יהוה
-
ויען יואב ויאמר חלילה חלילה לי אם־אבלע ואם־אשחית
-
לא־כן הדבר כי איש מהר אפרים שבע בן־בכרי שמו נשא ידו במלך בדוד תנו־אתו לבדו ואלכה מעל העיר ותאמר האשה אל־יואב הנה ראשו משלך אליך בעד החומה
-
ותבוא האשה אל־כל־העם בחכמתה ויכרתו את־ראש שבע בן־בכרי וישלכו אל־יואב ויתקע בשופר ויפצו מעל־העיר איש לאהליו ויואב שב ירושלם אל־המלך
-
ויואב אל כל־הצבא ישראל ובניה בן־יהוידע על־הכרי [הכרתי] ועל־הפלתי
-
ואדרם על־המס ויהושפט בן־אחילוד המזכיר
-
ושיא [ושוא] ספר וצדוק ואביתר כהנים
-
וגם עירא היארי היה כהן לדוד
פסוקים מנוקד
-
וְשָׁם נִקְרָא אִישׁ בְּלִיַּעַל וּשְׁמוֹ שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי אִישׁ יְמִינִי וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר וַיֹּאמֶר אֵין־לָנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא נַחֲלָה־לָנוּ בְּבֶן־יִשַׁי אִישׁ לְאֹהָלָיו יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיַּעַל כָּל־אִישׁ יִשְׂרָאֵל מֵאַחֲרֵי דָוִד אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי וְאִישׁ יְהוּדָה דָּבְקוּ בְמַלְכָּם מִן־הַיַּרְדֵּן וְעַד־יְרוּשָׁלִָם׃
-
וַיָּבֹא דָוִד אֶל־בֵּיתוֹ יְרוּשָׁלִַם וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֵת עֶשֶׂר־נָשִׁים פִּלַגְשִׁים אֲשֶׁר הִנִּיחַ לִשְׁמֹר הַבַּיִת וַיִּתְּנֵם בֵּית־מִשְׁמֶרֶת וַיְכַלְכְּלֵם וַאֲלֵיהֶם לֹא־בָא וַתִּהְיֶינָה צְרֻרוֹת עַד־יוֹם מֻתָן אַלְמְנוּת חַיּוּת׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל־עֲמָשָׂא הַזְעֶק־לִי אֶת־אִישׁ־יְהוּדָה שְׁלֹשֶׁת יָמִים וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד׃
-
וַיֵּלֶךְ עֲמָשָׂא לְהַזְעִיק אֶת־יְהוּדָה וייחר [וַיּוֹחֶר] מִן־הַמּוֹעֵד אֲשֶׁר יְעָדוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־אֲבִישַׁי עַתָּה יֵרַע לָנוּ שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי מִן־אַבְשָׁלוֹם אַתָּה קַח אֶת־עַבְדֵי אֲדֹנֶיךָ וּרְדֹף אַחֲרָיו פֶּן־מָצָא לוֹ עָרִים בְּצֻרוֹת וְהִצִּיל עֵינֵנוּ׃
-
וַיֵּצְאוּ אַחֲרָיו אַנְשֵׁי יוֹאָב וְהַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וְכָל־הַגִּבֹּרִים וַיֵּצְאוּ מִירוּשָׁלִַם לִרְדֹּף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי׃
-
הֵם עִם־הָאֶבֶן הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן וַעֲמָשָׂא בָּא לִפְנֵיהֶם וְיוֹאָב חָגוּר מִדּוֹ לְבֻשׁוּ ועלו [וְעָלָיו] חֲגוֹר חֶרֶב מְצֻמֶּדֶת עַל־מָתְנָיו בְּתַעְרָהּ וְהוּא יָצָא וַתִּפֹּל׃
-
וַיֹּאמֶר יוֹאָב לַעֲמָשָׂא הֲשָׁלוֹם אַתָּה אָחִי וַתֹּחֶז יַד־יְמִין יוֹאָב בִּזְקַן עֲמָשָׂא לִנְשָׁק־לוֹ׃
-
וַעֲמָשָׂא לֹא־נִשְׁמַר בַּחֶרֶב אֲשֶׁר בְּיַד־יוֹאָב וַיַּכֵּהוּ בָהּ אֶל־הַחֹמֶשׁ וַיִּשְׁפֹּךְ מֵעָיו אַרְצָה וְלֹא־שָׁנָה לוֹ וַיָּמֹת וְיוֹאָב וַאֲבִישַׁי אָחִיו רָדַף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי׃
-
וְאִישׁ עָמַד עָלָיו מִנַּעֲרֵי יוֹאָב וַיֹּאמֶר מִי אֲשֶׁר חָפֵץ בְּיוֹאָב וּמִי אֲשֶׁר־לְדָוִד אַחֲרֵי יוֹאָב׃
-
וַעֲמָשָׂא מִתְגֹּלֵל בַּדָּם בְּתוֹךְ הַמְסִּלָּה וַיַּרְא הָאִישׁ כִּי־עָמַד כָּל־הָעָם וַיַּסֵּב אֶת־עֲמָשָׂא מִן־הַמְסִלָּה הַשָּׂדֶה וַיַּשְׁלֵךְ עָלָיו בֶּגֶד כַּאֲשֶׁר רָאָה כָּל־הַבָּא עָלָיו וְעָמָד׃
-
כַּאֲשֶׁר הֹגָה מִן־הַמְסִלָּה עָבַר כָּל־אִישׁ אַחֲרֵי יוֹאָב לִרְדֹּף אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי׃
-
וַיַּעֲבֹר בְּכָל־שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָבֵלָה וּבֵית מַעֲכָה וְכָל־הַבֵּרִים ויקלהו [וַיִּקָּהֲלוּ] וַיָּבֹאוּ אַף־אַחֲרָיו׃
-
וַיָּבֹאוּ וַיָּצֻרוּ עָלָיו בְּאָבֵלָה בֵּית הַמַּעֲכָה וַיִּשְׁפְּכוּ סֹלְלָה אֶל־הָעִיר וַתַּעֲמֹד בַּחֵל וְכָל־הָעָם אֲשֶׁר אֶת־יוֹאָב מַשְׁחִיתִם לְהַפִּיל הַחוֹמָה׃
-
וַתִּקְרָא אִשָּׁה חֲכָמָה מִן־הָעִיר שִׁמְעוּ שִׁמְעוּ אִמְרוּ־נָא אֶל־יוֹאָב קְרַב עַד־הֵנָּה וַאֲדַבְּרָה אֵלֶיךָ׃
-
וַיִּקְרַב אֵלֶיהָ וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַאַתָּה יוֹאָב וַיֹּאמֶר אָנִי וַתֹּאמֶר לוֹ שְׁמַע דִּבְרֵי אֲמָתֶךָ וַיֹּאמֶר שֹׁמֵעַ אָנֹכִי׃
-
וַתֹּאמֶר לֵאמֹר דַּבֵּר יְדַבְּרוּ בָרִאשֹׁנָה לֵאמֹר שָׁאֹל יְשָׁאֲלוּ בְּאָבֵל וְכֵן הֵתַמּוּ׃
-
אָנֹכִי שְׁלֻמֵי אֱמוּנֵי יִשְׂרָאֵל אַתָּה מְבַקֵּשׁ לְהָמִית עִיר וְאֵם בְּיִשְׂרָאֵל לָמָּה תְבַלַּע נַחֲלַת יְהוָה׃
-
וַיַּעַן יוֹאָב וַיֹּאמַר חָלִילָה חָלִילָה לִי אִם־אֲבַלַּע וְאִם־אַשְׁחִית׃
-
לֹא־כֵן הַדָּבָר כִּי אִישׁ מֵהַר אֶפְרַיִם שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי שְׁמוֹ נָשָׂא יָדוֹ בַּמֶּלֶךְ בְּדָוִד תְּנוּ־אֹתוֹ לְבַדּוֹ וְאֵלְכָה מֵעַל הָעִיר וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל־יוֹאָב הִנֵּה רֹאשׁוֹ מֻשְׁלָךְ אֵלֶיךָ בְּעַד הַחוֹמָה׃
-
וַתָּבוֹא הָאִשָּׁה אֶל־כָּל־הָעָם בְּחָכְמָתָהּ וַיִּכְרְתוּ אֶת־רֹאשׁ שֶׁבַע בֶּן־בִּכְרִי וַיַּשְׁלִכוּ אֶל־יוֹאָב וַיִּתְקַע בַּשּׁוֹפָר וַיָּפֻצוּ מֵעַל־הָעִיר אִישׁ לְאֹהָלָיו וְיוֹאָב שָׁב יְרוּשָׁלִַם אֶל־הַמֶּלֶךְ׃
-
וְיוֹאָב אֶל כָּל־הַצָּבָא יִשְׂרָאֵל וּבְנָיָה בֶּן־יְהוֹיָדָע עַל־הכרי [הַכְּרֵתִי] וְעַל־הַפְּלֵתִי׃
-
וַאֲדֹרָם עַל־הַמַּס וִיהוֹשָׁפָט בֶּן־אֲחִילוּד הַמַּזְכִּיר׃
-
ושיא [וּשְׁוָא] סֹפֵר וְצָדוֹק וְאֶבְיָתָר כֹּהֲנִים׃
-
וְגַם עִירָא הַיָּאִרִי הָיָה כֹהֵן לְדָוִד׃
מקומות
-
אבל בית מעכה
עיר בנחלת נפתלי, מכונה ככל הנראה גם אבל ואבל מים.
כיום מזוהה עם תל אביל, ליד הכפר אבל אל קמיח באצבע הגליל, סמוך למטולה. (על-ידי ר' יהוסף שוורץ) -
גבעון
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו.