שמואל ב-פרק-21

ביאורים

  • וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים, שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה. בארץ ישראל, שאין בה מאגרי יבול ומים גדולים, שלוש שנים רצופות של רעב הן אסון. וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי ה', כנראה באמצעות האורים – והתומים כדי לשמוע מהו הגורם לרעב. וַיֹּאמֶר ה': אֶל, על שָׁאוּל וְאֶל בֵּית הַדָּמִים שלו, עַל אֲשֶׁר הֵמִית אֶת הַגִּבְעֹנִים.כיוון שהרעב בא בעקבות החטא כנגד הגבעונים, היה צורך לכפר עליו בפניהם ולרַצות אותם.

  • וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ לַגִּבְעֹנִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם. וכאן מופיע מאמר מוסגר: וְהַגִּבְעֹנִים לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה, כִּי אִם מִיֶּתֶר הָאֱמֹרִי. וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נִשְׁבְּעוּ לָהֶם בזמן יהושע שלא ימיתו אותם. הגבעונים אמנם הטעו את יהושע, אבל לאחר שישראל נשבעו להם, הם הפכו לבני חסות והוטלה עליהם עבודת המקדש. וַיְבַקֵּשׁ שָׁאוּל לְהַכֹּתָם בְּקַנֹּאתוֹ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה.

  • וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַגִּבְעֹנִים: מָה אֶעֱשֶׂה לָכֶם, וּבַמָּה אֲכַפֵּר על החטא שחטאו כנגדכם, וּבָרְכוּ אֶת נַחֲלַת ה'? וכאשר תסלחו לנו, תחזור התשועה והברכה לישראל.

  • וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַגִּבְעֹנִים: אֵין לָנוּ חשבונות של כֶּסֶף וְזָהָב עִם שָׁאוּל וְעִם בֵּיתוֹ. איננו תובעים משאול וממשפחתו כסף כלשהו, ואין אנו מעוניינים בפיצויים. ובמלים מעשיות: לא נסתפק בפיצוי כספי, וְאֵין לָנוּ אִישׁ לְהָמִית בְּיִשְׂרָאֵל. אין לנו טענה כנגד כלל ישראל, מפני שאין זו אשמתם. וַיֹּאמֶר: אתם עדיין פגועים, ולמרות שלעתים קרובות כופר הניתן לקרובי הנפגעים מפיג את הטרוניה, אתם אומרים שאין לכם תביעה כספית מבית שאול, מָה אפוא אַתֶּם אֹמְרִים – ו אֶעֱשֶׂה לָכֶם.

  • וַיֹּאמְרוּ אֶל הַמֶּלֶךְ: הָאִישׁ אֲשֶׁר כִּלָּנוּ, שכילה אותנו, וַאֲשֶׁר דִּמָּה לָנוּ נִשְׁמַדְנוּ מֵהִתְיַצֵּב, שחשב להשמיד אותנו מלהתקיים בְּכָל גְּבֻל יִשְׂרָאֵל, הוא עצמו כבר איננו חי; רק צאצאיו קיימים.

  • יֻתַּן, יינתנו לָנוּ שִׁבְעָה אֲנָשִׁים מִבָּנָיו, מצאצאיו, כנקמה על כך שהוא הרג משלנו, וְהוֹקַעֲנוּם לַה', נהרוג אותם ונתלה את גוויותיהם מול ה' בְּגִבְעַת שָׁאוּל בְּחִיר ה'.וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ: אם אין ברירה – אֲנִי אֶתֵּן. מסתבר שדוד ניסה לשאת ולתת עמהם ולרצותם בכופר ובשילומים, אבל הם לא הסתפקו בפחות מנקמת דם.

  • וַיַּחְמֹל הַמֶּלֶךְ עַל מְפִי בֹשֶׁת בֶּן יְהוֹנָתָן בֶּן שָׁאוּל עַל, בגלל שְׁבֻעַת ה' אֲשֶׁר בֵּינֹתָם, בֵּין דָּוִד וּבֵין יְהוֹנָתָן בֶּן שָׁאוּל. דוד שמר על מפיבשת ככל יכולתו מחמת השבועה שהייתה בינו ובין אביו.

  • וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֶת שְׁנֵי בְּנֵי רִצְפָּה בַת אַיָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְשָׁאוּל כפילגשו, אֶת אַרְמֹנִי וְאֶת מְפִבֹשֶׁת. לאנשים הללו לא היה מעמד חוקי שלם, אבל בכל זאת הם בניו של שאול, וְאֶת חֲמֵשֶׁת בְּנֵי מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֲשֶׁר יָלְדָה לְעַדְרִיאֵל בֶּן בַּרְזִלַּי הַמְּחֹלָתִי,

  • וַיִּתְּנֵם בְּיַד הַגִּבְעֹנִים, וַיֹּקִיעֻם בָּהָר לִפְנֵי ה', וַיִּפְּלוּ, הוכו שְׁבַעְתָּם – שבעת האנשים הללו יָחַד. וְהֵמָּה הֻמְתוּ בִּימֵי ה קָצִיר בָּרִאשֹׁנִים, הראשונים בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׂעֹרִים בסביבת חג הפסח.

  • וַתִּקַּח רִצְפָּה בַת אַיָּה אֶת הַשַּׂק וַתַּטֵּהוּ, הסבה אותו, או מתחה אותו כאוהל לָהּ אֶל הַצּוּר, הסלע, ושם ישנה זמן רב – מִתְּחִלַּת ה קָצִיר עַד נִתַּךְ מַיִם עֲלֵיהֶם מִן הַשָּׁמָיִם, עד עונת הגשמים. וְלֹא נָתְנָה, הניחה ל עוֹף הַשָּׁמַיִם לָנוּחַ עֲלֵיהֶם יוֹמָם וְאֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה לָיְלָה. האם שמרה את בניה המתים בחירוף נפש במשך תקופה ארוכה, כדי שגופותיהם לא יתבזו ויתחללו.

  • וַיֻּגַּד לְדָוִד אֵת אֲשֶׁר עָשְׂתָה רִצְפָּה בַת אַיָּה פִּלֶגֶשׁ שָׁאוּל. שמירתה המסורה עוררה את דוד לחשוב לא רק על החיים אלא גם על המתים. לכן הוא ניסה לפעול גם לטובת זכרו של שאול.

  • וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיִּקַּח אֶת עַצְמוֹת שָׁאוּל וְאֶת עַצְמוֹת יְהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵאֵת בַּעֲלֵי, ראשי יָבֵישׁ גִּלְעָד אֲשֶׁר גָּנְבוּ אֹתָם מֵרְחֹב בֵּית שַׁן, אֲשֶׁר תְּלָאוּם שָׁמָּה פְּלִשְׁתִּים בְּיוֹם הַכּוֹת פְּלִשְׁתִּים אֶת שָׁאוּל בַּגִּלְבֹּעַ. באופן דומה להוקעת הגבעונים, תלו הפלשתים את גוויות שאול ובניו על החומה בבית – שאן, שהייתה מעין מעוז פלשתי. זמן קצר לאחר מכן גנבו אנשי יבש גלעד את הגוויות והביאו אותן לקבורה בעירם, שכן הם הכירו טובה לשאול, על אשר הציל אותם מיד העמונים. בינתיים עברו כמה שנים סוערות ומרות, ועכשיו התעורר דוד לדאוג לזכרם.

  • וַיַּעַל מִשָּׁם – מיבש גלעד אֶת עַצְמוֹת שָׁאוּל וְאֶת עַצְמוֹת יְהוֹנָתָן בְּנוֹ, וַיַּאַסְפוּ גם אֶת עַצְמוֹת בני שאול הַמּוּקָעִים.

  • וַיִּקְבְּרוּ אֶת עַצְמוֹת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִן בְּצֵלָע, בְּקֶבֶר קִישׁ אָבִיו, ואת שאר צאצאיו קברו קרוב לשם. וַיַּעֲשׂוּ את כֹּל אֲשֶׁר צִוָּה הַמֶּלֶךְ, לקבור את שאול ויהונתן בכבוד בקבר אבות. וַיֵּעָתֵר אֱלֹהִים לָאָרֶץ אַחֲרֵי כֵן. לאחר שהגבעונים רוצו, ולאחר שהושבו עצמות שאול וביתו אל מקומן הראוי, ענה ה' לארץ בירידת גשמים.

  • וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה לַפְּלִשְׁתִּים אֶת יִשְׂרָאֵל. וַיֵּרֶד דָּוִד וַעֲבָדָיו עִמּוֹ וַיִּלָּחֲמוּ אֶת, עם פְּלִשְׁתִּים, וַיָּעַף, נחלש דָּוִד. יכולת עמידתו נתערערה במהלך הקרבות.

  • וְיִשְׁבִּי, שהיה גָר בְנֹב, עיר בתחום הפלשתים אֲשֶׁר בִּילִידֵי, מצאצאי הָרָפָה, צורת היחיד של ‘רפאים', הענקים שמוזכרים כמה פעמים במקרא. יִשבי היה אולי מבני משפחת הרפה האחרונה. וּמִשְׁקַל קֵינוֹ, להב חניתו, או כלי נשק דומה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת יחידות מִשְׁקַל, שקלים, עשויה נְחֹשֶׁת, כלומר שישים קג, וְהוּא חָגוּר חגורת קרב חֲדָשָׁה, וַיֹּאמֶר, התכוון לְהַכּוֹת אֶת דָּוִד שלא היה אז במיטבו.

  • וַיַּעֲזָר לוֹ – לדוד אֲבִישַׁי בֶּן צְרוּיָה, וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ. אָז נִשְׁבְּעוּ אַנְשֵׁי דָוִד לוֹ לֵאמֹר: לֹא תֵצֵא עוֹד אִתָּנוּ לַמִּלְחָמָה, וְלֹא תְכַבֶּה אֶת נֵר יִשְׂרָאֵל. איננו יכולים להרשות לעצמנו לסכן אותך עוד בשדה הקרב.

  • וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן, וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים, אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי, מהיישוב חוּשָׁה, גיבור דוד אֶת סַף, אח או קרוב נוסף אֲשֶׁר בִּילִדֵי הָרָפָה.

  • וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים, וַיַּךְ, הרג אֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי אֹרְגִים, כנראה משלח היד המשפחתי בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי והרג אותו, וְעֵץ חֲנִיתוֹ של אותו גלית היה גדול מאוד, כִּמְנוֹר אֹרְגִים, הקורה שחוטי השתי או האריג כרוכים עליה.

  • וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה בְּגַת. וַיְהִי אִישׁ מָדוֹן, מלחמה שהפלשתים הציבו אותו כדי להפחיד את האויב. לא ברור אם הענקים היו באמת האנשים החזקים או הגיבורים ביותר, אבל גודלם הטיל אימה על כולם, וכן גופם החריג – וְאֶצְבְּעֹת יָדָיו וְאֶצְבְּעֹת רַגְלָיו שֵׁשׁ וָשֵׁשׁ, עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע ב מִסְפָּר. וְגַם הוּא יֻלַּד, נולד לְהָרָפָה.

  • וַיְחָרֵף אֶת יִשְׂרָאֵל. גם הוא, כגלית, עמד בתור איש הביניים וחירף את ישראל. וַיַּכֵּהוּ יְהוֹנָתָן בֶּן שִׁמְעָה אֲחִי דָוִד.

  • אֶת אַרְבַּעַת אֵלֶּה יֻלְּדוּ לְהָרָפָה בְּגַת, וַיִּפְּלוּ בקרבות שונים בְיַד דָּוִד וּבְיַד עֲבָדָיו.

פסוקים

  1. ויהי רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחרי שנה ויבקש דוד את־פני יהוה ויאמר יהוה אל־שאול ואל־בית הדמים על־אשר־המית את־הגבענים
  2. ויקרא המלך לגבענים ויאמר אליהם והגבענים לא מבני ישראל המה כי אם־מיתר האמרי ובני ישראל נשבעו להם ויבקש שאול להכתם בקנאתו לבני־ישראל ויהודה
  3. ויאמר דוד אל־הגבענים מה אעשה לכם ובמה אכפר וברכו את־נחלת יהוה
  4. ויאמרו לו הגבענים אין־לי [לנו] כסף וזהב עם־שאול ועם־ביתו ואין־לנו איש להמית בישראל ויאמר מה־אתם אמרים אעשה לכם
  5. ויאמרו אל־המלך האיש אשר כלנו ואשר דמה־לנו נשמדנו מהתיצב בכל־גבל ישראל
  6. ינתן־[יתן־] לנו שבעה אנשים מבניו והוקענום ליהוה בגבעת שאול בחיר יהוה ויאמר המלך אני אתן
  7. ויחמל המלך על־מפי־בשת בן־יהונתן בן־שאול על־שבעת יהוה אשר בינתם בין דוד ובין יהונתן בן־שאול
  8. ויקח המלך את־שני בני רצפה בת־איה אשר ילדה לשאול את־ארמני ואת־מפבשת ואת־חמשת בני מיכל בת־שאול אשר ילדה לעדריאל בן־ברזלי המחלתי
  9. ויתנם ביד הגבענים ויקיעם בהר לפני יהוה ויפלו שבעתים [שבעתם] יחד והם [והמה] המתו בימי קציר בראשנים תחלת [בתחלת] קציר שערים
  10. ותקח רצפה בת־איה את־השק ותטהו לה אל־הצור מתחלת קציר עד נתך־מים עליהם מן־השמים ולא־נתנה עוף השמים לנוח עליהם יומם ואת־חית השדה לילה
  11. ויגד לדוד את אשר־עשתה רצפה בת־איה פלגש שאול
  12. וילך דוד ויקח את־עצמות שאול ואת־עצמות יהונתן בנו מאת בעלי יביש גלעד אשר גנבו אתם מרחב בית־שן אשר תלום [תלאום] שם הפלשתים [שמה] [פלשתים] ביום הכות פלשתים את־שאול בגלבע
  13. ויעל משם את־עצמות שאול ואת־עצמות יהונתן בנו ויאספו את־עצמות המוקעים
  14. ויקברו את־עצמות־שאול ויהונתן־בנו בארץ בנימן בצלע בקבר קיש אביו ויעשו כל אשר־צוה המלך ויעתר אלהים לארץ אחרי־כן
  15. ותהי־עוד מלחמה לפלשתים את־ישראל וירד דוד ועבדיו עמו וילחמו את־פלשתים ויעף דוד
  16. וישבו [וישבי] בנב אשר בילידי הרפה ומשקל קינו שלש מאות משקל נחשת והוא חגור חדשה ויאמר להכות את־דוד
  17. ויעזר־לו אבישי בן־צרויה ויך את־הפלשתי וימיתהו אז נשבעו אנשי־דוד לו לאמר לא־תצא עוד אתנו למלחמה ולא תכבה את־נר ישראל
  18. ויהי אחרי־כן ותהי־עוד המלחמה בגוב עם־פלשתים אז הכה סבכי החשתי את־סף אשר בילדי הרפה
  19. ותהי־עוד המלחמה בגוב עם־פלשתים ויך אלחנן בן־יערי ארגים בית הלחמי את גלית הגתי ועץ חניתו כמנור ארגים
  20. ותהי־עוד מלחמה בגת ויהי איש מדין [מדון] ואצבעת ידיו ואצבעת רגליו שש ושש עשרים וארבע מספר וגם־הוא ילד להרפה
  21. ויחרף את־ישראל ויכהו יהונתן בן־שמעי [שמעה] אחי דוד
  22. את־ארבעת אלה ילדו להרפה בגת ויפלו ביד־דוד וביד עבדיו

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת־פְּנֵי יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־שָׁאוּל וְאֶל־בֵּית הַדָּמִים עַל־אֲשֶׁר־הֵמִית אֶת־הַגִּבְעֹנִים׃
  2. וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ לַגִּבְעֹנִים וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם וְהַגִּבְעֹנִים לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה כִּי אִם־מִיֶּתֶר הָאֱמֹרִי וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נִשְׁבְּעוּ לָהֶם וַיְבַקֵּשׁ שָׁאוּל לְהַכֹּתָם בְּקַנֹּאתוֹ לִבְנֵי־יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה׃
  3. וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־הַגִּבְעֹנִים מָה אֶעֱשֶׂה לָכֶם וּבַמָּה אֲכַפֵּר וּבָרְכוּ אֶת־נַחֲלַת יְהוָה׃
  4. וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַגִּבְעֹנִים אֵין־לי [לָנוּ] כֶּסֶף וְזָהָב עִם־שָׁאוּל וְעִם־בֵּיתוֹ וְאֵין־לָנוּ אִישׁ לְהָמִית בְּיִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר מָה־אַתֶּם אֹמְרִים אֶעֱשֶׂה לָכֶם׃
  5. וַיֹּאמְרוּ אֶל־הַמֶּלֶךְ הָאִישׁ אֲשֶׁר כִּלָּנוּ וַאֲשֶׁר דִּמָּה־לָנוּ נִשְׁמַדְנוּ מֵהִתְיַצֵּב בְּכָל־גְּבֻל יִשְׂרָאֵל׃
  6. ינתן־[יֻתַּן־] לָנוּ שִׁבְעָה אֲנָשִׁים מִבָּנָיו וְהוֹקַעֲנוּם לַיהוָה בְּגִבְעַת שָׁאוּל בְּחִיר יְהוָה וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲנִי אֶתֵּן׃
  7. וַיַּחְמֹל הַמֶּלֶךְ עַל־מְפִי־בֹשֶׁת בֶּן־יְהוֹנָתָן בֶּן־שָׁאוּל עַל־שְׁבֻעַת יְהוָה אֲשֶׁר בֵּינֹתָם בֵּין דָּוִד וּבֵין יְהוֹנָתָן בֶּן־שָׁאוּל׃
  8. וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֶת־שְׁנֵי בְּנֵי רִצְפָּה בַת־אַיָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְשָׁאוּל אֶת־אַרְמֹנִי וְאֶת־מְפִבֹשֶׁת וְאֶת־חֲמֵשֶׁת בְּנֵי מִיכַל בַּת־שָׁאוּל אֲשֶׁר יָלְדָה לְעַדְרִיאֵל בֶּן־בַּרְזִלַּי הַמְּחֹלָתִי׃
  9. וַיִּתְּנֵם בְּיַד הַגִּבְעֹנִים וַיֹּקִיעֻם בָּהָר לִפְנֵי יְהוָה וַיִּפְּלוּ שבעתים [שְׁבַעְתָּם] יָחַד והם [וְהֵמָּה] הֻמְתוּ בִּימֵי קָצִיר בָּרִאשֹׁנִים תחלת [בִּתְחִלַּת] קְצִיר שְׂעֹרִים׃
  10. וַתִּקַּח רִצְפָּה בַת־אַיָּה אֶת־הַשַּׂק וַתַּטֵּהוּ לָהּ אֶל־הַצּוּר מִתְּחִלַּת קָצִיר עַד נִתַּךְ־מַיִם עֲלֵיהֶם מִן־הַשָּׁמָיִם וְלֹא־נָתְנָה עוֹף הַשָּׁמַיִם לָנוּחַ עֲלֵיהֶם יוֹמָם וְאֶת־חַיַּת הַשָּׂדֶה לָיְלָה׃
  11. וַיֻּגַּד לְדָוִד אֵת אֲשֶׁר־עָשְׂתָה רִצְפָּה בַת־אַיָּה פִּלֶגֶשׁ שָׁאוּל׃
  12. וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיִּקַּח אֶת־עַצְמוֹת שָׁאוּל וְאֶת־עַצְמוֹת יְהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵאֵת בַּעֲלֵי יָבֵישׁ גִּלְעָד אֲשֶׁר גָּנְבוּ אֹתָם מֵרְחֹב בֵּית־שַׁן אֲשֶׁר תלום [תְּלָאוּם] שם הפלשתים [שָׁמָּה] [פְּלִשְׁתִּים] בְּיוֹם הַכּוֹת פְּלִשְׁתִּים אֶת־שָׁאוּל בַּגִּלְבֹּעַ׃
  13. וַיַּעַל מִשָּׁם אֶת־עַצְמוֹת שָׁאוּל וְאֶת־עַצְמוֹת יְהוֹנָתָן בְּנוֹ וַיַּאַסְפוּ אֶת־עַצְמוֹת הַמּוּקָעִים׃
  14. וַיִּקְבְּרוּ אֶת־עַצְמוֹת־שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן־בְּנוֹ בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִן בְּצֵלָע בְּקֶבֶר קִישׁ אָבִיו וַיַּעֲשׂוּ כֹּל אֲשֶׁר־צִוָּה הַמֶּלֶךְ וַיֵּעָתֵר אֱלֹהִים לָאָרֶץ אַחֲרֵי־כֵן׃
  15. וַתְּהִי־עוֹד מִלְחָמָה לַפְּלִשְׁתִּים אֶת־יִשְׂרָאֵל וַיֵּרֶד דָּוִד וַעֲבָדָיו עִמּוֹ וַיִּלָּחֲמוּ אֶת־פְּלִשְׁתִּים וַיָּעַף דָּוִד׃
  16. וישבו [וְיִשְׁבִּי] בְּנֹב אֲשֶׁר בִּילִידֵי הָרָפָה וּמִשְׁקַל קֵינוֹ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת מִשְׁקַל נְחֹשֶׁת וְהוּא חָגוּר חֲדָשָׁה וַיֹּאמֶר לְהַכּוֹת אֶת־דָּוִד׃
  17. וַיַּעֲזָר־לוֹ אֲבִישַׁי בֶּן־צְרוּיָה וַיַּךְ אֶת־הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ אָז נִשְׁבְּעוּ אַנְשֵׁי־דָוִד לוֹ לֵאמֹר לֹא־תֵצֵא עוֹד אִתָּנוּ לַמִּלְחָמָה וְלֹא תְכַבֶּה אֶת־נֵר יִשְׂרָאֵל׃
  18. וַיְהִי אַחֲרֵי־כֵן וַתְּהִי־עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם־פְּלִשְׁתִּים אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי אֶת־סַף אֲשֶׁר בִּילִדֵי הָרָפָה׃
  19. וַתְּהִי־עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם־פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן־יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים׃
  20. וַתְּהִי־עוֹד מִלְחָמָה בְּגַת וַיְהִי אִישׁ מדין [מָדוֹן] וְאֶצְבְּעֹת יָדָיו וְאֶצְבְּעֹת רַגְלָיו שֵׁשׁ וָשֵׁשׁ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מִסְפָּר וְגַם־הוּא יֻלַּד לְהָרָפָה׃
  21. וַיְחָרֵף אֶת־יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּהוּ יְהוֹנָתָן בֶּן־שמעי [שִׁמְעָה] אֲחִי דָוִד׃
  22. אֶת־אַרְבַּעַת אֵלֶּה יֻלְּדוּ לְהָרָפָה בְּגַת וַיִּפְּלוּ בְיַד־דָּוִד וּבְיַד עֲבָדָיו׃

מקומות

  • בית לחם (יהודה)

    עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים.
    מזוהה כיום בתחום בית לחם המודרנית.

  • בית שאן

    עיר בנחלת מנשה במזרח עמק יזרעאל.
    כיום מזוהה עם תל בית שאן (תל אל חצן) שליד העיירה הערבית שנקראה ביסן ומשמרת את השם הקדום בית שאן.

  • גבעה (גבעת בנימין, גבעת שאול)
  • גת (פלשתים)

    אחת מחמש הערים הראשיות בארץ פלשתים, בגבול עם יהודה.
    מזוהה כיום עם תל צפית. (ג"ל פורטר)

  • חושה
  • יבש גלעד

    עיר בעבר הירדן המזרחי, בארץ גלעד, בנחלת חצי שבט המנשה.
    יש אומרים שמקומה בואדי יאבס- ואולי היא זהה עם תל אבו-ח'רז, או עם דיר חלאוה שבאותה סביבה.

  • נב
  • הר הגלבוע
  • נב (?)