ישעיהו-פרק-2

ביאורים

  • הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִִָם.

  • וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. אין מדובר כאן בתאריך מסוים, אלא בביטוי המתייחס לעידן ממושך שיתרחש בעתיד, כאשר העולם יעבור תמורות. נָכוֹן, מתוקן ומכונן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת. ההר המוכר מן ההווה, עתיד להתרומם ולגבוה עוד, כמו שאפשר להתרשם מהאמור בנבואות אחרות. ההר יבלוט בעליונותו על שאר ההרים. וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. הר בית ה' לא יהיה רק מ רכזן של יהודה וירושלים, אלא של העולם כולו.

  • וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ: לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה', אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ, ילמדנו מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו. העמים לא יבקשו רק לבקר בבית אלוקים או לצפות במקדש המפואר, אלא יבואו אליו כדי לקבל עליהם את התורה משם. כִּי אז מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר ה' — מִירוּשָׁלִִָם. דבר ה' ותורת ישראל לא יהיו עניינו של עם קטן, אלא יהוו מוקד משיכה לעמים רבים.

  • וְשָׁפַט עם ישראל, ובראשו המלך או המנהיג בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים. מאחר שהוא יפשר וישכין שלום בין האומות, לא יהיה צורך במלחמה — וְכִתְּתוּ, ישברו את חַרְבוֹתָם, ואת המתכת שלהם יעצבו מחדש ויהפכו לְאִתִּים, אתי חפירה, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם, העשויות בדרך כלל ממוט עץ ארוך שבראשו חוד מתכתי, יהפכו לְמַזְמֵרוֹת, שהן כלים קטנים יותר, לאחר שיסירו את הראשים המסוכנים של החניתות. בכללו של דבר — לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.

  • בֵּית יַעֲקֹב, זוהי פנייה לכלל ישראל. לְכוּ וְנֵלְכָה בְּאוֹר ה'. אנחנו מתעסקים בדברים המסיטים אותנו מן העיקר.

  • כִּי נָטַשְׁתָּה עַמְּךָ, את עצמך, את דרכך, בֵּית יַעֲקֹב, כִּי מָלְאוּ חכמות, מנהגים, ערכים ותפיסות מִקֶּדֶם, מן המזרח. וְעֹנְנִים, עוסקים בניחוש ואסטרולוגיה לסוגיה כַּפְּלִשְׁתִּים. נראה שהפלשתים היו מפורסמים בעיסוק זה. וּבאופן כללי בְיַלְדֵי נָכְרִים יַשְׂפִּיקוּ. מספקים אותם עניינים שמוצאם אצל הנוכרים. הנביא אינו מאשים את בית יעקב בעברות מסוימות, דוגמת עבודה זרה, אלא בהתבוללות רוחנית ותרבותית כללית. תרבות זרה באה ושטפה את הארץ.

  • וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ של בית יעקב כֶּסֶף וְזָהָב, וְאֵין קֵצֶה, קץ לְאֹצְרֹתָיו.וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ סוּסִים, וְאֵין קֵצֶה לְמַרְכְּבֹתָיו. ריבוי הסוסים, שהיה בו גם צד איסור, מרמז לשלמה המלך שהביאם בכמויות גדולות, אך העיסוק בכספים ובסוסים, במסחרם ובאימונם, אינו פוסק.

  • וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ אֱלִילִים, לְמַעֲשֵׂה יָדָיו יִשְׁתַּחֲווּ, לַצלמים אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶצְבְּעֹתָיו.

  • וַיִּשַּׁח אָדָם, קומתו של האדם התנמכה, וַיִּשְׁפַּל אִישׁ, האנשים ירדו והדרדרו. וְאתה, ה', אַל תִּשָּׂא, תסלח לָהֶם. אחרית הימים מתוארת כאן כתהליך שאינו נובע ממלחמה או מקטסטרופה חיצונית, אלא מהתגלות והיפתחות ההכרה, הכרוכה בבושה ובאימה. ישעיהו פונה אל האדם שדרדר את עצמו:

  • בּוֹא בַצּוּר, היכנס בשקעי הסלע וְהִטָּמֵן, היחבא בּמחילות עָפָר מִפְּנֵי פַּחַד ה' ההולך ובא, וּמֵהֲדַר גְּאֹנוֹ.

  • עֵינֵי גַּבְהוּת, גבהות העיניים של אָדָם — שָׁפֵל, שפלה, וְשַׁח, נכפף רוּם, גובהם הזקוף של אֲנָשִׁים. וְנִשְׂגַּב, יתרומם ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא. כאשר הוא מתגלה, כל גדולה אחרת מתפוגגת.

  • כִּי יוֹם לַה' צְבָאוֹת שבו הוא יתגלה, ישפוט ויינשא עַל כָּל גֵּאֶה וָרָם וְעַל כָּל נִשָּׂא וְשָׁפֵל, כנראה גם את השפלים יוכיח,

  • וְגם עַל כָּל אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן הָרָמִים וְהַנִּשָּׂאִיםוְעַל כָּל אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן, עצים אדירים, העשויים גם לסמל את גדולי העולם שיעמדו למשפט,

  • וְעַל כָּל הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל כָּל הַגְּבָעוֹת הַנִּשָּׂאוֹת. התיאורים אינם מתחילים בבני האדם. תחילה מתואר כיצד תתכווץ כל גדולתו של הטבע נוכח התגלותו של ה' — עצי הענק ייעשו שיחים קטנים וההרים יצטמקו.

  • וְעַל כָּל מִגְדָּל גָּבֹהַּ וְעַל כָּל חוֹמָה בְצוּרָה, כל ביטויי הכוח יהפכו למעין צעצועים.

  • וְעַל כָּל אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ, אניות גדולות ששימשו למסעות רחוקים עד קצה הים התיכון או מעבר לו, וְעַל כָּל שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה, החפצים יקרי הערך. כל אלה יאבדו את חשיבותם.

  • וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם, וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים, וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא.

  • וממילא, כל אותם הָאֱלִילִים שעשו בני האדם — כָּלִיל יַחֲלֹף, יאבדו את חשיבותם ויעברו מן העולם.

  • וּבָאוּ אנשים בִּמְעָרוֹת צֻרִים וּבִמְחִלּוֹת עָפָר, כאמור לעיל, בּוֹא בַצּוּר וְהִטָּמֵן בֶּעָפָר מִפְּנֵי פַּחַד ה' וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ בְּקוּמוֹ לַעֲרֹץ הָאָרֶץ, למשול בארץ.

  • בַּיּוֹם הַהוּא יַשְׁלִיךְ הָאָדָם אֵת אֱלִילֵי כַסְפּוֹ וְאֵת אֱלִילֵי זְהָבוֹ, אֲשֶׁר עָשׂוּ לוֹ, שבנה כל אחד לעצמו לְהִשְׁתַּחֲוֹת. באופן פשוט מדובר בפסלים העשויים מכסף ומזהב, אבל אין רחוק כל כך לפרש ביטויים אלו גם על הכסף והזהב עצמם ההופכים להיות אלילים שעושה אדם לעצמו. כל העבודות הזרות הללו יושלכו לַחְפֹּר פֵּרוֹת, כנראה יש לקרותו לחפרפרות, וְלָעֲטַלֵּפִים. את כל הזהב והכסף, האוצרות והאלילים, יזרקו לחפרפרות להטמינם באדמה, ולעטלפים שיישאום למערותיהם.

  • לָבוֹא בְּנִקְרוֹת, בחורי הַצֻּרִים וּבִסְעִפֵי, בשִׁני הַסְּלָעִים מִפְּנֵי פַּחַד ה' וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ בְּקוּמוֹ לַעֲרֹץ הָאָרֶץ.

  • חִדְלוּ לָכֶם מִן הָאָדָם אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ, כִּי בַמֶּה נֶחְשָׁב הוּא?! אף על פי שעכשיו האדם הוא המושל הגדול בעולם, המכוון הכול ומשנה דברים כרצונו, כאשר יתגלה כבוד ה' באחרית הימים יכֻווצו מושאי ההערצה השונים, ויינטשו כל הדברים שבני אדם מחשיבים ודוגלים בהם — ובכללם האדם עצמו — וחשיבותם תתבטל. אז יישאר רק כבוד ה' בבואו למשול בעולם.

פסוקים

  1. הדבר אשר חזה ישעיהו בן־אמוץ על־יהודה וירושלם
  2. והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית־יהוה בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל־הגוים
  3. והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל־הר־יהוה אל־בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר־יהוה מירושלם
  4. ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא־ישא גוי אל־גוי חרב ולא־ילמדו עוד מלחמה
  5. בית יעקב לכו ונלכה באור יהוה
  6. כי נטשתה עמך בית יעקב כי מלאו מקדם ועננים כפלשתים ובילדי נכרים ישפיקו
  7. ותמלא ארצו כסף וזהב ואין קצה לאצרתיו ותמלא ארצו סוסים ואין קצה למרכבתיו
  8. ותמלא ארצו אלילים למעשה ידיו ישתחוו לאשר עשו אצבעתיו
  9. וישח אדם וישפל־איש ואל־תשא להם
  10. בוא בצור והטמן בעפר מפני פחד יהוה ומהדר גאנו
  11. עיני גבהות אדם שפל ושח רום אנשים ונשגב יהוה לבדו ביום ההוא
  12. כי יום ליהוה צבאות על כל־גאה ורם ועל כל־נשא ושפל
  13. ועל כל־ארזי הלבנון הרמים והנשאים ועל כל־אלוני הבשן
  14. ועל כל־ההרים הרמים ועל כל־הגבעות הנשאות
  15. ועל כל־מגדל גבה ועל כל־חומה בצורה
  16. ועל כל־אניות תרשיש ועל כל־שכיות החמדה
  17. ושח גבהות האדם ושפל רום אנשים ונשגב יהוה לבדו ביום ההוא
  18. והאלילים כליל יחלף
  19. ובאו במערות צרים ובמחלות עפר מפני פחד יהוה ומהדר גאונו בקומו לערץ הארץ
  20. ביום ההוא ישליך האדם את אלילי כספו ואת אלילי זהבו אשר עשו־לו להשתחות לחפר פרות ולעטלפים
  21. לבוא בנקרות הצרים ובסעפי הסלעים מפני פחד יהוה ומהדר גאונו בקומו לערץ הארץ
  22. חדלו לכם מן־האדם אשר נשמה באפו כי־במה נחשב הוא

פסוקים מנוקד

  1. הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן־אָמוֹץ עַל־יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם׃
  2. וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית־יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל־הַגּוֹיִם׃
  3. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל־הַר־יְהוָה אֶל־בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר־יְהוָה מִירוּשָׁלִָם׃
  4. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא־יִשָּׂא גוֹי אֶל־גּוֹי חֶרֶב וְלֹא־יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה׃
  5. בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה בְּאוֹר יְהוָה׃
  6. כִּי נָטַשְׁתָּה עַמְּךָ בֵּית יַעֲקֹב כִּי מָלְאוּ מִקֶּדֶם וְעֹנְנִים כַּפְּלִשְׁתִּים וּבְיַלְדֵי נָכְרִים יַשְׂפִּיקוּ׃
  7. וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ כֶּסֶף וְזָהָב וְאֵין קֵצֶה לְאֹצְרֹתָיו וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ סוּסִים וְאֵין קֵצֶה לְמַרְכְּבֹתָיו׃
  8. וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ אֱלִילִים לְמַעֲשֵׂה יָדָיו יִשְׁתַּחֲווּ לַאֲשֶׁר עָשׂוּ אֶצְבְּעֹתָיו׃
  9. וַיִּשַּׁח אָדָם וַיִּשְׁפַּל־אִישׁ וְאַל־תִּשָּׂא לָהֶם׃
  10. בּוֹא בַצּוּר וְהִטָּמֵן בֶּעָפָר מִפְּנֵי פַּחַד יְהוָה וּמֵהֲדַר גְּאֹנוֹ׃
  11. עֵינֵי גַּבְהוּת אָדָם שָׁפֵל וְשַׁח רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב יְהוָה לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא׃
  12. כִּי יוֹם לַיהוָה צְבָאוֹת עַל כָּל־גֵּאֶה וָרָם וְעַל כָּל־נִשָּׂא וְשָׁפֵל׃
  13. וְעַל כָּל־אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן הָרָמִים וְהַנִּשָּׂאִים וְעַל כָּל־אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן׃
  14. וְעַל כָּל־הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל כָּל־הַגְּבָעוֹת הַנִּשָּׂאוֹת׃
  15. וְעַל כָּל־מִגְדָּל גָּבֹהַ וְעַל כָּל־חוֹמָה בְצוּרָה׃
  16. וְעַל כָּל־אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ וְעַל כָּל־שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה׃
  17. וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב יְהוָה לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא׃
  18. וְהָאֱלִילִים כָּלִיל יַחֲלֹף׃
  19. וּבָאוּ בִּמְעָרוֹת צֻרִים וּבִמְחִלּוֹת עָפָר מִפְּנֵי פַּחַד יְהוָה וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ בְּקוּמוֹ לַעֲרֹץ הָאָרֶץ׃
  20. בַּיּוֹם הַהוּא יַשְׁלִיךְ הָאָדָם אֵת אֱלִילֵי כַסְפּוֹ וְאֵת אֱלִילֵי זְהָבוֹ אֲשֶׁר עָשׂוּ־לוֹ לְהִשְׁתַּחֲוֺת לַחְפֹּר פֵּרוֹת וְלָעֲטַלֵּפִים׃
  21. לָבוֹא בְּנִקְרוֹת הַצֻּרִים וּבִסְעִפֵי הַסְּלָעִים מִפְּנֵי פַּחַד יְהוָה וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ בְּקוּמוֹ לַעֲרֹץ הָאָרֶץ׃
  22. חִדְלוּ לָכֶם מִן־הָאָדָם אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ כִּי־בַמֶּה נֶחְשָׁב הוּא׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • הלבנון
  • בשן

    אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
    בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה.

  • תרשיש