ישעיהו-פרק-7

ביאורים

  • וַיְהִי בִּימֵי אָחָז בֶּן יוֹתָם בֶּן עֻזִּיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, כאשר ישעיהו כבר פעל כנביא במשך שנים — שהרי הנבואה הקודמת אירעה בשנת מות המלך עוזיה, וכאן התנבא בחיי נכדו כשהיה מלך. באותו זמן עָלָה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם לַמִּלְחָמָה עָלֶיהָ. פקח בן רמליהו היה המלך התקיף האחרון של ממלכת ישראל. פקח ניסה לשבור את מלכות בית דוד — מעשה שלא התרחש במשך דורות רבים. לשם כך כרת ברית עם האויב הקבוע של ישראל, ואף ניסה להחליף את שושלת המלוכה בממלכת יהודה. וְלֹא יָכֹל לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ. לא עלה בידו לכבוש את העיר, אולי מחוסר כוח צבאי.

  • וַיֻּגַּד לְבֵית דָּוִד לֵאמֹר: נָחָה, הצטרפה אֲרָם עַל אֶפְרָיִם. היה זה מאורע חריג ומאיים, שכן הן מבחינת שטחה והן מבחינת מספר תושביה הייתה ממלכת יהודה קטנה מממלכת ישראל, ועתה נוסף אליהם גם הכוח הארמי הגדול. וַיָּנַע לְבָבוֹ של מלך יהודה וּלְבַב עַמּוֹ כְּנוֹעַ עֲצֵי יַעַר מִפְּנֵי רוּחַ. מול הנ ינוחות והנוחות של ארם רעד לבם של אנשי יהודה כתנועת העצים ברוח.

  • וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְשַׁעְיָהוּ: צֵא נָא לִקְרַאת אָחָז, אַתָּה וּשְׁאָר יָשׁוּב בְּנֶךָ, מסתבר שכך נקרא בנו הביולוגי, אֶל קְצֵה תְּעָלַת הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה, אֶל מְסִלַּת שְׂדֵה כוֹבֵס, שאולי נקרא כך משום שאת הבגדים היו מכבסים ליד הברֵכה.

  • וְאָמַרְתָּ אֵלָיו שם : הִשָּׁמֵר וְהַשְׁקֵט, היה סמוך ובטוח שאתה שמור, ותוכל להיות שלֵו. אַל תִּירָא, וּלְבָבְךָ אַל יֵרַךְ מִשְּׁנֵי זַנְבוֹת הָאוּדִים, חתיכות העץ המשמשות לליבוי המדורה או לחתיית האש, הָעֲשֵׁנִים הָאֵלֶּה בָּחֳרִי אַף, בכעסם, רְצִין ועמו צבא אֲרָם וּבֶן רְמַלְיָהוּ. אולי בזעמם הגדול הם נדמים בעיניך כלפידים, אך למעשה אינם אלא זנבות אוד העומדים לכבות, ועשן א פם לא יזיק.

  • יַעַן כִּי יָעַץ עָלֶיךָ אֲרָם רָעָה, אֶפְרַיִם וּבֶן רְמַלְיָהוּ לֵאמֹר:

  • וּנְקִיצֶנָּה, נקצץ אותה וְנַבְקִעֶנָּה אֵלֵינוּ, וְנַמְלִיךְ מֶלֶךְ בְּתוֹכָהּ אֵת בֶּן טָבְאַל ייתכן שזה היה שמו של אדם מסוים מבית המלוכה או ממשפחה אחרת, או שהיה זה כינוי מעליב — טב אל, מתפרש כאַל טוב, לא טוב.

  • כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהִים: לֹא תָקוּם עצתם וְלֹא תִהְיֶה. אל לך לפחד מהם ומתכניותיהם, שכן הכול מצג שווא.

  • כִּי ב רֹאשׁ ממלכת אֲרָם — דַּמֶּשֶׂק, וְב רֹאשׁ דַּמֶּשֶׂק — רְצִין המלך, וּבְעוֹד שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יֵחַת, יישבר אֶפְרַיִם מלהיות עָם, ודמשק לא תמשיך לשלוט. ללא קשר לתוצאותיה של המלחמה הנוכחית, הנביא ראה את העתיד, והודיע שבעוד שנים לא רבות אפרים וארם יחדלו להיות גורמים משמעותיים.

  • וְרֹאשׁ אֶפְרַיִם — העיר שֹׁמְרוֹן, וְרֹאשׁ שֹׁמְרוֹן — בֶּן רְמַלְיָהוּ. והוא פנה אל האנשים ואמר להם: אִם לֹא תַאֲמִינוּ לנבואה — כִּי לֹא תֵאָמֵנוּ, הרי זה משום שאתם עצמכם אינכם אמינים.

  • וַיּוֹסֶף ה' דַּבֵּר אֶל אָחָז מפי ישעיהו לֵאמֹר:

  • שְׁאַל לְךָ אוֹת, בקש שיקרה מופת מֵעִם ה' אֱלֹהֶיךָ כדי לאמת את דברי הנבואה. הַעְמֵק שְׁאָלָה, שאל שאלה או בקש בקשה עמוקה וקשה, אוֹ הַגְבֵּהַּ לְמָעְלָה בשאלתך.

  • וַיֹּאמֶר אָחָז: לֹא אֶשְׁאַל וְלֹא אֲנַסֶּה אֶת ה'.

  • וַיֹּאמֶר ישעיהו: שִׁמְעוּ נָא, בֵּית דָּוִד, האם מְעַט מִכֶּם, דבר פעוט הוא בעבורכם הַלְאוֹת, לעייף אֲנָשִׁים, כִּי תַלְאוּ גַּם אֶת אֱלֹהָי?! אתם מסרבים לשאול אות, כאדם המנמק את סירובו להצעת חברו בכך שאינו רוצה להכביד עליו. על כך מתריס הנביא בהיתול: אתם בהתנהגותכם נדמים כאנשים מנומסים שאין רצונם להכביד על ה' — אל תחששו מלהכביד…

  • לָכֵן, אם אינכם רוצים לבקש בעצמכם, יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת: הִנֵּה הָעַלְמָה, האשה , אשת הנביא, הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן. וְקָרָאת, והיא תקרא את שְׁמוֹ בשם הסמלי עִמָּנוּ אֵל.

  • חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל, לְדַעְתּוֹ, מפני שיגיע לגיל שבו ידע מָאוֹס בָּרָע וּבָחוֹר בַּטּוֹב. ילדים קטנים מאוד מכניסים לפיהם כל דבר ללא הבחנה מוקדמת. רק כשהם גדלים הם יודעים שראוי להם להכניס לפיהם חמאה ודבש ולא עפר וצרורות.

  • כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר מָאֹס בָּרָע וּבָחֹר בַּטּוֹב, תֵּעָזֵב הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה קָץ מִפְּנֵי שְׁנֵי מְלָכֶיהָ. הילד הזה, שייוולד כאן בקרוב ועוד יאכל מתנובת הארץ, לא יספיק לגדול עד שארצם של אויביך תיעזב.

  • יָבִיא ה' עָלֶיךָ וְעַל עַמְּךָ וְעַל בֵּית אָבִיךָ יָמִים אֲשֶׁר לֹא בָאוּ לְמִיּוֹם סוּר אֶפְרַיִם מֵעַל יְהוּדָה, אֵת מֶלֶךְ אַשּׁוּר. הימים שבהם התפצלה מלכו ת ישראל, ואפרים נפרד מעל יהודה, היו ימים של משבר. ימי משבר כאלה ישובו כשאשור יפלשו, אלא שהפעם יוכרעו שבטי אפרים. כאן מתואר סיומו הטוב של המצב:

  • וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִשְׁרֹק ה' לַזְּבוּב אֲשֶׁר בִּקְצֵה יְאֹרֵי מִצְרָיִם. ייתכן שזהו דימוי המסמל חלק מסוים מהצבא המצרי, וְלַדְּבוֹרָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר. האימפריות הגדולות יבואו לכאן.

  • וּבָאוּ וְנָחוּ כֻלָּם בְּנַחֲלֵי הַבַּתּוֹת, המקומות השוממים למחצה, וּבִנְקִיקֵי הַסְּלָעִים וּבְכֹל הַנַּעֲצוּצִים, הקוצים וּבְכֹל הַנַּהֲלֹלִים, צמחי הבר. הם יבואו וימלאו את כל הארץ.

  • בַּיּוֹם הַהוּא יְגַלַּח אֲדֹנָי בְּתַעַר הַשְּׂכִירָה, הגדולה בְּעֶבְרֵי נָהָר, באנשי עבר הנהר, בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר, אֶת הָרֹאשׁ וְשַׂעַר הָרַגְלָיִם, וְגַם אֶת הַזָּקָן תִּסְפֶּה, תחתוך. מלך אשור יֵצא מן הארץ מקוצץ ומגולח לחלוטין.

  • וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יְחַיֶּה אִישׁ עֶגְלַת בָּקָר וּשְׁתֵּי צֹאן. לכאורה לא תהיה רווחה כלכלית. לכל אחד תהיה רק עגלה אחת ושתי צאן.

  • — וְהָיָה מֵרֹב עֲשׂוֹת חָלָב יֹאכַל חֶמְאָה. תפוקת החלב תהיה כה רבה שאפשר יהיה להכין ממנה חמאה. לשם הכנת חמאה נד רש חלב רב, שכן היא כרוכה בהפרדת השומן מן החלב. כִּי חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל כָּל הַנּוֹתָר בְּקֶרֶב הָאָרֶץ בעקבות השפע הגדול ביחס לאוכלוסייה.

  • וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה כָל מָקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם אֶלֶף גֶּפֶן בְּאֶלֶף כָּסֶף — לַשָּׁמִיר וְלַשַּׁיִת יִהְיֶה. כל כרם גדול שיש בו בהווה אלף גפנים במחיר אלף כסף, יהפוך למקום קוצים ודרדרים.

  • בַּחִצִּים וּבַקֶּשֶׁת יָבוֹא שָׁמָּה. כדי לצעוד שם ייאלצו ההולכים להצטייד בחצים וקשת בגלל פגעים שונים ובעטיין של החיות הרעות שיהלכו שם, כִּי שָׁמִיר וָשַׁיִת, קוצים וצמחי בר תִּהְיֶה כָל הָאָרֶץ.

  • וְאולם כֹל הֶהָרִים אֲשֶׁר בַּמַּעְדֵּר יֵעָדֵרוּן — לֹא תָבוֹא שָׁמָּה יִרְאַת שָׁמִיר וָשָׁיִת. הכרמים ניטעים בדרך כלל בשפלה או על גבעות מתונות ולא בהרים גבוהים. מכיוון שאי אפשר לחרוש את ההרים הסלעיים, מעבדים אותם במעדר. על כן הקוצים אינם צומחים בהם. וְהָיָה לְמִשְׁלַח שׁוֹר וּלְמִרְמַס שֶׂה. לכן יוכלו אזורים אלו לשמש למרעה השוורים והכבשים.

פסוקים

  1. ויהי בימי אחז בן־יותם בן־עזיהו מלך יהודה עלה רצין מלך־ארם ופקח בן־רמליהו מלך־ישראל ירושלם למלחמה עליה ולא יכל להלחם עליה
  2. ויגד לבית דוד לאמר נחה ארם על־אפרים וינע לבבו ולבב עמו כנוע עצי־יער מפני־רוח
  3. ויאמר יהוה אל־ישעיהו צא־נא לקראת אחז אתה ושאר ישוב בנך אל־קצה תעלת הברכה העליונה אל־מסלת שדה כובס
  4. ואמרת אליו השמר והשקט אל־תירא ולבבך אל־ירך משני זנבות האודים העשנים האלה בחרי־אף רצין וארם ובן־רמליהו
  5. יען כי־יעץ עליך ארם רעה אפרים ובן־רמליהו לאמר
  6. נעלה ביהודה ונקיצנה ונבקענה אלינו ונמליך מלך בתוכה את בן־טבאל
  7. כה אמר אדני יהוה לא תקום ולא תהיה
  8. כי ראש ארם דמשק וראש דמשק רצין ובעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים מעם
  9. וראש אפרים שמרון וראש שמרון בן־רמליהו אם לא תאמינו כי לא תאמנו
  10. ויוסף יהוה דבר אל־אחז לאמר
  11. שאל־לך אות מעם יהוה אלהיך העמק שאלה או הגבה למעלה
  12. ויאמר אחז לא־אשאל ולא־אנסה את־יהוה
  13. ויאמר שמעו־נא בית דוד המעט מכם הלאות אנשים כי תלאו גם את־אלהי
  14. לכן יתן אדני הוא לכם אות הנה העלמה הרה וילדת בן וקראת שמו עמנו אל
  15. חמאה ודבש יאכל לדעתו מאוס ברע ובחור בטוב
  16. כי בטרם ידע הנער מאס ברע ובחר בטוב תעזב האדמה אשר אתה קץ מפני שני מלכיה
  17. יביא יהוה עליך ועל־עמך ועל־בית אביך ימים אשר לא־באו למיום סור־אפרים מעל יהודה את מלך אשור
  18. והיה ביום ההוא ישרק יהוה לזבוב אשר בקצה יארי מצרים ולדבורה אשר בארץ אשור
  19. ובאו ונחו כלם בנחלי הבתות ובנקיקי הסלעים ובכל הנעצוצים ובכל הנהללים
  20. ביום ההוא יגלח אדני בתער השכירה בעברי נהר במלך אשור את־הראש ושער הרגלים וגם את־הזקן תספה
  21. והיה ביום ההוא יחיה־איש עגלת בקר ושתי־צאן
  22. והיה מרב עשות חלב יאכל חמאה כי־חמאה ודבש יאכל כל־הנותר בקרב הארץ
  23. והיה ביום ההוא יהיה כל־מקום אשר יהיה־שם אלף גפן באלף כסף לשמיר ולשית יהיה
  24. בחצים ובקשת יבוא שמה כי־שמיר ושית תהיה כל־הארץ
  25. וכל ההרים אשר במעדר יעדרון לא־תבוא שמה יראת שמיר ושית והיה למשלח שור ולמרמס שה

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי בִּימֵי אָחָז בֶּן־יוֹתָם בֶּן־עֻזִּיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עָלָה רְצִין מֶלֶךְ־אֲרָם וּפֶקַח בֶּן־רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם לַמִּלְחָמָה עָלֶיהָ וְלֹא יָכֹל לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ׃
  2. וַיֻּגַּד לְבֵית דָּוִד לֵאמֹר נָחָה אֲרָם עַל־אֶפְרָיִם וַיָּנַע לְבָבוֹ וּלְבַב עַמּוֹ כְּנוֹעַ עֲצֵי־יַעַר מִפְּנֵי־רוּחַ׃
  3. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־יְשַׁעְיָהוּ צֵא־נָא לִקְרַאת אָחָז אַתָּה וּשְׁאָר יָשׁוּב בְּנֶךָ אֶל־קְצֵה תְּעָלַת הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה אֶל־מְסִלַּת שְׂדֵה כוֹבֵס׃
  4. וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִשָּׁמֵר וְהַשְׁקֵט אַל־תִּירָא וּלְבָבְךָ אַל־יֵרַךְ מִשְּׁנֵי זַנְבוֹת הָאוּדִים הָעֲשֵׁנִים הָאֵלֶּה בָּחֳרִי־אַף רְצִין וַאֲרָם וּבֶן־רְמַלְיָהוּ׃
  5. יַעַן כִּי־יָעַץ עָלֶיךָ אֲרָם רָעָה אֶפְרַיִם וּבֶן־רְמַלְיָהוּ לֵאמֹר׃
  6. נַעֲלֶה בִיהוּדָה וּנְקִיצֶנָּה וְנַבְקִעֶנָּה אֵלֵינוּ וְנַמְלִיךְ מֶלֶךְ בְּתוֹכָהּ אֵת בֶּן־טָבְאַל׃
  7. כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לֹא תָקוּם וְלֹא תִהְיֶה׃
  8. כִּי רֹאשׁ אֲרָם דַּמֶּשֶׂק וְרֹאשׁ דַּמֶּשֶׂק רְצִין וּבְעוֹד שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יֵחַת אֶפְרַיִם מֵעָם׃
  9. וְרֹאשׁ אֶפְרַיִם שֹׁמְרוֹן וְרֹאשׁ שֹׁמְרוֹן בֶּן־רְמַלְיָהוּ אִם לֹא תַאֲמִינוּ כִּי לֹא תֵאָמֵנוּ׃
  10. וַיּוֹסֶף יְהוָה דַּבֵּר אֶל־אָחָז לֵאמֹר׃
  11. שְׁאַל־לְךָ אוֹת מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הַעְמֵק שְׁאָלָה אוֹ הַגְבֵּהַּ לְמָעְלָה׃
  12. וַיֹּאמֶר אָחָז לֹא־אֶשְׁאַל וְלֹא־אֲנַסֶּה אֶת־יְהוָה׃
  13. וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ־נָא בֵּית דָּוִד הַמְעַט מִכֶּם הַלְאוֹת אֲנָשִׁים כִּי תַלְאוּ גַּם אֶת־אֱלֹהָי׃
  14. לָכֵן יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל׃
  15. חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל לְדַעְתּוֹ מָאוֹס בָּרָע וּבָחוֹר בַּטּוֹב׃
  16. כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר מָאֹס בָּרָע וּבָחֹר בַּטּוֹב תֵּעָזֵב הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה קָץ מִפְּנֵי שְׁנֵי מְלָכֶיהָ׃
  17. יָבִיא יְהוָה עָלֶיךָ וְעַל־עַמְּךָ וְעַל־בֵּית אָבִיךָ יָמִים אֲשֶׁר לֹא־בָאוּ לְמִיּוֹם סוּר־אֶפְרַיִם מֵעַל יְהוּדָה אֵת מֶלֶךְ אַשּׁוּר׃
  18. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִשְׁרֹק יְהוָה לַזְּבוּב אֲשֶׁר בִּקְצֵה יְאֹרֵי מִצְרָיִם וְלַדְּבוֹרָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר׃
  19. וּבָאוּ וְנָחוּ כֻלָּם בְּנַחֲלֵי הַבַּתּוֹת וּבִנְקִיקֵי הַסְּלָעִים וּבְכֹל הַנַּעֲצוּצִים וּבְכֹל הַנַּהֲלֹלִים׃
  20. בַּיּוֹם הַהוּא יְגַלַּח אֲדֹנָי בְּתַעַר הַשְּׂכִירָה בְּעֶבְרֵי נָהָר בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת־הָרֹאשׁ וְשַׂעַר הָרַגְלָיִם וְגַם אֶת־הַזָּקָן תִּסְפֶּה׃
  21. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יְחַיֶּה־אִישׁ עֶגְלַת בָּקָר וּשְׁתֵּי־צֹאן׃
  22. וְהָיָה מֵרֹב עֲשׂוֹת חָלָב יֹאכַל חֶמְאָה כִּי־חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל כָּל־הַנּוֹתָר בְּקֶרֶב הָאָרֶץ׃
  23. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה כָל־מָקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה־שָּׁם אֶלֶף גֶּפֶן בְּאֶלֶף כָּסֶף לַשָּׁמִיר וְלַשַּׁיִת יִהְיֶה׃
  24. בַּחִצִּים וּבַקֶּשֶׁת יָבוֹא שָׁמָּה כִּי־שָׁמִיר וָשַׁיִת תִּהְיֶה כָל־הָאָרֶץ׃
  25. וְכֹל הֶהָרִים אֲשֶׁר בַּמַּעְדֵּר יֵעָדֵרוּן לֹא־תָבוֹא שָׁמָּה יִרְאַת שָׁמִיר וָשָׁיִת וְהָיָה לְמִשְׁלַח שׁוֹר וּלְמִרְמַס שֶׂה׃

מקומות

  • דמשק
  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • שומרון
  • ארם

    ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.

  • אשור

    שם האימפריה ושם עיר הבירה שלה כשם האל בו האמינו תושבי המקום.
    שמו המודרני של האתר הוא קלעת שרקאת.
    אשור נמצאת באזור צפון עירק של ימינו.