ישעיהו-פרק-8
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי: קַח לְךָ גִּלָּיוֹן גָּדוֹל, אולי גיליון קלף, וּכְתֹב עָלָיו בְּחֶרֶט אֱנוֹשׁ, מכשיר חריטה שנועד לשימוש על גבי אבנים, מתכות וכיוצא בהן, או מכשיר כתיבה מעין עט. על גבי הגיליון מצוּוה הנביא לכתוב כתובת סתומה: לְמַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז, שלל יבוא במהרה, וביזה — חיש קל, בזמן קרוב.
-
וְאָעִידָה לִּי עֵדִים נֶאֱמָנִים, מן ההקשר אפשר אולי לשער שהיו אלה עדי נישואין, אֵת אוּרִיָּה הַכֹּהֵן וְאֶת זְכַרְיָהוּ בֶּן יְבֶרֶכְיָהוּ, שזהותם אינה ידועה. מדרשי חז"ל קושרים בין אוריה זה לאוריה הנביא הנזכר במקום אחר, אבל קשה להאמין שמדובר באותו אדם.
-
וָאֶקְרַב אֶל הַנְּבִיאָה. אמנם נשים אחדות נקראו 'נביאות' על שם כוח הנבואה שלהן עצמן, ואין מניעה שנביא ונביאה יתחתנו, אבל מסתבר שכמו הכינוי 'רבנית' הניתן לאשת רב, כך נקראה אז אשתו של הנביא 'נביאה'. וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן, וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי: קְרָא שְׁמוֹ מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז. הילד הקודם נקרא עמנו אל, לסימן גאולה וישועה, והילד הזה ייקרא על שם מאורע עתידי אחר.
-
כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר קְרֹא אָבִי וְאִמִּי, לומר 'אבא' ו'אמא' — מהמלים הראשונות שילדים אומרים בדרך כלל — יִשָּׂא, יעבירו, ייקחו אֶת חֵיל דַּמֶּשֶׂק וְאֵת שְׁלַל שֹׁמְרוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר. לא יעבור זמן רב, עד שרכוש דמשק ורכוש שומרון יהיו בידי מלך אשור. זוהי משמעות שמו של הילד. לעיל נאמר שמלך ישראל אשר בשומרון חבר למלך ארם כדי לנסות לכבוש את ארץ יהודה ולחולל בה מהפכה שלטונית. בשליחותו של ה' פנה ישעיהו אל מלך יהודה להרגיעו. ובהמשך לכך הודיע לו, שבתוך זמן מסוים ייוולד לו ילד, ולפני שימלאו לו שנתיים, יבוא מלך אשור ויחסל את האיום הבא משומרון ומדמשק .
-
וַיֹּסֶף ה' דַּבֵּר אֵלַי עוֹד דיבור מדיני לֵאמֹר:
-
יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט, המסמלים את אופיה המתון של ממלכת יהודה, וּמְשׂוֹשׂ, הם שמחים ורוצים אֶת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ.
-
וְלָכֵן, כיוון שהם מעוניינים במלכים גדולים וחשובים יותר, ואינם אוהבים את מלכם הפרובינציאלי — הנחל הקטן והשקט — הִנֵּה אֲדֹנָי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם לא את אמנה ופרפר — הנהרות הקטנים שליד דמשק, אלא אֶת מֵי הַנָּהָר הָעֲצוּמִים וְהָרַבִּים של החידקל , אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְאֶת כָּל כְּבוֹדוֹ. וְעָלָה עַל כָּל אֲפִיקָיו וְהָלַךְ עַל כָּל גְּדוֹתָיו.
-
וְחָלַף גם בִּיהוּדָה, שָׁטַף וְעָבַר, עַד צַוָּאר יַגִּיעַ. ומן הדימוי המימי של אשור — שטף החידקל, עובר הנביא עתה לדימוי של עוף טרף — וְהָיָה מֻטּוֹת כְּנָפָיו, רוחב פרישת כנפיו מקצה לקצה יהיה מְלֹא רֹחַב אַרְצְךָ, עִמָּנוּ אֵל. ישעיהו פונה לבנו הקטן, עמנו אל, המסמל את התקווה, ואומר: צבא מלך אשור יפשוט בכל רוחב הארץ.
-
רֹעוּ, רעדו והתמוטטו כבניין רעוע, עַמִּים, וָחֹתּוּ, ופחדו, וְהַאֲזִינוּ כֹּל מֶרְחַקֵּי אָרֶץ. הִתְאַזְּרוּ, התחזקו וָחֹתּוּ, הִתְאַזְּרוּ וָחֹתּוּ. גם אם תנסו להתחזק, תישברו ותפחדו, שכן תעמדו לראשונה בפני איום שאיננו פשיטה מקומית, אלא מסע כיבוש של מעצמה. על כן אין להתנגדותכם כל סיכוי להצליח.
-
עֻצוּ עֵצָה — וְתֻפָר, דַּבְּרוּ דָבָר — וְלֹא יָקוּם, כִּי עִמָּנוּ אֵל. הנביא חוזר ומזכיר את הילד שייקרא 'עמנו אל', אך הוא משחק במשמעות שמו; כשהילד יגדל תהיה כל הארץ פנויה מאויביה, ואולי הוא יזכה לראות ימים טובים יותר, בהיות האל עמנו.
-
כִּי כֹה אָמַר ה' אֵלַי כְּחֶזְקַת הַיָּד, דברים קשים, המנוגדים למהלך הטבעי שהייתי נוהג בו, וְיִסְּרֵנִי מִלֶּכֶת בְּדֶרֶךְ הָעָם הַזֶּה. לפי מסורת חכמים היה ישעיהו מזרע מלכים וקרוב לבית המלוכה. נראה כי הוא חי ברווחה ואולי היה קשור לפוליטיקה המקומית. כאן מופיע איסור חריג — ה' אוסר עליו להצטרף לעם ולעסוק בפוליטיקה. לֵאמֹר:
-
לֹא תֹאמְרוּן קֶשֶׁר לְכֹל אֲשֶׁר יֹאמַר הָעָם הַזֶּה קָשֶׁר. אנשים בעם מתאגדים בהתאגדות פוליטית, יוצרים מפלגה גדולה ומנסים לקשור קשר כנגד השלטון. אל לכם לאשר קשר זה. מסתבר שהדברים נאמרו כלפי ניסיונותיהם של מלך ישראל ומלך ארם לשבור את ממ לכת יהודה ולהושיב אחרים על כיסאה. וְאֶת מוֹרָאוֹ של העם לֹא תִירְאוּ וְלֹא תַעֲרִיצוּ. אל תפחדו מהמתרחש בארץ יהודה. אל לכם להתעסק בפוליטיקה קטנה.
-
אֶת ה' צְבָאוֹת אֹתוֹ תַקְדִּישׁוּ, וְהוּא מוֹרַאֲכֶם, ביטוי דו משמעי: הוא זה שאתם יראים מפניו, והוא הנותן לכם מורא על מנת שיתייראו אחרים מפניכם. וְהוּא מַעֲרִצְכֶם, הוא הנותן לכם עצמה ותוקף.
-
וְהוא הָיָה לְמִקְדָּשׁ, וּמצד אחר, יהיה לְאֶבֶן נֶגֶף, אבן שאפשר למעוד בה ולהיכשל וּלְצוּר מִכְשׁוֹל לִשְׁנֵי בָתֵּי יִשְׂרָאֵל, לממלכת יהודה וממלכת ישראל, לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ, מיני מלכודות לְיוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִָם.
-
וְכָשְׁלוּ בָם — באותם מכשולים, אנשים רַבִּים, וְנָפְלוּ וְנִשְׁבָּרוּ וְנוֹקְשׁוּ, ייתפסו בפח ובמוקש, וְנִלְכָּדוּ.
-
צוֹר, עליך לצרור תְּעוּדָה, עדוּת. חֲתוֹם תּוֹרָה, עליך לחתום את דברי התורה והנבואה שכתבת על הגיליון בְּלִמֻּדָי, בתלמידים.
-
וְחִכִּיתִי לַה' הַמַּסְתִּיר את פָּנָיו כעת מִבֵּית יַעֲקֹב, וְקִוֵּיתִי לוֹ.
-
הִנֵּה אָנֹכִי ושלושת הַיְלָדִים אֲשֶׁר נָתַן לִי ה' לְאֹתוֹת וּלְמוֹפְתִים בְּיִשְׂרָאֵל מֵעִם ה' צְבָאוֹת. לילדים הללו שמות סמליים, והם עצמם מופתים שכן כאשר אחד הילדים יגיע לגיל מסוים, תתהפך כל המציאות בארץ; כשהילד השני יגדל, עוד לפני שידע לדבר, יחריב מלך אשור את הארץ. אלה האותות והמופתים שניתנים מעם ה' הַשֹּׁכֵן בְּהַר צִיּוֹן ודואג לקיום הנבואה.
-
וְכִי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם: אם אתם מעוניינים לדעת מה עתיד לקרות, לכו ושאלו את המכשפים. באמצעות האובות והידעונים מנסים ליצור קשר עם נשמות המתים לקבל מהם הדרכה. מדיומים עתיקים אלו הם הַמְצַפְצְפִים וְהַמַּהְגִּים, שכן נבואותיהם נאמרו בקולות לצפצוף והמיה שאינם טבעיים, המבטאים כביכול קולות מעולם אחר. – הֲלוֹא ה עַם אֶל אֱלֹהָיו יִדְרֹשׁ, צריך לפנות ולהתפלל, ובמקום זאת אתם מציעים לשאול בְּעַד הַחַיִּים אֶל הַמֵּתִים?!
-
לְתוֹרָה וְלִתְעוּדָה! לשון שבועה, אִם לֹא, בוודאי יֹאמְרוּ כַּדָּבָר הַזֶּה, לשמוע את הדרכתם של המכשפים, רעיון אֲשֶׁר אֵין לוֹ שָׁחַר, חסר משמעות, העולה רק מתוך מציאות מטושטשת ומעורפלת. הנביא ממשיך לתאר את העתיד להתרחש בארץ:
-
וְעָבַר בָּהּ נִקְשֶׁה, אדם שחייו קשים וְרָעֵב, וְהָיָה כִי יִרְעַב — וְהִתְקַצַּף וְקִלֵּל בְּמַלְכּוֹ וּבֵאלֹהָיו. האמונה בכוחות האליליים האלה מותנית. כאשר אדם מבקש עצתם, והאלילים כמובן אינם ממלאים מבוקשו — הוא מקלל אותם, ואז — וּפָנָה לְמָעְלָה.
-
וְאם במקום שיראה מה קורה בשמים, אֶל אֶרֶץ יַבִּיט — וְהִנֵּה צָרָה וַחֲשֵׁכָה, מְעוּף צוּקָה, עייפות של מצוקה וַאֲפֵלָה מְנֻדָּח. הוא נופל אל האפלה. מתברר כי הארץ כולה היא מקום ייסורים, סבל וחושך.
-
כִּי לֹא מוּעָף לַאֲשֶׁר מוּצָק לָהּ. האויב ה מציק אינו מתעייף. כָּעֵת, במסע הכיבוש הָרִאשׁוֹן הֵקַל האויב את כובדו בכיבוש אַרְצָה, ארץ זְבֻלוּן וְאַרְצָה נַפְתָּלִי, וְהָאַחֲרוֹן הִכְבִּיד יותר, שכן הוא כבש את דֶּרֶךְ הַיָּם, שהיא הדרך שמגיעה מצפון סוריה עד מצרים ועוברת סמוך לשפת הים, את עֵבֶר הַיַּרְדֵּן ואת גְּלִיל, מחוז הַגּוֹיִם. ייתכן שזהו כינוי לפלשתים או לגויי הים. מדובר כאן בשטחים הנמצאים על דרך הים, עמק יזרעאל והדרך העוברת בנחל עירון אל מישור החוף. תושבי יהודה שומעים את איומי האויב המרעישים ובצר להם הם מבקשים נחמה. הנביא מודיעם שאין להם סיבה לחשוש, אך מכיוון שאינם סומכים על הנביאים, הם פונים למכשפים ומצוקתם נמשכת.
פסוקים
-
ויאמר יהוה אלי קח־לך גליון גדול וכתב עליו בחרט אנוש למהר שלל חש בז
-
ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת־זכריהו בן יברכיהו
-
ואקרב אל־הנביאה ותהר ותלד בן ויאמר יהוה אלי קרא שמו מהר שלל חש בז
-
כי בטרם ידע הנער קרא אבי ואמי ישא את־חיל דמשק ואת שלל שמרון לפני מלך אשור
-
ויסף יהוה דבר אלי עוד לאמר
-
יען כי מאס העם הזה את מי השלח ההלכים לאט ומשוש את־רצין ובן־רמליהו
-
ולכן הנה אדני מעלה עליהם את־מי הנהר העצומים והרבים את־מלך אשור ואת־כל־כבודו ועלה על־כל־אפיקיו והלך על־כל־גדותיו
-
וחלף ביהודה שטף ועבר עד־צואר יגיע והיה מטות כנפיו מלא רחב־ארצך עמנו אל
-
רעו עמים וחתו והאזינו כל מרחקי־ארץ התאזרו וחתו התאזרו וחתו
-
עצו עצה ותפר דברו דבר ולא יקום כי עמנו אל
-
כי כה אמר יהוה אלי כחזקת היד ויסרני מלכת בדרך העם־הזה לאמר
-
לא־תאמרון קשר לכל אשר־יאמר העם הזה קשר ואת־מוראו לא־תיראו ולא תעריצו
-
את־יהוה צבאות אתו תקדישו והוא מוראכם והוא מערצכם
-
והיה למקדש ולאבן נגף ולצור מכשול לשני בתי ישראל לפח ולמוקש ליושב ירושלם
-
וכשלו בם רבים ונפלו ונשברו ונוקשו ונלכדו
-
צור תעודה חתום תורה בלמדי
-
וחכיתי ליהוה המסתיר פניו מבית יעקב וקויתי־לו
-
הנה אנכי והילדים אשר נתן־לי יהוה לאתות ולמופתים בישראל מעם יהוה צבאות השכן בהר ציון
-
וכי־יאמרו אליכם דרשו אל־האבות ואל־הידענים המצפצפים והמהגים הלוא־עם אל־אלהיו ידרש בעד החיים אל־המתים
-
לתורה ולתעודה אם־לא יאמרו כדבר הזה אשר אין־לו שחר
-
ועבר בה נקשה ורעב והיה כי־ירעב והתקצף וקלל במלכו ובאלהיו ופנה למעלה
-
ואל־ארץ יביט והנה צרה וחשכה מעוף צוקה ואפלה מנדח
-
כי לא מועף לאשר מוצק לה כעת הראשון הקל ארצה זבלון וארצה נפתלי והאחרון הכביד דרך הים עבר הירדן גליל הגוים
פסוקים מנוקד
-
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי קַח־לְךָ גִּלָּיוֹן גָּדוֹל וּכְתֹב עָלָיו בְּחֶרֶט אֱנוֹשׁ לְמַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז׃
-
וְאָעִידָה לִּי עֵדִים נֶאֱמָנִים אֵת אוּרִיָּה הַכֹּהֵן וְאֶת־זְכַרְיָהוּ בֶּן יְבֶרֶכְיָהוּ׃
-
וָאֶקְרַב אֶל־הַנְּבִיאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי קְרָא שְׁמוֹ מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז׃
-
כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר קְרֹא אָבִי וְאִמִּי יִשָּׂא אֶת־חֵיל דַּמֶּשֶׂק וְאֵת שְׁלַל שֹׁמְרוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר׃
-
וַיֹּסֶף יְהוָה דַּבֵּר אֵלַי עוֹד לֵאמֹר׃
-
יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט וּמְשׂוֹשׂ אֶת־רְצִין וּבֶן־רְמַלְיָהוּ׃
-
וְלָכֵן הִנֵּה אֲדֹנָי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם אֶת־מֵי הַנָּהָר הָעֲצוּמִים וְהָרַבִּים אֶת־מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְאֶת־כָּל־כְּבוֹדוֹ וְעָלָה עַל־כָּל־אֲפִיקָיו וְהָלַךְ עַל־כָּל־גְּדוֹתָיו׃
-
וְחָלַף בִּיהוּדָה שָׁטַף וְעָבַר עַד־צַוָּאר יַגִּיעַ וְהָיָה מֻטּוֹת כְּנָפָיו מְלֹא רֹחַב־אַרְצְךָ עִמָּנוּ אֵל׃
-
רֹעוּ עַמִּים וָחֹתּוּ וְהַאֲזִינוּ כֹּל מֶרְחַקֵּי־אָרֶץ הִתְאַזְּרוּ וָחֹתּוּ הִתְאַזְּרוּ וָחֹתּוּ׃
-
עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל׃
-
כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֵלַי כְּחֶזְקַת הַיָּד וְיִסְּרֵנִי מִלֶּכֶת בְּדֶרֶךְ הָעָם־הַזֶּה לֵאמֹר׃
-
לֹא־תֹאמְרוּן קֶשֶׁר לְכֹל אֲשֶׁר־יֹאמַר הָעָם הַזֶּה קָשֶׁר וְאֶת־מוֹרָאוֹ לֹא־תִירְאוּ וְלֹא תַעֲרִיצוּ׃
-
אֶת־יְהוָה צְבָאוֹת אֹתוֹ תַקְדִּישׁוּ וְהוּא מוֹרַאֲכֶם וְהוּא מַעֲרִצְכֶם׃
-
וְהָיָה לְמִקְדָּשׁ וּלְאֶבֶן נֶגֶף וּלְצוּר מִכְשׁוֹל לִשְׁנֵי בָתֵּי יִשְׂרָאֵל לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ לְיוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִָם׃
-
וְכָשְׁלוּ בָם רַבִּים וְנָפְלוּ וְנִשְׁבָּרוּ וְנוֹקְשׁוּ וְנִלְכָּדוּ׃
-
צוֹר תְּעוּדָה חֲתוֹם תּוֹרָה בְּלִמֻּדָי׃
-
וְחִכִּיתִי לַיהוָה הַמַּסְתִּיר פָּנָיו מִבֵּית יַעֲקֹב וְקִוֵּיתִי־לוֹ׃
-
הִנֵּה אָנֹכִי וְהַיְלָדִים אֲשֶׁר נָתַן־לִי יְהוָה לְאֹתוֹת וּלְמוֹפְתִים בְּיִשְׂרָאֵל מֵעִם יְהוָה צְבָאוֹת הַשֹּׁכֵן בְּהַר צִיּוֹן׃
-
וְכִי־יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם דִּרְשׁוּ אֶל־הָאֹבוֹת וְאֶל־הַיִּדְּעֹנִים הַמְצַפְצְפִים וְהַמַּהְגִּים הֲלוֹא־עַם אֶל־אֱלֹהָיו יִדְרֹשׁ בְּעַד הַחַיִּים אֶל־הַמֵּתִים׃
-
לְתוֹרָה וְלִתְעוּדָה אִם־לֹא יֹאמְרוּ כַּדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אֵין־לוֹ שָׁחַר׃
-
וְעָבַר בָּהּ נִקְשֶׁה וְרָעֵב וְהָיָה כִי־יִרְעַב וְהִתְקַצַּף וְקִלֵּל בְּמַלְכּוֹ וּבֵאלֹהָיו וּפָנָה לְמָעְלָה׃
-
וְאֶל־אֶרֶץ יַבִּיט וְהִנֵּה צָרָה וַחֲשֵׁכָה מְעוּף צוּקָה וַאֲפֵלָה מְנֻדָּח׃
-
כִּי לֹא מוּעָף לַאֲשֶׁר מוּצָק לָהּ כָּעֵת הָרִאשׁוֹן הֵקַל אַרְצָה זְבֻלוּן וְאַרְצָה נַפְתָּלִי וְהָאַחֲרוֹן הִכְבִּיד דֶּרֶךְ הַיָּם עֵבֶר הַיַּרְדֵּן גְּלִיל הַגּוֹיִם׃
מקומות
-
דמשק
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
שומרון
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
ארם
ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.