ישעיהו-פרק-25
ספר
מקבץ
ביאורים
-
ה', אֱלֹהַי אַתָּה — אֲרוֹמִמְךָ, אוֹדֶה שִׁמְךָ על כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא, עֵצוֹת, מחשבות, דברי חכמה שהודעת מֵרָחוֹק — אֱמוּנָה אֹמֶן, התאמתו. הדברים שהאמנתי בהם נתקיימו בפועל.
-
כִּי שַׂמְתָּ מֵעִיר לַגָּל, הפכת ערים לתלי חרבות, קִרְיָה בְצוּרָה הפכת לְמַפֵּלָה, למפולת, כמתואר בתחילת העניין. אַרְמוֹן זָרִים מֵעִיר החרבת, לְעוֹלָם לֹא יִבָּנֶה.
-
עַל כֵּן — מכיוון שמוטטת ערים ומבצרים לעיני כול, יְכַבְּדוּךָ עַם עָז, כי הם יראו את פעולת כוחך במציאות, קִרְיַת גּוֹיִם עָרִיצִים, תקיפים וחזקים יִירָאוּךָ.
-
כִּי לא הסתפקת בהחרבת מעוז הרשע, אלא הָיִיתָ מָעוֹז, מקלט, מחסה לַדָּל, לעני, מָעוֹז לָאֶבְיוֹן בַּצַּר לוֹ, מַחְסֶה מִזֶּרֶם מים ו צֵל מֵחֹרֶב, מיוֹבש, מחום; לאו דווקא מזרם מים ממש — כִּי רוּחַ עָרִיצִים היא כְּזֶרֶם היורד בשטף על קִיר, ומאיים להפילו, ו אתה הגנת מפני זרם שוטף זה.
-
כְּחֹרֶב, כמו חום לוהט בְּצָיוֹן, במדבר, המייבש ומצמית הכול — כך את שְׁאוֹן, מהומת ה זָרִים, נכרים תַּכְנִיעַ, כ חֹרֶב המוכנע בְּצֵל עָב, ענן, כך את זְמִיר חיתוך וקיצוץ, או: שירת עָרִיצִים יַעֲנֶה. ה' יגיב בהכנעת התקיפים המושחתים, או: ה' יתן מענה לקול זמרתם של התקיפים. המשך תיאור נפלאות הגאולה:
-
וְעָשָׂה ה' צְבָאוֹת לְכָל הָעַמִּים בָּהָר הַזֶּה — הר ציון הנזכר, מִשְׁתֵּה שְׁמָנִים, מִשְׁתֵּה שְׁמָרִים, משתה משובח של משמנים ויין המשומר; שְׁמָנִים מְמֻחָיִם, שמקורם במח העצמות, שְׁמָרִים מְזֻקָּקִים. אפשר לפרש את הדימויים באירוניה, כמציינים מלכודת ומהומה, אבל מסתבר שהם מכוונים גם להתגלות ה' בהר הבית ולשפע שיורק משם לכל מבקשי האמת מן העמים.
-
וּבִלַּע, ה' ישחית, יסיר בָּהָר הַזֶּה את פְּנֵי הַלּוֹט, המִּכסה הַלּוֹט, המְכסה עַל כָּל הָעַמִּים, וְאת הַמַּסֵּכָה הַנְּסוּכָה, הארוגה עַל כָּל הַגּוֹיִם. הלוט והמסכה מבטאים את הסתר פניו של ה' מברואיו, המתבטא בהופעת הרוע במציאות, בסבל ובהשחתה. הגאולה מתאפיינת בשינוי משמעותי בעולם, בסילוק הרע לכל סוגיו:
-
בִּלַּע, ייעלם מן העולם הַמָּוֶת המכסה את המציאות, וכל הכרוך בו לָנֶצַח. וּמָחָה ה' אֳלֹהִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים. לא רק המוות יסולק, אלא גם הצער והקדרות. ולא רק הכאב החומרי, אלא אף הרוחני — וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ, כִּי ה' דִּבֵּר.
-
וְאָמַר ישראל בַּיּוֹם הַהוּא: הִנֵּה אֱלֹהֵינוּ זֶה המתגלה לנו עתה, הוא אשר תמיד קִוִּינוּ לוֹ וְציפינו ש יוֹשִׁיעֵנוּ, זֶה ה' ש קִוִּינוּ לוֹ מכבר, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בִּישׁוּעָתוֹ.הערה נלווית:
-
כִּי, כאשר תָנוּחַ, תתגלה יַד ה' בָּהָר הַזֶּה — בהר ציון, וְנָדוֹשׁ מוֹאָב תַּחְתָּיו, העם המואבי שבשכנות ישראל יירמס תחת כפות רגליהם, כְּהִדּוּשׁ מַתְבֵּן, ערמת תבן בְּמוֹ מַדְמֵנָה, במי טיט. כדי לייצר לבנים מערבבים תבן בטיט ודורכים אותם יחד לעיסה. זה יהיה גורל המואבים.
-
וּפֵרַשׂ ה' את יָדָיו בְּקִרְבּוֹ, בתוך מואב, כַּאֲשֶׁר יְפָרֵשׂ, כמו שפורש הַשֹּׂחֶה את ידיו למלוא אורכן לִשְׂחוֹת. וְהִשְׁפִּיל ה' את גַּאֲוָתוֹ של מואב עִם, באמצעות אָרְבּוֹת יָדָיו, זרועותיו, כדרך השוחה המכה ודוחה את כל הנמצא בטווח ידיו. עתה פונה אל מואב:
-
ואת מִבְצַר מִשְׂגַּב, המבצר הבטוח שב חוֹמֹתֶיךָ המתנשאות הֵשַׁח, כופף, הִשְׁפִּיל אותו ו הִגִּיעַ אותו לָאָרֶץ עַד עָפָר. הגאולה העתידה להופיע בישראל, תחולל שינוי מהותי בעולם כולו. בתוך כך יימחו אויבי ישראל הקטנים, ולא במלחמה. תוך כדי תנועת התגלותו של ה' בארץ לא יישאר מכבודם דבר.
פסוקים
-
יהוה אלהי אתה ארוממך אודה שמך כי עשית פלא עצות מרחוק אמונה אמן
-
כי שמת מעיר לגל קריה בצורה למפלה ארמון זרים מעיר לעולם לא יבנה
-
על־כן יכבדוך עם־עז קרית גוים עריצים ייראוך
-
כי־היית מעוז לדל מעוז לאביון בצר־לו מחסה מזרם צל מחרב כי רוח עריצים כזרם קיר
-
כחרב בציון שאון זרים תכניע חרב בצל עב זמיר עריצים יענה
-
ועשה יהוה צבאות לכל־העמים בהר הזה משתה שמנים משתה שמרים שמנים ממחים שמרים מזקקים
-
ובלע בהר הזה פני־הלוט הלוט על־כל־העמים והמסכה הנסוכה על־כל־הגוים
-
בלע המות לנצח ומחה אדני יהוה דמעה מעל כל־פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל־הארץ כי יהוה דבר
-
ואמר ביום ההוא הנה אלהינו זה קוינו לו ויושיענו זה יהוה קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו
-
כי־תנוח יד־יהוה בהר הזה ונדוש מואב תחתיו כהדוש מתבן במי [במו] מדמנה
-
ופרש ידיו בקרבו כאשר יפרש השחה לשחות והשפיל גאותו עם ארבות ידיו
-
ומבצר משגב חומתיך השח השפיל הגיע לארץ עד־עפר
פסוקים מנוקד
-
יְהוָה אֱלֹהַי אַתָּה אֲרוֹמִמְךָ אוֹדֶה שִׁמְךָ כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא עֵצוֹת מֵרָחוֹק אֱמוּנָה אֹמֶן׃
-
כִּי שַׂמְתָּ מֵעִיר לַגָּל קִרְיָה בְצוּרָה לְמַפֵּלָה אַרְמוֹן זָרִים מֵעִיר לְעוֹלָם לֹא יִבָּנֶה׃
-
עַל־כֵּן יְכַבְּדוּךָ עַם־עָז קִרְיַת גּוֹיִם עָרִיצִים יִירָאוּךָ׃
-
כִּי־הָיִיתָ מָעוֹז לַדָּל מָעוֹז לָאֶבְיוֹן בַּצַּר־לוֹ מַחְסֶה מִזֶּרֶם צֵל מֵחֹרֶב כִּי רוּחַ עָרִיצִים כְּזֶרֶם קִיר׃
-
כְּחֹרֶב בְּצָיוֹן שְׁאוֹן זָרִים תַּכְנִיעַ חֹרֶב בְּצֵל עָב זְמִיר עָרִיצִים יַעֲנֶה׃
-
וְעָשָׂה יְהוָה צְבָאוֹת לְכָל־הָעַמִּים בָּהָר הַזֶּה מִשְׁתֵּה שְׁמָנִים מִשְׁתֵּה שְׁמָרִים שְׁמָנִים מְמֻחָיִם שְׁמָרִים מְזֻקָּקִים׃
-
וּבִלַּע בָּהָר הַזֶּה פְּנֵי־הַלּוֹט הַלּוֹט עַל־כָּל־הָעַמִּים וְהַמַּסֵּכָה הַנְּסוּכָה עַל־כָּל־הַגּוֹיִם׃
-
בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲדֹנָי יְהוִה דִּמְעָה מֵעַל כָּל־פָּנִים וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל־הָאָרֶץ כִּי יְהוָה דִּבֵּר׃
-
וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הִנֵּה אֱלֹהֵינוּ זֶה קִוִּינוּ לוֹ וְיוֹשִׁיעֵנוּ זֶה יְהוָה קִוִּינוּ לוֹ נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בִּישׁוּעָתוֹ׃
-
כִּי־תָנוּחַ יַד־יְהוָה בָּהָר הַזֶּה וְנָדוֹשׁ מוֹאָב תַּחְתָּיו כְּהִדּוּשׁ מַתְבֵּן במי [בְּמוֹ] מַדְמֵנָה׃
-
וּפֵרַשׂ יָדָיו בְּקִרְבּוֹ כַּאֲשֶׁר יְפָרֵשׂ הַשֹּׂחֶה לִשְׂחוֹת וְהִשְׁפִּיל גַּאֲוָתוֹ עִם אָרְבּוֹת יָדָיו׃
-
וּמִבְצַר מִשְׂגַּב חוֹמֹתֶיךָ הֵשַׁח הִשְׁפִּיל הִגִּיעַ לָאָרֶץ עַד־עָפָר׃