ישעיהו-פרק-27

ביאורים

  • בַּיּוֹם הַהוּא של הדין הגדול, יִפְקֹד, ידון ויעניש ה' בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה — תוארי חרבו מקבילים לתוארי ה' עצמו: הַגָּדֹל, הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא, עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ לויתן -נחש זה מדומה לבריח בשל חוזקו, תפקידו המרכזי או צורתו, וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן, מתפתל, וְהָרַג ה' אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם.עתה חוזר לדברי שירה ומליצה שייאמרו בזמן שיתגלה ה' בארץ, בגאולה:

  • בַּיּוֹם הַהוּא כֶּרֶם חֶמֶר, יין. הכר ם והגפן הם דימוי רווח במקרא לישראל בהקשרי משמעות שונים. עַנּוּ לָהּ, שירו עליה.

  • אֲנִי ה' נֹצְרָהּ, שומר אותה, לִרְגָעִים, מדֵּי רגע אַשְׁקֶנָּה, פֶּן יִפְקֹד עָלֶיהָ פן יחסר בה דבר, או פן יפגע בה האויב. לַיְלָה וָיוֹם אֶצֳּרֶנָּה.

  • חֵמָה, כעס אֵין לִי על הכרם. על כן אטפח אותו בלא לאות ואגן עליו, ולא אניח לקוצים ולעשבים השוטים לקלקלו — מִי ש יִתְּנֵנִי, שיתן את כרמי, שאני מזוהה עמו, שָׁמִיר ו שַׁיִת בַּמִּלְחָמָה. האויבים שמבית ומחוץ מדומים לגידולי פרא המשתלטים על הכרם להשחיתו – אֶפְשְׂעָה, אפסע בָהּ — בזירת המלחמה ו אֲצִיתֶנָּה יָּחַד, על כל הנמצא בה. את התיאור של כוח הרֶשע כבעל עצמוֹת קמאיות כלוויתן , תופס כאן דימוי פרוזאי הרבה יותר: האויבים מדומים כאן לקוצים בכרם, שהדרך הטובה ביותר לטפל בהם היא לרמסם ואז לשרפם. דברי הכרם:

  • אוֹ אז יַחֲזֵק ה' בְּמָעוּזִּי להיות מוגן ו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם לִי, שָׁלוֹם יַעֲשֶׂה לִּי.

  • הַבָּאִים, לאחר סילוק הקוצים יַשְׁרֵשׁ כרם יַעֲקֹב, יָצִיץ, יצמיח, יוציא ציץ וּפָרַח יִשְׂרָאֵל. וּמָלְאוּ פְנֵי תֵבֵל תְּנוּבָה, מפרי הכרם הטוב. ה' כילה את קוצי הכרם ופגע תוך כדי כך בכרם עצמו.

  • הַכְּמַכַּת מַכֵּהוּ הִכָּהוּ, האם ה' הכה את הכרם ופגע בה באותו אופן שהכה בקוצים, באויבים ?! אִם כְּהֶרֶג הֲרֻגָיו — הורגיו, הֹרָג?! — אין להשוות את מכת הכרם למכת הקוצים.

  • בְּסַאסְּאָה, באופן מדוד בְּשַׁלְחָהּ את המכה בישראל תְּרִיבֶנָּה, תריב עמם. המכֶּה הָגָה, השמיע קול נהמה בְּרוּחוֹ הַקָּשָׁה בְּיוֹם קָדִים, ביום נשיבת רוח עזה, כלומר ביום הדין. הכאת כרם ישראל אינה באה לכלותו אלא לתקנו.

  • לָכֵן, בְּזֹאת יְכֻפַּר עֲוֹן יַעֲקֹב, וְזֶה כָּל פְּרִי, תוצאת הָסִר חַטָּאתוֹ: בְּשׂוּמוֹ כָּל אַבְנֵי מִזְבֵּחַ לפולחן זר כְּאַבְנֵי גִר, אבני בניין מצויות שהן רכות יחסית, מְנֻפָּצוֹת, מנותצות. עם נתיצת המזבחות הופכות האבנים לשברי גיר. בתהליך הניקיון הזה לֹא יָקֻמוּ, יתקיימו עוד אֲשֵׁרִים וְחַמָּנִים, אילנות ומצבות העשויים לאלילים.

  • כִּי עִיר הרֶשע של האויבים שהייתה בְּצוּרָה — בָּדָד תיוותר, בלא חוסן וביטחון. וכן ה נָוֶה המיושב יהיה מְשֻׁלָּח, נטוש וְנֶעֱזָב כַּמִּדְבָּר. שָׁם יִרְעֶה עֵגֶל, וְשָׁם יִרְבָּץ וְכִלָּה סְעִפֶיהָ, ענפיה. מקומות היישוב ייעזבו, והעגל יוכל לרעות את צמחיית הבר הגדלה שם באין מפריע.

  • בִּיבֹשׁ קְצִירָהּ תִּשָּׁבַרְנָה. כאשר הצמחייה הנאכלת הזאת תבשיל, היא תתייבש ותישבר, ואז נָשִׁים בָּאוֹת מְאִירוֹת אוֹתָהּ, ידליקו בה את האוּר, האש. אלו הם ביטויים סמליים של שבירת הרע וכליונו , מיצוי הלחלוחית הטובה האצורה בו וניקוי פגמיו עד תום. כִּי לֹא עַם בִּינוֹת, עם שיש בו בינה לשוב מעצמו אל ה' הוּא — עם ישראל. עַל כֵּן לֹא יְרַחֲמֶנּוּ עֹשֵׂהוּ, וְיֹצְרוֹ לֹא יְחֻנֶּנּוּ, והוא יוכה ללא רחמים וחנינה עד שיגיע העולם לניקיון שלם. הנבואה מסתיימת בדי מוי חקלאי אחר — החבטה על עצי הזית כדי להשיר את פֵּרותיהם:

  • וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יַחְבֹּט ה' את כל האזור מִשִּׁבֹּלֶת, מזרם הַנָּהָר, כנראה נקודת המפגש של הפרת והחידקל המכונה כעת שט-אל-ערב, עַד נַחַל מִצְרָיִם, הנילוס, המצוי בקצה השני של הארץ. וְאַתֶּם תְּלֻקְּטוּ לְאַחַד אֶחָד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. לאחר הכאת העץ הכרוכה לעתים בשבירת ענפים קטנים, מתאפשרת לקיטת הזיתים אחד אחד.

  • וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לאות ניצחון, וגם כקריאה להתקבץ ולשוב הביתה. וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר אשר באזור שיבולת הנהר המוזכרת, וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, מקום נחל מצרים. ישראל תעו בכל הארצות הללו והתבוללו בין העמים. כאשר ינער ה' את העולם, הם יתעוררו ויבואו, וְהִשְׁתַּחֲווּ לַה' בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם.

פסוקים

  1. ביום ההוא יפקד יהוה בחרבו הקשה והגדולה והחזקה על לויתן נחש ברח ועל לויתן נחש עקלתון והרג את־התנין אשר בים
  2. ביום ההוא כרם חמד ענו־לה
  3. אני יהוה נצרה לרגעים אשקנה פן יפקד עליה לילה ויום אצרנה
  4. חמה אין לי מי־יתנני שמיר שית במלחמה אפשעה בה אציתנה יחד
  5. או יחזק במעוזי יעשה שלום לי שלום יעשה־לי
  6. הבאים ישרש יעקב יציץ ופרח ישראל ומלאו פני־תבל תנובה
  7. הכמכת מכהו הכהו אם־כהרג הרגיו הרג
  8. בסאסאה בשלחה תריבנה הגה ברוחו הקשה ביום קדים
  9. לכן בזאת יכפר עון־יעקב וזה כל־פרי הסר חטאתו בשומו כל־אבני מזבח כאבני־גר מנפצות לא־יקמו אשרים וחמנים
  10. כי עיר בצורה בדד נוה משלח ונעזב כמדבר שם ירעה עגל ושם ירבץ וכלה סעפיה
  11. ביבש קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה כי לא עם־בינות הוא על־כן לא־ירחמנו עשהו ויצרו לא יחננו
  12. והיה ביום ההוא יחבט יהוה משבלת הנהר עד־נחל מצרים ואתם תלקטו לאחד אחד בני ישראל
  13. והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האבדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים והשתחוו ליהוה בהר הקדש בירושלם

פסוקים מנוקד

  1. בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד יְהוָה בְּחַרְבוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת־הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם׃
  2. בַּיּוֹם הַהוּא כֶּרֶם חֶמֶד עַנּוּ־לָהּ׃
  3. אֲנִי יְהוָה נֹצְרָהּ לִרְגָעִים אַשְׁקֶנָּה פֶּן יִפְקֹד עָלֶיהָ לַיְלָה וָיוֹם אֶצֳּרֶנָּה׃
  4. חֵמָה אֵין לִי מִי־יִתְּנֵנִי שָׁמִיר שַׁיִת בַּמִּלְחָמָה אֶפְשְׂעָה בָהּ אֲצִיתֶנָּה יָּחַד׃
  5. אוֹ יַחֲזֵק בְּמָעוּזִּי יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם לִי שָׁלוֹם יַעֲשֶׂה־לִּי׃
  6. הַבָּאִים יַשְׁרֵשׁ יַעֲקֹב יָצִיץ וּפָרַח יִשְׂרָאֵל וּמָלְאוּ פְנֵי־תֵבֵל תְּנוּבָה׃
  7. הַכְּמַכַּת מַכֵּהוּ הִכָּהוּ אִם־כְּהֶרֶג הֲרֻגָיו הֹרָג׃
  8. בְּסַּאסְּאָה בְּשַׁלְחָהּ תְּרִיבֶנָּה הָגָה בְּרוּחוֹ הַקָּשָׁה בְּיוֹם קָדִים׃
  9. לָכֵן בְּזֹאת יְכֻפַּר עֲוֺן־יַעֲקֹב וְזֶה כָּל־פְּרִי הָסִר חַטָּאתוֹ בְּשׂוּמוֹ כָּל־אַבְנֵי מִזְבֵּחַ כְּאַבְנֵי־גִר מְנֻפָּצוֹת לֹא־יָקֻמוּ אֲשֵׁרִים וְחַמָּנִים׃
  10. כִּי עִיר בְּצוּרָה בָּדָד נָוֶה מְשֻׁלָּח וְנֶעֱזָב כַּמִּדְבָּר שָׁם יִרְעֶה עֵגֶל וְשָׁם יִרְבָּץ וְכִלָּה סְעִפֶיהָ׃
  11. בִּיבֹשׁ קְצִירָהּ תִּשָּׁבַרְנָה נָשִׁים בָּאוֹת מְאִירוֹת אוֹתָהּ כִּי לֹא עַם־בִּינוֹת הוּא עַל־כֵּן לֹא־יְרַחֲמֶנּוּ עֹשֵׂהוּ וְיֹצְרוֹ לֹא יְחֻנֶּנּוּ׃
  12. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יַחְבֹּט יְהוָה מִשִּׁבֹּלֶת הַנָּהָר עַד־נַחַל מִצְרָיִם וְאַתֶּם תְּלֻקְּטוּ לְאַחַד אֶחָד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
  13. וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • נחל מצרים

    על פי המקרא נחל מצרים הוא הגבול הדרומי מערבי של ארץ ישראל.

  • אשור

    שם האימפריה ושם עיר הבירה שלה כשם האל בו האמינו תושבי המקום.
    שמו המודרני של האתר הוא קלעת שרקאת.
    אשור נמצאת באזור צפון עירק של ימינו.