ישעיהו-פרק-33
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הוֹי, שׁוֹדֵד, וְאַתָּה לֹא שָׁדוּד. אתה נראה כבעל עצמה המסוגל לפגוע באחרים, אך חסין בפני כל פגיעה; וּבוֹגֵד באחרים, וְלֹא בָגְדוּ בוֹ, אתה, השפל מבחינה מוסרית, דע כי חוסנך אינו לעד — כַּהֲתִמְךָ, כאשר תסיים שׁוֹדֵד, לשדוד — תּוּשַּׁד, תישדד בידי אחרים. כַּנְּלֹתְךָ, ככלותך לִבְגֹּד — יִבְגְּדוּ בָךְ.לאחר שהזכיר את האויב מתפלל הנביא תפילה קצרה על הישועה:
-
ה', חָנֵּנוּ, לְךָ קִוִּינוּ. הֱיֵה זְרֹעָם, חוזקם של ישראל לַבְּקָרִים, בכל בוקר, אַף יְשׁוּעָתֵנוּ תהיה בְּעֵת צָרָה.
-
מִקּוֹל הָמוֹן, הרעש שהשמעת בעבר נָדְדוּ עַמִּים, מֵרוֹמְמֻתֶךָ נָפְצוּ, נפוצו, התפזרו גּוֹיִם.וחוזר לנבא על אחריתו של האויב:
-
וְאֻסַּף, יישמד שְׁלַלְכֶם, השלל ששדדתם, כ אֹסֶף הֶחָסִיל, כמו היבול שאוסף ומכחיד הארבה, כְּמַשַּׁק גֵּבִים, כמו שקשוק המים הזורמים בדרכים ובתעלות ומתנקזים לבסוף בגומות, כך יהיה שׁוֹקֵק, רועש בּוֹ — בשלל. רכוש האויב ייאסף בהמולה אל מקום אחד.
-
נִשְׂגָּב ה', כִּי, אשר הוא שֹׁכֵן מָרוֹם, מִלֵּא צִיּוֹן מִשְׁפָּט וּצְדָקָה. לפני שהנביא יתאר את החורבן, הוא מזכיר ליושב ציון:
-
וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ, אמונתך בכל הזמנים תהיה חֹסֶן יְשׁוּעֹת, חוזק תמידי להיוושע בו, חָכְמַת, חכמה וָדָעַת. ועם כל זה יִרְאַת ה' הִיא אוֹצָרוֹ — של ה' או של החוסן. כלומר, יראת ה' היא הדבר המשמר את התוקף, הישועה והדעת, כמחסן שבו נשמרת התבואה. תיאור החורבן והאימה:
-
הֵן אֶרְאֶלָּם, מלאכי ישראל צָעֲקוּ חֻצָה, בחוצות, על צרותיהם של ישראל. מַלְאֲכֵי שָׁלוֹם מַר יִבְכָּיוּן, יבכו :
-
נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת, הדרכים שוממות, כי שָׁבַת, פסק עֹבֵר אֹרַח, הֵפֵר האויב את ה בְּרִית שכרת עם ישראל, מָאַס עָרִים, לֹא חָשַׁב, לא ייחס חשיבות ל אֱנוֹשׁ. האויב דרס הכול.
-
אָבַל, אבלה, נעזבה ו אֻמְלְלָה אָרֶץ, הֶחְפִּיר, נכלם כביכול לְבָנוֹן, השטח הפורה משום ש קָמַל, איבד את חיוניותו ויופיו. הָיָה הַשָּׁרוֹן שמם כָּעֲרָבָה, וְנֹעֵר, התרוקנו בָּשָׁן וְכַרְמֶל.והשינוי:
-
עַתָּה אָקוּם, יֹאמַר ה', עַתָּה אֵרוֹמָם, אתרומם, עַתָּה אֶנָּשֵׂא. ואתם, השונאים, סוף כל תכניותיכם ומעשיכם הבל וריק.
-
תַּהֲרוּ חֲשַׁשׁ, עשב יבש, תֵּלְדוּ קַשׁ, ו רוּחֲכֶם, מחשבתכם היא עצמה ה אֵשׁ ש תֹּאכַלְכֶם.
-
וְהָיוּ עַמִּים כמו מִשְׂרְפוֹת שִׂיד, סיד. את הסיד שורפים בכבשן שבו בוערת אש גדולה וממושכת, ועשנו רב. וכמו קוֹצִים כְּסוּחִים, קצוצים, אשר בָּאֵשׁ יִצַּתּוּ.
-
שִׁמְעוּ, רְחוֹקִים, את אֲשֶׁר עָשִׂיתִי, וּדְעוּ, קְרוֹבִים, את גְּבֻרָתִי. שוב מתואר מצבם הרעוע של אנשי ירושלים החוטאים, תוך השוואתו לביטחון שהיה צפוי להם אילו חייהם היו מתוקנים:
-
פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים, אנשי חטא, אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים, מרעים. כיוון שאין להם הגנה אמתית, הם חוששים מפני האויב : מִי יָגוּר לָנוּ, מי מאתנו יוכל לשכון בתוך אֵשׁ אוֹכֵלָה?! מִי יָגוּר לָנוּ ב מוֹקְדֵי, במדורות עוֹלָם?!
-
הֹלֵךְ צְדָקוֹת וְדֹבֵר מֵישָׁרִים, מדבר דיבורי יושר, מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת, מתעב כסף שנלקח שלא כדין, נֹעֵר, מנער כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד, מי שדוחה כל מגע עם השוחד, לבל ידבק בו ממנו דבר, אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ מזימת דָּמִים, וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּכל דבר רָע. אדם נקי זה בטוח ומבורך.
-
הוּא מְרוֹמִים יִשְׁכֹּן, מְצָדוֹת סְלָעִים מִשְׂגַּבּוֹ. מבוצר ומוגן מכל סכנה העלולה להגיע מחוצה לו, ועם זאת, תחול בו ברכת הארץ — לַחְמוֹ נִתָּן לו ללא עיכוב, מֵימָיו נֶאֱמָנִים, מצויים ומזומנים לו תמיד. ושוב מתאר ישעיהו את מעגל האימה והתשועה:
-
מֶלֶךְ אשור, בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ, יושב ירושלים, תִּרְאֶינָה אותו מ אֶרֶץ מַרְחַקִּים. המלך נראה לך בהדר מלכותו, אלא שמלכותו מרוחקת ומבודדת. כאשר יתקרב אליך האויב, תחוש מחוסר הגנה.
-
לִבְּךָ יֶהְגֶּה אֵימָה, יתעוררו בך מחשבות מפחידות מול העיר הנצורה : אַיֵּה סֹפֵר?! היכן מי שאמור לבדוק את אנשי הצבא וכליו?! אַיֵּה שֹׁקֵל את הכספים ?! אַיֵּה סֹפֵר אֶת הַמִּגְדָּלִים?!
-
אֶת עַם נוֹעָז לֹא תִרְאֶה אצלך, עַם עִמְקֵי שָׂפָה מִשְּׁמוֹעַ, ששפתו זרה לאוזנך, נִלְעַג לָשׁוֹן, שלשונו העילגת מעוררת לעג ובוז, אֵין בִּינָה, שלשונו אינה מובנת. האיום יחלוף בלא שתצטרך להתמודד עמו ישירות. הכתוב רומז על צבאות אשור שנחלו מפלה פלאית לפני שהספיקו להילחם בירושלים.
-
חֲזֵה, רְאה ב צִיּוֹן קִרְיַת מוֹעֲדֵנוּ, בה ניוועד בחגינו. עֵינֶיךָ, שראו מקודם את המלך הזר, תִרְאֶינָה את יְרוּשָׁלִַם כ נָוֶה שַׁאֲנָן, אֹהֶל בַּל יִצְעָן, שלא ייעקר, לא יישח ויתכופף, או: לא ינוע וינדוד ממקום למקום, בַּל יִסַּע, לא ייעקרו יְתֵדֹתָיו לָנֶצַח, וְכָל חֲבָלָיו בַּל יִנָּתֵקוּ. למרות שזהו אוהל המחובר ליתדות וחבלים, הוא לא ינדוד כשאר אוהלים, אלא יהיה בולט וקבוע במקומו.
-
כִּי אִם, אכן, שָׁם — בירושלים אַדִּיר ה' לָנוּ. משכנוֹ בציון יהיה בלתי נגיש לאויבים, כאילו הוא מְקוֹם נְהָרִים, יְאֹרִים רַחֲבֵי יָדָיִם, מוקף בנהרות גדולים, בַּל תֵּלֶךְ בּוֹ אֳנִי שַׁיִט, מקום שאניות האויב השטות לא יוכלו להגיע אליו, וְצִי, ספינה אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ, שכן המקום יהיה מוגן מכל אויב.
-
כִּי ה' שֹׁפְטֵנוּ, ה' מְחֹקְקֵנוּ, הקובע את חוקינו, ה' מַלְכֵּנוּ — הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ, והוא מקור ביטחוננו . הנביא עובר לדמות את ירושלים לאנייה הנחה בביטחון ושקט:
-
נִטְּשׁוּ, נעזבו חֲבָלָיִךְ, כי אין בהם צורך. בַּל יְחַזְּקוּ אין הם מחזקים את כֵן, בסיס תָּרְנָם, בַּל פָּרְשׂוּ נֵס, מִפרשים. ישעיהו מסיים בעניין שפתח בו, שדידת השודד: אָז, באותם ימים חֻלַּק עַד, שללו של האויב, כנראה סנחריב, שָׁלָל מַרְבֶּה, לרוב. השלל כה מצוי, שאפילו פִּסְחִים, שאינם בני מלחמה והילוך, בָּזְזוּ בַז, מצליחים להשיגו.
-
וּבַל יֹאמַר שָׁכֵן, השוכן במקום הזה לא יאמר עוד : אני סובל מחולי", כי הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּהּ — בציון הוא נְשֻׂא עָוֹן. כל עוונותיו כופרו לו, ולכן אינו צריך לחשוש מחולשה ומחלה.
פסוקים
-
הוי שודד ואתה לא שדוד ובוגד ולא־בגדו בו כהתמך שודד תושד כנלתך לבגד יבגדו־בך
-
יהוה חננו לך קוינו היה זרעם לבקרים אף־ישועתנו בעת צרה
-
מקול המון נדדו עמים מרוממתך נפצו גוים
-
ואסף שללכם אסף החסיל כמשק גבים שוקק בו
-
נשגב יהוה כי שכן מרום מלא ציון משפט וצדקה
-
והיה אמונת עתיך חסן ישועת חכמת ודעת יראת יהוה היא אוצרו
-
הן אראלם צעקו חצה מלאכי שלום מר יבכיון
-
נשמו מסלות שבת עבר ארח הפר ברית מאס ערים לא חשב אנוש
-
אבל אמללה ארץ החפיר לבנון קמל היה השרון כערבה ונער בשן וכרמל
-
עתה אקום יאמר יהוה עתה ארומם עתה אנשא
-
תהרו חשש תלדו קש רוחכם אש תאכלכם
-
והיו עמים משרפות שיד קוצים כסוחים באש יצתו
-
שמעו רחוקים אשר עשיתי ודעו קרובים גברתי
-
פחדו בציון חטאים אחזה רעדה חנפים מי יגור לנו אש אוכלה מי־יגור לנו מוקדי עולם
-
הלך צדקות ודבר מישרים מאס בבצע מעשקות נער כפיו מתמך בשחד אטם אזנו משמע דמים ועצם עיניו מראות ברע
-
הוא מרומים ישכן מצדות סלעים משגבו לחמו נתן מימיו נאמנים
-
מלך ביפיו תחזינה עיניך תראינה ארץ מרחקים
-
לבך יהגה אימה איה ספר איה שקל איה ספר את־המגדלים
-
את־עם נועז לא תראה עם עמקי שפה משמוע נלעג לשון אין בינה
-
חזה ציון קרית מועדנו עיניך תראינה ירושלם נוה שאנן אהל בל־יצען בל־יסע יתדתיו לנצח וכל־חבליו בל־ינתקו
-
כי אם־שם אדיר יהוה לנו מקום־נהרים יארים רחבי ידים בל־תלך בו אני־שיט וצי אדיר לא יעברנו
-
כי יהוה שפטנו יהוה מחקקנו יהוה מלכנו הוא יושיענו
-
נטשו חבליך בל־יחזקו כן־תרנם בל־פרשו נס אז חלק עד־שלל מרבה פסחים בזזו בז
-
ובל־יאמר שכן חליתי העם הישב בה נשא עון
פסוקים מנוקד
-
הוֹי שׁוֹדֵד וְאַתָּה לֹא שָׁדוּד וּבוֹגֵד וְלֹא־בָגְדוּ בוֹ כַּהֲתִמְךָ שׁוֹדֵד תּוּשַּׁד כַּנְּלֹתְךָ לִבְגֹּד יִבְגְּדוּ־בָךְ׃
-
יְהוָה חָנֵּנוּ לְךָ קִוִּינוּ הֱיֵה זְרֹעָם לַבְּקָרִים אַף־יְשׁוּעָתֵנוּ בְּעֵת צָרָה׃
-
מִקּוֹל הָמוֹן נָדְדוּ עַמִּים מֵרוֹמְמֻתֶךָ נָפְצוּ גּוֹיִם׃
-
וְאֻסַּף שְׁלַלְכֶם אֹסֶף הֶחָסִיל כְּמַשַּׁק גֵּבִים שׁוֹקֵק בּוֹ׃
-
נִשְׂגָּב יְהוָה כִּי שֹׁכֵן מָרוֹם מִלֵּא צִיּוֹן מִשְׁפָּט וּצְדָקָה׃
-
וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת יִרְאַת יְהוָה הִיא אוֹצָרוֹ׃
-
הֵן אֶרְאֶלָּם צָעֲקוּ חֻצָה מַלְאֲכֵי שָׁלוֹם מַר יִבְכָּיוּן׃
-
נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת שָׁבַת עֹבֵר אֹרַח הֵפֵר בְּרִית מָאַס עָרִים לֹא חָשַׁב אֱנוֹשׁ׃
-
אָבַל אֻמְלְלָה אָרֶץ הֶחְפִּיר לְבָנוֹן קָמַל הָיָה הַשָּׁרוֹן כָּעֲרָבָה וְנֹעֵר בָּשָׁן וְכַרְמֶל׃
-
עַתָּה אָקוּם יֹאמַר יְהוָה עַתָּה אֵרוֹמָם עַתָּה אֶנָּשֵׂא׃
-
תַּהֲרוּ חֲשַׁשׁ תֵּלְדוּ קַשׁ רוּחֲכֶם אֵשׁ תֹּאכַלְכֶם׃
-
וְהָיוּ עַמִּים מִשְׂרְפוֹת שִׂיד קוֹצִים כְּסוּחִים בָּאֵשׁ יִצַּתּוּ׃
-
שִׁמְעוּ רְחוֹקִים אֲשֶׁר עָשִׂיתִי וּדְעוּ קְרוֹבִים גְּבֻרָתִי׃
-
פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים מִי יָגוּר לָנוּ אֵשׁ אוֹכֵלָה מִי־יָגוּר לָנוּ מוֹקְדֵי עוֹלָם׃
-
הֹלֵךְ צְדָקוֹת וְדֹבֵר מֵישָׁרִים מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ דָּמִים וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע׃
-
הוּא מְרוֹמִים יִשְׁכֹּן מְצָדוֹת סְלָעִים מִשְׂגַּבּוֹ לַחְמוֹ נִתָּן מֵימָיו נֶאֱמָנִים׃
-
מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ תִּרְאֶינָה אֶרֶץ מַרְחַקִּים׃
-
לִבְּךָ יֶהְגֶּה אֵימָה אַיֵּה סֹפֵר אַיֵּה שֹׁקֵל אַיֵּה סֹפֵר אֶת־הַמִּגְדָּלִים׃
-
אֶת־עַם נוֹעָז לֹא תִרְאֶה עַם עִמְקֵי שָׂפָה מִשְּׁמוֹעַ נִלְעַג לָשׁוֹן אֵין בִּינָה׃
-
חֲזֵה צִיּוֹן קִרְיַת מוֹעֲדֵנוּ עֵינֶיךָ תִרְאֶינָה יְרוּשָׁלִַם נָוֶה שַׁאֲנָן אֹהֶל בַּל־יִצְעָן בַּל־יִסַּע יְתֵדֹתָיו לָנֶצַח וְכָל־חֲבָלָיו בַּל־יִנָּתֵקוּ׃
-
כִּי אִם־שָׁם אַדִּיר יְהוָה לָנוּ מְקוֹם־נְהָרִים יְאֹרִים רַחֲבֵי יָדָיִם בַּל־תֵּלֶךְ בּוֹ אֳנִי־שַׁיִט וְצִי אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ׃
-
כִּי יְהוָה שֹׁפְטֵנוּ יְהוָה מְחֹקְקֵנוּ יְהוָה מַלְכֵּנוּ הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ׃
-
נִטְּשׁוּ חֲבָלָיִךְ בַּל־יְחַזְּקוּ כֵן־תָּרְנָם בַּל־פָּרְשׂוּ נֵס אָז חֻלַּק עַד־שָׁלָל מַרְבֶּה פִּסְחִים בָּזְזוּ בַז׃
-
וּבַל־יֹאמַר שָׁכֵן חָלִיתִי הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּהּ נְשֻׂא עָוֺן׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
הר הכרמל
רכס הרים המהווה שלוחה צפונית מערבית של הרי שומרון. נמצא ממערב ומדרום לעמק יזרעאל.
-
הלבנון
-
בשן
אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה.