ישעיהו-פרק-37
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ את הדברים וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו וַיִּתְכַּס בַּשָּׂק, וַיָּבֹא אל בֵּית ה' להתפלל.
-
וַיִּשְׁלַח אֶת אֶלְיָקִים אֲשֶׁר עַל הַבַּיִת וְאֵת שֶׁבְנָא הַסּוֹפֵר וְאֵת זִקְנֵי הַכֹּהֲנִים מִתְכַּסִּים בַּשַּׂקִּים, לאות אבל וצער אֶל יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא.
-
וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו, כֹּה אָמַר חִזְקִיָּהוּ: יוֹם צָרָה וְתוֹכֵחָה, עונש וּנְאָצָה, וקללה הַיּוֹם הַזֶּה. העיר במצוקה כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר, מושב היולדת, שעליו הוולד שובר ופורץ החוצה, וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה. מצבנו כמצבה של יולדת שבעת שהוולד צריך לצאת אפסו כוחותיה, ואין היא מסוגלת ללדת. דבר-מה מוכרח לקרות עכשיו, אך אין בנו הכוח לפעול.
-
אוּלַי יִשְׁמַע ה' אֱלֹהֶיךָ אֵת דִּבְרֵי רַבְשָׁקֵה, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֲדֹנָיו לְחָרֵף, לגדף אֱלֹהִים חַי. רבשקה לא הקריא את דברי מלכו. סנחריב לא שלח בפיו את המלים שעליו לומר, אלא מסר לו הנחיות כלליות. בנאומו ניסה רבשקה לערער את מורל שומעיו בתיאור כיבושי סנחריב מדינה אחר מדינה, ואין מציל מידו; הוא הציע לעם ששמע את דבריו להיכנע ולהסכים לגלות ממקומו; אולם מעל לכול, הוא פגע בכבוד שמים. וְהוֹכִיחַ, והתווכח בַּדְּבָרִים, כ אֲשֶׁר שָׁמַע ה' אֱלֹהֶיךָ. אשר על כן, וְנָשָׂאתָ תְפִלָּה בְּעַד הַשְּׁאֵרִית של העם הַנִּמְצָאָה בעיר.
-
וַיָּבֹאוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ אֶל יְשַׁעְיָהוּ.
-
וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם יְשַׁעְיָהוּ: כֹּה תֹאמְרוּן אֶל אֲדֹנֵיכֶם: כֹּה אָמַר ה': אַל תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ, אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר, אספסוף של צעירים פרועים. ביטוי מזלזל המכוון כלפי רבשקה , שהיה שר גדול בממלכת אשור, אוֹתִי — את ה'.
-
הִנְנִי נוֹתֵן בּוֹ רוּחַ, רצון או בהלה, וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב אֶל אַרְצוֹ, ולאחר מכן — וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב בְּאַרְצוֹ.
-
וַיָּשָׁב רַבְשָׁקֵה לבסיסו, וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה, כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ. קודם לכן צר סנחריב על לכיש. כעת מצא אותו רבשקה נלחם נגד העיר החשובה לבנה שבאותו אזור.
-
וַיִּשְׁמַע מלך אשור עַל תִּרְהָקָה מֶלֶךְ כּוּשׁ. תרהקה היה בן לשושלת הנובית שמוצאה בכוש ומלך אז במצרים, לֵאמֹר: יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ. היעד העיקרי של אשור היה תחזוקתה של שליטת האימפריה שלו בפלשת לאחר המרידות שהיו שם. הצבא הנובי -מצרי בא לסייע לפלשת נגד אשור. כאשר שמע מלך אשור שמלך מצרים יצא לקראתו, לא רצה להפנות את כוחותיו לכיבוש עיר נוספת בממלכה הקטנה שבדרך. למרות שהצבא האשורי התכונן עתה למסע דרומה, ועזב את מקומות החניה שלו סביב ירושלים — וַיִּשְׁמַע, וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים, שליחים ובפיהם מסר נוסף אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר:
-
כֹּה תֹאמְרוּן אֶל חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֵאמֹר: אַל יַשִּׁאֲךָ, ישלה אותך אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה בּוֹטֵחַ בּוֹ, לֵאמֹר: לֹא תִנָּתֵן יְרוּשָׁלִַם בְּיַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר. אין זו אלא הפוגה זמנית.
-
הִנֵּה אַתָּה שָׁמַעְתָּ אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר לְכָל הָאֲרָצוֹת לְהַחֲרִימָם — וְכי רק אַתָּה תִּנָּצֵל?!
-
הַהִצִּילוּ אוֹתָם אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁחִיתוּ אותם אֲבוֹתַי — אֶת גּוֹזָן וְאֶת חָרָן וְרֶצֶף וּבְנֵי עֶדֶן אֲשֶׁר בִּתְלַשָּׂר. ממלכת אשור הייתה אז בשיאה. סנחריב ושושלת המלכים הגדולים שלפניו כבשו בהתמדה עוד ועוד ארצות.
-
אַיֵּה מֶלֶךְ חֲמָת וּמֶלֶךְ אַרְפָּד וּמֶלֶךְ לָעִיר סְפַרְוָיִם?! היכן מלכי הֵנַע וְעִוָּה?! הממלכה האשורית מנצחת כל אויב, ואף לכם אין סיכוי.
-
וַיִּקַּח חִזְקִיָּהוּ אֶת הַסְּפָרִים, המכתבים הללו מִיַּד הַמַּלְאָכִים, וַיִּקְרָאֵהוּ — את המכתב. וַיַּעַל אל בֵּית ה', וַיִּפְרְשֵׂהוּ חִזְקִיָּהוּ לִפְנֵי ה'. הוא שטח את המכתב כך שהכתב פונה כלפי מעלה.
-
וַיִּתְפַּלֵּל חִזְקִיָּהוּ אֶל ה' לֵאמֹר:
-
ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים, השוכן בין הכרובים, בבית הזה, אשר סנחריב בא עליו, אַתָּה הוּא הָאֱלֹהִים לְבַדְּךָ, היחיד לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ. אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ. כיוון שהכול בידך, יכול אני לבקש ממך בקשה מיוחדת:
-
הַטֵּה, ה', אָזְנְךָ וּשְׁמָע, פְּקַח, ה', עֵינֶךָ וּרְאֵה, וּשְׁמַע אֵת כָּל דִּבְרֵי סַנְחֵרִיב אֲשֶׁר שָׁלַח לְחָרֵף אֱלֹהִים חָי.
-
אָמְנָם, ה', הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר אֶת כָּל גויי הָאֲרָצוֹת וְאֶת אַרְצָם,
-
וְנָתֹן, נתנו אֶת אֱלֹהֵיהֶם בָּאֵשׁ, אך הם הצליחו לעשות זאת כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה, כִּי אִם מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם, עֵץ וָאֶבֶן, וַיְאַבְּדוּם.
-
וְעַתָּה, ה' אֱלֹהֵינוּ, הוֹשִׁיעֵנוּ מִיָּדוֹ של סנחריב , וְיֵדְעוּ כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ כִּי אַתָּה ה' לְבַדֶּךָ.חזקיהו, שלא היה נביא, לא היה מסוגל לשמוע את מענה ה'. לעומתו, הנביא ישעיהו לא היה זקוק לשמוע על תפילת חזקיהו. הוא קיבל את תשובת ה' לתפילת חזקיהו ומסרה למלך.
-
וַיִּשְׁלַח יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר: כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. אֲשֶׁר, יען הִתְפַּלַּלְתָּ אֵלַי אֶל, על דבר סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר —
-
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עָלָיו: בָּזָה לְךָ, לָעֲגָה לְךָ בְּתוּלַת בַּת צִיּוֹן, דימוי נשי של האומה או הממלכה. אַחֲרֶיךָ רֹאשׁ הֵנִיעָה בַּת יְרוּשָׁלִָם בתוכחה, בלעג או בתנועה המבטאת רחמים כלפיך. ירושלים אינה מתרשמת ממך.
-
אֶת מִי חֵרַפְתָּ וְגִדַּפְתָּ, וְעַל מִי הֲרִימוֹתָה קּוֹל, וַתִּשָּׂא מָרוֹם עֵינֶיךָ?! — אֶל קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל, ה'.
-
בְּיַד עֲבָדֶיךָ חֵרַפְתָּ אֲדֹנָי וַתֹּאמֶר: הגעתי עד ל יַרְכְּתֵי לְבָנוֹן, המגלמים את פסגות ההרים הגבוהות, וְאֶכְרֹת קוֹמַת אֲרָזָיו, מִבְחַר בְּרֹשָׁיו, בכוחי לעשות הכול, וְאָבוֹא אל מְרוֹם קִצּוֹ, תכלית גובהו של הלבנון ול יַעַר כַּרְמִלּוֹ, לחלקו המשובח ביותר.
-
אֲנִי קַרְתִּי, ניקרתי, חפרתי וְשָׁתִיתִי מָיִם, וְאַחְרִב, וייבשתי בְּכַף פְּעָמַי, רגלי את כֹּל יְאֹרֵי מָצוֹר, מקווי המים של העיר שצרתי עליה.
-
הֲלוֹא שָׁמַעְתָּ: לְמֵרָחוֹק אוֹתָהּ — את תבל ומלואה עָשִׂיתִי, כוננתי ויצרתי אותה ואת אשר נגזר בה, מִימֵי קֶדֶם עשיתיה וִיצַרְתִּיהָ — עַתָּה הֲבֵאתִיהָ — את יצירתי הקדומה, וּתְהִי לְהַשְׁאוֹת, להפוך לשממה, ול גַּלִּים נִצִּים, לתלי חורבות פורחים, הפכו עָרִים בְּצֻרוֹת. חורבן הערים הבצורות שחשבת שהבאת אתה, אינו אלא מעשה ידי.
-
וְיֹשְׁבֵיהֶן של הערים הללו הם קִצְרֵי יָד, חדלי כוח, ולכן חַתּוּ, נשברו וָבֹשׁוּ. הָיוּ כ עֵשֶׂב שָׂדֶה וִירַק דֶּשֶׁא, חֲצִיר הגדל על ה גַּגּוֹת, וּשְׁדֵמָה, שיבולי השדה לִפְנֵי צמיחת ה קָמָה, במצבן השפל והריק, קודם שצמחו ונתמלאו בגרעינים. לנוכח גזֵרתי הכול נחשבים עשבים חלושים שקל לתלשם ולעקרם. גם אתה, סנחריב, אחד השחקנים בתוכניתי הקדומה.
-
וְכל צעדיך ידועים לי — שִׁבְתְּךָ וְצֵאתְךָ וּבוֹאֲךָ יָדָעְתִּי, וְאֵת הִתְרַגֶּזְךָ, התמרמרותך אֵלָי.
-
יַעַן הִתְרַגֶּזְךָ אֵלַי, מכיוון שהכעסת אותי בגידופיך, וְשַׁאֲנַנְךָ, שאננותך, ביטחונך העצמי עָלָה בְאָזְנָי — וְשַׂמְתִּי את חַחִי, טבעת הברזל שלי בְּאַפֶּךָ, כשם שנותנים באפם הרגיש של שוורים ובהמות גדולות אחרות לשם משיכתם והולכתם, ואת מִתְגִּי, יתד ברזל המחוברת לרסן בִּשְׂפָתֶיךָ, כשם שנותנים בפיו של הסוס או החמור כדי לרסנו ולהנהיגו, וַהֲשִׁיבֹתִיךָ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר בָּאתָ בָּהּ, בלא שיעלה בידך מה שתכננת. וכאן פונה הנביא אל שומעיו בני יהודה:
-
וְזֶה לְּךָ הָאוֹת: בגלל המצור אָכוֹל הַשָּׁנָה סָפִיחַ, הגדל מעצמו בשדות, וּבַשָּׁנָה הַשֵּׁנִית — שָׁחִיס, ספיחי הספיחים שיישארו, וּבַשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית זִרְעוּ וְקִצְרוּ וְנִטְעוּ כְרָמִים וְאִכְלוּ פִרְיָם. אמנם בשנה הקרובה וזו שלאחריה יהיה קשה, שכן האויב השחית את התבואה, אך לאחר מכן תהיה שנה חקלאית רגילה ופורייה.
-
וְיָסְפָה פְּלֵיטַת בֵּית יְהוּדָה הַנִּשְׁאָרָה שֹׁרֶשׁ לְמָטָּה, וְעָשָׂה השורש פְרִי לְמָעְלָה. שארית הפליטה תצמח ותשגשג.
-
כִּי מִירוּשָׁלִַם תֵּצֵא שְׁאֵרִית, וּפְלֵיטָה מֵהַר צִיּוֹן. קִנְאַת ה' צְבָאוֹת, המקנא לירושלים ודואג לה, היא תַּעֲשֶׂה זֹּאת.
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר: לֹא יָבוֹא אֶל הָעִיר הַזֹּאת — ירושלים, וְלֹא יוֹרֶה, יירה שָׁם חֵץ, וְלֹא יְקַדְּמֶנָּה ב מָגֵן וְלֹא יִשְׁפֹּךְ עָלֶיהָ סֹלְלָה, סוללת מצור.
-
בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר בָּא — בָּהּ יָשׁוּב, וְאֶל הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבוֹא, נְאֻם ה'.
-
וְגַנּוֹתִי, אגונן עַל הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ, לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי. זו הנבואה ששלח ישעיהו למלך חזקיהו. הדברים נוסחו כפנייה למלך אשור, אך בין אם סנחריב ישמע אותם ובין אם לאו — אלו הם דברי הרגעה לחזקיהו.
-
וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה וּשְׁמֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף.וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, הנותרים בחיים — וְהִנֵּה גילו כי כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים.
-
וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר לארצו וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה עירו, ולא נלחם עוד.
-
וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה ב בֵית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו, אחד מאלילי אשור, ובעת שפנה אליו, אַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר בָּנָיו הִכֻּהוּ בַחֶרֶב, הרגוהו. וְהֵמָּה נִמְלְטוּ אל אֶרֶץ אֲרָרָט למצוא מחסה. אררט הייתה כפופה לממלכת החתים, שלא נכבשה בידי אשור. וַיִּמְלֹךְ אֵסַר חַדֹּןבְּנוֹ הנוסף של סנחריב, שכנראה לא היה מעורב ברצח אביו, תַּחְתָּיו.
פסוקים
-
ויהי כשמע המלך חזקיהו ויקרע את־בגדיו ויתכס בשק ויבא בית יהוה
-
וישלח את־אליקים אשר־על־הבית ואת שבנא הסופר ואת זקני הכהנים מתכסים בשקים אל־ישעיהו בן־אמוץ הנביא
-
ויאמרו אליו כה אמר חזקיהו יום־צרה ותוכחה ונאצה היום הזה כי באו בנים עד־משבר וכח אין ללדה
-
אולי ישמע יהוה אלהיך את דברי רב־שקה אשר שלחו מלך־אשור אדניו לחרף אלהים חי והוכיח בדברים אשר שמע יהוה אלהיך ונשאת תפלה בעד השארית הנמצאה
-
ויבאו עבדי המלך חזקיהו אל־ישעיהו
-
ויאמר אליהם ישעיהו כה תאמרון אל־אדניכם כה אמר יהוה אל־תירא מפני הדברים אשר שמעת אשר גדפו נערי מלך־אשור אותי
-
הנני נותן בו רוח ושמע שמועה ושב אל־ארצו והפלתיו בחרב בארצו
-
וישב רב־שקה וימצא את־מלך אשור נלחם על־לבנה כי שמע כי נסע מלכיש
-
וישמע על־תרהקה מלך־כוש לאמר יצא להלחם אתך וישמע וישלח מלאכים אל־חזקיהו לאמר
-
כה תאמרון אל־חזקיהו מלך־יהודה לאמר אל־ישאך אלהיך אשר אתה בוטח בו לאמר לא תנתן ירושלם ביד מלך אשור
-
הנה אתה שמעת אשר עשו מלכי אשור לכל־הארצות להחרימם ואתה תנצל
-
ההצילו אותם אלהי הגוים אשר השחיתו אבותי את־גוזן ואת־חרן ורצף ובני־עדן אשר בתלשר
-
איה מלך־חמת ומלך ארפד ומלך לעיר ספרוים הנע ועוה
-
ויקח חזקיהו את־הספרים מיד המלאכים ויקראהו ויעל בית יהוה ויפרשהו חזקיהו לפני יהוה
-
ויתפלל חזקיהו אל־יהוה לאמר
-
יהוה צבאות אלהי ישראל ישב הכרבים אתה־הוא האלהים לבדך לכל ממלכות הארץ אתה עשית את־השמים ואת־הארץ
-
הטה יהוה אזנך ושמע פקח יהוה עינך וראה ושמע את כל־דברי סנחריב אשר שלח לחרף אלהים חי
-
אמנם יהוה החריבו מלכי אשור את־כל־הארצות ואת־ארצם
-
ונתן את־אלהיהם באש כי לא אלהים המה כי אם־מעשה ידי־אדם עץ ואבן ויאבדום
-
ועתה יהוה אלהינו הושיענו מידו וידעו כל־ממלכות הארץ כי־אתה יהוה לבדך
-
וישלח ישעיהו בן־אמוץ אל־חזקיהו לאמר כה־אמר יהוה אלהי ישראל אשר התפללת אלי אל־סנחריב מלך אשור
-
זה הדבר אשר־דבר יהוה עליו בזה לך לעגה לך בתולת בת־ציון אחריך ראש הניעה בת ירושלם
-
את־מי חרפת וגדפת ועל־מי הרימותה קול ותשא מרום עיניך אל־קדוש ישראל
-
ביד עבדיך חרפת אדני ותאמר ברב רכבי אני עליתי מרום הרים ירכתי לבנון ואכרת קומת ארזיו מבחר ברשיו ואבוא מרום קצו יער כרמלו
-
אני קרתי ושתיתי מים ואחרב בכף־פעמי כל יארי מצור
-
הלוא־שמעת למרחוק אותה עשיתי מימי קדם ויצרתיה עתה הבאתיה ותהי להשאות גלים נצים ערים בצרות
-
וישביהן קצרי־יד חתו ובשו היו עשב שדה וירק דשא חציר גגות ושדמה לפני קמה
-
ושבתך וצאתך ובואך ידעתי ואת התרגזך אלי
-
יען התרגזך אלי ושאננך עלה באזני ושמתי חחי באפך ומתגי בשפתיך והשיבתיך בדרך אשר־באת בה
-
וזה־לך האות אכול השנה ספיח ובשנה השנית שחיס ובשנה השלישית זרעו וקצרו ונטעו כרמים ואכול [ואכלו] פרים
-
ויספה פליטת בית־יהודה הנשארה שרש למטה ועשה פרי למעלה
-
כי מירושלם תצא שארית ופליטה מהר ציון קנאת יהוה צבאות תעשה־זאת
-
לכן כה־אמר יהוה אל־מלך אשור לא יבוא אל־העיר הזאת ולא־יורה שם חץ ולא־יקדמנה מגן ולא־ישפך עליה סללה
-
בדרך אשר־בא בה ישוב ואל־העיר הזאת לא יבוא נאם־יהוה
-
וגנותי על־העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי
-
ויצא מלאך יהוה ויכה במחנה אשור מאה ושמנים וחמשה אלף וישכימו בבקר והנה כלם פגרים מתים
-
ויסע וילך וישב סנחריב מלך־אשור וישב בנינוה
-
ויהי הוא משתחוה בית נסרך אלהיו ואדרמלך ושראצר בניו הכהו בחרב והמה נמלטו ארץ אררט וימלך אסר־חדן בנו תחתיו
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ וַיִּקְרַע אֶת־בְּגָדָיו וַיִּתְכַּס בַּשָּׂק וַיָּבֹא בֵּית יְהוָה׃
-
וַיִּשְׁלַח אֶת־אֶלְיָקִים אֲשֶׁר־עַל־הַבַּיִת וְאֵת שֶׁבְנָא הַסּוֹפֵר וְאֵת זִקְנֵי הַכֹּהֲנִים מִתְכַּסִּים בַּשַּׂקִּים אֶל־יְשַׁעְיָהוּ בֶן־אָמוֹץ הַנָּבִיא׃
-
וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה אָמַר חִזְקִיָּהוּ יוֹם־צָרָה וְתוֹכֵחָה וּנְאָצָה הַיּוֹם הַזֶּה כִּי בָאוּ בָנִים עַד־מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה׃
-
אוּלַי יִשְׁמַע יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵת דִּבְרֵי רַב־שָׁקֵה אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ מֶלֶךְ־אַשּׁוּר אֲדֹנָיו לְחָרֵף אֱלֹהִים חַי וְהוֹכִיחַ בַּדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַע יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וְנָשָׂאתָ תְפִלָּה בְּעַד הַשְּׁאֵרִית הַנִּמְצָאָה׃
-
וַיָּבֹאוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ אֶל־יְשַׁעְיָהוּ׃
-
וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם יְשַׁעְיָהוּ כֹּה תֹאמְרוּן אֶל־אֲדֹנֵיכֶם כֹּה אָמַר יְהוָה אַל־תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ־אַשּׁוּר אוֹתִי׃
-
הִנְנִי נוֹתֵן בּוֹ רוּחַ וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב אֶל־אַרְצוֹ וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב בְּאַרְצוֹ׃
-
וַיָּשָׁב רַב־שָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת־מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל־לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ׃
-
וַיִּשְׁמַע עַל־תִּרְהָקָה מֶלֶךְ־כּוּשׁ לֵאמֹר יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ וַיִּשְׁמַע וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל־חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר׃
-
כֹּה תֹאמְרוּן אֶל־חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ־יְהוּדָה לֵאמֹר אַל־יַשִּׁאֲךָ אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה בּוֹטֵחַ בּוֹ לֵאמֹר לֹא תִנָּתֵן יְרוּשָׁלִַם בְּיַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר׃
-
הִנֵּה אַתָּה שָׁמַעְתָּ אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר לְכָל־הָאֲרָצוֹת לְהַחֲרִימָם וְאַתָּה תִּנָּצֵל׃
-
הַהִצִּילוּ אוֹתָם אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁחִיתוּ אֲבוֹתַי אֶת־גּוֹזָן וְאֶת־חָרָן וְרֶצֶף וּבְנֵי־עֶדֶן אֲשֶׁר בִּתְלַשָּׂר׃
-
אַיֵּה מֶלֶךְ־חֲמָת וּמֶלֶךְ אַרְפָּד וּמֶלֶךְ לָעִיר סְפַרְוָיִם הֵנַע וְעִוָּה׃
-
וַיִּקַּח חִזְקִיָּהוּ אֶת־הַסְּפָרִים מִיַּד הַמַּלְאָכִים וַיִּקְרָאֵהוּ וַיַּעַל בֵּית יְהוָה וַיִּפְרְשֵׂהוּ חִזְקִיָּהוּ לִפְנֵי יְהוָה׃
-
וַיִּתְפַּלֵּל חִזְקִיָּהוּ אֶל־יְהוָה לֵאמֹר׃
-
יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים אַתָּה־הוּא הָאֱלֹהִים לְבַדְּךָ לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ׃
-
הַטֵּה יְהוָה אָזְנְךָ וּשְׁמָע פְּקַח יְהוָה עֵינֶךָ וּרְאֵה וּשְׁמַע אֵת כָּל־דִּבְרֵי סַנְחֵרִיב אֲשֶׁר שָׁלַח לְחָרֵף אֱלֹהִים חָי׃
-
אָמְנָם יְהוָה הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר אֶת־כָּל־הָאֲרָצוֹת וְאֶת־אַרְצָם׃
-
וְנָתֹן אֶת־אֱלֹהֵיהֶם בָּאֵשׁ כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה כִּי אִם־מַעֲשֵׂה יְדֵי־אָדָם עֵץ וָאֶבֶן וַיְאַבְּדוּם׃
-
וְעַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ הוֹשִׁיעֵנוּ מִיָדוֹ וְיֵדְעוּ כָּל־מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ כִּי־אַתָּה יְהוָה לְבַדֶּךָ׃
-
וַיִּשְׁלַח יְשַׁעְיָהוּ בֶן־אָמוֹץ אֶל־חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִתְפַּלַּלְתָּ אֵלַי אֶל־סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר׃
-
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר־דִּבֶּר יְהוָה עָלָיו בָּזָה לְךָ לָעֲגָה לְךָ בְּתוּלַת בַּת־צִיּוֹן אַחֲרֶיךָ רֹאשׁ הֵנִיעָה בַּת יְרוּשָׁלִָם׃
-
אֶת־מִי חֵרַפְתָּ וְגִדַּפְתָּ וְעַל־מִי הֲרִימוֹתָה קּוֹל וַתִּשָּׂא מָרוֹם עֵינֶיךָ אֶל־קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל׃
-
בְּיַד עֲבָדֶיךָ חֵרַפְתָּ אֲדֹנָי וַתֹּאמֶר בְּרֹב רִכְבִּי אֲנִי עָלִיתִי מְרוֹם הָרִים יַרְכְּתֵי לְבָנוֹן וְאֶכְרֹת קוֹמַת אֲרָזָיו מִבְחַר בְּרֹשָׁיו וְאָבוֹא מְרוֹם קִצּוֹ יַעַר כַּרְמִלּוֹ׃
-
אֲנִי קַרְתִּי וְשָׁתִיתִי מָיִם וְאַחְרִב בְּכַף־פְּעָמַי כֹּל יְאֹרֵי מָצוֹר׃
-
הֲלוֹא־שָׁמַעְתָּ לְמֵרָחוֹק אוֹתָהּ עָשִׂיתִי מִימֵי קֶדֶם וִיצַרְתִּיהָ עַתָּה הֲבֵאתִיהָ וּתְהִי לְהַשְׁאוֹת גַּלִּים נִצִּים עָרִים בְּצֻרוֹת׃
-
וְיֹשְׁבֵיהֶן קִצְרֵי־יָד חַתּוּ וָבֹשׁוּ הָיוּ עֵשֶׂב שָׂדֶה וִירַק דֶּשֶׁא חֲצִיר גַּגּוֹת וּשְׁדֵמָה לִפְנֵי קָמָה׃
-
וְשִׁבְתְּךָ וְצֵאתְךָ וּבוֹאֲךָ יָדָעְתִּי וְאֵת הִתְרַגֶּזְךָ אֵלָי׃
-
יַעַן הִתְרַגֶּזְךָ אֵלַי וְשַׁאֲנַנְךָ עָלָה בְאָזְנָי וְשַׂמְתִּי חַחִי בְּאַפֶּךָ וּמִתְגִּי בִּשְׂפָתֶיךָ וַהֲשִׁיבֹתִיךָ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר־בָּאתָ בָּהּ׃
-
וְזֶה־לְּךָ הָאוֹת אָכוֹל הַשָּׁנָה סָפִיחַ וּבַשָּׁנָה הַשֵּׁנִית שָׁחִיס וּבַשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית זִרְעוּ וְקִצְרוּ וְנִטְעוּ כְרָמִים ואכול [וְאִכְלוּ] פִרְיָם׃
-
וְיָסְפָה פְּלֵיטַת בֵּית־יְהוּדָה הַנִּשְׁאָרָה שֹׁרֶשׁ לְמָטָּה וְעָשָׂה פְרִי לְמָעְלָה׃
-
כִּי מִירוּשָׁלִַם תֵּצֵא שְׁאֵרִית וּפְלֵיטָה מֵהַר צִיּוֹן קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה־זֹּאת׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר יְהוָה אֶל־מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֹא יָבוֹא אֶל־הָעִיר הַזֹּאת וְלֹא־יוֹרֶה שָׁם חֵץ וְלֹא־יְקַדְּמֶנָּה מָגֵן וְלֹא־יִשְׁפֹּךְ עֳלֶיהָ סֹלְלָה׃
-
בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר־בָּא בָּהּ יָשׁוּב וְאֶל־הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבוֹא נְאֻם־יְהוָה׃
-
וְגַנּוֹתִי עַל־הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי׃
-
וַיֵּצֵא מַלְאַךְ יְהוָה וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה וּשְׁמֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים׃
-
וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ־אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה׃
-
וַיְהִי הוּא מִשְׁתַּחֲוֶה בֵּית נִסְרֹךְ אֱלֹהָיו וְאַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר בָּנָיו הִכֻּהוּ בַחֶרֶב וְהֵמָּה נִמְלְטוּ אֶרֶץ אֲרָרָט וַיִּמְלֹךְ אֵסַר־חַדֹּן בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
מקומות
-
חמת (סוריה)
-
חרן
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
לבנה
-
לכיש
עיר מבצר בשפלת יהודה.
כיום מזוהה עם תל לכיש (אולברייט). -
נינוה
עיר הבירה האחרונה של מלכי אשור.
מזוהה כיום עם קויונג'יק, על הגדה המזרחית של החידקל, ממול לעיר מוסול של ימינו. -
ארפד
עיר בארם.
מזוהה כיום עם תל ריפעת שבסוריה.
-
הלבנון
-
גוזן
-
אררט
אזור בהר ארמניה, סביב אגם ואן.