ישעיהו-פרק-43
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְעַתָּה, כֹּה אָמַר ה', שהוא בֹּרַאֲךָ, יַעֲקֹב, וְיֹצֶרְךָ, יִשְׂרָאֵל: אַל תִּירָא מחרון האף כִּי גְאַלְתִּיךָ. קָרָאתִי בְשִׁמְךָ, החשבתיך, הענקתי לך מעמד ותפקיד. לִי אָתָּה.
-
כִּי תַעֲבֹר בַּמַּיִם — אִתְּךָ אָנִי, וּבעברך בַנְּהָרוֹת — לֹא יִשְׁטְפוּךָ. כִּי תֵלֵךְ בְּמוֹ, בתוך אֵשׁ — לֹא תִכָּוֶה, וְלֶהָבָה לֹא תִבְעַר בָּךְ. אף גזרות שמד והעברה על דת לא י נתקו אותך ממני.
-
כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֶיךָ, קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעֶךָ. נָתַתִּי כָפְרְךָ, תמורתך את מִצְרַיִם, כּוּשׁ וּסְבָא תַּחְתֶּיךָ. עמים אחרים יהיו כפרתך, והם יקבלו את העונש במקומך.
-
מֵאֲשֶׁר, כיוון ש יָקַרְתָּ בְעֵינַי, נִכְבַּדְתָּ, וַאֲנִי אֲהַבְתִּיךָ, לכן — וְאֶתֵּן אָדָם אחר תַּחְתֶּיךָ, וּלְאֻמִּים יבואו תַּחַת נַפְשֶׁךָ.
-
אַל תִּירָא, כִּי אִתְּךָ אָנִי. מִמִּזְרָח אָבִיא זַרְעֶךָ, וּמִמַּעֲרָב אֲקַבְּצֶךָּ,
-
אֹמַר לַצָּפוֹן: , לדרום : וּבְנוֹתַי מִקְצֵה הָאָרֶץ ה' מצווה על הרוחות לסייע להשיב את פזורות ישראל, אם כדימוי אלגורי המורה על מהירות, או כציווי ממשי, על ידי השטת האניות.
-
כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו, יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו. כיוון שהכול נברא לכבודי, יעזור העולם כולו בגאולתכם:
-
הוֹצִיא עַם עִוֵּר, וְעֵינַיִם יֵשׁ, העם שהם עבד ה' שהוזכר למעלה, שלמרות שיש לו עיניים, בפועל הוא עיוור, וְחֵרְשִׁים — וְאָזְנַיִם לָמוֹ, להם, אך הם אינם שומעים.
-
כָּל הַגּוֹיִם נִקְבְּצוּ יַחְדָּו, וְיֵאָסְפוּ לְאֻמִּים — מִי בָהֶם יַגִּיד זֹאת, היה יודע מראש להגיד את בשורת הגאולה, ותשועות רִאשֹׁנוֹת יַשְׁמִיעֻנוּ, כפי שאתם שמעתם מפי נביאיכם ?! אדרבא, יִתְּנוּ הגויים עֵדֵיהֶם, הוכחותיהם וְאז יִצְדָּקוּ, וְיִשְׁמְעוּ השומעים את עדיהם וְיֹאמְרוּ: אֱמֶת. בגויים אין מי שיוכל להוכיח ולהעיד.
-
אַתֶּם עֵדַי, המעידים על אלוהותי בקיום נבואות גאולתכם, נְאֻם ה', וְאתם עַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי לי, לְמַעַן תֵּדְעוּ וְתַאֲמִינוּ לִי, וְתָבִינוּ כִּי אֲנִי הוּא; לְפָנַי לֹא נוֹצַר אֵל, וְאַחֲרַי לֹא יִהְיֶה.
-
אָנֹכִי אָנֹכִי ה', וְאֵין מִבַּלְעָדַי מוֹשִׁיעַ.
-
אָנֹכִי הִגַּדְתִּי וְהוֹשַׁעְתִּי וְהִשְׁמַעְתִּי, וְאֵין בָּכֶם אל זָר שהגיד והושיע. וְאַתֶּם עֵדַי, זהו תפקידכם בעולם, נְאֻם ה', וַאֲנִי אֵל.
-
גַּם מִיּוֹם, מזמן, מאז היות יום בעולם אֲנִי הוּא, וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל, אין יוצא מתחת רשותי. אֶפְעַל וּמִי יְשִׁיבֶנָּה. אין מי שיבטל את פעולתי. אלוהותי שלמה ומקפת כול, על כן אף עדותכם לגבַּי צריכה להיות שלמה, וממילא גם הגאולה תהיה שלמה ותקיף את הכול. הגאולה העתידה כרוכה בשינוי סדרי עולם ובנפלאות גדולות. עם ישראל חטא לה' ונענש קשות במשך הדורות, אך חטאיו עתידים להימחק. רוח ה' תישפך על זרעו ותצמיחנו מחדש, והברית בינו לבין אלוקים שבחר בו תשוב ותקום.
-
כֹּה אָמַר ה' גֹּאַלְכֶם, קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל: לְמַעַנְכֶם שִׁלַּחְתִּי אנשים בָבֶלָה, כדי להשיב משם את ישראל. מדובר בחיל כורש המדי , שהפיל את בבל. וְהוֹרַדְתִּי, הסרתי בָרִיחִים כֻּלָּם, פתחתי את כל גבולות המדינה, וְכַשְׂדִּים, הבבלים יימצאו בָּאֳנִיּוֹת רִנָּתָם, על אניות הגולים השבים מבבל בשירה, כדי לסייע להם בעברם את נהרות בבל.
-
אֲנִי ה' קְדוֹשְׁכֶם, בּוֹרֵא יִשְׂרָאֵל, מַלְכְּכֶם. הנביא מתאר כיצד יגיעו ישראל הנגאלים מכל מקום:
-
כֹּה אָמַר ה', הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ, וּבְמַיִם עַזִּים מכין נְתִיבָה, נתיב. הוא המפלס דרך בים סוער, והוא המכניע צבא עז:
-
הַמּוֹצִיא למלחמה רֶכֶב וָסוּס, חַיִל וְעִזּוּז, וגיבור, והוא מי שמנחילם מפלה — יַחְדָּו יִשְׁכְּבוּ בַּל יָקוּמוּ, דָּעֲכוּ, כַּפִּשְׁתָּה כָבוּ. הצבא העצום ידמה לפתיל פשתה דולק הדועך עד שכָּבה.
-
אַל תִּזְכְּרוּ רִאשֹׁנוֹת, וְקַדְמֹנִיּוֹת אַל תִּתְבֹּנָנוּ.
-
הִנְנִי עֹשֶׂה חֲדָשָׁה אף ביחס לנסים הקודמים, עַתָּה תִצְמָח, הֲלוֹא תֵּדָעוּהָ: אַף אָשִׂים בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ, בִּישִׁמוֹן נְהָרוֹת.
-
תְּכַבְּדֵנִי חַיַּת הַשָּׂדֶה, תַּנִּים וּבְנוֹת יַעֲנָה, כִּי נָתַתִּי בַמִּדְבָּר מַיִם, נְהָרוֹת בִּישִׁימֹן, כדי לְהַשְׁקוֹת עַמִּי בְחִירִי.
-
עַם זוּ, אשר יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ. עד כה דובר בדרכים הייחודיות והחריגות שבהן יגאל ה' את ישראל. כעת עורך הנביא עם ישראל חשבונות מסוג אחר:
-
וְלֹא אֹתִי קָרָאתָ, יַעֲקֹב, כִּי יָגַעְתָּ בִּי יִשְׂרָאֵל. יגיעתך בעבודתי זרה לי ואינה לרוחי. משמעות נוספת: אם אתה מתייגע, הרי שלא אותי אתה קורא. והנביא מפרט:
-
לֹא הֵבֵיאתָ לִּי שֵׂה עֹלֹתֶיךָ, וּב זְבָחֶיךָ לֹא כִבַּדְתָּנִי. הבאת קרבנות אינה לכבוד לי. ובכלל — לֹא הֶעֱבַדְתִּיךָ בְּמִנְחָה, וְלֹא הוֹגַעְתִּיךָ, הטרחתי אותך בִּלְבוֹנָה.
-
לֹא קָנִיתָ לִּי בַכֶּסֶף קָנֶה. אם קניתם קנה בושם להקטיר במקדש, לא עשיתם בכך דבר למעני, כפי שנדמה לכם בטעות. וב חֵלֶב, שומן זְבָחֶיךָ, קרבנותיך לֹא הִרְוִיתָנִי. אין לי צורך בו ולא נחת ממנו. אַךְ לעומתי, שלא הטרחתי אותך, אתה הֶעֱבַדְתַּנִי בְּחַטֹּאותֶיךָ, הוֹגַעְתַּנִי בַּעֲוֹנֹתֶיךָ. חטאיכם, שבעטיים אתם מרבים בקרבנות, קשים עלי.
-
אָנֹכִי אָנֹכִי, אני לבדי הוּא מֹחֶה פְשָׁעֶיךָ לְמַעֲנִי, שהרי פשעיך קשים עלי, וְחַטֹּאתֶיךָ לֹא אֶזְכֹּר. בכוחי למחוק לחלוטין את חטאיכם.
-
הַזְכִּירֵנִי, נִשָּׁפְטָה יָחַד. הבה נערוך משפט בינינו. סַפֵּר אַתָּה טענותיך תחילה לְמַעַן תִּצְדָּק, כדי שתישמע צודק, שכן תוכל להטביע את הרושם הראשון.
-
אָבִיךָ הָרִאשׁוֹן, אדם חָטָא, או: האבות הראשונים בכלל חטאו, וּמְלִיצֶיךָ, המדברים בזכותך, המכפרים עליך, גם הם פָּשְׁעוּ בִי. מנהיגי ישראל לדורותיהם לא נהגו כראוי בשלמות.
-
וַאֲחַלֵּל שָׂרֵי קֹדֶשׁ, אחריב את מקדשכם, והכהנים המשמשים בקודש ועוסקים במלאכת הקרבנות יחוּללו, וְאֶתְּנָה לַחֵרֶם, לחורבן את יַעֲקֹב, וְאת יִשְׂרָאֵל — לְגִדּוּפִים.
פסוקים
-
ועתה כה־אמר יהוה בראך יעקב ויצרך ישראל אל־תירא כי גאלתיך קראתי בשמך לי־אתה
-
כי־תעבר במים אתך־אני ובנהרות לא ישטפוך כי־תלך במו־אש לא תכוה ולהבה לא תבער־בך
-
כי אני יהוה אלהיך קדוש ישראל מושיעך נתתי כפרך מצרים כוש וסבא תחתיך
-
מאשר יקרת בעיני נכבדת ואני אהבתיך ואתן אדם תחתיך ולאמים תחת נפשך
-
אל־תירא כי אתך־אני ממזרח אביא זרעך וממערב אקבצך
-
אמר לצפון תני ולתימן אל־תכלאי הביאי בני מרחוק ובנותי מקצה הארץ
-
כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף־עשיתיו
-
הוציא עם־עור ועינים יש וחרשים ואזנים למו
-
כל־הגוים נקבצו יחדו ויאספו לאמים מי בהם יגיד זאת וראשנות ישמיענו יתנו עדיהם ויצדקו וישמעו ויאמרו אמת
-
אתם עדי נאם־יהוה ועבדי אשר בחרתי למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי־אני הוא לפני לא־נוצר אל ואחרי לא יהיה
-
אנכי אנכי יהוה ואין מבלעדי מושיע
-
אנכי הגדתי והושעתי והשמעתי ואין בכם זר ואתם עדי נאם־יהוה ואני־אל
-
גם־מיום אני הוא ואין מידי מציל אפעל ומי ישיבנה
-
כה־אמר יהוה גאלכם קדוש ישראל למענכם שלחתי בבלה והורדתי בריחים כלם וכשדים באניות רנתם
-
אני יהוה קדושכם בורא ישראל מלככם
-
כה אמר יהוה הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה
-
המוציא רכב־וסוס חיל ועזוז יחדו ישכבו בל־יקומו דעכו כפשתה כבו
-
אל־תזכרו ראשנות וקדמניות אל־תתבננו
-
הנני עשה חדשה עתה תצמח הלוא תדעוה אף אשים במדבר דרך בישמון נהרות
-
תכבדני חית השדה תנים ובנות יענה כי־נתתי במדבר מים נהרות בישימן להשקות עמי בחירי
-
עם־זו יצרתי לי תהלתי יספרו
-
ולא־אתי קראת יעקב כי־יגעת בי ישראל
-
לא־הביאת לי שה עלתיך וזבחיך לא כבדתני לא העבדתיך במנחה ולא הוגעתיך בלבונה
-
לא־קנית לי בכסף קנה וחלב זבחיך לא הרויתני אך העבדתני בחטאותיך הוגעתני בעונתיך
-
אנכי אנכי הוא מחה פשעיך למעני וחטאתיך לא אזכר
-
הזכירני נשפטה יחד ספר אתה למען תצדק
-
אביך הראשון חטא ומליציך פשעו בי
-
ואחלל שרי קדש ואתנה לחרם יעקב וישראל לגדופים
פסוקים מנוקד
-
וְעַתָּה כֹּה־אָמַר יְהוָה בֹּרַאֲךָ יַעֲקֹב וְיֹצֶרְךָ יִשְׂרָאֵל אַל־תִּירָא כִּי גְאַלְתִּיךָ קָרָאתִי בְשִׁמְךָ לִי־אָתָּה׃
-
כִּי־תַעֲבֹר בַּמַּיִם אִתְּךָ־אָנִי וּבַנְּהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּךָ כִּי־תֵלֵךְ בְּמוֹ־אֵשׁ לֹא תִכָּוֶה וְלֶהָבָה לֹא תִבְעַר־בָּךְ׃
-
כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעֶךָ נָתַתִּי כָפְרְךָ מִצְרַיִם כּוּשׁ וּסְבָא תַּחְתֶּיךָ׃
-
מֵאֲשֶׁר יָקַרְתָּ בְעֵינַי נִכְבַּדְתָּ וַאֲנִי אֲהַבְתִּיךָ וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךָ וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ׃
-
אַל־תִּירָא כִּי אִתְּךָ־אָנִי מִמִּזְרָח אָבִיא זַרְעֶךָ וּמִמַּעֲרָב אֲקַבְּצֶךָּ׃
-
אֹמַר לַצָּפוֹן תֵּנִי וּלְתֵימָן אַל־תִּכְלָאִי הָבִיאִי בָנַי מֵרָחוֹק וּבְנוֹתַי מִקְצֵה הָאָרֶץ׃
-
כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף־עֲשִׂיתִיו׃
-
הוֹצִיא עַם־עִוֵּר וְעֵינַיִם יֵשׁ וְחֵרְשִׁים וְאָזְנַיִם לָמוֹ׃
-
כָּל־הַגּוֹיִם נִקְבְּצוּ יַחְדָּו וְיֵאָסְפוּ לְאֻמִּים מִי בָהֶם יַגִּיד זֹאת וְרִאשֹׁנוֹת יַשְׁמִיעֻנוּ יִתְּנוּ עֵדֵיהֶם וְיִצְדָּקוּ וְיִשְׁמְעוּ וְיֹאמְרוּ אֱמֶת׃
-
אַתֶּם עֵדַי נְאֻם־יְהוָה וְעַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי לְמַעַן תֵּדְעוּ וְתַאֲמִינוּ לִי וְתָבִינוּ כִּי־אֲנִי הוּא לְפָנַי לֹא־נוֹצַר אֵל וְאַחֲרַי לֹא יִהְיֶה׃
-
אָנֹכִי אָנֹכִי יְהוָה וְאֵין מִבַּלְעָדַי מוֹשִׁיעַ׃
-
אָנֹכִי הִגַּדְתִּי וְהוֹשַׁעְתִּי וְהִשְׁמַעְתִּי וְאֵין בָּכֶם זָר וְאַתֶּם עֵדַי נְאֻם־יְהוָה וַאֲנִי־אֵל׃
-
גַּם־מִיּוֹם אֲנִי הוּא וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל אֶפְעַל וּמִי יְשִׁיבֶנָּה׃
-
כֹּה־אָמַר יְהוָה גֹּאַלְכֶם קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל לְמַעַנְכֶם שִׁלַּחְתִּי בָבֶלָה וְהוֹרַדְתִּי בָרִיחִים כֻּלָּם וְכַשְׂדִּים בָּאֳנִיּוֹת רִנָּתָם׃
-
אֲנִי יְהוָה קְדוֹשְׁכֶם בּוֹרֵא יִשְׂרָאֵל מַלְכְּכֶם׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ וּבְמַיִם עַזִּים נְתִיבָה׃
-
הַמּוֹצִיא רֶכֶב־וָסוּס חַיִל וְעִזּוּז יַחְדָּו יִשְׁכְּבוּ בַּל־יָקוּמוּ דָּעֲכוּ כַּפִּשְׁתָּה כָבוּ׃
-
אַל־תִּזְכְּרוּ רִאשֹׁנוֹת וְקַדְמֹנִיּוֹת אַל־תִּתְבֹּנָנוּ׃
-
הִנְנִי עֹשֶׂה חֲדָשָׁה עַתָּה תִצְמָח הֲלוֹא תֵדָעוּהָ אַף אָשִׂים בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ בִּישִׁמוֹן נְהָרוֹת׃
-
תְּכַבְּדֵנִי חַיַּת הַשָּׂדֶה תַּנִּים וּבְנוֹת יַעֲנָה כִּי־נָתַתִּי בַמִּדְבָּר מַיִם נְהָרוֹת בִּישִׁימֹן לְהַשְׁקוֹת עַמִּי בְחִירִי׃
-
עַם־זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ׃
-
וְלֹא־אֹתִי קָרָאתָ יַעֲקֹב כִּי־יָגַעְתָּ בִּי יִשְׂרָאֵל׃
-
לֹא־הֵבֵיאתָ לִּי שֵׂה עֹלֹתֶיךָ וּזְבָחֶיךָ לֹא כִבַּדְתָּנִי לֹא הֶעֱבַדְתִּיךָ בְּמִנְחָה וְלֹא הוֹגַעְתִּיךָ בִּלְבוֹנָה׃
-
לֹא־קָנִיתָ לִּי בַכֶּסֶף קָנֶה וְחֵלֶב זְבָחֶיךָ לֹא הִרְוִיתָנִי אַךְ הֶעֱבַדְתַּנִי בְּחַטֹּאותֶיךָ הוֹגַעְתַּנִי בַּעֲוֺנֹתֶיךָ׃
-
אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מֹחֶה פְשָׁעֶיךָ לְמַעֲנִי וְחַטֹּאתֶיךָ לֹא אֶזְכֹּר׃
-
הַזְכִּירֵנִי נִשָּׁפְטָה יָחַד סַפֵּר אַתָּה לְמַעַן תִּצְדָּק׃
-
אָבִיךָ הָרִאשׁוֹן חָטָא וּמְלִיצֶיךָ פָּשְׁעוּ בִי׃
-
וַאֲחַלֵּל שָׂרֵי קֹדֶשׁ וְאֶתְּנָה לַחֵרֶם יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְגִדּוּפִים׃
מקומות
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.