ישעיהו-פרק-47
ספר
מקבץ
ביאורים
-
רְדִי וּשְׁבִי עַל עָפָר, בְּתוּלַת בַּת בָּבֶל, העם הבבלי. שְׁבִי לָאָרֶץ כשפחה או כאבלה, אֵין כִּסֵּא, חדלה מלכות, בַּת כַּשְׂדִּים. כִּי לֹא תוֹסִיפִי ש יִקְרְאוּ לָךְ עוד רַכָּה וַעֲנֻגָּה, מפונקת.
-
קְחִי רֵחַיִם וְטַחֲנִי קָמַח. עסקי בעבודת שפחות בזויה וקשה. בבל מתוארת כאשה שמחמת עוניה ודיכויה אינה מסוגלת אפילו לשמור על לבוש מהוגן, והופעתה מבוזה – גַּלִּי צַמָּתֵךְ, מקלעת שֵׂער האשה מכוסה בדרך כלל, וגילויה מבטא התבזות בעיני כול. חֶשְׂפִּי שֹׁבֶל, הרימי את שולי הבגד, גַּלִּי שׁוֹק כדרך הנכנסים בדרכם במים – עִבְרִי נְהָרוֹת.
-
תִּגָּל, תתגלה עֶרְוָתֵךְ, גַּם תֵּרָאֶה חֶרְפָּתֵךְ. נָקָם אֶקָּח, וְלֹא אֶפְגַּע אָדָם, לא יישפך דם. בתגובה לדברי ה' על מפלת בבל, קורא הנביא:
-
גֹּאֲלֵנוּ ה' צְבָאוֹת שְׁמוֹ, הוא מנהל את המערכה. בתבוסת בבל הוא גואל את עמו ישראל – קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל. וחוזר לפרט את נפילת בבל ואת סיבותיה, בהקשר הישראלי:
-
שְׁבִי דוּמָם, בשקט וּבֹאִי בַחֹשֶׁךְ, בַּת כַּשְׂדִּים, כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ לָךְ גְּבֶרֶת מַמְלָכוֹת. את תחדלי מלהיות מעצמה ותשובי להיות מקום קטן ושכוח.
-
קָצַפְתִּי, כעסתי עַל עַמִּי ישראל, חִלַּלְתִּי נַחֲלָתִי וָאֶתְּנֵם בְּיָדֵךְ, אני זה שמסרתי את ארץ יהודה תחת כיבושייך, אבל את מצדך הרשעת מאוד – לֹא שַׂמְתְּ לָהֶם רַחֲמִים, אפילו עַל זָקֵן הִכְבַּדְתְּ עֻלֵּךְ מְאֹד.
-
וַתֹּאמְרִי: לְעוֹלָם אֶהְיֶה גְבָרֶת, ממלכה שלטת, עַד ש לֹא שַׂמְתְּ אֵלֶּה עַל לִבֵּךְ, לֹא זָכַרְתְּ אַחֲרִיתָהּ של הממלכה. לא שמת לב למהלכי המציאות שלפיהם מדינות קמות ונופלות.
-
וְעַתָּה שִׁמְעִי זֹאת, עֲדִינָה, מפונקת, אצילה הַיּוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח. בבל, בירתה המפוארת של האימפריה שהייתה גם בעלת מסורת עתיקה, החשיבה את עצמה מאוד, והייתה שאננה – הָאֹמְרָה בִּלְבָבָהּ: אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד. אין עוד כמוני, ולכן לֹא אֵשֵׁב אַלְמָנָה, וְלֹא אֵדַע שְׁכוֹל, כגבירה היושבת בכבודו של עולם החשה שהכול בשליטתה, ושלא יפקוד אותה שום אסון.
-
וְתָבֹאנָה לָּךְ שְׁתֵּי אֵלֶּה רֶגַע בְּיוֹם אֶחָד – שְׁכוֹל וְאַלְמֹן. בבת אחת תהפכ י לאלמנה ולשכולה. ואכן כאשר כורש הגיע לבבל, הוא היה ידידותי כלפיה ולא החריבהּ, אך בסופו של דבר בבל איבדה הכול – את השלטון הפוליטי ואת כל כוחה והשפעתה – כְּתֻמָּם, בשלמותם בָּאוּ עָלַיִךְ, בגלל רֹב כְּשָׁפַיִךְ ו בְּעָצְמַת חֲבָרַיִךְ – מכשפייך, חוברי חבר, מְאֹד.
-
וַתִּבְטְחִי בְרָעָתֵךְ, אָמַרְתְּ: אֵין רֹאָנִי. חָכְמָתֵךְ, חכמת העבודה הזרה והכשפים שלך וְדַעְתֵּךְ בענייניהם נטעו בך את ההרגשה כאילו כוחות עליונים מסורים בידייך – הִיא שׁוֹבְבָתֶךְ, הם שהפכו אותך שובבה, המסרבת לקבל מרות. וַתֹּאמְרִי בְלִבֵּךְ כשהיית בגדולתך : אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד.
-
וּבָא עָלַיִךְ רָעָה ש לֹא תֵדְעִי שַׁחְרָהּ, פשרהּ. לא תביני אותה, לא תדעי לפרשה. וְתִפֹּל עָלַיִךְ הֹוָה, שבר, צרה ש לֹא תוּכְלִי כַּפְּרָהּ, להסירה. וְתָבֹא עָלַיִךְ פִּתְאֹם שׁוֹאָה ש לֹא תֵדָעִי. לא תהיי מוכנה כלל למפלתך.
-
עִמְדִי נָא, נסי להתייצב באמצעות חֲבָרַיִךְ וּבְרֹב כְּשָׁפַיִךְ, בּדברים אֲשֶׁר יָגַעַתְּ והשקעת את כוחך בהם מִנְּעוּרָיִךְ, מאז ומעולם. אוּלַי תּוּכְלִי ל הוֹעִיל, אוּלַי תַּעֲרוֹצִי, תתחזקי,
-
נִלְאֵית, התייגעת בְּרֹב עֲצָתָיִךְ, מרוב חכמות ומזימות. דורות רבים קודם לכן הייתה בבל עיר גדולה. במשך הזמן ירדה מגדולתה, ובתקופת נבוכדנצר חזרה ונעשתה אימפריה. הנביא לועג ליכולתם של הבבלים להשתמש בחכמת הכישוף שנצברה אצלם, כדי להשיב לעצמם את מעמדם. יַעַמְדוּ נָא וְיוֹשִׁיעֻךְ הֹבְרֵי שָׁמַיִם, אסטרולוגים הַחֹזִים בַּכּוֹכָבִים, מוֹדִיעִם לֶחֳדָשִׁים, מתיימרים להודיע מדי חודש מֵהעתידות אֲשֶׁר יָבֹאוּ עָלָיִךְ.
-
הִנֵּה הָיוּ כְקַשׁ, אֵשׁ שְׂרָפָתַם, שרפה אותם , לֹא יַצִּילוּ אֶת נַפְשָׁם מִיַּד לֶהָבָה. אפילו את מפלת עצמם לא חזו. שרפת הקש הייתה מוחלטת – אֵין גַּחֶלֶת לאפיית לַחְמָם או כדי להתחמם, ואין אוּר, אש לָשֶׁבֶת נֶגְדּוֹ. מפלה גמורה שלא נותר ממנה דבר.
-
כֵּן הָיוּ לָךְ אלו אֲשֶׁר יָגָעַתְּ בהשגתם – סֹחֲרַיִךְ מִנְּעוּרַיִךְ, מי שהיו קשורים אלייך בקשרי ידידות או בקשרי מסחר, אִישׁ לְעֶבְרוֹ תָּעוּ, הלכו ונעלמו איש לדרכו. אֵין מוֹשִׁיעֵךְ.
פסוקים
-
רדי ושבי על־עפר בתולת בת־בבל שבי־לארץ אין־כסא בת־כשדים כי לא תוסיפי יקראו־לך רכה וענגה
-
קחי רחים וטחני קמח גלי צמתך חשפי־שבל גלי־שוק עברי נהרות
-
תגל ערותך גם תראה חרפתך נקם אקח ולא אפגע אדם
-
גאלנו יהוה צבאות שמו קדוש ישראל
-
שבי דומם ובאי בחשך בת־כשדים כי לא תוסיפי יקראו־לך גברת ממלכות
-
קצפתי על־עמי חללתי נחלתי ואתנם בידך לא־שמת להם רחמים על־זקן הכבדת עלך מאד
-
ותאמרי לעולם אהיה גברת עד לא־שמת אלה על־לבך לא זכרת אחריתה
-
ועתה שמעי־זאת עדינה היושבת לבטח האמרה בלבבה אני ואפסי עוד לא אשב אלמנה ולא אדע שכול
-
ותבאנה לך שתי־אלה רגע ביום אחד שכול ואלמן כתמם באו עליך ברב כשפיך בעצמת חבריך מאד
-
ותבטחי ברעתך אמרת אין ראני חכמתך ודעתך היא שובבתך ותאמרי בלבך אני ואפסי עוד
-
ובא עליך רעה לא תדעי שחרה ותפל עליך הוה לא תוכלי כפרה ותבא עליך פתאם שואה לא תדעי
-
עמדי־נא בחבריך וברב כשפיך באשר יגעת מנעוריך אולי תוכלי הועיל אולי תערוצי
-
נלאית ברב עצתיך יעמדו־נא ויושיעך הברו [הברי] שמים החזים בכוכבים מודיעם לחדשים מאשר יבאו עליך
-
הנה היו כקש אש שרפתם לא־יצילו את־נפשם מיד להבה אין־גחלת לחמם אור לשבת נגדו
-
כן היו־לך אשר יגעת סחריך מנעוריך איש לעברו תעו אין מושיעך
פסוקים מנוקד
-
רְדִי וּשְׁבִי עַל־עָפָר בְּתוּלַת בַּת־בָּבֶל שְׁבִי־לָאָרֶץ אֵין־כִּסֵּא בַּת־כַּשְׂדִּים כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ־לָךְ רַכָּה וַעֲנֻגָּה׃
-
קְחִי רֵחַיִם וְטַחֲנִי קָמַח גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי־שֹׁבֶל גַּלִּי־שׁוֹק עִבְרִי נְהָרוֹת׃
-
תִּגָּל עֶרְוָתֵךְ גַּם תֵּרָאֶה חֶרְפָּתֵךְ נָקָם אֶקָּח וְלֹא אֶפְגַּע אָדָם׃
-
גֹּאֲלֵנוּ יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל׃
-
שְׁבִי דוּמָם וּבֹאִי בַחֹשֶׁךְ בַּת־כַּשְׂדִּים כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ־לָךְ גְּבֶרֶת מַמְלָכוֹת׃
-
קָצַפְתִּי עַל־עַמִּי חִלַּלְתִּי נַחֲלָתִי וָאֶתְּנֵם בְּיָדֵךְ לֹא־שַׂמְתְּ לָהֶם רַחֲמִים עַל־זָקֵן הִכְבַּדְתְּ עֻלֵּךְ מְאֹד׃
-
וַתֹּאמְרִי לְעוֹלָם אֶהְיֶה גְבָרֶת עַד לֹא־שַׂמְתְּ אֵלֶּה עַל־לִבֵּךְ לֹא זָכַרְתְּ אַחֲרִיתָהּ׃
-
וְעַתָּה שִׁמְעִי־זֹאת עֲדִינָה הַיּוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח הָאֹמְרָה בִּלְבָבָהּ אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד לֹא אֵשֵׁב אַלְמָנָה וְלֹא אֵדַע שְׁכוֹל׃
-
וְתָבֹאנָה לָּךְ שְׁתֵּי־אֵלֶּה רֶגַע בְּיוֹם אֶחָד שְׁכוֹל וְאַלְמֹן כְּתֻמָּם בָּאוּ עָלַיִךְ בְּרֹב כְּשָׁפַיִךְ בְּעָצְמַת חֲבָרַיִךְ מְאֹד׃
-
וַתִּבְטְחִי בְרָעָתֵךְ אָמַרְתְּ אֵין רֹאָנִי חָכְמָתֵךְ וְדַעְתֵּךְ הִיא שׁוֹבְבָתֶךְ וַתֹּאמְרִי בְלִבֵּךְ אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד׃
-
וּבָא עָלַיִךְ רָעָה לֹא תֵדְעִי שַׁחְרָהּ וְתִפֹּל עָלַיִךְ הֹוָה לֹא תוּכְלִי כַּפְּרָהּ וְתָבֹא עָלַיִךְ פִּתְאֹם שׁוֹאָה לֹא תֵדָעִי׃
-
עִמְדִי־נָא בַחֲבָרַיִךְ וּבְרֹב כְּשָׁפַיִךְ בַּאֲשֶׁר יָגַעַתְּ מִנְּעוּרָיִךְ אוּלַי תּוּכְלִי הוֹעִיל אוּלַי תַּעֲרוֹצִי׃
-
נִלְאֵית בְּרֹב עֲצָתָיִךְ יַעַמְדוּ־נָא וְיוֹשִׁיעֻךְ הברו [הֹבְרֵי] שָׁמַיִם הַחֹזִים בַּכּוֹכָבִים מוֹדִיעִם לֶחֳדָשִׁים מֵאֲשֶׁר יָבֹאוּ עָלָיִךְ׃
-
הִנֵּה הָיוּ כְקַשׁ אֵשׁ שְׂרָפָתַם לֹא־יַצִּילוּ אֶת־נַפְשָׁם מִיַּד לֶהָבָה אֵין־גַּחֶלֶת לַחְמָם אוּר לָשֶׁבֶת נֶגְדּוֹ׃
-
כֵּן הָיוּ־לָךְ אֲשֶׁר יָגָעַתְּ סֹחֲרַיִךְ מִנְּעוּרַיִךְ אִישׁ לְעֶבְרוֹ תָּעוּ אֵין מוֹשִׁיעֵךְ׃
מקומות
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.