ישעיהו-פרק-51

ביאורים

  • שִׁמְעוּ אֵלַי, רֹדְפֵי צֶדֶק שהם מְבַקְשֵׁי ה'. הנביא מציע למעוניינים בקרבת ה': הַבִּיטוּ אֶל צוּר, הסלע שממנו חֻצַּבְתֶּם, שממנו נחצבו אבני היסוד שלכם, וְאֶל מַקֶּבֶת, נקיבת ה בּוֹר שממנו נֻקַּרְתֶּם, הוּצאתם או נבקעתם. חִזרו אל מקורותיכם הראשוניים. לאבני המקור הללו מדומים אבי העם ואִמו הראשונים:

  • הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם, יולדתכם, כִּי אֶחָד קְרָאתִיו אלי, וכן: הכרזתי עליו, ייחדתיו בשם וטיפחתי אותו. אברהם ושרה היו זוג אחד בלבד, אבל אני גידלתי את אברהם ועשיתיו לעם – וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ. כמו אברהם ושרה, זוג ערירי אחד שהייתה לו עדנה אחרי בלותו והצמיח עם שיָּרש את הארץ, כך אבניו הלקוחים ממנו, אַתם – תגדלו ותבנו את הארץ מחדש.

  • כִּי נִחַם, ינחם ה' את צִיּוֹן, נִחַם את כָּל חָרְבֹתֶיהָ, וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן, כמקום פורה ונעים, וְאת עַרְבָתָהּ עשה כְּגַן ה'. שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ, תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה.

  • הַקְשִׁיבוּ אֵלַי עַמִּי, וּלְאוּמִּי אֵלַי הַאֲזִינוּ, כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא, ואת מִשְׁפָּטִי שיהיה לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ, אשכין בעולם.

  • קָרוֹב להתגלות צִדְקִי, דין האמת שלי, גבורתי וישועתי. התגמול קרוב לבוא – יָצָא יִשְׁעִי, ישועתי תופיע, וּזְרֹעַי, זרועותי עַמִּים יִשְׁפֹּטוּ. אֵלַי אִיִּים יְקַוּוּ, וְאֶל זְרֹעִי, לכוח מעשי יְיַחֵלוּן, יצפו. כוח ה' יבוקש ויתגלה בזמן הגאולה אפילו במקומות הרחוקים.

  • שְׂאוּ לַשָּׁמַיִם עֵינֵיכֶם, וְהַבִּיטוּ אֶל הָאָרֶץ מִתַּחַת, כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ, נשחקו, הושחתו, וְגם הָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה. יתרחש ו מהפכות גדולות; השמים והארץ לא ייראו כפי שנראו עד כה. וְיֹשְׁבֶיהָ של הארץ כְּמוֹ כֵן יְמוּתוּן, ואולם ישׁוּעָתִי לְעוֹלָם תִּהְיֶה, וְצִדְקָתִי לֹא תֵחָת, לא תתיירא מלגבור ולהתפשט בעולם.

  • שִׁמְעוּ אֵלַי, יֹדְעֵי צֶדֶק, עַם אשר תּוֹרָתִי בְלִבָּם: אַל תִּירְאוּ מ חֶרְפַּת אֱנוֹשׁ, וּמִגִּדֻּפֹתָם, מדברי הגידופים והנאצות של בני האדם אַל תֵּחָתּוּ,

  • כִּי האויבים המחרפים כַבֶּגֶד יֹאכְלֵם עָשׁ, וְכַצֶּמֶר יֹאכְלֵם סָס, זחל האוכל את הבגדים. האויבים אינם מהווים איום של ממש. הם דומים לבגד הנראה שלם, אך מקרוב ניכר שהוא אכול ומחורר ואינו ראוי ללבישה. ולעומת זאת – וְצִדְקָתִי לְעוֹלָם תִּהְיֶה, וִישׁוּעָתִי לְדוֹר דּוֹרִים.עתה קורא הנביא אל זרוע ה':

  • עוּרִי עוּרִי, לִבְשִׁי עֹז, זְרוֹעַ ה', גבורת ה' – התעוררי והתגלי מחדש בעולם. עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם, כמו ב דֹּרוֹת עוֹלָמִים, בזמנים אחרים. הֲלוֹא אַתְּ, זרוע ה', הִיא הַמַּחְצֶבֶת, השוברת את רַהַב, יצור ימי גדול ומאיים המשמש גם דימוי למצרים, מְחוֹלֶלֶת, הורגת, הופכת לחלל תַּנִּין, לווייתן. אף הוא מין מפלצת קדומה שיד ה' תכַלה מן העולם.

  • הֲלוֹא אַתְּ הִיא הזרוע הַמַּחֲרֶבֶת, המייבשת יָם ואת מֵי תְּהוֹם רַבָּה, הַשָּׂמָה, ההופכת מַעֲמַקֵּי יָם להיות דֶּרֶךְ לַעֲבֹר גְּאוּלִים. כוח ה' הוא שקרע את ים סוף בדורות הראשונים, והוא שהפך את מעמקיו לדרך למען גאולי ה' ממצרים. וכך יהיה גם בעתיד:

  • וּפְדוּיֵי, וגאולי ה' יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה, וְשִׂמְחַת עוֹלָם, שמחת נצח, וגם: שמחה חסרת גבולות, תהיה עַל רֹאשָׁם. אז שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן, נָסוּ, יברחו יָגוֹן, צער וַאֲנָחָה.נ בואות נחמה נוספות:

  • אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם, ולכן – מִי אַתְּ וַתִּירְאִי מֵאֱנוֹשׁ שבסופו יָמוּת?! האם כנסת ישראל צריכה לפחד מבן תמותה, וּמִבֶּן אָדָם אשר כ חָצִיר יִנָּתֵן, הנדמה כעשב נובל או נקצר וכלה?! יראתך מאנוש בן חלוף כרוכה בשכחת מקור כוחך.

  • וַתִּשְׁכַּח ה' עֹשֶׂךָ, נוֹטֶה שָׁמַיִם וְיֹסֵד אָרֶץ, הרי ביכולתו של ה' לכונן את העולם, ורק מכיוון שאינך זוכר אותו – וַתְּפַחֵד תָּמִיד כָּל הַיּוֹם מִפְּנֵי חֲמַת, זעמו ואיבתו של הַמֵּצִיק, האויב, כַּאֲשֶׁר כּוֹנֵן, מכוון את כליו, מתכונן לְהַשְׁחִית, הסתכל סביבך וחפש – וְאַיֵּה חֲמַת הַמֵּצִיק?! היכן הוא האויב שאתה ירא משנאתו?! מה נותר מכל אותם איומים וכיווני הקשתות?! אתם מכלים את זמנכם ואת כוחכם בדאגות הרגע המיותרות. תחת זאת סִמכו על גבורת ה' שאינה מוגבלת בזמן, במקום וביכולת.

  • מִהַר צֹעֶה, ימהר הנודד, הכפוף, היושב במצוק או הצועק, הוא עם ישראל בגולה, לְהִפָּתֵחַ, לצאת ממסגר הגלות, וְלֹא יָמוּת לַשַּׁחַת, לבור, לאבדון, וְלֹא יֶחְסַר לַחְמוֹ.

  • וְאָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ רֹגַע, מחזיק את הַיָּם, ובמצוותי – וַיֶּהֱמוּ גַּלָּיו. ה' שולט בסער הים וגליו כרצונו, ועל אחת כמה וכמה בכוחו לשלוט בהמיית רגשותיהם ובסערת רוחם של המציקים. ה' צְבָאוֹת שְׁמוֹ.

  • וָאָשִׂים דְּבָרַי הבוראים, המחיים והמנחמים בְּפִיךָ – בפי העם. בכך שמתי אותך תחת חסותי, וּבְצֵל יָדִי כִּסִּיתִיךָ. אני הוא ה' אשר אמרתי לִנְטֹעַ שָׁמַיִם וְלִיסֹד אָרֶץ וְלֵאמֹר לְצִיּוֹן: עַמִּי אָתָּה. אלה הם הדברים הגדולים והיציבים שברא אלוקים בעולמו: שמים, ארץ ועם ישראל. דברי התנחומים נמשכים, ובאופן פיוטי:

  • הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי, קוּמִי, יְרוּשָׁלִַם, אֲשֶׁר סבלת ו שָׁתִית מִיַּד ה' אֶת כּוֹס חֲמָתוֹ, כעסו, אֶת קֻבַּעַת, מעין גביע, כלי קיבול גדול כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית עד תומה.

  • אֵין מְנַהֵל, מנהיג, מדריך לָהּ מִכָּל בָּנִים יָלָדָה. אף אחד מהבנים הרבים שילדה אינו מעוניין לטפל בה. כולם עסוקים בענייניהם. וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ מִכָּל בָּנִים גִּדֵּלָה. ציון מדומה לאשה שילדיה גדלו ועזבוה לנפשה; ובהיעלמם, באו אחרים לבקרה –

  • שְׁתַּיִם הֵנָּה, צרות כפולות הן קֹרְאֹתַיִךְ, ההתרחשויות הנקראות לבוא אלייך, קורותייך. מִי יָנוּד לָךְ?! מי ישתתף בצערך?! הַשֹּׁד וְהַשֶּׁבֶר, וְהָרָעָב וְהַחֶרֶב הם אלה שבאים לבקרך בעזיבת הבנים. מִי אֲנַחֲמֵךְ, ינחמך?!

  • בָּנַיִךְ עֻלְּפוּ, התעלפו, שָׁכְבוּ בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת כְּתוֹא, תאו, ביזון, בָּקר פראי למחצה שנפל ב מִכְמָר, מלכודת. כתאו כלוא השוכב חסר אונים, כך בנייך הַמְלֵאִים חֲמַת ה', גַּעֲרַת אֱלֹהָיִךְ. אף הם שוכבים ברחובות עלובים ומדוכאים.

  • לָכֵן שִׁמְעִי נָא זֹאת, עֲנִיָּה וּשְׁכֻרַת, שיכורה וְלֹא מִיָּיִן, אלא מכוס תרעלת הצרות. אדם מיוסר עשוי להגיע למצב דמוי שכרות; הוא מבולבל ומטושטש, חסר יציבות ואובד עשתונות.

  • כֹּה אָמַר אֲדֹנַיִךְ ה' וֵאלֹהַיִךְ שלבסוף יָרִיב, יילחם בעד עַמּוֹ: הִנֵּה לָקַחְתִּי מִיָּדֵךְ אֶת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שאת שותה, אֶת קֻבַּעַת כּוֹס חֲמָתִי – לֹא תוֹסִיפִי לִשְׁתּוֹתָהּ עוֹד. הצרות, השחיטות, הרדיפות, האפליה, הגזרות, הגָלויות והפוגרומים שמהם סבלת לאורך זמן רב, ייפסקו.

  • וְשַׂמְתִּיהָ – את הכוס הזו בְּיַד מוֹגַיִךְ, מצערייך, מביאי תוגתך, אֲשֶׁר אָמְרוּ לְנַפְשֵׁךְ, לגופך החי : , התכופפי וְנַעֲבֹרָה עלייך, נרמוס אותך". וַתָּשִׂימִי כָאָרֶץ גֵּוֵךְ, גופך, וְכַחוּץ, כרחוב תהיי לַעֹבְרִים ושבים. אותם גויים גאים שדרסו אותך, ישתו עתה את כוס התרעלה ששתית אַת. אַת תתאוששי, ואילו הם יבינו עכשיו מה היה מצבך.

פסוקים

  1. שמעו אלי רדפי צדק מבקשי יהוה הביטו אל־צור חצבתם ואל־מקבת בור נקרתם
  2. הביטו אל־אברהם אביכם ואל־שרה תחוללכם כי־אחד קראתיו ואברכהו וארבהו
  3. כי־נחם יהוה ציון נחם כל־חרבתיה וישם מדברה כעדן וערבתה כגן־יהוה ששון ושמחה ימצא בה תודה וקול זמרה
  4. הקשיבו אלי עמי ולאומי אלי האזינו כי תורה מאתי תצא ומשפטי לאור עמים ארגיע
  5. קרוב צדקי יצא ישעי וזרעי עמים ישפטו אלי איים יקוו ואל־זרעי ייחלון
  6. שאו לשמים עיניכם והביטו אל־הארץ מתחת כי־שמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה וישביה כמו־כן ימותון וישועתי לעולם תהיה וצדקתי לא תחת
  7. שמעו אלי ידעי צדק עם תורתי בלבם אל־תיראו חרפת אנוש ומגדפתם אל־תחתו
  8. כי כבגד יאכלם עש וכצמר יאכלם סס וצדקתי לעולם תהיה וישועתי לדור דורים
  9. עורי עורי לבשי־עז זרוע יהוה עורי כימי קדם דרות עולמים הלוא את־היא המחצבת רהב מחוללת תנין
  10. הלוא את־היא המחרבת ים מי תהום רבה השמה מעמקי־ים דרך לעבר גאולים
  11. ופדויי יהוה ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על־ראשם ששון ושמחה ישיגון נסו יגון ואנחה
  12. אנכי אנכי הוא מנחמכם מי־את ותיראי מאנוש ימות ומבן־אדם חציר ינתן
  13. ותשכח יהוה עשך נוטה שמים ויסד ארץ ותפחד תמיד כל־היום מפני חמת המציק כאשר כונן להשחית ואיה חמת המציק
  14. מהר צעה להפתח ולא־ימות לשחת ולא יחסר לחמו
  15. ואנכי יהוה אלהיך רגע הים ויהמו גליו יהוה צבאות שמו
  16. ואשים דברי בפיך ובצל ידי כסיתיך לנטע שמים וליסד ארץ ולאמר לציון עמי־אתה
  17. התעוררי התעוררי קומי ירושלם אשר שתית מיד יהוה את־כוס חמתו את־קבעת כוס התרעלה שתית מצית
  18. אין־מנהל לה מכל־בנים ילדה ואין מחזיק בידה מכל־בנים גדלה
  19. שתים הנה קראתיך מי ינוד לך השד והשבר והרעב והחרב מי אנחמך
  20. בניך עלפו שכבו בראש כל־חוצות כתוא מכמר המלאים חמת־יהוה גערת אלהיך
  21. לכן שמעי־נא זאת עניה ושכרת ולא מיין
  22. כה־אמר אדניך יהוה ואלהיך יריב עמו הנה לקחתי מידך את־כוס התרעלה את־קבעת כוס חמתי לא־תוסיפי לשתותה עוד
  23. ושמתיה ביד־מוגיך אשר־אמרו לנפשך שחי ונעברה ותשימי כארץ גוך וכחוץ לעברים

פסוקים מנוקד

  1. שִׁמְעוּ אֵלַי רֹדְפֵי צֶדֶק מְבַקְשֵׁי יְהוָה הַבִּיטוּ אֶל־צוּר חֻצַּבְתֶּם וְאֶל־מַקֶּבֶת בּוֹר נֻקַּרְתֶּם׃
  2. הַבִּיטוּ אֶל־אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל־שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי־אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ׃
  3. כִּי־נִחַם יְהוָה צִיּוֹן נִחַם כָּל־חָרְבֹתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן־יְהוָה שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה׃
  4. הַקְשִׁיבוּ אֵלַי עַמִּי וּלְאוּמִּי אֵלַי הַאֲזִינוּ כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא וּמִשְׁפָּטִי לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ׃
  5. קָרוֹב צִדְקִי יָצָא יִשְׁעִי וּזְרֹעַי עַמִּים יִשְׁפֹּטוּ אֵלַי אִיִּים יְקַוּוּ וְאֶל־זְרֹעִי יְיַחֵלוּן׃
  6. שְׂאוּ לַשָּׁמַיִם עֵינֵיכֶם וְהַבִּיטוּ אֶל־הָאָרֶץ מִתַּחַת כִּי־שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְהָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה וְיֹשְׁבֶיהָ כְּמוֹ־כֵן יְמוּתוּן וִישׁוּעָתִי לְעוֹלָם תִּהְיֶה וְצִדְקָתִי לֹא תֵחָת׃
  7. שִׁמְעוּ אֵלַי יֹדְעֵי צֶדֶק עַם תּוֹרָתִי בְלִבָּם אַל־תִּירְאוּ חֶרְפַּת אֱנוֹשׁ וּמִגִּדֻּפֹתָם אַל־תֵּחָתּוּ׃
  8. כִּי כַבֶּגֶד יֹאכְלֵם עָשׁ וְכַצֶּמֶר יֹאכְלֵם סָס וְצִדְקָתִי לְעוֹלָם תִּהְיֶה וִישׁוּעָתִי לְדוֹר דּוֹרִים׃
  9. עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי־עֹז זְרוֹעַ יְהוָה עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם דֹּרוֹת עוֹלָמִים הֲלוֹא אַתְּ־הִיא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין׃
  10. הֲלוֹא אַתְּ־הִיא הַמַּחֲרֶבֶת יָם מֵי תְּהוֹם רַבָּה הַשָּׂמָה מַעֲמַקֵּי־יָם דֶּרֶךְ לַעֲבֹר גְּאוּלִים׃
  11. וּפְדוּיֵי יְהוָה יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל־רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה׃
  12. אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם מִי־אַתְּ וַתִּירְאִי מֵאֱנוֹשׁ יָמוּת וּמִבֶּן־אָדָם חָצִיר יִנָּתֵן׃
  13. וַתִּשְׁכַּח יְהוָה עֹשֶׂךָ נוֹטֶה שָׁמַיִם וְיֹסֵד אָרֶץ וַתְּפַחֵד תָּמִיד כָּל־הַיּוֹם מִפְּנֵי חֲמַת הַמֵּצִיק כַּאֲשֶׁר כּוֹנֵן לְהַשְׁחִית וְאַיֵּה חֲמַת הַמֵּצִיק׃
  14. מִהַר צֹעֶה לְהִפָּתֵחַ וְלֹא־יָמוּת לַשַּׁחַת וְלֹא יֶחְסַר לַחְמוֹ׃
  15. וְאָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַּלָּיו יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ׃
  16. וָאָשִׂים דְּבָרַי בְּפִיךָ וּבְצֵל יָדִי כִּסִּיתִיךָ לִנְטֹעַ שָׁמַיִם וְלִיסֹד אָרֶץ וְלֵאמֹר לְצִיּוֹן עַמִּי־אָתָּה׃
  17. הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר שָׁתִית מִיַּד יְהוָה אֶת־כּוֹס חֲמָתוֹ אֶת־קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית׃
  18. אֵין־מְנַהֵל לָהּ מִכָּל־בָּנִים יָלָדָה וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ מִכָּל־בָּנִים גִּדֵּלָה׃
  19. שְׁתַּיִם הֵנָּה קֹרְאֹתַיִךְ מִי יָנוּד לָךְ הַשֹּׁד וְהַשֶּׁבֶר וְהָרָעָב וְהַחֶרֶב מִי אֲנַחֲמֵךְ׃
  20. בָּנַיִךְ עֻלְּפוּ שָׁכְבוּ בְּרֹאשׁ כָּל־חוּצוֹת כְּתוֹא מִכְמָר הַמְלֵאִים חֲמַת־יְהוָה גַּעֲרַת אֱלֹהָיִךְ׃
  21. לָכֵן שִׁמְעִי־נָא זֹאת עֲנִיָּה וּשְׁכֻרַת וְלֹא מִיָּיִן׃
  22. כֹּה־אָמַר אֲדֹנַיִךְ יְהוָה וֵאלֹהַיִךְ יָרִיב עַמּוֹ הִנֵּה לָקַחְתִּי מִיָּדֵךְ אֶת־כּוֹס הַתַּרְעֵלָה אֶת־קֻבַּעַת כּוֹס חֲמָתִי לֹא־תוֹסִיפִי לִשְׁתּוֹתָהּ עוֹד׃
  23. וְשַׂמְתִּיהָ בְּיַד־מוֹגַיִךְ אֲשֶׁר־אָמְרוּ לְנַפְשֵׁךְ שְׁחִי וְנַעֲבֹרָה וַתָּשִׂימִי כָאָרֶץ גֵּוֵךְ וְכַחוּץ לַעֹבְרִים׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.