ישעיהו-פרק-61
ספר
מקבץ
ביאורים
-
רוּחַ ה' אֱלֹהִים עָלָי להתנבא את הדברים הבאים. לא נשלחתי להזהיר באמצעות הנבואות הללו או לגלות את המאורעות העתידים להתרחש, אלא – יַעַן מָשַׁח ה' אֹתִי לְבַשֵּׂר, להביא בשורה ל עֲנָוִים, שְׁלָחַנִי לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי לֵב, תיאור פיוטי לחילוץ הסובלים מדיכאונם ולריפויים, לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר, לטעת בהם את תקוות החופש, וְלקרוא לַאֲסוּרִים פְּקַח קוֹחַ, פתיחה והתעוררות מלחץ מעיק.
-
לִקְרֹא, להודיע מראש שתבוא שְׁנַת רָצוֹן לַה', שנה שה' יופיע ויבטא בה רוח של פיוס, מצד אחד; ומצד אחר, יוֹם נָקָם לֵאלֹהֵינוּ. נחמת ציון תכלול גם את נקמת ישראל מאויביהם, וכפי שיפורט בהמשך. לְנַחֵם כָּל ה אֲבֵלִים באבל הלאומי של חורבן ירושלים וגלות ישראל,
-
לָשׂוּם, לשים דבר לַאֲבֵלֵי צִיּוֹן – לָתֵת לָהֶם פְּאֵר תַּחַת אֵפֶר. באבל או בנסיבות קשות אחרות, נהגו לשים אפר או עפר על הראש. ביטויי האבל של אבלי ציון יוחלפו בבגד, כובע או תכשיט מפואר. כמו כן, שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן, ביטוי ציורי לשמן שסכים בו בשעת שמחה לשם תענוג, יינתן להם תַּחַת אֵבֶל, ו מַעֲטֵה, כסות תְהִלָּה, הילה תבוא תַּחַת רוּחַ כֵּהָה, קודרת או חלשה. במקום הלוך רוח עכור, המתמקד בפן האפל של החיים, יהיו בני ציון מעוטפים בזוהר ובהלל, שיעניקו להם כבוד וגדולה. וְאז קֹרָא לָהֶם, הם ייקראו: אֵילֵי, עמודים או קורות של הַצֶּדֶק. בני ציון יהיו דוגמאות חיות לצדק ויציבות, וייקראו גם מַטַּע ה' לְהִתְפָּאֵר.
-
וּבָנוּ חָרְבוֹת עוֹלָם, שהיו חרבות זה זמן רב, שֹׁמְמוֹת של ה רִאשֹׁנִים יְקוֹמֵמוּ. וְחִדְּשׁוּ עָרֵי חֹרֶב, ערים חרבות שֹׁמְמוֹת שמ דּוֹר וָדוֹר, מדורות רבים. באותה עת לא רק תשתחררו מעולכם ותהפכו לבני חורין; אלא תזכו גם במעמד הראוי לכם:
-
וְעָמְדוּ מעצמם עמים זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם, וּבְנֵי נֵכָר יהיו אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם. הם יטפלו בחקלאות שלכם. הדבר לא יקרה כתוצאה משליטתכם בגויים, אלא מכוח ההכרה העולמית במעמדכם ובתפקידכם:
-
וְאַתֶּם – העם כולו, כֹּהֲנֵי ה' תִּקָּרֵאוּ, מְשָׁרְתֵי אֱלֹהֵינוּ יֵאָמֵר לָכֶם. בזמן ששאר עמי העולם יעסקו במלאכת השדה למען עצמם ולמענכם, אתם תתפנו לעבוד את ה' לטובת האנושות כולה. על כן חֵיל גּוֹיִם תֹּאכֵלוּ, תיהנו מפרי כוחם של הגויים, מרכושם, וּבִכְבוֹדָם תִּתְיַמָּרוּ, תתאמרו , תתפארו. כיוון שתגיעו אל המעמד העליון בעולם, כל כבוד ומעלה יתרה שיזכו בהם אחרים, יבואו אליכם ביתר שאת.
-
תַּחַת בָּשְׁתְּכֶם מִשְׁנֶה, במקום הבושה הכפולה שהייתה מנת חלקכם בעבר בעיני אחרים ובעיני עצמכם, ובמקום ה כְלִמָּה אשר הגויים יָרֹנּוּ, ישירו ב חֶלְקָם של ישראל, תחת הבושה וההשפלה שנחלתם מן הגויים בדיבוריהם ובשירים אשר חיברו – לָכֵן בְּאַרְצָם של רודפי ישראל ושונאיו מִשְׁנֶה, חלק כפול יִירָשׁוּ, יקבלו ישראל, ו שִׂמְחַת עוֹלָם תִּהְיֶה לָהֶם.
-
כִּי אֲנִי ה' אֹהֵב מִשְׁפָּט, שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה, בעוולה. במשך הדורות היו ישראל גזולים ועשוקים ללא משפט, ולעתיד לבוא ה' יתקן זאת. וְנָתַתִּי פְעֻלָּתָם, שכר עבודתם בֶּאֱמֶת, וּבְרִית עוֹלָם אֶכְרוֹת לָהֶם.
-
וְנוֹדַע, יתפרסם בַּגּוֹיִם זַרְעָם, לא רק השתייכותם לעם ישראל תיוודע, אלא גם שמם יצא לתהילה. וְצֶאֱצָאֵיהֶם יהיו ניכרים כדמויות בולטות ונערצות בְּתוֹךְ הָעַמִּים, כך ש כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ ה'. בכל מקום שהם שם, יהיה בולט שהם ברוכים משאר העמים. כמענה על בשורת הניחומים הקודמת מתחילה כאן נבואה המדברת בשם ישראל:
-
שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ, אשמח בַּה', בבוא הגאולה, תָּגֵל, תשמח נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי, כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע, ישועה, מְעִיל צְדָקָה, תוקף והצלחה יְעָטָנִי, יעטוף אותי. כֶּחָתָן אשר יְכַהֵן פְּאֵר, כמו חתן שבגדיו מפוארים כבגדי שרד, והוא עומד בראש המסובים, וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ, לבושה בתכשיטיה ובבגדי כלולותיה, כך אשמח ואתהדר בכבוד שיעטר אותי בזמן הישועה.
-
כִּי כָאָרֶץ אשר תּוֹצִיא צִמְחָהּ, וּכְגַנָּה וכמו גינה אשר זֵרוּעֶיהָ, זרעיה תַצְמִיחַ – כֵּן ה' אֱלֹהִים יַצְמִיחַ צְדָקָה וּתְהִלָּה, הצלחה ואורה נֶגֶד לעיני כָּל הַגּוֹיִם. הגאולה מדומה לצמח המבצבץ לפתע מזרע שנרקב באדמה. כשם שבמוקדם או במאוחר תוציא הארץ צמחים, והגינה תצמיח את הזרעים הטמונים באדמתה מכבר, אף בעם ישראל, שבהווה הוא מושפל לארץ, אפשרות הגאולה כבר חבויה בתוכו, ובבוא העת היא תתגלה מול כל העמים.
פסוקים
-
רוח אדני יהוה עלי יען משח יהוה אתי לבשר ענוים שלחני לחבש לנשברי־לב לקרא לשבוים דרור ולאסורים פקח־קוח
-
לקרא שנת־רצון ליהוה ויום נקם לאלהינו לנחם כל־אבלים
-
לשום לאבלי ציון לתת להם פאר תחת אפר שמן ששון תחת אבל מעטה תהלה תחת רוח כהה וקרא להם אילי הצדק מטע יהוה להתפאר
-
ובנו חרבות עולם שממות ראשנים יקוממו וחדשו ערי חרב שממות דור ודור
-
ועמדו זרים ורעו צאנכם ובני נכר אכריכם וכרמיכם
-
ואתם כהני יהוה תקראו משרתי אלהינו יאמר לכם חיל גוים תאכלו ובכבודם תתימרו
-
תחת בשתכם משנה וכלמה ירנו חלקם לכן בארצם משנה יירשו שמחת עולם תהיה להם
-
כי אני יהוה אהב משפט שנא גזל בעולה ונתתי פעלתם באמת וברית עולם אכרות להם
-
ונודע בגוים זרעם וצאצאיהם בתוך העמים כל־ראיהם יכירום כי הם זרע ברך יהוה
-
שוש אשיש ביהוה תגל נפשי באלהי כי הלבישני בגדי־ישע מעיל צדקה יעטני כחתן יכהן פאר וככלה תעדה כליה
-
כי כארץ תוציא צמחה וכגנה זרועיה תצמיח כן אדני יהוה יצמיח צדקה ותהלה נגד כל־הגוים
פסוקים מנוקד
-
רוּחַ אֲדֹנָי יְהוִה עָלָי יַעַן מָשַׁח יְהוָה אֹתִי לְבַשֵּׂר עֲנָוִים שְׁלָחַנִי לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי־לֵב לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר וְלַאֲסוּרִים פְּקַח־קוֹחַ׃
-
לִקְרֹא שְׁנַת־רָצוֹן לַיהוָה וְיוֹם נָקָם לֵאלֹהֵינוּ לְנַחֵם כָּל־אֲבֵלִים׃
-
לָשׂוּם לַאֲבֵלֵי צִיּוֹן לָתֵת לָהֶם פְּאֵר תַּחַת אֵפֶר שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן תַּחַת אֵבֶל מַעֲטֵה תְהִלָּה תַּחַת רוּחַ כֵּהָה וְקֹרָא לָהֶם אֵילֵי הַצֶּדֶק מַטַּע יְהוָה לְהִתְפָּאֵר׃
-
וּבָנוּ חָרְבוֹת עוֹלָם שֹׁמְמוֹת רִאשֹׁנִים יְקוֹמֵמוּ וְחִדְּשׁוּ עָרֵי חֹרֶב שֹׁמְמוֹת דּוֹר וָדוֹר׃
-
וְעָמְדוּ זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם וּבְנֵי נֵכָר אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם׃
-
וְאַתֶּם כֹּהֲנֵי יְהוָה תִּקָּרֵאוּ מְשָׁרְתֵי אֱלֹהֵינוּ יֵאָמֵר לָכֶם חֵיל גּוֹיִם תֹּאכֵלוּ וּבִכְבוֹדָם תִּתְיַמָּרוּ׃
-
תַּחַת בָּשְׁתְּכֶם מִשְׁנֶה וּכְלִמָּה יָרֹנּוּ חֶלְקָם לָכֵן בְּאַרְצָם מִשְׁנֶה יִירָשׁוּ שִׂמְחַת עוֹלָם תִּהְיֶה לָהֶם׃
-
כִּי אֲנִי יְהוָה אֹהֵב מִשְׁפָּט שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה וְנָתַתִּי פְעֻלָּתָם בֶּאֱמֶת וּבְרִית עוֹלָם אֶכְרוֹת לָהֶם׃
-
וְנוֹדַע בַּגּוֹיִם זַרְעָם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בְּתוֹךְ הָעַמִּים כָּל־רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְהוָה׃
-
שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּיהוָה תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי־יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ׃
-
כִּי כָאָרֶץ תּוֹצִיא צִמְחָהּ וּכְגַנָּה זֵרוּעֶיהָ תַצְמִיחַ כֵּן אֲדֹנָי יְהוִה יַצְמִיחַ צְדָקָה וּתְהִלָּה נֶגֶד כָּל־הַגּוֹיִם׃