ישעיהו-פרק-62
ספר
מקבץ
ביאורים
-
לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה, אשתוק, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט. ברצוני להתפלל או להרים קולי למען ירושלים, עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ, כוחה, ישועתה וצדקת דרכה יאירו לעיני כול, וִישׁוּעָתָהּ תאיר כְּלַפִּיד אשר יִבְעָר.
-
וְרָאוּ גוֹיִם את צִדְקֵךְ, וְכָל מְלָכִים יראו את כְּבוֹדֵךְ, ואז, אחרי שתיגא לי – וְקֹרָא לָךְ גם שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה' יִקֳּבֶנּוּ, ינקוב בו.
-
וְהָיִית עֲטֶרֶת, כתר תִּפְאֶרֶת בְּיַד ה', וּצְנִיף, מצנפת מְלוּכָה בְּכַף אֱלֹהָיִךְ, שמורה, קרובה, נתמכת וחבוקה.
-
לֹא יֵאָמֵר לָךְ, עלייך עוֹד עֲזוּבָה, עיר שזנחו אותה, וּלְאַרְצֵךְ לֹא יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה. כִּי אם להיפך – לָךְ יִקָּרֵא חֶפְצִי בָהּ, זו שרצוני בה. וּלְאַרְצֵךְ יקראו בְּעוּלָה, מלאה ופורייה, כִּי חָפֵץ ה' בָּךְ, וְאַרְצֵךְ תִּבָּעֵל. יהיו לה בעלים. היא תהיה מיושבת.
-
כִּי, כמו ש יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה, כך יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ, באותה חדווה והתלהבות יבואו בנייך לקנות את הארץ, לבנותה ולפתחה. וּכ מְשׂוֹשׂ, כשמחת חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ. ה' ישמח בך בשמחת ההתחדשות שיש לחתן כלפי כלתו. כ עת הנביא מדבר בשם ישראל:
-
עַל חוֹמֹתַיִךְ, יְרוּשָׁלִַם, הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, תָּמִיד. לא יהיו אלה שומרים מפני אויב, אלא שומרים בלבם את טובתך וממתינים לה, ודעתם לא תסור ממך – לֹא יֶחֱשׁוּ, ישתקו מלהתפלל בעדך. אלו הַמַּזְכִּרִים אֶת ה', לה', כביכול, ומפצירים בו: הִבטחת גאולה לציון אשר אהבת, מתי היא תבוא? – אַל דֳּמִי לָכֶם. אל תשתקו.
-
וְאַל תִּתְּנוּ דֳמִי, שקט לוֹ. המשיכו להזכיר, להתפלל ולפעול ללא הרף, עַד יְכוֹנֵן וְעַד יָשִׂים אֶת יְרוּשָׁלִַם תְּהִלָּה בָּאָרֶץ. עד שיביא את גאולתה השלמה. כעין תשובה לכך, לפחות בנוגע לעתיד:
-
נִשְׁבַּע ה' ביד ימִינוֹ וּבִזְרוֹעַ עֻזּוֹ, כוחו. הרמת הידיים היא מחווה של שבועה. אִם אֶתֵּן אֶת דְּגָנֵךְ עוֹד מַאֲכָל לְאֹיְבַיִךְ, וְאִם יִשְׁתּוּ בְנֵי נֵכָר תִּירוֹשֵׁךְ אֲשֶׁר יָגַעַתְּ בּוֹ. לאחר שיבצרו את הענבים ויביאום לגת, לא הזרים הם שישתו את יינם החדש.
-
כִּי, אלא מְאַסְפָיו של הדגן הם אלה ש יֹאכְלֻהוּ, וְהִלְלוּ אֶת ה' כראוי, בהבאת חלק מהיבול לירושלים על מנת להלל את ה'. וּבאותו אופן, מְקַבְּצָיו של התירוש יִשְׁתֻּהוּ בְּחַצְרוֹת קָדְשִׁי. הארץ תהיה שקטה ושלווה, והדגן שייקצר והיין שייסחט יובאו לבית ה' בשמחה. ועוד בעניין בוא הגאולה:
-
עִבְרוּ עִבְרוּ בַּשְּׁעָרִים, בשערי הערים ההומים מאדם כדי לקרוא לאנשים לצאת לציון, פַּנּוּ דֶּרֶךְ הָעָם, סֹלּוּ סֹלּוּ, סללו וישרו את הַמְסִלָּה, הדרך שבה עולים אל הר ה', סַקְּלוּ אותה מֵאֶבֶן. הסירו את מכשוליה, על מנת להקל על הבאים לציון. הָרִימוּ נֵס, דגל, כלונס עַל הָעַמִּים, כדי להכריז שהגיעה עת שיבת ישראל לציו ן.
-
הִנֵּה ה' הִשְׁמִיעַ אֶל קְצֵה הָאָרֶץ, גם במקומות המרוחקים. אִמְרוּ לְבַת צִיּוֹן, אשר הגיעה אל אותם מקומות : הִנֵּה יִשְׁעֵךְ, מושיעך בָּא לגאלך. הִנֵּה שְׂכָרוֹ, התשלום שבו יגמול על עבודתכם אִתּוֹ, וּפְעֻלָּתוֹ, ושכר הפעולה שישלם מוכן לְפָנָיו.
-
וְקָרְאוּ לָהֶם לישראל בכינויים עַם הַקֹּדֶשׁ וכן גְּאוּלֵי ה'. וְלָךְ, ירושלים, יִקָּרֵא אז דְרוּשָׁה, עִיר לֹא נֶעֱזָבָה, שכן תעלי לגדולתך משכבר, ושוב תהפכי לעיר מרכזית שהכול דורשים את טובתה.
פסוקים
-
למען ציון לא אחשה ולמען ירושלם לא אשקוט עד־יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער
-
וראו גוים צדקך וכל־מלכים כבודך וקרא לך שם חדש אשר פי יהוה יקבנו
-
והיית עטרת תפארת ביד־יהוה וצנוף [וצניף] מלוכה בכף־אלהיך
-
לא־יאמר לך עוד עזובה ולארצך לא־יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפצי־בה ולארצך בעולה כי־חפץ יהוה בך וארצך תבעל
-
כי־יבעל בחור בתולה יבעלוך בניך ומשוש חתן על־כלה ישיש עליך אלהיך
-
על־חומתיך ירושלם הפקדתי שמרים כל־היום וכל־הלילה תמיד לא יחשו המזכרים את־יהוה אל־דמי לכם
-
ואל־תתנו דמי לו עד־יכונן ועד־ישים את־ירושלם תהלה בארץ
-
נשבע יהוה בימינו ובזרוע עזו אם־אתן את־דגנך עוד מאכל לאיביך ואם־ישתו בני־נכר תירושך אשר יגעת בו
-
כי מאספיו יאכלהו והללו את־יהוה ומקבציו ישתהו בחצרות קדשי
-
עברו עברו בשערים פנו דרך העם סלו סלו המסלה סקלו מאבן הרימו נס על־העמים
-
הנה יהוה השמיע אל־קצה הארץ אמרו לבת־ציון הנה ישעך בא הנה שכרו אתו ופעלתו לפניו
-
וקראו להם עם־הקדש גאולי יהוה ולך יקרא דרושה עיר לא נעזבה
פסוקים מנוקד
-
לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד־יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר׃
-
וְרָאוּ גוֹיִם צִדְקֵךְ וְכָל־מְלָכִים כְּבוֹדֵךְ וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי יְהוָה יִקֳּבֶנּוּ׃
-
וְהָיִיתְ עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּיַד־יְהוָה וצנוף [וּצְנִיף] מְלוּכָה בְּכַף־אֱלֹהָיִךְ׃
-
לֹא־יֵאָמֵר לָךְ עוֹד עֲזוּבָה וּלְאַרְצֵךְ לֹא־יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה כִּי לָךְ יִקָּרֵא חֶפְצִי־בָהּ וּלְאַרְצֵךְ בְּעוּלָה כִּי־חָפֵץ יְהוָה בָּךְ וְאַרְצֵךְ תִּבָּעֵל׃
-
כִּי־יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל־כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹהָיִךְ׃
-
עַל־חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל־הַיּוֹם וְכָל־הַלַּיְלָה תָּמִיד לֹא יֶחֱשׁוּ הַמַּזְכִּרִים אֶת־יְהוָה אַל־דֳּמִי לָכֶם׃
-
וְאַל־תִּתְּנוּ דֳמִי לוֹ עַד־יְכוֹנֵן וְעַד־יָשִׂים אֶת־יְרוּשָׁלִַם תְּהִלָּה בָּאָרֶץ׃
-
נִשְׁבַּע יְהוָה בִּימִינוֹ וּבִזְרוֹעַ עֻזּוֹ אִם־אֶתֵּן אֶת־דְּגָנֵךְ עוֹד מַאֲכָל לְאֹיְבַיִךְ וְאִם־יִשְׁתּוּ בְנֵי־נֵכָר תִּירוֹשֵׁךְ אֲשֶׁר יָגַעַתְּ בּוֹ׃
-
כִּי מְאַסְפָיו יֹאכְלֻהוּ וְהִלְלוּ אֶת־יְהוָה וּמְקַבְּצָיו יִשְׁתֻּהוּ בְּחַצְרוֹת קָדְשִׁי׃
-
עִבְרוּ עִבְרוּ בַּשְּׁעָרִים פַּנּוּ דֶּרֶךְ הָעָם סֹלּוּ סֹלּוּ הַמְסִלָּה סַקְּלוּ מֵאֶבֶן הָרִימוּ נֵס עַל־הָעַמִּים׃
-
הִנֵּה יְהוָה הִשְׁמִיעַ אֶל־קְצֵה הָאָרֶץ אִמְרוּ לְבַת־צִיּוֹן הִנֵּה יִשְׁעֵךְ בָּא הִנֵּה שְׂכָרוֹ אִתּוֹ וּפְעֻלָּתוֹ לְפָנָיו׃
-
וְקָרְאוּ לָהֶם עַם־הַקֹּדֶשׁ גְּאוּלֵי יְהוָה וְלָךְ יִקָּרֵא דְרוּשָׁה עִיר לֹא נֶעֱזָבָה׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.