ירמיהו-פרק-4

ביאורים

  • אִם־תָּשׁוּב יִשְְְׂרָאֵל, כשתיווצר האפשרות, הפנאי והיכולת, נְְאֻם־ה', אֵלַי תָּשׁוּב, וְְאִם־תָּסִיר את שִׁקּוּצֶיךָ אליליך מִפָּנַי – וְְלֹא תָנוּד. לא תיאלץ לנדוד בגולה או בחיפושים.

  • וְְנִשְְְׁבַּעְְְתָּ, ואם תישבע : חַי־ה' – לא תחלל את שמו בשבועתך לשווא ולשקר, אלא בֶּאֱמֶת, בְְּמִשְְְׁפָּט וּבִצְְְדָקָה תישבע. אז, כשישראל ישובו אל ה', יעזבו את האלילים וישמרו משפט וצדקה – וְְהִתְְְבָּרְְכוּ בוֹ – בעם ישראל גּוֹיִם. ישראל יהיו למושאי ברכותיהם של הגויים, וּבוֹ יִתְְְהַלָּלוּ, יגידו את שבחו. הנבואות המופיעות כאן אולי נאמרו בזמנים שונים, אך תוכן כולן הוא תוכחה קשה לאנשי יהודה על דרכם העיקשת ודברי איום על חורבן ממלכתם ביד אויב צפוני. הנביא מתאר את תנועות המלחמה כאילו הן קורות בהווה, למרות שהנבואה נאמרת בעת של שלום ושלווה. בתוכחה מתוארת חברה שמשאה ומתנה מושחתים, ושבה שוררים עיוותי משפט ועברות עריות. הדלים גונבים, השכבה החיה ברווחה עוסקת בניאוף ומשקיעה את כספה בזנות, ואילו המנהיגים הרוחניים משלים את העם בדברי שלום והרגעה. בנבואות משולבים ביטויים רבים המזכירים באופן מובהק את התוכחה שבספר דברים.

  • כִּי־כֹה אָמַר ה' לְְאִישׁ יְְהוּדָה וְְלִירוּשָׁלִַם: נִירוּ לָכֶם נִיר, חרשו את שדותיכם וְְאַל־תִּזְְְרְְעוּ אֶל־קֹצִים. חרישת השדה נועדה, בין השאר, לסלק את הקוצים. זריעה ללא חריש עשויה להצמיח דבר מה, אך הקוצים יכבשו את רוב השטח ויחנקו את התבואה. גם בתהליך התשובה יש לשרש תחילה את הרע כדי להצמיח דבר טוב, שאם לא כן ההשקעה תאבד. אותו רעיון בדימוי אחר:

  • הִמֹּלוּ לַה' וְְהָסִרוּ עָָרְְְלוֹת לְְבַבְְְכֶם, אִישׁ יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִָם כמו החריש שלפני הזריעה. אם לא תסירו את הרע, לא יהיה בסיס איתן להמשך תהליך התיקון. פֶּן־תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי, כעסי, וּבָעֲרָה וְְאֵין מְְכַבֶּה מִפְְּנֵי רֹעַ מַעַלְְלֵיכֶם. דברי אזהרה:

  • הַגִּידוּ בִיהוּדָה, וּבִירוּשָׁלִַם הַשְְְׁמִיעוּ, הַכריזו וְְאִמְְְרוּ: תִּקְְְעוּ שׁוֹפָר בָּאָרֶץ לאזעקה. קִרְְְאוּ מַלְְְאוּ, התכנסו וְְאִמְְְרוּ: הֵאָסְְפוּ וְְנָבוֹאָה מערי הפרזות אֶל־עָרֵי הַמִּבְְְצָר להתגונן מפני האויב הממשמש ובא.

  • שְְׂאוּ נֵס, הרימו דגל צִיּוֹנָה, כלפי ירושלים, הָעִיזוּ, נוסו והתקבצו, אַל־תַּעֲמֹדוּ, תתעכבו, כִּי רָעָה אָנֹכִי מֵבִיא מִצָּפוֹן וְְשֶׁבֶר גָּדוֹל.

  • עָלָה אַרְְְיֵה, נבוכדנאצר מִסֻּבְְּכוֹ, מן הסבך שבו היה חבוי. האויב המפחיד התחיל לנוע. וּמַשְְְׁחִית גּוֹיִם נָסַע, יָצָא מִמְְּקֹמוֹ כדי לָשׂוּם אַרְְְצֵךְְְ לְְשַׁמָּה, שממה, עָרַיִךְְְ תִּצֶּינָה, תהיינה חרבות מֵאֵין יוֹשֵׁב.

  • עַל־זֹאת חִגְְְרוּ שַׂקִּים, סִפְְְדוּ וְְהֵילִילוּ, בכו, כִּי גם לאחר הצרות שכבר באו לישראל לֹא־שָׁב חֲרוֹן אַף־ה' מִמֶּנּוּ.

  • וְְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא, נְְאֻם־ה', יֹאבַד לֵב־הַמֶּלֶךְְְ וְְלֵב הַשָּׂרִים. הם יהיו מבוהלים ומבולבלים, וְְנָשַׁמּוּ, מוכי תימהון יהיו הַכֹּהֲנִים, שאף הם מנהיגי העם מבחינות מסוימות, וְְהַנְְּבִאִים יִתְְְמָהוּ, לא יימצא להם פתרון לשאלות.

  • וָאֹמַר: אֲהָהּ, ה' אֱלוֹהִים! אָכֵן הַשֵּׁא הִשֵּׁאתָ, פיתית והשלית, אִפשרת לטעות לָעָם הַזֶּה וְְלִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר: שָׁלוֹם יִהְְְיֶה לָכֶם, וְְהנה לבסוף נָגְְעָה חֶרֶב האויבים עַד־הַנָּפֶשׁ. ד ברי ה':

  • בָּעֵת הַהִיא יֵאָמֵר לָעָם־הַזֶּה וְְלִירוּשָׁלִַם: כמו רוּחַ צַח, בהירה הנושבת על שְְׁפָיִם, גבעות בַּמִּדְְְבָּר, שאינה נושאת את בשורת הגשם אלא היא צחיחה ולוהטת, כך יבוא אויב דֶּרֶךְְְ, אל בַּת־עַמִּי להגלותם. ברוח מדבר אין תועלת, לוֹא לִזְְְרוֹת את התבואה וְְלוֹא לְְהָבַר, לנקות אותה.

  • רוּחַ מָלֵא, חזק מֵאֵלֶּה – מרוח גבעות המדבר, או: מהרוחות המסייעות לזרייה ובירור יָבוֹא לִי, לשירותי. עַתָּה גַּם אֲנִי אֲדַבֵּר מִשְְְׁפָּטִים אוֹתָם. תהיה זו רוח קשה שתמיט עליהם פורענות.

  • הִנֵּה כַּעֲנָנִים יַעֲלֶה האויב, וְְכַסּוּפָה ידהרו מַרְְְכְְּבוֹתָיו, קַלּוּ מִנְְּשָׁרִים סוּסָיו. האויבים יהיו כה זריזים, שלא נספיק להתארגן להתגונן מפניהם. אוֹי לָנוּ כִּי שֻׁדָּדְְְנוּ, גזלו ובזזו אותנו.

  • כַּבְְּסִי מֵרָעָה לִבֵּךְְְ, יְְרוּשָׁלִַם, לְְמַעַן תִּוָּשֵׁעִי. עַד־מָתַי תָּלִין, ילינו בְְּקִרְְְבֵּךְְְ מַחְְְשְְׁבוֹת אוֹנֵךְְְ, רשעך?! אמנם המחשבות שוכנות בתוך הלב, אבל יש לנקותו. האויב מגיע והאיום גדל והולך –

  • כִּי נשמע קוֹל מַגִּיד, מודיע חדשות מִדָּן שבצפון המרוחק, והוא מתקרב וּמַשְְְׁמִיעַ אָוֶן, רעה מֵהַר אֶפְְְרָיִם.

  • הַזְְְכִּירוּ לַגּוֹיִם, כדי שיקחו גם הם מוסר. או: כדי שיבואו לעזרת יהודה, הִנֵּה הַשְְְׁמִיעוּ עַל־יְְרוּשָׁלִַם, הודיעו לתושביה : נֹצְְרִים, מטילי מצור בָּאִים מֵאֶרֶץ הַמֶּרְְְחָק וַיִּתְְּנוּ עַל־עָרֵי יְְהוּדָה קוֹלָם. הם צועקים.

  • כְְּשֹׁמְְרֵי שָׂדַי, שדות הָיוּ עָלֶיהָ מִסָּבִיב, כִּי־אֹתִי מָרָתָה, לא שמעה בקולי. נְְאֻם ה'. ולסיכום:

  • דַּרְְְכֵּךְְְ וּמַעֲלָלַיִךְְְ עָשׂוֹ אֵלֶּה לָךְְְ. אמנם מראש לא חשבתם על כך, אבל כל אלה הם פֵּרות בחירותיכם הרעות. זֹאת עשתה רָעָתֵךְְְ כִּי מָר וקשה הדבר, ואין לי אפשרות לתקנו, כִּי נָגַע עַד־לִבֵּךְְְ.ושוב, זעקת הנביא:

  • מֵעַי, מֵעַי אוֹחִילָה, אזעק מכאב מ קִירוֹת לִבִּי. הֹמֶה, רועש לִּי לִבִּי. לכן לֹא אַחֲרִשׁ, אשתוק, כִּי קוֹל שׁוֹפָר שָׁמַעַתְְְּ נַפְְְשִׁי, תְְּרוּעַת מִלְְְחָמָה.

  • שֶׁבֶר עַל־שֶׁבֶר, אסון אחר אסון נִקְְְרָא, הוזמן, כִּי־שֻׁדְְּדָה, נשדדה כָָּל־הָאָרֶץ, פִּתְְְאֹם שֻׁדְְּדוּ אֹהָלַי, ב רֶגַע נקרעו יְְרִיעֹתָי.

  • עַד־מָתַי אֶרְְְאֶה־נֵּס, דגל מלחמה ?! אֶשְְְׁמְְעָה קוֹל שׁוֹפָר?! כמה זמן עוד ניאלץ לחוות את איום הצבא?! בתגובה לקריאת הכאב של הנביא ניתכים דברי תוכחה נוספים:

  • כִּי אֱוִיל, טיפש עַמִּי, ו אוֹתִי לֹא יָדָעוּ, בָּנִים סְְכָלִים, שוטים הֵמָּה, הם וְְלֹא נְְבוֹנִים הֵמָּה. כסכלים הם נוהגים באשר לכל דבר ראוי וטוב, אבל חֲכָמִים הֵמָּה לְְהָרַע. כשמדובר בעשיית רע, הם דווקא פועלים בחכמה, וּלְְְהֵיטִיב לֹא יָדָעוּ. נראה כי העולם כולו מתכונן לחורבן.

  • רָאִיתִי אֶת־הָאָרֶץ – וְְהִנֵּה־תֹהוּ וָבֹהוּ, שממה וחוסר צורה, וְְאֶל־הַשָּׁמַיִם הסתכלתי – וְְאֵין עמם אוֹרָם.

  • רָאִיתִי הֶהָרִים – וְְהִנֵּה רֹעֲשִׁים, וְְכָָל־הַגְְּבָעוֹת הִתְְְקַלְְְקָלוּ.

  • רָאִיתִי וְְהִנֵּה אֵין הָאָדָם נמצא בארץ, וְְכָָל־עוֹף הַשָּׁמַיִם נָדָדוּ מהארץ המרוקנת ממזון.

  • רָאִיתִי וְְהִנֵּה הַכַּרְְְמֶל, הנטוע ומגונן הפך להיות הַמִּדְְְבָּר, וְְכָָל־עָרָיו נִתְְּצוּ, נחרבו מִפְְּנֵי ה', מִפְְּנֵי חֲרוֹן אַפּוֹ.

  • כִּי־כֹה אָמַר ה': שְְׁמָמָה תִהְְְיֶה כָָּל־הָאָרֶץ, וְְאף על פי כן – כָלָה לֹא אֶעֱשֶׂה. לא יהיה כיליון גמור.

  • עַל־זֹאת תֶּאֱבַל הָאָרֶץ וְְקָדְְרוּ, חשכו הַשָּׁמַיִם מִמָּעַל – עַל כִּי־דִּבַּרְְְתִּי ו זַמֹּתִי, חשבתי לעשות רעה וְְלֹא נִחַמְְְתִּי, התחרטתי וְְלֹא־אָשׁוּב מִמֶּנָּה.

  • מִקּוֹל פָּרָשׁ וְְרֹמֵה, יורה ב קֶשֶׁת בֹּרַחַת כָָּל־הָעִיר. אף שהעיר מבוצרת, למשמע קולות פרשי המלחמה והקַּשָּׁתים – תושביה בורחים. בָּאוּ בֶּעָבִים, במעבה היערות, וּבַכֵּפִים, בסלעי ההרים עָלוּ. כָָּל־הָעִיר, כל אחת מהערים עֲזוּבָה, וְְאֵין־יוֹשֵׁב בָּהֵן אִישׁ. כאן חוזרת שוב הפנייה לישראל באמצעות דימוי האשה :

  • וְְאַתְְְּ שָׁדוּד, שדודה – מַה־תַּעֲשִׂי?! כִּי, אם תִלְְְבְְּשִׁי שָׁנִי, בגד אדום יקר, כִּי־תַעְְְדִּי עֲדִי־זָהָב, כִּי־תִקְְְרְְעִי בַפּוּךְְְ, תצבעי בכחל את עֵינַיִךְְְ, בכל ניסיונותייך להתקשט – לַשָּׁוְְְא תִּתְְְיַפִּי. אין תוחלת בעיסוקייך הפוליטיים, שהרי מָאֲסוּ־בָךְְְ עֹגְְבִים, מאהבים, כלומר בעלות ברית לכאורה, ויתרה מזו – את נַפְְְשֵׁךְְְ יְְבַקֵּשׁוּ. הם רוצים להרוג אותך.

  • כִּי קוֹל כְְּקולה של חוֹלָה שָׁמַעְְְתִּי, צָרָה, כאב וסבל כְְּמַבְְְכִּירָה, היולדת לידה ראשונה, שכאבה גדול ביותר. זהו קוֹל בַּת־צִיּוֹן ש תִּתְְְיַפֵּחַ ו תְְּפָרֵשׂ כַּפֶּיהָ, תשטח כפיה בתפילה ובתחנונים : אוֹי־נָא לִי, אינני יכולה עוד, כִּי־עָיְְפָה נַפְְְשִׁי לְְהֹרְְגִים, הנפש אינה יכולה לסבול עוד נוכח כל ההרג שמסביב.

פסוקים

  1. אם־תשוב ישראל נאם־יהוה אלי תשוב ואם־תסיר שקוציך מפני ולא תנוד
  2. ונשבעת חי־יהוה באמת במשפט ובצדקה והתברכו בו גוים ובו יתהללו
  3. כי־כה אמר יהוה לאיש יהודה ולירושלם נירו לכם ניר ואל־תזרעו אל־קוצים
  4. המלו ליהוה והסרו ערלות לבבכם איש יהודה וישבי ירושלם פן־תצא כאש חמתי ובערה ואין מכבה מפני רע מעלליכם
  5. הגידו ביהודה ובירושלם השמיעו ואמרו ותקעו [תקעו] שופר בארץ קראו מלאו ואמרו האספו ונבואה אל־ערי המבצר
  6. שאו־נס ציונה העיזו אל־תעמדו כי רעה אנכי מביא מצפון ושבר גדול
  7. עלה אריה מסבכו ומשחית גוים נסע יצא ממקמו לשום ארצך לשמה עריך תצינה מאין יושב
  8. על־זאת חגרו שקים ספדו והילילו כי לא־שב חרון אף־יהוה ממנו
  9. והיה ביום־ההוא נאם־יהוה יאבד לב־המלך ולב השרים ונשמו הכהנים והנביאים יתמהו
  10. ואמר אהה אדני יהוה אכן השא השאת לעם הזה ולירושלם לאמר שלום יהיה לכם ונגעה חרב עד־הנפש
  11. בעת ההיא יאמר לעם־הזה ולירושלם רוח צח שפיים במדבר דרך בת־עמי לוא לזרות ולוא להבר
  12. רוח מלא מאלה יבוא לי עתה גם־אני אדבר משפטים אותם
  13. הנה כעננים יעלה וכסופה מרכבותיו קלו מנשרים סוסיו אוי לנו כי שדדנו
  14. כבסי מרעה לבך ירושלם למען תושעי עד־מתי תלין בקרבך מחשבות אונך
  15. כי קול מגיד מדן ומשמיע און מהר אפרים
  16. הזכירו לגוים הנה השמיעו על־ירושלם נצרים באים מארץ המרחק ויתנו על־ערי יהודה קולם
  17. כשמרי שדי היו עליה מסביב כי־אתי מרתה נאם־יהוה
  18. דרכך ומעלליך עשו אלה לך זאת רעתך כי מר כי נגע עד־לבך
  19. מעי מעי אחולה [אוחילה] קירות לבי המה־לי לבי לא אחריש כי קול שופר שמעתי [שמעת] נפשי תרועת מלחמה
  20. שבר על־שבר נקרא כי שדדה כל־הארץ פתאם שדדו אהלי רגע יריעתי
  21. עד־מתי אראה־נס אשמעה קול שופר
  22. כי אויל עמי אותי לא ידעו בנים סכלים המה ולא נבונים המה חכמים המה להרע ולהיטיב לא ידעו
  23. ראיתי את־הארץ והנה־תהו ובהו ואל־השמים ואין אורם
  24. ראיתי ההרים והנה רעשים וכל־הגבעות התקלקלו
  25. ראיתי והנה אין האדם וכל־עוף השמים נדדו
  26. ראיתי והנה הכרמל המדבר וכל־עריו נתצו מפני יהוה מפני חרון אפו
  27. כי־כה אמר יהוה שממה תהיה כל־הארץ וכלה לא אעשה
  28. על־זאת תאבל הארץ וקדרו השמים ממעל על כי־דברתי זמתי ולא נחמתי ולא־אשוב ממנה
  29. מקול פרש ורמה קשת ברחת כל־העיר באו בעבים ובכפים עלו כל־העיר עזובה ואין־יושב בהן איש
  30. ואתי [ואת] שדוד מה־תעשי כי־תלבשי שני כי־תעדי עדי־זהב כי־תקרעי בפוך עיניך לשוא תתיפי מאסו־בך עגבים נפשך יבקשו
  31. כי קול כחולה שמעתי צרה כמבכירה קול בת־ציון תתיפח תפרש כפיה אוי־נא לי כי־עיפה נפשי להרגים

פסוקים מנוקד

  1. אִם־תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם־יְהוָה אֵלַי תָּשׁוּב וְאִם־תָּסִיר שִׁקּוּצֶיךָ מִפָּנַי וְלֹא תָנוּד׃
  2. וְנִשְׁבַּעְתָּ חַי־יְהוָה בֶּאֱמֶת בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה וְהִתְבָּרְכוּ בוֹ גּוֹיִם וּבוֹ יִתְהַלָּלוּ׃
  3. כִּי־כֹה אָמַר יְהֹוָה לְאִישׁ יְהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם נִירוּ לָכֶם נִיר וְאַל־תִּזְרְעוּ אֶל־קוֹצִים׃
  4. הִמֹּלוּ לַיהֹוָה וְהָסִרוּ עָרְלוֹת לְבַבְכֶם אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם פֶּן־תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי וּבָעֲרָה וְאֵין מְכַבֶּה מִפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם׃
  5. הַגִּידוּ בִיהוּדָה וּבִירוּשָׁלִַם הַשְׁמִיעוּ וְאִמְרוּ ותקעו [תִּקְעוּ] שׁוֹפָר בָּאָרֶץ קִרְאוּ מַלְאוּ וְאִמְרוּ הֵאָסְפוּ וְנָבוֹאָה אֶל־עָרֵי הַמִּבְצָר׃
  6. שְׂאוּ־נֵס צִיּוֹנָה הָעִיזוּ אַל־תַּעֲמֹדוּ כִּי רָעָה אָנֹכִי מֵבִיא מִצָּפוֹן וְשֶׁבֶר גָּדוֹל׃
  7. עָלָה אַרְיֵה מִסֻּבְּכוֹ וּמַשְׁחִית גּוֹיִם נָסַע יָצָא מִמְּקֹמוֹ לָשׂוּם אַרְצֵךְ לְשַׁמָּה עָרַיִךְ תִּצֶּינָה מֵאֵין יוֹשֵׁב׃
  8. עַל־זֹאת חִגְרוּ שַׂקִּים סִפְדוּ וְהֵילִילוּ כִּי לֹא־שָׁב חֲרוֹן אַף־יְהֹוָה מִמֶּנּוּ׃
  9. וְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא נְאֻם־יְהוָה יֹאבַד לֵב־הַמֶּלֶךְ וְלֵב הַשָּׂרִים וְנָשַׁמּוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים יִתְמָהוּ׃
  10. וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה אָכֵן הַשֵּׁא הִשֵּׁאתָ לָעָם הַזֶּה וְלִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לָכֶם וְנָגְעָה חֶרֶב עַד־הַנָּפֶשׁ׃
  11. בָּעֵת הַהִיא יֵאָמֵר לָעָם־הַזֶּה וְלִירוּשָׁלִַם רוּחַ צַח שְׁפָיִים בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ בַּת־עַמִּי לוֹא לִזְרוֹת וְלוֹא לְהָבַר׃
  12. רוּחַ מָלֵא מֵאֵלֶּה יָבוֹא לִי עַתָּה גַּם־אֲנִי אֲדַבֵּר מִשְׁפָּטִים אוֹתָם׃
  13. הִנֵּה כַּעֲנָנִים יַעֲלֶה וְכַסּוּפָה מַרְכְּבוֹתָיו קַלּוּ מִנְּשָׁרִים סוּסָיו אוֹי לָנוּ כִּי שֻׁדָּדְנוּ׃
  14. כַּבְּסִי מֵרָעָה לִבֵּךְ יְרוּשָׁלִַם לְמַעַן תִּוָּשֵׁעִי עַד־מָתַי תָּלִין בְּקִרְבֵּךְ מַחְשְׁבוֹת אוֹנֵךְ׃
  15. כִּי קוֹל מַגִּיד מִדָּן וּמַשְׁמִיעַ אָוֶן מֵהַר אֶפְרָיִם׃
  16. הַזְכִּירוּ לַגּוֹיִם הִנֵּה הַשְׁמִיעוּ עַל־יְרוּשָׁלִַם נֹצְרִים בָּאִים מֵאֶרֶץ הַמֶּרְחָק וַיִּתְּנוּ עַל־עָרֵי יְהוּדָה קוֹלָם׃
  17. כְּשֹׁמְרֵי שָׂדַי הָיוּ עָלֶיהָ מִסָּבִיב כִּי־אֹתִי מָרָתָה נְאֻם־יְהוָה׃
  18. דַּרְכֵּךְ וּמַעֲלָלַיִךְ עָשׂוֹ אֵלֶּה לָךְ זֹאת רָעָתֵךְ כִּי מָר כִּי נָגַע עַד־לִבֵּךְ׃
  19. מֵעַי מֵעַי אחולה [אוֹחִילָה] קִירוֹת לִבִּי הֹמֶה־לִּי לִבִּי לֹא אַחֲרִישׁ כִּי קוֹל שׁוֹפָר שמעתי [שָׁמַעַתְּ] נַפְשִׁי תְּרוּעַת מִלְחָמָה׃
  20. שֶׁבֶר עַל־שֶׁבֶר נִקְרָא כִּי שֻׁדְּדָה כָּל־הָאָרֶץ פִּתְאֹם שֻׁדְּדוּ אֹהָלַי רֶגַע יְרִיעֹתָי׃
  21. עַד־מָתַי אֶרְאֶה־נֵּס אֶשְׁמְעָה קוֹל שׁוֹפָר׃
  22. כִּי אֱוִיל עַמִּי אוֹתִי לֹא יָדָעוּ בָּנִים סְכָלִים הֵמָּה וְלֹא נְבוֹנִים הֵמָּה חֲכָמִים הֵמָּה לְהָרַע וּלְהֵיטִיב לֹא יָדָעוּ׃
  23. רָאִיתִי אֶת־הָאָרֶץ וְהִנֵּה־תֹהוּ וָבֹהוּ וְאֶל־הַשָּׁמַיִם וְאֵין אוֹרָם׃
  24. רָאִיתִי הֶהָרִים וְהִנֵּה רֹעֲשִׁים וְכָל־הַגְּבָעוֹת הִתְקַלְקָלוּ׃
  25. רָאִיתִי וְהִנֵּה אֵין הָאָדָם וְכָל־עוֹף הַשָּׁמַיִם נָדָדוּ׃
  26. רָאִיתִי וְהִנֵּה הַכַּרְמֶל הַמִּדְבָּר וְכָל־עָרָיו נִתְּצוּ מִפְּנֵי יְהוָה מִפְּנֵי חֲרוֹן אַפּוֹ׃
  27. כִּי־כֹה אָמַר יְהוָה שְׁמָמָה תִהְיֶה כָּל־הָאָרֶץ וְכָלָה לֹא אֶעֱשֶׂה׃
  28. עַל־זֹאת תֶּאֱבַל הָאָרֶץ וְקָדְרוּ הַשָּׁמַיִם מִמָּעַל עַל כִּי־דִבַּרְתִּי זַמֹּתִי וְלֹא נִחַמְתִּי וְלֹא־אָשׁוּב מִמֶּנָּה׃
  29. מִקּוֹל פָּרָשׁ וְרֹמֵה קֶשֶׁת בֹּרַחַת כָּל־הָעִיר בָּאוּ בֶּעָבִים וּבַכֵּפִים עָלוּ כָּל־הָעִיר עֲזוּבָה וְאֵין־יוֹשֵׁב בָּהֵן אִישׁ׃
  30. ואתי [וְאַתְּ] שָׁדוּד מַה־תַּעֲשִׂי כִּי־תִלְבְּשִׁי שָׁנִי כִּי־תַעְדִּי עֲדִי־זָהָב כִּי־תִקְרְעִי בַפּוּךְ עֵינַיִךְ לַשָּׁוְא תִּתְיַפִּי מָאֲסוּ־בָךְ עֹגְבִים נַפְשֵׁךְ יְבַקֵּשׁוּ׃
  31. כִּי קוֹל כְּחוֹלָה שָׁמַעְתִּי צָרָה כְּמַבְכִּירָה קוֹל בַּת־צִיּוֹן תִּתְיַפֵּחַ תְּפָרֵשׂ כַּפֶּיהָ אוֹי־נָא לִי כִּי־עָיְפָה נַפְשִׁי לְהֹרְגִים׃

מקומות

  • חברון

    חברון היא אחת הערים המרכזיות ביותר בארץ יהודה, שהיה לה מעמד של עיר ממלכה – עיר בירה, בתחילת מלכוּת דוד. העיר נקראת גם "קרית ארבע. חברון נזכרת בסיפורי האבות: אברהם ויצחק ישבו בה; אברהם בנה בה מזבח לה' ורכש אותה כדי לקבור בה את שרה אשתו. מאז ההתנחלות היתה חברון אחד המרכזים השלטוניים בתחום ההתיישבות הישראלית. דוד בחר בה כבירתו הראשונה, ובה נמשח למלך.

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • יהודה

    חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.